Nieuws van politieke partijen over DENK inzichtelijk

19 documenten

Algemene beschouwingen begroting 2024

Pro6 Pro6 DENK Cranendonck 17-11-2023 17:45

Voorzitter,

Onze algemene indruk van de voorliggende begroting is positief. De nabije toekomst ziet er goed uit, maar over een aantal jaren wordt het bedrag dat wij dan te besteden hebben onzeker. Dat is zo omdat het niet duidelijk is wat wij vanaf 2026 uit het gemeentefonds zullen krijgen. Toch zullen de beslissingen die wij nu nemen gevolgen hebben na 2026.

Een begroting gaat niet alleen over cijfers. Het gaat om een visie om doelen voor onze inwoners te bereiken. Inwoners, die zelf een visie hebben over de toekomst van hun dorp. Besturen is niet terugkijken, maar toekomstgericht kijken naar wat onze inwoners vragen en welke initiatieven zij nemen. Luister niet alleen naar hen, maar ga aan de slag met de dorpsvisies die gemaakt zijn. Blijf onze inwoners betrekken en informeren over de stand van zaken. Voorkom dat inwoners afhaken!

De doelen die vóór ons liggen omvatten meer dan één raadsperiode Wij moeten Cranendonck doorgeven aan toekomstige generaties Cranendonckers. Voor nu is ons weerstandsvermogen goed, maar wij moeten steeds zorgvuldig zijn in de besteding van ‘ons’ gemeenschapsgeld.

Er wordt al veel gesproken over de schaalsprong. Er worden zelfs al investeringen gevraagd voor de komende tien jaar! Dat terwijl de schaalsprong voor velen nog een ‘ver van mijn bed show’ is. De gevolgen van een eventuele schaalsprong voor Cranendonck zijn nog onduidelijk. De opbrengsten van de door het college gevraagde investeringen zijn óók onduidelijk.

Dat moet concreter worden! En houdt de raad en inwoners op de hoogte van ontwikkelingen!

Voordat we vooral gaan inzetten op nieuwe ontwikkelingen die op ons afkomen, roep ik het college op om lopende projecten af te ronden. Hierdoor kan er wat rust in de organisatie komen en lopen we niet achter de feiten aan. Maak bijvoorbeeld werk van de Baronie van Cranendonck als Natuurpoort alvorens in te zetten op een openluchttheater. Eerst het een dan ’t ander!

INVESTERINGEN

Investeringen in de openbare ruimte zijn hard nodig. Wegen moeten worden opgeknapt en verduurzaamd. De huidige wegenstructuur van Cranendonck leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Hiervoor moeten maatregelen getroffen worden.

Er moet een overkoepelend beleid komen voor héél Cranendonck, het zogenaamde masterplanverkeer, maar tegelijkertijd moeten er nu oplossingen komen voor de meest urgente verkeersproblemen, zoals de Tijdelijke Randweg-Zuid, de Burgemeester van Houtstraat, en het centrum Dorplein. Zet daar stappen die een voorschot nemen op de richting die wij inslaan in het Masterplan verkeer.

Wij pleiten nu voor een vrachtwagenverbod op de Hoofdstraat tussen de Fabrieksstraat en de ingang van Nyrstar. Treed in overleg met Nyrstar over welke (financiële) steun de gemeente kan bieden om de weg over de Dam versneld aan te leggen.

Verder moet er dus ook overkoepelend beleid komen voor heel Cranendonck, waarin doorgaand vrachtverkeer uit de kernen geweerd wordt, en waarbij de nadruk verschuift van automobilisten naar voetgangers en fietsers. We moeten naar centra waar 30 km/h gereden wordt; niet 50 km/h!

Voorzitter:

De transitie in het buitengebied begint nu echt vorm te krijgen. Groen is en blijft voor ons een speerpunt. Groen is recreatie, welzijn en gezondheid! Niet alleen voor nu maar ook voor de toekomstige generaties.

De omslag in de agrarische sector vraagt veel. Help boeren en biedt ze perspectief.

Combineer landbouw en veehouderij met natuurbeheer. Werk aan natuur inclusief ‘boeren’, waarbij gewerkt wordt aan een verantwoorde productie van groente, fruit en vlees; zodat de biodiversiteit toeneemt; de druk op ons milieu afneemt én de boer perspectief wordt geboden.

Maar ook binnen onze kernen moeten we blijven werken aan het behoud van groen. Een mooiere aankleding van De Brink voor Marishof, bijvoorbeeld met leilindes, en bloembakken aan de lantaarns op de Smits van Oyenlaan in Maarheeze zal daar zeer gewaardeerd worden. Dat lijkt me redelijke compensatie voor de lelijke camerapalen en verdwenen bankjes.

natuur heeft ons nodig en wij de natuur!

VITALE GEMEENSCHAPPEN

Voorzitter

Voor ons gevoel blijven we een beetje hangen in de doorontwikkeling van vitale gemeenschappen. Voor kernen die een dorpsvisie hebben opgesteld is het niet duidelijk hoe nu verder.

Wij krijgen signalen dat de rol van de gemeente niet altijd duidelijk is. Wanneer is de gemeente aan zet en wanneer zijn de inwoners aan zet? Wat is zelfsturing, wat niet? Welke rol mag vanuit de gemeente verwacht worden? Is die coachend, afwachtend of misschien wel reactief?

Pro6 vindt het heel belangrijk dat het gesprek met de vitale leefgemeenschappen zelf structureel wordt.

Wat vooral belangrijk is: BLIJF MET ONZE INWONERS PRATEN, DEEL INFORMATIE, SCHEP GEEN VALSE VERWACHTINGEN EN VOORAL: BLIJF DUIDELIJK IN WAT WEL OF NIET KAN!

In Budel-Dorplein en Maarheeze is er een grote behoefte aan meer duidelijkheid over hun gemeenschapshuis, respectievelijk De Schakel en De Smeltkroes. Ga hier voortvarend mee aan de slag.

In de begroting wordt een “Bestemmingsreserve Gemeenschapsvoorzieningen” van 3 miljoen voorgesteld, waarin o.a. sport, cultuur en gemeenschapshuizen vallen. Dat is een groot bedrag. Helaas wordt het alleen gevraagd voor onderzoek in aanloop van te realiseren projecten. Een potje, dat je altijd ter beschikking hebt om snel te kunnen handelen, begrijpen we. Drie miljoen op zak voor onderzoek: dat snappen wij niet. Wij stellen voor om een kleinere pot voor onderzoek ter beschikking te stellen, zodat we ook geld overhouden om projecten te realiseren.

Ben transparant en eerlijk over waar je de prioriteit én het geld legt.

Wat Pro6 betreft moet een goede verdeling van de voorzieningen over de kernen hét uitgangspunt zijn bij de besteding van onze middelen. We hebben investeringen nodig in onze kleine kernen! College, ben duidelijk en maak die prioritering!

Voor de leefbaarheid in Budel-Schoot en Budel-Dorplein is het van groot belang dat er snel duidelijkheid komt over de nieuwe locatie van de school voor ‘Schoot’ en ‘Dorplein’. We horen bezorgde geluiden van onze inwoners, ook omdat er geen zichtbare vooruitgang wordt geboekt! College, communiceer over de vooruitgang en houd betrokkenen aangehaakt. Er moeten stappen gezet worden in dit dossier om het tijdspad, dat al te veel tijd in beslag neemt(!), waar te maken!

Kom in voor de zomervakantie 2024 met de concrete locatie!

Hiervoor dienen wij een motie in!

ZORG

Voorzitter

In de begroting staat dat wij gaan werken aan een gezonde en veerkrachtige gemeenschap, waarbij we uitgaan van eigen kracht en basisondersteuning, waarbij wij zo weinig mogelijk gebruik maken van een maatwerkvoorziening, alleen als dit echt nodig is.

Voor veel mensen is het een enorme drempel om een maatwerkvoorziening aan te vragen, maak deze procedure gemakkelijker en duidelijker.

De mentaliteit van “Ik heb er recht op, dus ik vraag het aan” is inmiddels wel voorbij.

Er loopt nu een onderzoek naar de maatschappelijke impact van de inzet van Sociaal Makelaars.

De conclusie kennen we denk ik allemaal al: we staan positief tegenover de inzet van onze sociale makelaars.

Ga daar dus mee door en maak haast met het invullen van de openstaande vacatures.

Het is prima om kleine verbeteringen, aanscherpingen en wellicht zelfs uitbreidingen te realiseren naar aanleiding van het onderzoek, maar het belang van de sociale makelaars is Pro6 al duidelijk.

Hiervoor dienen wij een motie in!

Verder maken wij ons zorgen over de mentale gezondheid bij jongeren. Leken deze problemen vooral te komen als gevolg van de coronacrisis. Er zijn nog andere oorzaken die een rol spelen, zoals druk door schoolwerk, minder positief over sociale relaties en maatschappelijk ontwikkelingen zoals de oorlogen die nu gaande zijn, klimaat en energiecrisis.

Daarom dienen wij een motie in om meer onderzoek te doen naar preventie

WONEN

Qua wonen blijven wij bij ons standpunt “inbreiding voor uitbreiding”. Volgens ons past woningsplitsing prima in dit standpunt. Je hoeft niet extra te bouwen want op die ruimte staat al een woning.

