Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

17 documenten

PSR wil vuurwerkverbod invoeren

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 23-01-2024 10:52

Heeft Vlissingen de moed om vuurwerkverbod in te voeren?

Politiechef van Amsterdam Frank Pauw:

Het aantal agenten dat tijdens oud en nieuw gewond raakte bij rellen is in jaren niet zo hoog geweest. We krijgen altijd heel veel sympathie na de jaarwisseling en er wordt veel schande van gesproken, maar dan houdt het op. Een vuurwerkverbod zal é cht helpen. Bij het rookverbod dachten we ook dat het niet kon. Vroeg of laat moeten we als verstandige maatschappij naar een vuurwerkverbod.

Alleen een landelijk vuurwerkverbod helpt om rellen, schade en gewonde agenten tijdens de jaarwisseling enigszins te voorkomen. Ik zou politici willen oproepen om zich druk te maken om een vuurwerkverbod, niet om bivakmutsen. Volgens politiechef Frank Paauw, tevens portefeuillehouder geweld, kan alleen een landelijk vuurwerkverbod deze ‘gekte ’keren. ,,Politici die hier schande van spreken moeten nu hun masker afzetten en laten zien waar ze echt voor staan.

Toespraak burgemeester Van den Tillaar Nieuwjaarsreceptie 2024:

De Vlissingse gemeenteraad heeft eerder al eens uitgesproken het liefst naar een vuurwerkvrije gemeente te gaan. En mijns inziens blijft die oproep terecht: Oud en Nieuw is voor veel mensen gelukkig een fijn feest. Voor anderen verandert Nederland op Oudjaar middernacht in een vrijstaat. Waarbij ieder respect voor mens, dier en eigendom verdwijnt. Politiek Den Haag zou eindelijk eens het lef moeten hebben op dit thema door te pakken. Ik steun, ook vanuit mijn lidmaatschap van de Taskforce Onze Hulpverleners Veilig, de oproep van onze Nationale Politie, zoals recent verwoord door de politiechef van Amsterdam Frank Pauw, volledig

We hebben met belangstelling kennis genomen van uitspraken van de burgemeester op 8 januari 2024 tijdens Nieuwjaarsreceptie. In onze gedachte hebben we ook motie, die naar aanleiding van de uitspraken van de burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak (op maandag 6 januari 2020) door voltallige raad op 30 januari 2020 aangenomen was.

Graag ontvangen we een antwoord op volgende vragen:

Is het college het met de PSR en o.a. de politie eens dat (zwaar en illegaal) vuurwerk een steeds groter probleem wordt Bijvoorbeeld poging om een zorgcentrum in de brand te steken, het gooien van zwaar vuurwerk naar het zorgpersoneel. Graag toelichting.

Hoeveel meldingen zijn er bij de Vlissingse politie eenheid en andere hulpdiensten binnengekomen (van 01 12 23 t/m 01 01 24) die betrekking hadden op overlast, hinder of schade door vuurwerk? Van wie waren deze meldingen afkomstig Graag toelichting.

Wanneer vindt er een evaluatie plaats met politie, brandweer en ambulance over de

overlast meldingen tijdens de nieuwjaarsnacht? Deelt het college het verslag van

Vindt u het ook tijd worden om moed te tonen en uitvoering te geven aan de raadsbreed aangenomen motie uit 30 januari 2020 Graag toelichting.

Ziet de portefeuillehouder mogelijkheden om n.a.v. de uitspraak van politiechef Frank Pauw in overleg te gaan met de andere Walcherse burgemeesters. Dit om mogelijkheden te onderzoeken om Walchers breed een vuurwerkverbod in te voeren? Graag toelichting.

Hoe is de portefeuillehouder samen met de andere collegeleden van plan het debat over het einde aan het gebruik van consumentenvuurwerk te bevorderen? Graag toelichting.

