Nieuws van CDA inzichtelijk

19 documenten

Raadsvragen: Telefonische bereikbaarheid en Kernpunten

CDA CDA Dalfsen 25-01-2021 13:48

Wij willen dat de gemeente Dalfsen er is voor onze inwoners, dan is goede bereikbaarheid en tijdige informatievoorziening een vereiste. Vooral nu! Door de COVID-19 en de daarbij behorende maartregelen is die bereikbaarheid nog belangrijker om elkaar niet uit het oog te verliezen. Het gemeentehuis is nu alleen op afspraak bereikbaar en de infopunten zijn dicht. Ons bereiken berichten, dat vooral voor ouderen het nummer 14 0529 niet duidelijk is en niet door elk toestel gebeld kan worden. Ook zien we dat het nummer waarop het infopunt bereikbaar is niet op de gemeentesite en niet in Kernpunten (Marskramer) staat. Na wat speurwerk vonden wijzelf het nummer op de site van de bibliotheek. Voor de raadsvergadering van januari heeft de CDA-fractie dan ook de volgende vragen aan het college: Is bekend dat vooral ouderen het telefoonnummer 14 0529 niet herkennen als het nummer van de gemeente Dalfsen? Op de site van de gemeente staat uitgelegd dat niet iedereen 14 0529 kan bellen, dit kan afhankelijk zijn van de provider, vinden we dit gewenst? Klopt het dat het telefoonnummer van het infopunt alleen op de site van de bibliotheek staat en niet op de site van de gemeente en in de Kernpunten? Ook de verspreiding van de Kernpunten via de Marskramer is een mooi, laagdrempelig medium om onze inwoners wekelijks te bereiken. Niet voor iedereen is het internet toegankelijk. Wij zijn van mening dat de Kernpunten zowel tot doel heeft om informatie bij alle inwoners te brengen als informatie op te halen. Binnen de Gemeente Dalfsen is afgesproken dat Kernpunten wordt verspreid via de Marskramer. Wij krijgen echter veelvuldig te horen dat de verspreiding van de Marskramer onder andere in het gebied Lemelerveld en Lemelerveld Zuid-Oost niet naar wens verloopt en dat de verspreider moeite heeft om bezorgers te vinden. Is het college met ons eens dat alle inwoners de mogelijkheid moeten hebben wekelijks de Kernpunten op papier te kunnen ontvangen? Is binnen de gemeente Dalfsen bekend waar de Marskramer niet wordt bezorgd? Zijn hier contacten met de verspreider over, in welke gebieden geen bezorger gevonden kan worden. Zo ja, wat is de oorzaak dat er geen bezorger gevonden kan worden? Wat is de oplossing om de bezorging te verbeteren? De burgemeester heeft onze vragen namens het college beantwoord (via deze link volledig te lezen). Ze geeft aan dat iedereen eenvoudig en snel telefonisch contact op moet kunnen nemen met de gemeente. Ook vindt het college het belangrijk dat gemeentelijke informatie voor inwoners op papier te ontvangen is. Als CDA-fractie blijven we beide onderwerpen (telefonische bereikbaarheid en verspreiding Marskramer) kritisch volgen en staan we voor een gemeente die goed te bereiken is en informatie haalt en brengt bij alle inwoners.

CDA Schagen wil weten wat de status is m.b.t. aanleg van glasvezel in onze gemeente

