Nieuws van SGP in Alblasserdam over CDA inzichtelijk

4 documenten

Algemene beschouwingen 2020Jaarrekening 2019BURAP 2020PPN 2021BedrijfsvoeringGemeentehuisTot slot

SGP SGP CDA Alblasserdam 08-07-2020 00:00

Voorzitter, college, leden van de raad,

 

 

Vorig jaar bracht onze fractie de zeven vette en de zeven magere jaren, ten tijde van Jozef in Egypte, in herinnering bij het uitspreken van de Algemene Beschouwingen. De vette jaren waren voorbij, de magere jaren waren aangebroken. In de wetenschap dat de opgaven van vandaag niet morgen zouden zijn opgelost. Maar wie had gedacht dat wat klein begon uiteindelijk ons dorp, ons land, de hele wereld in de greep zou houden, niemand toch? De mens wikt, God beschikt. 

 

Ons dagelijks leven en werken veranderde in enkele weken drastisch. Van kantoor naar thuiswerken; van school naar thuisonderwijs, van kerkgang naar thuis meeluisteren. Zomaar wat voorbeelden. Na een korte periode van verlamming en onzekerheid werd er als snel gezocht naar nieuwe manieren van leven en werken. Het college liet al snel zien ook vóór een gezond ondernemersklimaat te willen blijven staan door een loket te openen waar ondernemers konden aankloppen. Niet iedereen kon de klap verduren en we moeten ook vrezen dat Smit Mode niet de laatste zal zijn in ons Damdorp. 

 

Ook binnen de raad zagen we nieuwe manieren van vergaderen. We vergaderden veelal digitaal, namen besluiten binnen de mogelijkheden van de gemeentewet. We herdachten de doden op 4 mei, gaven betekenis aan vrij zijn op 5 mei. En nog zoveel meer. Voorzitter, vanaf deze plaats wil onze fractie dan ook haar waardering uitspreken voor het vele werk wat door u, het college, griffie, de ambtelijke organisatie en verenigingen is verricht en nog verricht wordt. 

 

Corona houdt ons ook de spiegel voor als we denken aan de rolneming van een stabiel gezin, een goed sociaal netwerk en het klimaat. Hebben we hier oog voor? Staan we hier wel voldoende bij stil? Leren we daar ook van of gaan we straks op dezelfde voet verder? De SGP-fractie hoopt dat corona mensen ook aan het denken zet en bovenal dat het mag leiden tot terugkeer naar de Heere en zijn geboden. Want voorzitter, er ligt schuld. Persoonlijk, ambtelijk, in de landen. Dan is er maar één middel: handen vouwen in plaats van wassen.

 

Jaarrekening 2019

 

Kijkend naar de jaarrekening dan mogen we tevreden zijn! In mei 2019 verhuisden we negen woonwagens naar sportpark Souburgh en zetten we de eerste stappen om de Nedstaal locatie te transformeren tot een nieuwe werk- en leeromgeving. Echter, 2019 was ook het jaar van grote tekorten bij BSSA, zorgen om stijgende kosten in de zorg, toenemende druk op onze regionale samenwerking Drechtsteden. Verder trokken we in december 2019 de stekker uit DOK12. En het is vanwege de vele incidentele meevallers én een grote meevaller uit het gemeentefonds dat we 2019 positief afsluiten in plaats van 2 miljoen euro negatief (pag. 6 tabel).

 

BURAP 2020

 

Deze lijn zien we ook terug bij de 1e BURAP 2020. Dat de magere jaren waren aangebroken was ons bekend en voorzien. Nieuw is wel de 0,5 miljoen euro uit onze reserves om (extra) structurele tekorten en tegenvallende compensatie het hoofd te bieden. We vragen ons wel af welk effect de meicirculaire (positief / negatief) op de lopende programma begroting 2020 én de impact van corona. Op welk termijn kan het college ons voorzien van mogelijke scenario’s?

 

PPN 2021

 

Vervolgens naar de inhoud van de Perspectiefnota 2021. Via de lijn A. Verlagen van de uitgaven B. Verhogen van de inkomsten en C. Inzetten van onze reserves.

