Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

6 documenten

D66 wil snel onderzoek naar zelf corona testen inkopen voor cruciale beroepen in gemeente Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 20-09-2020 20:50

D66 Lansingerland heeft vragen gesteld aan het college of het huidige COVID-testcapaciteit tot problemen leidt in de essentiële beroepen in onze gemeente. Ook wil D66 van het college weten of zij een oplossing ziet in het door de gemeente tijdelijk commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang).

Ineke den Heijer (fractievoorzitter D66 Lansingerland) : “Hoewel zorgmedewerkers en docenten landelijk voorrang hebben om getest te worden, lijkt het er helaas nog op dat de testcapaciteit in onze regio niet op orde is. Hierdoor duren de afspraken en de uiteindelijke uitslag erg lang. We zien en horen dat er signalen uit de zorg, onderwijs en kinderopvang zijn dat deze vertraging tot problemen leidt. We horen dat er op sommige scholen bijna geen vervangers meer zijn, hoge werkdruk bij ander personeel, kinderen naar huis worden gestuurd, patiënten langer moeten wachten op behandeling, en ouders die niet kunnen werken. We hebben het college vanwege de grote urgentie met spoed te reageren op onze vragen”.

D66 neemt als voorbeeld dat er in Nederland ook werkgevers zijn die hun werknemers aanbieden om op kosten van de werkgever een test te doen bij een commerciële partij. De testlocatie is dan in de buurt en de uitslag is veelal binnen 24 uur beschikbaar. D66 is van mening dat het inkopen van testen om eigen personeel te testen niet hoort bij de kosten die een school, zorginstelling of kinderopvang moet maken.

D66 Lansingerland vraagt daarom of het college bereid is om op zeer korte termijn te onderzoeken of en in welke mate in onze gemeente het testbeleid tot problemen leidt in de essentiële beroepen en, of het commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang) door de gemeente Lansingerland tijdelijk een oplossing kan zijn en kan worden gefaciliteerd door de gemeente. D66 vindt het belangrijk dat bij dit onderzoek ook een indicatie van de kosten wordt meegenomen. Budget beschikbaar stellen voor het testen van deze cruciale beroepen kan naar de mening van D66 door het college worden gedaan, daar de raad onlangs een budget van 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld speciaal voor alle corona gerelateerde problemen.

De gestelde vragen kunt u hier teruglezen.

Regionale Energie Strategieën

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:46

In de commissie Ruimte werd begin deze maand het beoogde proces richting een regionale strategie op warmte, elektriciteit en brandstofbehoeften besproken (RES). De organisatie achter de RES waaraan wij als gemeente deelnemen verzocht de Raad haar wensen en bedenkingen kenbaar te maken op het beoogde proces. Het college deed ons een tekstvoorstel toekomen.

In de aangereikte wensen en bedenkingen door het college kan D66 zich goed vinden. We begrijpen het belang van de glastuinbouw, de focus op betaalbaarheid voor iedereen en het optrekken met ministeries inzake de warmterotonde. Rondom het creëren van lokaal draagvlak door middel van vroegtijdige participatie zijn wij heel blij met de input van het college. Het laten aanhaken van bedrijven, bewoners en maatschappelijk organisaties zal de kwaliteit van de RES niet alleen versterken, maar het is ons inziens ook een voorwaarde voor het slagen van de energietransitie.

Draagkracht van het landschap D66 was niet uitsluitend blij met de voorstellen van het college. Duurzame opwek kost ruimte en het college gaf aan dat ze eerst wilt bepalen wat we kunnen (en waar ze zich comfortabel bij voelt) dan te redeneren vanuit hetgeen dat moet (voldoen aan de energievraag en opgaaf). Het zorgpunt van het college was de dwingendheid vanuit de regio die kan worden opgelegd tot realisatie van duurzame opweklocaties waar de draagkracht van het landschap zich daar minder voor leent.

Wel de lusten, niet de lasten is de insteek die we lazen. We vroegen het college dan ook: “Wil het college wellicht een tekort aan stroom, warmte of brandstoffen bereiken?”

Het stellen van doelen dwingt tot nadenken, overleg en de komst van oplossingen middels concessies. We vroegen het college dan ook het punt van zorg anders te  verwoorden zodat verantwoordelijkheid nemen het uitgangspunt wordt. En of in de definitieve RES kan worden uitgewerkt hoe zoekgebieden tegenover elkaar worden afgewogen met de draagkracht en het landschap in het achterhoofd. Immers is D66 het eens met het college dat alles passend moet zijn bij de identiteit van Lansingerland.

