Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland inzichtelijk

11 documenten

Coalitieakkoord 2022-2026 vastgesteld

VVD VVD PvdA Steenwijkerland 13-05-2022 10:25

Deze week hebben we samen met BGL, PvdA en CU ingestemd met het coalitieakkoord "Duurzaam doorbouwen, Samen werken aan een vitaal Steenwijkerland!"

In dit coalitieakkoord staat waar we de komende jaren mee aan de slag gaan. "De koers van de afgelopen jaren zetten we voort. Tegelijkertijd benoemen we ook een aantal grote, nieuwe opgaven die we gaan oppakken. We hebben gekozen voor een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Dat biedt ruimte voor nieuwe kansen en ontwikkelingen én geeft anderen de mogelijkheid om mee te denken en mee te bouwen aan een Sterk Steenwijkerland. Dat samen optrekken met inwoners, ondernemers én de oppositie zie je als een rode draad in ons coalitieakkoord terug". 

De coalitiepartijen zijn het daarnaast eens geworden over de portefeuilleverdeling van de beoogd wethouders.

Het coalitieakkoord wordt op donderdag 19 mei 2022 aan de raad gepresenteerd en dan worden ook de wethouders geinstalleerd.

Woonagenda Steenwijkerland 2022-2026

CDA CDA Steenwijkerland 19-01-2022 07:55

In de Woonagenda staat verwoord waar de gemeente de komende jaren op wil inzetten. Namens het CDA heeft Clazinus Netjes de reacties van de fractie verwoord. “Op veel punten deelt de CDA-fractie de visie van het college. Mooi ook dat het college ons standpunt – gedaan bij de scenariobespreking in oktober vorig jaar – om de komende jaren 230 woningen per jaar te bouwen, heeft overgenomen. Dat betekent concreet 100 woningen per jaar extra, in vergelijking met de afgelopen jaren!” Algemeen De fractie vindt het merkwaardig dat er geen behoefte zou zijn aan duurdere woningen, terwijl het woningmarktonderzoek aangeeft dat er ca 20% oftewel ca 250 woningen in die categorie nodig zijn. Het verbaast de fractie dat het college niet wil bouwen in de kleine kernen. Het woningmarktonderzoek is voorbij gegaan aan wensen die leven in dorpen als Wanneperveen (schoollocaties, acties jeugd), Sint-Jansklooster (brief jeugd!) en Ossenzijl (zie de Dorpsvisie, willen 10 sociale huurwoningen). De kansen die vrij komende agrarische bebouwing biedt, ondersteunen wij in het kader van het leefbaar houden van het platteland. Maar laten we het niet te ingewikkeld maken en vooral pragmatische oplossingen omarmen! Ditzelfde geldt voor alternatieve woonvormen, waarbij wij denken aan Tiny houses (zoals het concept One van Heijmans) en het idee voor tijdelijke woningen van de heer Oosterhuis uit Zuidveen. In de visie wordt met geen woord gerept over de behoefte van appartementen, geschat op ca 10%. Daartegenover staat een wens van ca 30% aan patiowoningen. Patiowoningen vergen relatief veel ruimtebeslag. Omdat het hier vooral gaat om woonruimtes op 1 niveau, vragen wij het college nog eens goed te kijken naar deze wat ons betreft scheve verdeling. Omgekeerd zou realistischer zijn, 30% appartement en 10% patio. Wij denken hierbij ook aan de herontwikkeling van de schoollocaties. Dit laatste sluit ook aan bij ons uitgangspunt om conform de Laddertoets binnenstedelijk te bouwen in Steenwijk en waar mogelijk ook in Vollenhove en Oldemarkt. Sociale huur Volgens de afspraken uit 2018 met de woningcorporaties zouden er de komende 5 jaren 124 sociale huurwoningen worden gebouwd. Dat worden er nu 140 in 10 jaar. Dit gaat dus terug van ca 25 naar 14 woningen per jaar, terwijl wij toch dachten meer te gaan bouwen, ook in de kleine kernen. Onze fractie deelt deze insteek dus niet. Onze fractie wil dat de 30% sociale huur- en sociale koopwoningen naar de doelgroepen starters en jongeren gaan met een lager inkomen of starterssalaris. Onze fractie steunt het college om 160 vrije sector huurwoningen voor het middensegment door de woco’s te laten bouwen. Rol gemeente Voor circa 80% oftewel 200 woningen ligt de opdracht bij het college zelf. Dat is een forse opdracht. En die haal je niet met alleen de rollen van faciliteren en regisseren. Wij vinden dat het college actief aan het stuur moet zitten en resultaatgericht moet gaan werken op basis van een actieplan met jaarschijven. Daarvoor is een proces- en projectmatige aanpak cruciaal.

Uitnodiging om in gesprek te gaan met Gert-Jan Segers

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 26-01-2020 08:43

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1310229/155984/GJ-Segers_bijeenkomst.pngGert-Jan Segers gaat op maandagavond 3 februari graag met u in gesprek over de toekomst van Nederland. Wat zijn de komende jaren de belangrijkste kwesties voor ons land? Hoe kunnen we samen leven met tijd en aandacht voor elkaar?

Wat zijn volgens u de komende jaren de belangrijkste kwesties voor Nederland? Waar moet de ChristenUnie zich sterk voor maken? Hoe werken we aan een samenleving met aandacht voor elkaar? Gaat u met Gert-Jan Segers in gesprek? Meld u dan nu aan voor één van de bijeenkomsten! De eerste mogelijkheid voor u om op korte reisafstand dit mee te maken dient zich al heel snel aan: maandagavond 3 februari in Hardenberg

Wat zijn volgens u de komende jaren de belangrijkste kwesties voor Nederland? Waar moet de ChristenUnie zich sterk voor maken? Hoe werken we aan een samenleving met aandacht voor elkaar?

