Nieuws van SGP in Bunschoten over VVD inzichtelijk

9 documenten

Met 73 jaar kersverse wethouder BunschotenMet 73 jaar kersverse wethouder Bunschoten

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 25-11-2019 00:00

 Met 73 jaar kersverse wethouder Bunschoten



SGP’er Huig van Barneveld (73) is donderdag wethouder geworden van het nieuwe college van de Utrechtse gemeente Bunschoten. Wie is hij en wat wil hij bereiken?

Toen de SGP na twintig jaar van afwezigheid in 2014 twee zetels in de gemeenteraad veroverde, bezette Van Barneveld één van die zetels.

Nu de SGP deze week voor het eerst in het college van burgemeesters en wethouders belandde, zit Van Barneveld er ook weer bij.

Donderdag is hij aangesteld als wethouder van het nieuwe college, samen met zijn collega’s van de drie coalitiepartijen: VVD, CDA en CAP.

Wat vindt u van het vertrek van de CU? Dat heeft de SGP immers wel in het college gebracht.

„Op zich vind ik het jammer dat ze vertrok; we waarderen de partij zeer. Vooral op ethisch gebied kunnen we elkaar goed vinden, bijvoorbeeld wat betreft de zondagsrust.

Tegelijkertijd zagen we al twee jaar dat het niet boterde tussen de twee coalitiepartijen CU en de VVD. Op financieel vlak –denk aan financiering van de zorg– kon de VVD het beter met ons vinden dan met de CU. Net als de VVD willen wij ons op de kerntaken van de zorg richten. Dat is nodig om de zorg betaalbaar te houden. De CU is meer van de sociale lijn, dus relatief veel mensen zorg bieden.”

Kunt u als wethouder meer invloed uitoefenen op de besluitvorming dan in uw rol als voorzitter van de SGP-kiesvereniging?

„De hoofdlijnen liggen op zich al vast in het coalitieakkoord. Zo blijft de zondagsrust gehandhaafd. Dat hebben we vooraf met de coalitiepartijen afgesproken. Maar binnen dat raamwerk moet je handelen. Bepaalde accenten kun je toch makkelijker leggen als je aan de bestuurderskant zit. Dus ja, iets meer invloed heeft de SGP nu wel.”

U gaat zich als wethouder vooral richten op de openbare ruimte. Wat wilt u bereiken?

„Per 1 januari 2021 gaat de Omgevingswet in. Dat is een nieuwe, grote wet waarin circa veertig eerdere wetten zijn gebundeld. Ik zie het als een grote uitdaging om hiervoor alles op tijd te regelen. De wet heeft een grote invloed op gemeentelijke organisaties en de ontwikkeling van bouwprojecten.”

U wordt wethouder voor 0,5 fte. Verwacht u het werk ook in tweeënhalve dag te kunnen doen?

„Zeker in de inwerkperiode verwacht ik meer tijd nodig te hebben, voor het inlezen van allerlei dossiers bijvoorbeeld. Bovendien vragen raads- en commissievergaderingen veel tijd.”

U bent inmiddels 73. Heeft u niet de behoefte om het rustiger aan te gaan doen?

„Mijn energie is inderdaad beperkt. Daarom vraag ik de Heere om kracht, voor mij en voor mijn vrouw.”

Bron: Reformatorissch Dagblad RD.nl

Nieuw coalitieakkoord

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 21-11-2019 00:00

Nieuw coalitieakkoord ‘Nieuwe wegen, vaste waarden!’

Onder het motto ‘Nieuwe wegen, vaste waarden!’ slaan CAP, CDA, SGP en VVD de handen ineen voor een nieuwe coalitie in de gemeente Bunschoten. “Ons ideaal is om het beste te realiseren voor onze inwoners in Bunschoten, Spakenburg, Eemdijk en Zevenhuizen. Daar gaan we keihard mee aan de slag”, aldus de gezamenlijke partijen. “‘Nieuwe wegen’, omdat we staan voor vernieuwing van de plaatselijke politiek. We kiezen nieuwe, soms nog onbegane wegen om tot heldere en gedragen besluiten en resultaten te komen. ‘Vaste waarden’, omdat we daarbij vasthouden aan de vele waarden en tradities die zo kenmerkend zijn voor de identiteit en het unieke karakter van onze prachtige gemeente en haar hardwerkende inwoners”.

