Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

62 documenten

GB Dorpscafé over lokale woningmarkt: “Samen de schouders eronder en creatief naar kansen zoeken”

Gemeentebelangen Gemeentebelangen DENK Renkum 23-04-2024 18:08

Strategisch adviseur Koen van der Most van de woningcorporatie Vivare schetst aanvankelijk een somber beeld. De doorstroming vanuit huren naar betaalbare koop ligt zowat stil. We hebben te weinig huuraanbod, op één woning komen wel honderden reacties. Vivare heeft geen eigen grondposities. “We kunnen met de huuropbrengsten de rente van woningverbeteringen nauwelijks betalen.” Van der Most voegt ook kansen en positieve ontwikkelingen toe: “De prestatieafspraken met de gemeente en de Woondeal geven richting. Dat is nodig om strategisch naar de toekomst te kunnen gaan. Vivare bezit vastgoed dat we anders kunnen invullen, denk bijvoorbeeld aan het delen van woningen.”

Makelaar Coen Sonneveld onderschrijft het ontbreken van doorstroming. “De alarmbellen gaan inderdaad elke dag af. Doorstroming is noodzakelijk, maar is er niet. Senioren willen graag verhuizen naar een appartement. Maar die zijn super schaars. Als er gebouwd wordt, trek je ook inwoners van buiten de gemeente aan. Daardoor komt de lokale verhuistrein niet op gang. Een oplossing kan de woonvergunning zijn die er vroeger wel was. Je moet dan sociaal of economisch gebonden zijn om je te kunnen vestigen in de gemeente.”

Projectontwikkelaar Ruud Hendriks ziet kansen: “Die 950 woningen voor Renkum kunnen we best realiseren. Er zijn plekken genoeg om dat binnen de bebouwde kom te doen. Maar… er worden veel eisen en regels gestapeld waardoor je lastig kunt bouwen. Denk aan de stikstofnormen, een bepaald percentage betaalbare woningen en de weerstand vanuit omwonenden of organisaties.

We zouden met z’n allen flexibeler moeten zijn en aan de voorkant helder zijn. Ga in gesprek, zoek elkaar op en maak duidelijk dat een participatietraject niet betekent dat elke wens te realiseren is. De procedures bij de Raad van State vertragen enorm terwijl het resultaat veelal nauwelijks wijzigt. Wees vanaf het begin transparant en zoek naar een mooie gemene deler.”

Uitgaven sociaal domein onduidelijk

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Hoogeveen 07-03-2024 19:58

Er gaat heel veel geld om in het sociaal domein. De vele miljoenen zijn gereserveerd voor uitgaven op sociaal gebied zoals bijstandsuitkeringen, toeslagen, financiële tegemoetkomingen voor bv. studiemateriaal of sport voor de kinderen. Gemeentebelangen is akkoord gegaan met de huidige reserveringen voor het sociaal domein maar wil wel graag weten welke bedragen uitgegeven wordt aan welke thema’s. Het onlangs gepresenteerde verslag vanuit het college geeft helaas weinig soelaas. Geert-Jan Walda: “Het college heeft uitspraken gedaan over de financiële positie en dat er beperkte financiële ruimte zou zijn voor aanvullende ambities. Wij vinden het noodzakelijk dat de gemeente meer duidelijkheid hierover verschaft. Over welke ambities gaat het? Hoe voorsorteert de gemeente over de maatschappelijke ontwikkelingen?”. Walda vervolgt: “Het is goed dat we zorgen voor onze inwoners die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Maar we doen dat met gemeenschapsgeld, dus moeten de uitgaven verantwoord kunnen worden naar onze inwoners.  Als wij antwoorden van de gemeente krijgen op onze vragen, kunnen wij ook beter inschatten of we het huidige beleid ongewijzigd kunnen voortzetten.”

