Nieuws van CDA in Brummen over VVD inzichtelijk

6 documenten

Hoe de formatie is verlopen?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Brummen 30-11-2019 08:00

En hoe kwam de nieuwe coalitie van PvdA, D66, GroenLinks en CDA tot stand? Na de raadsverkiezingen in 2018 was er een coalitieakkoord en een bestuursprogramma van de partijen VVD, LB, PvdA en CDA. Maar bij Lokaal Belang tekende zich vrijwel direct een forse (raads)afsplitsing af waardoor er uiteindelijk maar één fractielid overbleef. De politieke meerderheid slonk naar 11 raadszetels en werd kwetsbaar. Na enige turbulenties in de raad met wisselende stemverhoudingen zag wethouder mevr. Wartena zich genoodzaakt op 1 juli jl. af te treden. Er moest dus een nieuw politiek evenwichtig bestuur komen van raad en wethouders. * Rol bestuursvoorzitters De bestuursvoorzitters van de coalitie besloten op 4 juli dat de fracties van de vier hiervoor genoemde partijen daarvoor aan zet waren. Verder zegden de bestuursvoorzitters bereid te zijn een adviesrol op zich te nemen. Ze adviseerden het door de raad gesteunde ‘oude’ coalitieakkoord/bestuursprogramma, indien gewenst, over te nemen en het gesprek voor de verbreding te starten met de fractie van D66. Dit om inhoudelijk redenen. Tenslotte adviseerden zij de VVD-vertegenwoordiging uitdrukkelijk bij te dragen aan de noodzakelijke stabiliteit, ook via de raad. * De raadsfracties aan zet De raadsfracties van de ‘oude’ coalitie werden op de hoogte gesteld van bovenstaande. Ze zijn in gesprek gegaan, ook met de oppositie. CDA-fractievoorzitter Erwin te Bokkel heeft - af en toe samen met de fractievoorzitter van de PvdA, Berend Klok- een belangrijke verbindende rol gespeeld. Maar het heeft helaas niet geleid tot de hierboven gewenste verbreding ook al omdat met de fractie van de VVD voortdurend geen concrete beweging in de gewenste richting kon worden gerealiseerd. * Een VVD-formatiepoging: 20 september Toch nog geheel onverwachts startte de VVD, zonder de andere coalitiepartijen daarover te informeren, een nieuwe informatieronde met alle partijen. Deze ronde stond onder leiding van mevr. Prins van de VVD, die eerder bij de informatie direct na de verkiezingen in 2018, ook de informatie had geleid. Deze ronde verliep stroef. Het leidde tot een advies van mevr. Prins om een coalitie te vormen van VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en D66. * Een nieuwe weg ingeslagen De fractievoorzitters van PvdA, GroenLinks, D66 en CDA besloten daarna in overleg en na intern beraad, om niet mee te werken aan de vorming van een college zoals voorgesteld door de informateur mevr. Prins. Procedurele en inhoudelijke redenen stonden een overeenkomst in de weg. Bij dat laatste ging het vooral om gezonde financiën van de gemeente, binnen een sluitende begroting die tegelijk recht zou doen aan de overige begrotingswensen en een positief meerjarenperspectief. Een coalitie met de VVD biedt naar de mening van de fractievoorzitters PvdA, GL, D66 en CDA op dit moment onvoldoende zekerheid voor een stabiel bestuur. * Formatie 0nder leiding van mevr. A. van der Kolk De 4 nieuwe coalitiepartijen droegen meerdere formateurs aan. De keuze viel in goed overleg op mevr. Annelies van der Kolk (CU), thans waarnemend burgemeester Twenterand. Zij slaagde erin om strak leidend de nieuwe coalitie tot stand te brengen. Met als basis het ‘oude’ akkoord zijn alle teksten doorgelopen en werd een coalitiebreed nieuw akkoord gesloten. Ook de fractie van Lokaal Belang kon zich erin vinden. Vervolgens werd aansluitend een concept portefeuilleverdeling opgesteld. De personele invulling van de wethouderszetels verliep vlot en naar ieders tevredenheid. Achterkamertjespolitiek? Helemaal niet! Hier en daar klonk de term ‘achterkamertjespolitiek’. De term verwijst doorgaans naar een vorm van overleg, door de politiek bedreven, waarbij van tevoren het resultaat vatstaat. We kunnen iedereen geruststellen, het resultaat stond juist niet vast. Integendeel, de bedoeling was om, zoals gezegd, een verbreding van de bestaande coalitie te realiseren. Eén die wel stabiel was. Gebleken is dat het proces niet in die richting geleid kon worden en daardoor onvoorspelbaar was geworden. Terwijl het juist nodig was, gezien de financiële situatie van de gemeente en de bestuurskracht ervan, snel met een resultaat te komen met voldoende en stabiel draagvlak in de gemeenteraad. Ook dreigde o.a. het realiseren van het project Eerbeek 2030 in gevaar te komen. Maar uit het voorgaande zal wel duidelijk zijn, dat het de VVD-gesprekspartners waren, die zich wankelmoedig en onvoorspelbaar toonden in de gevoerde overleggen. Daardoor rees ook bij de andere partijen de vraag: kunnen we hier echt de 4 jaar mee volmaken? Uiteindelijk vond men dat niet haalbaar. En de openheid dan? Onze intentie was om zo open mogelijk te zijn en eventueel de processtappen publiekelijk aan te kondigen. Maar al gauw bleek ook dat we voorzichtig moesten zijn, omdat we niet nog meer mensen persoonlijk wilden beschadigen. Want gaandeweg bemerkten we dat de afloop van het proces steeds meer onvoorspelbaar werd qua personen en tijdsverloop. Dat heeft ertoe bijgedragen dat we gehandeld hebben zoals men in de loop der tijd heeft kunnen constateren. Namens fractie en bestuur CDA. Eventuele vragen kunnen gericht worden aan het bestuur.