Inzet op energiebesparing en vraagreductie Het concept van de RES was bijgevoegd en voor D66 was het lastig niet alvast op de inhoud in te gaan. In het concept is namelijk geen aandacht voor inzet op energiebesparing en vraagreductie via de regio. Er wordt wel rekening gehouden met andere beleidsfactoren die invloed hebben op de energievraag, zoals inzet op isolatie en CO2 reductie middels laadconcepten.

Wat D66 betreft is het goed dat met externe factoren rekening wordt gehouden om de energievraag in te kunnen schatten. Slecht inzake het niet gezamenlijk inzetten op / en formuleren van doelstellingen op energiereductie. Veel gemeenten zetten nu al wel in op energiebesparing maar, vanwege vrijblijvendheid, levert dit nog te weinig resultaat op. Samen kan je meer. Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken, waardoor er minder ruimte nodig is voor opwek.

Voor de definitieve RES vroegen wij gezamenlijke inzet op reductie uit te werken. Wethouder Van den Beukel gaf aan blij te zijn met de suggestie van D66 en dat een dergelijk verzoek op de inhoud juist zo vroeg mogelijk dient te worden meegegeven als je het bij de definitieve RES verwerkt wilt hebben.

Middels een oplegger via de wethouder is de tekstuele wijziging op de draagkracht van het landschap en de toevoeging van gezamenlijke inzet op energiebesparing en vraagreductie verwerkt in de definitieve beantwoording.

Lokale fracties van D66 zien geen noodzaak voor de Corona-wet

D66 D66 Lansingerland 19-06-2020 14:53

Minister De Jonge heeft vandaag laten weten dat de Tijdelijke wet Covid-19 niet op 1 juli ingaat. De lokale fracties van D66 in Zuid Holland, waaronder Lansingerland, zien geen noodzaak voor de beoogde Corona-wet. De wet creëert een directe lijn tussen maatregelen van ministers en de uitvoering daarvan door burgemeesters, dat achten wij ongewenst.

Het kabinet eigent zichzelf verregaande macht toe en de wet ontbeert een solide juridische basis voor het inperken van grondrechten als de vrijheid van vereniging. Met de wet kunnen ministers buiten de Kamer om besluiten tot het verbieden van evenementen, het sluiten van scholen en ondernemingen en openbaar vervoer. Het is een blanco volmacht voor ministers om zelf corona-maatregelen af te kondigen. Het parlement en de democratie staan daarbij buitenspel alsof we teruggaan naar koning Willem I die ook per decreet regels maakte. Met de directe lijn tussen de maatregelen van de minister en uitvoering door de burgemeester staat ook de gemeenteraad buitenspel.

De Raad van State, Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden, Douwe Jan Elzinga, hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, de Nederlandse Orde van Advocaten en onder andere ook de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen hebben grote zorgen over de beoogde wet. De grondrechten worden onvoldoende gewaarborgd. Zowel de Eerste en Tweede Kamer maar ook de gemeenteraden hebben veel te weinig invloed. De looptijd is veel te lang. En wanneer een minister zelfstandig belangrijke wettelijke regels op gaat stellen is dat in strijd met de basisprincipes van de democratische rechtsstaat, dat is immers de taak van het parlement. Onnodig bovendien, er zijn prima alternatieven. Het kabinet kan zich nu al macht toe-eigenen door de uitzonderingstoestand uit te roepen en het parlement kan daar dan in ieder geval nog weer een einde aan maken.

Maar een verdere uniformering van de noodmaatregelen is ook niet langer nodig. Nu de verspreiding in beeld en onder controle lijkt kan er beter worden teruggevallen op lokale noodverordeningen, met passende uniformering op basis van RIVM richtlijnen, plaatselijk maatwerk en democratische legitimatie. Als democraten en vertegenwoordigers van de lokale politiek vinden wij dat een veel betere werkwijze dan een directe lijn tussen zelfstandig door ministers verordonneerde maatregelen die door onze burgemeesters moeten worden uitgevoerd.