De PSR is van mening, dat zowel de aanpassingen van de regelgeving met de mogelijkheid een gemeente volledig vuurwerkvrij te verklaren, als ook breed in te zetten om tot een landelijk verkoop en distributieverbod te komen, urgente en actuele onderwerpen zijn Is de burgemeester bereid om in samenspraak met de andere Zeeuwse Gemeenten aan te dringen de zojuist genoemde onderwerpen onder de aandacht te brengen bij de informateur en toekomstig kabinet? Graag toelichting.

Is het college het met de PSR eens dat zolang er nog geen landelijk verbod is, wij als gemeente eigen verantwoordelijkheid moeten nemen? En met een vuurwerkverbod in Vlissingen een duidelijk signaal naar politiek Den Haag te geven Zo nee waarom niet?

Is het college bereid om in overleg met inwoners de mogelijkheden te bespreken voor het organiseren van een professionele vuurwerkshow? Graag een toelichting.

Hoe denkt het college erover om nu samen met de raad te kijken naar de mogelijkheden om een vuurwerkverbod in aanloop naar 31 december 2024 in te voeren? Graag toelichting.

Is het college bereid de raad een meningsvormende nota in Q1 2024 voor te leggen, zodat de raad het college een advies kan geven over haar visie op vuurwerkbeleid dan wel een vuurwerkverbod.

Algemene Beschouwingen 2023

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Artikel 1 Vlissingen 16-11-2023 07:23

Voor ons ligt de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025 – 2027. Een begroting 2024 die

afsluit met een negatief saldo van 2,2 miljoen euro.

We zitten in een periode die voor velen van ons als verwarrend wordt ervaren. Hoe kun je nu met een tekort van 2,2, miljoen besluiten om 7 ton uit te geven aan het muZEEum? En wellicht besluiten we straks om in een extra kunstgrasveld voor de voetbalverenigingen te gaan investeren. Een investering van maar liefst een miljoen. En als we dan rondkijken in Vlissingen dan wordt er overal hard gewerkt om achterstallig onderhoud weg te werken (in elke wijk liggen er wel straten open) en gaan de ontwikkelingen in het Scheldekwartier voorspoedig. Hoe kun je met dit in het achterhoofd nu vertellen dat we nog verder moeten bezuinigen? Hoe leg je dat uit? Een moeilijk verhaal over budgetten en bestemmingsreserves maakt het er voor de burger niet duidelijker op.

Een begrijpelijke begroting zal niet alleen voor de raad een verbetering zijn maar zal ons ook helpen om ons beleid uit te leggen aan de burgers. We zijn dan ook blij met de eerste stappen die gezet zijn om toe te werken naar behapbare en leesbare documenten. We hopen dat we in de kadernota al de eerste vorderingen op dit gebied mogen zien.

De oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven ons zorgen baren. Met een vergrijzende bevolking is dit natuurlijk verklaarbaar. De inrichting en consolidatie van de Vlissingse Zorgdriehoek moet ervoor gaan zorgen dat we grip krijgen en houden op de kosten. Maar we gaan ook de beweging naar voren nadrukkelijk inzetten om zwaardere zorgvragen te voorkomen. Daarnaast hopen we dat de landelijke Hervormingsagenda Jeugd gaat helpen om de kosten te verlagen, maar vooral ook helpt om snel de juiste hulp in te zetten waar die het hardst nodig is.

We zijn nog niet uit de financiële problemen . Toch heeft de Artikel-12 inspecteur de ambitie om het artikel-12 proces in 2024 af te ronden. We zijn benieuwd met welk advies hij in het vierde kwartaal van 2024 komt. We kijken uit naar het eerste deel van het Masterplan Stationsgebied. Tevens verwachten we een ontwikkelvisie Kenniswerf en kijken we uit naar de visie Arsenaalgebied en uiteraard de hernieuwde visie Spuikom. Met de uitvoering van deze visies wordt onze gemeenten aantrekkelijker voor studeren, werken en wonen. Partij Souburg-Ritthem heeft cultuur hoog in het vaandel staan en we onderschrijven de visie van het college om in de machinefabriek, broedplaatsen voor zowel professionele als amateur kunsten te voorzien. Maar de PSR ziet ook nog uitdagingen. De huisvesting van arbeidsmigranten blijft een aandachtspunt. We hopen dat we daar in 2024 door de nieuwe huisvestingsverordening en de nieuw te realiseren locaties weer een stap in kunnen zetten.