Hoe de formatie is verlopen?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Brummen 30-11-2019 08:00

En hoe kwam de nieuwe coalitie van PvdA, D66, GroenLinks en CDA tot stand? Na de raadsverkiezingen in 2018 was er een coalitieakkoord en een bestuursprogramma van de partijen VVD, LB, PvdA en CDA. Maar bij Lokaal Belang tekende zich vrijwel direct een forse (raads)afsplitsing af waardoor er uiteindelijk maar één fractielid overbleef. De politieke meerderheid slonk naar 11 raadszetels en werd kwetsbaar. Na enige turbulenties in de raad met wisselende stemverhoudingen zag wethouder mevr. Wartena zich genoodzaakt op 1 juli jl. af te treden. Er moest dus een nieuw politiek evenwichtig bestuur komen van raad en wethouders. * Rol bestuursvoorzitters De bestuursvoorzitters van de coalitie besloten op 4 juli dat de fracties van de vier hiervoor genoemde partijen daarvoor aan zet waren. Verder zegden de bestuursvoorzitters bereid te zijn een adviesrol op zich te nemen. Ze adviseerden het door de raad gesteunde ‘oude’ coalitieakkoord/bestuursprogramma, indien gewenst, over te nemen en het gesprek voor de verbreding te starten met de fractie van D66. Dit om inhoudelijk redenen. Tenslotte adviseerden zij de VVD-vertegenwoordiging uitdrukkelijk bij te dragen aan de noodzakelijke stabiliteit, ook via de raad. * De raadsfracties aan zet De raadsfracties van de ‘oude’ coalitie werden op de hoogte gesteld van bovenstaande. Ze zijn in gesprek gegaan, ook met de oppositie. CDA-fractievoorzitter Erwin te Bokkel heeft - af en toe samen met de fractievoorzitter van de PvdA, Berend Klok- een belangrijke verbindende rol gespeeld. Maar het heeft helaas niet geleid tot de hierboven gewenste verbreding ook al omdat met de fractie van de VVD voortdurend geen concrete beweging in de gewenste richting kon worden gerealiseerd. * Een VVD-formatiepoging: 20 september Toch nog geheel onverwachts startte de VVD, zonder de andere coalitiepartijen daarover te informeren, een nieuwe informatieronde met alle partijen. Deze ronde stond onder leiding van mevr. Prins van de VVD, die eerder bij de informatie direct na de verkiezingen in 2018, ook de informatie had geleid. Deze ronde verliep stroef. Het leidde tot een advies van mevr. Prins om een coalitie te vormen van VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en D66. * Een nieuwe weg ingeslagen De fractievoorzitters van PvdA, GroenLinks, D66 en CDA besloten daarna in overleg en na intern beraad, om niet mee te werken aan de vorming van een college zoals voorgesteld door de informateur mevr. Prins. Procedurele en inhoudelijke redenen stonden een overeenkomst in de weg. Bij dat laatste ging het vooral om gezonde financiën van de gemeente, binnen een sluitende begroting die tegelijk recht zou doen aan de overige begrotingswensen en een positief meerjarenperspectief. Een coalitie met de VVD biedt naar de mening van de fractievoorzitters PvdA, GL, D66 en CDA op dit moment onvoldoende zekerheid voor een stabiel bestuur. * Formatie 0nder leiding van mevr. A. van der Kolk De 4 nieuwe coalitiepartijen droegen meerdere formateurs aan. De keuze viel in goed overleg op mevr. Annelies van der Kolk (CU), thans waarnemend burgemeester Twenterand. Zij slaagde erin om strak leidend de nieuwe coalitie tot stand te brengen. Met als basis het ‘oude’ akkoord zijn alle teksten doorgelopen en werd een coalitiebreed nieuw akkoord gesloten. Ook de fractie van Lokaal Belang kon zich erin vinden. Vervolgens werd aansluitend een concept portefeuilleverdeling opgesteld. De personele invulling van de wethouderszetels verliep vlot en naar ieders tevredenheid. Achterkamertjespolitiek? Helemaal niet! Hier en daar