Nieuws van politieke partijen in Hoorn inzichtelijk

12 documenten

Evaluatie Stadstrand

Hoorn Lokaal Hoorn Lokaal Hoorn 24-09-2023 09:23

Op 1 juli is het eerste deel van het stadstrand opgeleverd. Een strand waar we trots op mogen zijn, Hoorn Lokaal is dat zeker.

Van tekentafel naar de praktijk: Hoorn Lokaal vind het belangrijk dat er nu al wordt geëvalueerd hoe de bezoekers het strand hebben ervaren. Wat vinden ze fijn, wat kan er beter of waar moeten wellicht verbeteringen worden aangebracht? Door nu te inventariseren, heb je de tijd om de puntjes op de i te zetten en kan je volgend jaar het (gehele) strand aangepast aan de opgehaalde input opleveren.

Om deze reden hebben wij een brief gestuurd aan het college van B&W.

Geacht college,

Op 1 juli is het eerste deel van het stadsstrand geopend. Een strand om trots op te zijn, een strand zo dichtbij huis waardoor een dagje strand voor iedereen is mogelijk gemaakt. Een mooi affiche voor onze stad.

Het echte strandseizoen zit erop en onze fractie neemt aan dat u de afgelopen periode gaat evalueren. Wat ging er goed, wat kan beter of moet net iets anders. Hoorn lokaal wil graag weten hoe en waar u de input voor deze evaluatie gaat ophalen. We gaan ervan uit dat u de inwoners, de gebruikers van het stadsstrand, actief zult betrekken bij dit proces.

Graag willen we alvast wat input van onze fractie met u delen:

1. Tussen de 2

boeilijn is het fonteinkruid al zeer rijkelijk aanwezig, wat zwemmen onprettig en wellicht onveilig maakt. Een stadsstrand zonder fijn (en veilig) speel- en zwemwater is natuurlijk zonde!

2. De openbare toiletten zijn wel erg ver van de hoofdopgang gelegen en zijn niet altijd geopend.

3. De parkeerovalen waren nog niet geopend, toch hebben wij zorgen omtrent parkeerplaats P2. Op deze parkeerplaats parkeer je de auto wel heel dicht op het strand, hoe veilig lig je daar als badgast? Het directe uitzicht op alleen maar blik, de auto’s aan de rand van het zand, wat voegt dit toe aan het strandgevoel?

Graag horen we van u hoe de evaluatie eruit gaat zien en wanneer wij de resultaten van u ontvangen. Het nu ophalen van verbeterpunten, geeft u de kans om voor het nieuwe strandseizoen de puntjes op de i te zetten. Wat zeker zal leiden tot een prachtige start en beleving van het volgende seizoen van “ons” stadsstrand.

Met vriendelijke groet,

Jessica Visser

Gemotoriseerd verkeer in winkelstraten

Hoorn Lokaal Hoorn Lokaal Hoorn 13-03-2023 15:18

Hoorn, 7 maart 2023

Aan: College van Burgemeester en Wethouders

Betreft: vragen ex-artikel 36 over gemotoriseerd verkeer in de winkelstraten

Geacht college,

De winkelstraten Kleine Noord, Grote Noord en Nieuwsteeg zijn bestempeld als voetgangersgebied en behoren tot het wel bekende winkelrondje van Hoorn. Vanaf 12:00 uur is gemotoriseerd verkeer niet toegestaan in deze straten. De straten waren voorzien van afsluitingspalen, welke ervoor zorgden dat (bezorg)busjes na 12:00 uur geen toegang hadden tot deze straten. Deze palen worden echter niet meer gebruikt c.q. geplaatst.

Het gevolg is dat, in het voetgangersgebied, de hele dag busjes op en neer rijden en geparkeerd staan. Dit draagt niet bij aan een gezellig winkelbeeld. Daarnaast veroorzaken deze busjes gevaarlijke situaties in de smalle Nieuwsteeg. Regelmatig wordt het winkelend publiek door de chauffeurs van de busjes aan de kant getoeterd.

Een extra nadeel is het sneeuwbaleffect: als de busjes worden gedoogd, dan kun je er ook prima met je auto, scooter of (elektrische) fiets rijden.