Gert-Jan Segers schreef het essay De Verloren Zoon en het verhaal van Nederland over zijn hoop en verlangen voor ons land. De komende maanden wil hij graag met u in gesprek over uw zorgen en dromen voor Nederland.

De ChristenUnie organiseert vanaf februari bijeenkomsten in het hele land waar u met Gert-Jan Segers en elkaar in gesprek kunt gaan. De verkiezingsprogrammacommissie schuift ook aan en neemt uw ideeën en suggesties graag mee op weg naar de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Gaat u met Gert-Jan Segers in gesprek? Meld u dan nu aan voor één van de bijeenkomsten! De eerste mogelijkheid voor u om op korte reisafstand dit mee te maken dient zich al heel snel aan: maandagavond 3 februari in Hardenberg.

Locatie: Alfacollege, Parkweg 1a1 te Hardenberg Tijd: 20:00 - 22:00 uur (aansluitend borrel)

Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via https://www.christenunie.nl/in-gesprek-overijssel

Van harte welkom!

Nieuwe kernenbezoeken in oktober en november

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) Steenwijkerland 23-09-2019 18:10

In oktober en november gaat BGL verder met de kernenbezoeken door heel Steenwijkerland. In het voorjaar van 2019 werden de eerste negen kernen

van Steenwijkerland bezocht door de fractieleden van BGL en in de komende maanden zullen er nog eens zes bezocht worden.

De kernenbezoeken geven de inwoners de kans om op een toegankelijke manier te laten weten wat er speelt in de kern. Voor BGL is het belangrijk om te horen welke problemen en ontwikkelingen er zijn, zodat BGL een nog betere bijdrage kan leveren aan de leefbaarheid in de kernen van Steenwijkerland.

Het eerste kernenbezoek van het najaar wordt gehouden op 10 oktober, in de kernen Wanneperveen, Sint Jansklooster en Vollenhove. Voor Wanneperveen is C.R. Belterwiede de plaats waar u binnen kunt lopen. In Sint Jansklooster zijn wij in dorpshuis Sint Janskamp en in Vollenhove vindt u ons in de Burght. Inwoners zijn welkom tussen 19.30 uur en 21.00 uur.

Tijdens de inloopavonden is het mogelijk om in contact te komen met de fractie van BGL. De avonden hebben een open karakter, zonder agenda en verplichtingen. Er kan vrij binnengelopen worden tussen 19.30 uur en 21.00 uur. Onder het genot van een kopje koffie of thee kunnen inwoners in gesprek gaan met de aanwezige fractieleden.

Inloopavonden oktober en november:

10 oktober:

Wanneperveen: C.R. Belterwiede

Sint Jansklooster: Dorpshuis Sint Janskamp

Vollenhove: De Burght

14 november:

Paasloo: Restaurant ‘t Binnenhof

Oldemarkt: Restaurant het Hof van Holland

Ossenzijl: Dorpshuis de Slinger

Staat uw kern hier nog niet tussen? In het voorjaar van 2020 krijgen de bezoeken een vervolg in de andere kernen van Steenwijkerland. Ook zijn wij altijd bereikbaar via de contactmogelijkheden op onze website en social media.

