Nieuws van politieke partijen in Groningen over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Coronamaatregelen niet in balans | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 09-06-2020 00:00

Twee weken geleden werden de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus aangekondigd door de gemeente. Het doel was een balans creëren voor voetgangers en fietsers. Raadslid Benni Leemhuis ziet ruimte voor verbetering.

Inwoners Binnenstad

Tijdens een actualiteitendebat afgelopen woensdag werden de maatregelen die door de gemeente zijn genomen uitvoerig besproken. Benni Leemhuis pleitte namens GroenLinks om sommige maatregelen te heroverwegen. Volgens Benni lijkt de nadruk te liggen op het faciliteren van bezoekers aan het winkel- en horecagebied in de binnenstad. Hierbij wordt te weinig gelet op de mensen die in de binnenstad wonen. Deze mensen hebben een groot belang bij de doorfietsbaarheid van de binnenstad. Vooral de doorkruisbaarheid van noord naar zuid lijkt nu te moeilijk.

Fietsen

De fractie is blij met de nieuwe maatregel waarmee stoplichten zijn afgestemd zodat fietsers sneller groen hebben. Daarnaast zijn we blij met de extra fietsenstallingen. Waar wel nog op gelet moet worden is de drukte op fietspaden. Door de omfietsroutes om de binnenstad heen wordt het nu op veel fietspaden te druk om de anderhalve meter te waarborgen. Dat alles terwijl er vaak een minder drukke autobaan naast te vinden is.

“Wij zoeken de ruimte vooralsnog in de binnenstad en daarbuiten vooral daar waar nu nog veel ruimte wordt opgeslokt door rijdende en stilstaande auto’s. Verplaats geparkeerde auto’s zoveel mogelijk naar parkeergarages, en perk rijbanen in, creëer 1 richtingsverkeer of neem andere maatregelen om de ruimte voor de voetganger en de fietser te vinden die 1 1/2 meter wil aan kunnen houden.”

 

- Benni Leemhuis

Informatie

Ook zijn we kritisch over de vaak nog ontbrekende tijdige informatie van afsluitingen en omfietsroutes zodat fietsers tijdig andere routes kunnen kiezen. Vooral bij de Folkingestraat en de Werkmanbrug ontbreekt dit. Ook ondernemers in de Folkingestraat ervaren hier grote nadelen aan.

Ruimte voor voetgangers, fietsers, bewoners in de kernen van Groningen | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 13-05-2020 00:00

Er wordt momenteel veel gesproken over de wijze waarop terrassen ingericht moeten worden als die na 1 juni weer heropend mogen worden. Voor GroenLinks is het belangrijk om in deze tijd van corona in het gebruik van de openbare ruimte een evenwichtige balans weten te vinden tussen de belangen van voetgangers, fietsers, bewoners van de binnenstad en de hele gemeente, ondernemers in de binnenstad en de horeca.

Zorg in de eerste plaats dat zowel voetgangers als fietsers voldoende ruimte krijgen om op straat de anderhalf meter afstand aan te houden en dat er ook ruimte is om te verblijven in de openbare ruimte. Dit is het uitgangspunt waarmee we kijken naar de discussie over te heropenen en eventuele tijdelijke terrassen. 

Daar waar dat mogelijk is en ruimte beschikbaar is zien wij ook mogelijkheden voor meer ruimte voor tijdelijke terrassen. Wat GroenLinks betreft gebruiken we primair ruimte die anders voor stilstaande of rijdende auto's of ander gemotoriseerd verkeer is gereserveerd, dus door het al dan niet tijdelijk opheffen van parkeerruimte en het al dan niet tijdelijk afsluiten van wegen, of wegdelen, voor gemotoriseerd verkeer om de daardoor onstane ruimte deels te gebruiken voor terrassen en andere activiteiten in de publieke ruimte.

Ook het introduceren van woonerven in de drukke delen van binnensteden en dorpskernen is een goede optie om uit te werken. Daarbij blijft de ruimte voor voetgangers en fietsers van groot belang - want die hebben nu immers ook meer ruimte nodig om de anderhalf meter afstand te kunnen houden. Maar we denken dat op bepaalde plekken via maatwerk ook prima mogelijkheden zien voor tijdelijke terrassen voor horeca en ruimte voor andere ondernemers in de binnenstad.

We zijn daarbij ook blij met de reactie van het college van B&W dat zegt dat dat het idee van een terras op verdiepingen aan de zuidzijde van de Grote Markt niet te zien zitten. Zowel voor aangezicht van de Grote Markt, voor het ruimtegebruik op die plek en qua veiligheid en gezondheid voor mensen op zo’n terras al voor de passanten onverstandig.