CDA CDA Schagen 06-09-2020 13:14

Er zijn geruime tijd ambities, zowel bij het bestuur van de gemeente Schagen als bij marktpartijen, om glasvezelinternet uit te rollen in onze gemeente. Bij de marktpartijen kunt u denken aan Trined, KabelTex, FlevoNH, maar ook KPN en Ziggo. Het initiatief van Trined is niet doorgegaan, daarna wilde KabelTex vanuit het noorden glasvezel aanleggen en FlevoNH vanuit het oosten. De markt van glasvezelinternet in onze gemeente kenmerkt zich door nieuwkomers als Trined, KabelTex en FlevoNH, die nog geen uitgebreid netwerk hebben, en door gevestigde partijen als KPN en Ziggo, die reeds een netwerk bezitten, meest uitgesproken in de stad Schagen. De gevestigde partijen bezitten een zekere marktmacht door hun bestaande infrastructuur, waardoor een geleidelijke uitbreiding van hun net minder riskant is dan een gelijksoortige investering door een nieuwkomer. Dit kan de werking van de vrije markt verstoren. Zo kan een aankondiging van een gevestigde partij om in een bepaalde kern het glasvezelnet uit te rollen, ertoe leiden dat het voor een nieuwkomer onverantwoord riskant zou worden om ook in diezelfde kern te gaan investeren. Echter, de gevestigde partij kan het bij een aankondiging laten, daarmee een nieuwkomer afschrikken, zonder dat de gevestigde partij ook daadwerkelijk de intentie heeft op korte termijn te investeren. Dit bedoelen wij met verstoring van de vrije markt. Een overheid heeft soms instrumenten om in te grijpen, om de concurrentie tussen bedrijven eerlijker te laten verlopen, waardoor de vrije markt meer ten dienste komt van de inwoners en lokale bedrijven in onze gemeente. Het CDA maakt geen verwijten naar de gevestigde partijen, we hebben geen bewijs dat zij hun marktmacht op deze oneigenlijke wijze inzetten en we zijn op zich blij dat zij in het verleden al geïnvesteerd hebben in delen van de gemeente Schagen. Omdat de uitrol van glasvezelnet echter geen substantiële voortgang laat zien, hebben wij over dit onderwerp toch een aantal vragen. Kan het college aangeven wanneer en waar de eerstvolgende uitbreiding van het glasvezelnet gerealiseerd gaat worden? Is het college tevreden met de huidige snelheid van de uitrol van glasvezel in de gemeente Schagen? Deelt het college de in het voorwoord geformuleerde zorg dat gevestigde partijen in theorie nieuwkomers kunnen afschrikken van investeren? Is het college bereid om de zorgen over eerlijke concurrentieverhoudingen te bespreken met in Schagen geïnteresseerde kabelbedrijven? Is het college bereid en in staat om in te grijpen in de concurrentieverhoudingen met als de doel de eerlijke concurrentie te bevorderen? Kan de gemeente zelf een aanbesteding uitschrijven voor de aanleg van glasvezelnet in een kern, het buitengebied, de recreatieve kustzone of de hele gemeente? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Kan de gemeente in een deel van de gemeente exclusiviteit gunnen aan één partij om een glasvezelnet aan te leggen? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Op welke wijze gaat het college zich in deze collegeperiode inzetten om meer gebieden van glasvezelinternet te (laten) voorzien? CDA, Sander Lensink