Denk ook na over andere (creatieve)vormen van wonen, zoals een pre-mantelzorgwoning.

Het doel is dat de toekomstige zorgvrager in de eigen vertrouwde omgeving kan blijven wonen.

Ook hiervoor dienen wij een motie in!

DUURZAAMHEID

Voorzitter

Duurzaamheid loont!

Investeringen verdienen zichzelf terug en duurzaam gedrag bespaart geld. Het is belangrijk dat de maatregelen die wij nemen en stimuleren ook terecht komen bij de mensen die het nodig hebben. Mensen met een laag inkomen kunnen meestal niet investeren. Mensen in een sociale huurwoningen hebben maar een beperkte inbreng in hun woonsituatie.

We moeten als gemeente achter de deur zien te komen bij de mensen die het niet kunnen betalen, of die niet op de hoogte zijn van de mogelijke besparingen. Help mensen die het nodig hebben en doe moeite om deze mensen te bereiken!

Geef ook meer ruchtbaarheid aan de voorzieningenwijzer, Kijk samen met een adviseur naar de mogelijkheden die deze voorzieningenwijzer biedt. Dit kan net het verschil maken tussen meedoen en tekortkomen

Ben creatief in oplossingen en behoud de regie in de energietransitie. Dat vraagt om investeringen, ook vanuit de gemeente Cranendonck zelf!

POLARISATIE

Voorzitter

Het is al vaker gezegd.

Er is een ontwikkeling van polarisatie zichtbaar in de samenleving.

Wat ik vooral online en op TV zie en hoor zijn uitersten. Dat snap ik ook wel.

Luister naar de zachte stemmen, het stille midden dat open staat voor een constructieve dialoog hoor of zie je zelden.

Belangrijk in de strijd tegen polarisatie is uitleggen waarom we iets doen en hoe we dat doen.

We willen de discussie op inhoud voeren.

We moeten hierbij scherp blijven op die inhoud en het woordgebruik en elkaar hierop aanspreken als we hierin te ver gaan.

We moeten onze democratie koesteren en hier zuinig op zijn. Wij moeten hierin het goede voorbeeld geven.

Wij zijn van mening dat onze communicatie begrijpelijker kan om op die manier ook de mensen te bereiken die wellicht niet zo taalvaardig zijn en moeilijk begrijpen wat we zeggen.

Ga gesprekken aan met onze inwoners over opvanglocatie COA, zoals toegezegd tijdens het bespreken van de begroting 2023. Op die manier kunnen wij naar onze mening ook de afstand tussen inwoners en overheid verkleinen.

Voorzitter, Raads- en Commissieleden,

Tot slot, een bemoedigend woord richting de organisatie. Er worden stappen gezet om de dienstverlening te verbeteren dit horen wij ook terug van onze inwoners. Echter, we horen ook dat het piept en kraakt op diverse afdelingen in dit huis. Gelukkig wordt er nu bij de gemeenteraad aangeklopt met de vraag naar extra ondersteuning. Wat we vooral niet willen is een grote uitstroom of uitval als gevolg van ziekte omdat de werkdruk te hoog is. Als raad hebben wij ambities en die moeten we in samenwerking met de ambtenaren uitvoeren.

Wij vragen iets van jullie, dan is proportionele versterking gepast.

Dank u voor uw aandacht

Beschouwing ABL op begroting 2024

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) DENK Laarbeek 09-11-2023 20:00

Voorzitter,

Om te beginnen willen we onze dank uitspreken aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van deze begroting.

Een begroting waarin we nog steeds investeren in onze gemeenschap. Voorzichtigheid is echter geboden. De onzekerheid over de rijksbijdragen vanaf 2026 zijn zorgelijk. Hopelijk dat een nieuw kabinet begrijpt dat dit zo niet langer kan.

Burger en bestuur

“Meer loslaten en minder bemoeizucht”. Ja, dat vraagt om een ander soort lokaal bestuur. Waarbij bemoeizucht niet verward mag worden met verantwoordelijkheid nemen. Het “ja mits” principe is een prima uitgangspunt hierbij. Waarbij onze inwoners mogen blijven vertrouwen op de toezichthoudende en regelgevende overheid. Want ook dat is nodig om een ordelijke maatschappij te hebben. Met alle crisissen van deze tijd is er behoefte aan sterk leiderschap. Landelijk en ook lokaal. Benaderbaar en daadkrachtig. Het zijn bijzondere tijden en het woord crisis staat zo ongeveer bij elk thema. Juist daarom moeten we keuzes maken. Zorgen dat we in beweging blijven. En niet verstijven in polariserende discussies. En niet al onze besluiten zullen achteraf de beste blijken te zijn. Maar dat hoeft niet erg te zijn, zolang we dan ook maar het lef hebben dat toe te geven en keuzes te herzien. Liever later spijt van een verkeerde keuze die we moeten herstellen, dan geen keuze. Met name onze kinderen en kleinkinderen hebben daar recht op. Wij geven de wereld van hun toekomst vorm. En zullen daarin nog meer moeten luisteren naar hoe die voor hun eruit moet zien. Regeren gaat maar in kleine mate over de keuzes voor de korte termijn, maar moet vooral gericht zijn op het toekomstbestendig maken van de lange termijn. Over onze eigen schaduwen heenstappen.

Veiligheid

Als ABL staan we achter de ambities in het veiligheidsdossier en zijn we tevreden met de aanpak van de criminaliteit in onze kernen en het buitengebied. In een tijd waar ambtsdragers en handhavers het vaak zwaar te verduren hebben, willen wij juist onze waardering voor hen uitspreken. Voor de proactieve aanpak van de diverse vormen van criminaliteit en het handhaven van de openbare orde. De zichtbaarheid van de BOA’s en wijkagenten mag wat ons betreft hierbij groter worden. Vaker de auto uit en een praatje maken met onze inwoners helpt hierbij. Het doet daarnaast deugd te vernemen dat de investering in een groene BOA al zijn vruchten afwerpt. We begrijpen dat het zoeken naar de balans tussen evenementen en veiligheid soms spanningen oplevert. Echter met de juiste dialoog en de insteek “ja mits” moet er veel mogelijk zijn. We vertrouwen erop dat dit ook geldt voor onze jongeren onder de 18. Zij hebben behoefte aan mogelijkheden om iets te organiseren. Vorig jaar zagen we dat bijvoorbeeld in Mariahout. Hoewel het toen niet helemaal is verlopen zoals we wilden, toont het wel aan dat er dus een behoefte is.  Kan het college aangeven hoe we hen hierbij kunnen helpen?

Woon- en leefklimaat

Zowel op het gebied van woningbouw als op het gebied van verkeer staan we voor grote uitdagingen. Deels door economische oorzaken, zoals de aanstaande crisis in de bouw tegenover de grote vraag naar woningen. En dan met name betaalbare woningen en sociale huurwoningen. Woningen met een vraagprijs tot € 255.000 moeten nog meer gerealiseerd worden. Plan d’n Hoge Suute in Mariahout heeft aangetoond dat dit nog altijd mogelijk is. Woningbouwcorporaties moeten meer worden ingeschakeld voor de minder rendabele goedkope koop. Hierin zijn wij bereid te investeren.

Een groep die vaak tussen de wal en het schip valt, is de grote middengroep die net te veel verdient om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, maar te weinig om iets te kopen of duurder te kunnen huren. We zijn blij dat we de aandacht voor deze groep nu in beleid hebben omgezet. Hierbij zijn wij als ABL ook bereid om harde keuzes te maken om dit daadwerkelijk tot uitvoering te brengen, omdat de huidige plannen daar nog onvoldoende aan voldoen. We moeten nu durven plannen te wijzigen en beheerst te investeren. Zoals al vaak aangegeven, willen we het accent leggen op Lieshout en deels Aarle-Rixtel, waar de aantallen woningen achterblijven op de vraag en daarmee mensen niet meer in hun eigen kern kunnen blijven wonen. Hier willen wij steviger inzetten op het zoeken naar uitbreidingslocaties.

Uiteraard zijn wij voor het bouwen naar behoefte. Maar wel met behoud van voldoende groen en de eigen karakters van onze kernen. Voor de langere termijn moeten we op zoek naar nieuwe geschikte bouwlocaties, zowel inbreiding als ook uitbreiding. Groei van het aantal inwoners is daarbij geen doel, wel het bouwen van voldoende woningen voor onze eigen inwoners. Zodat je van jong tot oud in Laarbeek kunt blijven wonen.

Wij willen graag kijken naar een herprioritering van de duurzaamheidsagenda in een commissievergadering. We zien dat door de veranderingen om ons heen dit nodig is.

Economie en werkgelegenheid

Als Laarbeek zijn we onderdeel van een belangrijke economische regio die een enorme groei doormaakt. Deze groei kent 2 gezichten. Op het gebied van bedrijvigheid en werkgelegenheid biedt het enorme kansen. Onze bedrijventerreinen zijn vrijwel uitverkocht en we moeten werk maken van uitbreiding hiervan. Het is goed dat hier een regionale visie onder ligt. De groei biedt ook kansen voor het behoud van voorzieningen en verenigingen in onze kernen en een minder snelle vergrijzing van onze gemeente.