De nieuwe coalitie staat voor een aantal flinke uitdagingen op het gebied van zorg, energie en financiën. Zo wordt, net als vele andere gemeenten, ook Bunschoten geconfronteerd met stijgende kosten in het sociaal domein. De komende jaren zet de coalitie zich in om deze kosten beheersbaar te krijgen en houden. Zij werken aan oplossingen zodat in de toekomst inwoners gegarandeerd blijven van goede en betaalbare zorg. “Om die zorg betaalbaar te houden, moeten we soms keuzes durven maken. Dus niet zomaar de lasten afschuiven op de belastingbetaler”, aldus de samenwerkende partijen.

De coalitie wil verantwoord en zuinig omgaan met het gemeenschapsgeld en geen geld uitgeven dat er niet is. Daarom wordt de komende periode een kerntakendiscussie gevoerd waarin kritisch gekeken wordt naar inkomsten en uitgaven. Op die manier willen de partijen stijgende kosten het hoofd bieden, maar ook ruimte creëren voor nieuw beleid. Bovendien willen zij daarbij de financiële risico’s beheersbaar houden. Dit geldt in het bijzonder voor een aantal grote projecten zoals Kronkels-Zuid en het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Scholen. “We kijken eerst goed en grondig naar wat iets écht kost, om dan duidelijke besluiten te nemen. Want wie een toren wil bouwen gaat eerst de kosten berekenen om te zien of men wel genoeg heeft voor de bouw”.

De partijen komen met plannen voor het verbeteren van wonen, werken, ondernemen, infrastructuur, ontspannen en recreëren in onze mooie gemeente: “We willen onze inwoners daarin blijven betrekken en meer ruimte geven om mee te denken en ons uit te dagen. We gaan meer werk maken van onze veiligheid en aan de slag met onze mobiliteit en infrastructuur door het aanleggen van goede wegen en fietspaden. Met betrekking tot onze afvalinzameling willen we onze inwoners centraal stellen door hen te betrekken bij de keuze van een vorm van nascheiding en door een hoge service, lage lasten en een acceptabel milieurendement.” 

De nieuwe coalitie wil niet tornen aan wat ons bindt tot een hechte gemeenschap, waarin we ook omzien naar elkaar: “We zullen het goede van ons dorp behouden en versterken: onze identiteit, onze sociale cohesie, onze ondernemersgeest, onze welvaart, maar vóóral ook onze zelfstandigheid. De zondagsrust blijft behouden en we zetten in op een langere grafrust.” Van de bestuurders verwacht de coalitie dat ze niet alleen betrouwbaar, geloofwaardig, integer en herkenbaar zijn, maar ook open, bereikbaar en zichtbaar.

CAP, CDA, SGP en VVD zijn trots op het bereikte resultaat en staan te popelen om aan de slag te gaan: “Met inwoners, ondernemers en organisaties willen we snel ‘nieuwe wegen inslaan’ zonder onze ‘vaste waarden’ uit het oog te verliezen. Wij vragen daarbij Gods zegen over het werk dat te wachten staat.”

