Nieuws van D66 in Houten over SGP inzichtelijk

5 documenten

Terugblik op 2018

D66 D66 GroenLinks SGP CDA PvdA Houten 31-12-2018 09:46

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart stemden in Houten ruim 2.600 inwoners op D66. Na de vorming van het nieuwe college bleek voor ons een rol weggelegd in de oppositie. Onze invloed lijkt daardoor misschien afgenomen, maar in de praktijk valt dat erg mee. Doordat we ons goed kunnen vinden in de hoofdlijnen van het collegeprogramma, kunnen we een constructieve bijdrage leveren in de gemeenteraad. Een rol die goed bij ons past. We richten ons vooral op onderwerpen die voor ons ambitieuzer moeten. Daarbij werken we graag samen met andere partijen in de gemeenteraad. En daar boeken we regelmatig succes. Een paar voorbeelden:

Jongeren: meer inspraak voor jongeren in de lokale politiek is voor ons een belangrijk speerpunt. Samen met de SGP hebben we een motie ingediend om jongeren zo breed mogelijk te betrekken bij gemeentelijk beleid. Deze motie werd door de hele raad omarmd.

Cultuur: samen met de PvdA hebben we ervoor gezorgd dat de komende jaren geld beschikbaar blijft voor laagdrempelige evenementen zoals Gluren bij de Buren, de Cultuurnacht en Loeren bij de Boeren. Het college had hier vanaf 2020 geen middelen meer voor gereserveerd. Het voorstel kreeg een ruime meerderheid in de raad.

LHBTI’s: samen met GroenLinks hebben we het college opgeroepen om meer aandacht te geven aan de positie van Houtense LHBTI’s. Met de ondertekening van het regenboog stembusakkoord van het COC hadden we al beloofd om ons in te zetten voor de veiligheid en acceptatie van LHBTI’s in Houten. De motie kreeg de grootst mogelijke meerderheid in de raad.

Jeugdzorg: samen met het CDA hebben we het college de opdracht gegeven om de raad beter te informeren over de uitvoering van de jeugdzorg.  We kregen de steun van de volledige raad en het college heeft dit voortvarend opgepakt.

Naast concrete verbetervoorstellen vragen we regelmatig aandacht voor onderwerpen die landelijk of lokaal actueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid van fietsers, de integratie van statushouders, aandacht voor onze inwoners die extra zorg nodig hebben, passend onderwijs of initiatieven om een gezonde leefstijl te stimuleren. Zo beïnvloeden we de beelden in de raad en de agenda van het college. Het is goed om te zien dat de lokale democratie werkt en de samenwerking met andere partijen ook daadwerkelijk mooie resultaten oplevert.

Uit bovenstaande punten blijkt al dat onze fractie actief uit de startblokken is gesprongen. Helaas geldt dat niet voor het college. Inwonersparticipatie moet een belangrijk kroonjuweel worden van dit college, maar sinds de start hebben we nog niets gezien van de zogenaamde samenlevingsagenda. Ook op het onderwerp klimaat is nog geen beweging: het klimaatplan is uitgesteld naar volgend jaar. Terwijl er op dat vlak juist veel moet gebeuren. En ook het vervolg op de stedenbouwkundige verkenning zal pas in 2019 vorm krijgen. Terwijl het steeds lastiger wordt om passende woonruimte te vinden. Wat ons betreft zijn de wittebroodsweken van het college allang voorbij, het is tijd voor actie. In de afgelopen maanden hebben wij in ieder geval aangetoond dat we er klaar voor zijn!

Unaniem aangenomen motie geeft jongeren een stem in het politieke proces

D66 D66 SGP Houten 19-09-2018 15:44

Samen met de SGP diende D66 Houten tijdens de raadsvergadering van 18 september een motie in die het college oproept om aan de slag te gaan met jongerenparticipatie in Houten. Hieronder leest u de inbreng van Jaap Staman over deze motie:

De afgelopen weken heb ik samen met Jan Henric van Vliet van de SGP gesprekken gevoerd met Houtense jongeren en jongerenwerkers. In deze gesprekken werd ons duidelijk dat er onder jongeren de behoefte is om meer betrokken te worden bij gemeentelijk beleid.

Deze gesprekken zijn uitgemond in de motie die wij straks zullen indienen. De motie roept het college op om in 2019 te starten met een nieuw initiatief om jongeren zo veel mogelijk én zo breed te betrekken bij en mee te laten denken over gemeentelijk beleid. Het is vervolgens aan het college om dit gezamenlijk met jongeren definitief vorm te geven. Het adviesvangers-concept, dat in de motie wordt benoemd, is hierbij een sterk voorbeeld van hoe jongerenparticipatie vorm kan worden gegeven en kan richting geven aan de zoektocht van het college.