Afgelopen najaar hebben wij tijdens een informatiebijeenkomst in de historische kerk in Oost-Souburg ideeën en mogelijkheden geïnventariseerd voor wat betreft de herinrichting van de Karolingische Burg. Als vervolg hierop zullen wij ons sterk maken dat er in 2024 ook daadwerkelijk een plan tot herinrichting gerealiseerd wordt. We dienen om die reden de motie Karolingische burg “Van gedragen plan van aanpak naar uitvoering” in en hopen dat we in 2025 tot uitvoering over kunnen gaan. Op 1 januari 2024 wordt de omgevingswet ingevoerd. Kunt u ons tijdig en regelmatig informeren over de mogelijke problemen en de voortgang?

Het vergt veel inspanning om de leefbaarheid in onze stad en dorpen te behouden en te versterken, om sociale cohesie aan te moedigen en om ervoor te zorgen dat iedereen maar dan ook echt iedereen mee kan doen. Daarom dienen we de motie “Ieder kind naar buiten” in. Op deze manier willen we ontmoetingsplekken zoals speelplaatsen helpen faciliteren. Als het aan de PSR ligt, willen we een gemeente zijn waar het draait om het welzijn van haar inwoners, om het versterken van de infrastructuur van onze wijken en het benadrukken van de karakteristiek van dorpse kernen.

Voor een fijne en veilige woonplaats wil de PSR echter ook meer aandacht voor veiligheid. Keer op keer heeft de PSR de aanspreekbaarheid en zichtbaarheid in onze gemeente van de BOA’s aangekaart in verband met de preventieve werking. Echter zijn er nu signalen vanuit de inwoners dat de zichtbaarheid jammer genoeg niet toegenomen is. We zijn dan ook blij dat er ruimte in de begroting is opgenomen om het aantal BOA’s uit te breiden.

Zoals in het begin van onze beschouwingen al aangegeven willen we graag dat er een extra kunstgrasveld komt voor de voetbalverenigingen. Vandaar het, mede door ons, ingediende amendement. In voorgaande weken is er een stevige discussie gevoerd over de dekking die in dit amendement wordt voorgesteld. De kaders die aangeven wanneer er geld ingezet mag worden uit de bestemmingsreserve Wind in de Zeilen blijken niet concreet genoeg. Om nu te voorkomen dat er straks voor alles en nog wat een greep uit deze reserve wordt gedaan zouden we graag van het College een voorstel zien om deze kaders concreter te maken zodat we in een periode van bezuinigingen verantwoord met deze reserve kunnen omgaan.

Rest mij om de ambtelijke organisatie te bedanken voor de inzet in het afgelopen jaar.

Dank voor uw aandacht.

Vakantietijd!

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 25-07-2023 15:37

Er is wat meer tijd voor ontspanning en tijd om aan familie en vrienden te besteden.

Zeeland wordt in deze periode overspoeld met veel toeristen, uit binnen en buitenland. Ook Vlissingen pikt daar een graantje van mee, de stad wordt steeds aantrekkelijker om te bezoeken.

Er worden allerlei activiteiten voor oud en jong georganiseerd, de jaarlijkse kermis is net achter de rug, weer op z’n eigen vertrouwde plaats.

Na een aantal jaren afwezigheid wordt er op 9 augustus een van de grootste evenementen gehouden “de Rescue”. Veel verschillende hulpdiensten geven een demonstratie van hun mogelijkheden. Een spektakel dat veel bezoekers trekt van binnen en buiten Zeeland.

Ook onze dorpen worden door toeristen aangedaan, wandelend of op de fiets, genietend van het natuurschoon en de rust en ruimte die onze gemeente biedt.

Voor diegenen die momenteel vakantie hebben of waarvan de vakantie nog in het verschiet ligt, fijne vakantie gewenst.