CDA ziet weinig perspectief in perspectiefnota

CDA CDA VVD PvdA Steenwijkerland 10-07-2019 07:04

Tijdens de perspectiefnota liet fractievoorzitter een kritisch geluid horen over de plannen van het college: Voorzitter,Toen deze coalitie met haar programma naar buiten kwam, spraken de partijen over een droom voor Steenwijkerland. Helaas moet ik nu constateren dat die droom is gestopt, en het nu lijkt alsof het college in slaap is gevallen.Zelden hebben wij zo’n perspectiefloze perspectiefnota gezien. De ambities van het coalitie akkoord zien we niet meer terug. 10 informatienota’s moeten we nog ontvangen deze zomer.Okay, de tekorten uit de jeugdhulp zijn niet volledig toe te schrijven aan het optreden van dit college, maar een beetje kapitein kan ook zeilen met wind tegen….. laveren heet dat.Wat wij nu zien is op zijn minst stilstand, maar eigenlijk constateren wij alleen maar achteruitgang. Terwijl onze gemeente snakt naar progressie en perspectief. Er wordt gepraat, gepraat en nog eens gepraat, maar van een daadkrachtige visie of daadkracht is geen sprake. Als voorbeeld wil ik de vaarverordening noemen, jaren praten en praten maar inmiddels vallen de praatgroepen uit elkaar en ontstaan er zelfs georganiseerde groepjes boze burgers.Voorzitter met alleen maar bootjes tellen komen we er niet. We weten allang dat er teveel en te grote boten zijn op bepaalde momenten. Voorzitter Het CDA denkt dat het tijd is voor actie, ga handhaven en voorkom verdere escalatie. Perspectief willen wij u wel geven, we vragen om perspectief Voor de Ondernemers ( die teleurgesteld zijn in de afhandeling van het college inzake de mobiliteitsvisie ik heb er persoonlijk veel moeite voor gedaan om de voorzitter van de Bcs de kar te laten trekken en dat heeft hij heel goed gedaan in samenwerking met het ondernemersplatform en er veel kennis en tijd ingestoken, maar de ondernemers geven in de ingezonden brief aan er geen tijd meer te willen insteken omdat u het onvoldoende oppakt. Jammer en teleurstellend. ) Voor de DuurzaamheidVoor jeugdzorg Gelooft het college in de transformatie,kennen we onze aanbieders en weten we wat we vergoeden? Doe wat nodig is om een kind weer gewoon kind te laten zijn. Woningbouw in de kernen, zorg voor woningbouw in de kernen, jongeren willen graag wonen in hun oude kern met familie en kennissen en een goede sportvereniging Neem b.v. Vollenhove dat is een groeikern, maar de kavels zijn op en ook het bedrijventerrein is daar bijna vol, doe er wat aan college en ook aan de andere kernen o.a de oud ijsselham kernen laat ze niet dood bloeden.U heeft vorig jaar actie beloofd maar we zien te weinig, de groei is groter dan u aanbod. Steenwijkerdiep. Ook hier zien we geen beweging, zet de focus op het diep ipv het mislukte naïeve sprookje van de hypermarkt en neem de regie oa over de voormalige locatie van de Gouden Engel. Igsd noordwestgroep. Misschien moet u het igsd kantoor (werkplein) eens echt laten taxeren door een bedrijfsmakelaar. De hypermarkt het sprookje is uit, weer is er niets gebeurt en de deadline de termijn om te beginnen met de bouw is afgelopen. Stop met deze sprookjes vertellende ontwikkelaar, heeft u de leges al ontvangen van de bouw ? Ziet u niet wat er gebeurt in de echte wereld alle grote ketens gaan failliet, focus op een goede binnenstad en creëer daar ruimte zodat de bevolking hier ook een eventueel zo gewenste action kan krijgen. Ga voor de verder ontwikkeling van dit bedrijven terrein zonder listige constructies die ons allen verdelen. Ik zou zeggen ga sparren met Roelofs over dit industrieterrein en stop met de mislukte Hypermarkt illusie. De zwembaden na jaren is er eindelijk structureel geld bijgekomen en nu halveert u het alweer, maar wij zien echter dat er wat moet gebeuren met het refreshen van oa de Waterwyck. Voorzitter in de hoofdlijnenrapportage staat alles op groen, maar er zijn geen smart omschreven doelen. Voorzitter, zoals u gewent bent van het CDA willen we helpen op alle fronten, en willen ook onze goede relaties in de provincie en landelijk aanspreken en hulp vragen indien gewenst voor ons Steenwijkerland, wij zullen u hierin niet teleurstellen. Voorzitter we komen met 3 moties De motie speelvoorzieningen (stop de bezuiniging op speelvoorzieningen, het is zo noodzakelijk en gaat maar om een relatief klein bedrag 20k, en we willen juist dat de jeugd beweegt en buiten speelt )In de PPN is een bezuiniging opgenomen op speelvoorzieningen, onbegrijpelijk wat ons betreft.Misschien valt er geld te besparen door economisch afgeschreven toestellen die nog veilig zijn nog niet te vervangen maar het college gaat een stap verder want in de PPN lezen we dat "doordat een deel van de toestellen niet wordt vervangen, er minder aanleiding is voor kinderen om te spelen". Het voorstel is dus te bezuinigen op deze sociale voorzieningen waar kinderen en gezinnen gebruik van maken en daarmee wordt volgens het CDA het kind met het gemeentelijke badwater weggegooid.Speelvoorzieningen zijn onderdeel van preventie, als we daarop gaan bezuinigen staat meer geld vanuit het Rijk voor jeugdhulp gelijk aan water naar de zee dragen. Het CDA staat voor kind- en gezinsvriendelijke wijken, buurten en dorpen waar het voor kind en gezin goed toeven is.Samen met de bezielde inzet van ouders, buurtbewoners en vrijwilligers kunnen gemeenten bijdragen aan een gezonde, veilige en kansrijke jeugd en opvoeding.En daar past een bezuiniging op speelvoorzieningen uiteraard niet bij. Vandaar de volgende motie: Motie Ombudsfunctie (waarin we het college oproepen voor de periode van 3 jaar 2020, 2021 en 2022 40 k te begroten ten behoeve van de inzet van de ombudsfunctie sociaal domein )Er moet nog veel gebeuren in onze gemeente om de transformatie in het sociaal domein goed vorm te geven o.a. door echt te gaan werken vanuit de omgekeerde toets en positieve gezondheid. Sinds sept. 2018 is de ombudsfunctie in Steenwijkerland ingevuld. Voor het CDA van grote waarde, er wordt gezocht naar oplossingen voor mensen die tussen wal en schip vallen, mensen vinden een luisterend oor en de zoektocht naar maatwerk wordt ondersteund door de ombudsvrouw. In de PPN zijn geen bedragen opgenomen voor deze functie. Daarom dienen wij graag de volgende motie in samen met CPB, VVD en PvdA: Motie Bespeelbaarheid Sportvelden Ja daar is hij weer, het CDA blijft bijten in deze zaak om de sportvelden oa bij Steenwijkerwold Vollenhove en Beltschutsloot te verbeteren onder meer om de dorpen leefbaar en aantrekkelijk te houden.We roepen nu gezamenlijk met CPB Pvda Groen Links en Bgl op om nog geen besluit te nemen over de bespeelbaarheid van de sportvelden zodat we bij alle clubs kunnen kijken naar een eigen bijdrage en zelfredzaamheid. Graag wil ik dan ook nog even meenemen dat ik vernomen heb van dhr Mulder dat de clubs Olde veste en Rood Wit willen fuseren dus dat komt goed uit in deze nieuwe situatie want dan hoeven we niet onnodig te investeren op verkeerde plekken.