Invulling Bentinckspark Noord

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Hoogeveen 09-02-2024 11:48

8 februari jl. was er een inloop-bijeenkomst waarbij gevraagd is naar de ideeën van inwoners van onze gemeente over de mogelijke invulling van dit stukje grond naast de al aanwezige sportvoorzieningen in dit gebied. De gemeente liet zelf ook enkele potentiële scenario’s zien, aan de wand opgehangen. Zo werd genoemd: skeelerbaan, zwembad/ijsbaan, school met beperkt aantal woningen. Het gaf een levendige discussie. Jacob van der Heide van Gemeentebelangen was erbij: “Wij willen dat inwoners direct worden betrokken bij de planvorming en zo ook hun invloed hierop kunnen uitoefenen. Daarom luisteren wij vooral en bespreken dit binnen onze fractie en binnen de gemeenteraad. We houden rekening met de wensen van onze inwoners”. Ook de opmerkingen die gehoord zijn, zoals van een aanwezige: “Mooi al die plannen om te verbeteren, maar doe ook iets tegen het vandalisme op het sportpark. Met regelmaat worden de kunstgrasvelden vernield o.a. door brandstichting”. Van der Heide zal hierover vragen stellen aan het college.

Gedragscode voor raads- en commissieleden

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Renkum 31-01-2024 21:45

De gemeenteraad heeft een bijzondere verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de integriteit voor het lokaal bestuur. Dit is zowel een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeenteraad als geheel, als de individuele raadsleden die daar deel van uitmaken. In de raad van 31 januari is de ‘Gedragscode 2024’ met een ruime meerderheid aangenomen.

GemeenteBelangen vindt het belangrijk om afspraken te maken over houding en gedrag; hoe we als raads- en commissieleden met elkaar omgaan. Dat verbetert de samenwerking en zorgt ervoor dat je je werk goed kunt doen. Juist in een diverse en polariserende maatschappij, zijn basis afspraken rondom integriteit, gedrag, normen en waarden van groot belang.

Met fatsoen elkaar recht in de ogen kijken

Fractievoorzitter Annemiek Nijeboer: “Met het ondertekenen van de gedragscode geef je als raad aan dat je je conformeert aan de inhoud van de regels. Het feit dat regels niet perse juridische gevolgen hebben, betekent niet dat je niet met elkaar iets af kunt spreken. Het gaat erom dat je dus in bepaalde situaties aan de hand van de regels met elkaar het gesprek kunt voeren. Niet om het goed of fout te noemen of er een gerechtelijke vervolging aan vast te kunnen knopen, maar om met fatsoen elkaar recht in de ogen te kunnen kijken.“

Met twee amendementen wilden de fracties FJB en RRR een aantal artikelen van de Gedragscode schrappen. Wat GemeenteBelangen betreft zijn ook die artikelen helpend aan goede omgangsvormen. Niet om elkaar de maat te nemen, maar om handvatten te hebben voor een transparant gesprek. Daarom heeft GemeenteBelangen beide amendementen niet gesteund. Het amendement van RRR kreeg van geen enkele andere fractie steun; het voorstel van FJB kreeg steun van RRR en D66.

De ‘Gedragscode en Integriteitsregels voor raads- en commissieleden gemeente Renkum 2024’ is met een ruime meerderheid aangenomen; alleen de fracties RRR en FJB stemden tegen.

Raadslid Ryanne Meijer kondigt vertrek aan

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Noordenveld 15-12-2023 12:46

Ryanne Meijer, gemeenteraadslid voor Gemeentebelangen Noordenveld sinds 2018, heeft de fractie en het bestuur laten weten dat ze gaat stoppen met haar werkzaamheden als raadslid. De reden van haar vertrek is een verandering in haar persoonlijke omstandigheden.

Ryanne: “Ik heb een nieuwe baan en ga meer werken, waardoor ik minder tijd en aandacht kan besteden aan het raadswerk. Ik ben er niet de persoon naar om dingen half te doen. Daarnaast ben ik moeder van 2 prachtige kinderen en wil ik er voor hen zijn. Ik heb het raadswerk met veel plezier gedaan en ga het zeker missen. Ik blijf actief betrokken bij Gemeentebelangen, maar wel in een andere rol. Welke rol dat is, zal de komende tijd duidelijk worden.”

Fractievoorzitter Richard Veurman betreurt het vertrek: ‘’Ryanne is scherp van de tongriem gesneden en heeft een uitstekende dossierkennis, met name op het gebied van het sociaal domein. Uiteraard gaan we haar kwaliteiten, kritische noot, lach en sociale betrokkenheid binnen onze fractie missen. Tegelijkertijd hebben we begrip voor haar keuze.’’

