Nieuws van politieke partijen in Almere inzichtelijk

6 documenten

Houd nu al rekening in het ontwerp van Pampus met een autobrug (of tunnel).

Leefbaar Almere Leefbaar Almere Almere 21-02-2024 23:24

We hebben het voorstel voor Pampus binnen en er valt ons direct iets op: waar is de autobrug in de plannen? šŸ¤”

Zonder nu ruimte te reserveren, kunnen we straks fluiten naar zoā€™n brug (of tunnel). Daarom hebben wij het volgende amendement geschreven:

Houd in de ontwerpfase al rekening met een IJmeer-verbinding voor alle vervoersvormen

Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

(Aan) Beslispunt 5:

Toe te voegen:

e. bij het ontwerp van het stedenbouwkundig plan rekening te houden met een IJmeer-verbinding geschikt voor autoverkeer.

Het is belangrijk om in de ontwerpfase van Pampus naast een metroverbinding ook al rekening te houden met een IJmeer-verbinding geschikt voor autoverkeer, deze in te tekenen en hier ruimte voor te reserveren.

Door nu al een weg over het IJmeer te plannen die ook voor autoā€™s geschikt is, zorgen we ervoor dat Pampus klaar is voor de toekomst. Deze weg maakt het niet alleen makkelijker om van en naar Almere te reizen, maar het helpt ook de stad aantrekkelijker te maken voor bedrijven en biedt ondersteuning voor allerlei soorten toekomstige vormen van vervoer, zoals zelfrijdende elektrische bussen of autoā€™s.

Een extra voordeel van deze weg is dat het vervoer van goederen makkelijker wordt, wat goed is voor de bedrijven in het gebied. Door nu al plek te maken voor deze weg en open te staan voor aanpassingen houden we rekening met huidige en veranderende behoeften van mensen en transport.

Jeroen Dobber (Leefbaar Almere)

Elian van Nunen (Leefbaar Almere)

De Mobiliteitsvisie | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 04-09-2020 00:00

De afgelopen weken heeft de raad uitvoerig gesproken over het beleidsstuk ‘De mobiliteitsvisie’. Dit document beschrijft de visie vanuit de raad en het college op de toekomst van de mobiliteit in onze stad. Het is een mooi stuk geworden waar GroenLinks zich op veel punten in herkent.

Het eerste hoofdpunt is het mogelijk maken van gezonde en duurzame mobiliteit. Dit betekent in de praktijk dat er meer wordt ingezet op het verbeteren van fiets- en voetpaden, een actieplan tegen geluidsoverlast, het voorkomen van onnodig reizen en het aanmoedigen van elektrisch rijden.

In de stad hebben we de afgelopen jaren veel klachten gehoord over geluidsoverlast. Als bewoner van het centrum kan ik hier persoonlijk over meepraten. Het lijkt misschien een minder groots onderwerp dan de transitie naar elektrisch rijden, of het verbouwen van de treinstations, maar voor veel inwoners van Almere betekent een rustige woonomgeving, zonder plotselinge luide knallen of optrekkende motoren, het verschil tussen een aangenaam en een verstoord leven.

Een visie op mobiliteit vraagt om letterlijk te kijken naar het grotere plaatje, één waarom de verkeersstromen van binnen en buiten Almere in zicht komen. De verbinding met Utrecht en Amsterdam moet verbeterd worden, maar het is vooral belangrijk dat het voor mensen mogelijk is om naar hun werk en studie te komen, zonder de auto in te hoeven stappen. De beste filebestrijding is zorgen dat het mogelijk is om op de fiets of met het OV naar je bestemming te kunnen komen, niet het aanleggen van de zoveelste verbreding van snelwegen, zoals de A6.

Gelukkig komen al deze elementen terug in de visie. Het is jammer dat er tegelijk in de visie wordt aangekaart dat geld schaars is en dat er keuzes gemaakt moeten worden in welke infrastructuur geïnvesteerd kan worden. De komende jaren zal hier nog menig woord over gewisseld worden, maar aan een helder beeld waar we met zijn allen naar toe willen, zal het niet ontbreken.

- Jaap Steenkamer, raadslid GroenLinks Almere

D66 neemt met andere partijen initiatief voor betere participatie

D66 D66 VVD PvdA Almere 25-06-2020 06:46

D66 heeft samen met AP/OPA, PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel gemaakt voor een nieuwe Participatienota. De vorige stamde uit 2013 en was nodig aan actualisatie toe. Participatie is steeds vaker onderwerp van discussie tijdens de raadsbesprekingen. De indieners willen dat de bewoners eerder en beter betrokken worden bij de plannen van de gemeente. Ook moet participatie beter worden geborgd bij de gemeente.

