Nieuws van D66 in Dordrecht over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Terugkijken op de begrotingsbehandeling

D66 D66 VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Dordrecht 17-11-2018 20:00

We hebben de eerste begrotingsbehandeling in de nieuwe bestuurlijke periode achter de rug. Een mooi moment om eens te reflecteren op dat proces. Wat wordt goed opgepakt? Waar moet er een tandje bij? En waar hebben wij de focus op gelegd? Laten we positief beginnen. Het college heeft met haar eerste begroting daadwerkelijk lef getoond. Er wordt fors extra geïnvesteerd in de stad. Enkele voorbeelden daarvan zijn de 5 miljoen voor innovatie rondom welzijn, zorg en armoede. De 10 miljoen om ontwikkelingen op de spuiboulevard en spoorzone in gang te zetten en nog eens 5 miljoen voor de campusontwikkeling bij het leerpark. Op onderdelen hadden wij andere keuzes gemaakt dan dit college, maar in de basis is er een werkbare begroting met lef afgeleverd.

 

Vanuit D66 hebben we op een aantal onderdelen willen bijsturen. Allereerst financieel. Het college past een aantal boekhoudkundige handigheden toe. Zo is de reserve onderwijshuisvesting leeg geklopt en is gekozen voor een andere afschrijvingsmethodiek rondom investeringen in wegenonderhoud. Daarmee ontstaat weliswaar tijdelijk ruimte op de begroting, maar de rekening daarvan volgt na 2022. Het college verkoopt dit financiële beleid met een toverformule en die houdt in dat nieuw beleid en investeringen het verdienvermogen van de stad vergroten. Voorlopig zien wij iets anders. De begroting is al in 2022 niet meer sluitend. Let wel, op dat moment begroten we al dik 2 miljoen aan ‘onzekere’ extra inkomsten. Samen met de fractie CU-SGP hebben wij de motie ‘realistisch begroting 2.0’ ingediend die unaniem is aangenomen. We gaan met de voltallige raad aan de slag met een nieuwe financiële strategie waarin ook de financiële ratio’s een plek krijgen.

 

Rondom het fysieke domein zijn we kritisch op de woningbouwprogrammering en de duurzaamheid. Dit leeft in de stad en dat is logisch. De keuzes die we maken, tekenen de stad decennia. Welk type woningbouw moeten we waar programmeren om te bouwen aan de stad die wij willen zijn? Dat gesprek gaat nu te veel over statistiek, terwijl het moet gaan over welke ontwikkelingen nodig zijn om te bouwen aan krachtige, leefbare wijken. Natuurlijk zijn meer dure woningen nodig om de balans te herstellen, maar laten we starters, studenten en mensen die zijn aangewezen op sociale huurwoningen niet vergeten! Rondom de duurzaamheid gaat het er vooral om dat we meer aandacht te besteden aan het hier en nu. We dienden daarom samen met GroenLinks en CDA De motie ‘een groen steuntje in de rug’ in. Als gevolg daarvan moet het college nu komen met een uitwerking van een revolverend fonds voor verduurzaming voor particulieren. Ook kregen we samen met de fractie VVD de Motie van ‘Levendige naar bruisende binnenstad’ voor elkaar. Het college moet aan de slag met het verlevendigen van de binnenstad en ondernemers beter faciliteren als zij iets voor de stad willen betekenen.

We hadden twee stevige moties samen met de PvdA rondom het organiseren van huiswerkbegeleiding en samen met GroenLinks en de VSP rondom de arbeidsparticipatie van langdurig op een uitkering aangewezen Dordtenaren. Ruim 2100 van hen zijn zelfs al langer dan drie jaar aaneengesloten afhankelijk van de bijstand. 2100 Dordtenaren profiteren niet van de economische groei. Niet omdat zij niet willen, maar omdat zij niet competitief genoeg zijn voor de arbeidsmarkt! We hebben het college daarom opgeroepen om samen met de Sociale Dienst Drechtsteden, het bedrijfsleven en het onderwijs een innovatieve pilot te ontwerpen om deze Dordtenaren, weer een echte kans te bieden op een baan. We hebben deze moties uiteindelijk met ruime toezegging van de wethouder tijdelijk teruggetrokken.

 

Kevin Noels, fractievoorzitter

Woonvisie: Welke stad willen zijn?

