Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland inzichtelijk

15 documenten

Vragen over het provinciaal windbeleid (update met antwoorden)

Buitengewoon Leefbaar Buitengewoon Leefbaar Steenwijkerland 02-09-2023 18:33

https://buitengewoonleefbaar.nl/wp-content/uploads/speaker/post-2163.mp3?cb=1693679637.mp3

De Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben in hun vergadering van 18 juli 2023 besloten om het voorgenomen windbeleid vast te stellen. De Provincie wijst vier locaties aan die mogelijk gebruikt kunnen worden als grootschalig clusters voor windturbines. Hierbij wordt Steenwijkerland niet genoemd. Verder wil de provincie andere delen van de provincie alleen nog windinitiatieven van 4 of meer turbines toestaan, die aan de ruimtelijke inpassingsprincipes van trede 1-3 van de windladder voldoen.

Er wordt niet meer meegewerkt aan initiatieven uitsluitend in trede 4 en 5, behalve in een cluster van 4 of meer.

Buiten de gebieden die voor grootschalige clustering in aanmerking komen, werkt de provincie in principe alleen nog mee aan initiatieven van 4 of meer windturbines en moeten dan voldoen aan de ruimtelijke ontwerpprincipes trede 1-3 van de windladder. Per 20 juli 2023 wordt dit nieuwe beleid voor aanvragen van windturbines toegepast, en op 01-01-2024 zal de aanscherping worden verwerkt in het Provinciaal Programma Energiestrategie (PPE).

Namens de fractie van BGL heeft Helmich Ruitenberg hierover de volgende vragen;

Is het College op de hoogte van het vastgestelde windbeleid van 18-07-2023?

Ja.

In welke trede van de windladder valt Steenwijkerland?

Uit het voorgenomen beleid blijkt dat de provinciale windladder van groot belang wordt. Uit de windladder volgt, welk gebied in welke trede zit. De windladder maakt duidelijk dat Steenwijkerland vooral bestaat uit gebied in trede 4 en 5 en gedeeltelijk bestaat uit gebied in trede 1 en 2 en in trede 2 en 3.NB De windladder kan niet worden gebruikt worden om heel nauwkeurig te bepalen waar wel of geen windturbines zouden kunnen komen. Op bovenstaand kaartje is namelijk niet te zien waar steden of kernen liggen. Het is natuurlijk ondenkbaar dat er in bijvoorbeeld Steenwijk, Vollenhove of Willemsoord zelf windturbines worden geplaatst. Het kaartje geeft de indruk dat dit wel kan.

Wat betekend het concreet voor onze Gemeente deze aanscherping van het windbeleid wat op 20 juli 2023 van kracht is geworden en op 01-01-2024 wordt verwerkt in de PPE?

Het nieuwe beleid heeft grofweg vier uitgangspunten. Allereerst zijn er vier clustergebieden aangewezen. Het is geen verrassing dat Steenwijkerland niet zo’n clustergebied is, want door de aanwezige natuur in onze mooie gemeente lijkt de ruimte voor een groot cluster beperkt. Dit uitgangspunt heeft voor ons dus geen betekenis.

Ten tweede is bepaald dat windinitiatieven buiten de clustergebieden in principe minimaal moeten bestaan uit clusters van 4 of meer turbines. Dit maakt eventuele initiatieven vanuit de samenleving voor kleinere windparken minder kansrijk.

Ten derde wil de Provincie in principe geen turbines in gebieden die uitsluitend vallen in trede 4 of 5 van de Windladder. Aangezien dit van toepassing is op een aanzienlijk deel van onze gemeente, bemoeilijkt dit de zoektocht naar een passende locatie voor windenergie.

Ten slotte heeft de Provincie bepaald dat er gestreefd moet worden naar minimaal 50% lokaal eigendom. Uw Raad had al aangegeven dat in Steenwijkerland moet worden gestreefd naar 100% lokaal eigendom. Dit streven van de Provincie maakt voor onze Gemeente dus geen verschil.