Lees hier het nieuwe coalitieakkoord

https://www.bunschoten.nl/mgd/files/Coalitieakkoord%202019-2022.pdf

Beschouwingen programmabegroting 2020 - 2023

SGP SGP VVD Bunschoten 20-11-2019 00:00

Beschouwingen programmabegroting 2020 - 2023 Voorzitter,

Onze gemeente staat weer voor de nodige financiële en organisatorische uitdagingen. De programmabegroting 2020-2023 geeft hier de nodige inzichten in. Tijdens de behandeling van de kadernota van 4 juli 2019 zijn de uitgangspunten uitvoerig besproken en vastgesteld. Uitgangspunten waarmee deze programmabegroting mede is opgesteld. Toch weer een bijzonder knap stukje werk, waarvoor we iedereen die er aan heeft meegewerkt willen bedanken. Naast diverse  onderwerpen en thema’s, zoals vervuiling Westdijk, Afvalbeleid, IHP en het aanbiedstation is er intensief gesproken over o.a. de ontwikkeling van de zorgkosten. Met als resultaat een tweetal moties die unaniem door de raad zijn aangenomen. Daarmee is een verzoek neergelegd bij het college om een kerntakendiscussie op te starten en in te zetten op een betere sturing en monitoring in het sociaal domein.Het is goed om te lezen dat de voorbereidingen om invulling te geven aan deze moties zijn gestart. In de programmabegroting zijn de maatregelen zoals opgenomen in de notitie kostenbeheersing sociaal domein ook verwerkt. Deze maatregelen moeten leiden naar een besparing op de zorgkosten. De SGP fractie heeft de afgelopen jaren steeds aangedrongen op monitoring van de risico’s en bijsturing van de zorgkosten.  De voorliggende begroting toont het belang nog maar eens pijnlijk aan.Tijdens de behandeling van de kadernota is vrijwel al het voorgestelde nieuwe beleid geparkeerd in afwachting van de reeds genoemde kerntakendiscussie. De SGP heeft moties hieromtrent mede ondertekend. Wel is in deze begroting opgenomen het realiseren van een toiletvoorziening voor Memento Mori alsmede het weer in gebruik nemen van de historische ingang van Memento Mori. De SGP fractie dankt de fracties voor het steunen van de amendementen die hiervoor zijn ingediend.Als we de begroting en met name de kengetallen op hoofdlijnen beschouwen kunnen we concluderen dat de financiële positie er beter uitziet voor nu. We pakken er een kengetal uit. De Solvabiliteit stijgt van 28,3% in 2020 naar 35,4% in 2023. Voor de luisteraars, dit kengetal geeft een indicatie van de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Oftewel hoe hoger hoe beter. Het is een beetje afhankelijk van welk toetsingskader je gebruikt. Volgens de VNG zitten we met deze percentages goed. De provincie oordeelt dit neutraal.Over de gehele meerjaren periode is een verbetering van de financiële kengetallen te zien. Mede veroorzaakt door de positieve ontwikkelingen in de grondexploitatie(s) en precario inkomsten op kabels en leidingen. Gelukkig waren we er op tijd bij. En toch beste mensen zijn we er nog niet. Het blijft een momentopname. Financiële tegenvallers kunnen roet in het eten gooien zoals wij bij de kosten stijging van het afvalbeleid gemerkt hebben. Een noodzakelijke belasting verhoging ligt voor ons omdat o.a. de egalisatiereserve geen uitkomst meer bied.De overige belastingen zijn aangepast met het inflatiepercentage. Onze reserve positie ziet er goed uit, de meerjarenbegroting lijkt op orde, als we de taakstelling op de inkoop tenminste realiseren. En toch de onzekerheden, niet alleen in het sociaal domein, maar zeker ook mondiaal maakt dat we ons niet te snel rijk moeten rekenen. Waakzaamheid blijft hierbij geboden.  Voorzitter ik ga afsluiten.We hebben gisteren dankdag voor Gewas en Arbeid gehad. Een dag om stil te staan bij de zegeningen die wij mochten ontvangen. Ook als gemeente Bunschoten mogen wij onze Heere nog dankbaar zijn voor de zegeningen die Hij ons iedere dag geeft. Een mooie gemeente om in te wonen met een hoog voorzieningen niveau voor jong en oud. Desondanks blijven er nog mensen die er nog anders over denken of deze zegeningen niet willen zien. Wij realiseren ons terdege dat wij het niet iedereen naar de zin kunnen maken.Vanuit de programmabegroting ligt er weer het nodige werk te wachten.Dat wij als SGP min of meer positief tegen deze begroting staan, wil nog niet zeggen dat wij met alle huidige voorstellen eens zijn. Er valt altijd nog wat te wensen of aan te passen. Bij de verdere uitwerking en besluitvorming zullen wij positief kritisch ons geluid laten horen en onze mening geven over haalbaarheid en wenselijkheid. In de programmabegroting zijn ook de wensen vanuit het oude coalitieakkoord verwerkt. De coalitie tussen CU en VVD is niet meer. Een nieuwe coalitie is in wording. Er wordt hard gewerkt aan een nieuw coalitieakkoord. Aanpassingen in de begroting zijn mede gelet op het voorgaande voor de toekomst niet uit te sluiten.De SGP zal zich constructief blijven opstellen en inzetten voor blijvende waarden.Dit in het belang van onze inwoners. Bij de start van de vorige coalitie heb ik het reeds genoemd. Bouwen aan vertrouwen in de gemeente Bunschoten moet hierbij het uitgangspunt zijn. Dat er met het werk dat voor ons ligt verder gebouwd mag worden aan het vertrouwen van de burger in de overheid. Want onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht.Tenslotte voorzitter, wensen wij een ieder die een rol heeft in uitwerking van beleid en uitvoering van de programmabegroting, wijsheid en Gods onmisbare zegen toe.

SGP BUNSCHOTEN IN GESPREK OVER NIEUWE COALITIE

SGP SGP VVD ChristenUnie CDA Bunschoten 27-09-2019 00:00

SGP BUNSCHOTEN IN GESPREK OVER NIEUWE COALITIE

De VVD heeft op woensdagavond 18 september jl. de samenwerking met de ChristenUnie opgezegd.

