Nieuws van PvdA inzichtelijk

710 documenten

Wijziging regeling gemeentelijk afvalbeleid

PvdA PvdA Meerssen 17-10-2023 17:13

De gemeenteraad heeft een wijzigingsvoorstel van KIJK!!! aangenomen voor een kortere termijn voor uittreding van gemeenschappelijk afvalbeleid met Valkenburg en Maastricht

Op 12 oktober heeft de raad een amendement van KIJK!!! aangenomen waarmee de verplichting bij uittreding verlaagd zou worden in voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. Het Meerssens afvalbeleid wordt samen ontwikkeld en uitgevoerd met Maastricht en Valkenburg (GR Geul en Maas). Het voorstel luidt:“Een wijziging voor te stellen in de eerste lid van artikel 26.a, waarbij de termijn in artikel 1 verlaagd wordt van 5 naar 2 jaar voor het opstellen van het uittredingsplan waar de uittreder (financieel) verantwoordelijk voor (aangaande de financiële, juridische, personele en organisatorische consequenties die het directe gevolg zijn van de uittreding)”.Dit is een voorstel dat wordt opgenomen in de zienswijze die de gemeente gaat insturen als input voor de uiteindelijke behandeling van alle wijzigingsvoorstellen voor deze gemeenschappelijke regeling. De wijzigingen zijn onderdeel van een proces waarbij alle gemeenschappelijke regelingen in Nederland moeten proberen om democratischer te gaan werken, met een sterkere rol voor gemeenteraden. 

Het voorstel is gedaan omdat we de huidige voorgestelde uittredingsregels veel te stevig vinden, mocht een gemeente een nieuwe vorm van samenwerking zoeken, of besluiten niet op hetzelfde niveau dan Maastricht te willen ‘samensmelten’. De wet beoogt gemeenteraden en burgers meer participatie te bieden in de beleidskeuzen van de gemeenschappelijke organisaties en dus van het beleidsterrein. Daar horen geen financieel zware uittredingsregels bij, juist niet bij een kleine GR die pas net begonnen is op een terrein waar veel in verandert.

We vragen van onze burgers veel als het aankomst of afval: afvalscheiding, betaling voor diensten, etc. Burgers mogen van hun gemeente verwachten dat zij zich inspannen een optimale balans aan te bieden tussen niveau dienstverlening, kosten, en lange termijn doelen rond afvalvermindering.

Vernieuwde fractie en zorg om de begroting

PvdA PvdA Bunnik 27-09-2023 12:35

Met het zomerreces achter de rug is ook de gemeentepolitiek weer op gang gekomen. Jeroen Sterk heeft afscheid genomen van onze fractie en Casper de Kok wordt deze maand beëdigd als raadslid. Hij heeft als fractie-assistent al de nodige ervaring opgedaan. We moeten natuurlijk wel weer kijken naar de verdeling van de onderwerpen. Zo kunnen we ons goed voorbereiden op alle onderwerpen die de komende tijd op ons afkomen. Energietransitie, duurzaamheid, natuur en wonen, mobiliteit en alle (sociale) voorzieningen komen in verschillende plannen terug. Niet op de laatste plaats omdat de gemeente weer een nieuwe begroting moet maken waarbij het ernaar uitziet dat de inkomsten vanuit het rijk minder zijn dan nodig om alles goed te kunnen doen. Dat vraagt dus op alle dossiers alertheid en overleg met alle fracties. Michel Nijlant neemt de vrijgekomen plek als fractie-assistent in. We zijn blij dat hij dat doet. Zo komt hij als nummer negen op de kandidatenlijst ook in het hart van de vaak bruisende groene en sociale politiek in onze gemeente Bunnik terecht!

Arjen Hussem, Fractievoorzitter P21

Raadspraat: Durf te doen (Jenny Houtgraaf)

PvdA PvdA DENK Bunnik 13-09-2023 11:50

De wereld verandert. De negatieve gevolgen van klimaatverandering worden met de dag duidelijker. Maar ook de positieve kanten van een transitie naar een duurzame samenleving komen steeds meer aan het licht. Denk aan een wereld zonder uitlaatgassen: een gezondere wereld. Denk aan een wereld met meer energie- en voedselzekerheid door kortere ketens: een wereld met sterkere (lokale) gemeenschappen. Ik ben van mening dat ook wij in de gemeente Bunnik ons hiervoor moeten inzetten, zo goed als wij allemaal kunnen.