Visie CDA op Jeugdzorg

CDA CDA Steenwijkerland 12-06-2019 08:30

Tijdens de politieke markt van 11 juni werd door het college aan de gemeenteraad advies gevraagd over de ontstane problemen in de jeugdhulp. Namens het CDA gaf Femedith Kersjes het volgende advies aan het college: De jeugdhulp houdt ons allemaal bezig, we kunnen geen krant openslaan of we vinden er een artikel over, zeker de laatste weken. Niet zo gek, gemeenten krijgen door de tekorten hun begroting niet rond en niemand weet precies of wat we doen ook echt is wat kinderen nodig hebben. De kinderombudsvrouw schreef daarover in maart o.a. het volgende in een brief aan minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: De Kinderombudsvrouw heeft de afgelopen periode vele signalen ontvangen dat de problemen in de jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugd-ggz en het passend onderwijs steeds groter worden. Met name de meest kwetsbare kinderen die te maken hebben met een stapeling van problemen, en daarmee met verschillende instanties en wetgeving, krijgen niet de hulp die zij nodig hebben. 'Er is geen plek voor kinderen die dringend psychische hulp nodig hebben, voogden wisselen elkaar in snel tempo af en kinderen zitten soms maandenlang thuis omdat er geen passend onderwijs is. Ook zijn de verschillen tussen gemeenten groot en is het onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de hulp. De Kinderombudsvrouw pleit voor een overkoepelende visie die verbinding legt tussen de verschillende domeinen, organisaties en actieplannen. In de visie, die moet dienen als basis voor alle hulp aan jeugd in Nederland, moet het ontwikkelingsbelang van het kind voorop staan. 'Een kind, een gezin, een plan, dat is het uitgangspunt.' Dan onze gemeente, het is hier niet anders dan gemiddeld in Nederland, tenminste als het gaat om de tekorten. Er is een analyse gemaakt en op basis daarvan een plan van aanpak stijgende kosten jeugdhulp. Tijdens het lezen van deze stukken bekroop mij een naar gevoel, de analyse brengt keurig in beeld hoeveel kosten we hebben gemaakt, aan wie, door wie etc. kortom volledig geld gestuurd! Wat de effecten zijn van wat we doen en of we doen wat nodig is lees ik nergens. Ik realiseer me dat dat moeilijk in beeld te krijgen is maar is dat niet waar het om gaat, waar het om zou moeten gaan?! In de analyse vallen ons 2 dingen in het bijzonder op. Het eerste is dat we in 2015 642 beschikkingen afgegeven hebben voor jeugdhulp en in 2018 984, een stijging van maar liefst 50%, en dan bekruipt de CDA fractie echt het gevoel waar zijn we mee bezig, is dit wat we willen, vinden we dit normaal? Mag een kind zijn eigen pad nog volgen of moet ieder kind die iets afwijkt een labeltje krijgen en jeugdhulp ontvangen? En wat vergoeden we eigenlijk allemaal? Uit de analyse valt veel te halen maar niet wat we precies vergoeden. Wij zijn dan ook heel benieuwd van de wethouder te horen of zij vindt dat bijvoorbeeld kindercoaching, paardentherapie, bso- en huiswerkbegeleiding plus onder de jeugdhulpregeling zouden moeten vallen. Vergoeden wij dat nu? We ontvangen daar geen financiële middelen voor. Met andere woorden wat vinden wij zorg? Hebben we dat in beeld? En wat hoort bij normaal opvoeden en waar begint de jeugdhulpplicht? Verder is het heel opvallend dat de groep licht verstandelijk beperkte kinderen in onze gemeente enorm gegroeid is en de kosten per kind zijn met 275% zijn toegenomen en dit is nu juist de groep die voor het overgrote deel binnenkomt via de gemeentelijke toegang dus waar we direct invloed op kunnen hebben. Niet helemaal dezelfde groep maar de kosten van 238 jongeren die langdurig zorg ontvangen nemen elk jaar in zijn geheel enorm toe. In 2015 waren de gezamenlijke kosten voor deze 238 jongeren 9 ton. In 2018 waren de kosten gestegen tot 4 miljoen. Dit is echt niet uit te leggen of kan de wethouder dat wel? Ik heb de stukken goed gelezen maar kan niet uitleggen wat hier nu precies speelt. Wij zouden vooral graag willen weten wat we anders hadden kunnen doen in 2015 om te voorkomen dat deze jongeren nu zoveel hulp nodig hebben zodat we daar lering uit kunnen trekken, gelukkig zien we dat ook terug in een van de maatregelen maar we willen toch graag een reactie van de wethouder hierop, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Zoals gezegd is er in het hele land veel te doen over jeugdzorg, zo zijn er gemeenten waar zorgaanbieders spreekuren houden op scholen en ouders voorgedrukte verwijsbrieven geven met het advies voor de desbetreffende aanbieder te kiezen. Weet de wethouder of dat ook gebeurd in onze gemeente? Er zijn gelukkig ook succesverhalen te lezen: afgelopen week stond er een mooi stuk in het Binnenlands bestuur over gemeente Steenbergen die het tekort op de jeugdhulp terug wist te brengen van 1,5 miljoen euro naar vijf ton. Het succes: investeren in de voorkant en resultaatgericht financieren. Resultaat van de inspanningen van de afgelopen jaren is dat de gemeente meer grip heeft op de jeugdhulp, zowel financieel als inhoudelijk. En dat laatste missen wij in het voorliggende plan van aanpak, het plan is voornamelijk gericht op de grip op financiën, wij hadden graag meer gezien in relatie tot de inhoud. Wat is zinvol, wat is van waarde voor jongeren en hun ouders en hoe betrekken we jongeren en ouders bij de keuzes die we maken? Ik vind het niet voldoende terug in het plan. Het college zet middels dit plan van aanpak, niet in op een bezuiniging, maar op het krijgen van grip op de kosten. En ik vroeg mij bij het lezen van de stukken af, wat schiet de jongere daarmee op en is het nogmaals zinvol om al deze kosten te maken!? Als we niet vooral inzetten op dat wat nodig is en daardoor op tijd betere zorg kunnen bieden, betekent het dat als Den Haag niet nog meer bijspringt we de komende jaren tekorten blijven houden en zullen we nog meer moeten bezuinigen, wat zou kunnen leiden tot het sluiten van zwembaden, bibliotheek etc. En wat moet moet maar zolang wij niet volop inzetten op transformatie, vooral inhoudelijk, doen wat nodig is zoals ook verwoordt in het coalitieakkoord, gaan we het niet redden en dat is vooral voor onze kinderen zeer triest. Wat vindt de wethouder daar van? En gelooft u nog in de transformatie of verwacht u alleen meer geld uit Den Haag? U schrijft dat de raad via de reguliere planning en control cyclus geïnformeerd wordt over de voortgang en uitvoering van het plan van aanpak jeugd. Dit is wat ons betreft veel te mager, de impact voor onze jongeren is enorm en de financiële risico’s zijn te groot. En ook in die volgorde! Vanmorgen kregen we op de valreep nog de monitor sociaal domein binnen, waarvoor dank. Een monitor die toe is aan vernieuwing, ik denk dat het goed is samen na te denken over hoe te komen tot een goede monitor sociaal domein. Zodat wij kunnen monitoren of we doen wat nodig is voor onze inwoners waar onder jongeren. Ik kom daar graag later op terug. Dan uw voorstel om de samenwerking met de huisarts te versterken, prima natuurlijk, al hebben we dat al vaker gehoord en zijn we benieuwd naar wat er tot nu toe al is bereikt. Als ik het succesverhaal van de gemeente Steenbergen lees valt op dat veel huisartsen daar bekend zijn met het voorliggend veld en daar naar doorverwijzen. Als ik dan kijk in onze gemeente dan verwijzen wij op onze website voor zaken rondom jeugd naar Sociaal Werk de Kop, ga je naar de website van SwdK dan vindt je daar 4 top thema’s waarvan Jeugd er één is. Klinkt goed, tot je kijkt naar dat totaal lege kopje Jeugd op de website. Niet bevorderlijk voor het vertrouwen van huisartsen lijkt ons. College weet u daarvan en wat gaat u doen om te zorgen dat mensen de juiste informatie kunnen vinden? U stelt verder voor de verlengde jeugdhulp te beperken, door- en uitstroom realiseren uit de 24-uurs zorg, prima, maar ook om in principe geen beschikkingen voor jeugdhulp meer af te geven voor jongeren ouder dan 18. Allemaal leuk en aardig maar of het nou uit het ene potje komt of uit het andere, als zorg nodig is is het nodig. En dan stelt u verder voor om een sluitende aanpak voor jongeren van 18-23 nog even uit te stellen. En dat is nou juist zo’n inhoudelijk onderwerp waar wat ons betreft wel de focus op ligt. We weten allemaal hoe kwetsbaar deze groep is, zeker wanneer deze jongeren al gebruik maakten van jeugdzorg voor hun 18e levensjaar. Het kan toch niet zo zijn dat wat we in jaren opgebouwd hebben weer afgebroken wordt wanneer iemand 18 wordt?! Meer inzetten op preventie is natuurlijk goed maar nogmaals neem jongeren en ouders mee! We vinden onder dit kopje ook het normaliseren van problemen in gezinnen, wat ons betreft zet u daar fors op in! Voorkom dat kinderen labels krijgen waar ze de rest van hun leven last van hebben. Doe gewoon wat nodig is. Kom ik bij het transformatie akkoord dat u samen met zorgaanbieders op wilt stellen. Ook hier begrijpen we niet dat jongeren en ouders niet genoemd worden. Zorgaanbieders hebben veel in huis, weten veel maar zijn ook gewend aan het oude systeem. Het gaat niet om wat zorgaanbieders nodig hebben, kijk nou eens echt naar wat nodig en effectief is voor onze jongeren en bouw daarop verder! Als laatste noemt u bij punt 8 overige maatregelen, wat ons betreft had die op 1 gestaan en de volgende inhoud gehad:•We zetten volop in op de omgekeerde toets zoals ook verwoordt in het coalitieakkoord en we gebruiken de inzichten van positieve gezondheid die daar mooi bij aansluiten, wat is betekenisvol in het leven van onze inwoners waaronder jongeren. •We zorgen dat we nog meer werken vanuit 'Een kind, een gezin, een plan' en we zorgen dat duidelijk is wie er verantwoordelijk is zoals de kinderombudsvrouw verwoordt, waarbij we echt inzetten op normaliseren en het niet normaal vinden dat er 15 hulpverleners betrokken zijn bij een gezin zonder dat iemand de regie voert! College kijk wat nodig is, wat van betekenis is, i.p.v. vooral te proberen grip te krijgen op oude systemen zodat we het weer normaal vinden dat een kind gewoon kind mag zijn.

