Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

195 documenten

Gemeente aan de slag met opschonen oevers Aa

CDA CDA 's-Hertogenbosch 20-03-2024 08:07

Langs een groot deel van de Aa bevinden zich vaartuigen als sloepjes, kajuitbootjes, bootwrakken, kano’s en surfplanken. Deze vaartuigen liggen hier illegaal. Door de recente hoogwatersituatie en harde wind is een groot aantal van deze vaartuigen (deels) gezonken of afgedreven. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties op het water, schade aan de taluds, verstoring van flora en fauna en milieuschade.In september vroegen we al aandacht voor de verrommeling van de Aa door het stellen van raadsvragen.In antwoord op deze vragen stelt het College nu dat zij onze mening deelt dat een groot deel van de oevers van de Aa ‘verrommeld’ zijnmet bootjes, wrakken en steigers en belooft dit te gaan aanpakken. In samenwerking met waterschap Aa en Maas gaat de gemeente de Aa opschonen. Te beginnen met zo'n 50 (gedeeltelijk) gezonken en afgedreven vaartuigen, deze worden vanaf 1 april verwijderd op grond van de Wrakkenwet. Ook moeten illegaal gebouwde steigers, palen en overige bouwwerken op of in het talud naast het water eraan geloven. Overige vaartuigen worden nu niet verwijderd, maar daarover wordt later dit jaar wel een besluit genomen. Het college streeft ernaar om in deeerste helft van 2024 een voorstel aan de Raad aan te bieden voor een plan van aanpak om deverrommeling van de Bossche wateren structureel tegen te gaan. Dit betreft zowel een inventarisatie van het benodigde instrumentarium als een overzicht van de gewenste voorzieningen (zoals bijvoorbeeld afmeervoorzieningen). Dit besluit heeft in de toekomst mogelijk consequenties voor de ligplaats van de vaartuigen.

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

De Werkgroep De Werkgroep Laarbeek 19-03-2024 09:26

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

19 maart 2024

Op 14 maart bespraken we de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart.

Met deze kanaalvisie heeft de gemeente haar ambitie op hoofdlijnen voor de toekomst bepaald.  De visie geeft de buitenkaders van ontwikkelingen. De verschillende elementen van zo’n visie komen een voor een op een later tijdstip nog ter bespreking in onze raad. Het geeft een uitvoerige en doordachte indicatie van mogelijkheden voor de omgeving van het kanaal. De verschillende beschreven mogelijkheden kunnen we dan op een later tijdstip uitvoerig tegen het licht houden en beoordelen.

De WerkGroep – als groenste partij van Laarbeek – hecht sterk aan groen en blauw. Het groen van de natuur.. En blauw voor de zorg van het water. Wij kunnen dan ook erg instemmen met de beschreven ambities om het groene en natuurlijke karakter van de omgeving van het kanaal te verstevigen. In deze visie koestert men de kwaliteit van de bestaande bebouwing en bij nieuwe ontwikkelingen wil men dat de initatiefnemers zich rekenschap geven van die kwaliteit en daarop aansluiten.

Ook kunnen we vanuit ons groene karakter de uitspraken over de groene long ondersteunen:

Ik citeer: “We vinden we dat de kwaliteit van de groene long gegarandeerd moet worden: bebouwing mag niet meer ruimte innemen van het park dan thans mogelijk is in het vigerende bestemmingsplan. “  En ja, als De WerkGroep zouden we – zoals in de visie gesuggereerd – graag onderzocht zien worden of een andere plek voor het zwembad nog beter is voor de beleving van de groene ruimte.  Wij geloven echt dat er in Laarbeek kansen liggen voor zo’n verplaatsing.

We zijn benieuwd of de wethouder dit herkent <= ??

Er zijn ook aspecten in deze kanaalvisie waar wij onze bedenkingen bij hebben.

Zo lezen we dat op bladzijde 59 een aantal scenario’s voor de Bosscheweg beschreven worden, als mogelijke aanpassing om de doorstroming van het verkeer over de brug naar Gemert te bevorderen. In scenario 2 beschrijft men het invoeren van eenrichtingsverkeer. In scenario 3 zou men de Bosscheweg zelfs volledig afsluiten.

