Nieuws van CDA in Bloemendaal over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Kadernota 2021 of Kaalslagnota 2021?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-07-2020 19:44

In de Kadernota 2021 worden de beleids- en technische uitgangspunten vastgesteld voor de ontwerpbegroting 2021 van de gemeente Bloemendaal. Het is in feite een opdracht van de gemeenteraad van Bloemendaal aan het college van Burgemeester en Wethouders voor het maken van een ontwerpbegroting. De gemeenteraad zal linksom of rechtsom ingrijpende beslissingen moeten nemen op het gebied van het uitvoeren van dienstverlening aan haar burgers/ondernemers en de financiering hiervan. Daar is helaas geen ontkomen aan. Deze ingrijpende beslissingen worden o.a. veroorzaakt door: a. Het zijn van een “nadeel gemeente.” We krijgen relatief weinig geld vanuit het rijk, omdat wij in de gemeente relatief dure huizen hebben en derhalve volgens het rijk dus meer belasting kunnen vragen aan onze burgers en bedrijven. b. Decentraliseren door het rijk van omvangrijke taken in vooral het sociale domein. Echter, er wordtdoor het rijk vergeten daarvoor voldoende geld aan de gemeente Bloemendaal te geven. c. De coronacrisis, welke tot gevolg heeft dat de inkomsten van de gemeente dalen en de uitgaven stijgen. Het college diende derhalve wel een voorstel te doen om de gemeentelijke inkomsten en uitgaven meer in balans te brengen. Dit heeft het college dan ook gedaan in de kadernota 2021. De vraag in het dualistische stelsel is echter wel, zijn wij als gemeenteraad - en dus als CDA fractie - het met dit voorstel van het college eens? Het CDA heeft deze vraag in de raadsvergadering van 2 juli 2020 met een “nee” beantwoord! Volgens het CDA dient de kadernota voorzien te worden van aangepaste kaders zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant. Het onverkort aannemen van de door het college voorgestelde bezuinigingen riep bij het CDA ook de vraag op: “of je dan nog wel als zelfstandige gemeente verder zou moeten willen gaan?”. Voorts dient er vanuit het college ook nog de nodige toelichting te komen over wat de gevolgen zijn voor instellingen/burgers/ondernemers als je op de door het college voorgestelde gemeentelijke uitgaven gaat bezuinigen. Deze gevolgen blijken niet uit het collegevoorstel. Dit betreft vooral de voorstellen inzake het (weg)bezuinigen van: *De muziekschool, *de bibliotheek, *herziening dienstverlening servicepunt Bennebroek (blijft er dan nog een levensvatbare restvoorziening in Bennebroek voor de burgers over?, * minder culturele activiteiten, *de Hertenkamp in het Bloemendaalse bos. Ook is het CDA zonder meer tegen een aantal bezuinigingen, zoals bezuinigen op: *extra minimaondersteuning, *de milieustraat in Heemstede- moet namelijk wel toegankelijk blijven voor inwoners van de dorpen Bennebroek en Vogelenzang -, *bezuinigingen op het onderhoud en/of de instandhouding van gemeentelijke groen, *het ophalen Klein Chemisch Afval (KCA) bij Vogelenzang en detailhandel wordt afgeschaft, *versobering/ opheffen speelvoorzieningen. Maar ook de kaders inzake de inkomstenkant verdienen meer aandacht. Er dienen namelijk ook aan de inkomstenkant politieke keuzes gemaakt te worden door de gemeenteraad. Immers je mag tegen bezuinigingen zijn, maar dan zal je ook de politieke moed op moeten kunnen brengen als fractie, om dekking voor deze uitgaven te vinden zodat een sluitende begroting ontstaat. In het verkiezingsprogramma van het CDA staat letterlijk: “CDA Bloemendaal is geen voorstander van verghoging van de OZB. Over een eventuele verhoging van de OZB kan alleen gesproken worden indien het huidige voorzieningenniveau (kwalitatief en kwantitatief) zo ernstig onder druk komt te staan dat een kaalslag dreigt.” De CDA fractie heeft in de raad van 2 juli 2020 gesteld dat met de voorgestelde kaders door het college in de kadernota 2021 een zodanige kaalslag - zoals is bedoeld in het verkiezingsprogramma van het CDA - dreigt plaats te vinden binnen de gemeente Bloemendaal. Derhalve is belastingverhoging een zeer serieuze optie voor de CDA fractie straks bij de vaststelling van de begroting 2021. Voorts ziet de CDA fractie ook dat er de nodige gemeentelijke kosten zijn inzake honden die binnen de gemeente verblijven en worden uitgelaten, zoals hondenpoepzakjesautomaten, opknappen/ onderhouden van het wethouder van Gelukpark dat onder druk staat door het vele uitlaten van honden. Daarom is ook het herinvoeren van een Hondenbelasting een optie voor het CDA om tot voldoende dekking te komen. Voorts blijft het CDA het gezien de huidige financiële situatie het zeer onbevredigend vinden dat de kosten die de gemeente dient te maken voor de Formule 1: a. niet bijgehouden worden door het college en b. niet verhaald kunnen worden op de gemeente Zandvoort dan wel bij de GP zelf. Het CDA zou graag hier toch nader ambtelijk onderzoek en/of bestuurlijk overleg met gemeente Zandvoort/GP over willen zien door het college. Ook verwacht het CDA van het college dat zij binnen de organisatie plannen ontwikkelt om de inkomsten van de gemeente te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan een verordening om de kosten van “bovenwijkse voorzieningen” te verhalen op projectontwikkelaars. D66 gaf deze suggestie reeds in de commissie grondgebied. Het CDA wil zeker als zelfstandige gemeente Bloemendaal verder! Daarom heeft de CDA fractie ook het voortouw genomen om met andere politieke partijen in de gemeenteraad (D66, GroenLinks, PvdA en VVD) een alternatief voorstel (een amendement) te maken en in stemming te brengen in de gemeenteraad van 2 juli 2020. Dit voorstel heeft de CDA fractie met verveverdedigd in voornoemde gemeenteraadsvergadering en het voorstel is ook aangenomen door de gemeenteraad! In het aangenomen voorstel staat: Amendement CDA Kadernota 2021 2020002520 Namens de CDA fractie Bloemendaal Bob van der Veldt, Raadslid en lid van de commissie Bestuur en Middelen van de gemeente Bloemendaal

