Nieuws van PvdA in Bloemendaal over VVD inzichtelijk

9 documenten

Het is niet altijd hommeles in Bloemendaal

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 05-04-2020 10:23

Het is niet altijd hommeles in Bloemendaal

Dat moet ik regelmatig uitleggen aan mijn stamtafelgenoten bij De Roemer, op de Botermarkt in Haarlem. Vrijwel iedere zaterdag ben ik daar te vinden, na wat boodschappen te hebben gedaan en bij Sanne Lijnzaat op de Grote Markt haring te hebben gegeten. Vaak ontmoet ik als reactie dan een wat meewarige blik, zo van: “Het zal wel…”. Ik spreek natuurlijk over tijden van vóór de “intelligente lock down”. 

Deze maand stond er welgeteld één punt op de Bloemendaalse raadsagenda wat de gemoederen wél danig bezighield.  Bloemendaal moet vóór het eind van dit jaar 70 statushouders hebben gehuisvest. Vooral door een structureel gebrek aan sociale huurwoningen, ontstaan in de afgelopen jaren, werd niet voldaan aan de rijksopdracht daartoe. Totdat de provincie ingreep en Bloemendaal sommeerde aan zijn verplichting te voldoen. Vóór mei moet de gemeente daartoe een locatie hebben aangewezen.

Tja, en wanneer het op aankomt op het aanwijzen van bouwlocaties kun je wachten op gelazer. Na een proces van nalopen van enkele mogelijkheden kwamen er twee locaties bovendrijven als meest geschikt: een plek nabij de rotonde Brederodelaan en de Zomerzorglaan in Bloemendaal, en een nabij de Westelijke Randweg in Overveen. En ja hoor, rond elk van deze locaties vormde zich een protestgroep.

De Bloemendaalse politiek was als volgt verdeeld. VVD, Vrijzinnig Democratisch  Bloemendaal  en Liberaal Bloemendaal (samen 7 zetels), vonden dat het college maar broddelwerk had afgeleverd, schoot het hele voorstel af en vond dat het maar moest worden opgelost binnen het lopende toewijzingsbeleid van sociale huurwoningen. CDA (3 zetels) wees de locatie Zomerzorglaan af en zette in op een bouwterrein bij de Dompvloedslaan, bekend als het Blekersveld. GroenLinks en D66 wilden minder dan door het college beoogd bouwen aan de Zomerzorglaan en een groter deel aan de Westelijke Randweg (ongeveer tegenover het Blekersveld, met de Randweg er tussen. Wij als PvdA wezen de Zomerzorglaan af, om redenen van ruimtelijke ordening, en deden de suggestie om een combinatie te maken van de locatie ten oosten van de Westelijke Randweg, waar toch al een ontwikkeling gaande is, en het Blekersveld. Argumenten daarvoor: je sluit aan aan gebied wat toch al bebouwd is, terwijl er voldoende groenbeleving aanwezig blijft, de locaties zijn voor de toekomstige bewoners op goed bereikbare afstand van winkels en het station Overveen. Bovendien is de locatie in Overveen veel meer dan die aan de Zomerzorglaan aangesloten aan bestaande bebouwing, veel minder geïsoleerd dan de locatie in Bloemendaal. Dat bevordert de integratie. Daarnaast hebben we een dermate omvang voor ogen dat ook bestaande woningzoekenden daarvoor in aanmerking komen.

Eerder waren er twee volle avonden nodig geweest voor de behandeling van dit punt in de commissie Samenleving, met een totaal van 23 (!) insprekers inbegrepen. Die had weinig duidelijkheid gegeven in het uiteindelijke resultaat, zie de hierboven gegeven schets van de diverse standpunten. Als je de standpunten van VVD, VDB en LB buiten beschouwing laat zaten GroenLinks, D66, CDA en PvdA het dichtst bij elkaar. Zelfstandig Bloemendaal sloot zich daarbij aan, tijdens een aangevraagde schorsing voor overleg. Pijnpunt was de Zomerzorglaan, waar PvdA en CDA niets in zagen. Echter, als ieder van deze fracties aan hun standpunt zou vasthouden zou de VVD en companen er schaterlachend met hun standpunt vandoor gaan. En dat wilden wij met ónze collegafracties in de gelegenheidscoalitie koste wat kost voorkomen. Bovendien zou dit een crisis in de coalitie van VVD, D66 en CDA hebben betekent. De VVD stond uiteindelijk dus geïsoleerd.

Gevolg van het overleg: een aanpassing van het amendement van GroenLinks en D66, waarin aan de al meer beperkte locatie aan de Zomerzorglaan strikte voorwaarden werden verbonden, die in feite erop neerkomen dat die locatie alsnog afvalt. Op voorstel van de PvdA wordt verder met de provincie nagegaan wat de mogelijkheden zijn voor een fietsers- en voetgangersbrug tussen beide locaties over de Randweg heen. Voor financiering zou een beroep moeten worden gedaan op het Mobiliteitsfonds en de provincie.

Het waren roerige vergaderingen. En dat terwijl de “kerntakendiscussie” met als inzet substantiële bezuinigingen er nog aan zit te komen.

Ik heb dit – tot slot – nauwelijks aangestipt, maar de Bloemendaalse raad was deze keer één fractie “rijker”. De uit twee zetels bestaande fractie van Hart voor Bloemendaal hield het na twee jaren toch niet meer met elkaar uit. Mevrouw Roos gaat verder onder de bestaande naam Hart voor Bloemendaal, Rob Slewe onder een nieuwe naam: “Zelfstandig Bloemendaal”. ’t Is maar dat jullie het weten…

Henk Schell, Fractievoorzitter.

Het bericht Het is niet altijd hommeles in Bloemendaal verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Hoe kom ik zo snel mogelijk op de Zeeweg?

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 11-07-2019 15:59

Stel, je woont in Amsterdam en je hebt zin in een dagje strand. Nee, niet in een simpele zandbak aan zee, het moet wel een terdege aangekleed strand zijn.  Met daarbij dus alle geneugten die horen bij het  leven van de hedendaagse stedeling. Even googlen op de zoektermen “Amsterdam” en ”strand”, en tot je plezierige verbijstering verschijnen de woorden “Amsterdam Beach” op je scherm. Wervende plaatjes van een lang strand en mondaine, goed gevulde strandtenten flitsen voor je ogen voorbij.  Kortom: je kunt niet wachten tot je het hele gezin in de auto hebt gestopt en je op je tomtom of met je google maps vanuit de etagewoning in hartje De Pijp op weg bent. Het is dan ook een fikse tegenvaller om mee te maken dat je eerst door Haarlem wordt geperst en – als je dat eenmaal ondergaan hebt – nog een keer door iets wat Overveen blijkt te heten. De maat is helemaal vol voor je als je jezelf in een file dient te plaatsen, traag en stapsgewijs op weg naar het wenkende strandparadijs.