Dat lijkt ons een heilloze weg omdat dit – zoals hier eerder besproken – een enorme toename van verkeer door de dorpskern veroorzaakt.  in de visie worden ze nu nog enkel beschreven en wordt nog geen keuze gemaakt.  Wij zien 2 van de 3 scenario’s echter niet als een mogelijkheid. Dit saboteert het groene karakter van de dorpskern.

Op bladzijde 50 spreekt men over een mogelijke brug over het kanaal.

Letterlijk citaat: “Wij hebben de ambitie om daar een nieuwe verbinding aan te voegen”.

Voor een groot deel van onze partij is dat echter helemaal niet de ambitie.

Gelukkig wordt die keuze nu nog niet gemaakt en zullen we ook deze mogelijkheid op zijn tijd kritisch tegen het licht kunnen houden.

Al met al zien wij een uitvoerig en doordacht document dat mogelijkheden beschrijft.  Er worden volop kansen benoemd. We zien de grote kaders voor de toekomst van het kanaal en deze grote lijnen willen wij steunen. Enkele beschreven kansen verdienen op een later tijdstip een mooi debat in onze raad.

Het geheel overziend kunnen wij instemmen met deze visie voor de toekomst van het kanaal.

Kanaalvisie, kiezen voor kansen

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 15-03-2024 07:14

De kanaalvisie is een veelbesproken stuk geworden en ook in de media uitgebreid behandeld. Er heerst rondom de kanaalvisie echter veel negativisme en dat is ons inziens onterecht. De visie geeft namelijk een heel goed beeld van de mogelijkheden rondom de Zuid-Willemsvaart. Het is niet zo dat al deze mogelijkheden en invullingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd bij het aannemen van deze visie, en ook de groene long wordt niet volgebouwd met huizen. Nuance is hier dus zeker op zijn plaats.

In de nieuwsbrief van januari is de kanaalvisie al uitgebreid beschreven. Daarin hebben we aangegeven waar de basis ligt van de kanaalvisie en onze blik op de voorliggende invulling. In de visie wordt het kanaal geprezen als een pareltje, een soort geschenk aan de gemeente. Zeker niet onterecht, maar het kanaal ligt er nu echt niet overal bij als een pareltje. De veelal geprezen oude werkgelegenheid langs het kanaal is echt niet overal omgezet in een idyllische aanblik vanaf het water. Kijk bijvoorbeeld bij de Beekse Brug waar na-oorlogse bedrijvigheid vooral praktische bebouwing heeft opgeleverd, verre van de mooie oude monumentale bebouwing die op sommige plaatsen wel aanwezig is.

Initiatieven om dit te verbeteren met bijvoorbeeld broodnodige woningen voor starters en senioren is een prachtige kans. Door de kanaalvisie nu al in te zetten, vooruitlopend op de omgevingsvisie kernen, kunnen we deze initiatieven daadwerkelijk in bouwplannen omzetten.

We moeten ook een stap verder durven kijken dan enkel de woningen. Er wordt gekeken naar logische fiets- en wandelroutes en ook daar wordt de brug bij Eykenlust bekeken. De kanaalvisie geeft een goed beeld hoe het zou kunnen worden om Eykenlust weer met het dorp te verbinden. Dat de brug er daadwerkelijk komt is nog verre van een besluit. Dit is een visie met mogelijkheden, maar de komst van de brug wordt nog uitgebreid gewogen in de gemeenteraad. Haalbaar, betaalbaar en draagvlak is de basis.

Kortom, het is jammer dat de visie soms negatief is neergezet. Er ligt nu een goed beeld waar de mogelijkheden liggen met een richting. Ook met de toevoeging van meer groen. Aan de hand van deze visie kunnen we besluiten met plannen die opgestart gaan worden goed wegen in het geheel en daarom kunnen we deze ondersteunen zonder nu al definitief keuzes te maken.

Bezorgde Bootbezitters

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 15-03-2024 04:17

Op 28 december legde de gemeente het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug ter inzage. Dat biedt enige rechtszekerheid aan veel inwoners van Reeuwijk-Brug met een bootje achter hun huis. Want met een bootje kun je alleen maar varen als het water diep en breed genoeg is. En natuurlijk als er een redelijke doorvaarthoogte onder de bruggen is.