Huisvesting statushouders

CDA CDA GroenLinks Bloemendaal 14-07-2020 18:31

De CDA-fractie is tijdens de raadsvergadering van 30 juni alsnog akkoord gegaan met een ingediend amendement van Groen Links. Het amendement roept het college op om zo spoedig mogelijk tijdelijke huisvesting (woonunits) voor statushouders te realiseren. Dit alles dient uiterlijk 31 december 2020 gereed te zijn. Op deze wijze wordt er tijdelijk huisvesting gerealiseerd waar niet alleen statushouders gebruik van kunnen maken, er wordt ook extra woonruimte gerealiseerd voor andere urgent woningzoekenden. Het CDA heeft in een eerder amendement al aangegeven dat er zo spoedig mogelijk gestart dient te worden met de voorbereiding van het Blekersveld voor definitieve woningbouw met minimaal 1/3 sociale woningbouw. Volgens de woonvisie zal er naast de sociale woningbouw 1/3 deel bestemd worden voor woningen in het middensegment en voor het overige is de bestemming vrij. Zo spoedig mogelijk zullen er met vluchtelingenwerk afspraken gemaakt worden ten behoeve van begeleiding en inburgering van de statushouders. Het ingediende amendement van Groen Links werd met 10 stemmen aangenomen. Er waren zes stemmen tegen. Het CDA realiseert zich dat door het aannemen van dit amendement er een grote ambitie is uitgesproken en dat het College de komende maanden voortvarend te werk zal moeten gaan om deze huisvesting te realiseren. Ton Bruggeman, Raadslid en lid van de commissie Samenleving van de gemeente Bloemendaal.