 

 

A1. Sociaal domein

 

De SGP-fractie is vóór goede zorg,maar ook vóór betaalbare zorg. De alsmaar oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven een zorgenkind. Naast het beheersbaar krijgen van de kosten heeft onze fractie vorige jaar ook gepleit voor extra middelen van het rijk. Die zijn vooralsnog uitgebleven. Terecht dat er nu hartenkreten, brieven en filmpjes worden gemaakt! Aanhouden college, en complimenten voor uw optreden! Maar laten we ook oppassen dat deze hartenkreten ondergesneeuwd raken door de actualiteit van vandaag. Corona komt er bij!

 

Laten we verder ook kritisch naar onszelf blijven kijken. Wat kan onze provincie (Jeugd),

Drechtsteden, Alblasserdam zelf eraan doen om de kosten beheersbaar te krijgen? Hoe vlakken we af, of beter, hoe laten we de curve dalen? Is meer lokaal (ook in relatie tot de 53% kritische grens) en preventie nog steeds het sleutelwoord, vragen wij aan het college? De problematiek binnen Jeugd lossen we daar niet mee op. Aan welke knoppen kan gedraaid worden, welke keuzes moeten er gemaakt worden? Want als we op deze wijze door blijven gaan, komt het niet goed. We moeten keuzes én tempo maken. Want het duurt ook allemaal lang.

 

Even tussendoor. Laatst was ik met mijn vrouw in de st. Bavo kerk in Haarlem. Rechts in de hoek viel mijn oog op een donker bruine ‘brood bank’ uit 1470. Daar werd in die tijd het brood uitgedeeld aan de armen. Ik moest gelijk denken aan onze voedselbank. Ja, in 2020 is er nog steeds een ‘brood bank’. Ongelooflijk toch? Voorzitter, op dit punt maken we stappen, maar welke doorontwikkeling kunnen we van het college nog verwachten?  

 

In de voorliggende perspectiefnota wordt nu wel uitgegaan van volumegroei en is uitgegaan van een minimaal negatief scenario. Dit punt is wat ons betreft voldoende aanbod geweest tijdens de laatst gehouden werksessie, waarbij onze fractie geneigd is hierin het college te volgen. Blijft wel een groot risico die we terug willen zien in de risicoparagraaf bij de begroting.

 

Dat bovengenoemde ook alles te maken heeft met onze regionale samenwerking Drechtsteden staat buiten kijf. De lijn vanuit Alblasserdam is helder. Regionaal wat regionaal moet; lokaal wat lokaal kan. Vanuit de inhoud gestuurd. Maar zijn er grenzen aan onze regionale samenwerking vragen wij aan het college? De conferentie heeft plaats gevonden. Is er iets wat u al met ons kunt delen?

 

A2. Subsidies

 

Ten aanzien van subsidies is in de perspectiefnota een gelijkblijvend bedrag opgenomen met daarnaast een algemene indexering ‘toeslag’. Vorig jaar hebben wij het college gevraagd om de subsidies nog eens onder de loep te nemen. Zijn er subsidies die mogelijkerwijs per definitie omlaag kunnen worden bijgesteld?

Verder zien we een structurele stijging van 100.000 euro opgenomen ten behoeve van Sporthal Molenzicht en BSSA, twee belangrijke voorzieningen. Echter wordt het nu wel tijd om het principe van stichtingen eens grondig onder de loep te nemen. De oproep van het CDA onderschrijven we van harte. Wel met de opmerking om het onderzoek breder te trekken door ook Landvast en Souburgh hierbij te betrekken. Wij vragen het college dan ook dit op te pakken en de raad hierover te rapporteren.

 

A3. OZHZ / B1. leges

 

Ten aanzien van OZHZ is in de perspectiefnota gerekend met de programmabegroting 2020 inclusief een indexering. Daarnaast wordt aangegeven dat de leges nog niet kostendekkend zijn en wordt voorgesteld om opnieuw een verhoging in de leges door te voeren. Laat voorop staan dat onze fractie niet tegen een kostendekkend tarief is, echter gaat een nieuwe legesverhoging voor ons te snel, temeer omdat we de begroting van OZHZ in de loop der jaren alleen maar zien toenemen, in zowel vette als in magere jaren. Goed om dat eerst te onderzoeken, voordat we besluiten een nieuwe verhoging door te voeren. Zeker gezien het feit dat vanaf 1 januari 2022 ook leges kunnen worden opgelegd ten aanzien van milieutaken.