Visie CDA op Jeugdzorg

CDA CDA Steenwijkerland 12-06-2019 08:30

Tijdens de politieke markt van 11 juni werd door het college aan de gemeenteraad advies gevraagd over de ontstane problemen in de jeugdhulp. Namens het CDA gaf Femedith Kersjes het volgende advies aan het college: De jeugdhulp houdt ons allemaal bezig, we kunnen geen krant openslaan of we vinden er een artikel over, zeker de laatste weken. Niet zo gek, gemeenten krijgen door de tekorten hun begroting niet rond en niemand weet precies of wat we doen ook echt is wat kinderen nodig hebben. De kinderombudsvrouw schreef daarover in maart o.a. het volgende in een brief aan minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: De Kinderombudsvrouw heeft de afgelopen periode vele signalen ontvangen dat de problemen in de jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugd-ggz en het passend onderwijs steeds groter worden. Met name de meest kwetsbare kinderen die te maken hebben met een stapeling van problemen, en daarmee met verschillende instanties en wetgeving, krijgen niet de hulp die zij nodig hebben. 'Er is geen plek voor kinderen die dringend psychische hulp nodig hebben, voogden wisselen elkaar in snel tempo af en kinderen zitten soms maandenlang thuis omdat er geen passend onderwijs is. Ook zijn de verschillen tussen gemeenten groot en is het onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de hulp. De Kinderombudsvrouw pleit voor een overkoepelende visie die verbinding legt tussen de verschillende domeinen, organisaties en actieplannen. In de visie, die moet dienen als basis voor alle hulp aan jeugd in Nederland, moet het ontwikkelingsbelang van het kind voorop staan. 'Een kind, een gezin, een plan, dat is het uitgangspunt.' Dan onze gemeente, het is hier niet anders dan gemiddeld in Nederland, tenminste als het gaat om de tekorten. Er is een analyse gemaakt en op basis daarvan een plan van aanpak stijgende kosten jeugdhulp. Tijdens het lezen van deze stukken bekroop mij een naar gevoel, de analyse brengt keurig in beeld hoeveel kosten we hebben gemaakt, aan wie, door wie etc. kortom volledig geld gestuurd! Wat de effecten zijn van wat we doen en of we doen wat nodig is lees ik nergens. Ik realiseer me dat dat moeilijk in beeld te krijgen is maar is dat niet waar het om gaat, waar het om zou moeten gaan?! In de analyse vallen ons 2 dingen in het bijzonder op. Het eerste is dat we in 2015 642 beschikkingen afgegeven hebben voor jeugdhulp en in 2018 984, een stijging van maar liefst 50%, en dan bekruipt de CDA fractie echt het gevoel waar zijn we mee bezig, is dit wat we willen, vinden we dit normaal? Mag een kind zijn eigen pad nog volgen of moet ieder kind die iets afwijkt een labeltje krijgen en jeugdhulp ontvangen? En wat vergoeden we eigenlijk allemaal? Uit de analyse valt veel te halen maar niet wat we precies vergoeden. Wij zijn dan ook heel benieuwd van de wethouder te horen of zij vindt dat bijvoorbeeld kindercoaching, paardentherapie, bso- en huiswerkbegeleiding plus onder de jeugdhulpregeling zouden moeten vallen. Vergoeden wij dat nu? We ontvangen daar geen financiële middelen voor. Met andere woorden wat vinden wij zorg? Hebben we dat in beeld? En wat hoort bij normaal opvoeden en waar begint de jeugdhulpplicht? Verder is het heel opvallend dat de groep licht verstandelijk beperkte kinderen in onze gemeente enorm gegroeid is en de kosten per kind zijn met 275% zijn toegenomen en dit is nu juist de groep die voor het overgrote deel binnenkomt via de gemeentelijke toegang dus waar we direct invloed op kunnen hebben. Niet helemaal dezelfde groep maar de kosten van 238 jongeren die langdurig zorg ontvangen nemen elk jaar in zijn geheel enorm toe. In 2015 waren de gezamenlijke kosten voor deze 238 jongeren 9 ton. In 2018 waren de kosten gestegen tot 4 miljoen. Dit is echt niet uit te leggen of kan de wethouder dat wel? Ik heb de stukken goed gelezen maar kan niet uitleggen wat hier nu precies speelt. Wij zouden vooral graag willen weten wat we anders hadden kunnen doen in 2015 om te voorkomen dat deze jongeren nu zoveel hulp nodig hebben zodat we daar lering uit kunnen trekken, gelukkig zien we dat ook terug in een van de maatregelen maar we willen toch graag een reactie van de wethouder hierop, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Zoals gezegd is er in het hele land veel te doen over jeugdzorg, zo zijn er gemeenten waar zorgaanbieders spreekuren houden op scholen en ouders voorgedrukte verwijsbrieven geven met het advies voor de desbetreffende aanbieder te kiezen. Weet de wethouder of dat ook gebeurd in onze gemeente? Er zijn gelukkig ook succesverhalen te lezen: afgelopen week stond er een mooi stuk in het Binnenlands bestuur over gemeente Steenbergen die het tekort op de jeugdhulp terug wist te brengen van 1,5 miljoen euro naar vijf ton. Het succes: investeren in de voorkant en resultaatgericht financieren. Resultaat van de inspanningen van de afgelopen jaren is dat de gemeente meer grip heeft op de jeugdhulp, zowel