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/55059/bezorgde-bootbezitters

Het interessante van het plan is dat er minimummaten worden vastgesteld waaraan zowel de gemeente als particuliere eigenaren zich moeten houden. Het zorgelijke is dat de matente beperkt zijn voor normaal recreatief gebruik van de watergangen. 

In het plan worden 90 cm doorvaarthoogte en 150 cm doorvaartbreedte als minimummaten vastgesteld. Met name dat laatste is ook voor een bescheiden sloep veel te weinig. De gemeentelijke bruggen in bijvoorbeeld het Treebord, de Roland-Holstlaan en de ‘s Gravenbroekseweg zijn dan ook aanzienlijk ruimer bemeten. Er is dus zeker reden tot zorg alsbijvoorbeeld de doorvaartbreedte tot het minimum wordt beperkt.

 

Bestemmingsplannen zijn een juridische grondslag voor wat in de ruimtelijke praktijk moet en mag. Of het nu gaat over een uitbreiding van een horecagelegenheid,  de bouw van een stal, plaatsing van een 100 meter hoge windturbine, of de aanleg van een woonwijk, voor deze zaken maakt de gemeente een bestemmingsplan. Het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug lag tot 7 februari ter inzage. Tot die datum konden belanghebbenden zienswijzen indienen. Mocht u uwmoment gemist hebben, dan is het goed te weten dat het bestemmingsplan naar de commissie Ruimte gaat voor het inde gemeenteraad wordt behandeld. Ik voorzie nog veel werk voor de commissie.

Deze column verscheen in de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk

Het bestemmingsplan is te vinden op de gemeente website.

https://www.bodegraven-reeuwijk.nl/ontwerpbestemmingsplan-parapluplan-doorvaarthoogtes-reeuwijk-brug-ter-inzage#

Werkbezoek NG Shipyards, 19 januari

S!N S!N Noardeast-Fryslân 26-01-2024 18:06

Fractie en bestuur van S!N (Sociaal in Noardeast-Fryslân) was vrijdag 19 januari te vinden op de scheepswerf van NG Shipyards. De politieke partij liet zich bijpraten door het Lauwersoogse familiebedrijf, waarbij ‘ balans’ alles is.

Doorgaans gaan politieke partijen in de eigen gemeente op werkbezoek. Toch maakte S!N vrijdag 19 januari een uitstapje naar de haven van Lauwersoog in de gemeente Het Hogeland. De gemeente Noardeast-Fryslân is namelijk voor 40% aandeelhouder in die haven. Daarnaast werken er veel inwoners uit de regio in Lauwersoog.

Bij Next Generation (NG) Shipyards draait alles om balans. Zowel in het ontwerpen van boten alsook in de uitvoering van het personeelsbeleid. De fractie van S!N zag hoe NG Shipyards praktische uitvoering geeft aan een harmonieuze balans tussen People, Planet en Profit. De drie P’s van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. S!N was dan ook onder de indruk van de visie, veelzeidigheid en vooruitstrevendheid van dit bedrijf.

“S!N en NG Shipyards vinden elkaar in duurzaamheid,” verklaart Sjoerd Keizer het bezoek van die partij aan Lauwersoog. “Zij hebben een duurzame focus op het gebied van bouwen, repareren en onderhouden van schepen. Dat spreekt ons als partij erg aan.” Het bedrijf is volop bezig met de ontwikkeling rondom het autonoom varen en het (om)bouwen van schepen op waterstof.

Brandstof besparing

“Daarmee besparen we schipeigenaren vaak vele tonnen aan brandstof per jaar,” verduidelijkt Albert Keizer (overigens geen familie), mede-eigenaar van NG Shipyards. “Wij zouden graag zien dat de gemeente Noardeast-Fryslân, maar ook de provinsje Fryslân, met waterstof aan de slag gaat,” aldus het fractielid Keizer. “Het is de manier om van fossiele brandstof af te komen. Naast dat het duurzamer is, bespaart het ook financieel.”

