Nieuws van CDA in Bloemendaal over VVD inzichtelijk

14 documenten

Kadernota 2021 of Kaalslagnota 2021?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-07-2020 19:44

In de Kadernota 2021 worden de beleids- en technische uitgangspunten vastgesteld voor de ontwerpbegroting 2021 van de gemeente Bloemendaal. Het is in feite een opdracht van de gemeenteraad van Bloemendaal aan het college van Burgemeester en Wethouders voor het maken van een ontwerpbegroting. De gemeenteraad zal linksom of rechtsom ingrijpende beslissingen moeten nemen op het gebied van het uitvoeren van dienstverlening aan haar burgers/ondernemers en de financiering hiervan. Daar is helaas geen ontkomen aan. Deze ingrijpende beslissingen worden o.a. veroorzaakt door: a. Het zijn van een “nadeel gemeente.” We krijgen relatief weinig geld vanuit het rijk, omdat wij in de gemeente relatief dure huizen hebben en derhalve volgens het rijk dus meer belasting kunnen vragen aan onze burgers en bedrijven. b. Decentraliseren door het rijk van omvangrijke taken in vooral het sociale domein. Echter, er wordtdoor het rijk vergeten daarvoor voldoende geld aan de gemeente Bloemendaal te geven. c. De coronacrisis, welke tot gevolg heeft dat de inkomsten van de gemeente dalen en de uitgaven stijgen. Het college diende derhalve wel een voorstel te doen om de gemeentelijke inkomsten en uitgaven meer in balans te brengen. Dit heeft het college dan ook gedaan in de kadernota 2021. De vraag in het dualistische stelsel is echter wel, zijn wij als gemeenteraad - en dus als CDA fractie - het met dit voorstel van het college eens? Het CDA heeft deze vraag in de raadsvergadering van 2 juli 2020 met een “nee” beantwoord! Volgens het CDA dient de kadernota voorzien te worden van aangepaste kaders zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant. Het onverkort aannemen van de door het college voorgestelde bezuinigingen riep bij het CDA ook de vraag op: “of je dan nog wel als zelfstandige gemeente verder zou moeten willen gaan?”. Voorts dient er vanuit het college ook nog de nodige toelichting te komen over wat de gevolgen zijn voor instellingen/burgers/ondernemers als je op de door het college voorgestelde gemeentelijke uitgaven gaat bezuinigen. Deze gevolgen blijken niet uit het collegevoorstel. Dit betreft vooral de voorstellen inzake het (weg)bezuinigen van: *De muziekschool, *de bibliotheek, *herziening dienstverlening servicepunt Bennebroek (blijft er dan nog een levensvatbare restvoorziening in Bennebroek voor de burgers over?, * minder culturele activiteiten, *de Hertenkamp in het Bloemendaalse bos. Ook is het CDA zonder meer tegen een aantal bezuinigingen, zoals bezuinigen op: *extra minimaondersteuning, *de milieustraat in Heemstede- moet namelijk wel toegankelijk blijven voor inwoners van de dorpen Bennebroek en Vogelenzang -, *bezuinigingen op het onderhoud en/of de instandhouding van gemeentelijke groen, *het ophalen Klein Chemisch Afval (KCA) bij Vogelenzang en detailhandel wordt afgeschaft, *versobering/ opheffen speelvoorzieningen. Maar ook de kaders inzake de inkomstenkant verdienen meer aandacht. Er dienen namelijk ook aan de inkomstenkant politieke keuzes gemaakt te worden door de gemeenteraad. Immers je mag tegen bezuinigingen zijn, maar dan zal je ook de politieke moed op moeten kunnen brengen als fractie, om dekking voor deze uitgaven te vinden zodat een sluitende begroting ontstaat. In het verkiezingsprogramma van het CDA staat letterlijk: “CDA Bloemendaal is geen voorstander van verghoging van de OZB. Over een eventuele verhoging van de OZB kan alleen gesproken worden indien het huidige voorzieningenniveau (kwalitatief en kwantitatief) zo ernstig onder druk komt te staan dat een kaalslag dreigt.” De CDA fractie heeft in de raad van 2 juli 2020 gesteld dat met de voorgestelde kaders door het college in de kadernota 2021 een zodanige kaalslag - zoals is bedoeld in het verkiezingsprogramma van het CDA - dreigt plaats te vinden binnen de gemeente Bloemendaal. Derhalve is belastingverhoging een zeer serieuze optie voor de CDA fractie straks bij de vaststelling van de begroting 2021. Voorts ziet de CDA fractie ook dat er de nodige gemeentelijke kosten zijn inzake honden die binnen de gemeente verblijven en worden uitgelaten, zoals hondenpoepzakjesautomaten, opknappen/ onderhouden van het wethouder van Gelukpark dat onder druk staat door het vele uitlaten van honden. Daarom is ook het herinvoeren van een Hondenbelasting een optie voor het CDA om tot voldoende dekking te komen. Voorts blijft het CDA het gezien de huidige financiële situatie het zeer onbevredigend vinden dat de kosten die de gemeente dient te maken voor de Formule 1: a. niet bijgehouden worden door het college en b. niet verhaald kunnen worden op de gemeente Zandvoort dan wel bij de GP zelf. Het CDA zou graag hier toch nader ambtelijk onderzoek en/of bestuurlijk overleg met gemeente Zandvoort/GP over willen zien door het college. Ook verwacht het CDA van het college dat zij binnen de organisatie plannen ontwikkelt om de inkomsten van de gemeente te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan een verordening om de kosten van “bovenwijkse voorzieningen” te verhalen op projectontwikkelaars. D66 gaf deze suggestie reeds in de commissie grondgebied. Het CDA wil zeker als zelfstandige gemeente Bloemendaal verder! Daarom heeft de CDA fractie ook het voortouw genomen om met andere politieke partijen in de gemeenteraad (D66, GroenLinks, PvdA en VVD) een alternatief voorstel (een amendement) te maken en in stemming te brengen in de gemeenteraad van 2 juli 2020. Dit voorstel heeft de CDA fractie met verveverdedigd in voornoemde gemeenteraadsvergadering en het voorstel is ook aangenomen door de gemeenteraad! In het aangenomen voorstel staat: Amendement CDA Kadernota 2021 2020002520 Namens de CDA fractie Bloemendaal Bob van der Veldt, Raadslid en lid van de commissie Bestuur en Middelen van de gemeente Bloemendaal