Almeerders ervaren steeds meer afstand ten aanzien van de gemeente. Of het nu gaat om bomenkap, de bouw van een appartementengebouw of geluidsoverlast van verkeer in een woonwijk, keer op keer schort het aan de participatie. Vaak gaat het om gebrekkige participatie of is er helemaal geen sprake van meedenken of meebeslissen. ā€œIedere keer laait de discussie weer op. Ook in de raad is het een terugkerend fenomeen, bewoners voelen zich niet gehoordā€, aldus Ton Lesscher, fractie-assistent van D66. Hij is de initiatiefnemer van het voorstel om de bestaande Participatienota te actualiseren. ā€œVan verschillende kanten ontvingen we als fractie signalen dat de burgerparticipatie niet goed ging. We werden benaderd door de BPA (Burgerparticipatie Almere) die hun zorgen overbrachten over hoe de gemeente omgaat met inspraak van bewoners. Ook vanuit de Almeerders zelf hoorden we regelmatig klachten dat er niet of slecht geluisterd wordt als het gaat om plannen of projecten.ā€

Bewoners veel meer betrekken

Juli 2019 kwam de partij al met een motie om burgerparticipatie weer structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, deze is toen aangehouden omdat het college aankondigde zelf met dit onderwerp aan de gang te willen gaan. D66 is blij dat andere partijen dit ook een belangrijk onderwerp vinden en mee wilden doen in het opstellen van een initiatiefvoorstel. Lesscher vervolgt: ā€œIn het kort komt het erop neer dat bewoners en wij als raad veel meer betrokken worden aan de voorkant. Denk dan aan ontwikkelingsplannen of bestemmingsplannen. Dat betekent geen verrassingen achteraf. Verder willen we dat er een expertteam in de gemeentelijke organisatie komt die stevig kan adviseren over participatie maar daar ook op toeziet dat het ook daadwerkelijk gebeurt.ā€

Vernieuw aanpak

In het initiatiefvoorstel wordt aan het college de opdracht gegeven om de Participatienota te vernieuwen, tevens worden er verbeterpunten meegegeven zodat de participatie minder vrijblijvend en meer kader stellend wordt. ā€œEn het allerbelangrijkste: we willen de bewoners betrekken bij het opstellen van de nieuwe Participatienotaā€, besluit D66-er Ton Lesscher.

Vanavond wordt het initiatiefvoorstel besproken in de gemeenteraad.

Snelheid A6 naar 80 km/u! In plaats ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Almere 16-04-2019 17:38

Snelheid A6 naar 80 km/u! In plaats van verhogen wil de Partij voor de Dieren de snelheid op de A6 bij Almere juist verlagen. Om het aantal slachtoffers van fijnstof te verminderen en om klimaatverandering tegen te gaan! Ook zal een verlaging een gunstig effect hebben op de hoeveelheid geluidsoverlast en het aantal verkeersslachtoffers. Alleen maar winst dus! Luister hier het radio-interview met ons raadslid Jesse Luijendijk terug: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/170144/pvdd-wil-snelheid-op-a6-blijvend-verlagen

Respect!Almere steunt de bewoners ...

Respect Almere Respect Almere Almere 23-01-2019 10:10

Respect!Almere steunt de bewoners van harte! Deze brug moet onder het mom van 'besparingen' niet verdwijnen. Respect!Almere weet nog wel wat Ɣndere projecten dan deze brug om te 'besparen'. Wat dacht u van de miljoenen verslindende Floriade? Deze brug heeft voor de omwonenden en bewoners prioriteit en Respect!!Almere zal dus TEGEN verdwijning stemmen als het zo ver mocht komen. http://almeredezeweek.nl/nieuws/1493087-bewoners-op-de-barricades-voor-behoud-brug?fbclid=IwAR0c8dVqg6_tajwodI_sTREBMD4-4XgWL861tl3qwu8Xk2qt_046ovKc7bk

Aanpakken onophoudelijke files in ...

Almere Anders'18 Almere Anders'18 Almere 20-02-2018 11:01

Aanpakken onophoudelijke files in Almere-Buiten: In onze video vertelt kandidaat raadslid Martin Sinke hierover. . De Buitenhoudsedreef in Almere-Buiten is met name in de avondspits een bron van ergernis. Regelmatig ontstaat er een verkeersinfarct dat zich verder vertaalt naar de Evenaar. . Het gevolg van deze situatie is dat bij acute noodsituaties, waarbij hulpdiensten in actie moeten komen, er op die momenten geen passeer mogelijkheid is, omdat er geen uitwijkmogelijkheden zijn voor het overige verkeer. Hierdoor bestaat een reĆ«le mogelijkheid dat hulpdiensten niet meer kunnen voldoen aan de vastgelegde aanrij-tijden. . Daarnaast ontstaan er negatieve milieu effecten in de directe omgeving. . Deze situatie kĆ”n anders en moet anders! . Heeft u ook last van de dagelijkse file's op de Buitehoudsedreef en de Evenaar? AlmereAndersā€™18 wil en zal zich inzetten daar wat aan doen. . Wij stellen uw mening en ideeĆ«n zeer op prijs. Wilt u ons deze laten weten? (via PB of mail) #GR2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.