Voorzitter van Gemeentebelangen Noordenveld Jeroen Kruims zat samen met Ryanne in de Noordenveldse raad tijdens de raadsperiode 2018-2022. Hij kan het alleen maar eens zijn met de woorden van Veurman. “Ze heeft zich tot op de dag van vandaag met ziel en zaligheid ingezet voor de Noordenveldse samenleving. In het algemeen, maar vooral in haar specialisme, het sociaal domein, zullen we Ryanne, met haar parate kennis en tomeloze inzet voor de inwoners van de gemeente Noordenveld, enorm missen.”

Ryanne zal stoppen na de besluitvormende vergadering van 3 april 2024. Hierdoor is er voldoende tijd om de volgende kandidaat op de lijst te benaderen en haar portefeuilles over te dragen.

GemeenteBelangen: plannen verbouw/nieuwbouw gemeentehuis financieel niet verantwoord!

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 25-11-2023 18:37

GemeenteBelangen: plannen verbouw/nieuwbouw gemeentehuis financieel niet verantwoord!

Prioritiet aan betaalbaar houden van zorg en onderwijs- en sportvoorzieningen

Het college van Burgemeester en wethouders van Raalte heeft plannen gepresenteerd voor verbouwing of nieuwbouw van het gemeentehuis. Afhankelijk van de variant is met de plannen een kostenplaatje gemoeid van minimaal 15 miljoen euro tot maximaal 37 miljoen euro.

Dat is heel andere koek dan het plan van januari 2022 toen de kosten nog geraamd werden op 4 miljoen euro.

GemeenteBelangen vindt de plannen op dit moment  financieel niet verantwoord en stelt daarom  voor om  de plannen voorlopig in de koelkast te zetten.

Jos Westenenk van GemeenteBelangen licht het standpunt  als volgt toe:

“Het huishoudboekje van de gemeente is niet sluitend. Voor 2024 is er een tekort van 1,8 miljoen euro en vanaf 2026 wordt rekening gehouden een tekort per jaar van circa 3 miljoen euro.  Dat tekort loopt op tot 4,5 miljoen als de reservepot voor jeugdzorg, wmo en bijstandsuitkeringen leeg is. Immers voor de kosten van  zorg aan onze inwoners worden tekorten verwacht van meer dan 1,5 miljoen euro per jaar. Deze tekorten kunnen voorlopig nog even uit een reservepotje betaald worden, maar die is snel leeg”.

Het tekort van 4,5 miljoen euro loopt nog verder op doordat bij dit bedrag nog geen rekening is gehouden met onder meer de kosten van de plannen voor het gemeentehuis, de plannen voor nieuwbouw/ verbouw sporthal Heino en de gestegen kosten voor nieuwbouw/ verbouw van scholen.

Dat de begroting vanaf 2026 grote tekorten vertoont, heeft voor een belangrijk deel te maken met de rijksvergoeding. Gemeenten zijn voor hun inkomsten voor 60% tot 70% afhankelijk van de vergoeding van het rijk. Deze vergoeding daalt in 2026 fors. Alle gemeenten hebben hier zorgen over en hopen dat het rijk toch over de brug komt voor extra geld.

Hierover is op korte termijn echter geen duidelijkheid. Wij vinden daarom dat het op dit moment het  financieel niet verantwoord is om besluiten te nemen over een project waar minimaal 15 miljoen en maximaal 37 miljoen euro mee is gemoeid. Omgerekend per inwoner kom je met nieuwbouw uit op een bedrag tussen de € 850,- en € 1.000,- per inwoner. Hiervoor krijgen we geen extra vergoeding van het rijk, dus het moet plat gezegd betaald worden door onze inwoners.

Besturen is kiezen en prioriteiten stellen. Deze plannen hebben voor GemeenteBelangen niet de hoogste prioriteit.

Wij geven prioriteit aan het betaalbaar houden van de zorg aan onze inwoners en goede onderwijs en sportvoorzieningen. Vooral de betaalbaarheid van de zorg aan de inwoners baart onze grote zorgen!