 

A4. Meetpunt

 

De SGP is vóór een duurzame leefomgeving. Schone lucht is zo’n programma dat wij een warm hart toedragen en daarbij heeft een aantal jaren gegolden: meten is weten. De vraag is wel hoe lang moeten we nog door blijven meten, beschikken we inmiddels niet al over voldoende data? Wegen de kosten op tegen de baten? Nedstaal zelf is al enige jaren niet meer actief én het vergelijk met de landelijke meetpunten blijkt vrij zuiver te zijn.Onze fractie wil dan ook voorstellen om het meetpunt na 2020 te laten vervallen / niet op te nemen in de programmabegroting 2021 en meerjarenperspectief. Vernemen graag hoe de andere fracties daar tegenover staan. Duurzaamheid heeft ook alles te maken met hoe we omgaan met vuurwerk tijdens oudjaar. Het bestrijden van vuurwerk is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsbeleving. Wie is er niet vóór een veilig Alblasserdam?

 

A5. Gebiedsperspectief Kinderdijk

 

In de perspectiefnota zijn incidentele budgetten opgenomen voor projecten die gelinkt zijn aan het gebiedsperspectief Kinderdijk. In eerdere voorstellen is geschermd dat een deel van de ticketopbrengsten in een gezamenlijke pot zou worden gestopt waar andere projecten uit zouden kunnen worden gefinancierd. Wat is daar eigenlijk de status van?

 

A6. Programmacoördinator Bibliotheek

 

Het is niet voor het eerst dat we iets te lezen krijgen over de programmacoördinator. Een nieuwe functie in De Rederij die deel uitmaakte van het eerste dienstverleningsconcept. In april zijn we opnieuw geïnformeerd over de wijzigingen in dat concept vanwege de financiële realiteit. De laatste passage in de raadsinformatiebrief stelt dat het concept passend is binnen de begroting, lees begroting 2020. Nu blijkt een structurele uitgave van 50.000,- Hoezo passend?

Tevens vragen wij ons af wat deze functie nu, naast de gastvrouw, toevoegt. Toevoegt voor de Alblasserdamse samenleving. Wegen de kosten op tegen de baten? Als onze fractie gevraagd wordt om keuzes te maken, dan is dit een onderdeel dat wat ons betreft kan komen te vervallen. Er liggen andere prioriteiten.

 

A.Verhogen van de inkomsten

 

B2. Lastenverhoging

 

Essentieel punt in de voorliggende perspectiefnota is de voorgestelde lastenverhoging (opnieuw), als argumentatie dat verdergaande bezuinigingen binnen het sociaal domein niet verantwoord zijn. Onze fractie vind het echter nog te vroeg om daar vandaag al een standpunt over in te nemen omdat:

1.       Er nog veel onduidelijkheid bestaat over een aantal essentiële onderdelen (effecten mei/september circulaire / effect lobby richting het rijk).

2.       We óók andere keuzes kunnen maken door bijvoorbeeld onderdelen in de begroting te schrappen (bijvoorbeeld programmacoördinator / meetstation), projecten op hold te zetten of uit te stellen.

3.       Het incidenteel / structureel inzetten van onze bestemmingsreserve Eneco-gelden.

Deze keuzes / scenario’s liggen vandaag niet voor. Wij roepen het college dan ook op om richting de programmabegroting 2021 met door het college gedragen voorstellen te komen waaruit de raad kan kiezen.

 

C.Inzetten reserves

 

C.1 Weerstandsvermogen

 

Ten aanzien van het weerstandsvermogen steunen wij de lijn van het college om niet lager te gaan dan 1,4. We komen van 2,6 (2018) naar 2,0 (2019). Lager dan 1,4 vinden we niet passend bij een solide financieel beleid.