klonk de term ‘achterkamertjespolitiek’. De term verwijst doorgaans naar een vorm van overleg, door de politiek bedreven, waarbij van tevoren het resultaat vatstaat. We kunnen iedereen geruststellen, het resultaat stond juist niet vast. Integendeel, de bedoeling was om, zoals gezegd, een verbreding van de bestaande coalitie te realiseren. Eén die wel stabiel was. Gebleken is dat het proces niet in die richting geleid kon worden en daardoor onvoorspelbaar was geworden. Terwijl het juist nodig was, gezien de financiële situatie van de gemeente en de bestuurskracht ervan, snel met een resultaat te komen met voldoende en stabiel draagvlak in de gemeenteraad. Ook dreigde o.a. het realiseren van het project Eerbeek 2030 in gevaar te komen. Maar uit het voorgaande zal wel duidelijk zijn, dat het de VVD-gesprekspartners waren, die zich wankelmoedig en onvoorspelbaar toonden in de gevoerde overleggen. Daardoor rees ook bij de andere partijen de vraag: kunnen we hier echt de 4 jaar mee volmaken? Uiteindelijk vond men dat niet haalbaar. En de openheid dan? Onze intentie was om zo open mogelijk te zijn en eventueel de processtappen publiekelijk aan te kondigen. Maar al gauw bleek ook dat we voorzichtig moesten zijn, omdat we niet nog meer mensen persoonlijk wilden beschadigen. Want gaandeweg bemerkten we dat de afloop van het proces steeds meer onvoorspelbaar werd qua personen en tijdsverloop. Dat heeft ertoe bijgedragen dat we gehandeld hebben zoals men in de loop der tijd heeft kunnen constateren. Namens fractie en bestuur CDA. Eventuele vragen kunnen gericht worden aan het bestuur.

CDA, PvdA, GL en D’66 starten vorming nieuwe coalitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Brummen 04-10-2019 12:44

CDA, PvdA, GroenLinks en D’66 starten vorming nieuwe coalitie Na het aftreden van wethouder Wartena van Lokaal Belang hebben de overige coalitiepartijen VVD, PvdA en CDA na het zomerreces gesprekken gevoerd met D’66, Democratisch Brummen en GroenLinks om te onderzoeken of verbreding van de coalitie met één van deze drie partijen mogelijk zou zijn.Zoals bekend hebben deze gesprekken niet geleid tot het beoogde resultaat, omdat er geen overeenstemming was ten aanzien van de partij, die de coalitie het beste zou kunnen versterken. Vervolgens is er, onder regie van de VVD, op vrijdag 20 september een nieuwe informatieronde geweest. Deze ronde heeft geleid tot een advies van de informateurs om een coalitie te vormen van vijf partijen, te weten VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en D’66. Onvoldoende zekerheidNaar de mening van de fractievoorzitters van CDA en PvdA biedt een coalitie met de VVD op dit moment echter onvoldoende zekerheid voor een stabiel bestuur in de gemeente Brummen. De fractievoorzitters van CDA, GroenLinks, D’66 en PvdA hebben daarom, na intern beraad en onderling overleg, alles overwegende besloten om niet mee te werken aan de vorming van een college zoals voorgesteld door de informateurs. In de plaats daarvan hebben CDA, GroenLinks, D’66 en PvdA meer vertrouwen in de vorming van een nieuwe coalitie, waarin zij de basis willen vormen. UitwisselenGegeven de ambities van de gemeente Brummen en de lastige dilemma’s waarvoor de raad zich nu geplaatst ziet, willen deze vier fracties zo snel als mogelijk is, onder begeleiding van nog te benoemen formateur(s), starten met het formeren van een nieuwe coalitie en college. De wens is om in ieder geval met alle partijen in de gemeenteraad standpunten uit te wisselen en hen ook mee te laten denken over de profielen voor de wethouders. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van het werk dat de informateurs eerder al hebben gedaan.