Wordt er door het College nog actief gezocht naar zoekgebieden in onze Gemeente en waar is plaatsen van windturbines nog mogelijk?

Ja, er wordt nog actief naar zoekgebieden gezocht. Op dit moment is nog niet aan te geven waar het plaatsen van windturbines mogelijk is. Het is wel duidelijk dat het voorgenomen beleid van de provincie de mogelijkheden hiervoor verder beperkt.

Wordt er gecommuniceerd met energie coöperaties die op zoek zijn naar locaties voor windenergie in onze Gemeente?

Ja, er wordt gecommuniceerd met alle energiecoöperaties van Steenwijkerland en er wordt naar gestreefd om met ze te gaan samenwerken.

Is er overleg met buurtgemeenten om tot een clustervorming te komen?

Er is overleg met de gemeenten Meppel, De Wolden en Westerveld om de mogelijkheden in het grensgebied te verkennen. Deze verkenning is nog gaande.

Kleine Windmolens

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 17-12-2020 20:57

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1323021/155984/kleine-windmolen.jpg

Wij hebben eerder ingestemd met een motie die het college opriep om kaders te maken voor de plaatsing van kleine windmolens. Deze molens kunnen bijdragen aan een energieneutrale bedrijfsvoering.Het college heeft daarom advies gevraagd over deze kaders. Het gaat om kleine windmolens met een ashoogte tot 15 meter in het buitengebied en 25 meter op bedrijventerreinen.

Wij hebben het college geadviseerd om:

bij de aanvraag rekening te houden met de zonneladder: eerst de mogelijkheid onderzoeken voor zon op dak en aanvullend de plaatsing van dergelijke kleine windmolens. de criteria objectiever te omschrijven, maar ook toe te lichten waarom voor dit kader wordt gekozen. Wij vinden dat de gemeente daarbij moet leren van projecten elders in Nederland. te kiezen voor een logische plaatsing van de molens ten aanzien van de erf of gevellijnen. De molens moeten bestaande bebouwing en erfstructuren ondersteunen, zodat er minimale aantasting van de landschappelijke waarde plaatsvindt. in goed overleg te gaan met LTO over de kaders voor kleine windmolens. het participatieproces een duidelijke plek te geven in het beleid.

We hebben onze zorgen geuit over de nu nog hoge legeskosten voor molens in het buitengebied.Is een project dan wel rendabel te maken? Deze kosten zijn voor bedrijventerreinen een stuk lager.

Het college gaat nu aan de slag met alle adviezen en zal in 2021 een besluit aan de raad vragen over de kaders.

Geen burgerparticipatie bij Energie-strategie Wel kleine windmolens

CDA CDA Steenwijkerland 30-05-2020 06:03

De Energie-Strategie West Overijssel (inclusief Steenwijkerland) wordt bij het landelijk programma ingediend zonder participatie van inwoners en gemeenteraad. De motie van het CDA om daar alsnog de tijd voor te nemen is verworpen. Wel is het het CDA, samen met het CPB, gelukt om kleine windmolens in het beleid te laten opnemen. RES West-OverijsselElke regio in Nederland moet een plan ontwikkelen waarin wordt vastgelegd wat de gemeenten, waterschappen en provincies gaan bijdragen aan het Klimaatakkoord op het gebied van energie- en warmtetransitie. Eind april is het zogenaamde concept-aanbod van de Regionale Energie Strategie (RES) West Overijssel gepresenteerd, waarin Steenwijkerland meedoet. Het plan is met stoom en kokend water ontwikkeld en inwoners en volksvertegenwoordigers van gemeenten, waterschap en provincie zijn daarbij niet meegenomen (vanwege Corona vindt er maar beperkt overleg plaats). Het regionaal platform gaat het plan toch voor 1 juni indienen, ondanks het feit dat het kabinet vanwege de Coronacrisis de tijd heeft gegeven tot 1 oktober. De CDA-fractie heeft expliciet om uitstel gevraagd, zodat het plan breder kan worden besproken en op de gebruikelijke wijze kan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Wethouder Bijl (BGL) houdt echter voet bij stuk, en wil geen gebruik maken van de geboden tijdsruimte. Een tweetal moties om dit toch af te dwingen zijn helaas verworpen in de gemeenteraad. Wel is het ons, samen met CPB, gelukt beleid af te dwingen voor windmolens met een ashoogte tot maximaal 20 meter. Het CDA is tegen hoge windmolens in onze gemeente. Maar op deze manier kunnen we toch een landschappelijk acceptabele invulling geven aan windenergie. De motie is met ruime meerderheid aangenomen.