 Hiermee is na anderhalf jaar een einde gekomen aan deze coalitie. Op dinsdagavond 24 september jl. zijn wij als partijen op uitnodiging van de ChristenUnie bij elkaar gekomen om te spreken over de ontstane situatie.

 Wij hebben als SGP om een toelichting gevraagd aan ChristenUnie en de VVD, met betrekking tot de breuk en de gebeurtenissen die hieraan vooraf gingen. Wij hebben hierop onze reactie en visie gegeven op het gebeuren en hebben aangegeven dat wij, net als anderhalf jaar terug, beschikbaar zijn voor een nieuwe coalitie.

 Tijdens het overleg hebben wij mede gelet op onze ervaringen aangegeven dat wij als eerste een coalitievorming met de VVD willen onderzoeken, net als het CDA en CAP.  Aan de ChristenUnie is duidelijk gemaakt dat zij, ondanks de voorkeur voor de VVD, daarmee niet zijn uitgesloten.

 Wij willen als SGP onze verantwoordelijkheid nemen en ons inzetten voor ons mooie dorp. Wij realiseren ons terdege dat er nog de nodige hindernissen genomen moeten worden.  Samen met VVD, CDA en CAP proberen wij een nieuwe coalitie te vormen.

 Het volgende overleg met deze partijen zal op D.V. maandagavond 30 september plaats vinden. Het college van B&W is door de breuk demissionair, en zal zo lang als nodig aanblijven om de lopende zaken te behartigen.

Geslaagde raadsvergadering

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 09-07-2019 00:00

Geslaagde raadsvergadering

We kunnen als SGP Bunschoten terug kijken op een geslaagde raadsvergadering Kadernota 2020 - 2023. Naast onze inbreng, zijn de motie's aanbiedstation, veerpont, monitoring zorgkosten en kerntakendiscussie aangenomen. Met dank aan CDA, CAP, VVD en CU. 

Ook onze Amendementen oude toegang en toiletvoorziening begraafplaats Memento Mori, werden unaniem door de raad van de gemeente Bunschoten aangenomen. Tevens hebben wij onze steun gegeven aan de motie's aanpak speeltuin Eemdijk, plan Oude school en vrijkomen gronden scholen.

 Jan Bert Heinen

Beschouwingen SGP Kadernota 2019-2021

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 07-07-2018 00:00

Bouwen aan vertrouwen in een veranderende omgeving

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Bij relaties speelt vertrouwen een belangrijke rol. Dat geldt niet minder voor de verhouding tussen overheid en burger. Onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht. Een gebrek aan vertrouwen zorgt er daarentegen voor dat het maatschappelijk verkeer stroef en star verloopt. Niet zonder reden spreekt men als het over vertrouwen gaat over het cement of de bloedsomloop van de samenleving. Blijvende aandacht voor dit thema is dan ook allerminst overbodig als bedacht wordt dat het onderlinge vertrouwen voortdurend onder druk staat. Wetenschappers hebben de laatste decennia veelvuldig onderzoek gedaan naar de factoren die vertrouwen bevorderen. Veelal wordt gebruik gemaakt van het woord ‘sociaal kapitaal’, dat zich het best laat omschrijven als het vermogen van burgers om relaties met anderen met anderen aan te gaan, relaties die uiteindelijk uitmonden in gemeenschappelijke verbanden waarin een gezamenlijk doel wordt nagestreefd.

Over vertrouwen is veel gesproken en geschreven. Ook over het vertrouwen van de burger in de politiek. Burgers worden steeds mondiger en geven hun mening over onderwerpen of het nu het afvalbeleid of de aanpak van stankoverlast van een biogascentrale is. Er zal de komende tijd verder geïnvesteerd moeten worden in de relatie met onze burgers. Want bij het versterken van het vertrouwen in overheid en politiek is dit een belangrijke voorwaarde. Bouwen aan vertrouwen in relaties blijft een continue proces zowel zakelijk als privé.

Ook vandaag mag er weer gebouwd worden aan vertrouwen bij de behandeling van de kadernota begroting 2019-2022 waar de nodige keuzen moeten worden gemaakt. Direct valt op dat er de nieuwe coalitie op financieel ruimere voet wenst te gaan leven. Een onderzoek naar nascheiding waarbij de uitkomst zich moeilijk laat raden. Geen bescheiden, maar een ruime verhoging van de wethoudersformatie. Maar ook de oplopende zorgkosten waar in de ogen van de SGP onvoldoende een dam tegen wordt opgeworpen. Verder maken we ons als SGP zorgen over het nogal vloeibare huisvestingsplan voor de scholen. Kortom, wat hangt ons allemaal aan extra uitgaven boven het hoofd?

