Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

29 documenten

Meld je aan voor een werkgroep!

D66 D66 Eindhoven 14-07-2021 20:00

Heb je een visie, expertise of gewoon interesse in een van de onderwerpen onderaan deze pagina? Meld je dan aan voor een werkgroep!

Je komt in contact met mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Je kunt je expertise inzetten om anderen te helpen of om meer kennis op te doen over een onderwerp dat je interessant vindt. Als werkgroep kun je naar eigen inzicht interessante activiteiten organiseren voor de leden, gefaciliteerd door het bestuur. Als werkgroep kun je om advies of input gevraagd worden door de fractie. Je levert als werkgroep input voor het verkiezingsprogramma. &&&&
Naam
Voornaam Achternaam
E-mailadres(Vereist)
Werkgroep(en):(Vereist)
Armoede & schulden
Cultuur
Duurzaamheid
Economische ontwikkeling
Inclusiviteit
Gezondheid
Wijken & binnenstad
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dag van de ondernemer!

VVD VVD Eindhoven 20-11-2020 02:01

Vandaag op 18 november is het weer dag van de ondernemer. Juist nu in deze tijd waarin ondernemers en ZZP'ers het erg moeilijk hebben en de toekomst onzeker is staan we stil bij wij zij voor ons betekenen. Om alle ondernemers te danken hebben we Simon de Wit (Oriëntal Greenhouse) en Ruud Bakker(Dommel 18) een bloemetje aangeboden.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/41698/dag-van-de-ondernemer

Ruud is voorzitter van de KHN Eindhoven (Koninklijke Horeca Nederland) en hij heeft samen met Simon tijdens deze coronacrisis al meerdere acties georganiseerd. Bijvoorbeeld een actie om de zorgmedewerkers te danken door maaltijden aan te bieden eerder dit jaar. En nu de zorg handjes tekort komt hebben ze geregeld dat horecapersoneel aan de slag kan door bijvoorbeeld koffie te schenken in zorginstellingen. Al 250 mensen hebben zich aangemeld. Een absolute win-win!

Door de onzekerheid van coronacrisis moeten ondernemers creatief zijn om voor haar personeel te kunnen zorgen en de crisis te overleven. Deze heren laten zien dat naast creativiteit ze ook een heel groot hart hebben en een groot positief verschil maken voor anderen in Eindhoven.

Ben jij ons nieuwe bestuurslid? | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 25-08-2020 00:00

Als secretaris ben je de spil op het gebied van planning en organisatie binnen het bestuur. Ledengegevens zijn bij jou in veilige handen en je kent de kleine lettertjes van de statuten en reglementen. Je organiseert ledenvergaderingen die technisch op orde zijn, en waar tegelijkertijd ruimte is voor gezelligheid, inspiratie en een warm welkom voor (nieuwe) leden en geïnteresseerden. Je stemt alle communicatie naar leden af met de lokale Digital Media Manager (DMM).

Over het bestuur Met circa 500 leden behoort de afdeling Eindhoven tot de grootste afdelingen van GroenLinks. De afdeling telt elf gemeenten, waaronder Eindhoven met zeven raadsleden en twee wethouders. Als bestuur ben je de drijvende kracht van de afdeling. Veel van wat je doet is werk achter de schermen, maar onmisbaar voor het functioneren van de afdeling en het verbreden van onze beweging. Vaak ben je het eerste contact voor nieuwe leden, sympathisanten en geïnteresseerden en hen een warm welkom bieden binnen GroenLinks is een belangrijke taak. Samen met de meer dan 200 andere GroenLinks-afdelingen vorm je de basis van onze vereniging.