Overlast Dongestraat

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 28-06-2023 11:50

Partij Souburg-Ritthem wil dat iedereen prettig, veilig en rustig kan wonen. Iedereen – dus ook jongeren – moet zich gewoon gedragen: een beetje ondeugd kan uiteraard, maar overlast is uit den boze. De rust in de hele omgeving van het schoolplein in de Dongestraat wordt ‘s avonds en ‘s nachts verstoord door een groep zeer luidruchtige jongeren, die de anders zo rustige omgeving met hun geluidsoverlast als het ware al maanden lang terroriseert.

Partij Souburg-Ritthem heeft meerdere keren dit probleem zowel bij het college als recent ook nog bij de wijkagent aangekaart, maar helaas is dit probleem nog steeds niet verholpen.

PSR wil dat er een structurele oplossing komt voor de voortdurende overlast door een groep jongeren en wil antwoorden op de volgende vragen.

Is het college op de hoogte van de hierboven beschreven gebeurtenissen m.b.t. de jongerenoverlast?

Antwoord: Het college is op de hoogte van het feit dat er op meerdere plekken in de gemeente sprake is van overlast van jongeren, al dan niet in groepsverband. De mate van overlast wisselt tussen de categorieën: aanvaardbaar, hinderlijk en overlast gevend. Ook de politie geeft aan dat overlast van jongeren in het hele team Walcheren in hogere mate aanwezig is en geven daar ook prioriteit aan.

Is het college op de hoogte van het feit dat de bewoners rondom het schoolplein aan de Dongestraat te Oost-Souburg sinds augustus 2022 ( de eerste signalen van het overlast zijn door de PSR bij het college destijds onder aandacht gebracht) veelvuldig hebben geklaagd over geluidsoverlast door jongeren bij het Meldpunt Overlast en de Politie. Graag toelichting.

Antwoord: De politie geeft aan dat het meldingen patroon sinds augustus 2022 niet significant is en ook niet in zwaarte is toegenomen. Er heeft wel inzet op de genoemde overlast plaats gevonden. In de afgelopen maand zijn een 5-tal meldingen ontvangen waar zij ook op hebben geacteerd. Ook het aantal meldingen bij de gemeente is niet significant toegenomen. In de afgelopen maand zijn er 2 meldingen ontvangen.

Is het college bekend met de signalen uit de buurt dat de overlast in dit gebied de bewoners van hun nachtrust berooft?

Antwoord: Het college is op de hoogte van de overlast hotspots in de gemeente.

Hoeveel meldingen van overlast in dit gebied (rondom het schoolplein aan de Dongestraat) in de afgelopen maanden zijn er bij de politie en het college bekend en hoe vaak is door de politie opgetreden tegen (nachtelijke) overlast?

Antwoord: Zie antwoord vraag 2

Hoe wil het college de overlastproblemen met de jongeren op het schoolplein aan de Dongestraat te Oost-Souburg oplossen? Graag toelichting.

Antwoord: De overlast van jongeren wordt samen met de politie, de gemeentelijke BOA’s, het interventieteam, preventief en pro actief aangepakt. Samen met de partners wordt beoordeeld welke inzet, interventies en preventie het beste ingezet kunnen worden om de overlast weer tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Ook het zoeken naar en het creëren van een “legale” hangplek maakt onderdeel uit van deze maatwerkaanpak.

Is het college, gezien de ernst van de overlast en langdurige en stelselmatige verstoring van de nachtrust, bereid een mobile veiligheidscamera op het schoolplein aan de Dongestraat per direct te laten installeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Het inzetten van gemeentelijke camera’s in het openbare domein is aan strenge regels gebonden, die benoemd zijn in ons gemeentelijk cameratoezichtbeleid. In dit specifieke geval zijn er (nog) onvoldoende redenen om daar een camera te kunnen plaatsen. In de aanpak wordt nauwkeurig bekeken en beoordeeld of en wanneer welke instrumenten het meest effectief en juridisch mogelijk kunnen worden ingezet.

Is het college bereid om maatregelen te nemen om het schoolplein actiever en zichtbaar te gaan surveilleren en de jongeren aan te spreken op gedrag? Zo nee, waarom niet.

