Nieuws van CDA in Meppel over VVD inzichtelijk

12 documenten

Toekomst Schouwburg Ogterop

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Meppel 18-06-2020 18:00

Hoewel de titel van dit raadsvoorstel anders doet vermoeden, staan wij nu aan de vooravond van de toekomst van Ogterop. Of misschien is het beter te zeggen: de toekomst van een schouwburgfunctie in Meppel, want het gaat om meer, veel meer, dan het gebouw met de naam Ogterop. De CDA-fractie wil een Meppel doorgeven waarin het fijn wonen, werken en vertoeven is. En een rijk en gevarieerd cultuuraanbod is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Maar hoeveel is ons dat waard? Een lastige vraag. Zeker met de huidige crisis, waarvan we nu nog niet goed kunnen inschatten wat de gevolgen voor onze mooie gemeente zullen zijn. En juist daarom heeft de CDA-fractie moeite met de formulering van besluitregel 1:De raad wil ‘zich tot het uiterste inspannen om de schouwburgfunctie te behouden’? Naar onze mening wekken wij daarmee verwachtingen die wij mogelijk niet waar kunnen maken. Daarom heeft de CDA-fractie een amendement opgesteld om deze besluitregel aan te passen. Wij willen ons zeker inspannen, maar willen daarbij niet tot het uiterste gaan. Wij hebben dit amendement ingedienssamen met de fracties van de VVD, D66 en ChristenUnie. Dit amendement is aangenomen. Verder wordt de raadgevraagd kennis te nemen van het uitgevoerde onderzoek naar verzelfstandiging en renovatie. Dat is precies wat de CDA-fractie zal doen.Wij nemen er kennis van, maar geven daarmee als CDA-fractie en als raad geen richting aan de nog te voeren discussie. Wij volstaan met de vaststelling dat er een oplossing moet komen voor het geconstateerde probleem t.a.v. de onderhoudssituatie van het gebouw Ogterop. Welke dat is en wat dat gaat betekenen, dat volgt op een later moment. En om die discussie goed, volledig en eerlijk te kunnen voeren, heeft deze raad meer informatie nodig. Het College krijgt met dit raadsvoorstel de opdracht mee om de raad in stelling te brengen om op een later moment die brede en politieke discussie te kunnen voeren. En daarom heeft de CDA-fractie vóór dit voorstel gestemd. Tenslotte heeft de CDA-fractie nogmaals op het budgetrecht van de raad gewezen. Het College stelt voor om de kosten van de onderzoeken ten laste te brengen van de rekening-courant met Ogterop. Daarmee komen de kosten ten laste van het cultuurbudget. En daar hoort het ook thuis. De CDA-fractie heeft benadrukt dat dit niet betekent dat het College daarmee een carte blanche krijgt. De kosten voor deze onderzoeken worden wel gemaakt en trekken daarmee een extra wissel op de nog te voeren discussie, waarin de financiële paragraaf een belangrijke plek in zal nemen.

Ontwikkeling Zwikkerterrein

CDA CDA D66 VVD PvdA Meppel 19-12-2019 19:46

Tot aan de raadsvergadering bleef onduidelijk welke criteria worden gehanteerd voor de besluitvorming omtrent de haalbaarheid van de scenario's voor de ontwikkeling van het zogenaamde Zwikkerterrein. Het amendement dat D66 en PvdA daarvoor indienen bood daarvoor geen oplossing, behalve dan dat het college wel bij de raad terug komt als het meest vergaande scenario niet haalbaar zou blijken. Nadeel daar can is dat er dan al wel de nodige tijd en energie -en dus ook geld- in de uitwerking is gaan zitten en richting de eigenaren wordt hiermee wellicht een bepaalde verwachting gewekt. De CDA-fractie vindt dat de keuze voor een scenario daarom nu gemaakt moet worden en niet, zoals het college voorstelt, eerst de meest vergaande versie uitwerken en als dat niet haalbaar is, de minder vergaande scenario's. De factor planschade zal een belangrijke rol spelen, omdat de gemeente geen eigenaar is van het terrein en een wijziging van de bestemming waarschijnlijk tot directe planschade zal leiden. Uitwerken van het meest vergaande scenario zal daarom naar verwachting op voorhand weinig kansrijk zijn, gezien de inschatting van de hoogte van de planschade en wie voor die planschade opdraait. De vraag is wat deze raad er voor over heeft om de droom/wens ten aanzien van dit terrein te verwezenlijken. Daarbij komt de inschatting dat het niet realistisch is om op deze locatie (qua ligging) het meest vergaande scenario te realiseren, ook al omdat externe adviseurs aangeven dat woningbouw voor teveel problemen en verplichte aanpassingen leidt. Vanuit die redenatie lijkt het niet logisch dat realisatie van recreatiewoningen haalbaar zal zijn met een industrieterrein in de achtertuin. Ook al biedt de regelgeving voor recreatiewoningen meer ruimte dan voor reguliere woningbouw. Als wij het voorstel verder afpellen, dan ziet de CDA-fractie weinig heil in de minst vergaande scenario's. Die passen niet in de door deze raad vastgestelde Structuurvisie en het Meppel dat de CDA-fractie door willen geven. Daarom heeft de CDA-fractie het amendement van de VVD mede ingediend. De overgang van woongebied naar bedrijventerrein, en andersom,kan daarmee geleidelijker worden ingevuld, waarmee ook tegemoet wordt gekomen aan de zorgen van de bewoners die nu uitkijken op dit terrein. En de kans op een dubbelbestemming en dus een deels recreatieve invulling blijft realistisch.