De enorme verwachtte inwonersgroei heeft ook een keerzijde. Qua mobiliteit knelde het al en wordt het alleen maar erger. En er is al een woningtekort en deze druk op de woningmarkt wordt alleen maar groter. Het mag niet zo zijn dat deze groei onze jeugd nog meer verdringt op de woningmarkt.

Regionale keuzes zijn gemaakt en uitgewerkt in een visie voor deze problematiek, die we ook wel de schaalsprong noemen. Het sleutelwoord hierin is brede welvaart waarmee beheerst moet worden gegroeid. Maar wat is nu het begrip ‘Brede welvaart’ en wanneer hebben we dat bereikt? In het uitvoeringstraject is nog volop ruimte voor onze inbreng. Wij als ABL vinden dat wij, ook al zijn we een kleine gemeente, voorop moeten lopen in de prioriteitenstelling voor korte en lange termijn. Denk daarbij aan echte verandering van het stelsel van Openbaar Vervoer en het in beeld houden van de Peelgemeenten in de bereikbaarheidsagenda. Wij stellen voor dat deze raad deze prioriteitstelling vast gaat stellen en dit gezamenlijk met het college in de MRE-regio gaat uitdragen.

Recent hebben we een update ontvangen over de stand van de verkeersvisie. Deze verkeersvisie geeft ons houvast om in de regio onze doelstelling voor de bereikbaarheidsagenda scherp te zetten en ook weer de verbinding te zoeken met Helmond waar men inmiddels, een zeg maar, interessant standpunt heeft ingenomen. Dit standpunt verhoogt namelijk onze zorg over de ontwikkeling van onder andere de N279.

Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

We zien dat de zorgvraag blijft toenemen in een samenleving waarin de opgaven omvangrijker en steeds complexer worden. Dat we als gemeente meer regie voeren op de samenwerking is daarom van groot belang om de zorg te kunnen blijven betalen. De inzet op preventie, het benutten en stimuleren van de eigen kracht van onze inwoners en het bevorderen van integrale samenwerking tussen de partners in het sociaal domein moet gaan leiden tot een duurzamer zorgstelsel. Wij zien de concrete uitwerking hiervan met vertrouwen tegemoet.

De jongerenadviesraad is steeds meer zichtbaar. Van ons mag de jeugdparticipatie nog meer worden gestimuleerd. Vorig jaar hebben we gevraagd om jongereninspraak inclusief te laten zijn in onze gemeente. Daar zouden we graag nog meer concrete acties op zien.

In de eerste helft van het komende jaar volgen de scenario’s rondom het toekomstbestendig maken van het ontmoetingscentrum in Beek en Donk. Wij kijken uit naar dit proces en geloven in een visie waarin een verbeterde multifunctionaliteit van een accommodatie, de instandhouding van voorzieningen versterkt. Vanzelfsprekend speelt ook hier de betaalbaarheid een uitdagende factor.

Financiën en bedrijfsvoering

Zoals wij in juni al bij de kadernota hebben aangegeven, staan wij achter de keuze van het college om minder voorzichtig te begroten en om 2026 en 2027 niet sluitend te laten zijn. Ondanks de onzekerheid in relatie tot mogelijke budgettaire druk vinden wij het van belang om verantwoord te blijven investeren in onze voorzieningen en leefbaarheid van Laarbeek.

We constateren dat de houdbaarheid van het in eigen beheer uitvoeren van diverse ICT-werkzaamheden onder druk staat en er gewerkt wordt aan outsourcing. Daarvan wordt een grote impact verwacht op de organisatie en de dienstverlening. Kan de organisatie dat aan en welke keuzes maken we hierin? Vragen die ons bezighouden en waar we graag over worden geïnformeerd.

Tenslotte; om onze ambities waar te maken, zijn we bezorgd over de beschikbaarheid van ambtelijke capaciteit. Zoals vaker benadrukt zijn we kwetsbaar en blijft de arbeidsmarkt in Zuidoost Brabant onder druk staan. Verdere intensivering van samenwerking op de grote opgaven of specialistische taken, mag wat ABL betreft nog meer opgezocht worden. Dit in navolging van de zinvolle investering in het gezamenlijk werven van personeel met de Peelgemeenten.

Fractie Algemeen Belang Laarbeek

Bas van Sinten

Maikel Sanders

Ruud Fransen

Ron Verschuren

Jongeren betrekken bij de lokale politiek

Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) DENK IJsselstein 01-11-2023 15:09

De opkomst voor gemeenteraadsverkiezingen ligt onder jongeren (15-25 jaar) gemiddeld fors lager dan onder de groep inwoners van 25 jaar of ouder. Daarnaast zijn landelijk gemiddeld maar 7% van de gemeenteraadsleden jonger dan 30 jaar, terwijl maar liefst 38% ouder dan 60 jaar is. En dit terwijl we in de gemeenteraad toch vaak over onderwerpen besluiten die de toekomst van jongeren in onze gemeente beïnvloeden!

In IJsselstein doen we het iets beter dan de gemiddelde Nederlandse gemeente. Bij ons zijn 5 van 23 gemeenteraadsleden jonger dan 30 jaar, wat neer komt op zo’n 20%. Toch zijn we als gemeenteraad samen onlangs een traject gestart om jongeren meer te betrekken bij onze lokale politiek, en dit is wat de LDIJ betreft belangrijk. Jongeren worden vaak buitenproportioneel hard geraakt door politieke keuzes die nu gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de crisis op de woningmarkt, wat het voor starters lastig maakt een huis te bemachtigen. Meer betrokkenheid van jongeren bij de politiek zorgt ervoor dat hun belangen meer meegenomen worden in politieke keuzes.

Samen met andere jonge raadsleden in IJsselstein wordt er nu nagedacht over de mogelijkheden die wij als gemeenteraad hebben om jongeren meer te betrekken bij de IJsselsteinse politiek.

Mocht jij (als jongere) zelf een idee hebben, laat het ons dan weten! Heb je interesse om zelf actief mee te denken meld je dan aan via de mail: Bas.bekker@ldij.nl

Algemene beschouwingen Kaderbrief 2023

PCG PCG DENK Buren 15-07-2023 10:49

MAURIK – Tijdens de raadsvergadering van 6 juli jl. heeft Christiaan de Lange namens PCG Buren de algemene beschouwingen uitgesproken. Hieronder kunt u de uitgesproken tekst teruglezen.

Mijnheer de voorzitter,

De PCG vindt de gemeente Buren een dynamische plattelandsgemeente met veel mogelijkheden en uitdagingen. U kent de PCG als fervent voorvechter van alle componenten die onze gemeente tot deze prachtige plattelandsgemeente maken. Een gemeente waar het, naast goed wonen en vertoeven, goed werken is. Hier zijn we trots op.

En ja, dit geldt ook als werknemer bij de gemeente zelf. Onze organisatie is compact, wat betekent dat je als medewerker de kans krijgt om zowel brede als diepgaande kennis op te doen binnen de ambtelijke organisatie, wat in de toekomst van grote waarde kan zijn. Zowel binnen als buiten onze gemeente. Er zijn, ondanks een fors verloop van medewerkers, niet voor niets verschillende medewerkers die op 1 januari 2024 hier al 25 jaar werkzaam zijn.

Zoals het college ongetwijfeld weet bestaat de gemeente Buren, in de huidige vorm, op 1 januari 2024, 25 jaar. Wij als PCG vinden dit een mooi moment om onze inwoners mee te nemen in dit zilveren jubileum en willen dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Wij zien ideeën in deze van college met belangstelling tegemoet.

STILSTAAN OM VOORUIT TE GAAN is de samenvatting van de kadernota. Nu bekruipt de PCG het gevoel dat van dit stilstaan in 2024 niet veel terecht zal komen. Er staan ons de nodige zaken te wachten die stilstand zeker zullen voorkomen.

Wat te denken van het werven van personeel? Hiervoor moeten in 2024 grote stappen gezet worden om het personeelsbestand op het gewenste niveau te krijgen. Maar met 2 ton van het budget “binden en boeien” plus het budget van 2% “loonsom voor studiekostenvergoeding” zien wij voldoende mogelijkheden om de nodige stappen te zetten.

Wat te denken van het verder uitvoeren van het ZBB-bezuinigingstraject? Hier zullen grote stappen gezet moeten worden om niet verder achterop te raken met het verder invullen van de bezuinigingen.

Wat te denken van de opmerking van de minister De Jonge van Volkshuisvesting, dat er voor jaar 2030 maar liefst 1 miljoen nieuwe woningen gerealiseerd moet zijn? In het huidige tempo gaat dat zeker niet lukken. Om woningen te bouwen wordt er van alle gemeenten in Nederland veel verwacht, dus ook van onze gemeente. Wij zijn net zo nieuwsgierig als u hoe dit verder gaat ontwikkelen. Maar met stilstaan gaat dit zeker niet lukken.