Antwoord: Er wordt op dit moment dagelijks door de leden van het interventieteam, de BOA’s, de wijkagent en het politieteam Walcheren met een hoge prioriteit aandacht gegeven aan en inzet gepleegd op de zogenaamde hotspots, hottimes en hotshots met betrekking tot overlast van jongeren. Ook het schoolplein en de omgeving Dongestraat wordt daarin meegenomen.

Is het college, gezien de ernst van de overlast en langdurige en stelselmatige verstoring van de nachtrust, bereid om in dit gebied een samenscholingsverbod in te stellen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie antwoord vraag 6.

Heeft het college de problematiek van de overlastgevend jongeren geëvalueerd met overige partijen, zoals politie, handhaving en buurtteam? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van deze evaluatie en zo nee, waarom is dit niet geëvalueerd?

Antwoord: Zie antwoord vraag 5.

Kan het college alle overige beschikbare mogelijkheden die zij ziet om de nachtelijke rust voor de bewoners terug te keren, voor ons schriftelijk op een rij zetten en daarbij een tijdpad aangeven waarbinnen deze zo spoedig mogelijk gerealiseerd worden?

Antwoord: De juridische mogelijkheden van de burgemeester om toe te passen in voorkomende gevallen zijn benoemd in de APV van Vlissingen. Er is geen tijdpad te geven wanneer welke mogelijkheid kan worden ingezet. De cluster veiligheid adviseert de burgemeester hierover in voorkomende gevallen waarna hij daar een bestuurlijk besluit over neemt en mogelijke maatregelen, al dan niet persoonlijk of groepsgericht, toepast.

Column IK BEN VROUW

SGP SGP Vlissingen 09-09-2020 00:00

Ik ben vrouw!Het is u tijdens al het Corona-nieuws waarschijnlijk ontgaan: geheel on-democratisch is voor ons besloten dat over 5 jaar de vermelding m/v op onze identiteitskaart verdwijnt. Wat is het probleem met deze m/v-aanduiding? Bestaan er opeens geen mannen en vrouwen meer? Ook de SGP-vrouw uit Vlissingen niet als vrouw vermeld op haar identiteitskaart…? Ons kabinet wil mensen tegemoet komen die zich niet ondubbelzinnig man of vrouw voelen. Maar hoe zit het dan met die 99% van de mensen die wel weten dat zij ‘gewoon’ man of vrouw zijn? Wel wenst men meer vrouwen in de politiek en aan de top, maar zij mogen zich niet als vrouw identificeren?! Van de EU moet het geslachtelijk onderscheid in het paspoort vermeld blíjven. Mijn besluit staat vast: als mijn identiteitskaart verlopen is, neem ik een paspoort. Ik ben geen wereldreiziger, maar…. ik ben vrouw en wil graag zo worden vermeld, herkend en erkend!Lilian Janse-van der Weele

 

Motie m.b.t. wijktafels

SGP SGP Vlissingen 13-07-2020 00:00

Een foto van een wijktafel maken, is niet eenvoudig. Dan maar een keer een grapje!

/r/84bb27b8dfbd78f171051276f8d25a08?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-mbt-wijktafels%2F12358&id=fcaf06774d0e7b76ccdae9a42adcc424d2893139

Boulevards afsluiten voor gemotoriseerd verkeer | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-05-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen 14 mei 2020

GroenLinks wil autovrije boulevards / Omroep Zeeland

GroenLinks: Sluit Vlissingse boulevards ook na de coronacrisis vaker voor auto's / Walcheren / PZC.nl

Omdat het opnieuw te druk is tijdens de coronacrisis periode zijn de boulevards in Vlissingen weer afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Een besluit en maatregel die in samenspraak met de Veiligheidsregio Zeeland is genomen.

Vanaf zaterdag 17.00 uur tot uiterlijk zondag 22.00 uur zijn de Boulevard Evertsen, Boulevard Bankert en Boulevard De Ruyter in Vlissingen verboden gebied voor alles met een motor. Dus ook een snorscooter met een blauw kenteken is niet toegestaan.

