Nieuws van politieke partijen in Bunschoten inzichtelijk

10 documenten

Nieuw beleidsplan openbaar elektrisch laden vastgesteld door gemeenteraad Bunschoten

VVD VVD Bunschoten 11-07-2020 23:41

De gemeenteraad van Bunschoten heeft het nieuwe beleid voor elektrisch laden unaniem aangenomen. Het komende jaar zal in de gemeente Bunschoten op tien plaatsen een paal worden geplaatst.

Het aantal elektrische auto's is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. In Bunschoten staan momenteel op twee plaatsen laadpalen en daarmee scoort Bunschoten in de Benchmark van Bureau OverMorgen op plaats 313 van 355 gemeenten erg slecht als het gaat om de infrastructuur voor openbaar elektrisch laden. Het nieuwe beleidsplan voorziet in de realisatie van meerdere laadpalen voor de komende jaren. 

Tot 2025 is het streven om 40 aanvullende laatplaatsen te realiseren. De gemeente laat het beleid over aan een marktpartij MRA-Elektrisch (MRA-E), de kosten van de palen komt zo bij de marktpartij te liggen maar ook de opbrengsten. De geschatte behoefte aan laadpalen.  Bureau Over Morgen heeft als onderdeel van de Energie Transitie Atlas (ETA) het aantal elektrische voertuigen voor 2020 en 2025 geprognosticeerd. Op basis van de prognose is de totale behoefte aan openbare laadpalen berekend, 41 openbare laadpalen in 2020 en 98 in 2025. Op basis van deze behoefte en de opgestelde beleidsuitgangspunten (o.a. loopafstand, haaks of schuin parkeren, zichtbaarheid en parkeerdruk) is een plankaart met voorkeurslocaties opgesteld. De plankaart maakt inzichtelijk waar de gemeente in de toekomst toestaat een openbare laadpaal te (laten) plaatsen.

Inwoners kunnen via MRA-E zelf een aanvraag doen voor een laadpaal. De gemeente streeft naar een voorzichtige uitrol van het beleid. Daarom worden in het eerste jaar maximaal tien laadpalen geplaatst. Ook worden niet twee plaatsen maar één plaats gereserveerd bij een geplaatste laadpaal, pas bij intensief gebruik zal ook een tweede plek beschikbaar worden gesteld. 

Het beleidsplan: KLIK HIER

Partijen positief over voorstel tot aanpassing 'Verordening op de Raadscommissies'

VVD VVD Bunschoten 22-02-2020 01:21

De commissie Bestuur & Middelen heeft positief gereageerd op het voorstel om de 'Verordening op de Raadscommissies' aan te passen. Hiermee verdwijnt het vereiste dat personen op de kieslijst moeten hebben gestaan om benoemt te kunnen worden als commissie lid. Bunschoten heeft drie raadscommissies, namelijk Ruimte, Samenleving en Bestuur & Middelen. Bunschoten heeft drie raadscommissies, namelijk Ruimte, Samenleving en Bestuur & Middelen.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/38443/partijen-positief-over-voorstel-tot-aanpassing-verordening-op-de-raadscommissies

In de gemeenteraad kunnen alleen gekozen en benoemde raadsleden plaatsnemen. De gemeenteraad is een besluitvormend orgaan in tegenstelling tot de drie commissies waar de voorstellen voorbesproken worden. Door het wegvallen van het vereiste dat kandidaten op de kieslijst moeten hebben gestaan bieden we meer mensen in onze samenleving de gelegenheid om politiek actief te worden en deel te nemen aan het debat. Daarnaast biedt het gelegenheid om nieuwe potentiële raadsleden alvast klaar te stomen voor het echte werken in 2022 na de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen. 

Het voorstel werd besproken in de commissie Bestuur & Middelen, waar alle partijen zich positief uitte over het voornemen dit te wijzigen. In de raadsvergadering van 5 maart 2020 neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het voorstel. 

Gemeentebegroting goedgekeurd onder lastige politieke situatie

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 29-01-2020 20:08

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1281573/50529/Voorkant begroting.jpgDe gemeenteraad besprak op donderdag 7 november de begroting voor de jaren 2020 t/m 2023. Deze werd door alle partijen goedgekeurd.

Het was een bijzondere vergadering, gezien de politieke situatie. Als ChristenUnie hebben we benoemd dat we blij zijn met de begroting zoals die werd voorgesteld. Het gaat financieel goed met Bunschoten, zeker als je dat vergelijkt met omliggende gemeenten. We kunnen als gemeente een sluitende begroting maken, zonder ingrijpende bezuinigingsmaatregelen zoals het verhogen van de OZB toe te passen. Als ChristenUnie zijn wij daar erg blij mee!