Tijdens de diverse commissievergaderingen hebben we al voor veel onderwerpen aandacht gevraagd, waarop we in het komende begrotingsjaar op gezette tijden zeker nog terug zullen komen.

De SGP gaat uit van een structureel sluitende begroting en waar mogelijk lastenverlichting voor onze burgers. Met als uitgangspunt dat de gemeente Bunschoten haar huis financieel op orde heeft. Zoals het er nu naar uitziet gaat deze sluitende begroting net als vorig jaar weer lukken. Ondanks het licht financiële herstel zijn we er naar onze mening nog lang niet. In de nieuwe raadsperiode zullen daar de nodige maatregelen voor moeten worden genomen. De grootste zorgpunten voor onze fractie blijven het weerstandsvermogen, de financiële kengetallen en het sociale domein. Alle financiële kengetallen geven aan dat de financiële positie van de gemeente Bunschoten voor verbetering vatbaar is. Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Ontwikkelingen bestaand beleid

Het gaat goed met de economie het werk neemt toe en de kosten ook. Bedrijven gaan steeds meer rekenen voor hun diensten en kortingen komen te vervallen. We merken dit als gemeente ook. In het oog springt natuurlijk de extra lasten voor onderwijshuisvesting. Het is goed om hier aandacht aan te besteden en naar alternatieven te kijken. Zo roepen we college op en de andere partijen om blijvend aandacht te vragen via de VNG en onze landelijke vertegenwoordigers om de VNG-norm voor onderwijshuisvesting structureel door te laten werken in een hogere algemene uitkering.

Ontwikkelingen Sociaal Domein

De ontwikkelingen in het Sociaal Domein vergen de komende tijd veel aandacht. De financiën baren zorgen. Inmiddels hebben we twee jaar achtereen flinke tekorten op inkoop van jeugdzorg en ondersteuning geboekt. Het lopende jaar 2018 zal naar verwachting niet anders zijn. Immers, de effecten van de maatregelen die afgelopen maand zijn gepresenteerd zullen pas na verloop van tijd hopelijk merkbaar zijn.

Een andere ontwikkeling is het herijking van het beleid in het Sociaal Domein. In het nieuwe beleidskader, wat we overigens nog niet hebben gezien, worden zaken meer integraal aangepakt. Een aanpak die verwachtingen wekt. Immers, als er een tekort is op de jeugdzorg, komt dat dan omdat de jeugdzorg niet goed is, of laten we het liggen op andere beleidsterreinen? Bijvoorbeeld op het gebied van relatiehulpverlening, waarover later meer. Opvallend is wel dat cijfers over het aantal echtscheidingen en jongeren die daar bij betrokken zijn niet standaard worden gedeeld (bijv. Jaarrekening). Dat er nog meer ingezet moet worden op preventie en vroegsignalering, zoals gesteld wordt in de kadernota, deelt de SGP-fractie met u. In die lijn, integrale aanpak en inzetten op preventie en vroegsignalering, zouden wij graag ook beleid ontwikkeld zien voor relationele hulpverlening.

Relationele hulpverlening

In 2015 is naar aanleiding van schriftelijke vragen die door CU fractie zijn gesteld gesproken over de echtscheidingsproblematiek en hulp die wordt geboden in Bunschoten. Om niet al te veel op de details in te gaan, het college kwam tot de conclusie dat er voldoende op het gebied van preventie en ondersteuning wordt gedaan. Het feit is echter wel dat het aantal echtscheiding jaarlijks alleen maar is toegenomen in Bunschoten. In 2015 nog 3 op 10 huwelijken, inmiddels meer dan 4 op 10 huwelijken. We weten allemaal ook dat er veel kinderen, vaak ook nog heel jonge kinderen bij betrokken zijn. Ze komen gelukkig niet allemaal in de jeugdzorg terecht, maar velen helaas wel.

Het is hoopgevend dat er vanuit diverse hoeken steeds meer en indringender wordt gepleit voor preventie waarbij ook het aanbieden van relatietherapie als algemene voorziening als een belangrijke instrument wordt gezien. Een paar voorbeelden:

* Recent in juni door Jeugdzorg Nederland in het document “Hoe overleef je als gemeente de transitie jeugdzorg”

* In febr jl. door oud CU minister Rouvoet in zijn actie plan “Scheiden …en de kinderen dan?”