Taken secretaris

Voorbereiden bestuursvergaderingen (i.s.m. de voorzitter) (Technische) organisatie van ledenvergaderingen Contact onderhouden met de landelijke ledenadministratie Stemgerechtigde ledenlijst aanvragen bij belangrijke vergaderingen Afstemmen met de fractiemedewerker om mailings aan leden te versturen Regelmatig nagaan of alle functies van de afdeling in de Adressengids nog kloppen Wijzigingen in de samenstelling van de fractie en commissieleden, het bestuur, campagneleider of DMM per mail doorgeven aan de ledenadministratie Verantwoordelijk voor het bewaren van de vertrouwelijkheid van ledengegevens Bijhouden en beantwoorden correspondentie, beheer van het (administratieve) archief

Profiel afdelingsbestuurleden:

Tijd, energie en enthousiasme voor het versterken en verbreden van de afdeling (3 uur p/w) Meewerken aan het binden van vrijwilligers, sympathisanten en geïnteresseerden Betrouwbaar en integer zijn Gericht zijn op samenwerking met alle gelederen van de afdeling en daarbuiten Verantwoordelijkheid dragen en de taken binnen de eigen portefeuille proactief vervullen Meedoen aan het trainingstraject voor bestuursleden van de Academie Lid zijn van GroenLinks

Wat je kunt verwachten van het Landelijk Bureau:

Een training om het beste uit je functie te halen en een netwerk op te bouwen met collega-bestuursleden Jaarlijks een landelijke netwerkbijeenkomst met inspirerende gasten en relevante workshops Een online platform om met andere GroenLinksers in contact te komen en ervaringen uit te wisselen Informatie, advies en online tools voor het organiseren van je afdeling

Reageren Wil jij graag solliciteren voor deze functie? Of heb je vragen naar aanleiding van de vacature? Neem dan contact op met Max Tollenaar, afdelingsvoorzitter via mtollenaar@groenlinks.nl. Solliciteren kan door het sturen van een korte motivatie en cv uiterlijk 20 september 2020.

Jouw onderwerp voor een online bijeenkomst

D66 D66 Eindhoven 10-06-2020 08:00

In tijden van corona zoeken we naar nieuwe manieren om elkaar binnen D66 te blijven ontmoeten.

 

 

 

 

Daarom is er nu de Digitale 33, een online bijeenkomst:

van maximaal 33 minuten, waardoor je bij een start om bijvoorbeeld 19:30 uur nog gewoon het NOS Journaal haalt. Of je voorleesuurtje. Of daarna ook nog wat tijd hebt voor dat geweldige boek. over een specifiek onderwerp waarover een D66-lid graag kennis/ervaring deelt, van gedachten wisselt of juist graag input ontvangt. met maximaal 10 deelnemers, zodat je alle deelnemers voortdurend 3×3 in beeld ziet en er ruimte is voor een gesprek.

Voorbeelden van mogelijke onderwerpen:

D66-lid Ton Visser over Corona in China; Privacy-jurist Arthur Westenend over greep houden op de informatiestroom; Tweede Kamerlid Jessica van Eijs over duurzaam bouwen en wonen; Ervaringen en ideeën uitwisselen met geïnteresseerden in andere wijken of gemeenten over bijvoorbeeld armoede, het verminderen van kansenongelijkheid bij online onderwijs, werken met kwetsbare jongeren, een toegankelijke stad voor senioren of het stimuleren van diversiteit binnen D66 Eindhoven. Hoe kan ik een onderwerp op de agenda zetten?

Dat kan hier! De Digitale 33 staat of valt met het aandragen door leden van interessante onderwerpen.

Over welk onderwerp wil jij graag met geïnteresseerden van gedachten wisselen? Of waarover zoek je juist input van andere leden? Aarzel niet en meld het onderwerp aan via onderstaand formulier. We nemen snel contact met je op om de details te bespreken en om de bijeenkomst in te plannen. Belangrijk: als je een onderwerp aanmeldt rekenen we op je voor het (in)leiden van de bijeenkomst.