Wat te denken van het aanbod van woningbouwvereniging Thius en bouwaannemer Van Kessel om taken (en dus werkzaamheden) van de gemeente over te nemen om daarmee de procesgang van vergunningverlening te versnellen? Als PCG vinden wij dit aanbod bijzonder interessant, omdat het de procedure versnelt en de gemeente minder uren nodig heeft om tot hetzelfde resultaat te komen. En met stilstaan komen we op dit gebied geen stap verder. Dus hier zal de gemeente actie moeten ondernemen om tot concrete afspraken te komen. Een panklaar plan wat binnen de kaders past, wie kan hierop tegen zijn?

Wat te denken van de stikstof problematiek? Onze inwoners zijn niet geholpen met stilstaan. Laten we ook hier met initiatieven meedenken vanuit een positieve grondhouding, wat kan er wel?

Wat te denken van het plaatsen van windmolens en het verder ontwikkelen van zonnevelden? Op dit terrein kunnen wij ons niets voorstellen: met stilstaan. Wel willen we meegeven, u heeft dat deze week al kunnen horen, dat we grote moeite hebben met zonnepanelen op landbouwgrond. Daarom willen we voorzichtig constructief kijken naar windmolens, als dit er tenminste voor zorgt dat hierdoor landbouwgrond voor de landbouw beschikbaar blijft. Niet omdat we blij zijn met windmolens, maar omdat we keuzes moeten maken, hoe lastig dat ook soms is. Maar laten we die keuzes vooral blijven uitleggen aan elkaar en al helemaal aan de inwoners.

Wat te denken van het uitvoeren van het coalitieakkoord? Dat dit uitgespreid gaat worden over de komende jaren, is voor ons te accepteren. Maar het coalitieakkoord zal conform het raadsbesluit hierover toch aan het eind van deze periode in het geheel moeten zijn uitgevoerd. En met stilstaan …. u raadt het al.

Wij hebben zomaar een aantal zaken, die zeker in 2024 op ons af gaan komen, opgesomd. Zonder maar enigszins het idee te hebben volledig te zijn. De samenleving verandert continue en zal steeds sneller veranderen en daar past stilstand (al is het maar voor een jaar) niet bij.

Er is door Jacqueline van der Waals een prachtig lied geschreven, wat we graag onder de aandacht willen brengen in deze context. Het heet: “wat de toekomst brengen moge”. Zoekt u het vooral eens op. Het geeft exact aan hoe de PCG over onze persoonlijke toekomst, maar ook over de toekomst van ons als samenleving denkt.

Terug naar de opsomming die ik zojuist gemaakt heb.

Wij willen aangeven dat 2024 vermoedelijk opnieuw dynamisch zal worden en veel zal vragen van de gemeente. Echter gezien de geschetste situatie, verwachten we niet dat alle nieuwe ideeën in 2024 zomaar opgepakt kunnen worden. En zoals we zo net al aangaven, zien wij de onmogelijkheid het coalitieakkoord voor een groot gedeelte in 2024 uit te voeren. Daarom kunnen wij instemmen om de uitvoering over deze zittingstermijn uit te smeren, echter zonder een concessie aan de inhoud. Hiernaast proberen wij ons in 2024 terughoudend op te stellen met het stellen van tijdrovende vragen.

De PCG is blij met het besluit van de provincie, nu uiteindelijk, de brug over de Rijn bij Rhenen te verbreden. Omdat de ene kant van de brug in onze gemeente ligt zal de uitvoering van dit besluit het nodige werk voor onze gemeente meebrengen. Wij willen nu al aandacht vragen voor deze ontwikkeling, om te voorkomen dat er opnieuw vertraging op gaat treden met het realiseren van de verbreding van de brug.

Wij gaan ervan uit dat er iemand van de provincie mee luistert naar de behandeling van deze Kadernota, zoals gewoonlijk. Daarom willen wij van de gelegenheid gebruik maken het nieuwe College van Gedeputeerde Staten voor de komende 4 jaar wijsheid en Gods zegen toewensen.

Wij hebben geconstateerd dat in het nieuwe akkoord van de provincie de molensubsidie instant gehouden wordt. Dit geeft voor de molen in Zoelen alle ruimte om op de ingeslagen weg door te gaan en de restauratie verder op te zetten. U kent de voorliefde van de PCG als het gaat om de historische molens in onze gemeente. De materiele cultuurdragers van onze plattelandsgemeente. Laten we dit blijven koesteren.

De omgevingswet

De omgevingswet gaat in op 1 januari 2024. Na 5 keer uitstellen, gaat het er nu echt van komen. Dat betekent het nodige voor de ambtelijke organisatie en ons als gemeente. Denk bijvoorbeeld maar aan digitale systemen die processen moeten gaan ondersteunen (zoals track-and-trace van aanvragen).

En natuurlijk zou het allemaal straks makkelijker en sneller moeten gaan voor onze inwoners. Maar het feit dat dit nu ondertussen 5x is uitgesteld, dan vragen wij ons af of het voor de gemeenten wel echt eenvoudiger gaat worden. Wat betekent dit voor de ambtelijke organisatie? Laten we als politiek ervoor waken om daarna achterover te leunen, soms is een extra slot op de deur, een extra onderstreping van wat wij belangrijk vinden in het belang van onze inwoners en onze ondernemers nodig.

Jeugdhulp

Een paar jaar gelden kwamen we als gemeente 100-duizenden euro’s tekort bij de jeugdzorg. En niet alleen de gemeente Buren maar zo’n beetje alle gemeenten in Nederland. In de rekening van 2022 werden we toch min of meer overvallen met een overschot van het terrein van de Jeugdhulp. In dat licht willen wij duidelijk inzicht krijgen hoe het bedrag in de begroting 2024 voor Jeugdhulp tot stand komt.

Tot slot

De enige zekerheid in dit leven is onzekerheid. In 2019 konden we bij het behandelen van de kadernota ons niet voorstellen wat het was om in een lockdown te leven. In 2020 werd dit werkelijkheid. In 2021 konden we bij het behandelen van de kadernota ons niet voorstellen dat er een oorlog op het Europese continent zou plaatsvinden. In 2022 werd dit werkelijkheid. Los van alle uitdagingen waar we mee te maken gaan krijgen, die we zojuist benoemd hebben, weten we niet wat het jaar 2024 ons zal gaan brengen. Want de mens wikt, maar God beschikt. Dat betekent niet dat we niets moeten doen en alleen maar hoeven af te wachten. Het belangrijkste om te weten is dat wat de toekomst ook brengt, God ons Zijn troostrijk Woord voorhoud, namelijk:

Ik citeer Psalm 91 vers 15:

“Als hij (dat is degene die in nood is) Mij zal aanroepen, zo zal Ik hem verhoren; in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn. Ik zal er hem uittrekken, en zal hem verheerlijken.”

Wij hebben in deze kadernota vooral aandachtspunten willen aangeven die gevolgen kunnen hebben voor de begroting 2024. Wij zullen met de begrotingsbehandeling met meer concrete punten komen. Wij wensen het college wijsheid toe bij het samenstellen van de begroting 2024.

Christiaan de Lange, raadslid PCG Buren

Nieuws van de wethouders

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) DENK Leidschendam-Voorburg 08-07-2023 11:32

Door Jeffrey Keus, wethouder GBLV/Gemeentebelangen

Op 16 juni was het alweer (of pas?) een jaar geleden dat ik samen met Bianca door de fractie van GBLV ben voorgedragen als wethouder in de mooie gemeente Leidschendam-Voorburg. En jaar waarin ontzettend veel is gebeurd waar ik dankbaar voor ben en – in sommige gevallen – ook trots. Er is te weinig ruimte in deze nieuwsbrief om alles op te noemen dus, hoe moeilijk het ook is, beperk ik mij tot een aantal speciale momenten.

Op persoonlijk vlak ben ik dankbaar voor de wijze waarop mijn gezin en ik zijn ontvangen in de gemeente. Hoewel je weet dat je als wethouder moet wonen in de gemeente waarvoor je werkt, is het toch wel even ingrijpend om met je gezin die stap te maken. Maar wat zijn we blij dat we het hebben gedaan. Alle welkomstkaartjes, bloemen, berichtjes enz van GBLV, collega’s van het college, raadsleden, ambtenaren en de buren zorgden dat we ons meer dan welkom voelde. Na een jaar weet ik dat deze gastvrijheid en hartelijkheid onze gemeente zo mooi typeert.

Daarnaast ben ik dankbaar voor het vertrouwen om – samen met inwoners, jongeren, ondernemers en maatschappelijke organisaties – een aantal ingewikkelde vraagstukken op te mogen pakken. Denk daarbij aan het bereikbaar én leefbaar houden van onze gemeente. Omdat het in de regio steeds drukker wordt moet er bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in betere en veiligere fietsroutes en betrouwbaar openbaar vervoer. Dat is (helaas) niet morgen geregeld en vraagt een lange adem. Niet voor niets is mijn lijfspreuk deze periode ook ‘Festina Lente’; ‘Haast u langzaam’.

Dat geldt ook voor het onderwijs. Ontzettend trots ben ik op al die professionals en vrijwilligers die zich in Leidschendam-Voorburg inzetten voor onze kinderen en jongeren. Zij hebben en zijn de toekomst. Investeren in de jeugd, betekent investeren in onze gemeente en gemeenschap. Daarom ben ik trots op het nieuwe Veurs Voorburg aan de Delflandlaan en Kindcentrum De Telescoop bij de Fonteynenburghlaan – een overigens prachtig duurzaam gebouw. Ook de nieuwbouwplannen voor basisschool De Vijverhof en het Sint Maartenscollege krijgen vorm.