 

Ineke den Heijer, Lansingerland Sander Boschma, Hillegom Annette Pietersen, Nieuwkoop Ralf Boland, Katwijk Jacco van Maldegem, Leidschendam-Voorburg Evert Bobeldijk, Gouda Albert Grooten Waddinxveen. Elfred Bus Oegstgeest Miranda den Tuinder, Hoeksche Waard Sabine Schipper, Zwijndrecht Mieke Bakker, Hellevoetsluis Jeroen Hendriks, Leiderdorp Ahmet Polat, Dordrecht Gernand Ekkelenkamp, Zoetermeer Jesse de Jong, Maassluis Jarle Lourens, Schiedam Vahit Köroğlu, Leiden Pieter Holkamp, Capelle aan den IJssel Constantijn Dolmans, Rijswijk Roger Vieira, Midden-Delfland Elly de Vries, Bodegraven-Reeuwijk Bas van Riel, Lisse Bart van der Ploeg, Teylingen Marcel van Prehn, Barendrecht Wim Smit, Brielle Erik Mulder, Westvoorne Ritske Bloemendaal, Wassenaar Trijntje van Es, Papendrecht Marijke Gommans, Hendrik -Ido-Ambacht Jeffrey van de Lagemaat, Krimpenerwaard Frans Klovert, Zuidplas Dick Gutlich, Noordwijk

Vertrouwen in de toekomst

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Lansingerland 21-05-2020 07:02

Nederland is een land dat al vele decennia door coalities wordt bestuurd. En dat betekent dat partijen om te regeren sommige belangrijke onderwerpen wel, maar andere niet zullen kunnen realiseren. Dat geldt ook voor de VVD, CDA, D66 en ChristenUnie die de huidige coalitie vormen. Gelukkig heeft het CDA veel kunnen realiseren van wat zij in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 belangrijk vond. Denk aan de forse investering in de ouderenzorg, de bevriezing van het eigen risico, de investering in defensie en veiligheid en het verlagen van de belastingen voor gezinnen. Heel belangrijk -vooral in deze tijd- is de bijdrage die het CDA levert aan een sterke samenleving. Haat zaaien wordt harder aangepakt, raddraaiers en notoire dwarsliggers kunnen rekenen op een flinke boete. Minister Grapperhaus heeft daarvoor recent enkele wetsvoorstellen ingediend. Het CDA steunt het invoeren van een maatschappelijke diensttijd en gaat meer werk maken van het zichtbaar maken van onze nationale geschiedenis en het leren van het volkslied: kortom, zaken die iedereen binden die in ons land wonen, ongeacht afkomst en religie. CDA signatuur Veel stemmingen die de afgelopen tijd in de Tweede Kamer kwamen hadden een duidelijke CDA signatuur. Het is mooi om te zien dat de partij in staat is zo veel te realiseren uit haar verkiezingsprogramma. Regeren is mooi, maar het houdt ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid in. De CDA-fractie staat dan ook voor de loyale uitvoering van voorstellen die de coalitiepartners belangrijk vinden. Dat vergt een voortdurende toelichting in deze tijd waarin het compromis vaak verdacht is. Belangrijke rol 2020 is een jaar waarin grote vragen onze aandacht zullen opeisen. Hoe zorgen we dat na de crisis een economische opleving volgt en ook de samenleving sterker wordt? Grote opgaven dus, maar ook een grote motivatie om hier antwoorden op te geven. Vicepremier en minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, minister Hugo de Jonge speelt samen met premier Mark Rutte een belangrijke rol in de bestrijding van het coronavirus. Onlangs begon hij tijdens een persconferentie zijn verhaal over de ultieme stip op de horizon. Want wanneer is dit voorbij? Wanneer is het coronavirus niet meer allesbepalend voor onze samenleving? Dat is hoogstwaarschijnlijk pas het geval als er een vaccin is. Misschien al over een half jaar, zeggen de optimisten. Misschien pas over een paar jaar, zeggen de pessimisten. Het zal er tussenin zijn. De verantwoordelijke bewindslieden doen alles wat ze kunnen om zo snel mogelijk vaccinaties beschikbaar te hebben, maar niemand die het op dit moment zeker weet. Hugo de Jonge benadrukte dat we met elkaar naar een nieuwe fase van deze crisis gaan. Na de uitbraakfase gaan we nu via een overgangsfase naar de tijd waar we als samenleving meer grip hebben op het virus, de controlefase. Naar een nieuw normaal, waarin we met allerlei aanpassingen het gewone leven zoveel mogelijk kunnen leiden, in afwachting van een vaccin. En dat, zonder dat het virus opnieuw om zich heen grijpt. Farmaceuten en onderzoekers over de hele wereld geven de wereld steeds meer hoop dat het vaccin tegen het coronavirus weleens binnen afzienbare tijd zou kunnen worden gevonden. De bewindsman weet inmiddels wel uit ervaring dat het succes van zijn aanpak valt of staat met de afspraken die we als samenleving met elkaar hebben gemaakt. Die hebben gezorgd dat we de verspreiding van het virus onder controle kregen. Dat hebben we samen gedaan en om dat virus onder controle te houden zullen we het wéér samen moeten doen. De verrassingsaanval van maart moeten we niet nog een keer meemaken. Ankerpunt De bescherming van onze kwetsbare mensen blijft voor Hugo de Jonge een ankerpunt in de aanpak. Tot de laatste fase van de route, totdat het vaccin er is, zullen we met elkaar extra moeten omzien naar ouderen, naar mensen met een beperking en naar chronisch zieken. Het is belangrijk dat mensen weten dat er een groep is, die we zoveel mogelijk moeten afschermen van het virus. Alle maatregelen die we nemen die soms ook ingrijpend zijn in het leven van mensen zijn er juist op gericht om ouderen en andere kwetsbare mensen zo veilig mogelijk te houden. Tijdens de afgelopen persconferentie op 19 mei jl. zei hij: ‘We hebben de laatste maanden veel hartverwarmende initiatieven en acties gezien om juist hen een hart onder de riem te steken. En nu we weer vooruit kunnen kijken, is het des te belangrijker dat we blijven omzien naar de mensen die het het zwaarst hebben’. Dat betekent wat het CDA betreft, nee zeggen tegen individualisme en eigen belang en ja zeggen tegen het nemen van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Grote opgaven dus, maar ook een grote motivatie om hier antwoorden op te geven.