Dit concept is voorziet in drie behoeften die in onze gesprekken met jongeren en jongerenwerkers nadrukkelijk naar voren zijn gekomen: jongerenparticipatie zou zo breed mogelijk, laagdrempelig en structureel moeten worden vormgegeven.

Dus niet alleen de politiek betrokken ‘usual suspects’ en niet alleen met betrekking tot ‘jongerenonderwerpen’. Laagdrempelig, dus laten we het jongeren makkelijk maken om hun stem te laten horen en voorkomen dat er teveel van jongeren wordt gevraagd en verwacht.  En structureel, dus het gehele jaar door. Met als kers op de taart de door het college voorgestelde jongerentop, die wat ons betreft jaarlijks een plek zou moeten krijgen in het Houtense politieke proces.

Jongeren hebben verfrissende en vernieuwende inzichten en hebben de behoefte om mee te denken over onderwerpen die hun toekomst bepalen. Laten we hen deze kans geven en laten we onszelf niet de kans ontnemen ons voordeel te doen met hun inzichten.

D66: aandacht voor kwetsbaren, samenwerking met inwoners en solide financieel beleid

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Houten 19-09-2018 15:33

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 18 september werd het collegeprogramma 2018 – 2022 behandeld. Hieronder leest u de inbreng van fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen in dit debat.

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Het collegeprogramma ziet er op het eerste gezicht goed uit. D66 herkent zich in de belangrijkste ambities van dit college. Er zijn te weinig passende woningen voor onze jongeren en ouderen, dus we moeten weer gaan bouwen. We hebben steeds meer overlast door het veranderende klimaat, daarom gaan we hard werken aan een energieneutraal Houten. Om Houten leefbaar te houden, moeten we er voor zorgen dat iedereen mee kan doen. En ook wij zien graag dat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties meedenken over de toekomst van Houten.

Toch ging bij ons de vlag nog niet uit. We hebben drie zorgen:

1 Heeft dit college voldoende oog voor de kwetsbaren in onze samenleving? Hebben we zorg om elkaar? En zorgen we voor elkaar? Sommige inwoners verdienen extra hulp, en dat moeten we dan ook met elkaar regelen. Is het college bereid hier voldoende geld aan uit te geven? Dit is moeilijk uit de plannen te halen en daarom zijn wij bang dat dit onvoldoende aandacht krijgt.

2 Hoe gaat het college samenwerken met onze inwoners? Krijgen die inwoners ook echt invloed op de plannen? En krijgen die inwoners dan ook het geld om daar zelf inhoud aan te geven? Overleggen met ondernemers en belangengroepen is hartstikke goed. En meer ambtenaren die beleid gaan maken en uitvoering gaan regisseren is ook niet perse verkeerd. Maar samenwerken met onze inwoners is toch echt iets anders. D66 zou graag meer geld uitgeven aan kansrijke en succesvolle initiatieven van onze inwoners. Initiatieven die aansluiten bij de ambities van dit college. Dat heeft namelijk veel meer effect.

3 Gaat dit college een solide financieel beleid voeren? Tijdens de vorige raadsvergadering hebben we gediscussieerd over de beklemde algemene reserve. Voor D66 is het belangrijk dat we voldoende middelen achter de hand hebben om een volgende crisis door te komen zonder harde noodgrepen. Die gaan tijdens zo’n crisis namelijk extreem veel pijn doen, vooral bij kwetsbare groepen. Dat willen we voorkomen. De vier coalitiepartijen wilden voor de komende jaren meer ruimte om beleid te maken. Meerdere keren werd gezegd dat het echt niet de bedoeling was om hier meteen gebruik van te maken. Wat schetst onze verbazing: bij de eerstvolgende raadsvergadering blijkt dat toch al te gebeuren! De fractievoorzitter van GroenLinks gelooft dat er geen crisis meer komt, dus die ziet het nut van een buffer niet in. Van de andere drie partijen had ik echt meer discipline verwacht. Ik houd mijn hart vast voor de komende jaren.

D66 is een constructieve partij. Wij gaan actief meedenken met het college over invulling van het beleid. En dat gaan we doen in dialoog met bewoners, belangenorganisaties, ondernemers en met het college. Vanuit de dialoog hadden wij nog schriftelijke vragen gesteld aan het college. Helaas vonden we even geen luisterend oor. Daarom stellen we nu alsnog de 10 belangrijkste vragen:

1 De route naar de samenlevingsagenda is nog onduidelijk. Wanneer gaan we met elkaar om de tafel zitten om procesafspraken te maken zodat we weten wat we mogen verwachten van het college?

2 Is het college bereid om met de inwoners rondom de Goyerbrug te overleggen wat zij nodig hebben om hun waardevolle inbreng te leveren? Denk bijvoorbeeld aan een eigen adviesbudget zoals al in de expertmeetings werd geadviseerd en ook door de inwoners zelf werd gevraagd? En verwacht het college dat er een zorgvuldig communicatie- en participatietraject kan worden doorlopen binnen de wettelijke beslistermijn voor de vergunningsaanvraag van 6 maanden? Graag duidelijkheid hierover.

