Nieuws van GroenLinks in Breda over D66 inzichtelijk

11 documenten

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

GroenLinks stelt vragen over verlaagde cultuursubsidie in de Belcrum | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Breda 08-03-2019 00:00

BNDeStem schreef vorige week dat er flink bezuinigd wordt op subsidies voor cultuur in de Belcrum. Zo krijgt Electron/MotMot Gallery in 2019 maar €20.000, terwijl dat in 2018 nog €85.000 was. In de begroting van 2018 kwam al naar voren dat de coalitiepartijen VVD, D66 en PvdA van plan zijn om cultuursubsidies stevig te korten. Dat terwijl er tonnen uitgegeven worden aan het kunstmatige 'verhaal van Breda' in het kader van stadspromotie. GroenLinks vindt dat dat geld beter uitgegeven kan worden aan échte cultuur in Breda.  

 

Onze vragen:

Klopt het dat subsidiebedrag voor Electron / MotMot Gallery van 85.000 in 2018 naar 20.000 in 2019 is teruggebracht? Zo ja, wat is daarvan de reden? Op welk moment is Electron / MotMot Gallery van deze subsidiekorting op de hoogte gebracht? Heeft Electron / MotMot Gallery eerder signalen gekregen voor een drastische subsidiekorting? Welk signaal ging er bijvoorbeeld uit van het ter plekke organiseren van de presentatie van het coalitie-akkoord, en de positionering van de culturele trekkers in de Belcrum in de gebiedsontwikkeling Klavers Janssen? Hoe kan een culturele instelling met de gekozen termijn van informeren tijdig anticiperen in de bedrijfsvoering en het aangaan van afspraken en verplichtingen? Welke andere culturele instellingen zijn/worden in 2019 ook met zo’n neerwaartse bijstelling geconfronteerd? Waarom? Zijn andere culturele instellingen hierover ook al geïnformeerd? Als bekend is dat conform het coalitie-akkoord substantieel minder geld voor de cultuurbegroting beschikbaar is, waarom duurt het dan zo lang voor dat het culturele veld weet waaraan zij toe zijn voor hun individuele bedrijfsvoering? Hoe ziet u dat de culturele sector het ‘Verhaal van Breda’ kan voeden, terwijl tegelijkertijd veel minder geld voor de sector beschikbaar wordt gesteld? Hoe kunnen culturele initiatieven in Breda als pionier/trekker van gebiedsontwikkeling in de Belcrum functioneren, als tegelijkertijd minder geld voor hen beschikbaar wordt gesteld?

'Waterschappen zijn eigenlijk Klimaatschappen' | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 Breda 01-03-2019 00:00

Het waterschap is er om voor het grondwater en oppervlaktewater te zorgen en daarmee voor de natuur en onze leefomgeving. Het beschermt tegen overstroming, droogte en vervuiling. Als het aan sommigen ligt is het daarmee dan ook gezegd. Wieke Bonthuis, lijsttrekker voor Water Natuurlijk in de Brabantse Delta en GroenLinkser, denkt daar anders over: het waterschap beschermt de natuur, en is bovendien essentieel in de strijd tegen klimaatverandering. In dit interview legt ze uit waarom het Waterschap ertoe doet en waarom jouw stem op 20 maart zo belangrijk is.

Dit nieuwsbericht is geschreven door Itaï van de Wal na een interview met Wieke Bonthuis.

Het waterschap gaat over water. Men denkt bij water vaak eerst aan drinkwater. Het Waterschap gaat echter over oppervlaktewater. Brabant Water wint ons drinkwater uit rivier- of grondwater.

Een van de eerste zorgen van het waterschap is niet drinken, maar niet verdrinken. Het waterschap regelt de bescherming tegen overstroming vanuit de zee en de rivieren. Het besef van deze noodzaak wordt gedeeld door de partijen die deelnemen in het waterschap. Desondanks, merkt Wieke merkt op, is niet iedereen het eens over hoe die veiligheidsmaatregelen er uit moeten zien. We kunnen de dijken alsmaar hoger maken en zo het water tegenhouden. Of we maken ze lager, breder en inclusief natuurzones eromheen. Zo houden we water vast, faciliteren we biodiversiteit én zijn de dijken steviger.