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Bestemmingsplan “Park Vogelenzang” vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 12 december 2019

CDA CDA VVD Bloemendaal 27-12-2019 21:56

In het zuiden van Bennebroek is op Park Vogelenzang, de instelling GGZ inGeest gevestigd. GGZ inGeest wil haar terrein deels herontwikkelen, omdat een deel van het terrein vanwege beleidswijzigingen en bezuinigingen niet meer als zorgvoorziening in gebruik is. Het bestemmingsplan maakt in het dorp Bennebroek zondermeer de bouw van 250 woningen mogelijk. Deze bouw van 250 woningen is de laatste grote ruimtelijke verandering die in Bennebroek mogelijk is. Naast deze 250 woningen maakt het bestemmingsplan het ook mogelijk dat het college van Burgemeester en Wethouders kan beslissen dat, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, er in totaal nog 50 extra woningen verdeeld over drie deelgebieden binnen het bestemmingsplan gebouwd mogen worden. Een dergelijke bevoegdheid van het College wordt een “wijzigingsbevoegdheid” genoemd. Het CDA heeft inzake deze wijzigingsbevoegdheid een amendement geschreven en ingediend met LB en HvB. In het amendement hebben wij de gemeenteraad voorgesteld om de wijzigingsbevoegdheid van het College te schrappen uit het bestemmingsplan. De CDA fractie heeft dat gedaan op basis van principiële en inhoudelijke bezwaren. Ten eerste, is de Gemeenteraad en niet het College op basis van de Wet ruimtelijke ordening het aangewezen bestuursorgaan om namens de burgers van de gemeente Bloemendaal te beslissen over dergelijke majeure ingrepen. Ten tweede, er op dit moment op basis van een goede ruimtelijke ordening ook geen enkele nut en noodzaak is om te beslissen over een andere bestemming van de drie deelgebieden in het bestemmingsplan. Immers, de drie deelgebieden worden voorlopig nog conform de geldende maatschappelijke bestemming gebruikt, namelijk voor het verlenen van zorg aan patiënten. Ten derde, het op basis van een goede ruimtelijke ordening ook niet de voorkeur verdient om de betreffende deelgebieden in het bestemmingsplan als wijzigingsgebied aan te wijzen. Immers, door de gekozen flexibiliteit in het voorliggende bestemmingsplan (o.a. door het werken met bouwvlekken/geringere uitwerking van het bestemmingsplan) en gezien het feit dat het voorliggende bestemmingsplan al een majeure bouwopgave van 250 woningen kent, is het lastiger in te schatten hoe de reeds te bouwen massa van 250 woningen zich zal verhouden tot de parkachtige omgeving die planologisch wordt nagestreefd. Voorts is het moment dat er concreet zicht is op “of “en “wanneer” de maatschappelijke functie uit dat betreffende deelgebied zal verdwijnen, het beste moment om te bepalen aan welke bestemming er dan behoefte is in het betreffende deelgebied. Tot slot, de vaststelling van het bestemmingsplan zonder voornoemde wijzigingsbevoegdheid minder kans loopt vernietigd te worden door een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Immers, door het laten vervallen van de wijzigingsbevoegdheid - en dus het vervallen van de potentiële kans op 50 woningen extra - komt er ook minder druk te liggen op de nu al zeer problematische verkeersontsluiting van het bestemmingsplangebied. Helaas heeft - ondanks aanvankelijke steun van de VVD - de Gemeenteraad het amendement niet aangenomen. Het CDA vindt woningbouw in deze tijd zeker belangrijk, maar het moet wel passen binnen een goede ruimtelijke ordening. Derhalve is het CDA voorstander om nu eerst maar eens 250 woningen te bouwen. Als deze 250 woningen zijn voltooid, kan pas worden beoordeeld of het verantwoord is op basis van een goede ruimtelijke ordening om nog eens 50 woningen in Bennebroek te bouwen. Bob van der Veldt, CDA gemeenteraadslid en lid van de raadscommissie Grondgebied.