* In opdracht overigens van de VVD minister Dekker en CDA minister De Jonge opgesteld

De SGP wil als gezinspartij niet wegkijken van het maatschappelijke probleem dat (v)echtscheiden heet en wil graag structureel middelen reserveren in deze kadernota voor een algemene voorziening als relatietherapie. Een voorziening die in Bunschoten nog ontbreekt en die uiteraard vrijblijvend aangeboden moet worden. (€20K oormerken van de €150K voor versterking basisinfrastructuur).

Wij dienen hiervoor een Amendement in.

Bieb op school

Het bevorderen van de leescultuur daar kun je niet jong genoeg mee beginnen. Het zou mooi zijn als er in de gezinnen ook tijd voor ingeruimd zou worden.

Het inrichten van een Bieb op school betekent meer dan alleen eenmalig financiële hulp bieden bij het opzetten ervan, waarvoor de huidige middelen in de meerjarenbegroting t/m 2019 voor zijn bedoeld. Het geld wat nu wordt gevraagd voor structurele dekking is voor continuering bedoeld van met name begeleiding van een leesconsulent.

De SGP-fractie zou graag een evaluatie van dit beleid willen zien en een visie op hoe verder met de uitbreiding van de Bieb op school. Voor dat laatste zou toch ruimte moeten zijn gelet op feit dat de middelen van het Rijk voor onderwijsachterstanden omhoog gaan?

Drugs en alcoholgebruik

We mogen God dankbaar zijn dat wij nog in een vrij land leven. Maar is dit wel zo, zijn wij wel werkelijk vrij. Wat is die vrijheid dan als je verslaafd bent aan drugs en alcohol of andere vormen van verslaving.

Drugsgebruik en overmatig drankgebruik wordt een steeds zichtbaarder probleem, maar blijft toch ook verborgen en onderschat, ook in ons mooie dorp. De burgemeester heeft eens gezegd dat wij in een permanente oorlog verkeren wat de drugsproblematiek betreft. Moedige Moeders en Waypoint kunnen daar uitvoerig over mee praten. De SGP vraagt hier wederom aandacht voor. Niet alleen voor repressieve aanpak maar ook voor preventieve aanpak door de inzet van een drugshond. Inzet waar geen kosten aan verbonden zijn. (Pilot).

Wat betreft de inzet van een drugshond heeft de SGP het idee dat we aan het lijntje worden gehouden. Hopelijk kan de burgemeester aangeven dat dit niet het geval is en de behoefte met overtuiging kan inbrengen bij de capaciteitsaanvraag bij de politie, met dien verstande dat er binnen een half jaar een drugshond ingezet kan worden bij o.a. alcoholcontroles op de uitvalswegen of in en rond het uitgaansgebied. Als steun in de rug dienen wij een motie in. Het wachten heeft nu lang genoeg geduurd. Tevens hopen we op de steun van andere law & and orderpartijen.

Ruimen van graven

Het ruimen van graven gaat nog steeds door. Zoals u weet zijn wij daar geen voorstander van en uit de gebleken adhesiebetuigingen velen met ons. Door het o.a. het ruimen van graven zijn ruim 120 nieuwe plaatsen gerealiseerd op de begraafplaats Memento Mori. Vraag hierbij aan het college wanneer er gestopt gaat worden met het ruimen van graven. Is er nog noodzaak om te ruimen en wordt het niet tijd voor herziening van het beleid. Hoe staan andere partijen hierin. Ik heb begrepen dat de CAP ook tegen het ruimen is en meen ook zo iets gehoord te hebben vanuit CU hoek tijdens het verkiezingsdebat.

Afvalbeleid

Het afvalbeleid vraagt ook veel aandacht. Mensen die netjes afval scheiden krijgen als beloning de rekening, althans zo wordt het door velen ervaren en mensen die minder zorgvuldig zijn denken spekkoper te wezen. Is het niet het paard achter de wagen spannen? Hoe ervaart het college/ de coalitie deze tegenstelling?

Wij zijn nu een paar jaar verder en de algemene ervaring met diftar is dat de hoeveelheid restafval wel terugloopt maar niet verbetert. Wij voelen ervoor te stoppen met diftar de prijsprikkel die niet werkt. Alleen mensen die ter goede trouw hun afval storten ervaren de prikkel terwijl het veel andere mensen stimuleert om het afval ergens anders te dumpen. Daarnaast worden er teveel stortingen afgekeurd. Is handhaving de enige manier om te voorkomen dat er omgekeerd verkeerd wordt ingezameld. Waarom niet het vast tarief weer verhogen met als prikkel hoe beter we met elkaar afval scheiden hoe meer invloed we met elkaar hebben op het verlagen van dat vaste tarief (participatie gedachte). Vraag hierbij aan het college of dit onderzocht kan worden en of deze keuze meegenomen kan worden bij het vaststellen van de tarieven? Er zijn gemeenten die dit met succes toepassen. Wij dienen hiervoor een motie in.