Interessant? Deel het direct met uw netwerk

Beschouwing Gemeentebelangen begroting Heusden 2024

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 14-11-2023 08:23

Voorzitter, graag wil ik beginnen met het maken van een compliment aan het college en de ambtelijke organisatie voor het opstellen van de begrotingsstukken. De extra ingeplande ambtelijk-technische begrotingsavond is wat Gemeentebelangen betreft voor herhaling vatbaar, onze dank voor al jullie inspanningen.

De titel voor de begroting is verstandig vooruit, woorden die Gemeentebelangen van harte onderschrijft. We kunnen ook niet anders, gezien de vele financiële onzekerheden.

Eén hiervan waar we zelf geen grip op hebben is de korting op het gemeentefonds vanaf 2026. In de begroting lezen we dat het tekort in het Gemeentefonds 3 miljard bedraagt. Voor Heusden betekent dit voor 2026 en 2027 bijna 15 miljoen minder inkomsten. Maar blijft het hierbij?

Begin september is er namelijk een rapport verschenen van de Studiegroep Begrotingsruimte die het rijk adviseert. Zij geven aan dat het Rijk vanaf 2028 maar liefst 17 miljard moet bezuinigen! De korting uit het Gemeentefonds is voor de toekomst dus uitermate onzeker. Met deze donkere wolk die op ons af komt drijven zullen we rekening moeten houden.

In de 2

bestuursrapportage zien we dat het begrotingstekort voor de jaren 2026 en 2027 iets minder wordt, maar het is nog steeds een stevig tekort en daar zullen we te zijner tijd toch maatregelen voor moeten nemen.

Ondanks deze grote onzekerheid worden er in de begroting toch forse investeringen voorgesteld.

De GOL is er hier een van, deze is onvermijdelijk. De nieuwbouw voor de centrale huisvesting van de gemeentelijke organisatie is dit niet.

Het zijn twee grote projecten waarvan de exacte bedragen nog niet bekend zijn. Gemeentebelangen maakt zich hier zorgen over. Wij willen eerst een overzicht van de belangrijkste investeringsopgaven voor de komende jaren met de daarbij behorende jaarlijkse kapitaallasten. Pas dan kunnen we een financieel verantwoord besluit nemen over een nieuw gemeentehuis, zonder dat andere belangrijke plannen in gevaar komen.

We willen richting het college nogmaals benadrukken dat deze begroting geen autorisatie geeft voor een nieuw te bouwen gemeentehuis. Zoals u zelf aangeeft in de begroting zal hiervoor separaat een kredietvoorstel aan de raad worden voorgelegd.

En wat in deze ook belangrijk is, is dat het financiële effect van deze investeringen pas in 2028, 2029 zichtbaar worden. De lasten van nieuw beleid beginnen dus pas later en die zijn nu nog niet zichtbaar in de begroting.

Een tweede punt van zorg zijn de in bijlage 12 opgenomen risico’s. Gemeentebelangen twijfelt of de genoemde risico’s voldoende in beeld zijn gebracht. Zijn de bedragen wel reëel? Wat als dit straks hoger is? Enkele voorbeelden wil ik hier even kort benoemen.

De stikstofmaatregelen en de bedragen voor het sociaal domein staan op nul. Met andere woorden men verwacht geen financiële verhoging hiervan. De kans op een verhoogd financieel risico overschrijding voor het GOL is bijvoorbeeld maar 1%. De REKS staat op 10%, dat zou maar een verhoging betekenen van 1,2 miljoen, dat is niks.

Naar onze mening zijn de risico’s te bescheiden ingeschat. Er hoeft zich maar één risico voor te doen en we hebben een probleem. Samenhangend hiermee wil ik ook het verloop van de algemene reserve benoemen. Deze is ook niet rooskleurig.

Op 1 januari 2028 staat de teller van de algemene reserve op 7,8 miljoen. Gemeentebelangen stelt bij deze ondergrens vraagtekens. Is deze wel voldoende gezien de voorzichtige inschatting van de risico analyse? Op langere termijn zien we minder eigen vermogen en meer vreemd vermogen en de risico’s nemen toe. We dienen dus voorzichtig te zijn met investeren in grote projecten, een pas op de plaats maken is daarom noodzakelijk.