D66 D66 GroenLinks PvdA Dordrecht 12-11-2018 12:50

De vraag ‘Welke stad willen we zijn?’, staat centraal in het politiek café dat D66 op donderdag 13 december samen met PvdA, Groen Links en Gewoon Dordt organiseert. Ook stond deze vraag centraal tijdens de commissievergadering op 6 november. Daar spraken we over de eerste 4.000 woningen die het college de komende 4 jaar wil realiseren.

D66 heeft zorgen rondom de uitvoering van de woningvisie zoals we die nu hebben. Nu is het moment waarop we de stad van de toekomst kunnen inrichten. Het moment waarop we wijken meer divers kunnen maken, het moment waarop we de stad duurzamer kunnen maken en het moment waarop we de stad een stap vooruit kunnen laten zetten. Daar is een duidelijk visie voor nodig.

Tijdens de commissievergadering hebben we gepleit voor meer diversiteit in de wijken. D66 wil dat er gevarieerd en gedifferentieerd gebouwd wordt. Sociale huurwoningen- en koopwoningen in verschillende prijsklasses in één wijk. Leefbare wijken waarin elke Dordtenaar zijn plek kan vinden.

Een andere zorg die we hebben zit in de beschikbaarheid van de sociale huurwoningen. Zoals het er nu naar uitziet, komen we in 2031 uit op een afgesproken nul. Er zijn dan evenveel sociale huurwoningen gesloopt als nieuwgebouwd. We moeten alleen zorgen dat er in de tussentijd geen dip ontstaat in het aanbod. Dus dat er meer woningen gesloopt zijn dan nieuwgebouwd. Met een motie hebben we samen met de PvdA opgeroepen om het tempo van bouwen en slopen meer in lijn met elkaar te brengen en geen grote dip te laten ontstaan.

De lokale invulling van de woonvisie wordt op 18 december besproken in de gemeenteraad.

 

Durk Jan Tabak, Eelco de Vos

D66 Dordrecht

Vragen technische storingen Merwedebrug

D66 D66 VVD PvdA Dordrecht 24-10-2018 18:18

D66, PvdA en VVD Dordrecht dienen gezamenlijk artikel 40 vragen in over de steeds terugkerende technische storingen aan de Merwedebrug die de N3 tussen Dordrecht en Papendrecht verbindt.

De Randweg Dordrecht (N3) is een belangrijke weg voor het “lokaal” verkeer dat tussen verschillende Dordtse wijken beweegt. Daarnaast is het een veel gebruikte verbinding tussen de A15 en A16 en daarmee van groot belang voor de bereikbaarheid van Dordrecht en haar randgemeenten. De afgelopen periode worden er veel storingen gemeld, die onmiddellijk tot grote verkeersopstoppingen en files leiden.

Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de Merwedebrug pas in de periode 2024-2026 in aanmerking komt voor groot onderhoud. Deze onvoorspelbare verstoringen, gecombineerd met de aanstaande grootschalige renovatie van de N3, zullen tot nog grotere bereikbaarheidsproblemen gaan leiden. Met deze artikel 40 vragen hopen D66, PvdA en VVD meer duidelijkheid te krijgen over de terugkerende problemen en aandacht voor het structureel oplossen van de oorzaken ervan.

kaderbrief 2019: het vormgeven van de toekomst

D66 D66 GroenLinks PvdA Dordrecht 19-06-2018 12:58

Vandaag wordt in de gemeenteraad de kaderbrief voor 2019 vastgesteld. Ondanks dat het een beleidsarme kaderbrief is, heeft D66 de voor haar belangrijke beleidswensen meegegevens middels een paar moties (onderaan de woordvoering). Onderstaand de door Kevin Noels, fractievoorzitter, uitgesproken woordvoering:

Voorzitter dank u wel.

Vandaag staan we als raad voor de vraag of we de kaderbrief 2019 vaststellen. Normaal gesproken bepalen we op dit moment wat onze belangrijkste prioriteiten en ambities zijn. En wat het realiseren daarvan ons financieel waard is. Bij de begroting toetsen we dan of de kaders daarin goed zijn uitgewerkt.  Dit proces is in een verkiezingsjaar altijd net even anders. Omdat het tijd-technisch niet mogelijk is om de plannen van de nieuwe coalitie, te verwerken in een kadernota, daarom hebben we dit jaar een beleidsarme kaderbrief.

De vraag die wij onszelf hebben gesteld is: Hoe zorgen wij er dan voor dat we het college vanuit onze positie als raad, wel duidelijk maken wat onze belangrijkste prioriteiten en ambities zijn? En belangrijker hoe zorgen we dat deze een plek krijgen in de opmaat naar de begroting 2019?