Onze fractie heeft de volgende vragen aan u:

Waarom worden de afsluitingspalen niet meer gebruikt?

In de mobiliteitsvisie geeft u aan dat u dynamische afsluitpalen gaat plaatsen, dit is ook de wens van de ondernemers. Kunt u ons laten weten wanneer deze dynamische afsluitpalen worden geplaatst?

Zolang er geen afsluitpalen staan, gaat u dan actief het beleid (na 12:00 uur geen gemotoriseerd verkeer en fietsers alleen na winkeltijd) handhaven?

Een laad/los plaats ten hoogte van Ramen/Nieuwsteeg is wenselijk voor de chauffeurs van de busjes. Hierdoor hoeven zij na 12:00 uur niet dubbel te parkeren en kunnen zij hun werk goed uitvoeren. Bent u bereid deze los/laad plaats op te nemen?

Voor corona waren de winkelstraten vanaf 11:00 afgesloten voor verkeer, tijdens de pandemie heeft u besloten dit tijdstip te verschuiven naar 12:00 uur. De pandemie is gelukkig voorbij, wordt het niet tijd dat u het tijdstip weer aanpast naar 11:00 uur?

We zien uw beantwoording graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jessica Visser

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Hoorn 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Aan Burgemeester en Wethouders ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 26-07-2019 13:51

Aan Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: art. 36 vragen, fouten herstel kademuren bij Otto’s brug Hoorn, 26 juli 2019 Geacht College, Volgens uw brief aan de gemeenteraad van 25 juli 2019 (zaaknummer 1713379) is Otto’s brug per direct afgesloten omdat is ontdekt dat een van de vier palen in de fundering ontbreekt. Na de ontdekking van de restauratiefouten aan de kademuren heeft u snel gereageerd door de brug meteen buiten gebruik te stellen en de bewoners van o.a. Oude Doelenkade, Slapershaven en Binnenluiendijk meteen hierover te informeren. Voor dit doortastend optreden hebben wij veel waardering. Aan de andere kant zijn we teleurgesteld dat nu pas het gemis van een funderingspaal is ontdekt. Dat is niet door gemeentelijke inspectie gebeurd maar door een ingehuurd bedrijf dat de conditie van alle bruggen in Hoorn controleert. Onze fractie heeft de indruk dat het gebrekkige toezicht bij de restauratie van de muren bij Otto’s brug geen incident is maar vaker voorkomt. In dit verband wijzen wij op de problemen en fouten die zijn gemaakt en mogelijk nog steeds worden gemaakt bij de herinrichtingswerkzaamheden aan het loopniveau bij de Poolster. Naar aanleiding van de gebrekkige restauratie van de kademuren en het tekortschietende gemeentelijke toezicht stellen wij in overeenstemming met art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Stelt u aannemer Ploegam aansprakelijk voor de gebreken bij restauratie van de kademuren bij Otto’s brug? Heeft de aannemer een verklaring voor het feit dat hij een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen? 2. Wanneer gaat de aannemer de restauratiefouten herstellen? En wilt u daar druk op zetten zodat voetgangers en fietsers op korte termijn weer gebruik kunnen maken van de brug? Vanaf 7 januari 2019 tot en met 30 april 2019 is de brug buiten gebruik geweest. Begrijpt u dat een nieuwe periode van afsluiten een te groot beroep doet op en te veel begrip vraagt van de bewoners van het havenkwartier? Klopt het dat voor het slaan van een funderingspaal Otto’s brug weer volledig getild en verplaatst moet worden? Hoeveel tijd gaat dit kosten? 3. Waarom heeft de gemeentelijke inspecteur of projectleider niet zelf de gebreken vastgesteld bij de restauratie van de kademuren? En waarom zijn de beeldopnamen van de restauratiewerkzaamheden niet regelmatig bekeken? 4. Geven de ervaringen bij de restauratie van de kademuren en de herinrichting van het loopniveau van de Poolster u aanleiding om kritischer te kijken naar de wijze van aanbesteding en naar de kwaliteit van het gemeentelijke toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Er worden concrete stappen gezet ...

VVD VVD Hoorn 21-06-2019 12:05

Er worden concrete stappen gezet voor verbreding van de A7 en daarmee een betere bereikbaarheid van Hoorn. VVD Hoorn is blij dat deze gekoesterde wens van het verkiezingsprogramma wordt gerealiseerd!