CDA stemt uiteindelijk in met gewijzigd plan van aanpak huisvesting statushouders

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Bloemendaal 17-03-2020 20:29

Tijdens twee lange commissievergaderingen en een intensieve raadsvergadering is uitgebreid gesproken over de wijze waarop een achterstand in huisvesting van statushouders ingehaald kan worden. De fractie vindt een goede huisvesting van vluchtelingen in Bloemendaal uiterst belangrijk en wil hier graag aan mee werken. De provincie heeft in een brief de gemeente gedreigd met een bestuurlijke maatregel te komen om het oplossen van de achterstand van de huisvesting af te dwingen. De gemeenteraad wil het niet zo ver laten komen en heeft het college verzocht om een plan van aanpak dat het inhalen van de achterstand in de huisvesting voor statushouders mogelijk maakt. Dit voor het einde van het jaar. Het college heeft verschillende mogelijkheden onderzocht en heeft de raad voorgesteld de achterstand weg te werken door het bouwen van flexwoningen, tijdelijke woningen die maximaal tien jaar blijven staan. In de gemeenteraad werd verschillend over het voorgelegde plan van aanpak gedacht. De fractie van het CDA sluit de bouw van flexwoningen niet uit, maar gaf in eenamendement aan vooral een oplossing te zien in het tijdelijk gebruik van bestaande leegstaande gebouwen (Dennenheuvel). Dit om de tijd te hebben de achterstand in drie jaar weg te kunnen werken. Daarnaast stelt het amendement voor om direct werk te maken van planvorming voor de bouw van sociale huurwoningen en huurwoningen in het middensegment. Het college heeft in een plan van aanpak een aantal mogelijke locaties voorgesteld. Voor het CDA is in dit overzicht vooral de locatie Blekersveld het meest geschikt. In het voorstel van het College werd het speelveldje aan de Zomerzorgerlaan als voorkeurslocatie aangegeven. Het CDA ziet deze locatie als niet geschikt vanwege om argumenten van ruimtelijke kwaliteit en ziet bebouwing ook als een kostbare oplossing. Helaas werd het amendement van het CDA verworpen. Alleen de PvdA gaf hier steun aan. Voor de CDA-fractie was hierna het verwerpen van het plan van aanpak geen optie omdat wij de verantwoordelijkheid voelen dat statushouders op een goede manier gehuisvest dienen te worden. Om die reden is het CDA uiteindelijk meegegaan met eenamendement van GroenLinks en D66. Hierin wordt het verzoek gedaan aan het college uiterlijk 16 april een overzicht te maken met een nadere uitwerking van een viertal mogelijke locaties waaronder de Zomerzorgerlaan. In een stemverklaring gaf het CDA opnieuw aan zich verantwoordelijk te voelen voor een goede huisvesting van statushouders maar dat de locatie aan de Zomerzorgerlaan hiervoor niet geschikt is. Dit amendement werd vervolgens, net als het gewijzigde plan van aanpak, met een ruime meerderheid aanvaard.

CDA stemt uiteindelijk in met gewijzigd plan van aanpak huisvesting statushouders

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Bloemendaal 17-03-2020 20:29