 

C.2 Eneco-gelden

 

Onze voorraadschuur is onlangs eenmalig aangevuld met circa 18 miljoen euro. Dat vraagt wel om een verantwoorde besteding. Wat onze fractie betreft houden we daarin de volgende volgorde voor aan:

1.       Het verlagen van de structurele lasten (scenario Papendrecht onderzoeken);

2.       Gelden inzetten voor structurele dekking als gevolg van wegvallende dividend;

3.       Gelden inzetten voor verbetering van onze schuldenpositie;

4.       Gelden inzetten voor aantrekken van ons weerstandsvermogen;

5.       Gelden inzetten voor incidentele tegenvallers en de gevolgen van de coronacrisis;

6.       Gelden inzetten voor duurzame investering, bijvoorbeeld het verder uitvoeren van LEDverlichting in de openbare ruimte.

 

Bedrijfsvoering

 

De prioriteitendiscussie ligt nog vers in het geheugen. Nogmaals dank voor de inkijk en de eerlijke reflectie. Onze fractie wil vanavond nogmaals de bedrijfsvoering benadrukken. Zorg dat de basis op orde komt. Investeer in voldoende paardenkrachten. Dan maar een stapje terug in ambitie. We vragen het college wel om deze transformatie in bedrijfsvoering te monitoren en ons als raad daarin ook mee te nemen. Wat ons betreft mag dat ook een bijlage zijn aan de perspectiefnota 2022. Graag reflectie van het college op dit punt.

 

Gemeentehuis

 

Voorzitter, de SGP-fractie kijkt er naar uit om na de zomervakantie weer gebruik te kunnen maken van het vernieuwde gemeentehuis. Er is veel werk verzet en het resultaat mag er ook zijn. Complimenten aan het team! En… de nationale driekleur bent u niet vergeten toch?

 

Tot slot

 

Voorzitter, tot slot. Als SGP doen we ons politieke werk vanuit Bijbelse principes en het besef dat God ons leven leidt en Hij over de gehele wereld regeert. Dat geeft als het goed is afhankelijkheid, soms rust en vertrouwen, maar ook een verantwoordelijkheid om het goede te zoeken voor onze naasten. Daarom is bij het maken van alle plannen belangrijk om te realiseren dat we dat doen vanuit het principe ‘Deo Volente’: ‘zo de Heere wil en wij leven’.   

 

Jaco Brand

Fractievoorzitter SGP-Alblasserdam

 

Steun voor amendement SGP inzake verbod ballonnen

SGP SGP CDA D66 ChristenUnie PvdA Alblasserdam 17-04-2019 00:00

Alblasserdam – Een amendement van de SGP om het oplaten van ballonnen te verbieden, heeft een meerderheid gekregen in de gemeenteraad.

PvdA, D66, ChristenUnie en twee leden van het CDA steunden het amendement om zo’n verbod te regelen via de APV.

SGP-raadslid Van Werkhoven: ‘Wij zijn bij dit initiatief voornamelijk gedreven door aandacht voor de flora en fauna. Ook zijn er veel dieren die schade ondervinden door ballonnen. Daarbij speelt tevens de gedachte dat om iets groots te bereiken je soms klein moet beginnen, zo ook in dit geval. Voor de SGP-fractie is verder de Bijbelse opdracht tot rentmeesterschap over de aarde van groot belang.’

Van Werkhoven vervolgt: ‘We weten eigenlijk al jaren dat ballonnen slecht zijn voor het milieu, ze verteren immers niet en blijven nog tot in lengte van jaren achter met alle gevolgen van dien. Dieren die een ballon binnenkrijgen, overleven dit meestal niet. Toch is er tot nog toe weinig beleid voor in onze gemeente en zijn ballonnen nog breed toegestaan. Wij vinden het daarmee een krachtig signaal richting de samenleving om dit in de APV op te nemen. Het noodzaakt dan echt tot nadenken over de gevolgen, en nadenken over goede, duurzame en milieuvriendelijke alternatieven. En ja, handhaving is hierin ook een discussiepunt, is zo’n bepaling wel te handhaven? Het gaat ons hierbij echter niet om het beboeten van een moeder omdat haar kind per ongeluk een ballon de lucht in laat gaan, nee het gaat ons om de grotere feesten, partijen, evenementen en gelegenheden waar ballonnen worden opgelaten, denk aan de scheepswerven bij een tewaterlating, denk aan bruiloften, enzovoorts. Deze zijn goed vooraf aan te schrijven op een verbod, en achteraf te controleren op een overtreding. Zoals wij ook in de commissie aangaven zal handhaving voor meerdere bepalingen in de APV moeilijk zijn, denk aan artikelen over paardenpoep, maar ook het artikel voor de wensballonnen. Wij vinden daarbij ook de signaalfunctie naar de samenleving belangrijk.’