De gemeente heeft weinig middelen. Maar gelukkig komt er vanuit de landelijke overheid en de provincie steeds meer geld om deze transitie te ondersteunen. (Of dit zo doorgaat, hangt natuurlijk voor een deel af van de uitslag van de komende Tweede Kamerverkiezingen.) De gemeente kan een sleutelrol spelen bij het inzetten van dit geld, onder andere door inwoners te informeren en faciliteren.Daarom ben ik ontzettend blij met de ruime steun deze zomer van de Bunnikse gemeenteraad voor een gemeentelijk stappenplan (‘Uitvoeringsprogramma’) Klimaatneutraal Bunnik 2040. Dit stappenplan bevat acties die de gemeentelijke organisatie per jaar in gang gaat zetten om de uitstoot van CO2 binnen de gemeentegrenzen terug te dringen. Met dit plan kan de gemeente geld effectiever en efficiënter inzetten en het tempo van de transitie opschroeven. Iets wat in mijn ogen hard nodig is.Dit is voor het eerst dat de Bunnikse gemeenteraad een concreet stappenplan heeft afgesproken richting klimaatneutraliteit. Stappen met als voorwaarde dat iedereen mee moet kunnen doen en dat wij geen kosten of schade afwentelen elders of op toekomstige generaties. En dat wij met respect omgaan met het Bunnikse landschap. Voorwaarden waar ik me helemaal in kan vinden. De opgave is enorm en allesomvattend: gebouwen, verkeer, landbouw, industrie. Veel partijen moeten samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. Sommige stappen vereisen durf: durf van de gemeente, durf van ondernemers of durf van u, als inwoner. Laten wij samen de wereld voor ogen houden die wij willen en durf te doen.Van gedachten wisselen? Je kunt me bereiken via j.houtgraaf@bunnik.nl.

Jenny Houtgraaf, Raadslid P21

Hoofdpijn dossier BMV Spaubeek

PvdA PvdA Beek 18-05-2023 20:52

In de bewonerskrant van Progressief Beek staat een kritisch artikel over de BMV in Spaubeek. In de afgelopen jaren hebben enkele enthousiaste mensen uit Spaubeek veel tijd en energie gestoken om dit mooie project voor de gemeenschap van Spaubeek te realiseren. Na de realisatie van de BMV hebben deze mensen zich ingezet om als bestuur inzicht te krijgen in de inkomsten en uitgaven. Het bestuur heeft meerdere keren kritische vragen gesteld aan de gemeente waarop onvoldoende respons op kwam. De gemeente heeft uiteindelijk aan het bestuur aangegeven niet meer te willen samenwerken, waarna het bestuur haar activiteiten heeft beëindigd.

Het artikel in de bewonerskrant refereert hieraan waarin wordt verwezen “dat het bestuur de laan is uitgestuurd”. Progressief Beek betreurt dat de vrijwilligers vanuit de gemeenschap van Spaubeek op deze wijze buitenspel zijn gezet door de gemeente. In de eerstvolgende raadsvergadering op 15 juni aanstaande zal de exploitatie begroting van de BMV Spaubeek op de agenda staan, waarin wij de hele gang van zaken rondom dit dossier aan de orde zullen stellen.

 

https://www.progressiefbeek.nl/hoofdpijn-dossier-bmv-spaubeek/

 

Raadspraat: De Bunnikse Maat (Koen van Gulik)

PvdA PvdA Bunnik 17-05-2023 10:48

Wat is die Bunnikse Maat (BM) toch? Insprekers in Open Huizen die tegen iets zijn – windmolens, zonnevelden, woningbouw – slaan Raadsleden en College om de oren met de BM. Want al die projecten zijn er een aantasting van die BM, en daarom mogen ze niet doorgaan. Voor veel Raadsleden is diezelfde BM eveneens een reden om tegen een voorstel te zijn, want ze tasten het Dorpse Karakter (DK) van onze Prachtige Gemeente (PG) aan. Alleen, hoe dorps is dat DK? Onze PG bestaat uit drie kernen. We nemen de proef op de som en leggen de drie kernen van OPG langs de dorpsmeetlat.