Vitaal buitengebied met kansen voor kwaliteit

CDA CDA Meierijstad 15-03-2020 17:57

CDA wil een Vitaal Buitengebied met Kansen voor Kwaliteit Op de raadsagenda voor donderdag 19 maart a.s. staat als bespreekpunt het rapport ‘’Kwaliteitskader voor vrijkomende agrarische bebouwing”. Dit rapport is onderdeel van het project Vitaal Buitengebied dat is opgestart in 2018. Het is tevens één van de 10 speerpunten waarvoor het belangrijk is om een kwaliteitskader vast te stellen. Maatwerk en een duidelijk afwegingskader zijn onderdelen die hierbij horen. Het CDA wil beleid waarmee stappen gezet kunnen worden. Zorgen m.b.t. ’Kwaliteitskader agrarische bedrijvigheid’ Voor CDA Meierijstad is met name speerpunt 4, het tot stand komen van een ‘Kwaliteitskader voor agrarische bedrijvigheid’ een uitermate belangrijk issue. Hogelijk verbaasd is de fractie dan ook dat in de laatste Raadsinformatiebrief dit speerpunt ontbrak. Immers, aldus het CDA, dient de agrarische sector, als hoofdgebruiker en beheerder van dit zo belangrijke deel van de gemeente, toch voorzien te zijn van een kwaliteitskader dan wel een toekomstvisie? CDA Meierijstad heeft op vragen in de commissievergadering van 9 maart jl. van wethouder J. Goijaarts de toezegging gekregen dat het speerpunt onderdeel zal zijn van de agenda tijdens de ‘Buitenlab’-bijeenkomsten en verder zal worden uitgewerkt in de omgevingsvisie. Uit het betoog (9 maart 2020) van CDA-fractielid Ad van de Crommert: In 2018 werd gestart met het project Vitaal Buitengebied (van Meierijstad). De uitdaging werd om de juiste balans te vinden en te houden tussen: *de agrarische bedrijvigheid; *natuur en landschap; *recreatie en toerisme; *de bewoners. Onderdeel zijn 10 speerpunten, ofwel “de agenda Vitaal Buitengebied”, bedoeld om verder uit te werken. Het eerste punt is: wat wordt het kwaliteitskader voor vrijkomende agrarische bebouwing? AvdC: “Dit is een actueel item waar we mee door moeten! Voor ons ligt een uitdagend rapport waarmee we aan de slag kunnen. Wij zijn er blij mee, zeker als er wordt ingezet op maatwerk per locatie. Dat is ook in het belang van het buitengebied als geheel en niet nieuw. Met deze manier van werken is inmiddels ervaring opgedaan, met een positieve uitwerking.” En: “Meierijstad heeft een groot en divers buitengebied, waar de komende jaren de nodige veranderingen plaatsvinden. Veel agrariërs zullen ervoor kiezen om te gaan stoppen. En voor bedrijven die door willen, zal er voldoende ruimte moeten zijn om in te kunnen spelen op innovaties, nieuwe systemen en regelgeving. Daar moet goed beleid op komen. Het is dan ook belangrijk dat we middels dit rapport een goed afwegingskader hebben m.b.t. de herontwikkeling van vrijkomende agrarische bebouwing.” CDA Meierijstad dankt de werkgroep ‘Kenners’ die het genoemde rapport heeft bestudeerd, haar bevindingen heeft gerapporteerd en een breed advies heeft uitgebracht.

Vitaal buitengebied met kansen voor kwaliteit

CDA CDA Meierijstad 15-03-2020 17:57

CDA wil een Vitaal Buitengebied met Kansen voor Kwaliteit Op de raadsagenda voor donderdag 19 maart a.s. staat als bespreekpunt het rapport ‘’Kwaliteitskader voor vrijkomende agrarische bebouwing”. Dit rapport is onderdeel van het project Vitaal Buitengebied dat is opgestart in 2018. Het is tevens één van de 10 speerpunten waarvoor het belangrijk is om een kwaliteitskader vast te stellen. Maatwerk en een duidelijk afwegingskader zijn onderdelen die hierbij horen. Het CDA wil beleid waarmee stappen gezet kunnen worden. Zorgen m.b.t. ’Kwaliteitskader agrarische bedrijvigheid’ Voor CDA Meierijstad is met name speerpunt 4, het tot stand komen van een ‘Kwaliteitskader voor agrarische bedrijvigheid’ een uitermate belangrijk issue. Hogelijk verbaasd is de fractie dan ook dat in de laatste Raadsinformatiebrief dit speerpunt ontbrak. Immers, aldus het CDA, dient de agrarische sector, als hoofdgebruiker en beheerder van dit zo belangrijke deel van de gemeente, toch voorzien te zijn van een kwaliteitskader dan wel een toekomstvisie? CDA Meierijstad heeft op vragen in de commissievergadering van 9 maart jl. van wethouder J. Goijaarts de toezegging gekregen dat het speerpunt onderdeel zal zijn van de agenda tijdens de ‘Buitenlab’-bijeenkomsten en verder zal worden uitgewerkt in de omgevingsvisie. Uit het betoog (9 maart 2020) van CDA-fractielid Ad van de Crommert: In 2018 werd gestart met het project Vitaal Buitengebied (van Meierijstad). De uitdaging werd om de juiste balans te vinden en te houden tussen: *de agrarische bedrijvigheid; *natuur en landschap; *recreatie en toerisme; *de bewoners. Onderdeel zijn 10 speerpunten, ofwel “de agenda Vitaal Buitengebied”, bedoeld om verder uit te werken. Het eerste punt is: wat wordt het kwaliteitskader voor vrijkomende agrarische bebouwing? AvdC: “Dit is een actueel item waar we mee door moeten! Voor ons ligt een uitdagend rapport waarmee we aan de slag kunnen. Wij zijn er blij mee, zeker als er wordt ingezet op maatwerk per locatie. Dat is ook in het belang van het buitengebied als geheel en niet nieuw. Met deze manier van werken is inmiddels ervaring opgedaan, met een positieve uitwerking.” En: “Meierijstad heeft een groot en divers buitengebied, waar de komende jaren de nodige veranderingen plaatsvinden. Veel agrariërs zullen ervoor kiezen om te gaan stoppen. En voor bedrijven die door willen, zal er voldoende ruimte moeten zijn om in te kunnen spelen op innovaties, nieuwe systemen en regelgeving. Daar moet goed beleid op komen. Het is dan ook belangrijk dat we middels dit rapport een goed afwegingskader hebben m.b.t. de herontwikkeling van vrijkomende agrarische bebouwing.” CDA Meierijstad dankt de werkgroep ‘Kenners’ die het genoemde rapport heeft bestudeerd, haar bevindingen heeft gerapporteerd en een breed advies heeft uitgebracht.