Dezelfde discussie speelt als het gaat om hoe schoon ons water moet zijn. Meningen verschillen over welke norm het waterschap moet aanhouden. De laagste norm is goedkoop, maar slecht voor mens en natuur. Een hogere norm is minder goedkoop, maar heeft positieve gevolgen voor onze gezondheid en die van de natuur (denk o.a. aan medicijnresten in water).

Het veranderende klimaat heeft niet alleen gevolgen voor onze natuur, maar ook voor onze steden en landbouw. Buiten de stad schaadt droogte de landbouw, en dwingt boeren om maatregelen te nemen die (soms onherstelbaar) schadelijk zijn voor het milieu. In de stad kan de temperatuur soms wel 8 ℃ hoger zijn dan daarbuiten. De ‘hittestress’ die dan optreedt is heel ongezond voor stadsbewoners. De oplossing is simpel: stenen (die hitte opnemen) vervangen door groen dat verkoeling biedt en water vasthoudt. Naast groen helpt meer water dat simpelweg open door de stad stroomt ook tegen hitte en droogte. Maar ook hier is kiezen om te investeren in de toekomst een politieke kwestie.

Wieke vat de discussie samen met de vraag: is het waterschap ook een klimaatschap? Volgens Wieke wel. De meerwaarde van een robuuste natuur, voldoende en schoon water en groen oppervlakte in stad en buitengebied is inmiddels evident. Het waterschap staat ook aan het roer van de energiestrategie van West-Brabant. Daar kan het zich inzetten voor meer duurzame energie en natuur in het buitengebied. Met een veranderend klimaat is de nood hoger dan ooit. Maar nog steeds zijn er partijen in het waterschap die vooral opkomen voor boeren en bedrijven in het buitengebied en de stad en haar inwoners links laten liggen. En zo de verantwoordelijkheden van een klimaatschap liever ontwijken.

Toch heeft Wieke goede moed. De groene politieke beweging groeit, en duurzaamheid en circulaire economie staan inmiddels (“dankzij Water Natuurlijk!”) echt op de agenda bij het waterschap. De waterschapsverkiezingen kunnen een keerpunt zijn. Meer zetels voor groene kandidaten in het waterschap maakt hun positie in de onderhandelingen van de komende 4 jaar sterker. De opkomst voor waterschapsverkiezingen is laag. Water Natuurlijk boekt dus ook al winst als stemmers van moederpartijen GroenLinks en D66 naar de stembus gaan. Wieke sluit af: “Zonder water zijn we niks. Het is de basis van ons bestaan, nu en later. Daarom stemmen we 20 maart over wie er beslist over ons klimaat en onze toekomst.”

GroenLinks en D66 zetten stappen naar een rookvrije generatie | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 Breda 23-12-2018 00:00

De gemeenteraad besloot donderdag om het Stadserf, speeltuinen, sportlocaties en evementen voor kinderen rookvrij te maken. Lisa Maas diende samen met Joek van Pul (D66) twee moties in om dit te bereiken.

"Breda moet optreden en gaan voor een rookvrije generatie waarin kinderen alle ruimte krijgen om gezond te ontwikkelen en groeien."

- Lisa Maas, Raadslid GroenLinks Breda

 

Bij de laatste debatraad van 2018 stemde de gemeenteraad in met moties van GroenLinks en D66 om stappen te zetten naar een rookvrije generatie. Na de bespreeknotitie Op naar een rookvrije generatie van eind oktober, werkten Lisa Maas (raadslid GroenLinks Breda) en Joek van Pul (raadslid D66 Breda) twee maanden aan de moties. 

De eerste motie, ingediend door GroenLinks, legt vast dat toegang tot het Stadhuis rookvrij wordt gemaakt door de rookvoorzieningen weg te halen bij de ingang. 

De tweede motie, ingediend door D66, draagt het college op om alle gemeentelijke speeltuinen voor 31 december 2019 rookvrij te maken en in gesprek te gaan met alle sportverenigingen, evenementen en niet-gemeentelijke speeltuinen om zo snel mogelijk rookvrij te worden. 