Tijdens twee lange commissievergaderingen en een intensieve raadsvergadering is uitgebreid gesproken over de wijze waarop een achterstand in huisvesting van statushouders ingehaald kan worden. De fractie vindt een goede huisvesting van vluchtelingen in Bloemendaal uiterst belangrijk en wil hier graag aan mee werken. De provincie heeft in een brief de gemeente gedreigd met een bestuurlijke maatregel te komen om het oplossen van de achterstand van de huisvesting af te dwingen. De gemeenteraad wil het niet zo ver laten komen en heeft het college verzocht om een plan van aanpak dat het inhalen van de achterstand in de huisvesting voor statushouders mogelijk maakt. Dit voor het einde van het jaar. Het college heeft verschillende mogelijkheden onderzocht en heeft de raad voorgesteld de achterstand weg te werken door het bouwen van flexwoningen, tijdelijke woningen die maximaal tien jaar blijven staan. In de gemeenteraad werd verschillend over het voorgelegde plan van aanpak gedacht. De fractie van het CDA sluit de bouw van flexwoningen niet uit, maar gaf in eenamendement aan vooral een oplossing te zien in het tijdelijk gebruik van bestaande leegstaande gebouwen (Dennenheuvel). Dit om de tijd te hebben de achterstand in drie jaar weg te kunnen werken. Daarnaast stelt het amendement voor om direct werk te maken van planvorming voor de bouw van sociale huurwoningen en huurwoningen in het middensegment. Het college heeft in een plan van aanpak een aantal mogelijke locaties voorgesteld. Voor het CDA is in dit overzicht vooral de locatie Blekersveld het meest geschikt. In het voorstel van het College werd het speelveldje aan de Zomerzorgerlaan als voorkeurslocatie aangegeven. Het CDA ziet deze locatie als niet geschikt vanwege om argumenten van ruimtelijke kwaliteit en ziet bebouwing ook als een kostbare oplossing. Helaas werd het amendement van het CDA verworpen. Alleen de PvdA gaf hier steun aan. Voor de CDA-fractie was hierna het verwerpen van het plan van aanpak geen optie omdat wij de verantwoordelijkheid voelen dat statushouders op een goede manier gehuisvest dienen te worden. Om die reden is het CDA uiteindelijk meegegaan met eenamendement van GroenLinks en D66. Hierin wordt het verzoek gedaan aan het college uiterlijk 16 april een overzicht te maken met een nadere uitwerking van een viertal mogelijke locaties waaronder de Zomerzorgerlaan. In een stemverklaring gaf het CDA opnieuw aan zich verantwoordelijk te voelen voor een goede huisvesting van statushouders maar dat de locatie aan de Zomerzorgerlaan hiervoor niet geschikt is. Dit amendement werd vervolgens, net als het gewijzigde plan van aanpak, met een ruime meerderheid aanvaard.

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Ballonnen in de ban

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-02-2019 15:58

Tijdens de raadsvergadering op 31 januari 2019 heeft het CDA samen met GroenLinks een motie ingediend met het verzoek een verbod op het oplaten van ballonnen in het beleid (in de APV) op te nemen. Tevens werd gevraagd een ontmoedigingsbeleid te gaan voeren ten aanzien van het uitdelen van ballonnen. De motie werd met 12 stemmen voor (CDA, GL, D66, PvdA en HvB) en 6 stemmen tegen (VVD en VDB) aangenomen. Vaak wanneer er ballonnen worden opgelaten is het feest. Het is inderdaad een mooi gezicht hoe alle ballonnen aan de horizon verdwijnen.Ballonnen zijn niet voor iedereen een feest, want ze vergaan niet in de natuur. - Ballonnen staan in de top-5 van zwerfvuil op de Nederlandse stranden; - Het afval dat de ballonnen na hun vlucht uiteindelijk achterlaten is ongewenst, omdat het moeilijk tot niet afbreekbaar is: volgens de Wageningen University & Research eindigt dit als zwerfafval op het vasteland en de kust en levert het een bijdrage aan de ‘plastic soep’; - Ballonnen veroorzaken dierenleed en -sterfte. Resten van ballonnen in de natuur zijn gevaarlijk, omdat dieren verstrikt kunnen raken in de sierlinten en afsluiters en daardoor verstoken raken van voedsel. Dieren (waaronder ook vee) kunnen ballonresten voor voedsel aanzien, waardoor soms de maag en darm verstoppen en ze sterven van de honger; - Vele gemeenten een (wens)ballonoplaatverbod in de APV hebben opgenomen, maar de gemeente Bloemendaal niet. Het College van B&W liet bij monde van de burgemeester weten positief te staan ten opzichte van deze motie. Zij zullen binnen enkele maanden met een voorstel komen de APV aan te passen. De tekst van de motie is te lezen via de volgende LINK.