Goed, de dag aan zee bevalt prima. En de strandtenten voor op gezette tijden een vloeibare versnapering worden hogelijk gewaardeerd. Maar bij de terugkeer naar je eigen habitat krijg je natuurlijk de al doorstane ellende in omgekeerde volgorde voor je kiezen. Daar moet wat op te vinden zijn, vind je. Hoe dingen lopen is soms een raadsel en niet altijd meer naspeurbaar. Maar ons voorbeeld van een Amsterdammer vindt uiteindelijk de weg naar de politiek. Niet geheel toevallig zijn net de strandgemeenten Zandvoort en Bloemendaal met Heemstede en Haarlem bezig een mobiliteitsregio op te zetten.  En omdat iedere gemeente elk jaar een bedrag in de pot lapt moet daar op een gegeven moment iets tegenover komen te staan. De Haarlemse delegatie heeft vernomen van de wens om zo snel mogelijk vanaf de grote aanvoerroutes het strand te bereiken. Tussen de oogharen wordt de kaart bekeken, en gezien dat dat er wel iets aan te doen is. Mits  daarbij voortvarend te werk wordt gegaan. Dus het Rottepolderplein moet op de schop om er voor te zorgen dat je van daaruit vlotjes op de westelijke randweg komt. Dat is één. Maar daarna is er nog een uitdaging, namelijk door zo min mogelijk bebouwing uiteindelijk op de Zeeweg uit komen.

Een beetje bestuurder recht dan zijn rug, duwt zijn borst vooruit en laat vergezichten toe in zijn brein. Gedachten aan een tunnel doemen op, misschien een verdiepte bak tussen wuivende palmbomen, of anders een Italiaanse boogbrug… Is me dát even genieten!

Enfin, hoe loopt het naderhand verder. De Haarlemse raad wordt eindelijk wakker en spreekt tegen zijn bestuurders  uit dat – hóe dan ook – een weg door het westelijk tuingebied er niet gaat komen. No way, wordt er voor de grap (goede vondst!) boven de motie gezet, die met een fikse meerderheid wordt aangenomen. Hoe het dan anders moet?  Niet ons probleem, moeten de Haarlemmers hebben gedacht. 

Dus blijft er dan nog een laatste mogelijkheid over. Bij de behandeling van jaarrekening en jaarverslag van de gemeenschappelijke regeling Bereikbaarheid zien we staan dat een nieuwe wegverbinding door het Dompvloedslaangebied nog serieus op de wensenlijst staat van de gezamenlijke gemeenten. En dat terwijl – we leven anno 2019 – innovaties binnen het openbaar vervoer zich nog niet eens in de fase van overwegingen bevinden van het samenwerkingsverband.

Hoog tijd dat dit in de mobiliteitsregio wordt opgepakt, hoog tijd ook dat dit naar een hoger niveau van samenwerking wordt getild. Dan heb ik het over de Metropoolregio Amsterdam waaraan ook de gemeenten in Zuid-Kennemerland deelnemen. Uit dit grote samenwerkingsverband is per slot van rekening nog niet zo heel lang geleden de term “Amsterdam Beach” geboren. 

Bij de motie die we vervolgens hierover indienen in de raad van 4 juli staken de stemmen.  De politieke conclusie is helder.  Van VVD,  D66 en VDB mag het Dompvloedslaangebied gerust op de schop. CDA, GroenLinks en Hart voor Bloemendaal steunen de motie. Eindstand:  9 – 9.

 In de raad van september hebben de tegenstemmers nog een kans. Maar dan moet het gezond verstand natuurlijk wél zijn ingedaald…

Henk Schell

Het bericht Hoe kom ik zo snel mogelijk op de Zeeweg? verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Weigeren van duurzaamheidssubsidie in Vogelenzang

PvdA PvdA D66 VVD CDA Bloemendaal 11-07-2019 12:50

Bouwen voor de gewone man/vrouw

In de gemeente Bloemendaal is altijd interesse geweest om woningen te bouwen. Niet alleen voor de ‘elite’, maar ook voor de gewone man/vrouw. Dat dateert al vanaf de Woningwet in 1901. De oudste woningbouwvereniging in Bloemendaal is de Christelijke Nationale Werkmansbond, afdeling Bloemendaal. In 1905 bouwde die 18 woningen aan de Boslaan. In navolging daarvan zijn er nog 11 andere woningbouwvereniging opgericht. Bijzonder is de ontwikkeling geweest van het complex Tuindorp in het Ramplaankwartier in 1917 door de toenmalige woningbouwvereniging Bloemendaal. Het was de tijd waarin de gemeente Bloemendaal en de totale gemeenteraad zich verantwoordelijk voelde voor de bouw van woningen voor arbeiders en employees. 

Betrokkenheid van raadsleden en wethouders

Kenmerkend voor Tuindorp en ook voor latere volkshuisvestingprojecten was de directe betrokkenheid van raadsleden en wethouders van diverse politieke partijen. Niet alleen als raadslid, maar ook als initiatienemer of bestuurslid. Dat mis ik nu als ik in het Haarlems Dagblad van 6 juli 2019 lees dat een meerderheid van gemeenteraad het college niet wil volgen om een extra subsidie te geven om de te bouwen 21 sociale huurwoningen in Vogelenzang levensloopbestendig te maken. Dat zou vroeger niet zo gemotiveerd worden. Daarom een korte terugblik. 

Fonds sociale woningbouw

De geschiedenis van het fonds sociale woningbouw gaat terug tot de begrotingsvergadering van november 1979. Het idee is afkomstig van mevrouw Sanny Reestman, lid van D66 en fractievoorzitter van Progressief Bloemendaal. Zij stelde voor een fonds voor sociale huisvesting in het leven te roepen. De gemeente zou daarin een gedeelte van haar reserves moeten storten om de aankoop van grond en panden te kunnen bekostigen. PvdA fractievoorzitter de Korte ondersteunde haar voorstel. Hij noemde de noodzaak om bouwgrond te kopen en grote panden, die gesplits konden worden voor de bouw van sociale appartementen. (Haarlems Dagblad, 29 november 1979). De effectuering van het voorstel gebeurde op 17 april 1980. Daarmee hing samen de discussie over het plan om de aangekochte villa Buytentwist in Overveen te verbouwen tot 12 HAT woningen (Huishoudens Alleenstaanden en Tweepersoonshuisvesting). Dat is ook gebeurd, later gevolg door een veelheid van andere sociale projecten.

Vereveningsfonds

Het vereveningsfonds is in de Huisvestingsvisie van Bloemendaal geïntroduceerd als mogelijkheid om particuliere bouwers te laten betalen als zij geen sociale huurwoningen willen bouwen zoals in ieder (groter) bouwplan door de gemeente wordt verlangd. Met deze inkomsten zou de reserve sociale woningbouw dan gevoed kunnen worden. Los van het principiële bezwaar, kan worden getwijfeld aan het nut daarvan. Theoretisch wordt de reserve sociale woningbouw dan wel gevoed, maar zijn de mogelijkheden beperkter geworden voor de corporaties om nog sociale woningen te kunnen bouwen. De koppeling is immers alleen interessant bij een ruime bouwmarkt en die ontbreekt in Bloemendaal. Een aanvullende voeding van het vereveningsfonds vanuit de algemene middelen/ reserves is gezien de historie van de sociale woningbouw in de gemeente Bloemendaal dan ook logisch.