Wat is je naam?*
Voornaam Achternaam
Wat is je e-mail adres?*
Onderwerp van de bijeenkomst*
Beschrijving*
Geef een beknopte inleiding over het onderwerp en benoem een of enkele vragen die je tijdens de bijeenkomst wil bespreken.
Voorgestelde datum en tijdstip voor de bijeenkomst
Geef a.u.b. aan welke datum en tijdstip je in gedachten hebt voor de bijeenkomst. Tip: plan de bijeenkomst minimaal 5 weken vooraf in zodat de aankondiging minimaal één keer in de maandelijkse nieuwsbrief verschijnt.
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Buurtenquête Geestenberg voltooid – schriftelijk overleg met Woonbedrijf

SP SP Eindhoven 11-05-2020 10:02

Bernard Gerard fungeert vanuit de SP als procesbegeleider bij de Werkgroep Verduurzaming Huurwoningen Geestenberg. Die wil een verdere verbetering en verduurzaming van de huurwoningen van Woonbedrijf in De Geestenberg, zonder verhoging van de totale woonlasten.

De Werkgroep heeft een enquête georganiseerd over de staat van de woningen. De Werkgroep is tevreden over de respons op deze enquête. 135 van de 269 huishoudens hebben hem ingevuld.  De enquête heeft veel materiaal opgeleverd. Vaak betreft dat klachten. Dat materiaal is inmiddels uitgewerkt en daarna gecomprimeerd tot thema’s entree; achterpui; kruipruimte, vloerisolatie en fundering; zonnepanelen; koudebruggen; en badkamer en ventilatie.  Dit kostte even tijd. 
 

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er een gesprek met Woonbedrijf zou volgen over de uitkomst van de enquête. Maar door eerst een reorganisatie binnen Woonbedrijf, daarna door toevallige afwezigheden aan beide kanten, en toen door de Coronacrisis, lukte het alsmaar niet om een afspraak te maken.  Het is op dit moment niet duidelijk wanneer een dergelijk gesprek wel kan plaatsvinden.  De Werkgroep is daarom met Woonbedrijf overeen gekomen dat de eerste contactronde schriftelijk wordt afgewerkt.  Er is een flyer in de buurt uitgedeeld, waarin een kort overzicht van de uitkomst van de enquête. In de tekst staat dat de volledige tekst van de brief aan Woonbedrijf op www.bjmgerard.nl/?p=11487 downloadbaar is.  Vragen en opmerkingen kunnen als reactie op deze sitepagina worden aangeleverd. 

1 mei posters

SP SP Eindhoven 26-04-2020 20:54

1 mei, dag van de arbeid, traditioneel de dag van de arbeidersbeweging. Dit jaar vinden wij als SP dit een extra bijzondere dag. Door de coronacrisis ervaren we allemaal hoe belangrijk de arbeiders zijn, bijvoorbeeld de vakkenvullers, de verpleegkundigen, de vuilnismannen. Het worden nu essentiële beroepen genoemd, deze mensen kunnen niet thuis werken en zijn hard nodig om onze maatschappij draaiende te houden. Een groep mensen die over het algemeen zwaar werk doet, vaak tegen een lage beloning, waardering en zekerheid. Sectoren waar de overheid jaar in jaar uit op heeft bezuinigd en waar veel met flex-contracten gewerkt wordt. De zorg is uitgekleed, onafhankelijke onderzoeken zijn een zeldzaamheid geworden en zelf zijn we als Nederland niet in staat beschermende middelen te produceren.

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2020/04/1-mei-posters

Waar onze premier zich momenteel laat zien als crisismanager, zijn wij kritisch. Oost-Europeanen werken zonder zich aan de RIVM-richtlijnen te kunnen houden door of raken dakloos, huishoudelijke hulpen hebben geen beschermende middelen en cliënten worden bijvoorbeeld niet meer gedoucht.

https://eindhoven.sp.nl/nieuws/2020/04/1-mei-posters

Om aandacht te vragen voor 1 mei, de essentiële beroepen, heeft de landelijke SP posters ontworpen. Deze posters vinden wij fantastisch en Jannie en Sylvie hebben ze afgelopen zaterdag door heel Eindhoven opgehangen.

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

SP succes rond verbouwing van Zwembad de Tongelreep

SP SP Eindhoven 19-02-2020 21:48

De plannen rondom de verbouwing van het zwembad De Tongelreep zijn mede door de inzet van de SP aangepast, zodat het zwemaanbod voor zwemverenigingen en andere gebruikers, zoals zwemlessen, behouden blijven zoals het nu is.