Werkhoven is een dorp, geen twijfel over mogelijk. Omringd door boeren en weilanden, er is een meent, geen supermarkt, maar wel een molen, een kerk, en een bakker. Er staan 1000 huizen.

Odijk. Wat er nog dorps aan Odijk is, verdwijnt met de bouw van 1200 woningen in Kersenweide.

Blijft over de kern Bunnik. Utrecht ligt er 3 kilometer, Zeist op 1,5 kilometer en Houten op 1 kilometer, samen goed voor bijna 600.000 mensen. Waar je ook staat in de kern, overal hoor je de A12. Wie door de straten loopt, beweegt zich door een ruim opgezette vinexwijk. Als je van de A12 Bunnik binnenrijdt, passeer je rechts en links drukke terreinen met bedrijven als Bovag, Vrumona Engie en de kantoortoren van Equans, acht verdiepingen hoog. Kom je van Utrecht Bunnik binnen, van hetzelfde laken en pak. Links een autohandelaar en rechts een bedrijventerrein, met BAM, ING, Het Van Raak-imperium en financiële dienstverleners. Overigens zorgen al die bedrijven voor een bevolkingstoename van 3.000 mensen op doordeweekse dagen. Kom daar maar eens om in een dorp.

Amelisweerd en Rhijnauwen dan. Prachtige landgoederen, maar eigenlijk niet meer dan de stadsparken van Utrecht. Probeer er in het weekeinde maar eens niet over de hoofden te lopen. Kortom, de kern Bunnik heeft helemaal niks dorps. Het is een stedelijk gebied. En daarmee zijn DK en BM gelegenheidsargumenten om projecten tegen te houden die toch zo broodnodig zijn. Zoals windmolens en zonneparken, zonder welke OPG de noodzakelijke energietransitie helemaal nooit kan volbrengen. Zoals woningbouwprojecten in het stationsgebied voor mensen die geen huis van vier ton kunnen kopen, voor wie een huur van 1000 euro al te hoog is, onze medeburgers die OPG draaiende houden, de werkers in de gezondheidszorg, de politieagenten, de onderwijzers, de winkelbedienden, de vuilnisophalers, jongeren die eindelijk op zichzelf willen wonen maar nog 12 jaar op de wachtlijst moeten staan voor ze aan de beurt zijn, ouderen die kleiner willen wonen maar waar?

Ja, vorige gemeenteraden hebben de BM en het DK vastgelegd in allerlei documenten, maar toen was er nog geen Klimaatakkoord en was de woningnood nog geen uitslaande brand. De wensen van toen zijn niet langer houdbaar. Laten wij daarom per kern bekijken wat gepast is met als uitgangspunt dat Bunnik en Odijk stedelijker zijn dan Werkhoven. En best plaats kunnen bieden aan bescheiden hoogbouw, en dat hoeven niet meteen acht verdiepingen te zijn. Dat vereenvoudigt het gesprek enorm en maakt de discussie zuiverder.

Koen van Gulik, raadslid P21

Raadspraat: Wachten of kappen?

PvdA PvdA Bunnik 23-12-2022 16:04

Het einde van dit jaar is in zicht. Een frisse wind waait door de straten van Bunnik, een wind waartegen weinig beschutting te zoeken is op enkele plekken in onze gemeente. De bomenkapronde die de gemeente Bunnik dit najaar is gestart heeft op deze plekken bomen verwijderd. Zorgen over de juistheid van de kap en de communicatie erover zijn bij inwoners en raadsleden al snel naar boven gekomen. Kapt de gemeente niet te makkelijk en te snel?

Bomen zijn goed voor ons, Bomen nemen water op als het hard regent, brengen verkoeling op warme dagen, beschutting op koude dagen en hebben een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de kap van bomen aan veel inwoners knaagt. Bewoners willen hun bio-diverse dorp niet zien veranderen in een kale stratenmassa. Op steen en asfalt groeien geen bloemen, kruipen geen wormen en vliegen geen bijen. Om deze reden moet de gemeente voorzichtig zijn bij bomenkap. Aan de andere kant zijn er soms goede redenen voor de kap van bomen op de nu uitgevoerde schaal (grofweg 1% van het gemeentelijke bomenbestand). De bomen die gekapt zijn tijdens deze onderhoudsronde waren vaak oud, ziek of beschadigd. Deze bomen gaan vaak sneller dood en verliezen grote takken tijdens een storm die voor schade of verwondingen zorgen. De tijdige kap en herplant van deze bomen is op dit soort momenten een beter alternatief dan het afwachten van de consequenties. Soms ligt de beslissing om te kappen genuanceerder, dan komt een puntensysteem van pas waarmee de voor en nadelen van het kappen worden afgewogen.