Duurzaamheid en energieneutraliteit

Het gaat daarbij om de sociale huisvesting in al zijn facetten. Het betreft aankoop van panden en grond, nieuwbouw, renovatie en vernieuwbouw van sociale huurwoningen, maar ook om de vraag of de sociale huisvesting in deze tijd van klimaatbeleid voldoet aan de eisen van duurzaamheid en energieneutraliteit. Je bouwt nu geen woningen meer zonder te voldoen aan toekomstige klimaateisen. Het is kort geleden door de gemeenteraad zelfs vastgesteld in de Woonvisie Bloemendaal 2018. Maar het moet wel betaald worden. Door wie? In de lijn van het verleden is het een zaak van woningbouwcorporatie en gemeente samen. Dat is eerder gebeurd bij het complex op de Deken Zondaglaan/Teylingerweg in Vogelenzang. De verwarming van het complex vindt plaats via een warmte-koude systeem met behulp van grondwater. Voor dat voor die tijd innovatieve systeem is toen een extra subsidie door de gemeente Bloemendaal beschikbaar gesteld. Dat was op initiatief van wethouder Annemieke Schep van D66. Waarom is dan nu voor een soortgelijke vraag van Brederode Wonen voor het plan van 21 woningen aan de Vogelenzangseweg in Vogelenzang door een meerderheid van de gemeenteraad de subsidie geweigerd? 

Politieke motivatie in de Bloemendaalse raad

Bij een aantal politieke partijen in de huidige gemeenteraad van Bloemendaal bestaat niet meer de notie dat moderne volkshuisvesting voor een gemeenschap een noodzaak is. Dat was vroeger anders. Ik denk dan met enige weemoed  terug aan de opstelling van D66 en het CDA. Ook de koppeling van het huidige kabinetsbeleid van VVD, CDA en D66 over klimaatbeheersing aan energieneutraliteit van woningen is kennelijk aan de plaatselijke VVD, D66 en CDA voorbij gegaan. De plaatselijke partij VDB ziet helemaal geen noodzaak om je druk te maken over sociale woningbouw in Bloemendaal en energieneutraliteit; dat zoekt de woningbouwcorporatie Brederode  zelf maar uit! Terwijl de gemeente Haarlem de ambitie heeft om al in 2030 totaal gasloos te zijn, blijft de meerderheid van de Bloemendaalse gemeenteraad steken in een financiele angst voor de toekomst van het vereveningsfonds en in een formalistische houding jegens Brederode Wonen. Nota bene ondanks een positief voorstel van hun eigen college van B en W.  Wat dat betreft kunnen de coalitiepartijen nog wat leren van het gevoel voor het partnerschap van hun eigen college met Brederode Wonen. 

Al met al een buitengewoon teleurstellende besluitvorming over de mogelijkheid van de gemeente Bloemendaal om een energieneutraal woningbouwproject te kunnen realiseren als aanzet voor een toekomstig gemeentelijk klimaat- en energiebeleid.

Piet van der Ham

9 juli 2019

Het bericht Weigeren van duurzaamheidssubsidie in Vogelenzang verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Of het ooit nog goed komt

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 10-05-2019 18:16

Of het ooit nog goed komt, wordt me gevraagd…

Gisteravond, 6 mei, werden we voor een extra raadsvergadering naar de raadszaal in Overveen ontboden. Die extra vergadering was nodig. Het onderzoeksbureau wat voor ons de gang van zaken rond Elswouthoek onderzoekt had een tussenrapport uitgebracht. De zaak werd echter bemoeilijkt doordat enkele nauw betrokkenen hadden laten weten geen medewerking te willen verlenen. “Om mij moverende redenen”, luidde het, hetgeen je één-op-éen kunt vertalen met “dat gaat je niks aan”. De vraag van het bureau aan de raad is samen te vatten met: heeft het nog zin om door te gaan met het onderzoek, en zo ja: hoe dan? De onderliggende suggestie daarvan is er een van grote twijfel.

We hadden er een aardige kluif aan. Het spitste zich vooral toe op de vraag op welke wijze deze enorm uit de hand gelopen conflictsituatie in ieder geval formeel kon worden afgesloten. Geen enkele fractie dit dit niet wil, maar over de voorwaarden waaronder verschillen de meningen als de breedte van een oceaan. Voor de leesbaarheid van deze column houd ik het simpel, maar houd het er maar op dat Hart voor Bloemendaal er volstrekt andere ideeën op dit gebied op na houdt dan de coalitie van VVD, D66 en CDA en PvdA, GroenLinks en Vrijzinnig Democratisch Bloemendaal. Ik bedenk me net dat ik het van Liberaal Bloemendaal eigenlijk niet weet. De voorzitter van die fractie, met wie ik het overigens uitstekend kan vinden, waakt er zorgvuldig voor zijn kruit te allen tijde kurk- en kurkdroog te houden. Ook een manier van politiek bedrijven, dat wel.

Vanmorgen kreeg ik een mail van Jan, met wie ik wel vaker contact heb over politieke aangelegenheden. Hij had het hele debat gevolgd op internet, en was zich rot geschrokken. Bloemendaal zit opgescheept met een probleem wat al jaren voortwoekert. Ooit begonnen als een complexe, maar niet ongebruikelijke, kwestie over de bouw van een tweede huis op een landgoed. Dat leek aanvankelijk bij de gemeente in goede aarde te vallen, maar daarna voelden de aanvragers zich keer op keer en systematisch in hun voornemen gefrustreerd. De verhoudingen verslechterden in rap tempo. Ex-hotemetoten zoals een voormalig commissaris der Koningin werden ingevlogen om te proberen in der minne tot een oplossing te komen. Van tijd tot tijd dacht ik persoonlijk dat die nakende was, maar tot mijn allengs  toenemende verbijstering moest ik die gedachte steeds weer laten varen. 

Het rapport van het onderzoeksbureau richt de focus op 2014, met de aanloop en de na-weeën. De onderlinge verhoudingen stonden toen uiterst op scherp, waarbij de oorsprong daarvan al lang uit het zicht was verdwenen. Het rapport moest allereerst een feitenverslag en –interpretatie leveren, en dan de vraag beantwoorden of bestuurders uit die tijd legaal en integer hadden gehandeld. Maar dat relaas gaat er dus niet komen. Weer tot mijn verbijstering, voor de zoveelste keer. Geen einde dus in zicht van de aanvallen op de sociale media op onze bestuurders en ambtenaren. Geen einde aan de stroom van verdachtmakingen en de reeks van – mijlenver gezochte – integriteitsmeldingen aan hun adres. Het landelijke bureau op dit gebied heeft al – in nette ambtelijke bewoordingen, dat wel – gevraagd of het de klagers niet in hun bol geslagen is. En ondertussen raken de ambtenaren hoorndol van het spervuur aan raadsvragen, waarmee de twee leden van Hart voor Bloemendaal zich onledig houden.  Ik durf geen schatting te maken van hetgeen ons de hele kwestie al heeft gekost, en in de toekomst nog zal kosten. Trouwens, het bureau zal ondertussen spijt hebben als haren op het hoofd dat het deze klus heeft aangenomen. De onderzoekers hebben aan hun contacten met de onwillige betrokkenen een klachtprocedure aan hun broek gekregen wegens een – zoals we dit van hen kennen – onnavolgbaar hersenspinsel. Het kan verkeren.

“Maar Henk, wat schieten de inwoners van onze vijf dorpskernen hier nu mee op?”, vraagt Jan zich in vertwijfeling af. “Niets, helemaal niets,” is het enige wat ik hem daarop kan antwoorden. Kennelijk hoort dit alles bij de taakopvatting van twee raadsleden, die het vaste voornemen hebben om het besturen van Bloemendaal zo lastig en enerverend mogelijk te maken en daarvoor alles uit de kast te willen halen. 

Tja, tegen zo’n voornemen is nu eenmaal geen kruid gewassen. 

Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties!