Actieplan Bewegen, Gezondheid en Sport

CDA CDA VVD Meppel 19-12-2019 19:30

In een eerder stadium heeft de raad de wethouder opgedragen zijn huiswerk overnieuw te doen, maar dit plan vindt de CDA-fractie een stuk beter. Als de aangegeven acties worden uitgevoerd, maken we echt stappen voorwaarts om de domeinen gezondheid, bewegen en sport bij elkaar te brengen. We zetten stappen om meer groepen te laten meedoen, meer mensen bij sport en bewegen te betrekken en meer in te zetten op preventie. Ook zijn we blij dat onze motie “Innovatie subsidies”, die we bij de perspectiefnota hebben ingediend, een plek heeft gekregen in dit plan. We gaan er hierbij wel vanuit dat het beoordelingskader hiervoor nog verder wordt uitgewerkt zoals we met een motie hebben gevraagd bij de behandeling van de begroting. De zwakte van dit (van elk) plan is datals de aangegeven acties worden uitgevoerd, de doelen worden bereikt. Maar er slechts is een beperkt budget beschikbaar en maatschappelijke organisaties en sportverenigingen moeten de kar gaan trekken. Zij moeten de acties verder uitwerken en er mee aan de gang. De CDA-fractie is, samen met de VVD-fractie, een aantal grote verenigingen bij langs gegaan om na te gaan wat ze van het voorliggende stuk vinden. Ook hebben we gesproken met de voorzitter van de sportkoepel Meppel. Slechts een beperkt aantal verenigingen is betrokken geweest bij het opstellen van het sportakkoord en is aangehaakt op dit actieplan. Hoewel veel verenigingen nog kijken naar “what ’s in it for me”, kwam er uit de gesprekken echter ook naar voren dat er wel de bereidheid is om hier mee aan de gang te gaan. Ze zien het maatschappelijk belang en willen hierin ook een rol spelen. Ook is er begrip, en steun, voor het innoveren van de subsidies. Om ons achter het voorstel te kunnen scharen, heeft de CDA-fractie de volgende vragen gesteld: 1. Het belangrijkste punt is draagvlak. Er is slechts een beperkt aantal verenigingen betrokken geweest bij het opstellen van het sportakkoord, maar er is bij een aantal verenigingen zeker de bereidheid om de schouders te zetten onder de uitvoering van het akkoord en dit actieplan. Wil dit actieplan een succes worden, dan zal er een breder draagvlak moeten komen, dan zullen er meer verenigingen moeten aanhaken en dan zal het enthousiasme dat er is verder uitgebouwd moeten worden. Kan het college toezeggen zich hier actief voor in te gaan zetten? 2. Topsport. Inzet op de integratie van gezondheid, bewegen en sport is een prima richting, maar het gevaar ligt op de loer dat het presteren op hoog- of top-niveau hier onder lijdt. Dat moet wat ons betreft niet de bedoeling zijn. Rolmodellen op topsportniveau vervullen een belangrijke stimulerende rol voor de breedtesport. Er moet binnen het beleid aandacht zijn en blijven voor sporten op topniveau. Hoe ziet het college de rol en positie van topsport in dit actieplan? 3.Ondersteuning van verenigingen met kennis. Eén van de verenigingen heeft aangegeven graag aan de gang te gaan met het laten sporten van mensen met een beperking, maar geeft wel aan dat het hiervoor aanvullende kennis nodig heeft die mogelijk binnen de gemeente of bij andere organisaties aanwezig is. Ziet het college hier een faciliterende rol voor de gemeente? 4.Sportkoepel Meppel. Tot nu toe heeft de sportkoepel Meppel, waarvan op dit moment ca 35 verenigingen lid zijn, hierin geen rol. Zij willen dit wel. Ziet het college een rol voor de Sportkoepel in het mee krijgen van de verenigingen voor dit plan?Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een rol voor de driehoek Gemeente, Meppel-Actief en Sportkoepel. Een rol voor de sportkoepel zou er ook voor kunnen zorgen dat Meppel-Actief niet een te grote last op de schouders krijgt en hierdoor afdwaalt van de huidige taken. Deze huidige taken worden heel breed gewaardeerd. Hoe ziet het college dit? 5.Monitoren resultaten. De wethouder heeft in de commissie aangegeven na ca 1,5 jaar terug te willen komen naar de raad met waar we op dat moment staan. Dat vindt het CDA een goede insteek. Wij willen daarbij wel de oproep doen om zich niet teveel te richten op cijfers en indicatoren, maar vooral aan te geven waar acties in gang worden gezet, waar partijen meedoen en waar dingen van de grond beginnen te komen. De wethouder beantwoorde deze vragen naar tevredenheid, zodat wij voor dit raadsvoorstel hebben gestemd.