CDA visie op het bestemmingsplan Eerbeek

CDA CDA D66 VVD Brummen 13-03-2018 22:28

In een intensieve periode van vier jaar heeft het huidige College, met een CDA-wethouder, in Brummen veel bereikt. Bij de start in 2014 had de gemeente Brummen een financieel zwakke positie, werd geconfronteerd met diverse zorgtaken die overgeheveld werden van Rijk en Provincie naar de gemeenten. Als gevolg daarvan moest de ambtelijke organisatie aangepast worden. Allemaal onderwerpen die voortvarend opgepakt en nagenoeg afgerond zijn. Daar bovenop was er het dorp Eerbeek dat volledig ‘op slot’ zat. Op slot, omdat eerder ontwikkelde plannen voor het centrum van Eerbeek niet mogelijk bleken te zijn vanwege strenge wetgeving om geur- en geluidsoverlast door de papierindustrie te voorkomen. Het College heeft nu een nieuw plan ontwikkeld, waarmee Eerbeek eindelijk verder kan. Dat vraagt moed én vertrouwen.Voor Eerbeek en de regio zijn de papierindustrie en aanverwante bedrijven een belangrijke bron voor werkgelegenheid. Direct en indirect wordt door grote en kleine ondernemers werk geboden aan 4000 mensen! De maatschappelijke, sociale en economische betekenis van de bestaande bedrijvigheid is uiterst belangrijk. Tegelijkertijd is de ruimtelijke situatie in het dorp complex geworden, omdat het dorp rond de industrie gebouwd is. Industrie, andere ondernemers en bewoners hebben soms uiteenlopende belangen en dat geeft spanningen. Nieuwe initiatieven voor woningbouw, uitbreiding van bedrijven en aanpassingen van de centra leverden een complexe situatie op die in de vorige collegeperiode volstrekt onvoldoende is aangepakt en geleid heeft tot een slot op de deur tot vernieuwingen en veranderingen in Eerbeek.M(ilieu) E(ffect) R(apportage) en bestemmingsplan Hoe kunnen we nu de belangen van iedereen op één lijn krijgen? Dat zal nooit helemaal lukken. Het is altijd een zaak van geven en nemen, proberen evenwicht te bereiken. Provincie, industrie en gemeente hebben deze collegeperiode de handen uit de mouwen gestoken. In een nieuwe MER hebben ze hun uiterste best gedaan een balans te vinden in de belangen van woonomgeving en industrie. Het resultaat: In het verleden vastgestelde geluid -en geurcontouren die rond de (papier) industrie liggen worden niet verder uitgebreid, integendeel: ze worden zone-gewijs ingeperkt. Hiermee worden de belangen van zowel de omwonenden als van de industrie zo goed mogelijk geborgd. In het bestemmingsplan dat voorligt, is deze uitwerking vastgelegd.Heeft de burger ook meegesproken? Het voorliggende bestemmingsplan is stap voor stap ontwikkeld. De gemeente heeft in diverse bijeenkomsten tekst en uitleg gegeven en belanghebbenden is naar hun mening gevraagd. Deze is samen met onderdelen uit de zienswijzen waar mogelijk ook al verwerkt in de concepten. Het is belangrijk om te weten dat nog lang niet alles is dichtgetimmerd. Alleen de hoofdcontouren zijn vastgelegd in het nieuwe bestemmingsplan. En het College al heeft aangegeven dat na de beslissing van de raad alle mogelijkheden benut zullen