Onze energie-opgave in Steenwijkerland!

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 20-02-2020 09:31

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1311039/155984/Windmolens.jpgOp dit moment gebruiken we in Steenwijkerland 3500 TJ aan energie. Uit landelijke berekening blijkt dat dit in 2050 nog 2100 TJ is. Hierbij wordt al uitgegaan van een besparing van 1,5% per jaar door bijvoorbeeld betere isolatie. Een aanname die nog wel werkelijkheid moet worden.Om in Steenwijkerland energieneutraal te zijn in 2050 moeten we dus 2100 TJ duurzame energieopwekking hebben. Een voorzichtige verwachting is dat Rendo in staat is om een groot deel van het gas als groen gas te leveren. Maar dan betekent het nog steeds dat we zo’n 1000 TJ over houden om duurzaam op te wekken. De gemeenteraad heeft in 2019 besloten om daarom 600 TJ via zonne-energie op te gaan wekken. Deze 600TJ moet opgewekt worden met een mix van zonneparken (400 TJ) en zon op dak (200 TJ). Voor de resterende 400 TJ is nog geen invulling. Daarom heeft het college onderzocht hoe de gemeenteraad nu anno 2020 denkt over windenergie. Namens de ChristenUnie was dit mijn bijdrage aan het debat.

Als raad hebben wij het college gevraagd om voor het uitbrengen van een RES bod een kader in de raad te brengen voor windenergie. Het college heeft echter besloten om hiervan een adviesstuk a te maken, om zo te kijken of er in de raad draagvlak is voor windkaders en of de raad ook adviezen heeft over de invulling van deze kaders. De ChristenUnie is van mening dat dit een goede weg is. Laten we eerst de richting verkennen alvorens we de kaders definitief gaan formuleren. Er liggen een aantal mogelijkheden voor waarover we kunnen adviseren. Wat de ChristenUnie betreft zijn er twee principiële vragen van wezenlijk belang:
1. Hebben we de ambitie om onze energievraag duurzaam op te wekken binnen de eigen gemeentegrenzen, hoor: een energieneutraal Steenwijkerland?2. Zo ja, kan en mag windenergie dan onderdeel uitmaken van de mix aan maatregelen.
Wij beantwoorden beide vragen met een ‘ja’. En waarom zeggen we dat?
Op basis van alle cijfers van onze enorme opgave is de ChristenUnie nog steeds van mening dat het nodig is om windenergie onderdeel te laten uitmaken van de mix van duurzame energie-opwekking. Dit was ons standpunt in 2013 en deze is niet veranderd.
1. Wij zijn als beheerders van de schepping verantwoordelijk dat we onze aarde op een goede manier achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. We moeten op een verantwoorde manier met de aarde en onze medemens omgaan. Met onze huidige manier van leven hebben we 3,5 aarde nodig. De luchtkwaliteit is slecht, hulpbronnen raken uitgeput en klimaatverandering heeft nu al extreme gevolgen in grote delen van de wereld. Wij vinden dat we NU al onze verantwoordelijkheid moeten nemen.
2. We zitten in een transitie. Is windenergie het eindstation? Waarschijnlijk niet. Maar we moeten wel nu de overgang maken naar hele andere vormen van energie-opwekking. Een mix van wind en zon wordt nu breed gezien als DE mix voor deze overgangsfase. Windmolens hebben bij ons de voorkeur boven het nog meer vol leggen van landbouwgrond met zonnepanelen. Dit vanuit het oogpunt van biodiversiteit, verschraling van de ondergrond en het opofferen van kostbaar landbouwgrond en heel simpel: als de zon schijnt waait het niet en vaak als het waait schijnt de zon niet.