Update herontwikkeling Treurniet

D66 D66 Lansingerland 19-05-2019 10:06

Begin oktober werd er in de commissie Ruimte gesproken over de herontwikkeling van locatie Treurniet in Berkel Centrum. D66 zette daarbij in op het toepassen van participatie en een goede ruimtelijke ordening.

Recent is het voorontwerpbestemmingsplan Woningbouwlocatie Treurniet gepresenteerd. Tot en met woensdag 1 mei 2019 lag het plan ter inzage op het gemeentehuis. Iedereen kon een inspraakreactie op het voorontwerpbestemmingsplan bij het college indienen. Het plan realiseert woningen in het starterssegment. Een segment waar veel behoefte aan is binnen Lansingerland. D66 verwelkomt de starterswoningen en ziet de herontwikkeling van de Maalderij dan ook het liefst snel plaatsvinden.

 

Participatietraject omwonenden D66 blijft kritisch over het participatietraject en de kwaliteit van het plan. D66 vindt dat goed kunnen wonen van toepassing dient te zijn op nieuwe en bestaande bewoners. Niet alle omwonenden voelen zich op dit moment voldoende gehoord. Er zijn bijvoorbeeld zorgen over de milieucirkels en de grondwaterhuishouding. D66 vindt een open en transparant proces waar ieders belang goed betrokken en afgewogen kan worden belangrijk. Daarbij is ook D66 realistisch en weet dat een plan met 100% draagvlak vaak niet haalbaar is. D66 heeft om meer inzicht te krijgen in het handelen van de gemeente raadsvragen gesteld. Wethouder Arends bevestigde het beeld in de commissie ruimte van april 2019 dat op dit moment draagvlak ontbreekt bij omwonenden voor het plan.

Herinrichting Berkel-Centrum-Oost

D66 D66 Lansingerland 24-02-2019 16:19

Op een zonovergoten vrijdagmiddag 15 februari liepen we met Ineke den Heijer, fractievoorzitter van D66, een rondje Berkel-Centrum. We keken naar het voorlopige resultaat van de herinrichting van de Herenstraat, de Kerkstraat en bijna afgeronde herinrichting van het plein bij ’t Vierkantje, en hoe het eigenlijk met de leegstand van winkels gesteld is.

Freek J. Zijlstra – Heraut

Stenen voor stenen We beginnen onze inventarisatie bij bibliotheek Oostland en stellen met teleurstelling vast dat de supermarktruimte de negatieve uitstraling van jarenlange leegstand begint te krijgen. De Nieuwstraat is nu op de schop en dan is het jammer om te zien dat dit gebied niet echt tot ontwikkeling is gekomen. In de Nieuwstraat staan twee panden leeg van voormalige horecabedrijven, die hun wens voor een buitenterras niet konden verwezenlijken. Ook in de toekomst blijft deze straat toegankelijk voor bestemmingsverkeer en handhaaft de gemeente de parkeerplaatsen. Het is jammer dat de gemeente en de eigenaar van de leegstaande parkeergarage van de voormalig Jumbo niet tot afspraken zijn gekomen over het gebruik van die parkeergarage. Dat zou een deel van de parkeerproblematiek kunnen oplossen aan de oostkant van Berkel-Centrum. Tegenover de nu leegstaande ruimte van het Wolstalletje lopen we langs de jarenlang leegstaande fietsenwinkel het autoloze plein van ’t Vierkantje op. De stenen liggen eindelijk op hun plek; alleen het vaste meubilair ontbreekt nog. Mooie stenen, maar een kale bedoening. Alleen De Wachter en het Carillon hebben positie ingenomen op de hoeken van het plein. De Herenstraat is helemaal autovrij en oogt wat leeg. Het voormalige pand van Shoeby, dat verhuisd is naar een gedeelte van het voormalige pand van de ABN-AMRO bank in het ‘nieuwe’ winkelcentrum, staat helaas nog leeg. In het andere deel van dat pand komt een dameskledingzaak. In het pand waar schoenwinkel van der Hoven gevestigd was, komt Roobol interieurinrichting. We lopen terug naar het plein bij ’t Vierkantje en nemen plaats op het terras van Maison Sjokola.

