Nieuws van SP in Arnhem over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Armoede is af te lezen aan het gebit

SP SP PvdA Arnhem 01-02-2020 12:33

Mensen met een hoog inkomen leven langer dan mensen met een lager inkomen. Dit scheelt gemiddeld maar liefst zes jaar. Zij leven ook maar liefst 15 jaar langer in goede gezondheid. Het maakt dus uit welke opleiding jij of jouw ouders hebben gedaan, en in welke wijk je woont.

Deze sociaal economische gezondheidsverschillen worden pijnlijk duidelijk als het gaat om mondzorg. Dokters van de Wereld waarschuwde onlangs dat armoede zichtbaar wordt via het gebit. Want ouders met een laag inkomen en lage opleiding brengen hun kinderen veel minder vaak naar de tandarts dan ouders met een hoger inkomen. In Arnhem, waar al minder kinderen naar de tandarts gaan dan in de rest van het land, zijn deze verschillen enorm. Waar gemiddeld in Arnhem een op de vijf kinderen niet naar de tandarts gaat, is dit in sommige wijken zelfs minder dan een op de drie kinderen. En dat is erg. Waarom? Kinderen van soms pas drie jaar oud krijgen al gaatjes en ontstekingen. Dat is slecht voor de gezondheid. Deze kinderen zien alleen de tandarts als er problemen zijn. Zij bezoeken daardoor ook minder vaak de tandarts als ze eenmaal volwassen zijn. En, niet onbelangrijk, een slecht gebit werkt stigmatiserend. Armoede is af te lezen aan het gebit en je gebit is moeilijk te verbergen, tenzij je nooit lacht.

Natuurlijk kan je zeggen dat je kind naar de tandarts brengen de verantwoordelijkheid is van de ouders. Voor kinderen is tandzorg immers gratis. Maar dat is een te gemakkelijk antwoord. Er zijn vele redenen waarom ouders hun kinderen niet naar de tandarts brengen. Vaak weten ze, ondanks allerlei uitgebreide en dure voorlichtingscampagnes, niet dat de tandarts voor kinderen gratis is. Niet zelden zijn ouders zelf bang voor de tandarts, of schamen ze zich voor hun eigen gebit. En soms heeft het simpelweg geen aandacht, omdat andere dingen alle aandacht opeisen. Als er schulden zijn bijvoorbeeld, of als er problemen zijn in het gezin.

Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid zegt het in haar laatste rapport over sociaal economische gezondheidsverschillen dat het vermogen van mensen om ‘gezonde’ keuzes te kunnen maken en zich tevens hieraan te houden, nogal eens wordt overschat. Omgevingsfactoren, zoals kwaliteit van huisvesting, aanwezigheid van voorzieningen, arbeidsomstandigheden of gezinssituatie, maken de gezonde keuze moeilijker of zelfs onmogelijk. Zij stellen dan ook dat de overheid een grote verantwoordelijkheid heeft in het beschermen van haar burgers en pleit voor een omslag in het alleen maar wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van mensen.

Dat geldt ook voor mondzorg voor kinderen. Als grote aantallen ouders hun kind niet naar de tandarts brengen, dan is het enkel en alleen wijzen naar de ouders hetzelfde als wegkijken van het probleem. En kinderen kunnen daar natuurlijk zelf ook niks aan doen, maar dragen wel de gevolgen. Daarom pleiten wij voor een actieve rol van de gemeente.

Arnhem kan er vandaag nog mee beginnen via extra voorlichting op consultatiebureaus, zodat er aandacht is voor tandzorg vanaf het eerste tandje. Maar vooral door het tandartsbezoek voor kinderen anders te organiseren. Laat het niet een individuele opgave zijn, maar organiseer het collectief. Er zijn goede ervaringen in het samenwerken met scholen en jeugdtandartsen. De tandarts komt dan op school, of haalt de kinderen in groepjes op – als kinderen en ouders dit willen. Het kost minder tijd dan kinderen die los van elkaar onder schooltijd naar de tandarts gaan. Zowel scholen als kinderen die dit al doen zijn er enthousiast over. En, het allerbelangrijkste, alle kinderen krijgen dezelfde kans op een mooie en gezonde lach.

Henk van Gerven, SP Tweede Kamerlid en oud-huisarts Raoul Trentelman, directeur JTV Mondzorg voor kids Sarah Dobbe, SP raadslid Arnhem

——————-

Dit artikel verscheen op 1 februari 2020 in de Gelderlander

De SP dient samen met de PvdA in Arnhem een voorstel om de mondzorg voor kinderen te verbeteren.

Tegenbegroting - De SP maakt sociale keuzes

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 04-11-2019 15:30

Dit rechtse college van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA wil meer dan 25 miljoen gaan bezuinigingen op de zorgen kwetsbare Arnhemmers. 'Het is niet te geloven. Pandjesbazen en vastgoedmagnaten krijgen voordeeltjes van dit college terwijl gewone huurders en huiseigenaren veel meer moeten gaan betalen. De SP heeft een tegenbegroting gemaakt met andere keuzes. Dat is haalbaar, betaalbaar en wél sociaal,' zegt Arnhems SP fractievoorzitter Gerrie Elfrink.  