worden om de diverse onderdelen van het plan met de betrokkenen te bespreken. Samen met hen zal naar de beste oplossing voor de invulling van de onderdelen gezocht worden.En nu? Het onderwerp Bestemmingsplan/MER Eerbeek stond gisteren, 22 februari, op de agenda van de raadsvergadering. Bij het vaststellen van de agenda heeft de VVD echter het verzoek ingediend om dit onderwerp van de agenda te halen. De VVD had meer tijd nodig om de stukken te bestuderen. D66 en IPV volgden dit voorstel en na een lange schorsing van de vergadering is het besluit genomen om het onderwerp te verschuiven naar de raadsvergadering op 15 maart. Dan kan er eindelijk een historisch besluit worden genomen over de toekomst van Eerbeek. Het CDA zal unaniem vóór het bestemmingsplan kiezen, omdat:• dan eindelijk het slot weer van Eerbeek gaat en er weer gebouwd mag gaan worden. De mensen van Eerbeek hebben immers lang genoeg gewacht.• de papierindustrie een zeer belangrijke economische factor is in Eerbeek, die ook op de lange termijn direct en indirect werkgelegenheid biedt aan ruim 4000 mensen. Wij vinden het belangrijk dat de vestigingen van de papierindustrie in Eerbeek blijven.• de “gaten” in Eerbeek eindelijk weer gevuld kunnen gaan worden. Met volop mogelijkheden voor woningen voor ouderen en starters. Bijvoorbeeld op de locatie van de Triangel, de Hoek Illinckstraat/Stuyvenburchstraat, het Kerstenterrein en het terrein tegenover voormalig Spoorzicht. Hier kunnen volop mogelijkheden komen voor huisvesting voor ouderen met een mix van koop- en huurwoningen: duurzame ‘nul op de meter’ woningen en appartementen.• wij in deze complexe situatie van begrijpelijke verschillende belangen van industrie en omwonenden, tegemoet willen komen aan de wens van de papierindustrie om een modern Logistiek Centrum op het Burgers terrein te realiseren. Dat nieuwe logistiek Centrum moet wel voldoen aan de nieuwe duurzaamheidseisen (minder uitstoot CO2) , zoals het voorkomen van onnodige transportbewegingen en het gebruik maken van elektrische transportmiddelen.• er dan woningbouw kan plaats vinden op de terreinen van de C. Van Leeuwenschool en de Enk.• de Eerbeekse Enk kan worden aangepakt. Woningstichting Veluwonen is al vele jaren van plan om renovaties en nieuwbouw in dit gebied te laten plaats vinden. Nu kan het!• De openbare ruimte kan verbeterd worden ingedeeld. Er kunnen bijvoorbeeld meer fietspaden en/of fietsvriendelijke wegen komen.• de stationsomgeving eindelijk ontwikkeld kan worden, zodat de bedrijvigheid op het gebied van recreatie en toerisme op gang komt. Misschien een papiermuseum en een gezellig terras of eethuis?• en vergeet niet de ontwikkeling van De Beek. Per slot van rekening dankt Eerbeek er zijn naam aan. De beek kan een veel prominentere plaats krijgen, meer bovengronds, beter zichtbaar en toeristisch aantrekkelijk (fietspad).Het slot van Eerbeek af. Dat willen we, zodat er weer gebouwd kan worden. En het plan voor het centrum kan geconcretiseerd worden. Er komt nieuw elan in Eerbeek. Kom op, schouders eronder!