financieel als inhoudelijk. En dat laatste missen wij in het voorliggende plan van aanpak, het plan is voornamelijk gericht op de grip op financiën, wij hadden graag meer gezien in relatie tot de inhoud. Wat is zinvol, wat is van waarde voor jongeren en hun ouders en hoe betrekken we jongeren en ouders bij de keuzes die we maken? Ik vind het niet voldoende terug in het plan. Het college zet middels dit plan van aanpak, niet in op een bezuiniging, maar op het krijgen van grip op de kosten. En ik vroeg mij bij het lezen van de stukken af, wat schiet de jongere daarmee op en is het nogmaals zinvol om al deze kosten te maken!? Als we niet vooral inzetten op dat wat nodig is en daardoor op tijd betere zorg kunnen bieden, betekent het dat als Den Haag niet nog meer bijspringt we de komende jaren tekorten blijven houden en zullen we nog meer moeten bezuinigen, wat zou kunnen leiden tot het sluiten van zwembaden, bibliotheek etc. En wat moet moet maar zolang wij niet volop inzetten op transformatie, vooral inhoudelijk, doen wat nodig is zoals ook verwoordt in het coalitieakkoord, gaan we het niet redden en dat is vooral voor onze kinderen zeer triest. Wat vindt de wethouder daar van? En gelooft u nog in de transformatie of verwacht u alleen meer geld uit Den Haag? U schrijft dat de raad via de reguliere planning en control cyclus geïnformeerd wordt over de voortgang en uitvoering van het plan van aanpak jeugd. Dit is wat ons betreft veel te mager, de impact voor onze jongeren is enorm en de financiële risico’s zijn te groot. En ook in die volgorde! Vanmorgen kregen we op de valreep nog de monitor sociaal domein binnen, waarvoor dank. Een monitor die toe is aan vernieuwing, ik denk dat het goed is samen na te denken over hoe te komen tot een goede monitor sociaal domein. Zodat wij kunnen monitoren of we doen wat nodig is voor onze inwoners waar onder jongeren. Ik kom daar graag later op terug. Dan uw voorstel om de samenwerking met de huisarts te versterken, prima natuurlijk, al hebben we dat al vaker gehoord en zijn we benieuwd naar wat er tot nu toe al is bereikt. Als ik het succesverhaal van de gemeente Steenbergen lees valt op dat veel huisartsen daar bekend zijn met het voorliggend veld en daar naar doorverwijzen. Als ik dan kijk in onze gemeente dan verwijzen wij op onze website voor zaken rondom jeugd naar Sociaal Werk de Kop, ga je naar de website van SwdK dan vindt je daar 4 top thema’s waarvan Jeugd er één is. Klinkt goed, tot je kijkt naar dat totaal lege kopje Jeugd op de website. Niet bevorderlijk voor het vertrouwen van huisartsen lijkt ons. College weet u daarvan en wat gaat u doen om te zorgen dat mensen de juiste informatie kunnen vinden? U stelt verder voor de verlengde jeugdhulp te beperken, door- en uitstroom realiseren uit de 24-uurs zorg, prima, maar ook om in principe geen beschikkingen voor jeugdhulp meer af te geven voor jongeren ouder dan 18. Allemaal leuk en aardig maar of het nou uit het ene potje komt of uit het andere, als zorg nodig is is het nodig. En dan stelt u verder voor om een sluitende aanpak voor jongeren van 18-23 nog even uit te stellen. En dat is nou juist zo’n inhoudelijk onderwerp waar wat ons betreft wel de focus op ligt. We weten allemaal hoe kwetsbaar deze groep is, zeker wanneer deze jongeren al gebruik maakten van jeugdzorg voor hun 18e levensjaar. Het kan toch niet zo zijn dat wat we in jaren opgebouwd hebben weer afgebroken wordt wanneer iemand 18 wordt?! Meer inzetten op preventie is natuurlijk goed maar nogmaals neem jongeren en ouders mee! We vinden onder dit kopje ook het normaliseren van problemen in gezinnen, wat ons betreft zet u daar fors op in! Voorkom dat kinderen labels krijgen waar ze de rest van hun leven last van hebben. Doe gewoon wat nodig is. Kom ik bij het transformatie akkoord dat u samen met zorgaanbieders op wilt stellen. Ook hier begrijpen we niet dat jongeren en ouders niet genoemd worden. Zorgaanbieders hebben veel in huis, weten veel maar zijn ook gewend aan het oude systeem. Het gaat niet om wat zorgaanbieders nodig hebben, kijk nou eens echt naar wat nodig en effectief is voor onze jongeren en bouw daarop verder! Als laatste noemt u bij punt 8 overige maatregelen, wat ons betreft had die op 1 gestaan en de volgende inhoud gehad:•We zetten volop in op de omgekeerde toets zoals ook verwoordt in het coalitieakkoord en we gebruiken de inzichten van positieve gezondheid die daar mooi bij aansluiten, wat is betekenisvol in het leven van onze inwoners waaronder jongeren. •We zorgen dat we nog meer werken vanuit 'Een kind, een gezin, een plan' en we zorgen dat duidelijk is wie er verantwoordelijk is zoals de kinderombudsvrouw verwoordt, waarbij we echt inzetten op normaliseren en het niet normaal vinden dat er 15 hulpverleners betrokken zijn bij een gezin zonder dat iemand de regie voert! College kijk wat nodig is, wat van betekenis is, i.p.v. vooral te proberen grip te krijgen op oude systemen zodat we het weer normaal vinden dat een kind gewoon kind mag zijn.