 

Jesse KlaverKom in actie! Jouw ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Breda 16-12-2018 15:39

Breda start onderzoek benutten zon op parkeerdek station | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Breda 15-06-2018 00:00

Op initiatief van GroenLinks gaat Breda aan de slag om te zien of het station Breda Centraal, met zijn enorme oppervlakte en energieverbruik, een grotere bijdrage kan leveren aan het klimaatneutraal maken van onze gemeente. Maar liefst zeven fracties in de raad zien dit idee zó zitten dat ze hiertoe de motie Het dak op voor duurzame energie, ook op het station samen met ons indienden. De motie werd gisterenavond unaniem aangenomen. Hoewel het station net is opgeleverd, stamt de planvorming al uit net na 2000. De wereld ziet er echter nu wel een beetje anders uit, zeker voor wat betreft het denken over klimaat en energie. Ook grote spelers als het Rijk, NS en ProRail spreken nu grote duurzaamheids-ambities uit. Wij zien dan ook goede kansen om samen met deze partners tot een energiezuiniger station te komen. Een station dat zelfs kan gaan bijdragen aan het klimaatneutraal maken van Breda. En hoe lekker is het, als je als parkeerder op zonnige dagen je auto ophaalt, en deze in de schaduw van een zonneluifel heeft gestaan, in plaats van in de bloedhitte?  

De oplevering van de grote OV-terminal Breda Centraal is een knap staaltje projectmanagement, als je bedenkt dat er redelijk binnen de planning is gebleven, en er tegelijk een zware economische crisis woedde. Het door de projectleiding strak vasthouden aan de oorspronkelijke plannen heeft daaraan ongetwijfeld bijgedragen. Maar de wereld staat niet stil. Sinds het uitdenken van de plannen zo’n 15 jaar terug is er veel veranderd, zeker voor wat betreft het denken over energie en klimaat. De noodzaak om dingen te veranderen wordt steeds zichtbaarder en tastbaarder. Je ziet het aan allerlei natuurverschijnselen op onze planeet. De zuidpool kan er niks aan doen dat hij smelt - wij wel. Gelukkig zien we ook allerlei bestuurlijke gebeurtenissen die hierop inspelen: het akkoord van Parijs, het regeerakkoord (een beetje…), het sluiten van de gaskraan, de Brabantse Energie Alliantie.

Het halen van de gestelde doelen in onze lokale Klimaatnota Steek positieve energie in het klimaat is hard nodig. GroenLinks ziet het als onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig te kijken naar iedere kans die daar binnen onze gemeente aan bij kan dragen. Ook de fracties D66, CDA, SP, B97, VVD en PvdA zien dit als een kans die bekeken moet worden, en dienden samen met ons de motie in.

Ook bij het ontwikkelen van het station is destijds al gewerkt aan een invulling met een duurzame energieverbruik, door volop warmte-koude-opslag toe te passen. Maar niettemin is het station nog een grote energieslurper, met alleen al het elektriciteitsverbruik van zo’n 1.200 huishoudens. De zon is er voor de mensen. Als reiziger sta je nu in het kunstlicht op het perron, terwijl op zonnige dagen op het dak de lege auto’s de hele dag staan op te warmen. Het eerste wat parkeerders doen die willen uitrijden, is de airco flink aandraaien om de warmte eruit te werken. Dat kan toch slimmer, ook gegeven hoe het station nu eenmaal is? Het parkeerdek is een enorm binnenstedelijk oppervlak dat te benutten valt voor zonne-energie. En dat zonder nuttige grond elders op te offeren, en zonder dat dit het uitzicht van mensen benadeelt.

Het station is weliswaar een complexe bestuurlijke omgeving met grote partners als Rijk, ProRail en NS. Wat in Breda groot is, is voor hen klein. Maar al die partijen spreken op dit moment veel grotere duurzaamheidsambities uit dan net na 2000, toen de plannen werden uitgewerkt. Met zo’n grote stroomverbruiker zou je denken dat er al snel een business case is, en één van de partijen maar zijn verantwoording moet pakken. Maar dit is een complexe bestuurlijke setting met méér partijen en eigenaren. ProRail en NS hebben ook nog eens tijdelijke concessies, dus het boekhoudkundige cirkeltje van de business case is niet zomaar rond is.