Henk Schell 

Het bericht Of het ooit nog goed komt verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

“Plan 1828” roept  emoties op

PvdA PvdA GroenLinks VVD Bloemendaal 10-02-2019 08:07

“Plan 1828” roept  emoties op

Aan de  Westelijke Randweg, ingeklemd tussen de zoutopslag van de provincie en enkele tuinen op Haarlems gebied, met op enige afstand het Kennemerpark in Overveen, ligt een braakliggend terrein. Ooit was dit in eigendom van de provincie Noord-Holland, maar is onlangs door ontwikkelaar Wibout aangekocht om daar een complex appartementen te ontwikkelen voor jongeren/starters in de leeftijd van 18 tot 28 jaar. Vandaar de wat opmerkelijke naam, zoals die inmiddels ingeburgerd is geraakt. Het gaat om 105 huur-appartementen, 2/3 in de categorie sociale huur en 1/3 midden huur.

Tijdens een speciaal hiervoor gehouden bijeenkomst liepen de gemoederen hoog op. Inwoners van het Kennemerpark hadden naast hun ruimtelijke bezwaren ook de nodige bedenkingen tegen de doelgroep jongeren. Men is bang voor allerlei overlast, versterkt bovendien door de weinig aantrekkelijke omgeving. Vanuit de eigenaren van de tuinen werd vooral gewezen op de massaliteit van het complex, en op die manier een aantasting van het groene gebied. Op de bijeenkomst roerden zich ook de aanwezige jongeren, die protesteerden tegen de negatieve beeldvorming en wezen op de vooral voor hen desastreuze krapte aan betaalbare woonruimte.

Politiek gezien heerste er op dat moment verdeeldheid in de gemeenteraad, met een grote kans dat er helemaal niets van de grond zou komen.  De PvdA fractie stond vanaf het begin in beginsel positief ten opzichte van het plan, maar had ook oog voor de bezwaren, met name die van de tuineigenaren. Met de bezwaren, speciaal gericht op overlast van de doelgroep, hadden (en hebben) wij hoegenaamd niets.

In de weken voorafgaand aan de raadsvergadering is er meerdere malen contact geweest met de tuineigenaren. Uiteindelijk toonden deze zich ingenomen met een compromis voorstel, waarvoor Harold Koster zich in de commissie Grondgebied had ingespannen. Dit voorstel hield in dat er met het plan een fase terug wordt geschakeld tot een gedegen onderzoek – volgens specifieke criteria – om na te gaan aan welke eisen het plan voor een appartementencomplex moet voldoen.

Om in de raad een meerderheid te krijgen voor een amendement moest er het nodige worden onderhandeld tussen de fracties. Die liepen door tot enkele uren voordat de vergadering werd geopend. 

Zoals dat gaat bij onderhandelingen is het eindresultaat altijd een compromis. De fracties van VVD en GroenLinks wilden uiteindelijk dat de doelgroep jongeren niet meer in het amendement zou worden opgenomen; zij zien meer in een gemengd wooncomplex.

Hoe dan ook, wat ons betreft ruim baan voor betaalbare woningbouw. Het realiseren daarvan aan de Westelijke Randweg heeft nog een lange weg te gaan, maar het begin is er. 

Henk Schell

 

Het bericht “Plan 1828” roept  emoties op verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Algemene Beschouwingen PvdA Begroting 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD Bloemendaal 22-01-2019 11:49

Algemene Beschouwingen PvdA Begroting 2019, opgemaakt en uitgesproken in de raad van 8 november 2018.

In de commissie Bestuur & Middelen, bij de behandeling van deze begroting en nieuwe voorstellen, gebeurde er iets opmerkelijks. Daartoe uitgedaagd deed de heer Harder van de VVD, bij volledig bewustzijn en volkomen bij verstand, een opmerkelijke uitspraak. “Een verhoging van de OZB is de VVD een gruwel”. Voorwaar een welhaast iconisch citaat uit het bijbelboek Leviticus, zeker wanneer je de moeite neemt het reilen en zeilen van de VVD in de afgelopen decenia te bestuderen. Nou heeft mijn fractie naar mijn beste weten hoegenaamd niets met het boek Leviticus, maar de kracht die van dat citaat uitgaat spreekt ons wel aan. Wij kunnen zeker enig begrip en empatie opbrengen voor de verzuchting van de heer Harder. Wij hopen dat de VVD dan ook genegen is om samen met hun coalitiepartners een andere weg in te slaan, waarover later in deze algemene beschouwingen.

Overigens – en dan houd ik erover op – ware het te wensen dat uit de gelederen van de VVD een soortgelijke smartelijke kreet kan worden gehoord, als bijvoorbeeld de verordening sociale woningbouw buiten werking wordt gesteld wanneer dit om opportunistische redenen even te pas komt.

Terug nu naar het raadsvoorstel met betrekking tot de begroting 2019 en de nieuwe voorstellen.

Voorzitter, ook in onze algemene beschouwingen bij gelegenheid van de begroting voor dit jaar, heeft de PvdA al de nodige opmerkingen gemaakt waarbij we onze zorgen uitten over  de meerjarenbegroting.  

Ik zet dit graag af tegen het belang wat de PvdA hecht aan behoud van onze maatschappelijke-  en culturele “infrastructuur”, van Onderwijs, Welzijn, Sport, cultuur zoals de Bibliotheek en de Muziekschool, niet in de laatste plaats Wonen, en andere belangen.  De gemeentelijke overheid dient naar de mening van de PvdA zijn rol hierin te bestendigen, gezien de zorg die zij heeft te vervullen in een samenleving die de neiging heeft te individualiseren. Zie de cijfers over de ervaren eenzaamheidsproblematiek en de zorgelijke signalen over de Jeugdzorg. Daarnaast hebben wij natuurlijk onze verplichtingen voor de zorg voor onze fysieke infrastructuur zoals wegen, riolering en – zoals we deze keer in de nieuwe voorstellingen kunnen lezen: de beschoeiingen. Je zou ze haast over ’t hoofd zien…

Naast de budgetten die we nodig hebben voor de voorgaande voorzieningen, hebben we natuurlijk onze ambtelijke organisatie die ons – wat slordig samengevat – representeert in de Bloemendaalse samenleving. Meerdere malen hebben wij er in Algemene Beschouwingen op gewezen dat die op orde moet zijn, wil men in een proces van een terugtrekkende centrale overheid zijn taken in een steeds complexer wordend geheel kunnen blijven vervullen. De wellicht meest in het oog springende diensten Ruimtelijke Ordening en Bouw- en Woningtoezicht zijn de afgelopen collegeperiode op sterkte gebracht. Met andere diensten in het sociale domein, met belastingen, en bovendien de ICT en handhaving werken we nauw samen met gemeenten in de regio. Desondanks blijven we fragiel. Dat kan ook niet anders, in zo’n kleine gemeente als de onze. Verdere uitbouw van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Heemstede zien wij dan ook als pure noodzaak

Op deze plaats en op dit moment van de raadscyclus heb ik regelmatig betoogd dat – als het aan de PvdA ligt – breder in de regio moet worden gekeken als het gaat om samenwerking tussen de gemeentelijke organisaties. Ik realiseer me dat een bestuurlijke agglomeratie op dit moment politiek gesproken een brug te ver is, maar ik wil niet verhullen dat dit voor ons wel degelijk een stip op de horizon is. Ik zal dit nu niet verder uitwerken, gezien de beperkte tijd, maar de PvdA is er van overtuigd dat de argumenten vóór liggen op de terreinen van kwaliteit van bestuur én organisatie. Daarnaast ligt een belangrijk argument  in het geopolitiek belang van een krachtige agglomeratie Zuid-Kennemerland,  in het grote geheel van de Metropoolregio Amsterdam en daar buiten. Vanaf het Bloemendaalse strand ben je in een flits van een seconde al op Amsterdam Beach, om maar iets te noemen. Zowel  ten zuiden als ten noorden van onze regio is onlangs in bestuurlijk opzicht het nodige gebeurd of staat dit te gebeuren. In een bestuurlijk robuuster geheel zouden wij bovendien veel beter dan nu in staat zijn – hoe paradoxaal dit ook klinkt – vorm te geven aan burgerparticipatie op wijk en dorpsniveau; de aanstormende  Omgevingswet  noopt daartoe.