Telefonische bereikbaarheid Gemeente Enschede

CDA CDA Enschede 12-02-2020 11:20

Het CDA Enschede kreeg de afgelopen weken meerdere meldingen van ontevreden inwoners over het onbereikbaar zijn van de gemeente middels de telefoon. Dat komt niet overeen met de ‘visie dienstverlening’ en de ‘visie communicatie’, waarin juist ook wordt ingezet op de bereikbaarheid van offline informatie en het telefonisch contact. Verschillende participatieprojecten of informatie voor de inwoners over de gemeente zijn alleen toegankelijk voor inwoners mét internet of DigiD. Dat is volgens het CDA Enschede en zeer slechte zaak. Een voorbeeld hiervan is het project ‘Direct Duidelijk’. Waarbij de inwoners van Enschede alleen op de speciale webpagina van de gemeente pas het telefoonnummer vinden om nader in contact te komen over het project. Een ander voorbeeld hiervan is ook het onlangs verschenen informatieblad ‘Enschede zonder afval.’ Bij alle artikelen in het informatieblad staan webpaginalinks om meer informatie te krijgen. De Rekenkamer heeft vorig jaar ook in haar rapport ‘digitale dienstverlening’ op deze groep gewezen: “Kijk nog eens goed hoe groot de groep niet-digitaal vaardigen is. De groep niet-digitaal vaardigen bestaat met name uit ouderen, inwoners die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en laaggeletterden. Wijs deze groep actief op mogelijkheden om hulp te krijgen bij digitale dienstverlening.” Het CDA is van mening dat de gemeente er moet zijn voor iedereen, ongeacht kennis of het gebruik kunnen maken van internet. Het CDA Enschede komt juist op voor deze doelgroep en stelt daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders: In hoeverre past de huidige manier van informatiepublicatie volgens het college in de communicatievisie én de dienstverleningsvisie? En wat is de mening van het college op het ontbreken van telefoonnummers in informatiefolders/-bladen? Hoe gaat het college er in het vervolg voor zorgdragen dat ook de inwoners zonder computer en/of internet terecht kunnen bij de gemeente voor vragen, het meedoen met bewonersvraagstukken of om zaken te regelen? Welke andere manieren kan en wil het college inzetten om de inwoners van de gemeente Enschede toch te kunnen voorzien van antwoorden, het laten meedoen of het regelen van zaken bij de gemeente? Enschede heeft project ‘direct duidelijk’. Hoe rijmt dit project met het feit dat inwoners geen telefoonnummer over dit project kunnen vinden en met de linkjes in het informatieblad “Enschede zonder afval”? Mart van Lagen, Raadslid CDA Enschede