Hiertoe is besloten omdat er wederom sprake was van te grote (verkeers)drukte op de boulevards. Er wordt gesproken van ‘asociaal verkeersgedrag en tevens groepsvorming waarbij de minimale afstand van anderhalve meter niet in acht wordt genomen’.

 

Vragen aan het College:

1. Is het college het met GroenLinks eens dat we overlast van gemotoriseerd verkeer op de boulevards structureel tot een minimum moeten terugdringen?

Zo ja, ziet u mogelijkheden om de boulevards structureel in de weekenden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer? Zo nee, welke visie heeft het college voor ogen?

2. Is het college op de hoogte van hoe de bewoners van de boulevards de sluiting in het weekend ervaren?

3. Ziet het college deze crisisperiode als een mogelijkheid om ervaring op te doen met het creëren van gemotoriseerd verkeer vrije Boulevards en met het tegelijkertijd in goede banen te leiden van de verkeersstromen?

Zo ja, zijn er de afgelopen periode veel (hoeveel) reacties of klachten bij de gemeente binnengekomen? Zo nee, ziet het college deze periode ook als een kans om ervaringen op te doen en ervaringen van inwoners te meten?

4. Is het college van plan om met de wijktafel boulevard in gesprek te gaan om de recente ervaringen en effecten van gemotoriseerd verkeersvrije boulevards in het weekend op te halen?

5. Heeft het college gesproken of gaat het college nog in gesprek met de wijktafel en ondernemers over structurele sluiting van de Boulevards voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer?

Zo ja, kan het college aangeven waar de voorkeur van de bewoners en ondernemers naar uitgaat? Zo nee, is het college voornemens om dit onderwerp aan de wijktafel en met bewoners en ondernemers te bespreken en zo ja wanneer?

6. Heeft het college nagedacht over alternatieven indien de boulevards gesloten zijn voor horeca, leveranciers en bewoners?

Zo nee, is het college voornemens om samen met de wijktafel en bewoners en ondernemers over alternatieven na te denken? Zo ja, kan het college voorbeelden geven voor alternatieve mogelijkheden voor bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Terugdringen vuurwerkoverlast ! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks SP Vlissingen 14-12-2019 00:00

Afgelopen donderdag, 12 december 2019,  was de gemeenteraad van Vlissingen bijeen. De raad heeft gestemd over de motie vreemd aan de orde van de dag: "terugdringen vuurwerkoverlast". De motie werd door de SP en Groenlinks ingediend. Met een meerdereheid van stemmen is de motie aangenomen door de gemeenteraad.

De gemeenteraad constateert dat ● Het door particulieren afgestoken vuurwerk steeds zwaarder wordt en dus ook meer lawaai veroorzaakt, ● De geluidsoverlast door dit vuurwerk voor mens èn dier steeds erger wordt, ● De schade door vuurwerk nog steeds een financieel beslag legt op de gemeente, ● Dat vuurwerk lucht-, bodem- en watervervuiling en een ongekende hoeveelheid vuurwerkafval oplevert, ● Het opruimen van vuurwerkresten ook behoorlijke kosten met zich mee brengt, ● Hulpverleners (politie, brandweer, artsen enz.) al tijden aandringen op een algeheel vuurwerkverbod, ● Voorgaande jaren de gemeente Vlissingen te maken had met veel overlast en schade door vuurwerk.  

De gemeenteraad concludeert dat:

● Een algeheel vuurwerkverbod een landelijke aangelegenheid is, ● Het de taak van de gemeentelijke overheid is om de orde in de gemeente te bewaken en zorg te dragen voor de veiligheid van haar inwoners, ● Het terugdringen van de overlast wel een prioriteit moet zijn, ● Representatieve peilingen er zelfs op wijzen dat een meerderheid in de samenleving van het consumentenvuurwerk af wil, hoewel er dan wel een vuurwerkshow voor terug dient te komen, ● Er in o.a. Soest wordt gewerkt met door burgers aangedragen vuurwerkvrije zones, ● De uitspraak van de Raad van State, dat de gemeentelijke overheid wel degelijk bevoegd is om lokaal een vuurwerkverbod in te stellen, perspectief biedt.