Amendement Ambitiedocument Omgevingswet

CDA CDA D66 VVD Meppel 26-09-2019 18:00

De invoering van de omgevingswet lijkt een technisch verhaal; ingewikkeld en saai. Maar deze nieuwe wet biedt ook kansen. Kansen om onze inwoners beter van dienst te kunnen zijn. Het moet makkelijker worden om ruimtelijke projecten te starten. Er komt meer ruimte voor flexibiliteit waardoor we beter kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en initiatieven uit de samenleving. Procedures worden versneld. Gemeenten hebben ruimte om een eigen invulling te geven aan de wijze waarop de wet wordt ingevoerd. En daarom is het zo belangrijk dat de gemeenteraad aangeeft dat we de ambitie hebben om er voor onze inwoners zoveel mogelijk uit te halen. Natuurlijk met beide benen op de grond en niet alles tegelijk, maar ambitieuzer dan in het huidige document is aangegeven. Invoering van de wet mag dan niet alleen technisch en saai zijn, ingewikkeld is het wel. En voor grote en ingewikkelde projecten is een goede risicoanalyse van groot belang. Voor het project als geheel aangeven welke risico’s we lopen, wat dit betekent voor de invoering en hoe we kunnen bijsturen als tegenvallers zich voordoen. De wethouder heeft toegezegd dat die risico analyse er komt! De CDA-fractie is blij met de discussie die in de raadscommissie is gevoerd. De wethouder heeft aangegeven samen met de raad het ambitiedocument ambitieuzer en meer “SMART” te willen maken. Ondanks de goede discussie heeft de CDA-fractie wel een amendement ingediend om nu vast te leggen dat we meer willen dan in het huidige ambitiedocument is aangegeven. Het amendement is samen met VVD, Sterk Meppel en D66 ingediend en is aangenomen. Daardoor worden de ambities, in overleg met de raad, verder uitgewerkt voor uiterlijk 1 juli 2020.