Tegelijk hebben we ook benoemd dat het bespreken van deze begroting voelt als een wassen neus, gezien de politieke situatie. We spreken nu iets af, maar als er een nieuwe coalitie aantreedt, kan alles anders worden. We hebben de wens uitgesproken dat dit nieuwe college er snel komt, zodat aan deze onzekere periode spoedig een einde komt en we ons bezig kunnen houden met alle politieke uitdagingen die er liggen.

Lees hier de volledige bijdrage van de ChristenUnie als reactie op de begroting.

Wim en Henk beëdigd

Christelijke Arbeiders Partij (CAP) Christelijke Arbeiders Partij (CAP) SGP VVD CDA ChristenUnie Bunschoten 29-11-2019 09:00

De nieuwe coalitie van CAP, CDA, SGP en VVD is van start gegaan en kan beginnen met de uitvoering van het coalitieakkoord “Nieuwe wegen, vaste waarden! Tijdens een bijzondere raadsvergadering op donderdag 28 november 2019 werden  drie nieuwe wethouders beëdigd en geïnstalleerd. Van links naar rechts (toegesproken door onze burgemeester) Huig van Barneveld (SGP), Peter van Asselt (CDA) en Wim de Jong (CAP).

De vergadering werd enigszins ontsierd door een gênant optreden van de fractievoorzitster van de ChristenUnie, voor wie de druiven van het niet meer vertegenwoordigd zijn in het college van B&W klaarblijkelijk erg zuur waren. De fractie van de CU stemde zelfs als geheel tegen de benoeming van de drie wethouders, een in de plaatselijke politiek nog nooit vertoonde halsstarrigheid. Erg jammer en niet nodig.

Tijdens dezelfde raadsvergadering werd Henk Bos beëdigd als raadslid  voor de CAP als opvolger van Wim de Jong. Henk die al jarenlang erg actief is voor de CAP zal samen met Arian van Diermen de kar gaan trekken.

En nu kan het nieuwe college dus van start. Heb en houd vertrouwen in elkaar en maak van het coalitieakkoord een succes. Het wordt hard werken, maar dat is Spakenburgers eigen. Ga er voor!

Het bestuur van de CAP feliciteert hierbij de nieuwe wethouders en het nieuwe raadslid van harte met hun benoemingen.

Coalitieakkoord ´Nieuwe wegen, vaste waarden´ ondertekend

VVD VVD SGP CDA Bunschoten 24-11-2019 07:39

Naast huidig wethouder Rick Beukers (VVD) zijn Wim de Jong (CAP), Peter van Asselt (CDA) en Huig van Barneveld (SGP) de wethouderskandidaten. De installatie van de nieuwe wethouders vindt, na instemming van de gemeenteraad, plaats tijdens een bijzondere raadsvergadering op donderdag 28 november a.s. om 19.30 uur in het gemeentehuis. Tijdens deze vergadering wordt ook het coalitieakkoord officieel aangeboden aan de gemeenteraad.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/37466/coalitieakkoord-nieuwe-wegen-vaste-waarden-ondertekend

Akkoord: KLIK HIER

Onder het motto ‘Nieuwe wegen, vaste waarden!’ slaan CAP, CDA, SGP en VVD de handen ineen voor een nieuwe coalitie in de gemeente Bunschoten. “Ons ideaal is om het beste te realiseren voor onze inwoners in Bunschoten, Spakenburg, Eemdijk en Zevenhuizen. Daar gaan we keihard mee aan de slag”, aldus de gezamenlijke partijen. “‘Nieuwe wegen’, omdat we staan voor vernieuwing van de plaatselijke politiek. We kiezen nieuwe, soms nog onbegane wegen om tot heldere en gedragen besluiten en resultaten te komen. ‘Vaste waarden’, omdat we daarbij vasthouden aan de vele waarden en tradities die zo kenmerkend zijn voor de identiteit en het unieke karakter van onze prachtige gemeente en haar hardwerkende inwoners”.

De nieuwe coalitie staat voor een aantal flinke uitdagingen op het gebied van zorg, energie en financiën. Zo wordt, net als vele andere gemeenten, ook Bunschoten geconfronteerd met stijgende kosten in het sociaal domein. De komende jaren zet de coalitie zich in om deze kosten beheersbaar te krijgen en houden. Zij werken aan oplossingen zodat in de toekomst inwoners gegarandeerd blijven van goede en betaalbare zorg. “Om die zorg betaalbaar te houden, moeten we soms keuzes durven maken. Dus niet zomaar de lasten afschuiven op de belastingbetaler”, aldus de samenwerkende partijen.