Vragen over de uitrol van 5G

CDA CDA Apeldoorn 21-10-2019 18:39

Tijdens de Politieke Markt Apeldoorn (PMA) van 26 september hadden de Apeldoornse politieke partijen de kans om het college te laten weten wat zij vinden van de ondertekening van een overeenkomst met het Oostenrijkse bedrijf RadioLed. De ondertekening van de overeenkomst moet er voor zorgen dat RadioLed in de binnenstad van Apeldoorn een netwerk met de functionaliteit van 5G kan uitrollen. Voor het debat tussen de fracties kon beginnen, diende zich een groot aantal insprekers aan. In aanloop naar het debat en tijdens de inspreekronde bleek dat de uitrol van een 5G functionaliteit veel vragen en zorgen, met name over de straling, bij inwoners van Apeldoorn oplevert. Als CDA-fractie kunnen we ook niet zonder meer positief zijn over het ondertekenen van de overeenkomst met RadioLed. Onze inhoudelijke vragen gaan met name over wat de functionaliteit van 5G oplevert voor Apeldoorn. Daarnaast hebben we als fractie vragen over de technische mogelijkheden van de functionaliteit van 5G zoals RadioLed dat voor ogen heeft. Het gaat hierbij om de zogeheten vrije ruimte waar RadioLed gebruik van wil maken. Zeker is echter niet dat deze ruimte tot in de lengte van dagen beschikbaar blijft, zo heeft de minister van Economische Zaken aangegeven. Een laatste vraag aan het college betreft de mogelijke dubbele functionaliteit van 5G in Apeldoorn. Vanaf 2020 gaan landelijke telecomproviders namelijk ook 5G uitrollen. De vraag die wij als fractie daarom hebben is of er straks in Apeldoorn geen twee soorten 5G zijn, terwijl je er als consument maar één nodig hebt. De ondertekening van het contract met RadioLed is tot op heden uitgesteld. Het college heeft aangegeven er aan te hechten dat de vragen van het CDA eerst zorgvuldig worden beantwoord, alvorens over te gaan tot ondertekening van de overeenkomst met RadioLed. Als CDA blijven we de ontwikkelingen omtrent 5G scherp volgen. Elbert Mulder

Mobiel bereik platteland moet beter

CDA CDA Dantumadiel 21-09-2019 08:17

Het gebruik van een mobiele telefoon neemt nog steeds toe. Het is van groot belang dat je overal in Nederland dan ook een goed bereik hebt. Dit is echter niet het geval. Op het platteland en dan met name in het noorden en zuiden van Nederland, zijn er nog te veel ‘witte vlekken’, waar je geen of een slecht bereik hebt. Rinsumageast is een voorbeeld van zo’n ‘witte vlek’. Als raadslid van de gemeente Dantumadiel heb ik op 20 februari 2018 mondelinge vragen gesteld met betrekking tot de slechte mobiele telefonische bereikbaarheid in Rinsumageast, maar ook in andere dorpen in Dantumadiel speelt dit. Het wordt veroorzaakt door het ontbreken van een gsm-mast in of in de nabijheid van deze dorpen. Het antwoord van het college van Dantumadiel luidde destijds, dat het plaatsen van een gsm-mast niet op het bordje ligt van de gemeente. Inwoners van Dantumadiel dienen een en ander, eventueel in samenwerking met dorpsbelang, zelf met KPN te realiseren. Gelukkig denkt de burgemeester van Dantumadiel, Klaas Agricola, hier inmiddels anders over. In een bijeenkomst op 13 november 2018 met de besturen van dorpsbelangen in Dantumadiel gaf hij aan dat een goede mobiele telefonische bereikbaarheid overal in de gemeente, uit het oogpunt van veiligheid, van groot belang is. Iedereen moet bij calamiteiten alarmnummer 112 kunnen bereiken. De burgemeester heeft destijds de toezegging gedaan dat hij persoonlijk een en ander met KPN zal gaan oppakken. Onlangs vroeg ik de burgemeester naar de stand van zaken en daaruit bleek dat hij een aantal gesprekken heeft gehad met de regiodirecteur van KPN voor Noord-Nederland. Wat speelt er echter? Een flink aantal jaren geleden – wellicht meer dan vijftien jaar – zijn politiek Den Haag en KPN overeengekomen dat een dekking van 80 procent voor geheel Nederland aanvaardbaar zou zijn. Met andere woorden, de politiek keurde het goed dat delen van het platteland in Nederland (20 procent) het mocht stellen zonder bereik of met slechte bereikbaarheid van de mobiele telefoon. Op zich was dat in die tijd, behoudens de nodige irritaties, geen groot risico. Immers lang niet iedereen had destijds een mobiel. Bovendien had iedere woning een vast toestel. De wereld verandert in rap tempo. Ook de wijze van telefoneren verandert. Steeds meer gezinnen doen het vaste toestel van de hand. Bij calamiteiten kan dit dus in 20 procent van Nederland ernstige gevolgen hebben doordat het alarmnummer 112 niet (snel) bereikt kan worden, waardoor de hulptroepen (te?) laat ter plaatse kunnen arriveren. De voorbeelden zijn al te benoemen! Burgemeester Klaas Agricola zet zijn inspanningen voor voldoende gsm-masten in Dantumadiel voort. Ik doe echter ook een krachtig beroep op politiek Den Haag om voor de mobiele telefoon binnen een redelijke termijn in Nederland een dekkingsgraad van 90 tot 100 procent te realiseren. Klaas Houtstra,Raadslid CDA Dantumadiel uit Rinsumageast.Reageren? khoutstra@dantumadiel.frl