3 Wat is de ambitie voor het aantal nieuwe woningen voor deze collegeperiode? We gaan harder dan gepland, en ik neem aan dat we niet stoppen als we in deze collegeperiode al het geplande aantal van 1.800 woningen voor het jaar 2025 hebben bereikt. Kunnen we erop rekenen dat het college doorzet?

4 In het coalitieakkoord werd ingezet op verbeterde bus- en treinverbindingen in en rond de nachtelijke uren. In het collegeprogramma is dit verder niet benoemd. Wat is de inzet van het college op dit punt?

5 In het voorjaar van 2019 komt het college met een bestedingsplan voor de 1 miljoen voor mobiliteit. Bent u het met ons eens dat een groot deel hiervan moet worden ingezet voor duurzame mobiliteit?

6 Het fietspad naar de Goyerbrug wordt niet genoemd in het akkoord en het programma. Graag de bevestiging dat de prioriteit hiervan niet is gewijzigd.

7 Wat is de overkoepelende visie van het college op gezondheid en gezondheidsbevordering? Vooral voor jongeren en ouderen?

8 Er wordt aandacht en geld besteed aan schoolgebouwen. We zien geen ambities om een doorgaande leerlijn te stimuleren, bijvoorbeeld door IKC’s en brede scholen. Bij huisvesting is dit juist belangrijk. Graag verduidelijking.

9 Er gaat meer geld naar de bibliotheek. Eerder gaf de wethouder nadrukkelijk aan dat geld op basis van afspraken over het productenboek zou worden ingezet. Wat ons betreft een logische volgorde. Welke afspraken zijn hier nu over gemaakt?

10 Er wordt een initiatievenbudget van 100K opgenomen. Welk deel hiervan gaat daadwerkelijk terechtkomen bij onze inwoners, de verenigingen en de personen die hun ziel en zaligheid geven om Houten mooier te maken?

Tot zover onze vragen.

Tot slot: ondernemende inwoners verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij meegewerkt aan de motie van de PvdA over het evenementenfonds. Evenementen leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van Houten en initiatiefnemers verdienen een steuntje in de rug. Ook ondernemende jongeren verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij samen met de SGP een motie voorbereid over de inbreng van jongeren in de Houtense politiek. Omdat dit onderwerp een belangrijke persoonlijke motivatie is van Jaap Staman om de politiek in te gaan, geef ik hem tot slot graag zelf het woord om deze motie toe te lichten.

Inbreng D66 Financieel kader 2019 – 2022

D66 D66 SGP Houten 11-07-2018 10:43

Het financieel kader laat zien dat er de komende jaren structureel meer geld beschikbaar komt. Dat is goed nieuws voor onze inwoners, want er is dus ruimte voor nieuwe plannen en nieuwe ambities. Voor een paar goede suggesties verwijs ik het college graag naar de pagina’s 3 t/m 43 uit het verkiezingsprogramma van D66. Vooral op de thema’s duurzaamheid, wonen en zorg is er nog genoeg te doen en is de urgentie groot. Maar daar gaan we na de zomer het goede gesprek nog over voeren.

Het financieel kader wat nu voorligt is een ambtelijke uitwerking van staand beleid en onvermijdbare zaken. Dat klinkt in eerste instantie niet spannend. Wat D66 betreft zijn er toch twee onderwerpen die vanavond extra aandacht verdienen, namelijk de versterking van de gemeentelijke organisatie en de nieuwe norm voor de beklemde algemene reserve.

Als eerste de gemeentelijke organisatie. In het financieel kader staat daarover: “Versterking is noodzakelijk om de huidige ambities van de raad te verwezenlijken voor de uitvoering van wettelijke taken en om de nieuwe werkwijze van de organisatie te continueren”. Oftewel, er wordt hard gewerkt en er moet veel gebeuren. D66 ziet dat ook en heeft waardering voor het goede werk van de ambtenaren. Ook waarderen we de manier waarop een deel van de middelen intern is gezocht en gevonden. Toch is het lastig om te beoordelen of we met de goede dingen bezig zijn en of de organisatie in balans is. Van binnenuit is het al lastig om daar kritisch naar te kijken, maar van buiten is dat bijna onmogelijk. D66 pleit er daarom voor om in de komende jaren de kerntaken en de bezetting extern te benchmarken. Halverwege de komende termijn lijkt daarvoor een geschikt moment. We horen graag van de wethouder of hij hierin meegaat.

Dan de beklemde algemene reserve. Het financieel kader moet een duidelijke en solide basis vormen voor het collegeprogramma. Dat geldt helaas niet voor deze reserve. Het doel is namelijk onduidelijk en de nieuwe norm is arbitrair.