School Nieuwveense Landen

CDA CDA VVD Meppel 29-11-2018 08:20

Na 2 commissiebehandelingen over het voorstel om een school in de nieuwe wijk Nieuwveense Landen (NvL) te bouwen, worstelde de CDA-fractie nog behoorlijk met dit voorstel. Aan de ene kant vinden we het belangrijk dat kinderen in de nabijheid en veiligheid van hun eigen wijk naar school kunnen en verwachten we dat het ook goed zal zijn voor de wijk NvL dat daar een school komt. Tegelijkertijd hechten we als CDA-fractie ook groot belang aan gezonde financiën en verantwoorde investeringen. En de financiële kant van dit raadsvoorstel maakt het voor ons lastig. Daarom vonden wij het het ingewikkeld dat er zo’n druk gelegd lijkt te worden op snelle besluitvorming. We begrijpen dat, als we kiezen voor een school in NvL, het dan ook wenselijk is dat deze zo snel mogelijk gebouwd wordt. Maar dat de haalbaarheid van de school zo nadrukkelijk gekoppeld wordt aan snelle besluitvorming begrepen wij niet, en hielp ons ook niet in de besluitvorming. Wat we ook lastig vonden is de volgorde van de besluitvorming ten opzichte van het Integraal Huisvestings Plan (IHP). Daarbij speelde ook mee dat nu alleen wordt gevraagd budget beschikbaar te stellen voor de bouw van een tijdelijke voorziening, terwijl wij ook worden gevraagd om een principe-uitspraak permanente huisvesting.Wij beseffen ons dat met het bouwen van een tijdelijke voorziening de verwachting wordt gewekt dat een permanente voorziening zal volgen. Maar op dit moment willen wij eigenlijk alleen eenuitspraakdoen over het bouwen van een tijdelijke voorziening voor twee basisscholen in NvL. De CDA-fractie heeftdaarom het initiatief genomen om hetraadsbesluit aan te passen: voordat we als raad een besluit nemen over een permanent schoolgebouw, willen we eerst duidelijkheid de overige schoolgebouwen in onze gemeente. Afhankelijk van de uitwerking van het IHP kan wat ons betreft vervolgens besluitvorming over een permanente voorziening in NvL aan de raad wordt voorgelegd. Deze wijziging is door de raad aangenomen. Dit hangt samen met een ander aspect dat de CDA-fractie relevant vindt, ook omdat wij gezonde financiën en verantwoorde investeringen belangrijk vinden. Er zijn nu een aantal schoolgebouwen in Meppel met overcapaciteit. Die overcapaciteit zal in de komende jaren mogelijk alleen maar toenemen. Deze 'overtollige' ruimte wordt nu vaak ingezet voor kinderopvang, wat vanuit de ambitie voor integrale kindcentra logisch is. Tegelijkertijd vinden wij het verstandig in wijken met krimpende leerlingenaantallen de onderwijsruimte af te gaan schalen/te verminderen. We willen, met andere woorden, de m2’s onderwijsruimte dáár waar de kinderen zitten. Dat betekent ook dat een oplossing gevonden moet worden voor scholen die nu wel ruimtegebrek hebben. Ook dat zal in het IHP moeten komen te staan. De VVD heeft hiervoor een wijzigingsvoorstel opgesteld, dat wij mede ingediend hebben. Ook dit amendement is door de raad aangenomen. Over tientallen jaren zal ook NvL mogelijk een wijk zijn met krimpende leerlingenaantallen. In de groeiende wijk met jonge gezinnen van nu is dat nauwelijks voor te stellen, maar we realiseren ons dat de beslissing die we nu nemen over een school gevolgen heeft voor een zeer lange termijn. En 1 ding is zeker: de demografische ontwikkelingen kunnen we over die termijn niet voorspellen. We vinden daarom dat in een besluit over een permanente school in NvL moet worden meegenomen dat die school circulair en/of modulair moet worden ontworpen en gebouwd. Later kan die school dan bouwkundig 'meebewegen' met de demografische samenstelling van de wijk. Daarom hebben dat aspect meegenomen in het wijzigingsvoorstel. Tot slot hebben wij nog een wijzigingsvoorstel ingediend over een onderzoek naar de combinatie tussen bewegingsonderwijs en binnensport in Nijeveen. Begin 2019 verwachten wij namelijk het Beleidsplan Sport, en later in 2019 een beheersplan voor alle sportvoorzieningen in Meppel. Wij willen dat een eventuele combinatie tussen bewegingsonderwijs in NvL en de binnensport in Nijeveen het beste daarin meegenomen kan worden. Ook dat voorstel is door de raad aangenomen. En omdat onze wijzigingsvoorstellen zijn aangenomen, hebben wij uiteindelijk ingestemd met het voorstel om een tijdelijke huisvesting voor scholen in NVL te bouwen.