3. Wij vinden het belangrijk dat we zelf het heft in eigen hand nemen en als gemeente, hoe klein ook op het grote speelveld (landelijk en Europees), het voortouw nemen en een voorbeeld zijn. Wij willen zelf kunnen kiezen hoe we de energietransitie vorm willen geven en gaan niet zitten wachten op een aanwijzing van het Rijk of de provincie.
Eigenlijk zijn de twee principiële vragen van dit stuk niet anders dan de vraag in 2013. Wij zijn nog steeds van mening dat als je achter je doelstellingen staat, je ook radicale en misschien impopulaire keuzes moet maken. Er is veel meer aandacht voor participatie en draagvlak, eigenaarschap en compensatie in welke vorm dan ook. Dit zijn vereisten richting ontwikkelaars. Dit is wezenlijk anders dan in 2013 en daar zijn wij groot voorstander van. Lokaal eigenaarschap vinden we erg belangrijk. Het college zet in op 75%. Waarom niet gewoon voor de 100% gaan? En als we dit bij windmolens gaan regelen, moeten we daar dan ook niet over na gaan denken bij de vergunningsaanvragen voor zonneparken? Niet dat het bij de huidige aanvragen nog kan, maar misschien bij nieuwe aanvragen? Hoe kijkt het college daar tegen aan? Nog een aanvullende vraag: hoe definieert het college het lokale eigenaarschap? Stel er komt een stichting: wanneer is die lokaal? We willen dat meer uitgewerkt hebben.
In principe zijn wij voorstander van clustering van molens omdat je daarmee eenmalig een traject moet doorlopen. Ook wordt een businesscase een stuk interessanter. Echter, dit is voor ons geen heilig huisje. Mochten er goede argumenten zijn om toch te kiezen voor een kleinere clustering, waarbij mogelijk ook meer potentiele gebieden op de kaart komen te staan, is dat voor ons bespreekbaar. Wij zouden heel graag van onze collega-fracties willen horen of ze voor een energieneutraal Steenwijkerland gaan en op welke wijze.

Geen grootschalige windparken zonder draagvlak.

CDA CDA Steenwijkerland 05-02-2020 11:30

Het CDA kan zich niet vinden in de grootschalige windmolenparken zoals opgenomen in de de nota "Windenergie uit Steenwijkerland". Wij hebben met onze nationale parken een uniek sellingpoint. Daarmee zitten wij in de Champions Leaque. De balans die wordt gezocht tussen economie, leefbaarheid en ecologie wordt door de driehoek van windmolens kapot gemaakt. Daardoor degradeer je van de Champions Leaque naar de kelderdivisie. Het is eenzijdig opgesteld vanuit de optiek van duurzame energie terwijl er juist bij een onderwerp als windenergie een evenwichtige belangenafweging plaats moet vinden. De molens (drie maal zo hoog als de toren van Steenwijk) zijn waar je ze ook neerzet dominant zichtbaar vanuit elke kern van de gemeente. Landmarks zijn niet meer nodig want de windmolens bepalen het beeld. Bovendien is er niet in samenspraak met de inwoners tot een locatie gekomen, maar is deze van achter het bureau bepaald. De verschillende Plaatselijk Belang groepen voelen zich overvallen met deze nota. Zelfs nu zijn er nog weinig mensen op de hoogte. Dit terwijl door de Raad van State aangegeven wordt dat bij windmolens met een hoogte van 230 meter er in een straal van 2,3 kilometer rond de voet van de windmolens ernstig hinder wordt ervaren. In principe is het CDA niet tegen windenergie, zoals de kleinere molens bij boerderijen. Wel zijn we tegen grootschalige windparken zonder draagvlak.

Bijeenkomst over Tiny Houses in Steenwijkerland | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 07-01-2020 00:00

Op woensdagavond 22 januari organiseert GroenLinks Steenwijkerland voor iedereen een informatieve avond over Tiny Houses.