 

Verkoop voormalig gebouw Monuta.

Ook de bestuurscultuur roept vragen bij ons op. In dit verband willen wij graag een reactie van het college op wat heet het Monuta-dossier. Waarom is de raad niet meegenomen in de besluitvorming? Dat is de prangende vraag. De gemeente had nota bene terugkooprecht. Weet het college het allemaal beter dan de raad? Ik moest hierbij denken aan de aanbevelingen van de rekenkamercommissie m.b.t. het Zuyderzee project. Sowieso is in de raadsvergadering van maart onjuiste informatie verschaft. Is het college bereid excuses aan te bieden over de gang van zaken? Er zijn de nodige bedenkingen. Extra kosten 137.000 euro moeten worden gemaakt. Kosten waar de SGP niet mee heeft in gestemd voor o.a. het aanpassen van de entree van de begraafplaats en de realisatie van parkeerplaatsen. We dienen een motie in om te onderzoeken of de oude toegang aan de stadsgracht weer gebruikt kan worden en welke maatregelen nodig zijn om dit te realiseren.

Bij de verkoop is ook de toiletvoorziening voor onze burgers komen te vervallen. Kan het college op korte termijn (minimaal voor de kadernota 2020) onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een zelfstandige toiletvoorziening. Befraafplaats De Akker kent overigens wel een toiletvoorziening die er keurig en ruim opgezet uitziet. Graag zien wij als SGP dat er een toiletvoorziening wordt gerealiseerd voor begraafplaats Memento Mori en dienen een motie in.

Voorzitter, we gaan afronden. We leven nog in de tijd van de genade. De wereld verandert met de dag. Gelukkig hoeven wij het niet van onszelf te verwachten, maar mogen we ons werk in biddend opzicht doen in afhankelijkheid van onze Heere. Dat wij mogen vertrouwen op de Heere en op ons verstand niet. Dan komen wij niet bedrogen uit en daar kunnen wij op bouwen en dat geeft vertrouwen. We hopen dat ons werk en het werk van de raad, van u als college en onze ambtenaren gezegend mag worden, tot eer van Hem en tot welzijn van onze burgers. Voorzitter ik dank u wel.

Installatie Wethouders

SGP SGP VVD ChristenUnie Bunschoten 16-05-2018 00:00

De wethouders zijn geïnstalleerd!

Tijdens een bijzondere raadsvergadering op maandagavond 14 mei zijn de drie wethouders Bert Koops (ChristenUnie), Rick Beukers (VVD) en Alice Kok (ChristenUnie) geïnstalleerd.

CoalitieakkoordHet coalitieakkoord voor de komende vier jaar met de titel "Vertrouwen in Bunschoten" werd deze avond officieel aangeboden aan de gemeenteraad. Benieuwd naar het akkoord? U kunt een gedrukte versie ophalen bij het gemeentehuis of online bekijken via deze link.

Afvalbeleid SGP

SGP SGP VVD Bunschoten 09-12-2017 00:00

Afvalbeleid onder de loep!

Naar aanleiding van de enquete die in het najaar is uitgevoerd over het afvalbeleid in onze gemeente heeft de SGP gepleit voor het een keer per twee weken ledigen van de pmd-container.

In de raadsvergadering van 7 december 2017 is het raadsvoorstel behandeld dat over de verbeterpunten van het afvalbeleid. Hierin werden vier voorstellen ter verbetering genoemd waar de SGP-fractie zich in kon vinden. Maar dit was per saldo niet genoeg. Hieronder vind u onze inbreng.

Voorzitter,

De afgelopen maanden is er een enquete uitgevoerd over het afvalbeleid in onze gemeente. Naar aanleiding daarvan ligt er een raadsvoorstel op tafel met een viertal verbeterpunten:

1. Vergroot het aantal luiercontainers van 3 naar 5;

De SGP gaat hiermee akkoord, één luiercontainer wat ons betreft voor de kinderrijke buurt Rengerswetering. In de commissie Ruimte hebben we ook Eemdijk voorgesteld, maar we realiseren ons dat dit nu niet haalbaar is, wellicht dat de kansen keren als Eemdijk-Oost wordt gerealiseerd.