Dan nu naar het voorliggende raadsbesluit zelf. Over punt 1, het vaststellen van de begroting 2019, kan ik kort zijn: dat kunnen wij steunen. Geldt dit ook voor het raadsbesluit als geheel? Nee, en ik doel daarbij met name op de nieuwe voorstellen, bedoeld bij beslispunt 2. Meerdere fracties hebben hierover al voorstellen gedaan waarmee we het in min of meerdere mate eens zijn, daar komen we in de loop van deze raad samen wel uit. Overigens legt de PvdA samen met GroenLinks amendementen en een motie voor, die al door collega Martine Wierda mede namens ons zijn toegelicht. Over de andere amendementen en voorstellen zal mijn fractie tijdens de pause overleggen en in de tweede termijn daarover duidelijkheid geven.

Maar wij menen dat met name voorstel 32, tot een aanmerkelijke verhoging van de ozb dermate slecht onderbouwd is, dat daarover afzonderlijk overleg in commissies en raad noodzakelijk is. Ik noem drie voorbeelden van deze slechte onderbouwing:

Wegvallende precariorechten zijn pas aan de orde in 2022, en niet al in 2019. Als het moment daar is waarop wij het financiële geheel met alles wat daarmee samenhangt kunnen overzien, pas dan zijn de afwegingen ons inziens zinvol. Een van de achterliggende redenen, niet de enige uiteraard, betreft de financiering van 3 extra fte voor de vele raadsvragen en WOB verzoeken, structureel. Dit vinden wij op zijn minst slecht danwel niet onderbouwd. Zijn bedrijfsprocessen niet anders te structureren, is overwogen om ook hierin samen te werken met Heemstede? Tot slot het wegvallend divident als gevolg van de verkoop van onze aandelen Eneco. Allereerst is het nog maar zeer de vraag of dit ook werkelijk gaat gebeuren – we hebben maar een relatief zeer kleine positie. Ten tweede maakt het college niet duidelijk wat daarvan dan het netto resultaat is, wanneer we het effect meenemen op de vermindering van de schuldpositie.

Ik noem aanvullend nog wat andere voorstellen, waarmee wij onze twijfels hebben, gezien de financiële positie van de gemeente.

(1 )Is het asfalteren van de fietspaden langs Rijksstraatweg en Leidsevaart wel noodzakelijk, en waarom zouden we daarvoor geen subsidie kunnen verwachten of wellicht een bijdrage uit het mobiliteitsfonds? (2) Wat is er mis met op de fiets naar het tennispark WOC te gaan, in plaats van de gemeente extra parkeerplaatsen te laten aanleggen waarvoor ook nog bomen moeten wijken? (4) Het Luciapad in Bennebroek ligt er gedeeltelijk inderdaad niet best bij, maar waarom een forse 200.000 euro aanwenden voor een pad ter ontsluiting van een aantal woningen? Het pad achter mijn woning, voor hetzelfde doel, heb ik zelf moeten bekostigen. Als daar niet aan te ontkomen valt zou er ons inziens een minder kostbare oplossing kunnen worden bedacht. (8) Herinrichting T-kruising Leidsevaart/Bekslaan. Lijkt me nou typisch iets voor op zijn minst een bijdrage uit het mobiliteitsfonds. Het betreft een kruispunt op een regionale doorgangsroute voor auto’s en fietsers. (22) De beschoeiing van de Ringvaart bij de Oosteinderpolder. Het college heeft al aangegeven dat de verkoop niet kan worden teruggedraaid. Hebben we dan niet de situatie dat we iets aangekocht hebben met verborgen gebreken? (31) Uitbreiden van de BOA capaciteit terwijl het aantal strandfeesten in 2019 wordt gehalveerd! We werken als samen met Heemstede, wordt het wat dit betreft geen tijd voor uitbreiding van deze samenwerking met Zandvoort?

Voorzitter, ik hoop hiermee voor college en raad voldoende te hebben beargumenteerd welke moeite wij hebben met de verhoging van de ozb. Volgens de Coelo-index behoort onze gemeente wat woonlasten betreft al tot de hoogste categorie ,waar dus nog eens 15% bij moet worden opgeteld.  Ook voor de minder draagkrachtigen is dit een forse kostenpost naast de andere verhogingen, waarvoor je sluitende argumenten zult moeten hebben.

Ter afronding: onlangs mochten wij het collegeprogramma ontvangen, met daarin – rijkelijk gelardeerd met vrolijke foto’s op pastorale locaties – wat algemene voornemens. Deze zijn niet van zodanige intensiteit dat mijn fractie daarvan gezamenlijk van zijn stoel viel, noch dat iemand met behulp van een plactic zakje van een acute aanval van hyperventilatie moest worden gered. Een ding daaruit moet mij echter van het hart: geen enkele opmerking, laat staan een voornemen, over de noodzaak in onze gemeente van sociale woningbouw. Wél mogen we ons laven aan een aantrekkelijke, gezonde en groene leefomgeving. Het moge duidelijk zijn waar op dit beleidsterrein de prioriteit ligt van de Partij van de Arbeid: wat ons betreft met gezwinde spoed aan de gang – samen met de woningcorporaties – aan het realiseren van de afspraken hierover.

De PvdA stelt prijs op de uitvoerige reactie van het college op de hier naar voren gebrachte opmerkingen, stelt voor om de begroting 2019 vast te stellen maar met name voorstel 32 met daarmee samenhangende voorstellen in beslispunt 2 uit te stellen voor nader beraad.

Onze dank tot slot aan de ambtelijke organisatie én niet in de laatste plaats aan de griffie, die ons ook het afgelopen jaar weer in staat hebben gesteld als raad ons werk te doen.

Voorzitter, ik dank u wel.

Het bericht Algemene Beschouwingen PvdA Begroting 2019 verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

een raadslid onwaardig…

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Bloemendaal 19-02-2018 16:00

Met verbazing hebben wij, fractievoorzitters in de gemeenteraad van Bloemendaal,  kennis genomen van de ingezonden brief van mevrouw Roos, raadslid voor Hart voor Bloemendaal, in het Haarlems Dagblad van 13 februari. Naar aanleiding van het interview met burgemeester Elbert Roest eerder in de krant gaat ons collega-raadslid uitgebreid in op de situatie waarin zij zich zelf bevindt. Vooralsnog is zij namelijk veroordeeld vanwege schending van de geheimhoudingsplicht in 2014. 