Stil asfalt op de A7 bij Hoogkerk | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 24-04-2020 00:00

GroenLinks heeft hard gewerkt om wat te doen aan geluidshinder van de A7 bij Hoogkerk. Door de aanleg van stil asfalt wordt de overlast voor omwonenden aanzienlijk minder - en daar zijn we blij mee.

Al jaren ervaren omwonenden geluidshinder door de snelweg. Binnen het project en bij de partners in Aanpak Ring Zuid (naast de gemeente zijn dat rijkswaterstaat en de provincie) bleek lange tijd geen geld ter beschikking te zijn.

Door een onverwachte meevaller in de kosten van het Transferium Hoogkerk, is er nu zeven ton beschikbaar gesteld om stil asfalt aan te leggen op de A7. Hiermee kan de gemeente eindelijk een probleem aanpakken dat al in 2014 in de gemeenteraad werd besproken. Mede daarom is raadslid Benni Leemhuis blij dat het project nu eindelijk door kan gaan.

"GroenLinks ziet natuurlijk graag dat mensen minder last hebben van autoverkeer. Het heeft even geduurd, maar gelukkig kunnen de omwonenden van de A7 nu uitkijken naar een stuk minder overlast en een stuk meer rust."

Wat wethouder Philip Broeksma betreft beginnen de werkzaamheden zo snel mogelijk na goedkeuring van de gemeenteraad. Wanneer dat precies is kan, ook vanwege de coronacrisis, moeilijk ingeschat worden.

 

Gevolgen van de coronacrisis voor de openbare ruimte en het verkeer | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 23-04-2020 00:00

Het straatbeeld ziet er tijdens de coronacrisis anders uit. Er is zowel meer als minder ruimte. Er zijn minder mensen op straat, maar die mensen hebben wel meer ruimte nodig.

Nu het er op lijkt dat er de komende maanden en misschien wel jaren maatregelen tegen corona nodig zullen blijven en er al gesproken wordt van een toekomstige anderhalf-meter-maatschappij, is het ook belangrijk om te kijken wat dat betekent voor de openbare ruimte en in het verkeer, met name voor plekken waar mensen de ruimte moeten krijgen om buiten te kunnen verblijven en toch voldoende afstand moeten kunnen nemen; waarbij voetgangers de ruimte krijgen om lopend veilig hun weg te vinden; waarbij reizigers in het openbaar vervoer letterlijk de ruimte krijgen in bus en trein, en waarbij fietsers tijdens hun fietstocht in staat worden gesteld voldoende afstand tot andere fietsers te kunnen houden. 

Is het college bereid om te inventariseren, analyseren en te onderzoeken of er knelpunten zijn in de gehele gemeente, maar met name in de binnenstad, de dorpscentra en de oudere wijken, om voor voetgangers, OV-gebruikers en fietsers voldoende ruimte beschikbaar te hebben of gecreëerd moet worden om nu, maar ook over langere termijn de ‘anderhalfmeter samenleving’ mogelijk te maken?

En overweegt het college om maatregelen te nemen, indien zich dergelijke knelpunten voordoen, indien mensen de anderhalf meter afstand niet in acht kunnen nemen? 

Bijvoorbeeld het al dan niet tijdelijk afsluiten van straten, rijbanen, of andere aanpassingen zodat de door het enorm afgenomen autoverkeer toch al rustige wegen tijdelijk ter beschikking kunnen worden gesteld aan voetgangers en fietsers?

Tot slot de vraag over de verkeersveiligheid: Het lijkt erop dat door het enorm afgenomen autoverkeer sommige automobilisten de rust op de weg misbruiken en de snelheidsregels aan hun laars te lappen en met te hoge snelheid door de bebouwde kom te rijden. Dit leidt tot meer onveiligheid in het verkeer, met name voor voetgangers en fietsers. Herkent het college dat beeld en blijkt dat uit gegevens van politie en stadstoezicht? Heeft het college ideeën om daar wat aan te doen, al dan niet in overleg met de politie?

Vierhonderd nieuwe laadpalen voor elektrische auto's | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 30-08-2019 00:00

Er komen 400 extra laadpalen voor elektrische auto's in de gemeente Groningen. Vandaag opende wethouder Philip Broeksma, samen met gedeputeerden van de provincies Groningen en Drenthe, de eerste laadpaal op het P+R-terrein in Hoogkerk. Deze laadpalen leveren duurzame energie en er kan zelf een energieleverancier gekozen worden.