Gemeentebelangen is blij met het voorbereidingskrediet voor het onderzoeken naar het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom de Kennedybrug. Een eerste stap om de onveilige verkeerssituatie op die plek aan te pakken is hiermee gezet evenals het plaatsen van enkele verkeersborden. We vertrouwen erop dat het college voortvarend te werk gaat met het maken van de herinrichtingsplannen, haast is daarbij geboden.

In het verlengde hiervan is het belangrijk om de verkeerssituatie in onze gemeente goed in beeld te hebben. Actuele cijfers van verkeersongevallen helpen ons om op tijd maatregelen te nemen. Ook straks met de uitvoering van de GOL-plannen en de mitigerende maatregelen is het makkelijk om hier inzicht in te hebben. We willen het college vragen om te onderzoeken of het gebruik van de VIA Software uit Vught hierbij een hulpmiddel is. Graag een toezegging hierop van de wethouder.

De huidige boa-capaciteit is nijpend. Door het toenemende takenpakket van de BOA’s wordt de druk alleen maar groter. Binnen onze organisatie zijn twee boa’s bevoegd om als stagebegeleiders op te treden. In de beantwoording van de technische vragen lezen we dat we maar 1 student een periode van 10 weken kunnen plaatsen.

Het is ons niet helemaal duidelijk hoe we dit moeten interpreteren. Voorzitter, we begrijpen dat het begeleiden van leerlingen tijd kost maar daar staat tegenover dat ze ook lichte taken van een boa kunnen overnemen, ze zijn de extra ogen en oren in de wijk. Wij zijn van mening dat we optimaal gebruik moeten maken van de beschikbaarheid van studenten. Met 2 BOA-stagebegeleiders en 3 BOA’s die ook begeleidingsonderdelen uit kunnen voeren kunnen we minstens 2 studenten een heel schooljaar rond een stageplek geven. Gemeentebelangen zal hiervoor een motie indienen.

Ten slotte willen we nog een 2

motie indienen om meer verlichting aan te brengen op het fietspad aan de Spoorlaan, specifiek het gedeelte vanaf de bushalte bij het Ei van Drunen tot aan de afslag naar de Vimmerik. Vooral het gedeelte langs de bossen, waar vroeger de entree van het Land van Ooit was, is erg donker. Dit is voor een fietser niet prettig en voelt onveilig.

Gekomen aan het einde van deze beschouwing is het duidelijk dat we de komende jaren verstandig vooruit moeten, maar wij zouden het woordje “financieel” er aan willen toevoegen. “Financieel verstandig vooruit”, dat wordt de uitdaging voor Heusden. Met de energiecrisis, de klimaatopgave, de zorg- en vergrijzingskosten, de explosieve stijging van de afvalstoffenheffing is dit een grote uitdaging voor de raad en het college. Gemeentebelangen wenst hen daarmee veel wijsheid toe.

Algemene beschouwingen 2-11-2023

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 03-11-2023 08:57

Inbreng Fractievoorzitter Bernard Minderhoud.

Voorzitter, mede raadsleden, bezoekers hier in de raad en inwoners thuis.

Een lijvig document waar vele fracties vele vragen over hebben kunnen stellen. Vragen die soms in een detailniveau zijn terug te voeren waarvan je kan denken: “Doen wij als raad nog wel het goede?” Omgekeerd kan je je ook afvragen of er vanuit het college niet tot in een te verre mate in detail door wordt gegaan en maak je het daardoor een vicieuze cirkel.

Zoals wij hebben aangegeven bij de start van dit college is het aantal van vijf wethouders echt te veel. En het resultaat is wat ons betreft zichtbaar. Een wethouder die weinig inhoudelijke taken heeft en vier wethouders die te veel tijd hebben en zich te veel met de inhoud bezighouden, waardoor de hoofdlijnen aan alle kanten worden aangetast. En laten we wel zijn, de omvang van onze gemeente en de problematiek van onze gemeente rechtvaardigen echt geen vijf wethouders. We hebben als gemeente geen grote problemen. We houden ons bezig met de “stoeptegels en de lantarenpalen.” En als het ergens echt over gaat is er geen politieke discussie maar wordt er verwezen naar het hoofdlijnenakkoord, waar Gemeentebelangen niet aan deelneemt.