De coalitie wil verantwoord en zuinig omgaan met het gemeenschapsgeld en geen geld uitgeven dat er niet is. Daarom wordt de komende periode een kerntakendiscussie gevoerd waarin kritisch gekeken wordt naar inkomsten en uitgaven. Op die manier willen de partijen stijgende kosten het hoofd bieden, maar ook ruimte creëren voor nieuw beleid. Bovendien willen zij daarbij de financiële risico’s beheersbaar houden. Dit geldt in het bijzonder voor een aantal grote projecten zoals Kronkels-Zuid en het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Scholen. “We kijken eerst goed en grondig naar wat iets écht kost, om dan duidelijke besluiten te nemen. Want wie een toren wil bouwen gaat eerst de kosten berekenen om te zien of men wel genoeg heeft voor de bouw”.

De partijen komen met plannen voor het verbeteren van wonen, werken, ondernemen, infrastructuur, ontspannen en recreëren in onze mooie gemeente: “We willen onze inwoners daarin blijven betrekken en meer ruimte geven om mee te denken en ons uit te dagen. We gaan meer werk maken van onze veiligheid en aan de slag met onze mobiliteit en infrastructuur door het aanleggen van goede wegen en fietspaden. Met betrekking tot onze afvalinzameling willen we onze inwoners centraal stellen door hen te betrekken bij de keuze van een vorm van nascheiding en door een hoge service, lage lasten en een acceptabel milieurendement.” 

De nieuwe coalitie wil niet tornen aan wat ons bindt tot een hechte gemeenschap, waarin we ook omzien naar elkaar: “We zullen het goede van ons dorp behouden en versterken: onze identiteit, onze sociale cohesie, onze ondernemersgeest, onze welvaart, maar vóóral ook onze zelfstandigheid. De zondagsrust blijft behouden en we zetten in op een langere grafrust.” Van de bestuurders verwacht de coalitie dat ze niet alleen betrouwbaar, geloofwaardig, integer en herkenbaar zijn, maar ook open, bereikbaar en zichtbaar.

CAP, CDA, SGP en VVD zijn trots op het bereikte resultaat en staan te popelen om aan de slag te gaan: “Met inwoners, ondernemers en organisaties willen we snel ‘nieuwe wegen inslaan’ zonder onze ‘vaste waarden’ uit het oog te verliezen. 

ChristenUnie tegen tijdelijke subsidiestop in de zorg

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 12-04-2019 10:59

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1273949/50529/Oude handen en zorg.jpgDe zorgkosten van de gemeente Bunschoten zijn de afgelopen jaren flink gestegen en de verwachting is dat dit ook de komende jaren zo zal blijven. Daarom voert de gemeenteraad van Bunschoten een discussie om te kijken hoe we de zorgkosten kunnen terugdringen. Bezuinigen op de zorg is daarin de eerste stap. Bij het vaststellen van de Kadernota in juli worden hierover definitieve besluiten genomen.

Ondertussen is het college al bezig om zoveel mogelijk lopende kosten terug te dringen en te onderzoeken of er goedkopere alternatieven zijn die duurdere zorg voorkomen. Zo is er geld vrijgemaakt voor het project 'Meedoen' waar beginnende dementerende voor een kleine bijdrage met elkaar kunnen eten in de Samenklank. Dit levert een besparing van 50 euro per deelnemer op ten opzichte van de andere en duurdere zorg waar eerst gebruik van werd gemaakt. Ook is er een subsidie verleend aan Waypoint zodat zij een buddysysteem kunnen starten waarbij vrijwilligers aan ex-gebruikers worden gekoppeld om hen zo helpen te voorkomen dat ze weer in hun oude gedrag terugvallen. Ook dit voorkomt dure specialistische zorg die er verleend moet worden bij een terugval.

De gemeenteraad heeft gisteren een motie aangenomen waarin staat dat zulke subsidies niet meer mogen worden toegekend, zolang de discussie over bezuinigingen in de zorg gevoerd wordt.  Als ChristenUnie zijn wij hier niet blij mee, omdat we hierdoor kansen op bezuinigingen laten liggen en lokale initiatieven om dure zorg te voorkomen niet kunnen steunen. We hebben de motie dan ook niet gesteund.   

Aan de ene kant begrijpen wij de zorgen die in de motie worden geuit. Het lijkt er op dat er nieuwe uitgaven worden gedaan terwijl we juist de uitgaven in de zorg willen beperken.