Maar we zijn er nog lang niet. Onze ambitie, of beter gezegd: plicht, is dat ieder kind kansrijk, veilig en gezond kan opgroeien in onze gemeente. Hiervoor liggen nog veel kansen en ik kijk er naar uit om deze samen te pakken!

Graag ga ik snel hierover, en nog vele andere onderwerpen, met u in gesprek.

Politieke beschouwingen 2023

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst DENK Roosendaal 09-05-2023 15:22

In opmaak richting Kadernota en Begroting 2024 heeft de Roosendaalse Lijst zich onlangs uitgesproken over hoe Roosendaal en eruit ziet en er uit zou moeten zien om leefbaar en veilig te blijven met voldoende aandacht voor de steeds afnemende bestaanszekerheid. Hierbij heeft de Roosendaalse Lijst vanuit haar DNA een aantal uitgangspunten benoemd die hiervoor zouden moeten zorgen. Zo staat de creatie van het thuisgevoel in de vorm van goed wonen,werken en verblijven, centraal voor iedereen. Integraliteit (iedereen doet mee) en bijbehorende onderlinge samenwerking van hulpinstanties kan nog altijd beter om de menselijke maat bij de inwoners van Roosendaal beter op peil te brengen en te houden.

In onze huidige samenleving zien wij diverse verbetermogelijkheden waar we als Roosendaal mee aan de slag moeten. Zo zien wij de zorgelijke ontwikkelingen voor onze jeugd, die naar ons idee nog steeds de toekomst is. Roosendaal zal zich moeten verbeteren in het aantrekkelijker worden voor onze jeugd. Denk hierbij aan voldoende scholingsmogelijkheden, betere werkgelegenheid maar ook meer en betere locaties ter ontspanning. Het verhoogt de verlaagde mentale weerbaarheid van onze jonge Roosendaler. De eerdergenoemde beperkte betaalbare woningen zijn ook cruciaal voor het verjongen van Roosendaal. Verder zien wij dat het veiligheidsgevoel verder daalt. De drugscriminaliteit stijgt waardoor de Roosendaler ’s avonds minder buiten zichtbaar is. Ook het grote aantal verkeersveiligheidsissues geeft aan dat de drugshandel helaas groeiend is. Hiervoor is meer aandacht nodig zowel in preventieve als correctieve zin. Ook het isolement voor onze wat oudere Roosendaler stijgt; er is hiervoor absoluut meer aandacht nodig in de hulpbehoevende sfeer.  Tot slot is meer aandacht nodig voor de groeiende bestaansonzekerheid. Inflatie is stijgend voor met name onze minder bedeelden zowel minima als Roosendalers die vanwege een gemiddeld salarisniveau net buiten de landelijke subsidieregelingen vallen.

Zijn er dan geen positieve zaken te benoemen, ja zeker wel: De gemeente Roosendaal is recent aangesloten bij het Nationaal Programma Leefbaarheid waarbij er mogelijkheden worden gecreëerd om met name kwetsbare wijken en dorpen qua leefbaarheid te verbeteren. Een mooie stap, die wel een lange adem heeft en niet op korte termijn volledig zichtbare verbeteringen laat zien. Ook zien wij dat ons handhavende instrument (Gemeentelijke BOA’s, Politie, Justitie) hun uiterste best doen om onze leefbaarheid op peil te houden. Hierbij lopen zij wel op haar tenen en zien de grens van beperkte beschikbare capaciteit. De torenhoge wens naar 100.000 inwoners voor Roosendaal, ziet de Roosendaalse Lijst nog als een te hoge ambitie; het lijkt nu beter om eerst de basis op orde te krijgen en te starten met versnelde verbeteracties om het eerdergenoemde Nationaal Programma Leefbaarheid een stap voor te zijn.

Resumerend geeft de Roosendaalse Lijst aan dat Roosendaal een nog mooiere gemeente zou kunnen zijn als met name het veiligheidsgevoel beter wordt met meer maatregelen vanuit gemeentelijk beleid. Met meer levensloopbestendige woningen voor jongeren en ouderen en nadrukkelijk aandacht voor het verbeteren van bestaanszekerheid kan Roosendaal zeker stappen maken. Ook meer verbinding tussen hulpverlenende instanties, buurtverenigingen, sport en cultuurinstanties biedt Roosendaal meer mogelijkheden ter vergroting van onze mentale weerbaarheid. Op basis van dit verhaal zal de Roosendaalse Lijst zich blijven inzetten om deze aandachtspunten verder onder de aandacht te brengen en ingang te zetten.

Steun voor onze motie “Energiebesparingen Laarbeek”

De Werkgroep De Werkgroep DENK Laarbeek 20-11-2022 18:38

Steun voor onze motie “Energiebesparingen Laarbeek”

Yes. Goed nieuws : de begroting van Laarbeek is goedgekeurd door de gemeenteraad!

Unaniem zelfs.. en natuurlijk ook door De WerkGroep.  In deze begroting herkennen wij immers de afspraken en ambities uit het bestuursakkoord “Samen aan zet”. Het doet ons goed om te zien dat alle inspanningen van de ambtenaren, college en gemeenteraad in de afgelopen weken voor een begroting hebben gezorgd waar we allen achter staan. Er is in deze begroting aandacht voor die zaken die wij als politieke partij zo belangrijk vinden:  duurzaam, groen en sociaal.

Tijdens de vergadering voerden wij als gemeenteraad het goede gesprek. Op zoek naar mogelijkheden om mensen te helpen die het zwaar hebben. En in de begroting is daar geld voor vrijgemaakt. Ook zijn we blij met de gezamenlijke motie van de gemeenteraad waarin we het college oproepen om zich binnen de regio hard te maken voor het behoud van de leefbaarheid van de plattelandsgemeenten, die onder druk staan van grote (technologie)bedrijven.  Daarnaast hebben we ook fijne toezeggingen gekregen over de stimulering van sociale woningbouw en steun voor de minima. Maar vooral zijn we blij met de unanieme steun voor onze motie “Energiebesparingen in Laarbeek”.  Volgens ons is er volop te besparen. Alle energie die je niet verbruikt, hoef je immers niet op te wekken. Denk aan schijnwerpers bij gebouwen en kunstwerken, verwarming in gemeentelijke gebouwen, energiezuinige verlichting, etc.  Wij zijn blij dat de gemeenteraad deze ambities unaniem herkent en onze voorstellen heeft gesteund. We zijn nu benieuwd naar de uitwerking door het college.

En ondertussen maken wij als De WerkGroep alweer nieuwe plannen voor Laarbeek.  Op maandag 21 november houden wij onze voorbespreking in Lieshout, We zijn erg benieuwd naar jouw ideeën.  Je bent dan ook van harte welkom! Bij De WerkGroep. Natuurlijk.

Bijdrage van Renilde Huizenga op de Omgevingsvisie

D66 D66 DENK Overijssel 17-11-2022 09:59

Afgelopen woensdag werd in de Provinciale Statenvergadering het Statenvoorstel Fundament voor de nieuwe omgevingsvisie behandeld. Onze fractievoorzitter Renilde Huizenga sprak haar bijdrage uit.

“Voorzitter,

Een visie op de omgeving is nu essentieel maar zeker voor jongeren en toekomstige generaties. Eigenlijk is een paar minuten wat zeggen dan ook veel te kort.

Wij kunnen ons nog steeds vinden in het fundament. Wij herkennen ons in de grote opgaven, klimaatadaptatief worden en meer duurzame energie naar een duurzame economie.  Vandaag kunnen wij zienswijzen indienen voor de uitwerking van het fundament naar de omgevingsvisie. Wij doen dat door verschillende moties in te dienen, zodat er scherpte ontstaat. Om precies dat te doen waar GS om heeft gevraagd. Niet terug in de tijd of het proces, maar opbouwen naar een volgende sta. Progressief en vooruit.Met innovatie en oplossingen en regelingen om te kunnen veranderen. Denk aan mogelijkheden voor vrijkomende agrarische bedrijven.

Wij zijn eerder kritisch geweest op de regierol van de provincie. Daarom komen wij met een motie die over deze sturing gaat, om dit beter te verankeren. Bij de uitwerking verwachtingen in beeld te brengen en besluitvorming te verankeren en hierover te communiceren. En we missen ook nog een verdieping op een belangrijke rode draad namelijk gezondheid.

Het lijkt vaak een gevecht om de ruimte en in een klein land als het onze, waar iedereen wil opkomen voor zijn eigen belangen. Maar bij een visie gaat het om een collectief belang. We benoemen regelmatig de afstand tussen stad en platteland.  Maar dat wat je aandacht geeft groeit!