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Hoorn 07-06-2019 05:27

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer Hoorn Tijdens de raadsvergadering van 6 juni is de motie om te komen met een nieuwe fietsnota aangenomen. De huidige nota is opgesteld in 2011 en deze loopt tot en met 2020. Dit was voor de ChristenUnie een mooi moment om te werken naar een nieuwe fietsnota, waarmee we verder kunnen fietsen naar 2030! In de afgelopen jaren heeft het elektrische fietsverkeer een enorme vlucht genomen en daarnaast is het verkeer in onze stad en de dorpskernen Blokker en Zwaag flink toegenomen. Dit heeft ook consequenties voor de verkeersveiligheid van onze fietsers. Er is een maatschappelijke discussie gaande voor de verlaging van de maximale snelheid in de bebouwde kommen. Er zijn verschillende brancheorganisatie die pleiten voor een wijziging van de infrastructuur van de 50 km zones. De veiligheid van de fietsers in het verkeer is voor de ChristenUnie zeer belangrijk. Daarnaast zien we dat de fietsverbindingen van de verschillende wijken naar het centrum van de stad en de scholen niet optimaal zijn. Dit is tijdens de commissie ook door verschillende partijen aangekaart. Het dictum van de motie luidde als volgt: Verzoekt het college, • Voor de behandeling van de kadernota van 2020 te komen met een nieuwe fietsnota of actualisatie van de huidige fietsnota, waar onder andere de volgende zaken als prioriteit worden meegenomen: o Een infrastructuur voor fietsers en snelle fietsers binnen de gemeentegrens aan te leggen, dan wel te optimaliseren; o Een hoofdnet voor deze groep van wijk naar wijk, en van de wijken naar de binnenstad/ middelbare scholen te realiseren, dan wel te optimaliseren; o Te onderzoeken welke 50km zones qua infrastructuur aangepast kunnen worden en waar de maximale snelheid naar een 30km zone gebracht dient te worden; • De nieuwe fietsnota te voorzien van een overzicht van de vermoedelijke kosten met mogelijke dekking, zodat de raad een afweging kan maken welk budget voor de fietsnota vrijgemaakt kan worden. Deze motie is mede ingediend door VOC Hoorn, CDA, De Hoornse Onafhankelijke Partij en Hoorn Lokaal.

Aan College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 14-02-2019 11:33

Aan College van Burgemeester en Wethouders, Hoorn. Hoorn, 13 februari 2019 Betreft: schriftelijke vragen volgens art.36 ex Reglement van Orde Onderwerp: aanleg 30 km-zone voor St. Jozefschool, Blokker Geacht college, De St. Jozefschool is een basisschool met 200 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar waarvan de meesten door ouders of verzorgers gebracht en gehaald worden met de auto. Ter hoogte van de St. Jozefschool is de weg voorzien van een rode toplaag met zebrapad. Dit zebrapad is met een nat wegdek en bij duisternis zeer moeilijk te onderscheiden veel automobilisten rijden hier dan ook te hard. In gesprek met de schoolleiding blijkt dat hier klachten over zijn. Aan het begin van de verhoogde rode toplaag staan borden waaruit blijkt dat een school is gevestigd. Dit zijn slechts waarschuwingsborden! Volgens de wegenverkeerswet art.5 bepaalt de situatie, lees de automobilist, de snelheid. De scholieren zijn hier voor hun veiligheid afhankelijk van de inschatting door de automobilist. Fractie Tonnaer vindt dit uiterst gevaarlijk en stelt voor, in het belang van de verkeersveiligheid, de scholieren en de ouders of verzorgers, om van de gehele rode toplaag deze als een 30 km-zone in te richten. Vanwege bovenstaande stellen wij volgens art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Bent u met ons eens dat de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers zal toenemen door de instelling van een 30 km-zone? 2. Is het juist dat, wat de verkeersveiligheid betreft, er overeenkomsten zijn met de inrichting van de Westerblokker ter hoogte van het winkelcentrum De Beurs en basisschool De Bussel? 3. Wilt u op de Westerblokker ter hoogte van de St. Jozefschool een 30 km-zone instellen en inrichten? Met vriendelijke groet, Namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden, gemeenteraadslid.