Wie wil voorkomen dat we in 2050 leven met reusachtige klimaatproblemen en grondstoffentekorten kiest nu voor een milieubewuster leven en daarin passen keuzes op het gebied van (duurzame) energieopwekking, mobiliteit en (voedsel)consumptie.  Wie echt tot op de bodem wil gaan, kiest voor een kleine behuizing, voor een zo laag mogelijk gebruik van fossiele energie en voor rigoureuze afvalscheiding. Dit zijn de pioniers, maar de beweging wordt snel groter en de projecten rijzen landelijk inmiddels de grond uit.

Ervaringsdeskundige

De informatieve avond over Tiny Houses wordt georganiseerd door de lokale afdeling van GroenLinks in samenwerking met Henk-Jan Kloosterman. Hij is de trotse eigenaar van een Tiny House in Steenwijk, pal naast zijn eengezinswoning. Kloosterman is de ervaringsdeskundige als het gaat om ontwerp en bouw! Verder worden andere experts uitgenodigd om ook iets te vertellen over vergunningen en bestemmingsplannen etc.

Jouw woonwensen?

Deze avond willen wij ook in kaart brengen wat in onze gemeente de behoefte is op het gebied van klein wonen. Wat zijn jouw woonwensen? Is een Tiny House een reële oplossing voor jongeren, starters en alleenstaanden?

De avond op woensdag 22 januari in het Fletcher Hotel Steenwijk (Woldmeentherand 15, Steenwijk, 0521-512 311) start met een inloop vanaf 19.00 uur. De koffie staat voor je klaar!

 

Iedereen is welkom om te komen, maar aanmelden verdient de voorkeur. Dat kan via ons raadslid: aletta.makken@steenwijkerland.nl.

Schriftelijke vragen aan het college over schaarste op het energienet

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) Steenwijkerland 20-09-2019 07:37

Schriftelijke vragen aan het College conform artikel 39 van

Giethoorn,

Aan het College van B&W Steenwijkerland

Onderwerp: Schaarste op het energienet

Geacht College,

Steenwijkerland moet een forse inspanning leveren om de energie doelstellingen te halen, veel inwoners en bedrijven spelen daar in toenemende mate goed op in. Er ligt inmiddels ruim 10 hectare zonnepanelen op de daken in Steenwijkerland, en de doelstelling van het College Steenwijkerland is dit in 2020 op 50 hectare op daken te realiseren. Op dit moment is er in het overgrote gedeelte van Overijssel waaronder de gehele Gemeente Steenwijkerland schaarste voor teruglevering op het energienet. Doordat er vorig jaar meer zonneparken zijn voorbereid of gerealiseerd.

De afgelopen voorjaarsronde (maart-april) voor het aanvragen van SBE+ subsidie zijn landelijk 5376 aanvragen gedaan voor zonnepanelen op daken met een jaarproductie van 22.5 petajoule, in Overijssel zijn honderden aanvragen gedaan waaronder ook meerdere aanvragen vanuit Steenwijkerland. Al deze aanvragen zijn gehonoreerd omdat de subsidie niet overschreven was. Echter nu komt het grote probleem, door de schaarste van teruglevering op het net wordt er geen offerte uitgebracht door de netwerkbeheerder voor de aansluiting, maar wordt de aanvrager op een interesselijst geplaatst.

De toegezegde SDE+ subsidie is 1,5 jaar geldig en moet de installatie daadwerkelijk produceren, wordt die deadline niet gehaald dan vervalt de toegezegde SDE+ subsidie. Ook mag deze aanvrager de eerste 3 jaar geen aanvraag meer doen. Kort door de bocht komt erop neer dat alle goede plannen van plaatsing van zonnepanelen voor teruglevering binnen onze gemeente 5 jaar vertraging gaan oplopen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Ook in onze Gemeente zijn ondernemers die op deze manier mee geconfronteerd worden, met deze problematiek halen we de uitbreiding van 50 hectare zonnepanelen op daken in 2020 niet. De kans is zeer groot dat de komende 5 jaar, de ontwikkeling van zon op daken met teruglevering volledig stil komt te liggen.