Begroting 2019

CDA CDA D66 VVD PvdA ChristenUnie Meppel 08-11-2018 21:00

Tijdens de behandeling van de Begroting voor 2019 heeft fractievoorzitter Sandra Wolvekamp onderstaande Algemene Beschouwingen uitgesproken. Aan het eind staat ook een opsomming welk moties de CDA-fractie heeft gesteund. Als gemeente staan we voor een aantal grote uitdagingen. De transformatie in het sociaal domein en de opgaven die we hebben op het gebied van de energietransitie zijn vraagstukken die morgen nog niet opgelost zijn. En als we deze begroting lezen en zien waar we nu staan, dan valt op dat er nog heel veel te doen is. De begroting sluit bovendien maar net positief, dus ook de financiële positie van onze gemeente blijft uitdagend. De opgaven waar we in Meppel voor staan, zowel inhoudelijk als financieel, dwingen tot een heldere prioritering. Die prioritering zullen wij in deze bijdrage ook naar voren laten komen. Grote uitdaging hierbij is dat er veel in beweging gebracht moet worden, terwijl de koers nog nauwelijks concreet genoeg bepaald is. Hoewel we dat snappen bij de grote veranderingen waar we mee te maken hebben, is een heldere koers wel belangrijk. We begrijpen dus dat in deze begroting veel wordt ingezet op extra formatie voor onderzoek en het opstellen van beleidsdocumenten. Ook de invoering van de omgevingswet zal veel werk met zich mee brengen. Tegelijkertijd willen we ook actie zien. Resultaten op korte termijn helpen om beeld te krijgen van de richting op de langere termijn. Daarom is het belangrijk om naast het aantrekken van extra beleidsadviseurs ook te zorgen voor voldoende formatie in de uitvoering. Medewerkers die kunnen zorgen dat vragen van inwoners tijdig beantwoord worden en wijkregisseurs die snel in actie kunnen komen én signalen kunnen afgeven als het nodig is dat het beleid van richting wordt veranderd. Want dat het op een aantal gebieden nodig is om van richting te veranderen, dat is zeker. Wat die veranderingen betreft, ligt voor het CDA de prioriteit op de innovatie die nodig is om de situatie in het sociaal domein te verbeteren, om de opgaven te realiseren in het kader van de energietransitie en om verbeteringen in de inzet voor startende ondernemers en ZP-ers door te voeren. Innovatie die niet als doel heeft om de gemeentelijke financiën in de greep te krijgen en te houden, maar innovatie die naar verwachting wel kostenbesparing tot gevolg zal hebben. Want er is veel vernieuwing mogelijk die niet alleen leidt tot positieve verandering, maar ook op korte of langere termijn tot aanzienlijk lagere kosten zal leiden. Vaak wordt bij innovatie in het sociaal domein meteen gedacht aan zaken als domotica. Maar zoals Wikipedia zegt, heeft innovatie betrekking op “nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Het proces van innoveren omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing”. Zo vinden we -waar het gaat om jeugdzorg- dat het belangrijk is dat kinderen zo min mogelijk in opvanglocaties zitten en zo veel mogelijk in eigen of plaatsvervangende gezinnen. Een gezin is voor elk kind de beste omgeving om op te groeien, maar het gebeurt nog te vaak dat kinderen langer uit een gezinssituatie worden gehaald dan nodig is vanwege het gebrek aan gezinnen waarin zij veilig en goed kunnen wonen. Het kan daarom een goed idee zijn om in te zetten op het werven van nieuwe pleeggezinnen. Hiervoor is weliswaar een budget nodig, maar dit geeft voor de kinderen die hier gebruik van kunnen maken een veel beter perspectief. En dan is het ook nog eens goed te realiseren dat een pleeggezin veel minder kosten geeft dan een opvanglocatie. Zulke innovatie, waarbij ingezet wordt op een betere uitwerking voor de doelgroep en die tegelijkertijd een flinke kostenbesparing tot gevolg zal hebben, is volgens het CDA wat we in het sociaal domein nodig hebben. Bij de ingekomen stukken van deze vergadering is het interventieplan sociaal domein opgenomen. We willen dit plan graag in commissieverband inhoudelijk aan de orde stellen, maar in het kader van deze begroting maakt het interventieplan voor ons in elk geval duidelijk dat we nog een hele weg te gaan hebben om de zaken in het sociaal domein op de rit te krijgen. Dit is te vergelijken met de transformatie van een rups naar een vlinder. Wanneer de vlinder uit haar cocon komt, is een hele worsteling nodig. Die worsteling maakt dat de vlinder sterk genoeg is en klaar om te kunnen vliegen. Een zelfde worsteling zien we nu in het sociaal domein. En net zoals de vlinder er niet mee geholpen wordt als je de cocon los zou knippen, zo moeten we ook de ontwikkelingen in het sociaal domein niet forceren. Maar we moeten wel zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn om de transformatie te doen slagen en ook op de korte termijn in actie komen. Door ruimte te creëeren voor pilots en slimmere combinaties, maar ook te sturen op transformatieopgaven aan bijvoorbeeld gecontracteerde partijen. Transformatie vindt in de zorg plaats, niet in dit huis. Hoe gaat het werkveld ervoor zorgen dat zorg niet te snel wordt opgeschaald naar duurdere zorg en duurdere zorg eerder wordt afgeschaald? Het kritisch kijken of het geld van de zorg niet in nog meer beleid en organisatie gaat zitten hoort hier wat ons betreft bij. Maar ook een kritische evaluatie van de contracten, waarbij we ook verwijzen naar de motie die de VVD mede namens ons heeft ingediend. Ook de financiële risico’s in het sociaal domein zijn groot; dat hebben we dit jaar en afgelopen jaar ook gemerkt. In deze begroting is voor het bepalen van de bufferreserve dan ook een substantieel risicobedrag voor het sociaal domein meegenomen. We vertrouwen erop dat deze risicoinschatting, tezamen met het interventieplan zorgt voor een toereikende afdekking van de risico’s. Waar het gaat om de energietransitie, is technische innovatie aan de orde van de dag. Zaken die een aantal jaar geleden de best mogelijke oplossing leken, kunnen nu alweer achterhaald zijn. Dat mag volgens ons echter geen reden zijn om stil te zitten en af te wachten. We zijn dan ook blij dat gewerkt gaat worden aan een routekaart voor het realiseren van de energietransitie. Die energietransitie gaat aan de ene kant om grote oplossingen, zoals windmolens en zonneakkers, die vragen om beleid. Hierover zouden we ook graag snel het debat in de raad voeren. Als CDA vinden we het belangrijk dat we onder meer kunnen zorgen dat onze inwoners die de lasten zullen hebben van grootschalige oplossingen ook voldoende profiteren van de lusten hiervan. Dit aspect vinden we erg belangrijk en we horen graag of het college dit uitgangspunt op korte termijn in beleid verwacht te verwerken. Tegelijkertijd vraagt de energietransitie ook om kleinere en snellere actie. We moeten -met andere woorden- niet alleen nadenken over langetermijn oplossingen voor alternatieve energiebronnen, maar ook snel ons huis gaan isoleren om ons energiegebruik te beperken. Laten we vooral ook leren door te doen én leren van goede bestaande initiatieven. Het ‘ondersteunen