Maar dit is toch een verkeerde gedachte. Het gaat namelijk om het stopzetten van eenmalige uitgaven in 2019 waarover we al eerder hebben besloten. Toen hebben we vastgesteld dat het nuttig is om dit geld uit te geven, omdat het tot doel heeft om de zorgkosten terug te dringen.

Het lijkt ons dan ook een verkeerde actie om paniekvoetbal te spelen en juist nu deze uitgaven te stoppen, en daarmee juist nu  processen die tot kostenreductie leiden te stoppen, terwijl we met alle andere uitgaven doorgaan zowel binnen als buiten het sociaal domein. 

En natuurlijk gaan wij ervan uit dat het college geen uitgaven in de basisinfrastructuur zal doen die haaks staan op de mogelijke bezuinigingen. Dus wat ons betreft nu geen paniekreactie, waardoor we in gang gezette acties stoppen, maar doorgaan met verstandige versterking van de basisinfrastructuur, met kostenreductie als doel.

Helaas besloten de andere partijen anders en worden dergelijke nieuwe initiatieven voorlopig niet financieel ondersteund. Echt een gemiste kans volgens de ChristenUnie! Wij blijven staan voor de goede en betaalbare zorg voor onze inwoners. 

Beschouwingen uitgesproken tijdens de behandeling begroting 2019

SGP SGP Bunschoten 12-11-2018 00:00

Beschouwingen uitgesproken tijdens de behandeling begroting 2019

Beschouwing begroting 2019

Voorzitter,

Onze gemeente staat weer voor de nodige financiële en organisatorische uitdagingen. De programmabegroting 2019-2022 geeft hier de nodige inzichten in. Tijdens de behandeling van de kadernota heb ik het reeds genoemd. Bouwen aan vertrouwen in de gemeente Bunschoten. Dat er met het werk dat voor ons ligt verder gebouwd mag worden aan het vertrouwen van de burger in de overheid. Want onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht.

Samenwerkingsverbanden

We blijven in vertrouwen werken aan onze zelfstandigheid. Samenwerking met gemeenten is noodzakelijk om zelfstandig te kunnen blijven en taken naar behoren te kunnen uitvoeren. Samenwerken is mooi, maar wel vanuit onze eigen zelfstandigheid en eigenheid. Waakzaamheid blijft hier ook geboden, en dat wij ons niet teveel vastleggen en zelf de regie blijven houden. Ook zullen we de kritische vraag moeten stellen of deze samenwerkingsverbanden wel hetgeen oplevert wat wij ervan verwachten. Het vertrouwen in samenwerkingsverbanden kan op de proef worden gesteld als toezicht faalt of financiële of relationele problemen zich voordoen. Zoals bij BBS het geval is. Daarover straks meer.

Projecten

Diverse projecten worden de komende periode gestart of komen tot een afronding. We denken hierbij o.a. onderdelen van het plan Rengerswetering en de recent opgeleverde brandweerkazerne om daarmee ruimte te maken voor nieuwe schoolgebouwen. De realisatie van de zorggebouwen Urk, Kampen en Elburg bij zorgcentrum De Haven een aanwinst voor ons dorp. Wij zijn benieuwd hoe het project ruimen vervuilde grond Westdijk gaat lopen. Een project waar de nodige miljoenen al over de dijk zijn gegooid. Wij denken ook aan de verpauperde melkfabriek Eemlandia en zijn benieuwd of daar ook na twintig jaar wordt doorgepakt.

En hoe zal het gaan met de nieuwbouw voor de inwoners van Eemdijk? De inzet op duurzaamheid waar wij geen voorstander zijn van weilanden vol met zonnepanelen o.a. ter voorkoming dat we door de zonnepanelen de koeien niet meer zien. En de ontwikkelingen rond de biogascentrale niet te vergeten. Wij hopen bij leven en welzijn komend jaar mee te maken dat er eindelijk een adequate oplossing komt voor het geurprobleem. Eigenlijk is ons geduld op dit punt op.