Verder legde Keizer aan de politici uit hoe het familiebedrijf verantwoordelijkheid neemt voor de volgende generatie. “Balans hierin is alles.” Daarbij valt te denken aan aanpassingen in het evenwicht, materiaal, ontwerp en functionele gebruik. Naast de balans in het ontwerp van het schip is NG Shipyards zich erg bewust van de balans tussen economie en ecologie.

Zo ontwikkelde het bedrijf in 2018 het eerste hydrografische schip dat fossielvrij op HVO (plantaardige brandstof) voer én tegelijkertijd een grote reductie in geluidsoverlast onder water liet zien. Het bedrijf won hiermee een prijs en heeft al vele duurzame tenders binnen weten te halen.

Wadduurzaam

Naast dat het bedrijf alle disciplines voor duurzame scheepsbouw zelf in huis heeft, werkt men samen met universiteiten, onderzoeksbureaus, de visserij, Green Shipping Wadden Sea en is men onderdeel van Duurzame Haven Coalitie Lauwersoog. Als onderdeel van de Stichting Wadduurzaam, heeft deze stichting al vergevorderde plannen voor het compleet verduurzamen (en fossielvrij maken) van de haven van Lauwersoog . Bijzonder is dat deze stichting hierbij het schip de Ecolution van Wubbo Ockels als vlaggenschip gebruikt.

Kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 18-01-2024 18:36

Laarbeek is verbonden met het water van de kanalen. Al sinds de aanleg van de Zuid-Willemsvaart is ons landschap veranderd waarbij wegen en industrie zich langs het water zijn gaan concentreren en vroegere groene verbindingen zijn doorsneden.

Het kanaal biedt ruimtelijk kansen voor onze gemeenschap. Hierbij kan gedacht worden aan woningbouw en het verder vergroenen van openbare ruimte. Om plannen en ontwikkelingen langs het kanaal te kunnen toetsen op pasbaarheid in het totaalplaatje is nu een kanaalvisie opgesteld voor de langere termijn. Waar willen we naar toe rondom het kanaal?

Waarom krijgen we nu ineens een kanalenvisie terwijl het kanaal er toch al heel lang ligt? Er zijn meerdere redenen te noemen waarom nu met een visie voor het kanaal is opgesteld. Met het oog op de omgevingsvisie kernen, zie de eerdere nieuwsbrief, worden onze kernen opnieuw tegen het licht gehouden. Waar is ruimte voor ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld woningbouw en bedrijventerreinen? En waar zijn mogelijkheden voor groen en water om onze omgeving voor te bereiden op het toekomstige klimaat?

Ook de omgeving van het kanaal maakt hier onderdeel van uit. Rondom het kanaal zijn er echter al urgente ontwikkelingen waarbij het wenselijk is in dit gebied wat te versnellen. Het gaat hier om de ontwikkelingen rondom Eykenlust, woningbouwinitiatieven langs het kanaal en het zwembad. Hierdoor is gekozen om de kanaalvisie alvast vooruit te laten lopen op de omgevingsvisies van de kernen. De huidige visie zal daar straks onderdeel van uitmaken.

In de kanaalvisie komen enkele belangrijke zaken naar voren. De focus van de visie ligt op het groene karakter van het kanaal, voornamelijk rondom de groene long, en de historie voornamelijk rondom de bruggen. Een belangrijke insteek van de visie is de verblijfskwaliteit van het kanaalgebied te verbeteren. Dit kan bereikt worden met een beter netwerk van fietspaden en wandelpaden waarbij, waar mogelijk, de waterkant toegankelijk wordt gemaakt. Rondom het verbeterde netwerk van de voet- en wandelpaden is meer ruimte voor groen voorzien en wordt dit beter met elkaar in verbinding gebracht. Ook is gekeken naar de toegevoegde waarde van extra voetgangersverbindingen over het kanaal waaronder bij Eykenlust en het Gulden Land.

Naast groen is gekeken naar bebouwing. Bij de Donkse brug is de ontwikkeling van de Oliemolen op het voormalige vd Vrande terrein vertraagd, maar nog steeds is het voornemen dit complex met betaalbare appartementen te realiseren. Ook rondom de Beekse Brug zijn al plannen om appartementen aan het water te gaan bouwen. Verder is qua bebouwing gekeken naar de mogelijkheden voor het zwembad en hoe dit zou passen rondom het kanaalgebied in combinatie met bijvoorbeeld appartementen. Dit is in een ander artikel over het zwembad verder uiteengezet.