De gemeenteraad verzoekt het college van B&W van Vlissingen om ● De vuurwerkvrije zones m.i.v. 2020/2021 uit te breiden met door inwoners aangedragen zones, zijnde straatdelen, huizenblokken e.d., daar uitgebreid over te communiceren en het verstrekken van vuurwerkvrije zone borden, ● En met de plaatselijke middenstand en horeca in gesprek te gaan om een vuurwerkshow bij de komende jaarwisselingen te organiseren,

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de SP      Namens GroenLinks Sjaak Rijkse           Jeroen Portier Petra Coret             Gorana Toman

Beantwoording vragen betreffende straathandel drugs

SGP SGP Vlissingen 06-09-2019 00:00

ONDERWERPbeantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Art. 34 vragen van de Fractie SGP met mbt nieuw middel tegen straathandel drugs "de last onder dwangsom, opgelegd door de burgemeester".

Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleiding

Vraag 1

Is het college bekend met de "Veluwse Methode", de last onder dwangsom voordrugsstraatdealers?Ons antwoordHet college is bekend met de zogenaamde “ Veluwse Methode”.

Vraag 2

Heeft het college in beeld op welke plaatsen in de Gemeente Vlissingen straat-drugsdealersactief zijn en hoeveel en welke drugs wordt verhandeld?Ons antwoordHet is voor de beantwoording van deze vraag, maar ook voor de rest van de vragen, vanbelang om vast te stellen wat wordt verstaan onder een straat-drugsdealer. In grote lijnenkun je deze doelgroep in twee categorieën verdelen:1. de notoire overlastpleger, vaak verslaaft aan drugs en/of alcoholDeze groep dealt in kleine hoeveelheden om in de kosten van eigen gebruik te kunnenvoorzien en voert deze praktijken uit op plaatsen waar veel mensen aanwezig zijn,hoofdzakelijk in het centrum en in de zomermaanden rond de coffeeshops. Deze handelgaat vaak gepaard met overlast in de openbare ruimte.2. dealen met als doel zoveel mogelijk geld te verdienen.Deze groep dealt voor geldelijk gewin en probeert om die reden zo veel mogelijk onder deradar van de politie te blijven. In het algemeen gaat het hier om grotere hoeveelheden en ishet lastig om aan geven waar deze handel plaatsvindt.

Vraag 3

Hoeveel straatdealers zijn er in de Gemeente Vlissingen betrapt gedurende het afgelopenjaar?Ons antwoordUit de cijfers van de politie blijkt dat het afgelopen jaar (periode 20-08-2018 tot 20-08-2019)11 incidenten met de incidentcode “ handel- en bezit hard/softdrugs zijn geregistreerd,waarbij 14 verdachten zijn aangehouden.De gemeentelijke Boa’s hebben in dezelfde periode negen bekeuringen uitgeschreven voorhet overtreden van artikel 2:65 Algemene plaatselijke verordening Vlissingen, hetgeeninhoudt het zich ophouden op een openbare plaats met als kennelijk doel het verhandelenvan drugs.

Vraag 4

Wordt de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers gehanteerd in de GemeenteVlissingen?Ons antwoordNee, deze bestuurlijke maatregel is nog niet ingezet in de gemeente Vlissingen.

Vraag 5

Zo ja, hoeveel keer heeft de burgemeester een last onder dwangsom opgelegd en hoeveelzijn er daadwerkelijk geïnd?Ons antwoordZie vraag 4.

Vraag 6

Zo nee, waarom niet?Ons antwoordBestuurlijke maatregelen, zijn anders dan strafrechtelijke maatregelen, niet gericht opbestraffing van een verdachte, maar op het herstel van de openbare orde. In dit geval debestrijding van de overlast als gevolg van het dealen van hard- en softdrugs in de openbareruimte. Het college is van mening dat ter bestrijding van deze overlast effectieverebestuurlijke maatregelen beschikbaar zijn.