De opening geeft het startschot aan een initiatief om 1000 extra laadpalen te plaatsen in Groningen en Drenthe. Inwoners van Groningen kunnen, onder bepaalde voorwaarden, een gratis laadpaal aanvragen voor hun elektrische auto via deze website. Vervolgens wordt er een openbare paal geplaatst op loopafstand. Het doel is om elektrisch rijden toegankelijker te maken. Uit onderzoek van de ANWB (Monitor Elektrisch Rijden 2018) blijkt namelijk dat 37% van de Nederlanders interesse heeft in elektrisch rijden, maar bijna een kwart van de ondervraagden nog geen elektrische auto koopt omdat er te weinig laadpalen zijn.

“De gemeente Groningen streeft ernaar in 2035 CO2-neutraal te zijn. Duurzame mobiliteit is daarin een belangrijke pijler. Elektrische voertuigen dragen bij aan minder uitstoot van CO₂ en fijnstof en minder geluidsoverlast. Met de 400 laadpalen willen we elektrisch rijden stimuleren en spelen we alvast in op de groei van het aantal e-rijders in onze gemeente” - Philip Broeksma

Nu rijden er in Groningen en Drenthe bijna 15.000 elektrische auto's; over vijf jaar zijn dat er naar verwachting 55.000. De twee provincies willen zo snel mogelijk naar nul procent fossiele brandstoffen in het persoonlijk en zakelijk vervoer. Volgens het Klimaatakkoord moeten in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s nul procent CO2 uitstoten en het liefst elektrisch zijn.

Minder blik op straat | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Groningen 26-06-2019 00:00

De openbare ruimte weer meer openbaar maken, dat is één van de doelen van de nieuwe parkeerregelgeving. Door de tarieven voor het straatparkeren te verhogen wordt gestimuleerd dat bezoekers van de stad hun auto’s in parkeergarages parkeren of nog liever op een P&R-terrein.

GroenLinks woordvoerder Benni Leemhuis verwacht dat de maatregel ook het gebruik van andere vormen van vervoer bevordert.

Leemhuis: “In het coalitieakkoord is het herwinnen van de openbare ruimte een centraal thema. Het is goed om beleid op dit vlak verder uit te werken”.

Afgelopen woensdag werd de nieuwe parkeerregelgeving beproken in de raadsvergadering. GroenLinks deed samen met D66, PvdA, CU en PvdD een oproep om een proef te doen met fietsvlonders. Zo’n vlonder bevat 8 fietsparkeerplekken en kan op verzoek van bewoners (tijdelijk) op een autoparkeerplek worden geplaatst.

 

Tijdelijke fietsbrug op locatie Paddepoelsterbrug | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 07-06-2019 00:00

Rijkswaterstaat gat op de plek van de aangevaren Paddepoelsterbrug een tijdelijke brug plaatsen voor fietsers en voetgangers. 

Daarnaast bekijkt Rijkswaterstaat of er tot de aanleg van die tijdelijke brug een fietsvoetpont kan gaan varen. Zo werd bekend gemaakt na bestuurlijk overleg met de provincie Groningen en de gemeentes Groningen, Het Hogeland en Westerkwartier.

GroenLinks is heel blij met dit bericht, omdat daarmee eindelijk duidelijkheid komt voor de direct omwonenden, de vele fietsforensen, de recreatieve fietsers en de wandelaars van het Pieterpad. Sinds zijn aantreden als wethouder heeft Philip Broeksma (GroenLinks) zich voor en achter de schermen ervoor ingespannen dat deze belangrijke verbinding zou worden teruggeplaatst.

GroenLinks-Raadslid Benni Leemhuis (verkeer): "Ik hoop dat de werkzaamheden voor de tijdelijke brug voortvarend opgepakt worden en dat er een snelle start gemaakt wordt met het in de vaart nemen van de tijdelijke fietsvoetpont. Voor een latere, permanente oplossing is en blijft het uitgangspunt dat op de Paddepoelsterweg een goede loop en fietsverbinding behouden moet blijven."

Paddepoelsterbrug In de ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 01-02-2019 19:30

Paddepoelsterbrug In de raadsvergadering van 30 januari zijn vragen gesteld aan het college over de Paddepoelsterbrug. Althans het ontbreken van de brug sinds de aanvaring met een schip in september. De GL fractie heeft gevraagd of het college aandacht wil vragen bij Rijkswaterstaat dat deze fietsverbinding voor dorpsbewoners ten Noorden van de stadsgrenzen een zeer belangrijke route voor woon-werk verkeer vormt. Er moet nu enkele kilometers worden omgereden. Ook recreatief werd veel gebruik gemaakt van deze brug o.a. door Pieterpadlopers. Deze moeten nu de route verleggen naar veelal verkeersgevaarlijke overgangen. Het college gaat in overleg met Provincie en de gemeente Groningen kijken of wat de mogelijkheden zijn. Rijkswaterstaat is een nieuw plan voor de brug aan het opstellen. Dit gaat zeker nog een jaar duren en de vraag ligt ook op tafel of er überhaupt een brug terug komt op die plek. Gezien de massale belangstelling op de inloopavond afgelopen dinsdag in het dorpshuis in Adorp is de indruk dat men toch graag de brug terug wil. U kunt de actie #brugterug van buurtbewoners ondersteunen door een e-mailtje te sturen aan brugterug@gmail.com.