De BGL fractie heeft de volgende vragen;

Is het College op de hoogte van dit probleem?

Is het College bereid om dit probleem aan te kaarten bij de Provincie en de netbeheerders, en samen met die partijen actief op zoek te gaan naar oplossingen voor de SDE+ aanvragers die de boot dreigen te missen als gevolg van capaciteitsproblemen op het energienetwerk?

Is het College bereid om deze problematiek bij de minister neer te leggen en zich in te zetten om de rechten van de SDE+ subsidie aanvragers veilig te stellen? Met andere woorden dat zij niet de dupe worden van schaarste op het net en de rechten op de toegekende SDE+ subsidie behouden totdat er een oplossing is gevonden van de schaarste op het net.

Wil het College de raad op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen?

Namens de fractie van BGL

Energiebesparing begint dicht bij huis

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 12-07-2019 07:47

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1278055/155984/ledlamp.jpgTijdens de behandeling van de Perspectiefnota heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor energiebesparende maatregelen – dicht bij huis. Een belangrijk thema de komende jaren binnen onze gemeente zal duurzaamheid zijn. Hoe willen we onze kwetsbare schepping beschermen? We spreken veel over grootste onderwerpen zoals alternatieve energie-opwekking, het warmtetransitieplan en de Regionale Energie Strategie (RES). Over energiebesparingsmaatregelen die inwoners in het klein kunnen oppakken wordt ons inziens te weinig over gesproken. Bij de energietransitie gaat het niet alleen om bijvoorbeeld het plaatsen van warmtepompen. Iedere maand een gloeilamp vervangen door een led-lamp draagt al bij.

De ChristenUnie vindt dat er op gemeentelijk niveau voldoende digitale informatie aanwezig moet zijn als inwoners zelf naar informatie gaan zoeken. Maar…. Als je niet zoekt, vind je het ook niet! Wij geloven in het concept van kleine stappen vooruit als je het hebt over de individuele mogelijkheden van inwoners. En dat we naar mensen toe moeten gaan om aan te sluiten bij de directe leefomgeving van de mensen zelf. Daarom zijn we ook erg gecharmeerd van de G1000 werkplaats Dicht bij huis. Zij stellen voor om wijk- en/of straatgericht in gesprek te gaan met inwoners over energiebesparende maatregelen en alternatieve energieopwekking. Om hierbij ook gericht advies te geven over de mogelijke maatregelen. Investeren in het energieloket, wat klinkt als een fysiek iets waar iemand naar toe moet gaan, staat voor ons haaks op het burgerbesluit van de werkplaats Dicht bij Huis.  De wethouder heeft echter op onze vragen toegezegd dat er een plan van aanpak is voor de uitwerking van de werkplaats Dicht bij Huis. En dat de investeringen in het energieloket juist bedoeld zijn voor het aanjagen van dat project. We zullen het met belangstelling blijven volgen.

Zonneparken in Steenwijkerland

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 29-05-2019 18:26

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1276651/155984/zonnepark.jpgIn Steenwijkerland kunnen vanaf nu vergunningen aangevraagd worden voor zonneparken. De gemeenteraad van Steenwijkerland heeft ingestemd met het beleidskader voor zonneparken. Het gaat in deze eerste fase om 125 hectare. Binnen Steenwijkerland zijn onze Natura 2000-gebieden en weidevogelgebieden hiervan uitgesloten.