Afvalbeleid

Ook zullen wij de ontwikkelingen ten aanzien van het afvalbeleid positief kritisch blijven volgen en zijn wij in afwachten van het voorstel om het vaste tarief weer in te voeren en afscheid te nemen van diftar. In onze ogen nog steeds een verkeerde prijsprikkel. Daarnaast zijn wij benieuwd naar de innovaties en doorontwikkeling bij de ROVA. Daar mogen wij als klant toch ook wat van verwachten? Dit ter voorkoming van een duur onderzoek naar nascheiding. Wat het afvalbeleid betreft kunnen we het niet vaak genoeg zeggen dat maatwerk en goede communicatie een belangrijke succesfactor blijft voor het welslagen van de ingeslagen weg. Nu we toch met afval bezig zijn. Wel een onderzoek naar de openingstijden van het gemeentehuis maar geen onderzoek naar de openingstijden van het aanbiedstation. Of is die vraag toegevoegd aan de standaard enquête over het afvalbeleid? De SGP is voornemens binnenkort verder op de openstelling van het aanbiedstation terug te komen. Daar mogen wel een of meer dagdelen bij, zo schatten wij in op basis van de drukte die wij telkens op het aanbiedstation aantreffen. Merkt het college ook dat het daar dikwijls erg druk is?

 

Economie

De Nederlandse economie is weer op stoom. Dat merken we ook aan de positieve ontwikkelingen van de grondexploitaties. Het aandeel op de vermogenspositie van deze erfenis uit het verleden worden gelukkig minder. Er wordt volop gebouwd ook in onze mooie gemeente. De verkoop neemt gelukkig toe. De vraag is of dit ook zo blijft.

In het kader van ‘financieel het huis op orde’ is het goed dat er wederom een sluitende begroting voor ons ligt. Een stuk waar weer het nodige werk in zit. Met dank aan onze medewerkers. Een structureel sluitende begroting blijft voor de SGP het uitgangspunt. Het is goed om te constateren dat onze reservepositie verder wordt verbetert.

Inkomsten precariobelasting

Door de tijdige invoering van precariobelasting op kabels en leidingen wordt onze financiële positie verder versterkt. Niet uit luxe maar uit noodzaak. Mede op aandringen van de SGP hebben wij deze mogelijkheid kunnen verzilveren en met de gerechtelijke uitspraak recent de bevestiging gekregen dat wij dit geld nog voor een bepaalde periode mogen innen en mogen houden. Het is uiteindelijk de verdienste van de raad dat hier werk van is gemaakt met het zicht op ruim 5 miljoen aan extra inkomsten. Wat een mooie aanvulling is op onze begroting voor de komende jaren.

Risicoanalyse

De risicoanalyse krijgt steeds meer vorm. De nodige stappen zijn gemaakt. Wij krijgen meer handvaten om te controleren en te sturen. We constateren dat het Solvabiliteitspercentage met stappen omhoog klimt en structurele begrotingsruimte gestegen is. Wij zijn er nog niet maar gaan wel de goede kant op. Wel verbazingwekkend dat de met name solvabiliteitscijfers de komende periode zo snel zullen stijgen.

Voorafgaand aan deze begroting hebben wij als SGP de nodige inbreng gehad tijdens de behandeling van de kadernota. Diverse keuzes zijn met raadsmeerderheid gemaakt. Er valt altijd nog wat te wensen. Een van deze wensen is een lasten verlichting voor onze burgers.

Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid blijft een belangrijk onderwerp. We werden er afgelopen periode weer mee geconfronteerd. Een schietpartij en drugs gerelateerde zaken. Ook aandacht voor ondermijning en radicalisering. Zaken die ook in onze dynamische gemeente kunnen gaan spelen. Een dorp met stadsallures. Wat dat betreft komt er steeds meer op onze gemeente en onze burgemeester af. Passende maatregelen die de burgemeester in het belang van de openbare orde en veiligheid voor nu en ook voor de toekomst moet nemen zullen wij als SGP van harte ondersteunen.

Onzekerheden in het sociale domein.

De problemen met het sociale domein kunnen gezien worden als een dijk waar steeds meer water door heen sijpelt. Bij diverse gemeente hebben de toename van de kosten en uitgaven al tot een dijkdoorbraak geleid waardoor gemeenten in de financiële problemen zijn gekomen en kopje onder zijn gegaan. Staat dat ons ook te wachten? Misschien dat minister De Jonge nog financieel uitkomst kan geven om de gemeente bij te springen. Maar het getuigt ook van realiteitszin om voor verscherpte dijkbewaking te gaan door extra controle op de werkzaamheden en uitgaven. Daarnaast te kijken of er nog keuzes gemaakt kunnen worden om het tij te keren. Wat betreft het maken van keuzes verzoekt

de SGP het college bij deze alvast te gaan werken aan een overzicht waarop alle uitgaven op het terrein van zorg en het sociale domein specifiek zijn uitgewerkt zodat we exact weten wat op welke onderdelen met welk bedrag gebeurt.