Als het aan de SP ligt gaan de bezuinigingen op de zorg, vrouwenopvang, armoedebestrijding en daklozenopvang van tafel. Dit is een kwestie van beschaving. Maar de SP doet meer, met een uniek voorstel om voor mensen met een laag inkomen in Arnhem een zorgverzekering te organiseren zonder eigen risico. En met tandzorg in het pakket. 'Wij vinden het onbestaanbaar dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben omdat ze een boete op ziek zijn, het eigen risico niet kunnen betalen. Of dat je aan het gebit kunt zien of iemand arm of rijk is. Een basisverzekering met tandzorg en zonder eigen risico, dit kunnen we voor een groot deel van de Arnhemmers regelen,' aldus Elfrink. De SP opent ook de aanval op zorgcowboys die flinke winsten maken van zorggeld en er komen Zorgbuurthuizen voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen.

De SP presenteert de SP wijkaanpak 2.0 met een forse investering in de kwetsbare en vergeten wijken. Elfrink: ‘De tweedeling in Arnhem is nog steeds groot. Het maakt uit in welk deel van de stad je woont hoe gezond je leefomgeving en je huis is, hoe veilig je bent, of er plek is om te sporten, om muziek te maken of om te kunnen ondernemen. Steeds meer buurten voelen zich vergeten en de druk op deze buurten wordt alleen maar meer opgevoerd, door bijvoorbeeld het huisvesten van kwetsbare groepen in alleen deze buurten en niet waar de rijkere Arnhemmers wonen.’ De SP zet tevens in op meer betaalbare en gezonde huizen door slechte huizen met schimmel aan te pakken.

De SP investeert ook in de lokale democratie. Elfrink: 'We willen dat er daadwerkelijk naar mensen in de stad wordt geluisterd. Op dit moment maakt de politiek beslissingen ver weg van mensen, voelen mensen zich niet gehoord en wijken zich vergeten. Dit moeten we veranderen.'

Over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de SP tegenbegroting is Elfrink duidelijk: het is beoordeeld en doorgerekend door ambtenaren van de gemeente. Huurders en woningeigenaren gaan er fors op vooruit in het plan van de SP. Als huurders in een gemiddelde Arnhems huis wonen betalen zij met de plannen van de SP tot wel 80 procent minder lokale lasten dan in de plannen van het college. Wie betaalt er dan wel? 'Gewone mensen gaan flink minder betalen in de plannen van de SP. Pas als je in een koopvilla van meer dan een half miljoen euro woont ga je meer bijdragen. Villabezitters, pandjesbazen gaan dus hun eerlijke deel betalen. Dat is een rechtvaardige verdeling, en helemaal andersom dan wat het college nu voorstelt. Wij kiezen voor rechtvaardigheid,' besluit Elfrink. Met de tegenbegroting van de SP worden de financiën van de stad ook weer gezonder, en wordt de ‘weerstandsfactor’ van de gemeentefinanciën weer gezond; tegenstelling tot het plan van het college.

Reactie op het nieuwe coalitie akkoord

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 27-05-2018 13:49

GroenLinks, VVD, D66 en PvdA hebben in Arnhem een coalitieakkoord gesloten.

Hieronder een beschouwing over een heel groot risico van dit akkoord: tegenvallers die kunnen optreden en wat er dan op basis van de afspraken gaat gebeuren.

Dit risico is zichtbaar in afbeelding 1. Er wordt gerekend met enorme meevallers uit het gemeentefonds. Als die minder worden, moet er onmiddelijk bezuinigd worden. Dit akkoord heeft namelijk al het vrij besteedbare geld weg gespijkerd. (zie afbeelding 2: er resteert nog 25.000 euro.)

De vraag is waar gaan die bezuinigingen vervolgens vallen? We weten in elk geval waar ze niet gaan vallen: cultuur is uitgezonderd en krijgt er gegarandeerd geld bij. (Zie afbeelding 3) Lastenverhoging is ook uitgesloten. En 24 miljoen 'overschot' wordt in de kluis gelegd, maar mag daar niet uit worden gehaald. Oók niet bij zware tegenvallers!

Waar kan het geld wel gehaald gaan worden? Zorg is onbeschermd gelaten. En de wethouderspost Zorg is door GroenLinks bovendien in de handen geduwd van de VVD. Het bestaande sociaal noodfonds is door de coalitie niet aangevuld. De sociale buffer die er nog is, zal dan snel op zijn.

En dit scenario kan al snel opdoemen. Als de 'mei-circulaire' of 'september-circulaire' tegenvalt, zal er meteen al bezuinigd moeten worden. In het akkoord wordt overigens het hele sociaal domein aangemerkt als plaats waar de 'besparingen' kunnen gaan plaatsvinden. Er moet zelfs onderzoek naar worden gedaan. Lees de passage in afbeelding 4.

Als je de balans opmaakt zie je dat de posten waar grote bedragen heen worden gebracht, te weten: Cultuur (+35mln), Geldkluis (+24mln), Lasten(verlaging) (+4mln) ook nog eens onaantastbaar zijn gemaakt voor eventuele bezuinigingen. Posten als zorg, werk, armoedebestrijding, veiligheid, wijken, etc, zijn onbeschermd gelaten.

Mijn conclusie is dat de balans zoek is in dit akkoord. In eerste instantie bij het uitdelen van het beschikbare geld, maar daarnaast ook wat er gebeurd als er bezuinigd moet gaan worden.

Ik vraag me oprecht af wat GroenLinks en PvdA hebben zitten doen tijdens de onderhandelingen. Laten we hopen dat er geen tegenvallers vanuit het gemeentefonds gaan optreden en dat er veel voorspoed onze kant op komt. Dan kan de schade beperkt blijven en kunnen we vanuit de raad sociaal gaan bijsturen.

Zorgelijk is het wel...

https://www.facebook.com/gerrie.elfrink/posts/1587586751367422

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.