Vraag 7

Welke bestuursrechtelijke maatregelen worden momenteel tegen straathandel in drugsgenomen en hebben deze blijvend effect?Ons antwoordZoals uit de beantwoording van vraag 6 volgt richten de bestuursrechtelijke maatregelenzich tegen het zoveel mogelijk beperken van de overlast door het dealen van drugs in deopenbare ruimte. Deze overlast wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de “categorie 1”straatdealers uit de beantwoording van vraag 2.Uit ervaring weten we dat voor deze doelgroep de inzet van het gebiedsverbod alsbestuursrechtelijke maatregel het meest effectieve middel is. Deze maatregel kan ookworden herhaald bij recidive en kan ook voor meerdere gebieden worden opgelegd.Daarnaast volgt bij recidive een aanmelding van de overtreder bij het Veiligheidshuis. Op die manier blijft de overlastpleger blijvend onder de aandacht.

Vraag 8

Is het college, met de SGP, van mening dat een last onder dwangsom de straatdealerblijvend demotiveert om opnieuw op straat te gaan dealen en dat deze methode mogelijkeffectiever is dan bijvoorbeeld een tijdelijk gebieds-/straatverbod?Ons antwoordZoals bij vraag 6 is uiteengezet zijn wij van mening dat de last onder dwangsom niet demeest effectieve maatregel is om in te zetten tegen de “categorie 1” dealers. Dezecategorie drugsdealers dealen vaak voor eigen gebruik en kunnen forse dwangsommen inde meeste gevallen niet betalen. Bovendien kan een gebiedsverbod, in tegenstelling tot debedoelde last onder dwangsom, ook worden opgelegd bij andere overtredingen dan hetdealen van drugs. Bij deze groep heeft het een meerwaarde om ook te kunnen inzetten opverboden drankgebruik/bezit en hinderlijk gedrag in de openbare ruimte. Het gebiedsverbod heeft zich in dit verband al bewezen en blijkt een effectief middel te zijn.Voor de “categorie 2” dealers uit antwoord 2 kan het dwangsomtraject mogelijk wel eengoede aanvulling zijn naast de strafrechtelijke aanpak. Hierbij geldt dat we hetdwangsomtraject al hebben ingeregeld in onze Apv en we er dus nu al gebruik van kunnenmaken.

Vraag 9

Is het college met de SGP eens dat een last onder dwangsom voor een betraptestraatdealer ook als steun in de rug werkt voor het handhavende werk van onze BOA's ende politie?Ons antwoordAlle bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke maatregelen die we kunnen inzetten zijn eensteun in de rug voor de Boa’s en de politie.

Vraag 10

Is het college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers in de Gemeente Vlissingen in te voeren?Ons antwoordHet dwangsomtraject is al ingeregeld in onze Apv. Wij kunnen deze maatregel dan ookdirect inzetten. Wij zijn bereid om samen met de politie te bekijken in welke gevallen demaatregel een daadwerkelijk meerwaarde heeft.

Vraag 11

De SGP beseft dat als de Gemeente Vlissingen de Veluwse Methode invoert dit eenwaterbed-effect kan geven (dealers gaan vrolijk verder dealen in een naburige gemeente). Ishet college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers (uiteraard na goed overleg) samen met de gemeenten op Walcheren of desnoods met alle Zeeuwsegemeenten in te voeren en hierin het voortouw te nemen?Ons antwoordHet staat de gemeenten vrij om maatregelen wel of niet in te voeren, maar we streven ersamen met de politie en het OM naar om dergelijke maatregelen op een Zeeuwse schaal inte voeren. Dit hebben we ook gedaan met de invoering van een streng ZeeuwsDamoclesbeleid (sluiting van drugspanden op grond van artikel 13b Opiumwet)Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet              drs. A.R.B. van den TillaarBehandeld door M. Schouw op 4 september 2019.Niet alleen de SGP maakt zich zorgen om drugshandel....https://www.omroepzeeland.nl/media/55338/Vlissingse-partijen-zijn-overlast-beu en  https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/actueel/294851/vijf-politieke-partijen-houden-bijeenkomst-over-problemen-binnenstad

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.