Onze diepste drijfveer is dat wij – mensen - rentmeester zijn van deze wereld. De zorg voor de schepping is ons door God als schepper toevertrouwt. Onze kinderen mogen later vragen welke besluiten wij nu genomen hebben voor een duurzame toekomst. Voor de ChristenUnie is het van belang dat we stappen gaan zetten binnen Steenwijkerland. Hoewel wij continu balanceren tussen het beschermen van gebieden, zoals natuur en landbouwgrond en het behalen van onze duurzaamheidsdoelstellingen, hebben wij met het voorstel van het college ingestemd. De ChristenUnie zet in op een goede mix van maatregelen tijdens deze energietransitie, maar is zich ook heel sterk bewust dat in die mix zonneparken nodig zijn. We kunnen er niet aan ontkomen dat ons landschap gaat veranderen door de energietransitie.
Wij hebben ingestemd met de uitgangspunten van het beleidskader:- Het gaat om een tijdelijke bestemmingswijziging voor de duur van 25 jaar. Na deze 25 jaar is de oude (huidige) bestemming, weer van toepassing;- De buurt profiteert direct van een zonnepark in de directe omgeving. De investeerder maakt samen met de buurt een plan over de investering in de omgeving. Het gaat hierbij om maximaal € 1.000 per nominaal vermogen van de installatie voor de duur van 15 jaar. Draagvlak is een belangrijk element;- Er is aandacht voor een landschappelijke inpassing. Ook wordt een ecologische opstelling van de zonnepanelen gepromoot.
In Steenwijkerland wordt op dit moment 3500 TJ energie verbruikt, bestaande uit de elementen warmte, electra en mobiliteit. 11,8% daarvan wordt op dit moment opgewekt door biomassa (7,6%), biogas (3,4%) en zonne-energie (0,8%). Alleen aandacht voor zon op dak is niet voldoende om alle duurzaamheidsdoelstellingen te halen. De vrijgegeven 125 hectare voor ‘zon op land’ gaat volgens de berekeningen 406 TJ duurzame energie opleveren. Gemeenten, provincie en ook het waterschap werken op dit moment binnen een regio samen met stakeholders aan een Regionale Energiestrategie (RES). In ons geval de RES West-Overijssel. In het kader van de RES wordt ons gevraagd een reëel bod uit te brengen voor de grootschalige opwek van de onderdelen warmte en elektra (voor Steenwijkerland is dit ruim 2100 TJ). Mobiliteit wordt in dit bod niet betrokken. Binnen deze RES moet ook de gemeente Steenwijkerland een reëel bod doen. Met het vaststellen van het beleidskader ‘zon op land’ komen we met een serieuze inzet.
Dit betekent echter niet dat we zon op dak niet meer hoeven stimuleren. Op dit moment is 10% van ons dakoppervlakte voorzien van zonnecollectoren. Dit percentage moet omhoog wat de ChristenUnie betreft. Naast het inzetten op ‘zon op dak’ kunnen we ook nog een slag maken in het verminderen van het verbruik, bijvoorbeeld door betere isolatie. Wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Daarnaast zijn er nog veel meer gronden die we in kunnen zetten voor het opwekken van duurzame energie, zoals geluidswallen en- schermen, bermen en oppervlakte water. Het college moet in gesprek gaan met de eigenaren van deze gronden, zoals Rijkswaterstaat, de Provincie, Prorail of de natuurorganisaties.
Aan het einde van het jaar verwacht het college te komen met een voorstel voor windenergie. Deze vorm van energieopwekking levert meer rendement op per euro die geïnvesteerd wordt en neemt minder land oppervlakte in beslag. Tot nu toe was dit binnen de gemeenteraad niet bespreekbaar. Tijdens de discussie in de onlangs gehouden raadsvergadering bleek dat die wind toch wat anders is gaan waaien.

Beleid Zon op Land

VVD VVD Steenwijkerland 22-05-2019 08:42

In de raadsvergadering van 21 mei jl. is het beleid van Zon op Land vastgesteld.

Jeroen van Duijvenvoorde heeft namens de VVD daarover een bijdrage geleverd. De strekking is dat de VVD Steenwijkerland blij is dat er een toetsingskader komt voor Zon op land. De VVD fractie is echter wel van mening dat dit op gepaste plaatsen moet en in goed overleg met de omwonenden. Ook de afdrachtsregeling moet ons inziens 100% naar de omwonenden. Verder zijn wij voor een verlening van de termijn naar 25%. De VVD heeft hierover ook mede een amendement ingediend.