“Als ik bijvoorbeeld skiles geef en aangeef om niet naar de bomen te skiën, skiën mijn cursisten recht op de bomen af. ”

Rijksopgaven worden door de provincie uitgevoerd. Dit heeft effect op alle inwoners van Overijssel. Dit kan alleen in nauwe afstemming met vertegenwoordigende organisaties, via invloed en maximale participatie voor iedereen die zich uit wil spreken. En dus door instrumenten in te zetten die dit bevorderen, zoals het uitdaagrecht.  Maar ook door tussentijds te toetsen of we op koers liggen, door een onafhankelijke autoriteit, denk aan een klimaatautoriteit die ons helpt te controleren en tijdig bij te stellen. Dat we niet ingehaald worden door de werkelijkheid en weer te maken krijgen met een uitspraak van DE raad van state.

Dat vraagt wat van ons allemaal, inwoners en wij als volksvertegenwoordigers en bestuurders in alle lagen in de samenleving. Het gaat erom elkaar te blijven vinden en uit te blijven gaan van vertrouwen.

Wij gaan voor een provincie met een sterke sociale samenhang, waar we elkaar respecteren en naar elkaar luisteren. Want samen maken wij Overijssel

“Want als we straks wel voldoende verduurzaamd zijn en elkaar kwijt zijn dan is de missie om de balans tussen mens en natuur te herstellen alsnog mislukt.”

Wij dienen diverse moties in, waar mijn fractiegenoten ook nog wat over toelichten.

Bedankt voorzitter.

 

 

Na de stemmingen bleek dan vier van de zeven ingediende moties steun hebben ontvangen.

Generatietoets Gezondheid vergt verdieping Innovaties geven ruimte voor vergunning  Geen verschillen in benadering VABs

 

“Het koopkrachtpakket moet voor meer mensen gaan gelden”

Stadspartij 100% voor Groningen Stadspartij 100% voor Groningen DENK Groningen 12-10-2022 15:51

We staan met z’n allen voor een grote opgave ten tijde van een ongekende crisis. En dat is de fors stijgende inflatie en een energiecrisis die alle inwoners, ondernemers en verenigingen raakt.

Met alle inwoners bedoelen wij óók studenten. Inmiddels kent iedereen wel iemand die noodgedwongen moet aankloppen bij de voedselbank.

We moeten daarbij ook oog hebben voor bijvoorbeeld werkende jongeren. Zij kwamen niet in aanmerking voor de compensatie energietoeslag. Wij willen het college vragen om deze groep jongeren niet te vergeten

Het college komt met een noodplan om inwoners direct eerste hulp te kunnen bieden in plaats van te wachten op de financiële injecties vanuit Den Haag. Dat vinden wij goed. Wij zijn ook te spreken over hoe het college de raad betrekt bij dit noodplan. Het college biedt de raad uitgebreide mogelijkheden om mee te denken. Raad brede steun is daarbij gewenst. Deze crisis overstijgt de partijpolitiek.

Wij verwachten wij dat wanneer het nodig blijkt om onze toekomstige gemeentefinanciën op pijl te houden er bezuinigd gaat worden. Stadspartij 100 % voor Groningen wil dan als eerste bezuinigingen op bijvoorbeeld de Nieuwe Poort, de plannen voor de binnenstad en de nieuwbouw voor cultureel centrum Vrijdag.

Kleine ondernemers hebben het zwaar. Wij willen hen steunen door een tijdelijke verlaging van de lokale lasten. Denk aan de bakker, kapper, slager, andere winkeliers en de groenteboer.

De noodzaak om onze samenleving op de been te houden staat bij onze fractie voorop. Wij steunen vandaag het college en een aantal moties. We zijn benieuwd naar de uitwerking die we in november bespreken. Waarbij we hopen dat we op korte termijn zoveel mogelijk mensen kunnen helpen en ondersteunen.

Amrut Sijbolts – fractievoorzitter

2022-2026 Verkiezingsprogramma

Aalst Waalre Belang (AWB) Aalst Waalre Belang (AWB) DENK Waalre 24-12-2021 09:54

AWB verkiezingsprogramma 2022- 2026.

INLEIDING

Gemeentebestuur.

De afgelopen jaren heeft de politiek, zowel landelijk als lokaal, niet bepaald veel vertrouwen van de burgers verdiend. Lokaal hebben we een roerige bestuurlijke periode meegemaakt, die uiteindelijk heeft geleid tot het vertrek van zowel de burgemeester als de wethouders. Wij zijn er nooit op uit geweest om personen te beschadigen of hen het werk onmogelijk te maken. In de raad bleek er echter geen houden meer aan en hebben wij als AWB onze volledige medewerking verleend aan het zoeken naar een passende oplossing. AWB streeft naar een stabiel bestuur.

Gemeente versus rijksoverheid.

Wat de relatie met de rijksoverheid betreft constateren wij dat de gemeente steeds meer verworden tot een uitvoeringsloket van de rijksoverheid. Dit ten koste van de eigen beleidsruimte. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) die onze belangen behartigt bij de rijksoverheid dient meer daadkracht te tonen en op te komen voor alle gemeenten. De gemeenten zullen de VNG daartoe nadrukkelijker in positie dienen te brengen. Zo dient er voor te worden gewaakt dat er nog meer taken van de rijksoverheid worden overgeheveld naar de gemeenten. En zeker niet zonder dat daarbij de benodigde gelden meekomen.

Lokale partij versus partijen met landelijke binding

Op lokaal niveau kan het voor de partijen die landelijke binding hebben, lastig zijn om lokaal het Haagse beleid niet te volgen. Een lokaal gewortelde partij als AWB heeft daar geen last van en kan te allen tijde handelen en besluiten in het belang van de Waalrese burgers. Opmerkelijk is dat de landelijke partijen nog steeds niet bereid zijn om ook de lokale partijen te subsidiëren.

Lokale partij versus burgers.

Het belang van de inbreng door burgers wordt onderkend door bestuur en gemeenteraad.  Maar in de uitvoering blijft het bij  “burgerparticipatie” binnen de structuur van beleidsdocumenten en concrete plannen in de vorm van themacafés en inspraakavonden.

Daarbij moeten we helaas ook constateren dat de burgers weinig belangstelling hebben voor de lokale politiek. De burgers komen in de regel pas in beweging als zij in hun belangen rechtstreeks zijn of dreigen te worden benadeeld, door ontwikkelingen in hun eigen directe omgeving. AWB stelt ondanks alles een bredere belangstelling en inbreng van de burgers bij de lokale politiek op prijs en wil dit nog meer stimuleren.

In Waalre kunnen burgers, die samen op bijvoorbeeld buurtniveau een idee gerealiseerd willen zien en daar ook passie voor voelen gebruik maken van het burgerinitiatief. In de uitwerking daarvan faciliteert de gemeente het initiatief. Verder kunnen burgers door middel van het burgeragenderingsinitiatief een onderwerp agenderen voor de raadsvergadering. Van deze mogelijkheden wordt echter niet of sporadisch gebruik gemaakt.

SAMENLEVING

Als Waalre een (karakteristiek) dorp wil blijven, moeten we ons ook als dorpelingen gedragen. Daarin ligt de kern van de dorpsaard. Maar die dorpelingen willen wel gefaciliteerd worden in ontmoetingsmogelijkheden ook op wijkniveau. Op die manier kan een stedeling zich ook wanen een dorpeling te zijn. ”Omzien naar elkaar” is trending.

De gemeente zou wat AWB betreft nadrukkelijker terug moeten vallen op en ook zorg moeten dragen voor de facilitering van Burgerinitiatieven met betrekking tot schuldhulpverlening en vroeg signalering.

Kwetsbare burgers verdienen aandacht en hebben recht op ondersteuning ook in financiële zin. Denk daarbij ook aan de stijgende energie- en zorgkosten maar ook de kosten van levensonderhoud in zijn algemeenheid.  Veel gezinnen hebben door de toenemende lasten, steeds minder te besteden. Ook de oplopende gemeentelijke belastingen dragen hieraan bij. Het kan niet zo zijn dat de kleine man blijft opdraaien voor de toenemende lasten en de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt.  Dit is een item dat een proactieve houding vraagt.

De sociale infrastructuur kan verbeterd worden door introductie van een digitaal platform: “Mijnbuurtje.nl” of iets dergelijks. De reeds lang aangekondigde sociale kaart is daar onderdeel van.

Behalve instandhouding van goed functionerende gemeenschapshuizen, pleit AWB ook voor kleinschalige (stedenbouwkundige) voorzieningen die buurtcontacten bevorderen. Daarbij past ook, vooral bij de sociale woningbouw, aandacht voor de bouw van woningen in een hofjesstructuur.

THEMA’S:

Betrokkenheid Burgers bij het lokaal bestuur.

AWB wil de inwoners aan de voorkant bij het lokaal bestuur betrekken.

AWB wil daarbij meer gebruik maken van de kennis en kunde van de inwoners.

AWB komt in dit kader met een voor Waalre nieuw middel te weten het burgerforum. Als de gemeente nieuwe (beleids)initiatieven wenst te ontplooien kunnen deze initiatieven c.q. plannen in een zeer vroeg stadium, bij voorkeur bij het ontstaan van het idee om advies worden voorgelegd aan een burgerforum.  Zo’n burgerforum bestaat uit enkele lokale experts (zonder belang bij het onderwerp) en een aantal willekeurig bijeengebrachte burgers. Het burgerforum  kan eventueel externe deskundigheid inhuren om zich te verdiepen in de materie en ook eigen ambtenaren kunnen gehoord worden. Het burgerforum brengt advies uit aan het bestuur. Het advies weegt zwaar bij de besluitvorming en in de regel dient dit advies dan ook te worden opgevolgd.