Alle vernieuwingen die besproken zijn, zijn er dus niet gekomen. De veranderingen, waar de grootste partij met hun boegbeeld zo veel over heeft geroepen, zijn, zoals zo vaak, een oude wijn in de zelfde zak gebleken. Wij willen dan ook opnieuw oproepen om toch echt een keer werk te maken van de verandering. We hanteren het BOB model en de beeldvormende vergadering is nu vaak een ronde van verdiepende vragen. Schaf het af en ga meer de discussie aan met elkaar. Daag elkaar uit en zorg voor een brede discussie en niet het volgen van het college. Het college moet doen wat wij zeggen. En als er kaders gemaakt moeten worden doen wij dat. De discussie over de winkeltijden was daar een mooi voorbeeld van. Alleen was er direct paniek: waarom doen we dat nu en op deze manier. Dat komt omdat het dan politiek wordt en dan komen er verschillen boven. Ook kan dit leiden tot betere en mooiere besluiten voor onze gemeente in de toekomst.

Alle plannen die we gemaakt hebben kosten geld. Soms veel geld soms minder geld. Zoals Gemeentebelangen al vaker heeft aangegeven maken wij ons in deze periode zorgen over de lange- termijn- financiën van de gemeente. Wij geven ook complimenten want er wordt zorgvuldig en goed omgegaan met de financiën. Op verzoek van Gemeentebelangen gaan we al in een vroeg stadium met elkaar het gesprek aan over keuzes, hoe zorgen we er voor dat de gemaakte keuzes ook haalbaar en betaalbaar blijven en durven wij als bestuur en hoogste orgaan van deze gemeente bestaande plannen te veranderen of zelfs te stoppen. Niet omdat we dat nou zo graag willen, maar dat de tering naar de nering gezet moet worden en dat de hoogste prioriteit ook daar gelegd wordt waar die nodig is. Ik kom daar zo nog op terug. De gemeente is ook verdeeld over wat er wel is en wat er niet is. Een voorbeeld is een AZC. We hebben vorige week een presentatie gehad over de participatie en dan is meedenken het niveau. Wij maken ons zorgen over het draagvlak en de manier van meten onder de inwoners. Wij vragen dan ook aan alle aanwezige fracties dat ook de andere kant van het verhaal gehoord moet worden. We moeten ons openstellen voor andersdenkenden. We kunnen het oneens zijn, maar uiteindelijk moeten wij de gevoelens in de gemeente niet eenduidig uitdragen. Dit is al te vaak gedaan in het verleden. “We hebben dit bedacht en u mag meedenken over hoe u ons gaat helpen.” Als je dan niet kan aangeven dat je überhaupt niet wil helpen dan is er altijd een succesvol participatieproces doorlopen en dat is niet het beeld van participatie. Er is al te vaak een weg bewandeld waarbij alleen de voorstanders mochten meepraten. Dit zorgt niet voor de beloofde open en eerlijke bestuurlijke gemeente die dicht bij de inwoners staat. Uiteindelijk weet je nog niet wat het echte antwoord is.

Als het gaat om meedenken blijven wij er ook voorstander van om jongeren te betrekken. De gemiddelde leeftijd hier in de raad is met de komst van een enkele twintiger en dertiger nog steeds erg hoog. Een jongerenraad die we gevraagd en ongevraagd om advies kunnen vragen is in lijn met andere organen die er al wel zijn. Kost niets en wel veel extra input. Wij horen graag van de medeleden of hier steun voor is om dit eventueel per motie of anderszins bij toezegging te laten onderzoeken.

Aanbestedingen in sociaal domein.

In de beeldvormende vergadering is aangegeven dat er binnenkort een aanbesteding komt voor het aan het werk brengen van inwoners. Het vaak veranderen en de onzekerheid voor partijen in het sociaal domein is vaak ook een reden voor veranderingen en derhalve ook stagnatie van investeringen door de partners. Wij denken dat dit niet wenselijk is en vragen het college zeer terughoudend te zijn en meer te kiezen voor subsidierelaties op lange termijn en niet voor korte aanbestedingen. Graag zouden wij willen pleiten om dit zoveel als mogelijk via subsidies voor de langere termijn te laten verlopen om zo de continuïteit en de borging van investeringen te garanderen. Ook hier horen wij graag van de andere partijen hun mening of standpunt over.