We worden dan gedwongen te kijken naar het coalitieakkoord. Daar staan immers de ambities en de doelstellingen in die de basis vormen voor de beleidsrijke begroting 2019, het lastige blijft echter, dat daar enig financieel kader ontbreekt. Wat dit college echt belangrijk acht, en welke keuzes dit college echt maakt, dat krijgen wij pas te zien bij de presentatie van de begroting 2019.

Het coalitieakkoord dus. Zoals we in onze eerste reactie op dat akkoord al hebben aangegeven, is D66 blij met de krachtige ambities die uw akkoord laat zien op het gebied van wonen, economie en onderwijs. De plannen voor een groter en gevarieerder woningaanbod, kunnen op onze waardering rekenen. Ook wij vinden dat deze prachtstad weer moet groeien. Jongeren en gezinnen verdienen de kans op een wooncarrière in eigen stad.

Ook op het gebied van de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling bevat het akkoord stevige ambities die wij met het college delen. De investeringen in het vestigingsklimaat spreken ons aan. Evenals de inzet op hoogfrequente intercityverbindingen naar de randstad en naar Brabant en aanvullend daarop, de Lightrail met meer stations en uw pogingen om Hoger Onderwijs naar de stad te halen en het leerpark door te ontwikkelen tot een campus rondom duurzaamheid en slimme industrie.

Er ontbreekt echter ook het nodige en dan met name op het sociale en op het duurzame vlak. Dit college lijkt niet te geloven in de stad die we nu zijn. Het college wil deze stad vooral ‘beter’ maken met invloeden van buitenaf, met mensen met hogere inkomens die in duurdere woningen komen wonen en met opwekcapaciteit voor duurzame energie die overal staat opgesteld, behalve op ons eigen eiland.

Wij roepen u op, geloof in de kracht van ons eiland. Investeer in een krachtige sociale en duurzame agenda. Geloof in de mensen die de aansluiting met de arbeidsmarkt duurzaam kwijt zijn, in de mensen die duurzaam in armoede leven, in de kinderen die opgroeien met een achterstand en in de mensen die door discriminatie niet aan de bak komen op de arbeidsmarkt. Durf ja te zeggen tegen het opwekken van duurzame energie op ons eiland en tegen het verder stimuleren van fietsgebruik.

Vandaag is voor ons ook een lakmoesproef van de kracht die wij als gemeenteraad echt hebben. We hebben geïnvesteerd in het collectief van de raad. Durven we nu in de praktijk ook echt los te denken van coalitie- en oppositieverbanden? We hebben intensief met elkaar gesproken over onze rol en geconcludeerd dat wij als raad, niet zijn van het bijkleuren van de details, maar van het vormgeven van de toekomst.

Voorzitter, om die sociale en duurzame toekomst van ons eiland vorm te geven, overhandig ik u nu 6 moties:

De motie: Spring maar achterop mijn fiets

Omdat veel Dordtenaren voor kleine afstanden de auto gebruiken en op de fiets moeten stappen omwille van bereikbaarheid, verdichtingsopgave, geluidsoverlast en luchtkwaliteit.

De motie: De vaart erin (samen met GroenLinks)

Omdat we achterlopen op de ambitie 100% energieneutraal in 2050 en we in deze periode echt concrete stappen moeten zetten.

De motie: Armoede hoor je niet te erven

Omdat te veel Dordtse kinderen in armoede leven en dat te veel invloed heeft op hun ontwikkeling. En omdat generatie overdraagbare armoede onacceptabel is.

De motie: Kans op een baan

Omdat te veel Dordtenaren langdurig zijn aangewezen op een bijstandsuitkering en extra ondersteuning nodig hebben om weer aan de slag te kunnen op de arbeidsmarkt.

De motie: Een gelijke kans voor ieder kind

Omdat niet alle kinderen dezelfde kans hebben op een mooi leven en wij het onacceptabel vinden dat de plek waar je wieg heeft gestaan, van invloed is op waar je in dit leven uitkomt.

De motie: Gelijke kansen vraagt om scherp lokaal antidiscriminatiebeleid

Omdat discriminatie ook op ons eiland voorkomt en iemands geloofsovertuiging, afkomst of geaardheid nooit van invloed mag zijn op iemands kansen in dit leven.

Tot slot dienen wij samen met Groenlinks de motie Dordt en Krachtig in, samen met de PvdA de motie Lommerijk Dordt en samen met de VSP de motie Bussie komt zo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.