Eerst onze zorgen over het doel van de reserve. Uit diverse gesprekken is mij duidelijk geworden dat daar verschillende beelden over leven. Is deze reserve een soort van investeringsfonds en is het logisch dat we daarvan nu extra middelen inzetten op beleid met impact? Of is het juist een buffer, een spaarpot waar we nu achteloos geld uithalen, terwijl dat geld ons juist door de volgende crisis moet helpen. Op dit onderdeel zijn de financiële kaders niet duidelijk. Die onduidelijkheid geldt ook voor de norm voor de beklemde algemene reserve. De oude berekening voldeed niet. Daarom werd in het overdrachtsdocument van maart al een nieuwe berekening voorgesteld met dezelfde waarde als uitkomst. We zijn nu een paar maanden verder en ook die nieuwe norm blijkt niet te voldoen. Daarom wordt nu een nog nieuwere  norm voorgesteld. Dit keer wordt zonder verdere onderbouwing een normbedrag opgenomen van 20 miljoen. Vrij arbitrair. Wel wordt opgemerkt dat de solvabiliteitsratio’s gelijk blijven. Dat moet ons blijkbaar gerust stellen. Als ik de ontwikkeling van die ratio bekijk in de afgelopen jaren, dan ben ik daar echter niet gerust op

-de norm bevindt zich eind dit jaar op een niveau van 25%. Dat is rond het laagste niveau in de afgelopen 10 jaar.

-We zitten tientallen miljoen onder het niveau dat in de stukken als normaal bestempeld wordt.

-En ter illustratie de cijfers van een paar omringende gemeenten: Nieuwegein zit op 36%, Bunnik op 65% en Zeist op 67%. Allemaal een stuk hoger.

Kortom: als het doel van de reserve niet helder is, en de nieuwste norm van 20 miljoen vragen oproept, dan is het niet verstandig om dit deel van het raadsvoorstel aan te nemen. Daarom dient D66 een amendement in, daarin gesteund door SGP, ITH, PvdA en Houten Anders! Het amendement stelt voor om de bestaande norm van 21,8 miljoen voor deze reserve nu niet aan te passen. Het amendement legt uit dat er 3 redenen zijn om nu niet in te stemmen met de verlaging:

Het financieel kader zou een ambtelijke uitwerking zijn van staand beleid en onvermijdbare zaken. De aanpassing van de norm die is vastgesteld voor de periode 2019-2021 is geen van beiden en hoort dus niet thuis in dit financieel kader. Uit mijn gesprekken met verschillende raadsleden blijkt dat er veel onduidelijkheid bestaat over de inzet van de beklemde algemene reserve. De beleidsstukken uit de afgelopen jaren hebben bijgedragen aan die onduidelijkheid. Daarom moet er eerst duidelijkheid komen voordat we een zinvolle norm vaststellen. Als de nieuwe norm arbitrair is en matig onderbouwd, dan ontstaat het beeld dat we het solide beleid uit het verleden ten grave dragen. En bestaat er een risico dat we ons bij de volgende economische crisis de haren uit ons hoofd trekken van spijt.

Met dit amendement stellen wij daarom voor om

-het doel van de beklemde algemene reserve te verduidelijken

-de werking van de huidige norm te evalueren en

-indien dat nodig blijkt een nieuwe normering van de beklemde algemene reserve deugdelijk onderbouwd terug te laten komen naar de raad.

Zo’n aanpak is een solide basis voor de besluitvorming. Een soliditeit die nu ontbreekt.

Agaath Dekker politicus van het jaar!

D66 D66 SGP PvdA Houten 03-01-2018 18:11

D66-raadslid Agaath Dekker-Groen is verkozen tot de Houtense politicus van het jaar!

Het Groentje maakte bekend dat zij 29,65% van de 958 stemmen in de wacht heeft gesleept. D66 Houten is trots op Agaath voor het behalen van deze eervolle titel. Sinds 2014 zit Agaath Dekker namens D66 in de gemeenteraad van Houten, waarin zij zich onder meer bezighoudt met jeugdzorg, onderwijs en verkeer & infrastructuur.

Lijsttrekker Marcel van Gooswilligen maakte vanmiddag van de gelegenheid gebruik om Agaath te feliciteren met deze prachtige prijs (zie foto), waarna zij geïnterviewd werd door de lokale media.

Raadslid Wouter van den Berg (SGP) werd tweede, en PvdA-wethouder Jocko Rensen werd derde. Daarnaast kon er gestemd worden op Hilde de Groot, Robert Pelleboer, Willy Boersma, Herman Geerdes, Kees van Dalen, Anneke Dubbink, Gerard Zandbergen, Jan de Jong, David Jimmink en Eric-Jan Visser.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.