Wij hebben de kanaalvisie aandachtig bestudeerd en hebben hierbij wat technische kanttekeningen gemaakt rondom de keuzes waar het accent van toevoeging van groen moet komen liggen. Hier zouden we meer aandacht willen voor het gebied tussen de Beekse Brug en de kanalenkruising waar ook de Aa dicht bij het kanaal loopt. Deze hoek is gekenmerkt door de achterkant van bedrijven en oogt daardoor vrij rommelig. Verder zijn een aantal uitgangspunten verhelderd in de tekst zodat er geen misverstanden bestaan over de uitgangspunten van bebouwing en zichtlijnen van het kanaal.

Het was ons doel dat met de kanaalvisie nu ook helderheid geven wordt aan woningbouw langs het kanaal. Met het oog op het bestaande appartementencomplex ‘de Waterpoort’ zijn hier volop kansen om te bouwen voor de behoefte in Laarbeek, namelijk betaalbare woningen waar ook zorg mogelijk is. Bij de Beekse en Donkse brug wordt daar nu ruimte voor gegeven waarbij al bestaande initiatieven eindelijk in behandeling kunnen worden genomen, passend binnen een lange termijn visie van het kanaal.

Qua verkeer is vooral gekeken naar het stuk Bossche weg tussen de Donkse en Beekse brug om dit autovrij te maken. De visie gaat daar wat ons betreft een stap te ver. Het afsluiten van de Bosscheweg is voor het sluipverkeer door de kern niet wenselijk. Het vergroenen van de direct omgeving van de weg met meer bomen zou ons inziens wel van toegevoegde waarde zijn.

Er zijn rondom de kanaalvisie nog veel discussies over de mogelijke vernieuwing van het zwembad en de brug bij Eykenlust. Beiden onderwerpen kunnen we pas behandelen als er meer zicht is op de opties. Voor het zwembad komen deze al op korte termijn. Voor de brug bij Eykenlust zal eerst het plan Eykenlust in beeld moeten zijn alvorens hierover een keuze gemaakt kan worden. Wat gaan we doen bij Eykenlust en hoe belangrijk is die voetverbinding dan voor de bereikbaarheid? Met de kanaalvisie in concept hebben we nu wel een overkoepelend beeld waar uiteindelijk naar toe gegroeid zou kunnen worden.

Zandzakken voor de deur: Ondergelopen souterrains, pompen of verzuipen? Schade door hoog water in Bloemendaal

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 10-01-2024 16:52

Hebt u wateroverlast? Loopt uw kelder vol met water? Laat het ons weten. Want HartvoorBloemendaal maakt zich ernstig zorgen over de grondwaterstand. Wij hebben de afgelopen weken veel tijd gestoken in een inventarisatie van die woningen die getroffen zijn door hoog water. Het zal u misschien verbazen, maar zelfs de woningen die ver boven NAP zijn gebouwd, hebben te maken met waterschade. We hebben diverse woningen bezocht in Aerdenhout en in Overveen en Bloemendaal-Dorp die getroffen zijn door ondergelopen kelders en souterrains. Natuurlijk is de hevige regen van de afgelopen maanden (sinds september 2023) een van de oorzaken. Maar dat is niet het enige dat speelt. Want als dat zo zou zijn, dan had iedereen in Nederland schade. En het is ook niet zo dat alleen laaggelegen delen van ons land door het water getroffen zijn. Nee, zelfs de hooggelegen duingebieden waartoe Bloemendaal behoort, zijn de klos.

https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/

In het Haarlems Dagblad vertelde wethouder Wijkhuisen onlangs dat de eigenaren zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen woning en dat ze zelf aan de lat staan om waterschade te voorkomen. De gemeente zou niet aangesproken kunnen worden.