Is ons huidige economisch systeem in de toekomst houdbaar?

CDA CDA Steenwijkerland 16-05-2019 08:41

Op donderdag 23 mei organiseren de jongeren van het CDA in Steenwijkerland een bijeenkomst met twee interessante sprekers. Als eerste zal Kees Klomp spreken. Kees Klomp is een ondernemer, die als doel heeft om zingeving terug te brengen in het bedrijfsleven. Hoe kan je ondernemen maar ook de wereld verbeteren? Hij vertelt over de betekeniseconomie, een maatschappelijke ontwikkeling, die uit gaat van een vorm van ondernemen waar niet alleen een beperkt groepje beter van wordt - met voorop de aandeelhouders - maar de hele wereld. Op dit moment word je bedolven onder de gesprekken van de klimaat maatregelen die er eventueel gaan komen. Elke dag word je er mee geconfronteerd en iedereen heeft een mening over hoe we de opwarming van de aarde kunnen tegenhouden. Een grote groep vindt het onzin en geeft aan dat het alleen maar geld kost en niks oplevert. Maar als je echt iets wil veranderen zal dan het huidige economische systeem niet moeten veranderen? En als dat dan zou moeten hoe kunnen jongeren in Steenwijkerland hier dan op in spelen? Het gaat over de toekomst van jongeren! Naast Kees Klomp zal ook Wim Duitman spreken. Wim Duitman uit Kampen is tijdens de afgelopen verkiezingen voor de Provinciale Staten gekozen als Statenlid namens het CDA Overijssel. Hij wil jongeren meer betrekken bij de provincie. Waar kunnen jongeren wonen? Hoe is het openbaar vervoer voor jongeren geregeld? En kunnen bedrijven en jongeren elkaar wel vinden? De twee boeiende sprekers gaan graag met jongeren in gesprek. Dus praat mee over onze toekomst! Entree is gratis en na afloop is er voldoende tijd om na te praten en te borrelen. Wanneer: Donderdag 23 mei 2019, inloop vanaf 19:45 (start avond 20:00)

Ook op het terrein van duurzaamheid moeten gemeente en provincie samenwerken!