Van den Berg: bescherming van vitale sectoren hoogst noodzakelijk

CDA CDA Zuid-Holland 12-04-2019 11:23

“De Chinese bedrijfsspionage bij ASML is zeer ernstig. Het toont wederom aan dat we onze vitale sectoren zoals infrastructuur maar ook 5G moeten beschermen. Het CDA zegt al langer dat Nederland niet naïef moet zijn over de gevolgen die handel met China met zich mee kan brengen. Ik wil weten of Nederlandse bedrijven voldoende beschermd zijn tegen spionage, diefstal van bedrijfsgeheimen en oneigenlijk gebruik van gegevens.” Dat zei CDA-woordvoerder Joba van den Berg, naar aanleiding van de diefstal van bedrijfsgeheimen bij ASML door Chinese medewerkers. Ze heeft daar deze week samen met haar collega Mustafa Amhaouch schriftelijke vragen over gesteld aan de ministers van Economische Zaken en Klimaat en Justitie en Veiligheid. Het CDA pleit al langer dat vitale sectoren vanuit het oogpunt van nationale veiligheid worden beschermd. Dat zijn bijvoorbeeld infrastructuur, waterleidingsystemen, landbouwgronden en telecommunicatie én dus ook het toekomstige 5G-netwerk. Wat het CDA betreft vallen daar ook (onderdelen) van bedrijven onder die gevoelige technologie maken, zoals ASML en NXP. Huawei en het 5G-netwerkDe ontwikkeling rondom het 5G-netwerk, dat supersnel internet mogelijk maakt, baart het CDA zorgen. Op voorstel van het CDA wordt er momenteel een risicoanalyse gemaakt zodat er duidelijke en strenge eisen worden gesteld aan de bedrijven die uiteindelijk het 5G-netwerk mogen aanleggen. Daarbij moet ook gekeken worden wie de leveranciers zijn van die bedrijven. Van den Berg: “Er is nu een enorme focus op netwerkapparatuur, zoals routers en servers. Echter, we moeten ook kijken naar de besturingssystemen, onderhoudscontracten etc. De vraag zal zijn of Chinese bedrijven zoals Huawei kunnen voldoen aan die strenge eisen om aan het kernsysteem een bijdrage te leveren. De overheidsbemoeienis met Chinese bedrijven is namelijk groot, zo blijkt uit de berichtgeving de afgelopen jaren. “ Belt en Road initiatiefDe Chinese overheid heeft duidelijke doelen om haar invloedsfeer te vergroten zoals het Belt en Road initiatief, een ontwikkelstrategie van de Chinese overheid voor uitbreiding van het transportnetwerk met Europa. Van den Berg wijst erop dat er in de betrekkingen met China geen sprake is van wederkerigheid: “Chinese bedrijven kunnen hier gewoon zaken doen. Maar Nederlandse bedrijven moeten in China in een joint venture werken met maximaal 49% van de aandelen, en ze moeten hun technologie ‘om niet’ ter beschikking stellen.”