CDA-fractie vraagt in motie om ontwikkelingen Reinwaterpark op te schorten

CDA CDA GroenLinks D66 Bloemendaal 23-12-2018 19:02

Tijdens de raadsvergadering van 8 maart 2018 werd er besloten het college van Burgemeester en Wethouders een bestuursopdracht te geven om het Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan Reinwaterpark binnen één jaar door te doen ontwikkelen naar een Definitief Ontwerp Stedenbouwkundig Plan. Dit plan omvat onder andere de bouw van een aantal woningen. Na het vaststellen van de bestuursopdracht is er een juridisch geschil ontstaan tussen de eigenaar van de grond Cobraspen en PWN over de voortzetting van het erfpachtrecht door PWN op deze grond. PWN liet in de loop van het jaar 2018 ook weten andere plannen te hebben met de grond en de daarop staande gebouwen. Wat er gaat gebeuren op deze grond is op dit moment dus (juridisch) zeer onzeker. Gezien voornoemde onzekere situatie en het feit dat het ontwikkelen van (ruimtelijke) plannen veel ambtelijke capaciteit kost en ook belanghebbenden - zoals omwonenden – de nodige tijd kost en onrust geeft, diende er volgens de CDA-fractie actie ondernomen te worden in dit dossier. De CDA-fractie diende daarom tijdens de raadsvergadering op 13 december 2018 met D66 en GroenLinks een motie in waarin aan het College gevraagd werd het ontwikkelingsproces op te schorten tot er definitief duidelijkheid bestaat inzake het wel of niet voortduren van het erfpachtrecht van PWN. Een ruime meerderheid van de raad stemde voor deze motie. Bron foto: www.openmonumentendag.nl

Fractie ondanks wat kritiek akkoord met begroting 2019

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Bloemendaal 12-11-2018 08:53

Op donderdag 8 november 2018 werd er tijdens de raadsvergadering gesproken over de begroting 2019. Het was de eerste begroting van het college van CDA, VVD en D66. Bij deze begroting werden maar liefst 38 nieuwe voorstellen gepresenteerd. De CDA-fractie liet zich bij monde van fractievoorzitter André Burger tijdens de Algemene Beschouwingen kritisch uit over een aantal voorstellen, zoals de aanleg van een geasfalteerd fietspad langs de Rijksstraatweg (400.000 euro) en enkele formatie-uitbreidingen. Het CDA steunde een amendement om de aanleg van dit fietspad uit de begroting te schrappen. Ook diende het CDA tezamen met D66 en Groen Links een motie in om overlast rond mogelijke ontwikkelingen van Formule 1 op Zandvoort te voorkomen. Eén van de belangrijkste voorstellen in de begroting betrof een voorgenomen verhoging van de onroerendzaakbelasting (OZB) in 2019. Om diverse redenen valt daar in de ogen van de collegepartijen nu niet meer aan te ontkomen: De onroerendzaakbelasting is jarenlang met alleen het inflatiepercentage verhoogd, terwijl ook inkomsten weg gaan vallen. Concreet gaat het om het verlies van baten uit precarioheffingen en het verlies aan dividendinkomsten na verkoop van aandelen Eneco. Bovendien staat het college in deze nieuwe periode voor een aantal grote uitgaven, zoals bijvoorbeeld investeringen in jeugdzorg en onderwijs en een noodzakelijke vervanging van de riolering in grote delen van Bloemendaal. De fractie vroeg in zijn bijdrage aan de Algemene Beschouwingen ook om aandacht voor besparingen waar dat verantwoord kan. Ze denkt dat het goed zou zijn een kerntakendiscussie te voeren. Ook om ruimte te maken voor nieuw beleid zal het takenpakket van de gemeente kritisch tegen het licht gehouden moeten worden. Via deze link kunt u de hele tekst van de bijdrage van de fractie aan de Algemene Beschouwingen lezen. Hierin wordt uitgebreider ingegaan op de visie van het CDA op de begroting 2019. Na een debat van ruim 6 uur ging de raad in meerderheid akkoord met de begroting voor het komend jaar.

Raad stelt zienswijze inzake voorlopig voorkeursalternatief Duinpolderweg vast

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Bloemendaal 02-02-2018 16:23