Vervolgens kunnen we deze lijst en andere zaken,in de speciale commissievergadering die is afgesproken, nader tegen het licht houden en beoordelen of het misschien verstandig/noodzakelijk is zaken aan te gaan passen. Tenslotte dien je als gemeente financieel gezond te blijven om de inwoners langdurig op de gebieden zorg en het sociale domein te kunnen helpen.

Raadscommissie sociale domein

De raad heeft vorige week besloten om een gezamenlijke commissie vergadering te beleggen op initiatief van de SGP. Is hier al een concrete datum voor in gedachte?

Problemen BBS

Het oplossen van de crisis bij de gezamenlijke sociale diensten van Baarn, Bunschoten een Soest ook wel BBS genoemd gaat de inwoners van deze gemeenten geld kosten. De afgelopen jaren is er veel gebeurt waardoor de bedrijfscultuur zodanig is verslechterd dat er een tweede directeur aangesteld gaat worden om dit weer vlot te trekken. Vraag hierbij is hoe heeft het zover kunnen komen en welke extra kosten hangen boven ons hoofd. Een nieuwe directeur naast de huidige directeur om de komende 4 jaar te zorgen voor een cultuurverandering? wat mag dat wel niet kosten en wat zijn de gevolgen voor de begroting.

Onze reserve positie ziet er goed uit, de meerjarenbegroting is op orde. Maar de onzekerheden, niet alleen in het sociaal domein, maar zeker ook mondiaal maakt dat we ons niet te snel rijk moeten rekenen.

Dankdag

Voorzitter ik ga positief afsluiten.

We hebben gisteren dankdag voor gewas en arbeid gehad. Een dag om stil te staan bij de zegeningen die wij mochten ontvangen. Ook als gemeente mogen wij onze Heere nog dankbaar zijn voor de zegeningen die Hij ons geeft. Een mooie gemeente om in te wonen met een hoog voorzieningen niveau voor jong en oud. Desondanks blijven er nog mensen die er nog anders over denken of deze zegeningen niet willen zien. Wij realiseren ons terdege dat wij het niet iedereen naar de zin kunnen maken.

Vanuit de programmabegroting ligt er weer het nodige werk te wachten. Dat wij als SGP min of meer positief tegen deze begroting staan, wil nog niet zeggen dat wij met alle voorstellen eens zijn. Bij de verdere uitwerking en besluitvorming zullen wij positief kritisch ons geluid laten horen en onze mening geven over haalbaarheid en wenselijkheid. De SGP zal zich daarin constructief blijven opstellen en inzetten voor blijvende waarden. Dit in het belang van onze burgers.

Tenslotte voorzitter, wensen wij een ieder die daar een rol in heeft, wijsheid en Gods onmisbare zegen toe.

Inwonersavond lokale veiligheid

VVD VVD Bunschoten 01-10-2018 10:36

Veiligheid is topprioriteit! Op 1 oktober organiseert de gemeente Bunschoten een meedenkavond over de prioriteiten in het lokale veiligheidsbeleid.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/31895/inwonersavond-lokale-veiligheid

Om te weten hoe lokale veiligheid door de inwoners van de gemeente Bunschoten wordt beleefd, is de gemeente op zoek naar u! Wat ervaart u op het gebied van (on)veiligheid? Wat moeten we zeker blijven doen in de gemeente Bunschoten ter bevordering van de veiligheid? Wat mist u nog? Aanstaande maandagavond 1 oktober kunt u op verschillende locaties in het dorp in gesprek gaan met raadsleden, het college van burgemeester en wethouders, wijkagenten, boa’s en andere betrokkenen over alles wat u bezighoudt op het gebied van de veiligheid in onze gemeente.  

Onze wethouder Rick Beukers en raadsleden Hans, Wiebe en Juliette zijn er ook bij!

Wanneer:

Maandagavond 1 oktober van 18:30 tot 19:30

 Waar:

Oostwende College (Plecht 1)Twizst (De Kronkels 12a)Almareplantsoen 

 

Westdijk gaat op de schop!! Alle gif wordt afgegraven!

Christelijke Arbeiders Partij (CAP) Christelijke Arbeiders Partij (CAP) Bunschoten 24-05-2018 16:29

Het Waterschap Vallei&Veluwe heeft na uitgebreid onderzoek besloten de, op de Westdijk aangebrachte, Thermisch Gereinigde Grond (TGG) te gaan ontgraven en te vervangen door schoon materiaal.

Hiermee wordt recht gedaan aan de motie van de toenmalige oppositie, met name de CAP, die “uiteindelijk” (en na veel tegenwerking) door de voltallige gemeenteraad in december 2017 werd aangenomen!