Dat zijn we niet met hem eens. De gemeente is inderdaad verantwoordelijk voor de grondwaterstand op openbaar terrein. Daarnaast heeft de gemeente een grondwaterzorgplicht. Dat houdt in dat de grondwaterstand niet boven de 70 cm onder maaiveld mag komen. Dat is het uitgangspunt. Wij hebben de wethouder gevraagd naar peilbuis gegevens. Want meten is weten. Als antwoord kregen we te horen dat de overal in de gemeente de grondwaterstand in orde is en niet boven de 70 cm uitkomt. We hebben de meetgegevens per peilbuis opgevraagd. Dat lijkt misschien een beetje flauw, maar dat komt omdat we op de kaart hebben gezien dat een aantal punten is afgesloten en bovendien dateren veel standen van het jaar 2010. Daar komt nog bij dat we zelf een meting hebben verricht waaruit bleek dat de grondwaterstand afgerond 30 cm onder het maaiveld lag. Dat is veel hoger dan de gemeente aangeeft. En ook de duinen verzuipen in het water.  Veel wandelpaden staan onder water. Bij een peilbuis in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland is te zien hoe hoog het grondwaterpeil staat en het water bevindt zich nu in de gele zone wat duidt op een risicovolle situatie, nl 0=20 cm onder het maaiveld. PWN zelf verklaart hierover: ongunstig, waterpeil is te hoog. Op een bord met een tekening op schaal is vervolgens door PWN aangetoond dat bij een hoge grondwaterstand sprake is van drangwater dat in Bloemendaal omhoogkomt in de bebouwde omgeving. Met andere woorden: veel water in de duinen is niet zonder gevolg voor huiseigenaren in Bloemendaal.

https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/HvB_bomen sterven door hoge grondwaterstand in Aerdenhout

Bomen sterven door hoge grondwaterstand in Aerdenhout

https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/HvB_kantoor met waterschade in Aerdenhout

HvB_kantoor met waterschade in Aerdenhout

https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/HvB_souterrain onder water

Souterrain onder water

Nu is er nog een andere ontwikkeling: PWN en Waternet willen de duinen (Het Nationaal Park en de AWD) verder vernatten. Er komt dan meer natte natuur. Dit is een plan dat wordt ontwikkeld samen met natuurorganisaties/beheerders en de Provincie NH. Daarnaast is er een nog verdergaand plan om water vanuit de Lek te infiltreren in het Nationaal Park. Er wordt gesproken over diepinfiltratie. Het doel is om een grote zoetwatervoorraad aan leggen om in tijden van schaarste te kunnen voorzien in voldoende drinkwater. Dat is een logische ontwikkeling. Echter: waar de beheerders, de drinkwaterbedrijven en de overheid, het waterschap op moeten letten is dat overtollig water ook netjes en tijdig wordt afgevoerd. D.w.z.: water dat te veel is in het gebied moet worden geloosd op zee of op afwatering van kanalen, sloten enz. Zodat het niet in de huizen eindigt. De mensen moeten droge voeten houden. En dan maar simpelweg deze taak afschuiven op inwoners, is ons een veel te snelle conclusie. Water in openbaar gebied eindigt immers niet bij de perceelgrens.

Voor onze partij is grondwater en de grondwaterzorgplicht een prioriteit. Wij vinden dat PWN niet over moet gaan tot vernatting. De duinen zijn nat, maar nog natter vinden we zeker geen goed idee. En diepinfiltratie is prima, maar niet als dat grote schade tot gevolg heeft voor onze inwoners.

U leest het: wij houden een vinger aan de pols, want wij willen onze inwoners beschermen tegen waterschade.

https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/
Marielys Roos

Fractievoorzitter Hart voor Bloemendaal

Laatste nieuws:
https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/Camping Vogelenzang verkocht
Camping Vogelenzang verkocht

door Marielys Roos | mrt 28, 2024

Er komen 350 luxe huisjes. Tja…hoe zou dat nu komen? Mogen we nog even in herinnering brengen...

Lees meer
https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!
Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!

door Marielys Roos | mrt 22, 2024

Dit is waar wij al tijden voor waarschuwen: fietsers kunnen niet meer door de duinen naar het...

Lees meer
https://hartvoorbloemendaal.nl/zandzakken-voor-de-deur-ondergelopen-souterrains-pompen-of-verzuipen-schade-door-hoog-water-in-bloemendaal/Het is ons gelukt! 120 sociale huurwoningen op Blekersveld
Het is ons gelukt! 120 sociale huurwoningen op Blekersveld

door Marielys Roos | mrt 18, 2024

Ons amendement om het maximaal aantal sociale huurwoningen van 120 te bouwen op Blekersveld is op...