Onderstaand de bijdrage van Jeroen van Duijvenvoorde:

Voorzitter,

 

Wij zijn als VVD Steenwijkerland blij dat er een toetsingskader komt voor zon op land. Er is nu een beleidsmatig vacuüm en het is goed om daar op een terdege manier invulling aan te geven. Wij zijn als VVD Steenwijkerland niet per definitie tegen zonneakkers. Maar het moet wel op gepaste plaatsen en in goed overleg met de omwonenden. Hierover hebben wij tijdens de politieke markt meerdere vragen gesteld en de antwoorden daarop hebben grotendeels voor duidelijkheid gezorgd bij onze fractie. Wel bleven er twijfels over enkele onderdelen van het beleid zoals de termijn van 20 jaar en de verdeling van lusten en lasten. Hierover hebben wij dan ook gezamenlijk met andere partijen een amendement opgesteld.

 

Dit amendement zetten wij kortweg uiteen in drie wijzigingen. Allereerst een toevoeging in terra Joule. hierdoor kunnen we makkelijker verschillende vormen van duurzame energie-opwekking met elkaar vergelijken. Dit lijkt ons een goede ontwikkeling. De tweede aanpassing is een aanpassing aan de afdrachtregeling. Hierover hebben wij vorige week tijdens de politieke markt aandacht voor gevraagd en wij zijn van mening dat er in plaats van 75% maar liefst 100% afdracht ten gunste van de omgeving zou moeten komen. Ten derde een verlenging van de termijn van 20 naar 25 jaar. Ook hierover hebben wij vorige week vragen gesteld aan het college. Met deze aanpassingen kunnen wij als VVD instemmen met het stuk.

 

Dan ga ik nu ook over naar de overige amendementen en moties, beginnend met het amendement van D’66

 

Allereerst dank dat dit amendement al zo vroeg verstuurd is. Wij als VVD Steenwijkerland voelen wel wat voor dit amendement. Het gaat hier om gebieden waar de provincies aanzienlijk in investeert. Dus wij vragen het ons ook af of het wel verstandig is om in deze gebieden zon op land te vergunnen. Wel vragen wij ons af of dit amendement gevolgen heeft voor lopende aanvragen. Wij zijn erg benieuwd naar de reactie van het college op dit voorstel.

 

Motie CPB

De motie van CPB zullen wij niet steunen. Om tot een intergrale aanpak te komen is zorgvuldigheid gewenst, om met name de betrokken partijen goed te kunnen consulteren. Hierdoor lijkt het ons onverstandig en onhaalbaar om dat nog voor de begrotingsbehandeling te kunnen realiseren. 

 

Motie BGL Wind

Het open landschap is uiterst waardevol, zodat windmolens daarin volgens de VVD lastig ruimtelijk in te passen zijn. Het belang van een open horizon en toerisme vinden wij belangrijk. Juist daarom is zorgvuldigheid geboden, een goed gesprek met alle actoren is hierin noodzakelijk. een versneld traject lijkt ons derhalve onverstandig en risicovol. 

 

Motie BGL Informatie Ecosystemen

Dit vinden wij een sympathieke motie. Ook wij zijn van mening dat we op een zorgvuldige manier met deze gronden om moeten gaan. Een dubbele bestemming op dit soort gronden zien wij als VVD zeker als de voorkeursvariant. Echter kan dit wel invloed hebben op de hoogte van de opstellingen waardoor het ruimtelijk moeilijker in te passen is. Ecosystemen moeten goede initiatieven niet dwarsbomen.

 

Tot slot de Motie van BGL over de inspanningsverplichting. Wij als VVD onderstrepen het streven om op dit soort reststukjes land energie-opwekking te realiseren. Wij vragen ons echter af in hoeverre dit al geborgd is in ons huidige beleid. Is er daadwerkelijk een inspanningsverplichting nodig om dit aan te jagen. Wellicht kan de wethouder dit enigszins verduidelijken.

 

Tot zover voorzitter dankuwel. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.