Bestemmingsplan “Park Vogelenzang” vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 12 december 2019

CDA CDA VVD Bloemendaal 27-12-2019 21:56

In het zuiden van Bennebroek is op Park Vogelenzang, de instelling GGZ inGeest gevestigd. GGZ inGeest wil haar terrein deels herontwikkelen, omdat een deel van het terrein vanwege beleidswijzigingen en bezuinigingen niet meer als zorgvoorziening in gebruik is. Het bestemmingsplan maakt in het dorp Bennebroek zondermeer de bouw van 250 woningen mogelijk. Deze bouw van 250 woningen is de laatste grote ruimtelijke verandering die in Bennebroek mogelijk is. Naast deze 250 woningen maakt het bestemmingsplan het ook mogelijk dat het college van Burgemeester en Wethouders kan beslissen dat, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, er in totaal nog 50 extra woningen verdeeld over drie deelgebieden binnen het bestemmingsplan gebouwd mogen worden. Een dergelijke bevoegdheid van het College wordt een “wijzigingsbevoegdheid” genoemd. Het CDA heeft inzake deze wijzigingsbevoegdheid een amendement geschreven en ingediend met LB en HvB. In het amendement hebben wij de gemeenteraad voorgesteld om de wijzigingsbevoegdheid van het College te schrappen uit het bestemmingsplan. De CDA fractie heeft dat gedaan op basis van principiële en inhoudelijke bezwaren. Ten eerste, is de Gemeenteraad en niet het College op basis van de Wet ruimtelijke ordening het aangewezen bestuursorgaan om namens de burgers van de gemeente Bloemendaal te beslissen over dergelijke majeure ingrepen. Ten tweede, er op dit moment op basis van een goede ruimtelijke ordening ook geen enkele nut en noodzaak is om te beslissen over een andere bestemming van de drie deelgebieden in het bestemmingsplan. Immers, de drie deelgebieden worden voorlopig nog conform de geldende maatschappelijke bestemming gebruikt, namelijk voor het verlenen van zorg aan patiënten. Ten derde, het op basis van een goede ruimtelijke ordening ook niet de voorkeur verdient om de betreffende deelgebieden in het bestemmingsplan als wijzigingsgebied aan te wijzen. Immers, door de gekozen flexibiliteit in het voorliggende bestemmingsplan (o.a. door het werken met bouwvlekken/geringere uitwerking van het bestemmingsplan) en gezien het feit dat het voorliggende bestemmingsplan al een majeure bouwopgave van 250 woningen kent, is het lastiger in te schatten hoe de reeds te bouwen massa van 250 woningen zich zal verhouden tot de parkachtige omgeving die planologisch wordt nagestreefd. Voorts is het moment dat er concreet zicht is op “of “en “wanneer” de maatschappelijke functie uit dat betreffende deelgebied zal verdwijnen, het beste moment om te bepalen aan welke bestemming er dan behoefte is in het betreffende deelgebied. Tot slot, de vaststelling van het bestemmingsplan zonder voornoemde wijzigingsbevoegdheid minder kans loopt vernietigd te worden door een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Immers, door het laten vervallen van de wijzigingsbevoegdheid - en dus het vervallen van de potentiële kans op 50 woningen extra - komt er ook minder druk te liggen op de nu al zeer problematische verkeersontsluiting van het bestemmingsplangebied. Helaas heeft - ondanks aanvankelijke steun van de VVD - de Gemeenteraad het amendement niet aangenomen. Het CDA vindt woningbouw in deze tijd zeker belangrijk, maar het moet wel passen binnen een goede ruimtelijke ordening. Derhalve is het CDA voorstander om nu eerst maar eens 250 woningen te bouwen. Als deze 250 woningen zijn voltooid, kan pas worden beoordeeld of het verantwoord is op basis van een goede ruimtelijke ordening om nog eens 50 woningen in Bennebroek te bouwen. Bob van der Veldt, CDA gemeenteraadslid en lid van de raadscommissie Grondgebied.