We vragen meer aandacht voor het behouden van de dorpse kernen en historische kennis, investeren op ondermijning en een veilig ondernemersklimaat. Onderhoudsniveau van groen kan wat ons betreft omhoog. Het historisch besef van onze gemeente, net zoals onze mooie buitengebieden, moeten meer bestempeld worden en gebruikt.

We willen daar dan wel geld voor vrij maken maar dat willen we doen door verschuivingen. Dus oud voor nieuw. We hebben daarom gevraagd wat is er uitgegeven op duurzaamheid en wat levert het op. Dit is iets wat elke gemeente moet en kan vertellen zekere in het kader van WOO. We zien nu landelijk veranderingen komen als het gaat over duurzaamheid. Zonneparken op land willen we niet, daar hebben wij wel geld voor beschikbaar gesteld in de energiemix, maar dat zou dus zo maar anders kunnen. Deze middelen willen wij op een rij hebben en dan meer geld besteden aan wat er ook belangrijk is.

Het serviceniveau van groen onderhoud en groenaankleding kan wat ons betreft omhoog. Dat is ook duurzaam in het kader van hittestress en van het gevoel van schoon heel en veilig. Dat geldt dus ook voor de ondernemers. Er is al meer uitgetrokken voor boa’s en ondermijning, maar wij denken en horen van meerdere inwoners en ondernemers dat er nog wel een schepje bovenop kan. Wij pleiten dan ook en vragen dan ook met klem aan de portefeuillehouder: “Is het huidige niveau dermate dat we alle achterstallige handhaving en de huidige ontwikkeling op het gebied van veiligheid voor onze inwoners en ondernemers kunnen garanderen, op een werkbaar niveau zitten of is er iets waar wij als raad invloed, dus middelen, beschikbaar kunnen stellen.”

Tot slot voorzitter ons laatste punt dat wij willen maken in deze raad en dat hangt samen met een plan dat er ligt om het Oranjepark te ontwikkelen. Wij hebben daar al wat vragen over gesteld. Wij zouden graag een lans breken om als raad ook eerder gemaakte keuzes te heroverwegen in samenhang met overschrijdingen van de kosten. We hebben een plan in het centrum voor het maken van een cultureel centrum, dit samen met de bibliotheek. Het totale plan behelst nieuwbouw op de locatie van de huidige bibliotheek in Pijnacker. Dat is de reden dat wij hebben gevraagd om het gemeentehuis mee te nemen in het plan Oranjepark omdat wij de locatie aan het Raadhuisplein willen gebruiken om het plein weer een echt Raadhuisplein te laten zijn. Dit is wellicht een schok maar we moeten alle zaken overwegen en heroverwegen als we merken dat de plannen bij uitwerking wellicht niet helemaal meer gaan zoals bedoeld.

Kortom, wij pleiten voor een heroverweging om het Oranje park en de huidige locatie van de bibliotheek en van een cultureel centrum in Pijnacker- Nootdorp te willen samenbrengen in een masterplan voor huisvesting van een bibliotheek en huisvesting van inwoners en het beschikbaar stellen van nieuwbouw. Over de bekostiging van dit soort grootste zaken hebben wij ook nagedacht. Er staat een deelname van het rijk in Stedin op de rol. Wij hebben gevraagd dit ook oordeelsvormend te bespreken omdat wij graag willen weten wat er gebeurt als we ons aandeel verkopen en we op deze manier geld vrijspelen om dit te realiseren. In de oordeelsvorming kom ik daar desgewenst verder op terug maar ik verwacht hierover ook in deze vergadering eigenlijk wel een vraag van één van u.

Tijdelijke opvang voor Oekraïnse ontheemden bij Reinier van Arkel en Emmaus

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 26-06-2023 17:29

Gemeentebelangen sprak donderdag 22 juni jl. tijdens de Raadsvergadering uit, trots te zijn dat er bereidheid is gevonden om bij Reinier van Arkel in Vught en bij Emmaus in Helvoirt tijdelijke (woon)ruimtes te realiseren voor de opvang van Oekraïnse ontheemden en spoedzoekers. De gemeente kan hiermee de komende tijd aan 300 mensen ruimte bieden.

Hoewel alle partijen het hier unaniem over eens waren, werd het raadsvoorstel toch langdurig besproken. Bij omwonenden van Emmaus in Helvoirt leefden namelijk zorgen over de borging van de tijdelijkheid van de twee logiesgebouwen die daar gebouwd worden.