2. Verwijder de bovengrondse GFT-container voor hoogbouw;

Deze container is er gekomen nav de raadsvergadering van december vorig jaar (2016). De proef die we toen hebben afgesproken en uitgevoerd is helaas mislukt. Terecht dat we dus hiermee stoppen en terug vallen op de al bestaande maatwerkoplossing.

3. Verklein de inwerptrommel voor restafval voor hoogbouw;

Ook hier kan de SGP-fractie mee instemmen. De kosten van een inworp worden hiermee gehalveerd, men hoeft minder lang het restafval op te sparen. De suggestie is verder gedaan om tegelijk wat breder te kijken dan alleen hoogbouw waardoor ook anderen, bijv ouderen waarvan we willen dat die steeds langer op zichzelf blijven wonen, ook met kleinere zakken uit de voeten kunnen tegen een gehalveerd tarief. We hebben de wethouder gevraagd of hij dit wil onderzoeken en ons hierover te informeren in een van de volgende commissievergaderingen.

4. Verlaag de grens voor een extra pmd-container voor huishoudens van 6 naar 5 personen;

 

Omdat we pleiten voor het verhogen van de ophaalfrequentie en dit dus feitelijk geen issue meer is en hier niet tot nauwelijks kosten aan verbonden zijn we ook hiermee akkoord.

Opvallend is wel dat dit raadsvoorstel volledig voorbij gaat aan de overlast die burgers ondervinden van maden en stank als gevolg van het 4 weken lang moeten verzamelen van pmd-afval.

Omdat dit een van de grote ergernissen is vinden wij als SGP dat we nu moeten doorpakken. Vandaar dat we samen met de VVD een amendement op dit raadsvoorstel indienen om dit te realiseren, want:

1. We zitten niet te wachten op nog meer kliko’s op het erf;

2. Ook willen we af van de overvolle pmd-kliko’s;

3. Maar vooral, weg met de stank en maden den dat voor alle burgers.

Vandaar ons voorstel om de ophaal frequentie van de pmd-kliko’s te verhogen naar 1 maal per twee weken.

Tot slot.

Service en maatwerk daar zijn wij voorstander van. En voor een goede en vooral consistente communicatie. Want als we op de site van de gemeente lezen dat de burgers wordt geadviseerd “Zorg ervoor dat de afvalcontainers niet te vol zijn”, dan kunt u met ons voorstel alle inwoners ook dit advies daadwerkelijk laten opvolgen.

Naschrift.

Tijdens de behandeling van dit onderwerp werden we vooraf door de wethouder geïnformeerd over de kosten van de extra ophaalrondes. Een extra ophaalronde € 8. Twee extra ophaalronden € 10. Bovendien blijkt bij twee extra ophaalrondes dat een en ander logistiek door ROVA beter is te organiseren.

De kosten voor de extra ophaalronden worden in 2018 niet doorberekend aan de burgers.

Na een jaar zal er een evaluatie van de extra ophaalronden plaatsvinden.

Dankzij SGP de Nederlandse vlag in de raadszaal

SGP SGP VVD CDA ChristenUnie Partij voor de Vrijheid Bunschoten 08-12-2017 00:00

Donderdag 25 januari 2018

Laatste nieuws: Motie uitgevoerd! Naast Nederlaandse vlag ook de gemeentevlag in raadszaal Gemeente Bunschoten    Intussen een feit, voltallige raad stemt in met de SGPmotie om de Nederlandse vlag in de raadszaal te hangen

Jan Bert Heinen overhandigd symbolisch de Nederlandse vlag aan burgemeester Van de Groep (zie foto)

  

SGP wil dat de Nederlandse en de Bunschoter vlag in de raadszaal komen te hangen

De SGP wil dat de Nederlandse en de Bunschoter vlag in de raadszaal komen te hangen.De SGP dient hiertoe tijdens de raadsvergadering van 7 december a.s. een motie in. Dit in navolging van de gemeenten Urk en Rijssen-Holten. Ook de VVD, CAP en SVP ondersteunen het idee van de vlaggen in de raadzaal en hebben inmiddels aangeven de motie te willen steunen. De CU en het CDA hebben de motie nog in beraad.De Tweede Kamer, besloot recent op initiatief van SGP en PVV, de Nederlandse driekleur in de grote zaal van de Tweede Kamer te hangen. De driekleur is het nationale symbool van Nederland. De vlag is voor iedereen herkenbaar, staat voor eenheid en bindt ons. Daarnaast is de SGP van mening dat de gemeentevlag eveneens een plaats moet krijgen in de raadszaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.