3. AWB wil maatwerk leveren en daarbij de grenzen van wet- en regelgeving opzoeken.

AWB staat een gemeente voor die haar inwoners niet zozeer als klant maar nog meer als participerend burger bejegent. Burgers die hun eigen situatie of die van hun straat, buurt of dorp willen verbeteren kunnen op de medewerking van AWB rekenen.

AWB streeft ernaar dat de uitvoerende professionals in samenwerking met de burgers, maatwerk leveren. Vooral in het sociale domein is dit van belang. Daarbij zal niet geschroomd worden om de grenzen van de wet- en regelgeving op te zoeken. Uitgangspunt bij alles is dat de overheid haar burgers serieus neemt en vertrouwt.

Energie- en warmtetransitie.

4. AWB wil geen windmolens en geen grote zonneweides.

5. AWB gaat voor het kleinschalig opwekken en besparen van energie.

6. AWB wil niet dat alleen de inwoners opdraaien voor de kosten van de isolatie van bestaande woningen.

Duurzame balans tussen People, Planet en Profit.

Bij alle gemeentelijke en regionale opgaven wordt gestreefd naar een duurzame balans tussen sociale- (People), ecologische- (Planet) en economische doelen (Profit). Het woon- en leefklimaat is daarbij uitgangspunt.

Grootschalige opwek van zonne- en windenergie.

Gelet op de ligging van de zoekgebieden in Waalre in of nabij gebieden met natuur- en landschapswaarden en mede gelet op de reactie van onze inwoners op de locatie voor windturbines nabij natuurgebied De Hogt en grootschalige opwek van zonne-energie op Het Achtereind is AWB niet voornemens om grootschalige opweklocaties ruimtelijk te gaan faciliteren.

Dit betekent niet dat AWB geen oog heeft voor c.q. zich geen zorgen maakt over de verandering van het klimaat en de gevolgen daarvan. Integendeel. AWB ziet in Waalre echter meer mogelijkheden voor locaties waar het opwekken van energie ten dienste van grote maatschappelijke opgaven in combinatie met natuurbehoud en biodiversiteit kan plaatsvinden.

Wij  willen een  ruimtelijke bijdrage leveren aan de energietransitie voor zover het kleinschalige ontwikkelingen voor opwek van zonne-energie betreft die passen bij de karakteristiek en schaal van Waalre, en zoveel mogelijk  ten dienste staan van de maatschappelijke opgaven voor klimaat,  stikstofreductie,  en het versterken van natuur en biodiversiteit. Wij gaan er vanuit dat wij als gemeente via energiebesparing en de warmtetransitie onze bijdrage kunnen leveren aan de opgave van CO2 reductie. Daarnaast biedt de Omgevingswet een keuzepalet van instrumenten aan (omgevingsplan, omgevingswaarden en programma`s) om onze ambities als gemeente vorm te geven en uit te voeren. Dit  wat ons betreft in dialoog met onze inwoners (burgerforum).

Kortom wat AWB betreft is er op het grondgebied van Waalre geen plaats voor locaties voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, maar AWB voelt wel voor bedoelde kleinschalige locaties, mits deze locaties bij onze inwoners op draagvlak kunnen rekenen en deze geen onomkeerbare nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid en leefomgeving van mens en dier en voor de natuur en het landschap.

Warmtetransitie.

De komende jaren zullen in het kader van de warmtetransitie forse stappen worden gezet met de verdere verduurzaming van de bestaande woningvoorraad. Woningen zullen stapsgewijs afgekoppeld worden van het gasnet, waarbij het gasnet wel behouden blijft voor de distributie van alternatieve energiebronnen dan wel energiedragers zoals groene waterstof.

De rekening voor woningisolatie en uiteraard de al eerder genoemde hogere energiekosten komen direct ten laste van de burgers. Wat AWB betreft dient de warmtetransitie voor de burgers haalbaar en betaalbaar te zijn. Dit zal echter door de VNG bij de rijksoverheid moeten worden bepleit. Waalre is namelijk niet de enige gemeente met dit maatschappelijk probleem.

Verduurzaming van bestaande bouw krijgt prioriteit.

Verduurzaming van de bestaande bouw krijgt prioriteit. Burgerinitiatieven op het gebied van duurzaamheid krijgen ruim baan.

Duurzaam bouwen en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad, zowel in de sociale huur als de koopsector, is een belangrijk thema voor de komende jaren. De gemeente Waalre heeft de ambitie om in 2030 een energie neutrale gemeente te zijn. Dit betekent dat we zo min mogelijk energie verbruiken en dat de energie die nodig is, duurzaam wordt opgewekt. Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, geldt dat de vergunningaanvragen vanaf moeten voldoen aan de eisen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG).

Wij willen het huidige systeem van afvalinzameling behouden en daaraan een extra inzamelmogelijkheid voor grof restafval toevoegen.

Wij zijn blij met de uitkomst van de enquête onder de inwoners, waaruit blijkt dat deze de huidige wijze van afvalinzameling wensen te behouden. AWB respecteert deze uitslag en gaat daarin dan ook mee. Wij voegen daaraan toe de invoering van diftar voor het restafval en een extra inzamelmogelijkheid voor grof restafval. Door diftar hebben mensen invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing en wij zien diftar dan ook als een beloningssysteem voor het goed scheiden van de afvalstromen.

Woningbouw en ruimtelijke ordening.

7. AWB wil de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Waalre in eigen hand houden.

Wij bepleiten het voeren van een actieve grondpolitiek. Dit betekent dat de gemeente zelf (bouw)gronden in eigendom verwerft, waardoor ruimtelijke ontwikkelingen in eigen hand kunnen worden gehouden en deze ontwikkelingen, waaronder de bouw van betaalbare sociale huur- en koopwoningen in nieuwe vormen niet afhankelijk zijn van derden.

In dit verband noemen we de nieuwe Omgevingswet die naar verwachting medio 2022 in werking treedt. Deze beoogt een verregaande vereenvoudiging van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving, door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet.

Het voeren van een actieve grondpolitiek acht AWB noodzakelijk om de bouw van betaalbare sociale huur- en koopwoningen, zonder afhankelijk te zijn van derden, waaronder projectontwikkelaars, te kunnen realiseren. Het vestigen van het  voorkeursrecht van koop op potentiële bouwgronden kan daarbij in voorkomende situaties helpen.

8. AWB vindt het noodzakelijk dat in de komende raadsperiode 50% van de te bouwen woningen bestaat uit betaalbare sociale huur- en koopwoningen.

De overspannen woningmarkt impliceert dat jongeren en met name starters in Waalre geen woning meer kunnen kopen of huren. Dit speelt echter niet alleen in Waalre maar landelijk. AWB acht het dan ook noodzakelijk dat in de komende raadsperiode zo mogelijk 50% van de te bouwen woningen bestaat uit betaalbare sociale huur- en koopwoningen. De woonvisie zal hierop aangepast moeten worden. Op nieuwe koopwoningen is de bewoningsplicht van toepassing.

9. AWB stimuleert dat agrariërs ruime mogelijkheden krijgen voor alternatief gebruik van hun gronden en opstallen.

In het kader van de Transitie van het Landelijk gebied dienen agrariërs die hun bedrijf beëindigen ruime mogelijkheden te krijgen voor alternatief gebruik van hun vrijkomende gronden en opstallen.  Daarbij zoekt AWB ook naar mogelijkheden voor combinaties van collectieve woonvormen, natuurontwikkeling en biologische landbouw, waarbinnen de samenleving op microniveau vorm gegeven wordt. De provinciale richtlijnen maken bepaalde vormen van woningbouw, passende in het buitengebied, namelijk mogelijk.

10. AWB is tegen de aanleg van nieuwe landgoederen in het kwetsbare buitengebied.

Wat AWB betreft zetten we de rem op de aanleg van nieuwe commerciële landgoederen. De daarmee gepaard gaande bouw van dure exclusieve woningen buiten bestaande (agrarische) bouwvlakken betekent een inbreuk op de natuur- en landschap waarden in ons kwetsbaar buitengebied. Vaak weegt de meerwaarde niet op tegen de inbreuk op de natuur en het landschap door de bouw van woningen. Daarentegen zien wij meer  kansen in het faciliteren van agrariërs, die hun bedrijf beëindigen en zoeken naar alternatieve bestemmingen voor de vrijkomende gronden en opstallen, die mede een bijdrage leveren aan  maatschappelijke  doeleinden en behoeften en sociale inclusiviteit bevorderen.

Ontmoeten en verenigingen.

11. AWB koestert het dorpse karakter.

12. AWB steunt het verenigingsleven ook financieel.

13. AWB waardeert de vrijwilligers en zet zich daarvoor in.

De gemeente Waalre kent een rijk verenigingsleven met een grote betrokkenheid en inzet van vrijwilligers. Door het ondersteunen en faciliteren van het verenigingsleven en het waarderen van alle vrijwilligers, moet het verenigingsleven en daarmee de sociale cohesie behouden blijven. Gemeenschapshuizen maar ook de horeca in de wijken spelen in dezen een grote rol. Het is van belang dat de gemeenschapshuizen, en de multifunctionele accommodatie bij het gemeentehuis, elkaar niet (op tarieven) beconcurreren.