Donderdag 1 februari heeft de gemeenteraad van Bloemendaal gesproken over de tekst van een zienswijze op het recent door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en Zuid-Holland gepresenteerde voorkeursalternatief Duinpolderweg. Dit voorlopig voorkeursalternatief bestaat uit een verbinding van de A4 naar de N208 via de Nieuwe Bennebroekerweg in Hoofddorp en de noordrand van Hillegom, met een directe verbinding naar de Weerlaan. Ook komt er een verbinding tussen Lisse zuid en de A44, en een randweg bij Zwaanshoek. Hoewel dit voorkeursalternatief niet over Bloemendaals grondgebied gaat, heeft de aanleg van deze weg wel zeer grote invloed op de omgeving, en dus ook op Vogelenzang en Bennebroek. 'Concept-zienswijze van college te slap' Tijdens de vergadering van de raadscommissie Grondgebied op 25 januari jl. werd de concept-zienswijze, zoals opgesteld door het college van Burgemeester & Wethouders, besproken. Door alle fracties in commissie en gemeenteraad werd deze zienswijze als ontoereikend beschouwd. Namens de CDA-fractie liet André Burger weten de tekst veel te slap te vinden. Er werd volgens hem onvoldoende geageerd tegen de diverse varianten en ook over de mogelijke doortrekking naar de N206 werd vrijwel niets vermeld. Alle fracties waren het erover eens dat er een andere zienswijze moest komen. Door verschillende woordvoerders werd geopperd om samen een nieuwe zienswijze op te stellen waarin duidelijker stelling werd genomen tegen de verschillende varianten en het voorkeursalternatief. Door een groep woordvoerders is vervolgens in de aanloop naar de raadsvergadering van 1 februari een nieuwe zienswijze opgesteld. De CDA-fractie kon en kan zich goed vinden in de zienswijze zoals die nu per amendement is vastgesteld. 'Zuidelijke variant niet realistisch' In de nieuwe zienswijze wordt sterker dan in de concept-zienswijze van het college nog eens duidelijk stelling genomen tegen zowel de noordelijke als de middenvariant van de Duinpolderweg, omdat deze varianten gedeeltelijk over Bloemendaals grondgebied gaan. De zuidelijke variant (het voorlopig voorkeursalternatief) wordt in de zienswijze als “niet realistisch” bestempeld, omdat deze onder andere dwars over het industrieterrein Horst ten Daal geprojecteerd staat. Het plan NOG Beter 2.0 stelt voor de weg te laten lopen over de Weerlaan. De raad ging met uitzondering van de fractie van Hart voor Bloemendaal (HvB) akkoord met de nieuwe, sterk aangescherpte zienswijze. Hart voor Bloemendaal kwam ter vergadering met een eigen zienswijze, maar die werd door de overige fracties bij stemming verworpen. De tekst van het amendement en de zienswijze van PvdA, VVD, GroenLinks, Liberaal Bloemendaal, D66 en CDA kunt u lezen via de gemarkeerde links in deze zin. Bron foto: NHnieuws.nl

Raad verwerpt motie CDA en PvdA voor second opinion wegdek Leidsevaart Vogelenzang

CDA CDA GroenLinks PvdA Bloemendaal 02-02-2018 16:23

In augustus bereikten CDA en PvdA talloze klachten over de uitgevoerde asfalteringswerkzaamheden op de Leidsevaart in Vogelenzang. Het wegdek was hobbelig, bevatte scheuren en er ontstonden grote plassen na regenval. Voor CDA en PvdA reden genoeg hier schriftelijke vragen over te stellen. De antwoorden werden besproken tijdens de commissie Grondgebied in oktober 2017. CDA en PvdA uitten stevige kritiek op de kwaliteit van de werkzaamheden, maar wethouder Kruijswijk (GroenLinks) bleef volhouden dat het voldeed aan de criteria. Intussen waren er ook rode fietsstroken aangebracht, maar daarmee veranderde de “belabberde” staat van het wegdek niet. In januari spraken een aantal bewoners in tijdens de beeldvormende avond. Met een diapresentatie werd getoond hoe het eruit zag. Tijdens de raadsvergadering van 1 februari dienden CDA en PvdA een motie in waarin werd gevraagd om een extern deskundige het wegdek van de Leidsevaart in Vogelenzang kwalitatief te laten beoordelen in relatie tot het beleidskader rationeel wegbeheer en daarover te rapporteren. De wethouder bleef bij zijn stelling dat de werkzaamheden goed waren uitgevoerd. Helaas vond hij bij de overige partijen gehoor voor zijn opvatting, want de motie werd verworpen. De toekomst zal nu uitwijzen hoe het verder gaat. Het wegdek zal hoogstwaarschijnlijk nog veel te verduren krijgen tijdens de werkzaamheden aan de Vogelenzangseweg. De tekst van de motie is te lezen VIA DEZE LINK.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.