Lees meer

Wij voelen nattigheid

Sociaal Gemert-Bakel Sociaal Gemert-Bakel Gemert-Bakel 09-01-2024 19:19

U hebt het de laatste maanden aan den lijve ondervonden… water, water en nog eens water. In overvloed. Dit betekende voor veel mensen grote zorgen… komt het ons huis binnen of niet?Ook de agrarische sector is zwaar getroffen door al dat water. Veel producten kunnen niet worden geoogst en liggen te rotten op het veld.

Het is bekend dat Gemert en omgeving van oudsher een waterrijke omgeving is… men noemt dit in de volksmond een broek; een laag, moerassig gebied. Veel straatnamen herinneren ons daar nog aan: Broekstraat; Broekkant. Dit betekent dat hier niet ongebreideld gebouwd kan worden, zoals heden ten dage wel blijkt.

Vroeger werd hier terdege rekening mee gehouden. Kijk naar de bouw van het kasteel en de St. Jan in Gemert, die verhoogd op zandbanken zijn gebouwd destijds. Door de grote vraag naar huizen in onze gemeente wordt dit de laatste tijd gemakshalve maar vergeten, lijkt wel. Maar tegen de natuur valt niet altijd te vechten en zeker niet tegen water. Dit samen met de niet te ontkennen klimaatverandering, vraagt een andere kijk en aanpak van huizenbouw.

Dat dit niet altijd is onderkend in het verleden, blijkt in onze gemeente bijvoorbeeld uit de problemen die de bewoners van het Schutsveld momenteel ondervinden. Jarenlang was er op Het Schutsveld geen probleem met wateroverlast. Maar door de bouw van woningen op Het Laarveld zitten de bewoners van het Schutsveld nu met problemen….al jarenlang. Niemand die in deze de verantwoordelijkheid neemt voor dit probleem, zowel de gemeente niet als de projectontwikkelaar van destijds niet.

Wat kunnen wij hieruit leren? Ervan uitgaand dat huizen die nu gebouwd gaan worden toch zeker zo’n vijftig, zestig jaar mee zullen gaan, zal er met de bouw rekening gehouden dienen te worden met een goede waterberging en voldoende groen in de omgeving, zodat we in zowel zomer als winter aangenaam en zonder problemen kunnen wonen. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij zowel projectontwikkelaars als gemeenten. Gemeenten hebben hierin vooral een controlerende en richtinggevende taak. Laat niet alleen winstoogmerk een rol spelen, maar neem ook maatschappelijke verantwoordelijkheid. Geef water en groen de ruimte!!! Dan kunnen we een bijdrage leveren aan het terugdringen van de opwarming van onze aarde, zodat onze kleinkinderen ook nog een bewoonbare leefomgeving zullen hebben in de toekomst.