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Raad stelt middels Kadernota uitgangspunten vast voor begroting 2020

CDA CDA D66 VVD Bloemendaal 08-06-2019 17:47

Jaarlijks stelt de raad de uitgangspunten vast voor de begroting in het daaropvolgende jaar. Uit de Kadernota 2020 blijkt dat de komende begrotingsjaren, als gevolg van een aantal ontwikkelingen, sprake is van tekorten en niet wordt voldaan aan de eigen uitgangspunten en die van het financieel toezicht. Op basis van de nu bekende informatie zou het begrotingssaldo een tekort laten zien van rond de 1 miljoen euro in 2020/2021 aflopend naar ongeveer 0,5 miljoen euro in 2022. Na de forse verhoging van de onroerendzaakbelasting (OZB) van dit jaar vindt de CDA-fractie een nieuwe verhoging niet wenselijk. Daarom diende het CDA samen met VVD en D66 een motie in waarin het college gevraagd wordt een voorbereidende notitie op te stellen ten behoeve van een kerntakendiscussie. Een kerntakendiscussie is naar de mening van het CDA bedoeld om te kijken naar een herschikking van de beschikbare financiële middelen. In de motie wordt ook gevraagd structurele onderuitputting in bestaande budgetten in beeld te brengen. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen. De tekst is te lezen via de volgende link.

Ballonnen in de ban

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-02-2019 15:58

Tijdens de raadsvergadering op 31 januari 2019 heeft het CDA samen met GroenLinks een motie ingediend met het verzoek een verbod op het oplaten van ballonnen in het beleid (in de APV) op te nemen. Tevens werd gevraagd een ontmoedigingsbeleid te gaan voeren ten aanzien van het uitdelen van ballonnen. De motie werd met 12 stemmen voor (CDA, GL, D66, PvdA en HvB) en 6 stemmen tegen (VVD en VDB) aangenomen. Vaak wanneer er ballonnen worden opgelaten is het feest. Het is inderdaad een mooi gezicht hoe alle ballonnen aan de horizon verdwijnen.Ballonnen zijn niet voor iedereen een feest, want ze vergaan niet in de natuur. - Ballonnen staan in de top-5 van zwerfvuil op de Nederlandse stranden; - Het afval dat de ballonnen na hun vlucht uiteindelijk achterlaten is ongewenst, omdat het moeilijk tot niet afbreekbaar is: volgens de Wageningen University & Research eindigt dit als zwerfafval op het vasteland en de kust en levert het een bijdrage aan de ‘plastic soep’; - Ballonnen veroorzaken dierenleed en -sterfte. Resten van ballonnen in de natuur zijn gevaarlijk, omdat dieren verstrikt kunnen raken in de sierlinten en afsluiters en daardoor verstoken raken van voedsel. Dieren (waaronder ook vee) kunnen ballonresten voor voedsel aanzien, waardoor soms de maag en darm verstoppen en ze sterven van de honger; - Vele gemeenten een (wens)ballonoplaatverbod in de APV hebben opgenomen, maar de gemeente Bloemendaal niet. Het College van B&W liet bij monde van de burgemeester weten positief te staan ten opzichte van deze motie. Zij zullen binnen enkele maanden met een voorstel komen de APV aan te passen. De tekst van de motie is te lezen via de volgende LINK.