Radiodebat met de lijsttrekkers: 'Geen stadse fratsen'

SGP SGP CDA D66 PvdA VVD Alblasserdam 05-02-2018 00:00

 /r/23228babe9610717aaf83df56a1e69a0?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fradiodebat-met-de-lijsttrekkers-geen-stadse-fratsen%2F8320&id=1e04c812de33abb343128ec3144cd98c054054c6

Op donderdag 1 februari gingen de lijsttrekkers van de politieke partijen in Alblasserdam met elkaar in debat. Dit debat werdt uitgezonden door Klokradio en Radio Rijnmond. Steeds werden korte pitches uitgesproken door 2 lijsttrekkers, waarna zij onder aanvoering van een radio-presentator met elkaar in debat gingen over het onderwerp. 

Het radiodebat terugluisteren?  https://www.rijnmond.nl/nieuws/164371/Verkiezingsdebat-Alblasserdam-Geen-stadse-fratsen

Video-opname van het radiodebat terugkijken?  http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2018/02/02/live-verkiezingsdebat-vanuit-gemeentehuis-in-alblasserdam-filmpje/ 

In het debat kwamen de volgende drie onderwerpen aan de orde:

Centrumvisie – Peter Verheij (SGP) en Ramon Pardo Kruidenier (D66) Onder andere: Hoe kijken de partijen aan tegen de ontwikkeling van het havengebied, waarbij de specifieke invulling (uitgaansgebied / horeca / P&R naar Kinderdijk). Verkeersplan – Teus Stam (CU) en Catharina Leeuwis (VVD) De verkeersbelasting op de dijk, het toerisme naar Kinderdijk, vrachtverkeer over de Oude Torenburg, een extra ontsluiting door de polder, de luchtkwaliteit. Allemaal zaken die de komende jaren aandacht vragen. Sociaal domein – Dorien Zandvliet (PvdA) en Arco Strop (CDA) Welke invulling geeft de gemeente aan maatschappelijk ondersteuning, hoe geven we het armoedebeleid vorm, wat doen we aan laaggeletterdheid, hoe zorgen we voor voldoende woningen voor senioren, kunnen we de eenzaamheid bestrijden? Veel belangrijke vragen die antwoorden behoeven.

/r/23228babe9610717aaf83df56a1e69a0?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fradiodebat-met-de-lijsttrekkers-geen-stadse-fratsen%2F8320&id=1e04c812de33abb343128ec3144cd98c054054c6

Names de SGP-fractie bracht lijsttrekker Verheij de volgende punten in dit debat:

Centrumontwikkeling

De SGP maakt zich sterk voor een dorps karakter van Alblasserdam. Dat betekent wij ons sterk maken voor de kernwaarden: rust, ruimte, cultuurhistorie en authenticiteit. Voor ons betekent dit ook met respect voor de rijke historie van Alblasserdam voortbouwen naar de toekomst. In het centrum zijn al belangrijke stappen gezet: Bos Rijkee, Wilgenplein, Bochanenterrein en planvorming voor het raadhuisplein, havenstraat en het raadhuis. De SGP wil het centrum en het havengebied leefbaar en veilig maken en houden voor onze Alblasserdammers. Daarom zijn we vóór cameratoezicht rond de horeca, moet het havengebied eerst en vooral voor onze Alblasserdammers ontwikkeld worden en willen we de pendel naar Kinderdijk zoveel mogelijk via water laten verlopen. Geen stadse fratsen maar vóór een dorps karakter van Alblasserdam!