van initiatieven’, wat het college in deze begroting nastreeft, is wat ons betreft dan ook te reactief geformuleerd. We gaan ervan uit dat het college hiermee ook bedoelt niet alleen naar de technische innovatie te kijken, maar ook te innoveren in het proces en de insteek vanuit dit stadhuis. Initiatieven als NICE en Nijeveen EnergieNeutraal hebben nodig dat ze vanuit de gemeente duidelijkheid krijgen over de te volgen beleidsrichting en proactieve ambtelijke medewerking. Zorg dat we als gemeente dergelijke initiatieven aanjagen, wakker aan dat inwoners zich verenigen om samen stappen te zetten, beloon vernieuwende ideeën, stimuleer experimenten uit de samenleving en maak successen groot. En successen groter maken kan ook door te zoeken naar win-win situaties, bijvoorbeeld door samen met eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking te zoeken naar mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de verwijderingskosten als die eigenaren het dak na verwijdering bijvoorbeeld weer vullen met zonnepanelen. Daarvoor dient de CDA-fractie daarom een motie in en daarin roepen wij het college ook op om particulieren te stimuleren om de samenwerking te zoeken in bijvoorbeeld kleine coöperaties om gezamenlijke voordelen te realiseren. In programma 10, ten slotte, zien we veel inzet op de binnenstad en grotere economische zaken in Meppel zoals de haven. Heel belangrijk, maar we missen hier de nodige inzet voor startende ondernemers en ZP-ers. Op de schaal van Meppel zijn zij minstens zo belangrijk voor de bedrijvigheid en werkgelegenheid. De gemeente zou deze economische zaken moeten aanvliegen als een ondernemer. Zoals een ondernemer zorgt voor een goed ondernemersplan, zo moet de gemeente Meppel natuurlijk inzetten op uitbreiden van bedrijventerreinen en ontwikkeling van onze haven. Maar tegelijkertijd moeten we ook de kansen pakken zoals een ondernemer dat zou doen. Een van die kansen zien wij in de verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek. We menen dat dit veel positieve actie in gang kan zetten. In deze begroting staat zo’n verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek wel genoemd, maar dit staat pas voor 2021 in de planning. We vinden het mooi dat ‘ie er staat, maar we vinden dit wel laat. Juist omdat zo’n actie kan zorgen voor snelle en belangrijke ontwikkelingen voor het ondernemersklimaat in Meppel. Ook dat is innovatief denken. En als we zien wat de kosten hiervan zijn ten opzichte van bijvoorbeeld het opstellen van het kwaliteitsmanifest voor de binnenstad, dan vragen we ons af of hiermee de beste keuzes worden gemaakt. Hierop ontvangen we dan ook graag een toelichting van het college. Deze drie opgaven -in sociaal domein, energietransitie en ondernemersklimaat- vragen alle drie heel duidelijk zowel om omvangrijke ontwikkelingen en beleid voor de langere termijn als om kleinere acties en aanpak op de korte termijn. In deze begroting lijkt die gezonde mix tussen beleidsvorming en actie niet steeds even duidelijk aanwezig. We horen graag hoe het college dit ziet. En we hebben als CDA-fractie er heel bewust voor gekozen ons in deze bijdrage vooral op deze drie onderwerpen te richten omdat prioritering wat ons betreft noodzakelijk is. Ook die duidelijke prioritering had volgens ons wel wat concreter uit de begroting mogen blijken en we dagen het college graag uit haar prioriteiten scherper te verwoorden. Tot slot nog een toelichting op de andere moties die we indienen bij deze begroting. Naast de prioritering die wij aan het college mee willen geven, hebben we als gemeenteraad te maken met het zogenaamde gewijzigde samenspel met de samenleving. En dan gaat het vaak om onderwerpen die heel dicht bij onze inwoners staan, die hun leefomgeving en kwaliteit van leven direct raken. Een voorbeeld daarvan is het openbaar en publiek vervoer. Een belangrijke voorziening voor mensen die niet de luxe kennen van een eigen vervoermiddel. Die niet kunnen gaan wanneer ze willen en waar ze maar naar toe willen. Dus voor hen is het belangrijk dat zij kunnen rekenen op frequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar en publiek vervoer. Omdat verschillende raadsfracties klachten hebben ontvangen over het openbaar en publiek vervoer, heeft de raad een enquête uitgeschreven en de uitkomsten zijn aanleiding om mede namens Sterk Meppel, PvdA, D66 en Christen Unie een motie in te dienen die het college oproept om actief te zoeken naar slimme oplossingen, die niet veel geld hoeven te kosten, om het openbaar en publiek vervoer in en om Meppel naar een hoger serviceniveau te tillen. We roepen op om dat te combineren met de geplande evaluatie van de pilot met de Stadsdienst en de ideeën en suggesties die met de enquête zijn opgehaald daarbij mee te nemen. Gezien de uitkomst vragen wij daarbij speciale aandacht voor het behoud van de buslijnen 40 en 79 door Nijeveen. Daarnaast dienen we samen met Stem, CU, VVD en D66 de motie beheersplan sportaccommodaties in. Deze motie komt voort uit een bezoek dat we met een aantal raadsleden aan SVN in Nijeveen hebben gebracht. SVN wil graag de beschikking hebben over een kunstgrasveld en geeft dit al een aantal jaren aan de politiek aan. We vinden SVN en andere sportverenigingen belangrijk voor onze gemeente. Sporten binnen een bloeiende vereniging is leuk, gezond en bevordert de sociale samenhang. Investeren in sport, verdien je als maatschappij terug. Maar verenigingen moeten dan wel weten waar ze aan toe zijn; wat kan de gemeente regelen en waar moeten de verenigingen zelf voor zorgen. Wat is het beleid en wat betekent dit voor investeringen in onder andere kunstgrasvelden. De motie beheersplan sportaccommodaties roept daarom op duidelijkheid te geven over de investeringen en uitgaven voor groot onderhoud in nieuwe en bestaande sportaccommodaties (inclusief kunstgrasvelden). Motie Notitie ondersteuning initiatieven alternatieve bouwvormen CPO: al door SteM mede namens ons ingediend en toegelicht. ------------ Alle, door de CDA-fractie ingediende, moties zijn aangenomen! Bij de stemming hebben wij de de volgende moties ondersteund: - Motie van de PvdA om de fietsersoversteekplaats op de Steenwijkerstraatweg - zomerdijk beter te belijnen en van borden te voorzien; - Motie van de PvdA om een pilot uit te voeren met 1 zorgaanbieder wat het effect is van een parkeervrijstelling voor de medewerkers die aan huis zorg leveren (levert dat meer uren op die aan de client kan worden besteed). - Motie van D66 om meer inhoud te geven aan Jongeren op Gezond Gewicht door bij bezoeken van jongeren aan het gemeentehuis geen zoetigheden meer aan te bieden. - Motie van de CU om werkgevers zelf jobscoaches op de werkvloer aan te stellen. - Motie van Sterk Meppel om met het bestuur van RTV Meppel in gesprek te gaan om samen te zoeken naar oplossingen voor een structurele dekking van hun begroting. - Mede ingediend met de CU om meer werk te maken van tegengaan van de verkoop van lachgas in de horeca en bij evenementen in Meppel.