In haar brief lijkt het er op dat de burgemeester haar tegenpartij is, en niet het openbaar ministerie. Hier past een korte toelichting. De strafzaak gaat namelijk over het eigen handelen van mevrouw Roos. Het college van burgemeester en wethouders besloot tot het opleggen van geheimhouding op bepaalde, aan haar toegezonden stukken. Zij wordt er van verdacht deze geheimhouding korte tijd later te hebben geschonden. De rechtbank Haarlem heeft haar daarvoor veroordeeld. Binnenkort dient het door haar ingesteld hoger beroep.

Wij kunnen haar brief niet anders zien dan als een poging om een eventuele definitieve veroordeling in de schoenen te schuiven van de nieuwe burgemeester van Bloemendaal. Dit door te stellen dat zij bepaalde, naar zij meent ontlastende stukken, niet van de burgemeester krijgt. Het feit daargelaten dat niet de burgemeester maar het college hier over gaat, zou mevrouw Roos als juriste moeten weten dat zij in het strafrecht andere wegen moet bewandelen om voor haar zaak van belang zijnde stukken te verkrijgen. In ieder geval zou haar advocaat dat moeten weten.

Wij menen dat het op deze manier ten onrechte “aanvallen” van een burgemeester een raadslid onwaardig is, bovendien ook ongepast én beschadigend voor het openbaar bestuur waarvan ook mevrouw Roos deel uit maakt. 

Henk Schell (fractievoorzitter PvdA) Martine Wierda (fractievoorzitter GroenLinks) Leonard Heukels (fractievoorzitter Liberaal Bloemendaal) Martijn Bolkestein (fractievoorzitter VVD) André Burger (fractievoorzitter CDA) Conny van Stralen (fractievoorzitter D66)

Het bericht een raadslid onwaardig… verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Nieuwsbrief PvdA Bloemendaal, augustus 2016

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 02-01-2017 22:22

Nieuwsbrief PvdA Bloemendaal, augustus 2016

Sinds de verkiezingen van 2014 bezet de PvdA (slechts) 1 zetel in de gemeenteraad van Bloemendaal.  Wij maken geen onderdeel uit van de coalitie van VVD, D66 en Groenlinks. Wij voeren oppositie tegen een collegeakkoord dat wij destijds ‘a-sociaal’ hebben genoemd, maar doen dat op constructieve wijze en door waar mogelijk samen te werken met andere partijen. Wij nemen onze bestuurlijke verantwoordelijkheid.

In deze nieuwsbrief geven wij aan op welke wijze wij voor u gestreden hebben de afgelopen 2 jaar en hoe wij daarmee door zullen gaan.

Bibliotheek

De voorgenomen bezuiniging op de openbare bibliotheek in Bloemendaal is mede door onze inzet van de baan. De PvdA is van mening dat bibliotheken meer en meer centra van kennis zijn en ook ontmoetingsplaatsen voor opleidingen (taalcursussen bv) en zorgfuncties kunnen zijn. Daarom moeten ze behouden blijven en niet de nek worden omgedraaid.

Sociale woningbouw

In Bloemendaal is een enorme achterstand ontstaan van betaalbare woningen voor starters, één en tweepersoonshuishoudens en (alleenstaande) ouderen. De vraag neemt tegelijkertijd toe, zeker met de komst van  statushouders die tijdelijk op Dennenheuvel worden ondergebracht. Het College heeft echter een greep uit de kas gedaan die bedoeld was voor sociale woningbouw. De PvdA grijpt elke mogelijkheid aan om toch betaalbare woningen in Bloemendaal gerealiseerd te krijgen. Vooral op ons aandringen gaat het College nu op zoek naar geschikte locaties.

Sociaal domein

Sinds januari 2015 is Bloemendaal verantwoordelijk voor de jeugdzorg en de WMO. De PvdA heeft met succes bepleit hiervoor extra middelen in reserve te houden om deze taak, die gepaard ging met een bezuiniging, toch zo uit te voeren dat mensen niet gekort worden op noodzakelijke zorg. Wij volgen de landelijke ontwikkelingen op de voet. We zitten er in Bloemendaal bovenop. Helaas zijn nog steeds niet alle gegevens bekend en hebben wij gevraagd of er ook in Bloemendaal mensen gekort zijn op de zorg. Mocht dat blijken dan sturen wij aan op herstel.

Vluchtelingen

De PvdA heeft met succes bepleit dat ook Bloemendaal haar verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen op te vangen. Er worden de komende tijd ca. 160 statushouders ondergebracht. Aanvankelijk leidde dit tot scherpe reacties waarbij vooral angst de overhand had. Wij hadden een plan voorbereid om de discussie om te buigen naar hoe we het beste kunnen zorgen dat deze nieuwe inwoners goed kunnen integreren. We hebben gelukkig dat plan niet hoeven inbrengen want de situatie is inmiddels gekanteld en het is nu hartverwarmend om te zien hoeveel Bloemendalers zich vrijwillig inzetten om deze mensen een plek in de samenleving te geven.

Vitaliteit Vogelenzang

PvdA heeft met CDA samen initiatief genomen om de vitaliteit van Vogelenzang te versterken. Deze kern heeft te maken met veroudering en leegloop van functies. Door intensieve betrokkenheid van vele inwoners is het gelukt om bij het College af te dwingen om een plan uit te werken waarmee daadwerkelijk de vitaliteit wordt versterkt.

Oldenhove

Dit zorgcentrum voor zware zorg staat momenteel leeg. De plannen voor nieuwbouw door eigenaar St. Jacob zijn steeds getraineerd door diverse politieke partijen. De PvdA heeft opgeroepen tot het nemen van verantwoordelijkheid. Het College dient positie in te nemen i.p.v. afwachtend te zijn en er moeten met spoed weer woningen met zorgfuncties in Overveen terugkomen.

Financieel beheer

De PvdA dringt continu aan op zorgvuldig beheer van de kas. Onnodige prestigeprojecten als het nieuwe gemeentehuis, dat nota bene alweer verbouwd moet worden, hebben de financiële middelen voor jaren behoorlijk onder druk gezet. Om te voorkomen dat er verder bezuinigd moet worden op maatschappelijke functies en instanties die zich inzetten voor de samenleving sturen wij met succes aan op realisme en geen nieuwe onnodige uitgaven. Wij zien er ook scherp op toe dat de beloofde bezuiniging op de gemeentelijke huisvesting a.g.v. het nieuwe gemeentehuis ook daadwerkelijk wordt geëffectueerd. Investeringen in scholen en sportvoorzieningen steunen wij in principe altijd omdat onderwijs en sport voor de PvdA van groot belang zijn.

Brandveiligheid

Sinds 2014 is er een aantal ernstige branden ontstaan in Bloemendaal die niet adequaat geblust konden worden. Mede met andere partijen heeft de PvdA aangedrongen op een verbeterplan. De VRK (Veiligheidsregio Kennemerland) gaat op ons aandringen nu over tot de aanschaf van extra bluswagens.

Bouwplannen en grondzaken

Bouwen en bouwplannen mogelijk maken leidt ook in Bloemendaal vaak tot stevige discussies. De meeste politieke partijen zijn in Bloemendaal erg behoudend. Voor de PvdA staat het behoud van onze prachtige natuur- en groengebieden voorop, alsmede de ruimtelijke kwaliteit, maar daarbinnen zien wij wel mogelijkheden om te vernieuwen of te verdichten. Het laatste vooral rond de kernen om zo het voorzieningenniveau in stand te kunnen houden.