Aan College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 09-01-2019 13:05

Aan College van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art. 36 RvO verkeersoverlast Oosterblokker-Gildenweg Hoorn, 9 januari 2019 Geacht College, Door middel van krantenartikelen, brieven en spandoeken voeren bewoners van Oosterblokker actie tegen overlast van onder andere het vrachtverkeer. Volgens de bewoners rijden dagelijks circa 350 vrachtauto’s en 3500 personenauto’s over de Zuiderdracht. Veel vrachtverkeer is bestemd voor transportbedrijf Pyxis en kipslachterij Plukon op Industrieterrein Gildenweg. De bewoners willen de verkeersoverlast bestrijden door te pleiten voor de aanleg van een tunnel tussen bedrijventerrein Gildenweg en De Strip in de wijk Bangert en Oosterpolder. Onze fractie is van mening dat de klachten van de bewoners serieus moeten worden genomen, maar dat de voorgestelde oplossing om het vrachtverkeer via De Strip te laten rijden ongewenst is. Wij begrijpen niet dat de bewoners de overlast van het vrachtverkeer willen afwentelen op de bewoners van Bangert en Oosterpolder om er zelf vanaf te zijn. Als de bewoners van Oosterblokker-Gildenweg e.o. de aanleg van een tunnel als enige oplossing zien, vrezen wij dat de bestrijding van de overlast op korte termijn niet zal verminderen. Onze fractie wil bewoners, gemeente Drechterland en Hoorn aansporen om samen te zoeken naar eenvoudige en haalbare manieren waarmee de verkeersoverlast voor Oosterblokker kan worden verkleind. Daar horen de aanleg van een tunnel en de afwikkeling via De Strip wat ons betreft niet bij. De bewoners van Oosterblokker zijn er terecht over verbaasd dat enkele jaren geleden de gemeente Hoorn de vestigingsmogelijkheden voor Plukon en Pyxis heeft vergroot. De twee bedrijven zijn de belangrijkste veroorzakers van het vele vrachtverkeer. Plukon veroorzaakt daarnaast geurhinder bij de Groene Steen–Mari Andriessenhof e.o. in de Kersenboogerd. Om de geuroverlast voor de bewoners aldaar beperkt te houden werden ongeveer twintig jaar geleden, als geurbuffer, voetbalvelden aangelegd voor v.v. Blokkers. Die aanleg heeft resultaat gehad maar het kan beter. Onze fractie wil graag (zie ons verkiezingsprogramma 2018-2022) op langere termijn Bedrijventerrein Gildenweg veranderen in een woonwijk die goed aansluit en beter past bij Oosterblokker, Kersenboogerd en Bangert en Oosterpolder. Op de locatie Gildenweg kunnen ongeveer 250 woningen gebouwd worden. Omdat de bewoners van Oosterblokker op korte termijn een reductie willen van het vrachtverkeer verwachten wij dat de colleges van Drechterland en Hoorn samen met de bewoners op zoek gaan naar haalbare middelen om de verkeersoverlast in Oosterblokker terug te dringen. Gelet op bovenstaande stellen wij volgens art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Erkent het college de verkeersoverlast in Oosterblokker en dat deze voor een groot deel wordt veroorzaakt door twee bedrijven op het bedrijventerrein Gildenweg? 2. Wilt u in overleg met de gemeente Drechterland en de actievoerende bewoners zoeken naar een eenvoudige en doelmatige manier om de verkeersoverlast te verminderen? 3. Bent u het met ons eens dat de aanleg van een tunnel tussen Gildenweg en De Strip geen goede oplossing is en daarmee de verkeersoverlast van Oosterblokker naar Bangert en Oosterpolder alleen maar wordt verplaatst ? 4. Deelt u onze mening dat op langere termijn het wenselijk is dat bedrijventerrein Gildenweg wordt getransformeerd tot woonwijk met ongeveer 250 woningen? 5. Kunt u voor het einde van dit jaar in overleg met de gemeente Drechterland en de bewoners van Oosterblokker zoeken naar oplossingen om de verkeersoverlast te verkleinen? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden en Roger Tonnaer, gemeenteraadsleden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.