Motie Kinderpardon

CDA CDA VVD Meppel 18-10-2018 20:30

De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over het dreigend uitzetten van uitgeprocedeerde minderjarige kinderen. Dit heeft tot maatschappelijke verontwaardiging geleid over de gevolgen van de regeling langdurig verblijvende kinderen. Dit is de permanente regeling die het eerdere, tijdelijke Kinderpardon heeft opgevolgd. Deze regeling wordt echter zo strikt toegepast, dat vrijwel geen enkel kind hiervoor nog in aanmerking komt. Onder andere UNICEF Nederland en Defence for Children pleiten al langere tijd om kinderen, die langer dan 5 jaar (en soms zelfs hun hele leven) in Nederland verblijven, niet meer uit te zetten. Deze kinderen zijn geworteld in onze samenleving. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die 5 jaar of langer in Nederland wonen niet meer zonder schade teruggestuurd kunnen worden naar hun land van herkomst. Een land waar ze soms nog nooit zijn geweest en waarvan ze meestal de taal niet spreken. Ook op de sociale omgeving (bijvoorbeeld klasgenootjes) en de lokale gemeenschap heeft uitzetting van deze kinderen impact. Landelijk blijkt deze groep uit ongeveer 400 kinderen te bestaan. Of hiervan kinderen in Meppel verblijven is onduidelijk. Feit is dat dit ook in Meppel kan, of kan gaan, spelen. De CDA fractie heeft daarom tijdens de raadsvergadering van 18 oktober jl. een motie ingediend. Hierin hebben we het college opgeroepen te zorgen dat Meppel zich aansluit bij de andere ”Kinderpardon-gemeenten”; en bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (JenV) te pleiten voor een oplossing voor deze kinderen, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium van het Kinderpardon en het belang van de kinderen centraal te stellen. Deze motie kon rekenen op brede steun binnen de Raad. Alleen de VVD fractie heeft de motie niet ondersteund.