 

Verkeersafwikkeling

De SGP heeft zich altijd sterk gemaakt voor een verbreding van de A15. Daar zijn belangrijke resultaten geboekt. Ook hebben we gewerkt aan een veilige dijk waar de laatste schakel binnenkort wordt aangelegd. We moeten nu doorpakken met bereikbaarheid van Alblasserdam: De SGP maakt zich sterk voor een derde ontsluiting naar Nieuwlekkerland en de A15. Ook maken we ons sterk voor een Waterbushalte bij Mercon Kloos.  De SGP is vóór een duurzame leefomgeving.

 

Goede Zorg

Werk is de beste zorg. Als SGP maken we ons daar sterk voor. Meer mensen aan het werk die daartoe in staat zijn is de beste preventie om zorg te voorkomen. Dat zie je bijvoorbeeld bij Leerwerkbedrijf Alblasserdam. Daarnaast is het belangrijk mensen te steunen die zorg nodig hebben: Wij willen nog meer flexibiliteit in PBG’s en aandacht voor mensen die zorgen: ondersteuning van mantelzorgers is cruciaal vóór Goede Zorg.

Afvalscheiding: Jaco Brand sprak erover in Klokradio

SGP SGP CDA Alblasserdam 30-01-2018 00:00

 

Samen met Arco Strop (CDA) vormde Jaco Brand (raadslid en aankomend fractievoorzitter SGP) ‘het stel jonge honden van de gemeenteraad van Alblasserdam’ die in de lokale omroep Klokradio in november 2017 het gesprek aangingen over het functioneren van de huidige afvalscheiding.

 /r/d8acf42b2fae823ad6efd0ad8d0a47f3?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fafvalscheiding-jaco-brand-sprak-erover-in-klokradio%2F8125&id=6ccdab34400e66468101242e66002cc086689935

In tegenstelling tot de gebruikte term ‘afvalstoffenbeleid’ als aankondiging van het discussiethema sprak Jaco Brand vanaf het begin consequent over ‘grondstoffenbeleid’. Het bracht gelijk bij de kern van het scheiden. En dat doen we in Alblasserdam goed. Milieu Centraal stelde het landelijk gemiddeld in 2015/2016 vast op 500 kg afval per inwoner, waarvan 230 kg (47%) restafval. Inwoners van Alblasserdam steken daar maar iets bovenuit door gemiddeld 233 kg restafval per inwoner in te leveren. Een aantal punten uitgelicht over beleid, afvalstoffenheffing, containers, loopafstand, inzamelingsfrequentie en Diftar.

 

Beleid

De gemeente gaat over het beleid, dat in 2016 is vastgesteld in een grondstoffenplan. HVC is een belangrijke partner in de regio die ons voorziet van input. Dat nemen we graag mee in het bepalen van de organisatie van afvalscheiding.

 

Afvalstoffenheffing

Alblasserdam staat in de landelijke top 3 van de gemeenten met het hoogste bedrag aan afvalstoffenheffing. Tegen de € 195,00 die inwoners van Sliedrecht betalen, leggen Alblasserdammers € 339,00 per jaar neer. Van belang is om breder te kijken dan de vergelijking tussen deze bedragen. Welke woonlasten heffen andere gemeenten? Met dit bedrag aan afvalstoffenheffing dekt Alblasserdam volledig de kosten die verbonden zijn aan afvalstoffenheffing – gebruiken andere gemeenten een mogelijk hoger bedrag aan woonlasten om een gedeelte over te hevelen naar de kosten die zij ongetwijfeld maken voor de afvalscheiding? Het blijft een speerpunt binnen de gemeenteraad van Alblasserdam om beide heffingen zoveel als mogelijk is te verlagen. Volgens wethouder Peter Verheij is een betere afvalscheiding het enige middel om te voorkomen dat de afvalstoffenheffing verhoogd wordt.