CDA dringt aan op spoeddebat over de communicatie van 9 miljoen meerkosten voor het Leer-Sport-Park.

CDA CDA Veendam 26-02-2019 20:45

Gemeenteraad, maandag 25 februari 2019. Bijdrage CDA fractievoorzitter Nurcan Yilmaz. Toen ik een kleine maand geleden op deze plek werd beëdigd als raadslid had ik niet kunnen bedenken dat ik vandaag hier zou staan als één van de aanvragers van een spoeddebat. Helaas, het is niet anders. Wat betreft het CDA gaat het vandaag om de communicatie van het college naar de Raad over het tekort op het Sport en Leerpark. Een tekort van 9 miljoen euro op het oorspronkelijk budget van 14 miljoen, waarover we moesten lezen in de media. De inhoudelijke behandeling van de overschrijding zal wat ons betreft vanavond niet gevoerd worden. Het CDA wil hiervoor eerst de inmiddels ontvangen informatie goed bestuderen. Voordat ik over ga naar mijn vragen wil ik u kort meenemen in de door mij opgestelde tijdlijn rondom het LSP en de communicatie hierover. Op 11 juli 2016 heeft de Raad ingestemd met een budget van 14 miljoen voor de realisatie van het LSP. Hiermee heeft de Raad een kader gesteld. Op 10 september 2018- Tijdens de behandeling van het ‘voorontwerp bestemmingsplan LSP’ tijdens commissie fysiek geeft de wethouder geeft aan dat door stijgende kosten in de bouw de kosten voor het LSP hoger zouden kunnen worden. En dat er druk gerekend wordt om duidelijk te krijgen wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. Na een stilte van een aantal maanden stelt de Raad, lees SP, vanuit zijn controlerende functie een aantal schriftelijke vragen. Dit is op 21/22 januari 2019. De vragen zijn: 1) Is er een te verwachten tekort voor de bouw van het LSP? 2) Bij ja, hoe groot is het te verwachten tekort? 3) Bij ja, waarom is de gemeenteraad hierover nog niet geïnformeerd? 4) Bent u bereid de financiële gegevens te delen met de raad? Ruim 3 weken later geeft het college, vanuit zijn informatieplicht, op 14 februari 2019 de volgende antwoorden: 1) 1) Uitgaven bouwsector zijn de afgelopen jaren gestegen. Ook voor het LSP valt de actuele kostenraming hoger uit dan oorspronkelijk geraamd. 2) 2) Op korte termijn ontvangt u een raadsvoorstel waarin de omvang van de actuele kostenraming wordt geagendeerd. 3) 3) Het complete beeld van de kostprijsstijging is de afgelopen maanden tot stand gekomen. 4) 4) Vanzelfsprekend zullen de financiële gegevens bij het genoemde raadsvoorstel beschikbaar zijn. De antwoorden op deze vragen zijn zo summier dat de Raad, net zoveel weet als in september, namelijk dat de kosten hoger zullen zijn dan begroot. Kortom, de Raad is nog steeds niet geïnformeerd over de omvang van de overschrijding van kosten. Op maandag 18 februari wordt er in het presidium genoemd dat er na het collegeoverleg van dinsdag 19 februari mogelijk na die dag een brief naar de raad zal gaan. En opnieuw, wordt de Raad verder niet geïnformeerd. Inmiddels is het op mijn tijdlijn dinsdag 19 februari 2019 19:30 uur. Zoals vaak het geval is bij mij thuis op dat tijdstip, zit ik in de kappersstoel van mijn 9 jarige omdat ze het leuk vindt om mama allerlei rare kapsels aan te meten. Een ideaal moment voor mij om de actualiteiten te lezen op mijn iPhone. U kunt zich wellicht voorstellen dat dit niet een ideaal moment was, maar een schrik moment werd, doordat ik via (social) media moest vernemen over een tekort van ruim 9 miljoen euro op het Leer en Sportpark. 19 februari 20:28 uur: De Raad ontvangt, via de griffie, het persbericht. Dit is 3 uur na de eerste berichten op social media. Beste college: Hoe heeft dit kunnen gebeuren? De kaders zijn gesteld( 2016), de controlerende functie is ingezet (meerdere keren). Hoe kan het dan dat de Raad ondanks de ingezette middelen in de afgelopen maanden om informatie over de mogelijke extra kosten van het LSP deze niet heeft gekregen? Wanneer was het college op de hoogte van de overschrijding? En waarom is de Raad toen niet meteen geïnformeerd? (Informatieplicht) Hoe kan het dat er opeens op 19 februari 2019, een week nadat de Raad een summier antwoord kreeg op de schriftelijke vragen, ineens wel informatie bekend was over de stijgende kosten? En hoe kan dat de media op 19 februari wordt ingelicht, terwijl de Raad pas 3 uur later het persbericht ontvangt. In een democratie worden toch eerst de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor het gemeentebeleid geïnformeerd? Wat was de urgentie van het persbericht? Waarom vond het college het nodig om het persbericht op dat moment te versturen naar de media. Ook wil het CDA graag weten hoe kan het dat de Raad, na ontvangst van het persbericht, eerst opnieuw heeft moeten vragen om extra informatie om pas op woensdag 20 februari het raadsvoorstel te mogen ontvangen? Afsluitend: Het CDA is van mening dat er veel is misgegaan in de communicatie rondom het LSP naar de Raad toe. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Behalve een reactie van het college op de zojuist gestelde vragen, wil het CDA weten wat het college gaat doen om herhaling te voorkomen? Tot zover.

