We zijn als Nederlanders trots op de prestaties van Max Verstappen. Het is hem gelukt om naam en faam te maken in de Formule 1, het hoogste niveau van de autosport. Een sport waar het draait om aantal PK’s, brandend rubber en herrie. Zelfs wij als nuchtere noordelingen zien Max op korte termijn wereldkampioen worden in de Formule 1.
Wij beginnen zelfs te dromen dat onze Max zijn overwinningen gaat halen op het TT-circuit in Assen. En waar in bijzijn van 100.000 fans het Wilhelmus klinkt als onze Max na een oorverdovende race het hoogste plekje van het podium beklimt. D66 Assen is trots op ons TT-circuit, we zijn trots op de Dutch TT. We koesteren de historie van het circuit, maar vanuit onze visie op duurzaamheid en innovatie kiezen we voor de Formule E.
Formule I naar Assen?
Het is duidelijk dat het geruchten steeds sterker wordt dat Liberty Media, eigenaar van de Formule 1, een Grand Prix in Nederland wil gaan organiseren. Zandvoort heeft haar ambitie om dit racecircus naar het circuit te halen en maakt dit ook duidelijk kenbaar. Liberty Media schijnt al met Rotterdam en Amsterdam in gesprek te zijn om daar een race op een stratencircuit te gaan organiseren. Ook het TT-circuit begint zich te mengen in de discussie om de Formule 1 naar Nederland te halen, maar dan wel op het TT-circuit. Achter de schermen schijnen gesprekken gevoerd te worden en er wordt al gesproken om een licentie voor de Formule 1 aan te vragen. Lee van Dam, Promotor van de motor en autosport, schijnt zich ook al warm te draaien achter de schermen. Het is hem gelukt om grote namen te strikken voor zijn evenementen op het circuit, dan moet het hem toch ook lukken om Liberty Media aan het circuit van Assen te binden?
De lokale politiek kan niet achterblijven en begint wat van zich te laten horen. Het CDA, de PVDA en ook VVD beginnen te roepen dat wij in het Noorden ervoor moeten zorgen dat de F1 naar het TT-circuit in Assen wordt gehaald. De economische impact voor het Noorden vanuit oogpunt voor toerisme en werkgelegenheid zal groot zijn. D66 Assen is voor meer activiteiten, toerisme en innovatie op het TT-circuit en daarom kiezen wij voor de Formule E. Een innovatieve autorace met elektrische motoren waar het aantal WATT de snelheid bepaald.
Historie
Sinds 1925 worden er races gehouden in Drenthe, waarbij met name in de beginjaren het uitrijden van de rit al een overwinning op zich was. De huidige start en finish plek is nog hetzelfde, maar toen bestond het circuit van ruim 28 kilometer uit verharde en onverharde wegen. Het is duidelijk dat fabrikanten de race toen gebruikten om hun motoren te innoveren, verbeteren en betrouwbaarheid te testen. In essentie droeg toen, maar ook nu het circuit nog steeds fundamenteel bij aan innovatie en verbeteringen van de auto en motor sport.
Het circuit staat ook niet stil, maar heeft zicht ontwikkeld tot een volwaardig circuit van hoog niveau. Het is geen onderdeel meer van de openbare weg, het is fors ingekort, het is verbreed en het is voorzien van strak asfalt. Maar daar blijft het niet bij. Er is opnieuw een forse financiële injectie gedaan die mogelijk is gemaakt door provincie, gemeente en het circuit zelf. Er komen meer zitplaatsen van hoog niveau, er komen goede voorzieningen voor gehandicapten, het talud word geasfalteerd en er komt een amusementsplein. Ook op gebied van duurzaamheid is het TT-circuit doet het TT-circuit mee. In 2016 is de parkeerplaats voor motoren naast het circuit met 22.000 zonnepanelen gedeeltelijk overkapt. Deze zonnepanelen wekken voldoende energie op voor 2000 gezinnen. Een goed voorbeeld van op innovatieve wijze samenwerken vanuit gedachte van duurzaamheid. Wij kiezen vanuit historische ontwikkeling voor handhaven van de Dutch TT, maar zien wel kansen om duurzaamheid en innovatie op het circuit te verbinden, daarom kiezen we niet voor de Formule 1.