De burgemeester, portefeuillehouder van dit dossier, gaf aan reeds meerdere gesprekken te hebben gevoerd met (woordvoerders) van omwonenden en eveneens brieven te hebben gestuurd waarin de tijdelijkheid nog eens werd onderstreept. Buurtbewoners spraken echter van een permanente vorm van bouwen, gelet op de betonnen fundering die gestort wordt, alsmede het kwetsbare gebied gelegen tegen Natura 2000 gebied.

Gemeentebelangen constateerde dat in het raadsbesluit niet werd gesproken over tijdelijke logiesgebouwen en stelde de raad voor hiervoor een amendement in te dienen. Door het woordje ‘tijdelijk’ op te nemen in het raadsbesluit werd recht gedaan aan de zorgen van omwonenden.

Het amendement werd bijna unaniem aangenomen.

Hendrik Smeenge benoemd als Commandeur in de Orde van Gemeentebelangen Noordenveld.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Noordenveld 12-04-2023 18:28

Hendrik Smeenge is gisteravond door het bestuur en de fractie van Gemeentebelangen Noordenveld benoemt als Commandeur in de Orde van Gemeentebelangen. Het is een knipoog naar de onderscheiding die raadsleden in Nederland krijgen nadat ze na minstens twaalf jaar de gemeenteraad verlaten. Smeenge verlaat na 16 jaar de raad van Noordenveld, maar omdat hij plaats neemt in de Provinciale Staten van Drenthe komt hij nog niet in aanmerking voor een Koninklijke onderscheiding. “Wij vinden dat jij na je langdurig lidmaatschap van onze raad gedecoreerd deze zaal moet verlaten.” betoog fractievoorzitter Rikus Koopman in de laatste raadsvergadering van Smeege. “Daarom kan ik je mededelen dat het bestuur en fractie van Gemeentebelangen het heeft behaagd jou te benoemen als Commandeur in de Orde van Gemeentebelangen Noordenveld.”

“Je was altijd bevlogen, enthousiast en indien nodig onverschrokken.” ging Koopman verder. “Soms gedreven door emotie, maar altijd met goede bedoelingen. Als je je ergens in vastbeet dan moest er ook een resultaat komen. Opkomend voor belangen van onze inwoners, vooral op het gebied van vergunningen en ruimtelijke ordening, dreef je de ambtenaren wel eens tot wanhoop.”

Ook burgemeester Klaas Smid sprak lovende woorden over Smeenge. “Een trotse boer met een indrukwekkende snor in de Noordenveldse politiek. Zeer nauw betrokken bij de inwoners, vooral op ruimtelijke ordering gebied. Altijd constructief en altijd gericht op oplossingen. Een goedlachs raadslid die altijd vanuit een positieve insteek de raadsvoorstellen benaderde en die met zijn kenmerkend taalgebruik zijn Drentse afkomst niet verloochent.”

Smid roemde Smeenge’s optreden tijdens de zware storm in juni 2019 als plaatsvervangend burgemeester toen het gehele college op het VNG-congres in Bennekom was. “Ik gaf aan de organisatie aan dat Hendrik geïnformeerd moest worden, maar Hendrik was zelf op pad op en nam op geheel eigen wijze de leiding van het calamiteitenteam op zich. Ik heb de Commissaris van de Koning dan al gemeld dat het college van Gedeputeerde Staten gerust een keer op pad kan.”

Smeege bedankte het college, de raad en de ambtelijke organisatie voor de samenwerking. “Ik heb hier alle jaren als raadslid het gevoel gehad dat we, ondanks de politieke verschillen, altijd samen midden in de samenleving staan en de schouders er onder zetten. De organisatie staat altijd dag en nacht voor de inwoners klaar. Ik ben trots op Noordenveld, op alle collegeleden, raadsleden, ambtenaren en dat we hier op een fatsoenlijke manier en integer met elkaar omgaan. Het voelt hier veilig en vertrouwd.”

Smeenge wordt in de Noordenveldse raad opgevolgd door Herman van de Roest. De ondernemer uit Roden legde gisteravond de eed af en is officieel benoemd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.