#EuropaDichtbij; met Galileo op de eerste rang

CDA CDA Breda 03-01-2019 10:38

Met Galileo op de eerste rang Niet iedereen was het in 2007 met mij eens, toen ik pleitte voor steun aan het satellietenprogramma Galileo. “Weggegooid geld, grootheidswaanzin” kreeg ik in het Europees Parlement te horen. Nu, ruim 10 jaar later, zijn deze geluiden verstomd en is het eindresultaat in zicht. Veel nauwkeuriger en betrouwbaarder dan concurrerende systemen zoals GPS. En zonder militaire inmenging. Nieuwe technologie die zorgt voor groei en banen. Brabant is met deelname van de Automotive Campus al ingestapt en zit nu op de eerste rang. Wie volgt? Galileo is een groot project dat beelden en informatie van ca. 30 satellieten inzet voor nuttige doelen. Gefinancierd met geld van de EU voor de veiligheid van haar burgers, voor economische vooruitgang en ter versterking van de internationale positie van Europa. Een mooi resultaat van Europese samenwerking. De toepassing van deze slimme technologie zal iedere burger raken. Hulpverleners zullen eerder aanwezig zijn bij ongelukken door een automatisch locatie meldsysteem, ook in afgelegen gebieden. Mensen met een visuele beperking kunnen zich onafhankelijker bewegen. We zullen via onze mobiele telefoon nog nauwkeuriger informatie ontvangen over de locatie, waar we ons bevinden. Elk van de satellieten draagt de naam van een Europese jongere. In 2016 ging satelliet Tijmen de lucht in, genoemd naar een toen 16 jarige jongeman uit de provincie Gelderland. Het gaat inderdaad om hun wereld, waarin zij niet meer alleen van de Amerikanen of Russen afhankelijk mogen zijn. Hun banen zullen meer dan nu het geval is, gedreven worden door ICT en mobiele netwerken, waarvoor Galileo de basis legt. Nederland heeft met het ruimtevaartcentrum ESTEC in Noordwijk een belangrijke rol gespeeld door het leveren van onderdelen voor de satellieten. Recent is bekend geworden dat Nederland vanuit de Automotive Campus in Helmond ook voor één van de toepassingen, het slim vervoer, de kar gaat trekken. Uiteindelijk is voor mij het devies ‘Made in Europe’, dat ik graag wil horen. ================================== Voor meer informatie Deze column is een samenvatting van de radiocolumn ‘Met Galileo op de eerste rang’ van Europarlementariër Lambert van Nistelrooij. We verzoeken u vriendelijk deze column te plaatsen op uw website en/of facebookpagina samen met een link naar bijgevoegde audioversie van de radiocolumn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.