Groen en Duurzaam Noorden
Top Dutch is een project om het Noorden van Nederland op een positieve manier op de kaart te zetten. Om Tesla te stimuleren naar het Noorden van Nederland te komen is men alvast begonnen met het zoeken en werven van geschikte werknemers. Vanuit positiviteit en toekomstgerichtheid wordt kennis, kunde en geld gestoken in het verwerven van werkgelegenheid die aansluit bij de ontwikkelingen in de autobranche. Dat visie op duurzaamheid aanslaat blijkt ook uit het feit dat men in Den Haag inmiddels het Klimaatcentrum voor hernieuwbare energie heeft ondergebracht in Groningen.
Ook aan de rand van het TT-circuit is de innovatieve ambitie zichtbaar. Het Drenthe college heeft daar het TT-instituut geopend. Een hightech opleidingsinstituut waar jongeren op MBO niveau kennis maken met de autotechniek. De combinatie van sport, sensortechnologie, duurzaamheid en moderne (auto)techniek is de basis van alle opleidingen binnen het TT-Instituut.
Daarnaast worden er plannen ontwikkeld voor een OutleTT die in samenwerking met een ijscomplex Drenthe CO2-negatief zal zijn. Ook de uitstraling van het complex zal aansluiten bij de eis dat zij duurzaamheid zal moeten uitstralen. Waarbij samenwerking op gebied van huisvesting en parkeergelegenheid elkaar zal ondersteunen en versterken. Duurzaamheid en groen staat voor D66 centraal en in combinatie met de projecten die er al zijn in het Noorden is de logische keuze Formule E.
We mogen trots zijn op ons leefgebied
Wij wonen, recreëren en werken midden in een gebied waar groen en natuur als vanzelfsprekend aanwezig is. Natuur waar wij met z’n allen trots op zijn en voor ons als inwoners van Assen een grote meerwaarde is. Gelukkig wordt dit ook door de lokale politiek gezien. Daardoor is er in Assen de afgelopen periode fors geïnvesteerd in infrastructuur, waarbij er is gekozen om onze natuur te ontzien. Er is gekozen voor de Florijn-As om zo het natuurgebied rondom Deurze te ontlasten. Geen rondweg door het Drentse A gebied, maar een betere verbinding dwars door centrum van Assen. Waarbij ook het Stationsgebied beter wordt ontsloten zodat het voor inwoners van Assen nog aantrekkelijker wordt om met het openbaar vervoer te reizen.
Ook D66 Assen onderstreept deze duurzame ambitie en gelukkig zijn wij niet de enige politieke partij die Duurzaamheid prominent in hun verkiezingsprogramma, zowel landelijk als lokaal, hebben opgenomen. Als alle politiek partijen trouw blijven aan hun programma, dan is er ook voor hun maar één keuze en dat is de Formule E.
D66 juicht als Max Verstappen geluidloos de Fe wint!
Als D66 Assen kiezen wij voor groen, duurzaam, innovatie en we zijn trots op ons TT-circuit. Maar we zijn ook trots op de ontwikkeling die er al in het Noorden op gebied van duurzaamheid en innovatie plaats vinden. Als wij dit combineren dan kunnen wij niets anders dan concluderen dat we moeten streven naar de Formule E. De formule waarin elektrisch wordt gereden en waar innovatie en duurzaamheid centraal staan. We kiezen voor duurzaamheid en de toekomst voor onze kinderen. We kiezen voor stilte in plaats van lawaai en we kiezen innovatie in plaats van bestaande techniek.
Dat het Formule E-circus nu alleen nog in grote steden rijdt is ons bekend. Maar dat neemt niet weg dat wij van mening zijn dat het TT-circuit er alles aan zou moeten doen om dit evenement voor de toekomst naar Assen te halen. Waarbij het helemaal fantastisch zou zijn als Max Verstappen na een snelle en bijna geluidloze race, het hoogste podium in Assen beklimt en de stilte eindelijk wordt doorbroken door 100.000 juichende toeschouwers van de Formule E.
Remi Moes, lijsttrekker D66 Assen.
The post WATT geeft MAX snelheid in Assen appeared first on D66 Assen.