AWB heeft oog voor de vele vrijwilligers. Zonder deze groep actieve en betrokken burgers loopt de samenleving vast. Wij hebben dan ook veel waardering voor de initiatieven “Goed voor Mekaar” en de Voedselbank en zullen deze daar waar nodig steunen en faciliteren. Wij achten het verder van belang dat de gemeente de regie houdt op de bestrijding van armoede in de brede zin van het woord.

Gezondheid en sport.

14. AWB sluit zich aan bij het burgerinitiatief “met sport valt veel te winnen”.

AWB vindt dat investeren in sport en sportclubs en alle vrijwilligers in sportclubs of anderszins, een bijdrage leveren op het gebied van welzijn. Daarnaast zorgt sport c.q. bewegen in zijn algemeenheid en de desbetreffende vrijwilligers in het bijzonder voor een socialer en gezonder Waalre. AWB sluit zich aan bij het Thema “met sport valt veel te winnen” van het sportcampagneteam.

Vestigingsklimaat en werkgelegenheid.

15. AWB gaat voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven met een milieuvriendelijke impact en voor het behoud van de werkgelegenheid.

Hoewel Waalre in hoofdzaak een woon- en leef gemeente is en geen industriële gemeente  is er een rijk aanbod aan werkgelegenheid, zowel in de dienstverlenende sector als in de maakindustrie. Het is zaak om de vestiging van bedrijven te stimuleren en de huidige werkgelegenheid te behouden. Milieuvriendelijke commerciële activiteiten bieden wij een aantrekkelijk vestigingsklimaat aan. Ter verbetering van het vestigingsklimaat zijn wij voor het upgraden van het bedrijfsterrein “De Voldijn” en de winkelcentra. Winkelcentrum Den Hof blijft wat ons betreft autovrij.

Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten ook volwaardig mee kunnen doen in onze samenleving. Dit kan alleen met voldoende inkomen, rust en bestaanszekerheid. Alle initiatieven die dit mogelijk maken zal AWB stimuleren en faciliteren. Ook nieuw op te richten coöperaties zullen wij omarmen.

Ouderen en senioren.

Binnen de inclusieve samenleving is het niet de bedoeling om specifiek beleid te voeren voor doelgroepen. Toch verdienen ouderen en senioren naast de jongeren extra aandacht en inzet van het gemeentebestuur. AWB wil in de communicatie nadrukkelijker inzoomen op de belangen van ouderen en senioren en daarvoor bij de opzet en uitvoering van plannen aandacht vragen.

16. AWB stelt de Inzet van het “eigen netwerk” (familie/buren/kennissen) juist niet centraal.

17. AWB pleit voor snelle ondersteuning van mantelzorgers bij een hulpvraag.

18. AWB wil dat ouderen langer zelfstandig moeten kunnen wonen met zorg en passende, betaalbare woonruimte in vertrouwde omgeving en dichtbij de voorzieningen.

19. AWB kiest voor moderne verpleeghuizen in beide kerkdorpen met voldoende capaciteit.

Bejaarden- en verzorgingstehuizen kennen we niet meer. Van ouderen wordt verwacht dat zij, zo nodig met de inzet van thuiszorg en mantelzorgers, zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Voor diegenen die dat wel willen en kunnen, dient er nabij de voorzieningen passende woonruimte beschikbaar te zijn, eventueel met ondersteuning van domotica. Ouderen, die niet meer zelfstandig kunnen  wonen, willen wij een waardige en veilige oude dag garanderen. Wij zetten in op het behoud en modernisering van verpleeghuizen in de kerkdorpen Aalst en Waalre en wij willen dat vroegtijdig hulp en ondersteuning geboden wordt in die situaties waarin mantelzorg leidt tot overbelasting. De inzet van het “eigen netwerk” (familie/buren/kennissen) zal niet voorop staan.

Jeugd en Jongeren.

Jongeren verdienen bij ons ook de nodige aandacht, want zij zullen onze toekomst vormgeven. De vijf “jongerenpijlers”: participatie, zorg, gezondheid, onderwijs en vrije tijd, verdienen maximale aandacht. En dan niet alleen voor, maar vooral mét de jongeren.

20. AWB stelt naast preventie hoge prioriteit aan vroegsignalering van problemen bij jongeren.

21. AWB gaat voor begeleiding bij zelfstandigheid van 18 tot 23 jaar.

22. AWB levert maatwerk om hoge kosten en individuele ellende te voorkomen.

23. AWB eist betaalbare woonruimte voor jongeren en starters in eigen dorp.

De jeugd heeft de toekomst en het is belangrijk dat de jongeren de aandacht en zorg krijgen die ze verdienen. Wat AWB betreft mag er dan ook niet worden bezuinigd op de Jeugdzorg. Het is van cruciaal belang dat de jongeren niet in de problemen, van welke aard dan ook, geraken. Om dit te bereiken dient volop te worden ingezet op preventie (het voorkomen van). Indien er zich dan toch problemen voordoen dienen deze, om erger te voorkomen, zo vroeg mogelijk te worden opgemerkt en opgepakt. In het oppakken van signalen spelen bijvoorbeeld de scholen maar ook de ouders, die primair verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, een belangrijke rol.

Zorgtrajecten voor jongeren, die ondanks alles en om welke redenen dan ook toch in de hulpverlening terecht komen, dienen gebaseerd te zijn op maatwerk. Tot 18 jaar is er hulp en ondersteuning beschikbaar in allerlei vormen. Maar ook na de 18e verjaardag zijn er verschillende mogelijkheden. AWB vindt dat ook jongeren van 18 tot 23 jaren met problemen goed dienen te worden begeleid en geholpen.

Jongeren en starters komen in deze overspannen woningmarkt niet meer aan een woning. Wij eisen dat er voor jongeren en starters die graag in Waalre willen blijven wonen voldoende betaalbare sociale huur- en koopwoningen worden gebouwd en voor deze groep beschikbaar blijven.

Financiën.

24 AWB gaat voor een financieel gezonde gemeente met een sluitende begroting.

25. AWB verhoogt alleen de OZB indien noodzakelijk en bezuinigingen niet mogelijk zijn.

Voor AWB is een gedegen financiële huishouding met een sluitende begroting uitgangspunt. Onze financiële middelen worden voor een deel opgebracht door onze inwoners, door middel van de Onroerende Zaak Belastingen (OZB), gemeenschapsgeld dus, waar we zorgvuldig mee om willen gaan. Waalre is een financieel gezonde gemeente en dat willen we zo houden. We verhogen de OZB, buiten de gebruikelijke prijsindexatie om, alleen indien noodzakelijk met een gedegen motivatie en bezuinigingen niet mogelijk zijn.

Verkeer en openbaar vervoer.

26. AWB gaat voor een tweede verkeersverbinding tussen de kerkdorpen, mede i.v.m. calamiteiten.

27. AWB wil het sluipverkeer in woonstraten, als gevolg van verkeersmaatregelen op de doorgaande wegen, weren.

28. AWB wil de mobiliteit voor alle inwoners verhogen door het aanbieden van  laagdrempelig, betaalbaar en goed bereikbaar openbaar vervoer.

Om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente te waarborgen is het nodig om het sluipverkeer te reguleren. Daarvoor is de aanleg van een tweede verkeersverbinding tussen Aalst en Waalre, het instellen van 30 km-zones en het weren van het doorgaande vrachtverkeer op de Eindhovenseweg en op de Traverse meer dan noodzakelijk ook in verband met fijnstofgevaar. Een tweede verkeersverbinding tussen Aalst en Waalre is bovendien van belang bij calamiteiten waarbij geen gebruik kan worden gemaakt van de enige verbinding via de Willibrorduslaan. AWB ziet daartoe mogelijkheden door het aanleggen van een verbinding tussen de Burgemeester Mollaan en de Onze Lieve Vrouwe Dijk in het zoekgebied, parallel aan de A2. Wij willen geen toename van het verkeer op de Willibrorduslaan en Raadhuisstraat/Juliana de Lannoylaan en pleiten voor het instellen van een maximum snelheid van 30 km op de Raadhuisstraat. Binnen mobiliteit streven wij naar laagdrempelig, betaalbaar en goed bereikbaar openbaar vervoer van, in en naar de gemeente Waalre.

Voor ouderen en senioren moet ook de regio en daarbuiten met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. De Taxbus, de buurtbus en lijnbussen maar ook AutoMaatje van de ANWB kunnen hieraan een bijdrage leveren.

Kieslijst:

Jo Claessen, Alexandra Groeneveld, Erwin Rutten, Pieter Donders, Pieter van Deursen, Bart Eversdijk, Anneke Soute, Geert van Dongen, Henry Karsmakers, Cecile Lang, Frans Verbunt, Merian Hoogland, Hans van der Horst, Pal Jurecska en Babs van der Pas.

Democratie is meer dan “de helft plus een” .

STEM ECHT LOKAAL.

STEM AALST WAALRE BELANG.

U BENT NU AAN ZET.

Versie: 1 januari 2022.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.