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 16-03-2019 17:51

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1264855/155984/Jantina DrijfhoutOp 20 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Jantina Drijfhout, 30 ste op de kieslijst van de ChristenUnie schrijft over haar ideeen rondom Duurzaamheid.

Met jouw stem geef je aan in wat voor samenleving jij wilt leven. En ook hoe duurzaam de toekomst is voor jouw kinderen. Nu maken we al keuzes die een uitwerking hebben als je kinderen ouder zijn en misschien zelf al kinderen hebben. Zeker rondom het thema duurzaamheid.

De provincie en gemeenten werken veel samen als het gaat om de toekomst van onze wereld.Een belangrijk onderwerp hierbij is de energietransitie. Het is niet iets dat je binnen je eigen gemeentegrenzen kunt regelen. De energietransitie is -bij uitstek- een onderwerp dat je in gezamenlijkheid moet oppakken. De energietransitie doe je samen, samen met de omliggende gemeenten en netbeheerders in de regio. De provincie en gemeenten werken hier al samen. En we gaan verder, breder: samenwerking gaat door tot op landelijk niveau.

De ChristenUnie vindt:

Dat we de aarde als rentmeesters moeten beschermen Dat we in Overijssel én energie moeten besparen én duurzaam moeten opwekken Dat woningen en bedrijfspanden zoveel mogelijk hun eigen energie moeten opwekken Dat afval grondstof moet worden

Samen met de fractie van de ChristenUnie Overijssel vind ik dat de overstap naar schone energie niet langer op zich kan wachten. Wel moet een goed en haalbaar plan uitgewerkt worden die toewerkt naar de energiedoelstellingen van 2030 en 2050.Belangrijkste uitgangspunten bij bij de energiedoelstellingen zijn dat de inwoners inspraak moeten hebben en de transitie betaalbaar moet blijven voor iedereen. Ook moeten we geen vormen van schone energie uitsluiten. Er moet een goede verdeling zijn tussen lusten en lasten voor de directe omgeving. 

Mijn oproep is dan ook “Geef geloof een stem” op 20 maart, stem op de ChristenUnie. Een stem op mij is een stem op de ChristenUnie.

Jantina Drijfhout.

Met jouw stem geef je aan in wat voor samenleving jij wilt leven. En ook hoe duurzaam de toekomst is voor jouw kinderen. Nu maken we al keuzes die een uitwerking hebben als je kinderen ouder zijn en misschien zelf al kinderen hebben. Zeker rondom het thema duurzaamheid.

De provincie en gemeenten werken veel samen als het gaat om de toekomst van onze wereld.

Een belangrijk onderwerp hierbij is de energietransitie . Het is niet iets dat je binnen je eigen gemeentegrenzen kunt regelen. De energietransitie is -bij uitstek- een onderwerp dat je in gezamenlijkheid moet oppakken. De energietransitie doe je samen, samen met de omliggende gemeenten en netbeheerders in de regio. De provincie en gemeenten werken hier al samen. En we gaan verder, breder, samenwerking gaat door top op landelijk niveau.

De ChristenUnie vindt:

Dat we de aarde als rentmeesters moeten beschermen

Dat we in Overijssel én energie moeten besparen én duurzaam moeten opwekken

Dat woningen en bedrijfspanden zoveel mogelijk hun eigen energie moeten opwekken

Dat afval grondstof moet worden

Samen met de fractie van de ChristenUnie Overijssel vind ik dat de overstap naar schone energie niet langer op zich kan wachten. Wel moet een goed en haalbaar plan uitgewerkt worden die toewerkt naar de energiedoelstellingen van 2030 en 2050.

Belangrijkste uitgangspunten bij bij de energiedoelstellingen zijn dat de inwoners inspraak moeten kunnen hebben en de transitie betaalbaar moet blijven voor iedereen. Ook moeten we geen vormen van schone energie uitsluiten.

Mijn oproep is dan ook “Geef geloof een stem” op 20 maart, stem op de ChristenUnie. Een stem op mij is een stem op de ChristenUnie.

Het CDA groeit !!!!

CDA CDA Steenwijkerland 29-01-2019 07:37

Onlangs werd de Steenwijkerlandse CDA-afdeling verblijd met een bonus van de landelijke organisatie in Den Haag. De aanwas van leden was op twee na de grootste in de provincie Overijssel. Eén van recente nieuwe leden is Kasper van Benthem uit Blokzijl. Kasper heeft sinds kort het agrarisch bedrijf van zijn ouders overgenomen aan de Duinigermeerweg dicht bij Jonen. Op dit melkveebedrijf met zo’n 100 koeien combineert Kasper zijn landbouwopleiding met de ervaring die hij heeft opgedaan tijdens zijn loopbaan in de financiële wereld. “Ik weet heel aardig wat je economisch gesproken wel en beslist niet moet doen” zo meldt deze jonge ondernemer en nu CDA-lid. Daarnaast ervaart hij dat het CDA dicht bij de agrarische bedrijvigheid staat. Opvallend is dat de aanwas van leden vaak jongeren betreft. Desgevraagd geven zij aan dat hun denkbeelden over hoe de samenleving vorm te geven en hoe ondernemen met zorg voor de omgeving kan worden ingevuld, nauw aansluit met de uitgangspunten van het CDA. De afdeling Steenwijkerland is blij met de komst van deze actieve jongeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.