De CAP was de initiatiefnemer van de  in augustus 2017 gehouden extra gemeenteraadsvergadering over de kwestie  en diende samen met collega-oppositiepartijen zelfs een motie van wantrouwen in tegen de toenmalige wethouder Nagel, die tot dan namens het college de kwestie Westdijk bagatelliseerde en vooral Pieter de Vos, die als raadslid namens de CAP de zware verontreiniging van de Westdijk aan het licht bracht, flink de maat nam.

Maar nu blijkt (en dat wordt ook door het Waterschap onderstreept): de CAP had vanaf het begin groot gelijk!  Waarvan akte!

Eens temeer blijkt: de aanhouder wint! En dat willen we u graag even laten weten!

Denk Anders: de CAP!

VVD bezorgd over financiële positie gemeente Bunschoten!

VVD VVD ChristenUnie CDA Bunschoten 13-11-2015 04:04

Afgelopen raadsvergadering stond de begroting 2016 op de agenda. De VVD pleitte bij monde van woordvoerder financiën Rick Beukers voor meer geld naar veiligheid en economie en daarnaast meer discipline om de financiën op orde te krijgen. Hieronder vindt u het betoog dat is voorgedragen tijdens de raadsvergadering.

In Juli hebben wij met elkaar vergaderd voor het vaststellen van de kadernota. Dit is de belangrijkste vergadering van het jaar waarin de raad de kaders aangeeft zodat het college van Burgemeester & Wethouders handvaten hebben voor het opstellen van de begroting voor het komende jaar. Handvaten die aangeven hoe wij als raad menen dat de begroting wat betreft het beleid moet worden ingevuld. De begroting is daarmee feitelijk de technische uitwerking van de kadernota die in juli door de raad is behandeld.

Kadernota

De VVD heeft bij de kadernota twee amendementen en één motie ingediend. Dit waren de amendementen ‘veiligheid en lokale economie’ ,‘bezuiniging griffie’ en de motie ‘meldpunt overlast’. In het eerst amendement hebben wij gepleit om minder de nadruk te leggen op het milieubeleid en juist meer de nadruk te leggen op stimulering van de lokale economie en het bevorderen van de veiligheid in onze gemeente. Omdat wij vinden dat de ontwikkeling van de lokale economie en de veiligheid wel een stimulans kunnen gebruiken. Wat betreft het milieubeleid doen wij meer dan wettelijk van ons wordt geëist en wat betreft het milieu hoeft Bunschoten van ons niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Onze inwoners en ondernemers zijn zich voldoende bewust van het milieu. Belangrijk is om nu juist in te zetten op veiligheid omdat er een landelijk dalende trend van misdaad is maar in ons dorp veel misdaadcijfers juist hoger zijn geworden. Gewapende overvallen, fietsendiefstallen, inbraken en BOA’s die een sterk groeiende overlast  constateren zijn enkele van de vele zaken die zeker meer aandacht verdienen in onze gemeente. Toch lijkt het college deze mening niet te delen en onze amendementen en motie zijn dan ook gesneuveld.

Samen kunnen we meer

‘Samen kunnen we meer’ luidt de slogan van het door ChristenUnie en CDA opgestelde coalitieakkoord. Echter bij de behandeling van de kadernota werd pijnlijk duidelijk dat er in deze begroting  geen ruimte is voor de voorstellen van de oppositie en deze slogan een saamhorigheid uitstraalt naar onze inwoners die eigenlijk die er eigenlijk niet is. Het enige voorstel vanuit de raad waar het college niet fel tegen in ging was de motie ‘fietsboot’. Dit betrof een subsidie van €500,- per jaar. Realiseert u zich dat er 19 raadsleden komen vergaderen die allemaal vrij hebben genomen van van hun werk om vervolgens over €500,- te mogen besluiten. Om dit even in perspectief te plaatsen, onze begroting heeft een omvang van 40 miljoen euro en het enige waar wij over mogen beslissen is een subsidie van €500,-. De vraag rijst in dat kader hoe serieus deze raad zichzelf neemt. Het college heeft de touwtjes strak in handen en de raad kan slechts in de marge sturen.