Beperkte leegstand Wat is de conclusie? Ineke den Heijer: “Gelukkig zien we dat in het nieuwste gedeelte van het huidige centrum leegkomende winkelruimten weer redelijk snel een nieuwe bestemming krijgen. Berkel-Centrum heeft in de regio een goede naam. Ik hoop dat nieuwe ondernemers het volhouden en opgewassen zijn tegen de toenemende concurrentie van internetverkopen. Een mooie inrichting van het centrum is belangrijk. Maar dat winkeliers daarnaast (gezamenlijk) activiteiten moeten ontwikkelen zodat er steeds weer iets (nieuws) te beleven valt, staat ook buiten kijf. We hebben in onze regio veel keuze, dus je moet je wel weten te onderscheiden. Zorgelijk is het dat een paar panden in het oudste gedeelte van het centrum maar niet bezet worden, vooral het pand aan het eind van de Herenstraat, waardoor dit deel een saaie uitstraling heeft. Dat geldt ook voor het pand in de doodse hoek van het plein, waar eerst de fietsenwinkel gevestigd was. Op deze plek past echt een horecavoorziening met een mooi terras op het plein. Vanaf ’t Vierkantje, chinees restaurant Nieuw Kanton, tot Maison Sjokola zou op die manier een halve cirkel van (buiten)horeca tot stand kunnen komen.”

‘Huiskamer’ van steen Nicole Koeleman van Maison Sjokola laat ons de vergunning voor haar buitenterras zien, nadat we verbaasd vastgesteld hebben dat hier geen sprake lijkt te zijn van een ‘royaal terras’ op een ruim plein dat ‘een huiskamergevoel moest geven en waar je graag zou willen verblijven’. Wat gaat nu straks echt sfeer op het plein brengen? De watersproeiers en de daar geplande bank? Wat is er eigenlijk met het groen gebeurd? De herinrichting van het plein zorgt echt voor een kwaliteitsimpuls voor het centrum van Berkel. Dat is een prima keuze geweest van de gemeenteraad. Maar de inrichting is wel heel stenig. Dat is niet meer van deze tijd. In Bergschenhoek maken we het centrum gezelliger door meer groen, waarom lijkt dat hier niet te gebeuren? Ineke: “Je kunt zien dat op een aantal plaatsen bomen zullen komen. Maar daar blijft het zo te zien bij. Ook alle aangrenzende straten zijn ingericht met een minimaal aantal bomen. Ik begrijp best dat dit plein en de Herenstraat in verband met de wekelijkse markt en plaatselijke festiviteiten multi-inzetbaar moeten zijn. Maar nu lijkt het wel heel kaal te worden! De campagne ‘stenen eruit, groen erin’ hebben we hier als politiek en gemeente in ieder geval laten liggen. Als D66 hebben we onlangs ook al gepleit dat de gemeente scholen moet gaan helpen met het vergroenen van schoolpleinen. Die motie is unaniem door de raad aangenomen. – Dat ‘vergroenen’, daar moeten we bij de inrichting van Berkel-Centrum-West ook weer goed op gaan letten! – Misschien is het hier nog gedeeltelijk te redden met verrijdbare plantenbakken. Dat heeft dan in ieder geval een groene uitstraling, en kan het iets verkoeling brengen gedurende hete zomers, al draagt het niet bij aan het afvoeren van wateroverschot bij regenwater.” Volgens Nicole mist het plein met zoveel open ruimte de uitstraling van gezelligheid. “Er is nu niets te doen. Je kunt er alleen maar zitten, op een gevelterras. Een levensgroot schaakbord, een jeu de boules baan of een klimtoestel voor de kinderen zou extra beleving geven en iets om met elkaar op het terras naar te kijken en er wat langer te blijven!” Ineke den Heijer is het daar helemaal mee eens. “Mensen met ideeën kunnen zich bij D66 melden!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.