CDA visie op het bestemmingsplan Eerbeek

CDA CDA D66 VVD Brummen 13-03-2018 22:28

In een intensieve periode van vier jaar heeft het huidige College, met een CDA-wethouder, in Brummen veel bereikt. Bij de start in 2014 had de gemeente Brummen een financieel zwakke positie, werd geconfronteerd met diverse zorgtaken die overgeheveld werden van Rijk en Provincie naar de gemeenten. Als gevolg daarvan moest de ambtelijke organisatie aangepast worden. Allemaal onderwerpen die voortvarend opgepakt en nagenoeg afgerond zijn. Daar bovenop was er het dorp Eerbeek dat volledig ‘op slot’ zat. Op slot, omdat eerder ontwikkelde plannen voor het centrum van Eerbeek niet mogelijk bleken te zijn vanwege strenge wetgeving om geur- en geluidsoverlast door de papierindustrie te voorkomen. Het College heeft nu een nieuw plan ontwikkeld, waarmee Eerbeek eindelijk verder kan. Dat vraagt moed én vertrouwen.Voor Eerbeek en de regio zijn de papierindustrie en aanverwante bedrijven een belangrijke bron voor werkgelegenheid. Direct en indirect wordt door grote en kleine ondernemers werk geboden aan 4000 mensen! De maatschappelijke, sociale en economische betekenis van de bestaande bedrijvigheid is uiterst belangrijk. Tegelijkertijd is de ruimtelijke situatie in het dorp complex geworden, omdat het dorp rond de industrie gebouwd is. Industrie, andere ondernemers en bewoners hebben soms uiteenlopende belangen en dat geeft spanningen. Nieuwe initiatieven voor woningbouw, uitbreiding van bedrijven en aanpassingen van de centra leverden een complexe situatie op die in de vorige collegeperiode volstrekt onvoldoende is aangepakt en geleid heeft tot een slot op de deur tot vernieuwingen en veranderingen in Eerbeek.M(ilieu) E(ffect) R(apportage) en bestemmingsplan Hoe kunnen we nu de belangen van iedereen op één lijn krijgen? Dat zal nooit helemaal lukken. Het is altijd een zaak van geven en nemen, proberen evenwicht te bereiken. Provincie, industrie en gemeente hebben deze collegeperiode de handen uit de mouwen gestoken. In een nieuwe MER hebben ze hun uiterste best gedaan een balans te vinden in de belangen van woonomgeving en industrie. Het resultaat: In het verleden vastgestelde geluid -en geurcontouren die rond de (papier) industrie liggen worden niet verder uitgebreid, integendeel: ze worden zone-gewijs ingeperkt. Hiermee worden de belangen van zowel de omwonenden als van de industrie zo goed mogelijk geborgd. In het bestemmingsplan dat voorligt, is deze uitwerking vastgelegd.Heeft de burger ook meegesproken? Het voorliggende bestemmingsplan is stap voor stap ontwikkeld. De gemeente heeft in diverse bijeenkomsten tekst en uitleg gegeven en belanghebbenden is naar hun mening gevraagd. Deze is samen met onderdelen uit de zienswijzen waar mogelijk ook al verwerkt in de concepten. Het is belangrijk om te weten dat nog lang niet alles is dichtgetimmerd. Alleen de hoofdcontouren zijn vastgelegd in het nieuwe bestemmingsplan. En het College al heeft aangegeven dat na de beslissing van de raad alle mogelijkheden benut zullen