 

Containers

In het huidige systeem heeft een huishouden gemiddeld vier containers: restafval, PMD, GFT en papier. Het grootste gedeelte van Alblasserdam is al voorzien van ondergrondse restafvalcontainers. Naar verwachting volgen de overige wijken binnen korte tijd. Het aantal containers is momenteel een punt wat de inwoners het meest frustreert. Met de komst van de container voor PMD is onvoldoende gerealiseerd dat deze container het aantal zou verhogen tot vier. Eigenlijk had de container voor restafval moeten verdwijnen zodra de container voor PMD werd ingevoerd.

Aan de andere kant moeten we ook niet vergeten waar we vandaan komen: voor de komst van de oranje container hingen de lantaarnpalen vol met plastic zakken. Die verloedering van het straatbeeld wilden we als inwoners ook niet. Nu de oranje container daarvoor in de plaats is gekomen, zouden we dat eerste beeld bijna vergeten. Daarbij is het inzamelen van plastic sinds de komst van de containers met oranje deksel met 140 procent gestegen.

 

Loopafstand

Het huidige grondstoffenplan gaat uit van maximaal 200 meter loopafstand van huis naar de ondergrondse container. Die theorie is niet in alle wijken in overeenstemming met de praktijk. Het blijft een speerpunt om te kijken naar de dekkingsgraad per wijk. In bestaande wijken blijkt het praktisch gezien niet overal mogelijk om ondergrondse containers te plaatsen vanwege de aanwezigheid van kabels en leidingen. Daarnaast moet deze loopafstand ook te rijmen zijn met het ouderenbeleid. Het is wenselijk om in de omgeving van een woonzorgcentrum als de Alblashof een kortere loopafstand aan te houden dan het maximaal toelaatbare aantal meters die vermeld worden in het grondstoffenplan.

 

Inzamelingsfrequentie

PMD en papier wordt één keer in de vier weken ingezameld; GFT één keer in de twee weken. Om een betere afvalscheiding te bevorderen, is het ons doel om de mogelijkheden voor een hogere inzamelfrequentie te verkennen. Om kostenverhoging te voorkomen, is het wenselijk de seizoenen bepalend te laten zijn. De keren dat GFT in de winter minder wordt opgehaald, worden in de zomer en herfst ingezet om het aantal inzamelmomenten te verhogen. Daarmee kan voorkomen worden dat GFT, zoals nu het geval is, het grootste gedeelte van het restafval bezet. De praktische overwegingen die inwoners daarvoor maken in de zomer, vervallen als de groene container vaker wordt geleegd. Ook is het een optie om onderzoek te doen naar een passende schoonmaakservice aansluitend op het inzamelen van GFT.

Ten slotte is het noodzakelijk dat PMD vaker wordt ingezameld om te voorkomen dat de restafvalcontainer het verlengstuk wordt van de volle PMD container.

 /r/d8acf42b2fae823ad6efd0ad8d0a47f3?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fafvalscheiding-jaco-brand-sprak-erover-in-klokradio%2F8125&id=6ccdab34400e66468101242e66002cc086689935

Diftar

Voor het CDA is het geen optie, wat betreft de SGP is het een allerlaatst middel om de kilo’s restafval te verminderen: het heffen van een gedifferentieerd tarief per klepopening van de ondergrondse container. Niet alleen omdat de ouderen met hun kleinere afvalzakken en de jonge ouders met de dagelijkse zakken luiers beter af zouden zijn met een gedifferentieerd tarief op basis van gewicht in plaats van klepopening. Beide partijen zijn het er vooral over eens dat betere afvalscheiding vooral bereikt wordt door betere faciliteiten te bieden die de inwoners ontzorgen. Daarvoor zijn nog heel wat stappen te nemen. Na het optimaliseren van het gebruik van de ondergrondse containers en het aanbieden van goede voorlichting over juist scheiden, is het van groot belang om een kwalitatieve onderzoeksterugkoppeling te ontvangen vanuit de ervaring van de inwoners. En om onszelf de vraag te stellen: gaan we mee in de hype van 100 kg restafval per inwoner per jaar? Of zeggen we: we doen het gewoon goed, hierbij laten we het?

 

Laten we 2018 benutten met de focus op faciliteren!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.