De zwemverenigingen en andere huidige gebruikers van het zwembad, hadden terechte zorgen over het voortbestaan van hun activiteiten na voltooiing van de verbouwing. Met name de rol die TopSport werd toebedeeld, zou ten koste gaan van de basissportvoorziening en gezinnen. Een dreiging die voor de SP reden genoeg was om actie te ondernemen. Een nieuw zwembad dat in de plaats komt van de huidige voorziening, moet volgens de SP in ieder geval toegankelijk en betaalbaar voor gebruikers blijven.

Op basis van de zorgen van zwemverenigingen en eigen onderzoek door onze afdeling, heeft de SP-fractie verschillende moties ingediend, om genoeg ruimte en tijd te garanderen voor de gebruikers van het nieuwe zwembad.

Dit heeft tot succes geleid. De verantwoordelijke wethouder heeft toezeggingen gedaan aan zwemverenigingen en gemeenteraad, die hun grootste zorgen over beschikbaarheid hebben weggenomen. Ook heeft hij toezeggingen gedaan dat er genoeg ruimte per week voor recreatief zwemmen voor families beschikbaar blijft.

Een ander belangrijp punt van de SP was de zeggenschap over de invulling van zwemtijden; we wilden immers voorkomen dat verenigingen alleen op ongunstige tijden gebruik mogen maken van het bad en daarmee leden zouden kunnen verliezen. Hierop is toegezegd dat de zeggenschap over de indeling van de uren neergelegd zal worden bij een nieuw op te richten klankbordgroep/comité, waarin de verenigen vertegenwoordigd zullen zijn. Al met al kunnen we gerust zeggen dat de inspanningen van de SP heeft geleid tot structurele en aanzienlijke aanpassingen in de  plannen van de gemeente met de verbouwing van De Tongelreep, die zonder onze gezamenlijke inzet niet zouden zijn bereikt voor de Eindhovense zwemverenigingen, zwemlessen, families en andere zwemmers in het algemeen in onze sportieve gemeente.

 

Voor meer informatie over SP acties rond het zwembad de Tongelreep click hier

Werkende armen en uitnodiging voor het armoededebat | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 05-02-2020 00:00

Wat doe je als je maandelijks niet rond kunt komen? In Eindhoven leeft 6.8% van de huishoudens in armoede. En wat veel mensen niet weten, is dat maar liefst een derde hiervan betaald werk heeft.

De oorzaken zijn verschillend; mensen met een (flex)baan krijgen regelmatig te weinig uren om rond te komen, en ZZP-ers hebben vaak een te laag uurtarief of te weinig opdrachten. Ook de traditionele man/vrouw-patronen in Nederland spelen een grote rol.

Om de situatie voor werkende armen te verbeteren is sinds 2018 een werkgroep in de stad actief waar ook Saskia Lammers vanuit GroenLinks aan deelneemt. Samen met de werkgroep heeft zij een uitgebreide discussienotitie voor de gemeenteraad geschreven met vier verbeterlijnen en flink wat concrete ideeën daarbinnen:

Snelle ondersteuning en actieve communicatie van inkomensregelingen. Het betaalbaar houden van basisvoorzieningen zoals woonruimte & energie. Actieve werkgeversbenadering: stimuleren uitbreiding uren, goed werkgeverschap en begeleiding gemeente naar beter betaald werk. Het opzetten van goede coaching & ondersteuning door buddies voor zelfstandigen.

De discussienotitie vond grote steun bij andere politieke partijen. De wethouders komen de komende weken terug op alle ideeën die aangedragen zijn. En afhankelijk daarvan, zal GroenLinks met verdere voorstellen komen.

Wil je graag meepraten over armoede? Kom ook op donderdag 6 februari naar het Armoededebat bij de Ergon. Ga naar deze link voor meer informatie en meld je aan.

Lees hier de volledige discussienotitie over werkende armen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.