Financiële positie

Nu naar de financiële positie van de gemeente Bunschoten. Vanaf 2016 is het volgens de richtlijnen van de BBV verplicht een aantal financiële kengetallen in de begroting op te nemen, dit zijn onder andere:

§  Netto schuldquote

§  Solvabiliteit

§  Grondexploitatie

Doordat deze cijfers nu verplicht gemeld moeten worden staan ze bij iedere gemeente in de begroting en dit geeft een ideale gelegenheid om de cijfers van verschillende gemeenten naast elkaar te leggen en te vergelijken. Dit hebben wij dan ook gedaan en hebben de begroting van iedere gemeenten in de provincie Utrecht naast elkaar gelegd. Hierdoor wordt de slechte financiële positie waarin onze gemeente verkeerd pijnlijk duidelijk. 

Solvabiliteit

Allereerst de solvabiliteit, een kengetal dat de verhouding aangeeft tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen op de balans. Dit is in Bunschoten een uiterst magere 10% en daarmee scoort onze gemeente het slechtst van onze hele provincie. Volgens de normen van de VNG is een solvabiliteit van lager dan 20% onvoldoende en pas vanaf 30% aan te merken als voldoende. Jaren lang zijn ons streefwaarden voorgehouden van 20% solvabiliteit, en volgens vorige begrotingen zouden we de 20% al halen in 2014 en 2015. Maar niets is minder waar en onze solvabiliteit is alleen maar verder achteruit  gegaan. De streefwaarden staan ‘gemakshalve’ niet meer in de huidige begroting, kennelijk heeft dit college het opgegeven, u krijgt hiervoor een dikke onvoldoende van de VVD. 

Netto schuldquote

Een goed kengetal om de hoogte van de schulden van een gemeente te beoordelen is de netto schuld als aandeel van de inkomsten. De hoogte van de inkomsten bepaalt namelijk in belangrijke mate hoeveel schulden een gemeente kan dragen. Hoe hoger het inkomen des te meer schuld een gemeente kan aangaan. Dit kengetal uitgedrukt in procenten wordt de netto schuldquote genoemd. De normen in de VNG uitgave ‘Houdbare Gemeentefinanciën’ stellen dat een schuldquote van lager dan 100% voldoende is en een schuldquote van boven 130% reden tot zorg. De netto-schuldquote van Bunschoten is met 120% een van de hoogste van de provincie Utrecht.  

Grondexploitatie

En dan komen we bij de grondexploitatie van de gemeente Bunschoten. Met het kengetal grondexploitatie scoort de gemeente Bunschoten veruit het hoogst in de provincie Utrecht.  Hoe hoger deze ratio, hoe meer impact een negatieve waardeontwikkeling van de gronden heeft op de begroting en daarmee hoe groter het risico. Met het gigantische bedrag van 36,3 miljoen euro aan gronden op onze balans en gegeven de huidige lage verkoopsnelheid van onze nieuwbouwprojecten en de trage bevolkingsgroei is dit echt een zaak waar we goed bij stil moeten staan. Onze gemeente heeft een balanstotaal van 74,9 miljoen euro, deze bestaat voor bijna 50% uit gronden. Gronden die gewaardeerd zijn op een bepaalde manier maar gegeven het tempo van de huidige verkopen is maar de vraag hoe hoog de verliezen op deze gronden zullen toenemen in de nabije toekomst. Maar hier bevinden we ons op glad ijs, want we moeten uitkijken dat we niets vertellen wat in een geheime vergadering is gezegd. Geheime vergaderingen die deels terecht zijn gegeven gevoelige informatie, maar als ongewenst neveneffect hebben dat de omvang van het drama deels verborgen blijft voor de pers en zo inwoners van ons dorp. Ook de accountant heeft zijn zorgen geuit over de hoogte van de gronden op onze balans en ons verzocht hier goed naar te blijven kijken en ook de rekenkamer onderstreepte de risico’s met betrekking tot de gronden. Maar laat ons vooral veel geheim vergaderen zodat voor de kiezer verborgen blijft dat deze gemeente op veel te grote voet heeft geleefd en verzuimd heeft tijdig bij te sturen. Het probleem wat hier aan ten grondslag heeft gelegen is grootheidswaanzin, alles is gestoeld op aannames van een bevolkingsgroei naar 25.000 inwoners, dat aantal halen we bij lange na niet waardoor de gronden onaangeroerd blijven en de rente op onze begroting blijft drukken.

Al met al stemt de VVD niet in met deze begroting, omdat wij graag meer geld willen zien voor economische stimuli en veiligheid maar vooral ook veel daadkrachtiger ingrijpen om de financiën van deze gemeente op orde te krijgen. Naar de mening van de VVD is dit goed mogelijk door ons onder andere meer te richten op onze kerntaken en de niet noodzakelijke taken af te stoten waardoor lastenverhogingen niet nodig zijn. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.