Benoeming Henk ten Hulscher als wethouder

CDA CDA VVD Meppel 24-05-2018 19:05

In de raadsvergadering van 24 mei 2018 heeft Henk ten Hulscher zijn voordracht als wethouder voor het CDA in het college van de gemeente Meppel aanvaard. Wij wensen Henk en zijn collega's Jaap van der Haar (SteM) en Roelof Pieter Koning (VVD) veel succes toe in de komende raadsperiode.

Debat coalitieakkoord

CDA CDA VVD D66 PvdA Meppel 24-05-2018 18:26

Na de presentatie van het coalitieakkoord op 28 april is donderdag 24 mei het coalitieakkoord besproken in de raadsvergadering. Alle fracties gaven hun mening over dit akkoord. Hieronder de bijdrage van de CDA-fractie: "Voor de CDA-fractie is het uitgangspunt dat we gaan voor een Meppel dat we door willen geven. Na een intensieve periode met constructieve gesprekken met SteM en VVD vinden wij in dit akkoord veel zaken terug die voor ons uitdrukking geven aan dat uitgangspunt. Wij zijn dan ook tevreden met dit akkoord! Een akkoord waarin de kleur van de drie partijen voldoende terugkomt, maar ook een akkoord waarin we voor een aantal belangrijke onderwerpen gekozen hebben om ruimte te laten voor invulling met de gehele raad.Onze fractie herkent zich in veel punten uit het akkoord, maar een aantal zaken springen er voor ons uit:- Als eerste de grenzen die er zijn aan de zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid is een mooi uitgangspunt, maar kent ook grenzen. We hebben afgesproken te verkennen waar grenzen aan zelfredzaamheid zitten en daarop te gaan acteren.- Dan de energietransitie: het uitgangspunt is om in 2040 een energieneutrale gemeente te zijn. Dit is een grote uitdaging waarbij veel vraagstukken een rol spelen. In het coalitieakkoord is afgesproken dat we beginnen bij het bepalen van de opgave voor de langere termijn en wat hiervoor nodig is. Vervolgens gaan we een routekaart maken hoe we de energietransitie met de samenleving willen realiseren en welke keuzes we maken.- Verder het onderwerp economie: Naast de binnenstad, zien we dat haveneconomie, vrijetijdseconomie en agrarische bedrijven belangrijk zijn voor onze economische ontwikkeling. In het bijzonder hebben we oog voor ZP-ers in Meppel. Daarom willen we graag een Ondernemersfabriek in Meppel en hebben we aandacht voor het ondernemersklimaat door onnodige regels te schrappen en te kijken naar mogelijkheden voor ZP’ers.We zijn erg tevreden met de afspraken die in het coalitieakkoord zijn gemaakt over deze voor ons belangrijke onderwerpen.Maar naast tevredenheid over de overeenstemming die is bereikt in dit coalitieakkoord, zijn we ons ook bewust van de verhouding die daarmee is ontstaan tussen coalitie en oppositie. Zoals ook aangegeven in de duidingsbijeenkomst is een brede coalitie ontstaan en daarmee een smallere oppositie. Zowel in vervolg op de prettige samenwerking die we hebben ervaren met PvdA en CU in de vorige coalitie als met SP, D66 en GL, hopen we in deze nieuwe situatie op onderwerpen ook met oppositiepartijen samen op te kunnen trekken. En waar dat niet lukt, hebben we er vertrouwen in dat deze coalitie op constructieve wijze door de oppositie scherp zal worden gehouden.Tenslotte spreken wij onze steun uit voor de voorgedragen wethouders Jaap van der Haar namens SteM en Roelof Pieter Koning namens VVD en in navolging hierop dragen wij Henk ten Hulscher voor als wethouder. Wij wensen hen alle drie veel succes de komende vier jaar.

Presentatie Coalitie Akkoord

CDA CDA VVD Meppel 28-04-2018 14:00

Zaterdag 28 april 2018 is het akkoord gepresenteerd dat Sterk Meppel, VVD en CdA hebben bereikt om de raadsperiode 2018-2022 vorm en inhoud te geven. Wij zijn blij dat dit akkoord er is en dat alle onze onderwerpen en thema's uit de gemeenteraadsverkiezingen duidelijk herkenbaar zijn in dit akkoord. En wij zijn trots dat het CDA weer deel uitmaakt van het college met wethouder Henk ten Hulscher om samen te werken aan een Meppel dat wij door willen geven! Klik op onderstaande link voor een korte samenvatting en om de tekst van het coalitieakkoord te downloaden: http://bit.ly/2r7Dp94

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.