Oranjecomite Overveen

De PvdA heeft met succes bij het College bepleit om het Oranjecomite Overveen te helpen om tot betere afspraken te komen met de ondernemers in het dorp om zo de zeer succesvolle jaarlijkse Koningsdag te kunnen blijven organiseren. Ook dit is van belang voor de vitaliteit van de kern.

Onze houding in de gemeenteraad

Het is in deze periode zeer onrustig in het gemeentebestuur. Er zijn Wethouders en Burgemeesters opgestapt en de raadsvergaderingen kenmerken zich vaak als onbehoorlijk. De PvdA ergert zich daar – net als u –  groen en geel aan. Een aantal politieke partijen is meer met zichzelf en met elkaar bezig dan met u. Wij schamen ons voor de onfatsoenlijke debatten in de raad en nemen daar afstand van. De PvdA is strijdlustig maar wij zullen dat altijd doen met respect en overtuiging. Wij zoeken coalities waar die nodig zijn om voor onze punten een meerderheid te krijgen en zitten niet dogmatisch in een vaste samenwerking.

Namens de fractie,

Henk Schell (voorzitter, hal.schell@quicknet.nl)

Aty de Groot (pvdadegroot@kpnmail.nl)

Harold Koster (kosterdeboo@online.nl)

www.bloemendaal.pvda.nl

Het bericht Nieuwsbrief PvdA Bloemendaal, augustus 2016 verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Over de begroting 2017

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 02-01-2017 22:21

Voorzitter,

In de aanbiedingstekst van de begroting 2017 formuleert u het zo, dat u met trots deze eerste digitale begroting aan ons en aan de Bloemendaalse inwoners presenteert. Wat de PvdA betreft is deze trots terecht. Onze welgemeende complimenten daarvoor.

Om verder maar meteen met de deur in huis te vallen: de PvdA zal vóór deze begroting stemmen. Niet alleen omdat deze technisch kloppend is. Dat zou ons reduceren tot een gortdroge boekhoudkundige benadering. Niets mis met boekhouden maar wij zitten hier nu eenmaal om te besturen. Eerdere jaren hebben wij tegen gestemd omdat de meerjaren doorkijk er bepaald niet florissant bij stond en – en dit was steeds een essentiële overweging – wij konden eerdere jaren niet constateren dat het college onze zorgen hierover met ons deelde. Zowel in raad als commissie hebben wij dit met regelmaat aangekaart.

Het lijkt nu alsof ons aanhoudend geluid hierover effect heeft. In de commissie Bestuur en Middelen van oktober hebben wij met de wethouder uitvoerig van gedachten gewisseld over de Nota Bloemendaal duurzaam financieel houdbaar. Deze nota ligt vandaag ter tafel. Misschien is dit in de Bloemendaalse geschiedenis wel een uniek document. Dat het college op deze wijze naar de raad komt is wat ons betreft  een bestuurlijk juiste beslissing, die getuigt van een blik naar de toekomst. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij ook moeiteloos met alle voorstellen in de toekomst zullen instemmen. De moeilijke beslissingen staan ons nog te wachten in de loop van komend begrotingsjaar.

Maar voorzitter, de schuldenlast is er natuurlijk niet uit het “Ins Blaue Hinein” ontstaan. De slag om het gemeentehuis, waarin PvdA en Liberaal Bloemendaal zich volop hebben gemengd is genoegzaam bekend. Het voormalige gebouw van gemeentewerken aan de Brouwerskolkweg is nog niet verkocht. De huidige én de voormalige wethouder zijn immer optimistisch, maar ik ben benieuwd wie er op Bloemendaals niveau wil wonen met een rustiek uitzicht op een gemeentewerf. Wat als de opbrengst minder is dan beoogd? Met het gemeentehuis zelf zijn we ook nog niet helemaal klaar. Zo wordt aan deze raadszaal nog het een en ander gedaan om die wat gebruiksvriendelijker te maken. Dat had voorkomen moeten worden. Onze vraag: zijn er nog meer onvolkomenheden die opgelost zullen moeten worden?

Voorzitter, wat de nieuwe voorstellen betreft constateren wij met u dat deze noodzakelijk zijn. Graag wil ik beginnen met voorstel 7, de werkzaamheden aan de Meerweg in Bennebroek. Met de fracties van GroenLinks en D66 leggen wij de raad een motie voor die er uiteindelijk toe moet leiden dat de veiligheid voor de fietsers aanmerkelijk verbetert. Een sinds jaar en dag gekoesterde wens. De fractievoorzitter van GroenLinks zal de motie dan ook mede namens de PvdA fractie toelichten.

Een ander voorstel betreft extra investeringen in de ICT voorzieningen in lijn met het informatiebeleidsplan 2016-2020 Heemstede en Bloemendaal. Specifiek betreft het voorstel 2, maar 1 hoort daar natuurlijk ook bij.  De noodzaak is wat de PvdA betreft zeker door u overtuigend naar voren gebracht, ook in de informatiebijeenkomst van afgelopen maandagavond. Wij blijven dit project echter met de nodige zorg volgen. Wij zouden immers niet de eerste overheid zijn die zich aan iets dergelijks vertilt.  Ik kan me nog goed herinneren hoe we hier al in de vorige collegeperiode over hebben gesproken, tot op detailniveau. Ook toen werden de nodige zorgen geuit in de commissie. Op dit punt zou ik aan de wethouder dan ook willen vragen, op welke wijze hij ons de gelegenheid geeft de vinger aan de pols te houden. Ook de gemeente Heemstede is natuurlijk partner in deze.

Een ander nieuw voorstel, voorstel 3, betreft de uitbreiding van de formatie, zowel in de sector sociaal domein, ruimtelijke ontwikkelingen als op het gebied van beheer. Toen wij daarvan kennis namen moest ik meteen denken aan de bezuinigingen die jaren geleden zijn ingezet. Toen al hebben wij ons hardop afgevraagd of dit niet een kwestie is van “penny-wise / pound foolish”. Ik weet dat de druk om te bezuinigen aanzienlijk was, maar die druk kwam niet van de PvdA, nota bene een oppositiefractie. Het gaat – zoals u het formuleert – om niets minder dan dat er “op adequate wijze kan worden voldoen aan de diverse vragen waarvoor de organiusatie zich gesteld ziet”: je kunt dit ook kenschetsen als “dienstverlening die van een modern bestuur mag worden verwacht”. Onze vraag zou zijn: zijn we er nu met deze uitbreiding, waar zitten er nog knelpunten? Graag uw reactie hierop, want die is van belang als we over een jaar voor verdere keuzes staan.

Met instemming hebben wij kennis genomen van het voorstel 8, dat moet leiden tot een kwaliteitsverbetering van het cultuuronderwijs op basisscholen. Het daarvoor uit te trekken bedrag van 12.000 euro wordt op grond van een zogenaamde matchingsregeling verdubbeld door het Fonds voor Cultuurparticipatie. Vijf, mogelijk zes scholen voor primair onderwijs hebben blijkens een in juli gehouden inventarisatie te kennen gegeven voor deelname in aanmerking te willen komen. Dat is ongeveer 1/3 deel. Nou begrijp ik wel dat je als overheid bij de scholen cultuuronderwijs niet door de strot kunt duwen, maar de wat magere belangstelling stelt de PvdA toch wel teleur. Terecht stelt het college cultuureducatie in het onderwijs belangrijk te vinden. Als je daarmee wacht tot het vervolgonderwijs ben je veelal te laat. Graag zou de PvdA van de wethouder willen vernemen op welke wijze de inventarisatie is gebeurd en of hij mogelijkheden ziet de ontbrekende scholen alsnog te bewegen tot deelname.