De gemeente heeft veel te danken aan de inwoners van Bunnik die zo betrokken zijn bij zaken als deze. Het stellen van vragen en kenbaar maken van zorgen helpen de gemeente bij het verbeteren van beleid en raadsleden te zien waar de pijnpunten liggen. Maar soms moeten bomen gekapt worden, gelukkig is in deze gevallen gelijkwaardige herplant geregeld in het beleid. Wanneer ik volgende keer door een vers gekapte straat loop denk ik daarom niet alleen aan de lege straat en de koude wind maar aan de nieuwe grote bomen die in de toekomst weer in deze straten staan en de frisse lucht die zij met zich meebrengen.

Rob van Mourik, Raadslid P21

Aanpassing Bestemmingsplan Buitengebied

PvdA PvdA Vught 09-07-2022 08:03

Het bestemmingsplan buitengebied moet worden aangepast als gevolg van de herindeling. Na de herindeling waren er twee sets regelgeving in de gemeente, een voor het grondgebied van de “oude” gemeente Vught en een voor het gebied Helvoirt. Dat is niet werkbaar. Er is daarom snel – voor een bestemmingsplan wijziging dan- een zogenaamd conserverend plan gemaakt waarbij de individuele bestemmingen van gronden ongewijzigd blijven en de algemene regels worden aangepast tot een set regels.

Hamerstuk maar…….

Voor ons was het een hamerstuk maar de inspraak van twee mensen was toch nog aanleiding tot discussie. Op een plek bleek een foutje te zijn gemaakt en was het voorstel om de bestemming van een gebied van recreatie naar sport te wijzigen. Dat foutje is hersteld.

Daarna kwam een inspreker die pleitte voor het mogelijk maken van wild kamperen door scouting en andere jeugdclubs in delen van het buitengebied. Formeel mag en mocht dat niet maar -bijvoorbeeld vlak bij de spoorovergang Cromvoirtse pad- is dat in het verleden wel gedoogd. Afgesproken is het plan daarvoor niet te wijzigen maar een private overeenkomt te sluiten om dat wild kamperen onder voorwaarden op een paar plekken mogelijk te maken.

Het plan gaat verder als hamerstuk naar de raad.

 

https://www.pvda-gl.nl/aanpassing-bestemmingsplan-buitengebied/Ton van der Vossen

Het bericht Aanpassing Bestemmingsplan Buitengebied verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Vragen met KIJK!!!: herindeling versus zelfstandigheid

PvdA PvdA Meerssen 12-03-2022 02:26

In deze rubriek beantwoordt KIJK!!! vragen over haar programma. Deze keer: waar staat KIJK!!! in de discussie over herindeling versus zelfstandigheid van de gemeente Meerssen?

Het is u wellicht opgevallen dat in ons verkiezingsprogramma geen definitief antwoord te lezen is. Bij onze waarde van KIJK!!! als progressieve partij, schrijven wij: “Alle vormen van bestuurlijke samenwerking zijn voor ons mogelijk als een meerderheid van de inwoners een bepaalde keuze omarmt. Ons doel is een dienend bestuur dat meer doet voor de burgers en ondernemers; de bestuurlijke inrichting van onze gemeente is daaraan ondergeschikt”.

Progressief betekent vooruitdenken en oplossingen kiezen die goed zijn op de lange termijn. We vinden dat het veranderen of vasthouden aan een bestuurlijke vorm nooit een doel op zich kan zijn. De rol van de gemeente is te allen tijde: dienstbaar zijn aan onze samenleving en natuur.

We zijn enthousiast over duurzame strategische visies op Zuid-Limburg zoals uitgewerkt door Dr. Luc Soete in 2018 in opdracht van negen gemeenten in middengebied Zuid-Limburg. Dit stelt voor om van Zuid-Limburg een groene long te maken: schoner, meer vergroening, meer dynamiek en lokaal ondernemen. We denken ook graag mee over welke bestuurlijke samenwerking het best past bij zulk een toekomstgericht perspectief. De provincie zou het voortouw moeten nemen om met gemeentes daar verder over na te denken. Tot nu toe blijft deze visie in de la van de provincie liggen.