worden om de diverse onderdelen van het plan met de betrokkenen te bespreken. Samen met hen zal naar de beste oplossing voor de invulling van de onderdelen gezocht worden.En nu? Het onderwerp Bestemmingsplan/MER Eerbeek stond gisteren, 22 februari, op de agenda van de raadsvergadering. Bij het vaststellen van de agenda heeft de VVD echter het verzoek ingediend om dit onderwerp van de agenda te halen. De VVD had meer tijd nodig om de stukken te bestuderen. D66 en IPV volgden dit voorstel en na een lange schorsing van de vergadering is het besluit genomen om het onderwerp te verschuiven naar de raadsvergadering op 15 maart. Dan kan er eindelijk een historisch besluit worden genomen over de toekomst van Eerbeek. Het CDA zal unaniem vóór het bestemmingsplan kiezen, omdat:• dan eindelijk het slot weer van Eerbeek gaat en er weer gebouwd mag gaan worden. De mensen van Eerbeek hebben immers lang genoeg gewacht.• de papierindustrie een zeer belangrijke economische factor is in Eerbeek, die ook op de lange termijn direct en indirect werkgelegenheid biedt aan ruim 4000 mensen. Wij vinden het belangrijk dat de vestigingen van de papierindustrie in Eerbeek blijven.• de “gaten” in Eerbeek eindelijk weer gevuld kunnen gaan worden. Met volop mogelijkheden voor woningen voor ouderen en starters. Bijvoorbeeld op de locatie van de Triangel, de Hoek Illinckstraat/Stuyvenburchstraat, het Kerstenterrein en het terrein tegenover voormalig Spoorzicht. Hier kunnen volop mogelijkheden komen voor huisvesting voor ouderen met een mix van koop- en huurwoningen: duurzame ‘nul op de meter’ woningen en appartementen.• wij in deze complexe situatie van begrijpelijke verschillende belangen van industrie en omwonenden, tegemoet willen komen aan de wens van de papierindustrie om een modern Logistiek Centrum op het Burgers terrein te realiseren. Dat nieuwe logistiek Centrum moet wel voldoen aan de nieuwe duurzaamheidseisen (minder uitstoot CO2) , zoals het voorkomen van onnodige transportbewegingen en het gebruik maken van elektrische transportmiddelen.• er dan woningbouw kan plaats vinden op de terreinen van de C. Van Leeuwenschool en de Enk.• de Eerbeekse Enk kan worden aangepakt. Woningstichting Veluwonen is al vele jaren van plan om renovaties en nieuwbouw in dit gebied te laten plaats vinden. Nu kan het!• De openbare ruimte kan verbeterd worden ingedeeld. Er kunnen bijvoorbeeld meer fietspaden en/of fietsvriendelijke wegen komen.• de stationsomgeving eindelijk ontwikkeld kan worden, zodat de bedrijvigheid op het gebied van recreatie en toerisme op gang komt. Misschien een papiermuseum en een gezellig terras of eethuis?• en vergeet niet de ontwikkeling van De Beek. Per slot van rekening dankt Eerbeek er zijn naam aan. De beek kan een veel prominentere plaats krijgen, meer bovengronds, beter zichtbaar en toeristisch aantrekkelijk (fietspad).Het slot van Eerbeek af. Dat willen we, zodat er weer gebouwd kan worden. En het plan voor het centrum kan geconcretiseerd worden. Er komt nieuw elan in Eerbeek. Kom op, schouders eronder!