Wij denken dat Breda, vanuit zijn klimaatopgave binnen de gemeentegrenzen, een inspanning zou moeten doen, om samen met de andere partijen die hierbij nodig zijn, eens goed te bekijken of het mogelijk is om met zonneluifels op het parkeerdak energie op te wekken met voldoende maatschappelijk rendement. Juist omdat dit voor Breda groot is, maar misschien voor de anderen klein, moet Breda dit agenderen. Kan het technisch? En wat moet er in bestuurlijk geregeld worden om tot een sluitende business case voor verschillende partijen te komen? Die cirkel is niet vanzelf rond, en het initiëren van zo’n zoektocht is echt een gemeenterol. En neem dan in deze zoektocht ook gelijk mee of er met LED-verlichting misschien nog mogelijkheden zijn om in het station aan energiebesparing te werken.

Vanuit de projectafsluiting van Via Breda gaat nu dik 4 ton terug naar de algemene reserves. Als op enig moment blijkt dat er initiatiekosten zijn, er voorfinanciering nodig is, of er noodzaak, of juist kans is voor een Bredaas aandeel in de business case, dan zouden wij tegen die tijd graag weer naar dat bedrag kijken.

GroenLinks wijst coalitiepartijen de weg naar toekomstbestendig Breda | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Breda 21-04-2018 00:00

Net als andere politieke partijen in Breda, is GroenLinks uitgenodigd door VVD, D66 en PvdA  om mee te komen praten over het coalitieakkoord dat in de maak is. Wij hebben deze gelegenheid te baat genomen om te laten zien wat er nodig is: mensen in Breda perspectief geven door nu écht toekomstbestendige keuzes te maken. Van de tien thematafels hebben wij gekozen voor ‘Solide financiën’ en ‘Mobiliteit’. ‘Financiën’, omdat dat het hart van een toekomstig akkoord is, en laat zien waar je je ambities en speerpunten kiest. ‘Mobiliteit’, omdat dit een belangrijk onderdeel is van onze duurzaamheidsambities. Maar het is ook een onderwerp dat veel mensen echt dagelijks raakt en bezighoudt. In de afgelopen maanden hebben zóveel mensen ons aangespoord om echt werk te maken van een Breda dat veel vriendelijker is voor fietsers en voetgangers! Wij zijn erg benieuwd of de formerende partijen de komende weken hun verantwoordelijkheid nemen en kiezen voor een toekomstbestendig Breda, en of ze de financiële keuzes maken die daarbij horen.

‘Solide financiën’ zijn toekomstbestendige financiën. En toekomstbestendige financiën gaan allang niet meer alléén over ‘geen geld uitgeven dat er niet is’. GroenLinks ziet hier een vier-voudige opgave:

Uiteraard blijft gelden: geen geld uitgeven dat er niet is, en ook niet kan worden terugverdiend.

Ervoor zorgen dat Breda toekomst-proof is voor wat betreft de gevolgen klimaatverandering, zie bijvoorbeeld eens op de website van KNMI wat klimaatverandering lokaal in de regio Amsterdam gaat betekenen. Dat is in Breda niet heel veel anders. Het nu alléén nog maar hebben over wegenonderhoud en rechtleggen van stoeptegels is achterhaald, het beheer van de openbare ruimte, wegenonderhoud en de riolen heeft hier zeker een opgave.

Ervoor zorgen dat Breda, als negende stad van het-op-zeven-na rijkste land ter wereld, zijn verantwoordelijkheid pakt op het gebied van tegengaan van verdere klimaatverandering, energietransitie en duurzaamheid. Er is inmiddels écht wat veranderd sinds het vaststellen van de Bredase klimaatnota Steek positieve energie in het klimaat uit 2008 van de voor-voor-vorige wethouder. Het akkoord van Parijs, het nieuwe regeerakkoord, het pas genomen gasbesluit enz. Breda móet op dat gebied meer vaart maken. Wij zeggen ‘klimaatneutraal in 2030’, maar het gaat er natuurlijk vooral om dat je nu snel en voortvarend aan de slag gaat. Alles wat je uitstelt, moet je straks méér doen.