Dan de brandweerzorg. Wij hebben natuurlijk te maken gehad met de brand in de Bos en Duinschool, die aanleiding is geweest voor uitvoerige evaluatie. Conclusies daaruit zijn een verbetering van de inzet en uitvoerig is ook gesproken over de beschikbaarheid van bluswater. Het klinkt uiteraard cynisch, maar je zou kunnen stellen dat het incident in ieder geval leerpunten heeft opgeleverd én verbeteracties. Aanhoudende aandacht is evenwel geboden wat de PvdA betreft. In de voorstellen (nummer 12, om precies te zijn) wordt verder een bedrag van 25.000 euro uitgetrokken voor het kwalitatief op orde brengen van de kwaliteit van de brandweerkazerne in Bennebroek. Ter zake is een rapport uitgebracht in opdracht van de Veiligheidsregio Kennemerland. Dit rapport is onmiskenbaar, maar leidt toch tot mijn vraag hoe dit past in het voornemen om deze kazerne in 2021 wellicht te verplaatsen. Staat dit voornemen op losse schroeven of wordt dit uitgesteld tot een later tijdstip?

Een laatste nieuw voorstel wat ik kort wil bespreken is voorstel 11, de oprichting van een monument voor de Joodse slachtoffers van de holocaust. Terecht en in pregnante bewoordingen stelt u onder meer: “De holocaustslachtoffers hebben geen graf…” De PvdA ondersteunt dit voorstel ten volle, en wil graag ook van deze gelegenheid gebruik maken om aan de Stichting Joods Monument en aan het Comité van aanbeveling zijn grote waardering en dank uit te spreken voor hun inspanningen om dit mogelijk te maken.

Tot zover de nieuwe voorstellen. Wij zien graag de reactie van het college tegemoet in hun beantwoording in eerste termijn.

Voorzitter, ik zag mijn collega’s in deze raad al steeds ongeruster kijken, omdat ik het – zoals ze het van mij gewend zijn – nog niet heb gehad over sociale woningbouw. Ik wil natuurlijk dolgraag hun ongerustheid wegnemen, door daar het volgende over te zeggen. Het college heeft zijn huiswerk gedaan door ons vorige week het rapport toe te sturen over mogelijke locaties en de daaruit voortvloeiende short-list, aangevuld met een aanvullend onderzoek over een bepaalde locatie. Natuurlijk zijn we daar content mee en zal de PvdA graag meewerken aan het vervolg, maar wij zijn altijd wat beducht voor beren op de weg. Een betekenisvol punt in de discussie wat steeds weer terugkeert is het essentieel verschil in visie op de invulling van de openbare ruimte tussen enerzijds met name de VVD en anderzijds de PvdA, waarbij ik in ieder geval ook het CDA noem. De VVD ziet de gemeente Bloemendaal het liefst als een soort van enclave binnen de Metropool Regio Amsterdam, vooral bedoeld voor kwalitatief hoogstaand leven en bouwen. We zien die visie terug in het naar onze mening toch wel aanwezige gemak waarmee ontwikkelaars bijna worden gestimuleerd om gebruik te maken van de mogelijkheid tot afkoop van de verplichting om een deel van het plan samen met de woningcorporatie aan te wenden voor sociale woningbouw. Wij zouden een veel actievere opstelling van het college voorstaan wat dit betreft. Ten onrechte wordt er een schijntegenstelling gecreëerd: een kwalitatieve woon- en leefomgeving versus het bouwen in de sociale huursector. Wij zouden zó graag willen dat het kennelijk bestaande dogma in concrete situaties wordt onderworpen aan de creativiteit van ontwikkelaars, de woningcorporaties, specialisten op het gebied van de ruimtelijke ordening, bouwkundigen, de commissie ruimtelijke kwaliteit. Laten we op die manier nou eens schijnbaar onmogelijk lijkende zaken benaderen, zoals bijvoorbeeld op het Landje van Van Riessen. Ook onze Bloemendaalse samenleving leeft meer op van uitdagingen, dan van het voortsjokken op gebaande paden en wegen.

Met waardering heeft mijn fractie kennis genomen van de progressie die er binnen de ambtelijke organisatie wordt geboekt op het gebied van de samenstelling van de raadsvoorstellen. Inspanningen op dit terrein zijn het resultaat van het project Huis van de Democratie, waaraan ook de PvdA-fractie destijds met enthousiasme heeft meegedaan. Met genoegen nemen wij telkens de merkbare resultaten maandelijks waar. Graag willen wij onze steun uitspreken voor het vervolg.

Mijn laatste opmerking betreft de vitaliteit van onze dorpskernen. Wij hebben grote waardering voor de reactie van het college op het project Vitaal Vogelenzang. Dit is prima opgepakt, onlangs hebben we hierover raadsbreed in kunnen stemmen met een projectplan en daarvoor in het raadsbesluit bij amendement enkele concrete stappen aangegeven. Dit betreft in dit concrete geval alleen Vogelenzang, maar de PvdA is van mening dat iedere dorpskern op zijn eigen manier krachtig genoeg is, mits je de inwoners maar in de gelegenheid stelt daaraan hun bijdrage te leveren en die bijdragen zo mogelijk te stimuleren. Daarbij gaat de PvdA er wel van uit dat de gemeente zijn verantwoordelijkheid neemt voor het behoud van maatschappelijke voorzieningen, zoals bibliotheek, gemeenteloket, welzijnsorganisaties, de gemeentelijke muziekschool, dorpshuizen zoals in Vogelenzang en Overveen.

Het is de echter vraag of de Bloemendaalse motor daar op termijn sterk genoeg voor is. Anders gezegd:  is de schaal van Bloemendaal wel in staat om ook op termijn zijn taken naar behoren te vervullen. De PvdA beziet deze vraag in eerste instantie pragmatisch, niet dogmatisch zoals ik ook betoogd heb tijdens het werkbezoek van de Commissaris van de Koning. Wij zijn niet uit op een revolutie, maar bezien met instemming de zich ontwikkelende relatie met de gemeente Heemstede. Doorgaans ontwikkelt een dergelijke relatie zich organisch. De noodzaak dient zich in de bestuurlijke praktijk vanzelf aan; zie het onderwerp ICT. Maar wij vinden dat het geen kwaad kan ook af en toe naar de horizon te kijken. Wij pleiten voor een gefaseerde ontwikkeling, waarbij de eerste piketpaal wordt geslagen bij het zicht op een ambtelijke fusie. Wij nemen goed de tijd voor consolidatie in dit proces. Nadat dit stadium is bereikt is het tijd voor de volgende stap: wat ons betreft een onderzoek naar de bestuurlijke en politieke winst die er te maken is met een bestuurlijke fusie tussen beide gemeenten.

Net zoals bij de door de coalitie helaas zo grondig geamendeerde Nota Landgoederen geldt wat de PvdA betreft hierbij de stelling: behoud door ontwikkeling, want anders, voorzitter, is het op termijn “einde oefening” voor de gemeente Bloemendaal.

Onze dank tot slot aan de ambtelijke organisatie, die ons ook het afgelopen begrotingsjaar heeft voorzien van alles waardoor wij als raad in staat waren ons aandeel in het bestuur van deze gemeente te leveren.

Voorzitter, ik dank u wel.

 

Het bericht Over de begroting 2017 verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.