Fractie ondanks wat kritiek akkoord met begroting 2019

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Bloemendaal 12-11-2018 08:53

Op donderdag 8 november 2018 werd er tijdens de raadsvergadering gesproken over de begroting 2019. Het was de eerste begroting van het college van CDA, VVD en D66. Bij deze begroting werden maar liefst 38 nieuwe voorstellen gepresenteerd. De CDA-fractie liet zich bij monde van fractievoorzitter André Burger tijdens de Algemene Beschouwingen kritisch uit over een aantal voorstellen, zoals de aanleg van een geasfalteerd fietspad langs de Rijksstraatweg (400.000 euro) en enkele formatie-uitbreidingen. Het CDA steunde een amendement om de aanleg van dit fietspad uit de begroting te schrappen. Ook diende het CDA tezamen met D66 en Groen Links een motie in om overlast rond mogelijke ontwikkelingen van Formule 1 op Zandvoort te voorkomen. Eén van de belangrijkste voorstellen in de begroting betrof een voorgenomen verhoging van de onroerendzaakbelasting (OZB) in 2019. Om diverse redenen valt daar in de ogen van de collegepartijen nu niet meer aan te ontkomen: De onroerendzaakbelasting is jarenlang met alleen het inflatiepercentage verhoogd, terwijl ook inkomsten weg gaan vallen. Concreet gaat het om het verlies van baten uit precarioheffingen en het verlies aan dividendinkomsten na verkoop van aandelen Eneco. Bovendien staat het college in deze nieuwe periode voor een aantal grote uitgaven, zoals bijvoorbeeld investeringen in jeugdzorg en onderwijs en een noodzakelijke vervanging van de riolering in grote delen van Bloemendaal. De fractie vroeg in zijn bijdrage aan de Algemene Beschouwingen ook om aandacht voor besparingen waar dat verantwoord kan. Ze denkt dat het goed zou zijn een kerntakendiscussie te voeren. Ook om ruimte te maken voor nieuw beleid zal het takenpakket van de gemeente kritisch tegen het licht gehouden moeten worden. Via deze link kunt u de hele tekst van de bijdrage van de fractie aan de Algemene Beschouwingen lezen. Hierin wordt uitgebreider ingegaan op de visie van het CDA op de begroting 2019. Na een debat van ruim 6 uur ging de raad in meerderheid akkoord met de begroting voor het komend jaar.

Eerste kennismaking met kandidaat-wethouder Susanne de Roy van Zuidewijn-Rive

CDA CDA D66 VVD Bloemendaal 01-06-2018 16:41

Tijdens de raadsvergadering van 31 mei 2018 is bekend gemaakt dat CDA, VVD en D66 een coalitieakkoord hebben gesloten. Vrijdagmorgen 1 juni is het gepresenteerd aan de pers. Ook zijn toen de beoogde wethouderskandidaten voorgesteld. Voor het CDA is dat Susanne de Roy van Zuidewijn-Rive. Voor de bezoekers van deze website stelt zij zich hieronder graag even kort voor: Beste inwoners van Bloemendaal, Met enthousiasme ga ik volgende week starten als nieuwe wethouder inuw mooie gemeente. Ik vind het bijzonder om als Amsterdamse deze taak op me te nemen. Ik ken de gemeente al redelijk goed en kom hier van jongs af aan veel en graag. Kort iets over mijzelf. De afgelopen vier jaar was ik fractievoorzitter en bestuurscommissielid (lid van de stadsdeelraad) in Amsterdam Zuid. Zuid is een stadsdeel met 140.000 inwoners, die het deels heel goed hebben, hoog opgeleid en mondig zijn, maar waar ook armoede is en jeugdproblematiek. Daarnaast heb ik een druk gezin en zijn er diverse instellingen, waarvoor ik mij heb ingezet/inzet in mijn vrije tijd. Nu dus een nieuwe uitdaging, wethouder, met als belangrijkste portefeuille Sociaal Domein. Als basis voor de komende vier jaren ligt er een Coalitie Akkoord 'Maatwerk voor de toekomst'. Met aandacht voor de menselijke maat is dit een akkoord, waarin het CDA signatuur goed zichtbaar is. Het zijn afspraken op hoofdlijnen; het biedt andere politieke partijen, maar zeker ook de samenleving (!), de mogelijkheid om onderwerpen aan te brengen, die in het College Akkoord kunnen worden opgenomen. Met fractie en bestuur van het CDA Bloemendaal ga ik er mijn best voor doen dat we aan het einde van deze termijn met trots kunnen zeggen dat we gezamenlijkals CDA de inwonersgoed vertegenwoordigd hebben! Met hartelijke groeten, Susanne de Roy van Zuidewijn Het volledige coalitieakkoord kunt u via deze link downloaden en lezen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.