Ervoor zorgen dat er in Breda weer perspectief ontstaat voor de groep mensen die lijkt ‘af te haken’ bij onze snel ingewikkelder wordende samenleving. Een groep van zo’n 10-20% van de Bredanaars met multiproblematiek moeten we weer perspectief geven. Zij hebben last van armoede, schulden, slechte gezondheid, weinig opleiding en ontplooiingskansen. SCP, WRR en anderen schrijven hier rapporten vol over, en dat is zeker niet alleen een papieren werkelijkheid. Investeer in leesvermogen, digitale vaardigheden, leervermogen, gezond leven, schuldpreventie, innovatieve aanpak van schulden, tweedekans-onderwijs, arbeids(re)integratie, beschut werken. Alleen maar roepen dat deze mensen van hun stoel moeten komen helpt niet, en is een slag in hun gezicht. Wij willen werken aan het verminderen van de mismatch, om zo wat te doen aan de ongerijmdheid van vele vacatures én veel mensen die afhankelijk zijn van een uitkering. We moeten voorkomen dat er straks nóg hogere samenlevingskosten ontstaan. En wat we vooral ook willen is deze mensen een toekomstperspectief bieden.  

Het eerste punt spreekt voor zich. En kiezen voor de drie andere punten is onontkoombaar voor een toekomstvast Breda. Anders zullen we dat later dubbel en dwars terugzien. Het spreekt dus voor zich dat we op deze punten budgetruimte moeten creëren, zowel structureel als incidenteel. We moeten geld klaar hebben liggen om kansen voor cofinanciering van provincie, rijk, bedrijven en EU in te koppen in Breda. En we moeten extra menskracht hebben om dat naar Breda te trekken, en daarbij de slimste instrumenten vinden. Met de  uitnodiging aan ons als oppositiepartijen, om mee te denken bij het coalitie-akkoord, is het logisch om voor een gedeelde agenda voor de komende jaren een werkbudget te kiezen. En dan de komende jaren samen het gesprek aan te gaan over wat het beste werkt voor de gestelde doelen. De wereld verandert snel, de techniek verandert snel, en je kunt leren van wat je doet.         

Met deze ambities is er niet heel veel ruimte voor verdere lokale lastenverlichting. Op dat gebied lijken er douceurtjes rond te gaan van in totaal bijna 10 miljoen! Dat geld hebben we de komende jaren keihard nodig om Breda toekomstbestendig te maken. En die lastenverlichting is voor de meesten ook helemaal niet zo nodig, want Breda loopt redelijk in de pas op lastengebied. Alleen de optelsom van lokale lasten voor huurders ligt volgens de COELO-berekeningen erg hoog ten opzichte van het gemiddelde van de andere B5-gemeenten (Eindhoven, Helmond, ’s-Hertogenbosch en Tilburg). Ook dit treft weer die kwetsbare groep! En is het klimaatproof maken van ons rioleringsstelsel een probleem dat we met zijn allen hebben, of laat je mensen net boven de lasten-kwijtscheldingsgrens deze gevolgen van een ander klimaat het hevigst voelen?

Op de tafel Mobiliteit hebben we ingezet op drie punten:

Maak fietsen nu eens écht de aantrekkelijkste keuze in Breda. Benut beter dat Breda een compacte stad is, waar met de fiets veel bestemmingen goed te bereiken zijn met een hoge snelheid van deur tot deur. Hier hoort het complete fietspakket bij zoals dat ook in ons verkiezingsprogramma is opgenomen.

Verkeer en vervoer moet én kan duurzamer. Wees bijvoorbeeld duidelijk dat de beperkte ruimte in de stad vanaf 2030 gereserveerd is voor de schoonste auto’s, vrachtwagens en bestelbusjes, en bootjes op de singels, die dan allen uitstootvrij zijn. Als dat in Parijs kan, kan het zeker in Breda. Dan gaan mensen de komende jaren slimme keuzes maken bij de aanschaf van hun voertuigen. Verleid mensen tot schone auto’s met goedkopere parkeertarieven, maak de keuze voor e-bikes en e-scooters aantrekkelijk met een meer gerichte openstelling van fietspaden. Maak nu eens werk van stadsdistributie en kies in ieder geval voor uitstootvrije voertuigen bij het vervoer van de overheden zelf, of dat zij inkopen.

Met minder ruimtebeslag meer activiteit in Breda mogelijk maken met een aantrekkelijker verblijfsklimaat in de binnenstad. Kiezen voor PenR, een meer op de reiziger gericht ov, autodelen een aantrekkelijke optie maken, en Breda nog beter positioneren als ov-knooppunt, zowel nationaal als internationaal.  