Van Omroep Gelderom: Politiek eist actie na bikkelhard rapport Plus OV. 'Bijna alles ging mis'

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks SP D66 Brummen 19-11-2017 22:03

ARNHEM - Politieke partijen in de acht Gelderse gemeenten die betrokken zijn bij PlusOV eisen snelle verbetering van het speciaal vervoer. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland. ‘De tekortkomingen zijn schokkend.’ Geschreven door Maarten Dallinga De wethouders die betrokken zijn bij PlusOV hebben hun gemeenteraden heel wat uit te leggen. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland langs politieke fracties in de gemeenten waar PlusOV het speciaal vervoer regelt. Meer dan veertig partijen werden benaderd voor een reactie op het extern rapport dat afgelopen maandag verscheen, waaruit blijkt dat PlusOV fout op fout heeft gestapeld. ‘Dit rapport legt schokkende tekortkomingen bloot’, zegt Ruud Kooij, fractievoorzitter van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. Volgens Gerry Ypma, CDA-fractielid in Brummen, is de impact van de regionale aanpak ‘totaal onderschat’. Marga Jonkman, PvdA-fractievoorzitter in Apeldoorn: ‘Het is een bizarre gang van zaken, bijna alles ging mis.’ Al maanden wordt geklaagd over bijvoorbeeld kwetsbare kinderen en ouderen die niet of te laat worden opgehaald en routes die onnodig lang zijn. ‘ Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezienFrans Heitling, raadslid PvdA Zutphen 'Bar tegengevallen' Uit het onderzoek (dat zich richtte op de periode 21 augustus tot half september) blijkt onder meer dat PlusOV als planner van de ritten heeft verzuimd om 'tijdig deugdelijke vervoersplannen aan de vervoerders op te leveren'. Ook werkte PlusOV met software die nog niet doorontwikkeld was en was er te weinig kennis in huis. ‘Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezien’, zegt het Zutphense PvdA-raadslid Frans Heitling. Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst: ‘Het zo rooskleurig voorgestelde plan rond het opzetten van PlusOV is bar tegengevallen.' Verschillende fracties geven aan vragen te zullen stellen aan de wethouder in hun gemeente die over speciaal vervoer gaat. PlusOV is actief in de gemeentenApeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen en is een samenwerking tussen deze gemeenten. Inaugustus 2016 startte PlusOVmet leerlingenvervoer in de gemeente Apeldoorn en sinds augustus 2017 verzorgt PlusOV ook het leerlingenvervoer in de andere betrokken gemeenten. Sinds 1 januari dit jaar rijdt al het Wmo-vervoer (de vroegere Regiotaxi) in deze regio onder de naam PlusOV. Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar geblekenGerry Ypma, CDA Brummen ‘We hadden al gewaarschuwd’ De Stedendriehoek is de enige van de zes Gelderse vervoersregio’s die de planning van de ritten zelf regelt. Alleen het daadwerkelijke vervoer is bij PlusOV uitbesteed. ‘Bij de start hadden we daarom al gewaarschuwd’, zegt Ruud Kooij van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. ‘De overheid die ondernemertje speelt: dat kan niet succesvol zijn. Er zijn wat dat betreft legio voorbeelden.’ Mame Douma, fractievoorzitter van Lokaal Belang in Brummen: ‘Wij vroegen ons altijd al af of een ambtelijke aansturing van het vervoer wel het beste zou zijn. En inderdaad blijkt dit behoorlijke opstartproblemen te geven.’ Ook over de nieuwe software waarmee gewerkt wordt, werden eerder al kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld door het CDA in Brummen: ‘Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar gebleken’, stelt raadslid Gerry Ypma vast. Paul Jonkman van D66 in Voorst: ‘Wij worstelen met de vraag waarom niet in een veel eerder stadium door PlusOV aan de bel is getrokken.’ Tekst gaat verder onder de reportage (uit september 2017) Verbetering: ‘Eerst zien, dan geloven’ In reactie op het rapport heeft PlusOV inmiddels maatregelen genomen. Zo is er een interim-management aangesteld en worden routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, zo snel mogelijk verbeterd. ‘Ik hoop echt dat het goedkomt’, zegt PvdA-raadslid Frans Heitling uit Zutphen. ‘Maar als ik het rapport zie, dan denk ik: eerst zien en dan geloven.’ Verschillende politieke partijen vragen zich hardop af of de oprichting van PlusOV überhaupt wel een goed idee is geweest. ‘Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je niet’, zegt bijvoorbeeld Marga Jonkman van de PvdA in Apeldoorn. Wat haar betreft wordt het speciaal vervoer op veel kleinere schaal geregeld, per gemeente. ‘Ik zou graag weten wat de gevolgen zijn als we deze hele gemeenschappelijke regeling van PlusOV zouden ontbinden’, zegt zij. Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je nietMarga Jonkman, PvdA Apeldoorn Menselijke maat PlusOV moest zorgen voor een efficiëntere organisatie van het speciaal vervoer, maar door alle problemen zijn er ‘veel extra kosten’ gemaakt. Dat bekende PlusOV-bestuursvoorzitter Wim Vrijhoef (ook D66-wethouder in Voorst) afgelopen maandag in een interview met Omroep Gelderland. ‘Als het financieel rendement achterblijft, dan is er geïnvesteerd in een ingewikkeldeen kwetsbareorganisatie, die ook slank en eenvoudig vormgegeven had kunnen worden’, reageert zijn partijgenoot Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst. Afgelopen maandag gaf Vrijhoef aan dat het ‘zeker denkbaar’ is dat hij opstapt. Maar de gemeenteraadsfracties vinden het vooral belangrijk dat het vervoer snel verbetert: ‘Daar moet de prioriteit liggen’, zegt Margien de Vries van GroenLinks Apeldoorn. ‘De oorzaak moet niet alleen in personen gezocht worden’, meent ook SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke uit Zutphen. ‘Het zijn de gezamenlijke gemeenten die voor deze opzet en het bijbehorende budget gekozen hebben. Geld is leidend en daarmee hebben kwaliteit en de menselijke maat het nakijken.’ Binnenkort publiceert Omroep Gelderland de resultaten van een eigen, grootschalig onderzoek naar het functioneren van speciaal vervoer in Gelderland. Wilt u uw ervaringen kwijt? Mail dan naar Maarten Dallinga. Zie ook: · Onderzoek: veel mis bij speciaal vervoer PlusOV · Het rapport van Cissonius (pdf) · Veel kritiek op leerlingenvervoer: 'Dit moet volgend jaar beter' · Ouderen wachten uren op de taxi; vervoer PlusOV chaos · Nog steeds veel onrust bij kinderen en ouders door problemen met leerlingenvervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.