Progressief betekent ook: genuanceerde besluiten nemen in gezamenlijkheid en gebaseerd op feiten. Juist bij een groot thema als bestuurlijke toekomst past niet een zwart-wit benadering. Leidraad zijn voor ons bij grote thema’s: de inwoners moeten achter de keuze staan die genomen wordt. Daarom zien we het opgeven van zelfstandigheid niet als een korte termijn aangelegenheid en we willen tegelijkertijd bestuurlijke veranderingen vanuit ons principe niet uitsluiten.

Herindelen is voor ons in ieder geval geen manier om te bezuinigen. Onderzoek na onderzoek laat zien dat het opgaan van een gemeente in een veel grotere gemeente geen bezuinigingen in de kosten oplevert (M. Allers, Coelo, 2014). In Meerssen zijn de financiële zaken nu goed op orde, met een sluitende meerjarenbegroting en meer dan 50 miljoen als eigen reserve. Er wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van de gemeentelijke organisatie.

De gemeente Meerssen bevindt zich niet in een bestuurlijke of financiële crisis en zal de komende jaren goed kunnen functioneren. Daarvoor heeft KIJK!!! haar verantwoordelijkheid genomen en dat wil ze graag weer doen. We gaan voor het continueren van de rust die de laatste jaren is teruggekeerd in de gemeenteraad en bij de gemeentelijke organisatie.  

KIJK!!! wil concrete resultaten boeken voor de grote uitdagingen waar de gemeente aan kan bijdragen: klimaatverandering, wooncrisis, armoede, verschraling van natuur en de leefomgeving. We zien op dit moment dat een discussie over de bestuurlijke toekomst binnen onze gemeentepolitiek aandacht voor die urgente problemen wegneemt.

Als het terugdringen van de gemeentelijke uitgaven het belangrijkste doel is voor een partij, dan nog is herindeling niet de oplossing. Het is ook geen oplossing om ons bestuur slagvaardiger te maken. Daarvoor zijn in de eerste plaats bestuurders nodig die ‘polderen’: samenwerken en dialoog opzoeken in de gemeenteraad. Voor ons staat daarom de komende vier jaren geen plan tot herindeling op onze agenda voor de gemeente Meerssen. Dat is een brug te ver.

Betoog raadsvergadering gemeentelijke heffingen

PvdA PvdA CDA Boxtel 26-01-2022 14:19

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen

Op 21 december stonden de tariefaanpassingen van de gemeentelijke heffingen 2022 op de agenda. We zaten in een spagaat omdat het lastig is omdat het in een keer wordt besloten. Voor ons dus een tegenstem met stemverklaring. 

We zullen een aantal onderdelen bespreken.

De OZB-verhoging. Zoals het omschreven was, is het voor ons geen besluit waar we ja tegen zeggen want wat besluiten we eigenlijk? We vinden het overigens voor de inwoners die getroffen worden door de bezuinigingen op het sociaal domein bijzonder spijtig dat ons voorstel van 20% OZB-verhoging niet direct bij de begroting is meegenomen. Dat dateert van nog geen 2 maanden geleden! De toeristenbelasting. CDA gaf een voorzet voor een minder hoge tariefsverhoging voor bijv. gezinnen, dit voorstel hebben we mee ingediend. Reclamebelasting in centrum. Wij zien liever een verhoging van het maximum tarief. Het lage tarief voor een kleine ondernemer is relatief veel hoger dan het hoge tarief voor het grootwinkelbedrijf, we zouden dit graag andersom gecorrigeerd zien. Dit zal de lokale kleine ondernemer stimuleren. De afvalstoffenheffing en reinigingsrechten. Wij vinden dat de gemeente kiest voor zekerheid (kosten vuilnisophaalwagen) door de vaste kosten in rekening te brengen in plaats van de prijs per lediging. Dat draagt niet bij aan het doel namelijk minder restafval. Hogere diftar tarieven leiden tot meer zwerfvuil, afvaltoerisme, dumpingen etc. 