Werkbezoek aan Colsen

CDA CDA Hulst 23-12-2023 12:05

Onlangs bracht onze Zeeuwse Statenfractie samen met onze afdeling het bedrijf Colsen.Colsen, opgericht in 1989 door Joop Colsen, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot internationaal expert op het gebied van water, duurzame energie en milieu. Bij het familiebedrijf Colsen wordt Zeeuwse nuchterheid gecombineerd met Brabantse gezelligheid en Nederlandse zakelijkheid aangevuld met Vlaamse humor. Ze zijn de winnaar van de Innovatieprijs dit jaar. De Zeeuwse Innovatieprijs Emergo wordt jaarlijks uitgereikt aan de Zeeuwse ondernemer met de meest aansprekende innovatie. De wereld is continu in ontwikkeling en vraagt nadrukkelijk om oplossingen. Overal om ons heen ontstaat schaarste in grondstoffen, schoon water en energie en is er behoefte aan efficiëntie en duurzaamheid. Nationaal en internationaal, van industrie tot overheid. In iedere sector liggen er kansen op het gebied van water, duurzame energie en milieu. En die kansen, wil Colsen graag benutten. Daarom ontwikkeld het bedrijf technologie en leveren ze installaties, producten en diensten die altijd positief bijdragen aan het milieu. Innovatie helpt Colsen bij het ontwikkelen van ingenieuze waterzuiveringssystemen, biogasinstallaties, en installaties voor mestverwerking. Daarnaast leveren ze diensten op het gebied van milieuvergunningen. De vindingrijkheid van de organisatie biedt kansen in het creëren van schone, duurzame energie of nieuwe grondstoffen. En al die technische oplossingen maken ze passend voor specifieke productieprocessen. Zo kunnen ze werken aan ecologisch én economisch voordeel. Met andere woorden: ze creëren milieu-impact met een optimaal financieel resultaat voor hun klanten. Continu ontwikkelen en daarmee blijven bijdragen aan een duurzame wereld doen ze niet alleen. Samen met internationale kennisinstituten, zusterbedrijven en een groot netwerk streven ze naar optimale resultaten. Als partner weet je precies wat je aan Colsen hebt, en als medewerker krijg je alle ruimte om te leren en je opgedane kennis toe te passen. Want in een wereld die continu in ontwikkeling is, moeten we onze technologieën blijven vernieuwen om voldoende milieu-impact te kunnen creëren. Tijdens een interessante presentatie en rondleiding kregen we een goede indruk waar Colsen tegen aanloopt, op vlak van regelgeving maar ook denk ook aan het werven en vasthouden van personeel. Het viel ons op dat Colsen investeerd in haar personeel en als werkgever net dat stapje extra zet wat overigens vele familiebedrijven in de regio ook doen. Zonder ondernemers met een hart voor de regio zijn we als gemeente Hulst niets. Dank aan het gehele team van Colsen voor de interessante middag en ontvangst in Hulst.

CDA is voorstander van subsidie voor een klimaatbestendig Dongen

CDA CDA Dongen 29-11-2023 21:07

De gemeente Dongen komt met een subsidieregeling voor een klimaatbestendig Dongen. De regeling stelt geld beschikbaar om ons beter te beschermen tegen de klimaatveranderingen, zoals tegen hittestress en wateroverlast. Met de subsidie kunnen bestaande situaties worden aangepast naar duurzamere varianten die bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. De subsidie is onder andere beschikbaar voor inwoners, verenigingen en bedrijven. Afgelopen raadsvergadering besprak de gemeenteraad de subsidieregeling. Klimaatbestendige omgeving De gemeente Dongen werkt aan een klimaatbestendige woon- en leefomgeving. De gemeente wil nu maatregelen die hieraan bijdragen financieel stimuleren. Naast maatregelen in de openbare ruimte wordt het ook belangrijk om particulier terrein te betrekken bij de opgave. Met de invoering van de subsidieregeling kunnen inwoners, verenigingen, bedrijven en andere organisaties in Dongen subsidie krijgen voor het aanleggen van groene daken, realiseren van regenwaterberging, afkoppelen van hemelwater van de riolering, aanleg geveltuintjes, en het ontharden en tegelijkertijd vergroenen van tuinen. Goede stap CDA-raadslid Chris de Boer is blij met de subsidieregeling die voorligt: „Met deze subsidieregeling worden inwoners en bedrijven op een positieve manier gestimuleerd en geactiveerd om zoveel mogelijk regenwater af te koppelen.” Naast dat inwoners snel in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage, is het ook positief dat de regeling ook toegankelijk wordt voor mensen met een kleine beurs. Plafond De gemeente stelt voor om maximaal € 50.000 euro beschikbaar te stellen voor de regeling. Hierbij geldt het principe ‘op is op’. „Wat ons betreft werken we niet met een vooraf vastgesteld maximumbedrag. We willen ook dat inwoners kunnen profiteren als ze later de informatie tot zich nemen.”, aldus De Boer. De gemeenteraad kan zich erin vinden dat als de € 50.000 euro op is, het college van Burgemeester en Wethouders zoekt naar een aanvullend bedrag. De Boer: „Zo kunnen we een groenere en duurzamere toekomst, vrij en ambitieus, tegemoet gaan voor alle inwoners.” Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar communicatie@cdadongen.nl of appen naar 06 - 200 402 95.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.