ChristenUnie stemt tegen collegeplan Oosterhamriktracé

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Groningen 28-06-2018 13:51

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1223292/130900/FOTO OHT SITEDe ChristenUnie heeft tijdens de gemeenteraad van 27 juni tegen het collegeplan voor het Oosterhamriktracé gestemd. Ondanks felle kritiek van inwoners kreeg het collegeplan een meerderheid in de raad. Hierdoor ziet de ChristenUnie een voorstel aangenomen dat grote gevolgen zal hebben voor de leefbaarheid in de wijk, en met name de Vinkenstraat.

De ChristenUnie heeft via verschillende wegen geprobeerd om de oplossing voor de verkeersdrukte buiten het Oosterhamriktracé te zoeken. Allereerst was er de knip-variant, die samen met de SP is ontworpen. Deze knip moest er voor zorgen dat het aantal auto's door woonwijken flink daalt in vergelijking met het collegeplan, zonder dat de bereikbaarheid van het centrum daar onder lijdt. Aangezien een raadsmeerderheid niet aan dit voorstel wilde, steunde de ChristenUnie in de afgelopen raad een aantal moties die om onderzoek naar alternatieven vroegen. Zo kwam GroenLinks met een motie voor onderzoek naar een groot verkeerscirculatieplan dat zijn roots in de knipvariant van de ChristenUnie en SP lijkt te hebben, maar in tegenstelling tot de knip stadsbreed zal worden toegepast. De ChristenUnie is verheugd dat andere partijen geïnspireerd raken door het voorstel van de knip, en hoopt dat de onderzoeken zullen leiden tot het afstappen van het huidige plan. 

Fractievoorzitter Inge Jongman: "We zijn teleurgesteld dat de collegeplannen toch een raadsmeerderheid hebben gekregen. We zien grote problemen met bijvoorbeeld de busbaan door de Vinkenstraat, en de hoeveelheid auto's die zich door wijken heen zal bewegen. We vinden de aantasting van de leefbaarheid van wijken te groot om met dit plan in te kunnen stemmen. Gelukkig zijn er moties ingestemd die onderzoek naar alternatieven faciliteren, we hopen dat we via dit laatste redmiddel alsnog ons doel bereiken". 

Opinie: Wil de Stad elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 Groningen 23-03-2018 12:00

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1206922/130900/Inge_FEB18Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is. In dit opiniestuk vertellen fractievoorzitter Inge Jongman en SP-raadslid Wim Koks je meer over de keuze van het college, en hoe het beter kan.

Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.

Bussen

Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.

Ziekenhuis

Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.

Leefomgeving

Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.

De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond het Oosterhamrikkanaal groener en mooier ingericht kan worden.

Uitgelezen kans

De kogel is nog niet definitief door de kerk. De inspraakperiode loopt nog. Dit is een uitgelezen kans om de plannen voor het Oosterhamriktracé aan te passen. Het plan moet en kan groener, veiliger, mooier, goedkoper en met een fietsverbinding met de oostelijke stadswijken uitgevoerd worden. Dan is brede steun van de bevolking mogelijk. Verkeersveilig, een fietsverbinding, meer groen en een breed draagvlak, het zal toch met name de coalitiepartijen D66 en GroenLinks als muziek in de oren klinken.

Duurzaam

Hoewel wij zeker niet stellen dat ons alternatief het ei van Columbus is, bespaart het de stad een hoop geld en ellende en biedt het in ieder geval de mogelijkheid de veranderingen in het vervoersgedrag van mensen naar duurzaam te stimuleren in plaats van autogebruik te belonen met meer asfalt. Tot slot is ons alternatief goedkoper en niet onomkeerbaar. Tijdens de bewonersavonden bleek er veel steun in de wijken voor ons alternatief. Een mooi, groen en verkeersveilig Oosterhamriktracé met goede fiets- en loopverbindingen tussen de Oosterparkwijk en de Professorenbuurt is wat de bewoners verdienen na jarenlang meepraten over de plannen.

Bron: Dagblad van het Noorden (http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie-Wil-de-Stad-elke-dag-12.000-auto%E2%80%99s-door-een-woonwijk-23022362.html)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.