Verder is het de vraag of de tarieven, de kosten en baten voor de milieustraat nog wel actueel en kostendekkend zijn want in Boxtel betaal je mee aan de verbouwing van een ander. Gelukkig reageerde de verantwoordelijk wethouder Fred van Nistelrooij: er is een contract voor afname van afval en dat bijt eigenlijk met de opdracht

De rioolheffing. We vragen te onderzoeken hoe de grootvervuiler kan gaan betalen. We moeten helemaal anders gaan denken. Er is in de toekomst zoetwaterschaarste en de grootverbruiker profiteert hier van daarmee zijn we dief van onze eigen portemonnee.

Bestemmingsplan herziening buitengebied Postelstraat Esch

Op het laatste nippertje presenteerde Combinatie95 een alternatief integraal plan. Hiervoor zou onze gemeente met de provincie in overleg moeten. Wij waren voorstander omdat er beperkte ruimte is, en je dus in 1 keer goed moeten bouwen en niet overhaast luxe villa’s te laten bouwen. Helaas. We begrijpen de teleurstelling van de 137 Esschenaren die een bezwaar hadden ingediend. 

KIJK!!! Visie op de gemeentebegroting 2022

PvdA PvdA Meerssen 22-11-2021 00:48

Begin November werd in de gemeenteraad de begroting besproken voor 2022 en volgende jaren. De begroting laat zien dat de gemeente Meerssen in een rustig en productief vaarwater is gekomen. Langslepende dossiers konden in 2021 wel afgehandeld worden en tegelijkertijd heeft de gemeente zich heel actief ingezet met de crises waarmee het geconfronteerd werd: water en corona. Hieronder volgt een korte samenvatting. De volledige bijdrage zoals uitgesproken door fractievoorzitter Andreas Pohle kunt u hier lezen.

Het perspectief voor de gemeente in 2022 is gunstig: er is een grote kans op meer inkomsten van het rijk, er zijn geen grote bezuinigingen gepland, maar zelfs enkele grote investeringen zoals de organisatie van ambtenaren te versterken. KIJK!!! heeft zich het afgelopen jaar ingezet bij te dragen aan een veranderingsproces dat leidt tot concreet betere dienstverlening voor burgers.

KIJK!!! begrijpt de zorgen over de lastendruk voor de inwoners van Meerssen. Momenteel kiezen we er niet voor om lastendruk te verlagen omdat huidige investeringen noodzakelijk en wenselijk zijn. En KIJK!!! wil geen incidentenpolitiek met wisselende ‘jaarkoersen’ voor de OZB percentages. Het is nodig om nauwkeuriger te begrijpen waarom bepaalde kosten hoog zijn. Meerssen heeft de hoogste rioolbelasting van Limburg omdat blijkbaar onderhoud in deze gemeente meer vraagt. KIJK!!! heeft gepleit voor een veranderstrategie voor de gemeente Meerssen dat moet leiden tot betere dienstverlening meetbaar met duidelijke doelstellingen. OZB is geen sluitstuk, maar ook geen doel op zich.Ons doel is een effectieve gemeente die niemand door het ijs laat zakken, ruimte geeft aan lokale democratie, en een ambitieuze agenda voert op milieu, duurzaamheid, sociaal domein en wonen. Daartoe hebben we tijdens de begrotingsvergadering verschillende moties voorgelegd waarvan er twee aangenomen zijn en andere meegenomen worden in de aankomende raadsvergaderingen. Ook hebben we aandacht gevraagd voor het sociaal domein. We volgen de ontwikkelingen in dit domein waaronder jeugdzorg nauwlettend.

De raad heeft ons voorstel unaniem overgenomen om in de visie op het woonbeleid van Meerssen te schuiven van de Meerssen voorbereiden op krimp op de markt, naar ambitieuzer in te zetten op meer passende woningen, juist voor 55+ers en starters, bijvoorbeeld door het delen van woningen mogelijk te maken (verkoop or verhuur).

Ook heeft de raad ingestemd met een motie om een informatiecentrum rond duurzaamheid (en energietransitie) in te richten waar burgers naar toe kunnen gaan voor advies.

Met de raad gaan we de komende weken in gesprek om de burgers meer te betrekken en bereiken voor de gemeenteraadsverkiezingen. We zetten in op het stimuleren van jonge mensen om te gaan stemmen. Uw stem telt, dat blijven we uitdragen. We hopen dat onze progressieve idealen velen aanspreken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.