Wij zijn benieuwd naar de keuzes die de formerende partijen de komende weken gaan maken. Shoppen ze te hooi en te gras wat in onze verlanglijstjes? Of kiezen ze net als wij écht voor een toekomstbestendig Breda. Worden het belasting-douceurtjes? Of gaan ze mee in ons voorstel om onze verantwoordelijkheid te nemen, en te kiezen voor de toekomst. Gaan we nu een feestje vieren, met het risico dat  in de volgende raadsperiode de lasten ineens meer dan ‘dubbel’ omhoog moeten, omdat we hebben nagelaten wat nodig was? GroenLinks kiest voor een voorspelbare lasten-ontwikkeling. Zetten we de ruimte voor lastenverlichting, als die er al is, heel ongericht in? Of gaan we werken aan de lasten voor huurders, die het meest uit pas lopen? Wij weten het wel: kies voor een groener en eerlijker Breda.

Luister aanstaande woensdag naar het ...

GroenLinks GroenLinks D66 Breda 04-03-2018 18:13

Luister aanstaande woensdag naar het radiodebat met onze lijsttrekker Peter Bakker!

Breda krijgt regenboogzebrapad | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Trots op Nederland D66 Breda 14-02-2018 00:00

De gemeente gaat aan de slag om een regenboogzebra aan te leggen in Breda. Begin dit jaar raakte GroenLinks Breda samen met D’66 en de VVD in gesprek met Eline Kouwenberg en Lieke Kuipers van de stichting BO. BO gelooft erin dat liefde geen grenzen kent, niet wat betreft geslacht, noch religie, leeftijd, huidskleur of wat dan ook. De doelstelling van BO is om de zichtbaarheid van Breda als regenboogstad te vergroten. BO droomt ervan dat in Breda iedereen zich veilig genoeg voelt om zichzelf te zijn en dat we een sfeer creëren waar we onze diversiteit kunnen omarmen en vieren. Raadslid Merijn Scheifes: "Wij steunen de oproep van BO en de LHBTI-gemeenschap en willen mensen stil laten staan bij acceptatie en tolerantie jegens iedereen. Wij willen laten zien dat we trots zijn op onze diversiteit."

Breda is één van de 44 regenbooggemeenten, die verklaard hebben om de sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van LHBTI’-gemeenschap te willen helpen verbeteren.  Raadslid Merijn Scheifes: "Breda, de 9de stad van Nederland moet een gastvrije stad zijn voor iedereen. Ongeacht wie je bent, wat je doet, welk geloof of welke seksuele voorkeur je hebt."

De motie, die vraagt om een regenboogzebrapad aan te leggen en de regenboogaanpak voort te zetten, werd door GroenLinks raadslid Merijn Scheifes ingediend mede namens de VVD, D66, VolksPartijBreda, Trots/OPA, Breda 97, Elbertse/Groenweg, PvdA, CDA en de SP.

Met Buurtrechten ideeën van Bredanaars makkelijker uitvoerbaar | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 SP CDA Breda 11-02-2018 00:00

Met de verordening Buurtrechten is het straks veel makkelijker om bijvoorbeeld als buurt een buurthuis te kopen, met de straat het groenonderhoud over te nemen, of een leegstaand pand een tijdelijke maatschappelijke bestemming te geven. De maatschappelijke meerwaarde staat daarbij voorop.

4 verschillende fracties hebben er een paar jaar aan gewerkt, maar nu ligt hij er: de verordening Buurtrechten.

Ons Raadslid Marike de Nobel heeft samen met raadsleden van fracties D66, CDA en SP toegewerkt naar een concept verordening die de komende weken aan de Raad wordt voorgelegd. Vorig jaar was er al een unanieme raad toen besloten werd om de raadswerkgroep opdracht te geven met een werkbare opzet voor Buurtrechten te komen.

Straks is het mogelijk om makkelijker een buurthuis zelf te exploiteren, samen met de buurt het groenonderhoud te doen, waarbij je ook eenzaamheid onder buurtbewoners ondervangt. Het gaat dan om projecten waarbij de financiën niet leidend zijn, maar de maatschappelijke meerwaarde van het project. “ Feitelijk kun je met het biedingsrecht (The Right to Bid) tijd kopen: ook als er een bod ligt op een pand door een projectontwikkelaar, moet de Gemeente een eventueel plan van buurtbewoners serieus de kans geven”.

In de Raad van 15 maart zal de Verorening definitief vastgesteld gaan worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.