Nieuws van SGP in Neder-Betuwe over VVD inzichtelijk

8 documenten

Rondweg Opheusden

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 09-10-2019 00:00

Rondweg Opheusden

Verslag besloten gedeelte raadsvergadering 26 september 2019

Agendapunt 13a Rondweg Opheusden

Onderdeel van het coalitieprogramma van SGP, CDA en VVD is het verrichten van onderzoek naar een alternatieve ontsluitingsstructuur voor de kern Opheusden. Al geruime tijd bestaat de wens voor een (zuidelijke) ontsluitingsweg Agrobusinesscentrum (ABC) Opheusden. Reeds in 2008 is hier onderzoek naar gedaan. Enerzijds moet deze weg het verkeer in het centrum verminderen (en daarmee de leefbaarheid verbeteren) en anderzijds moet de weg zorgen voor een goede bereikbaarheid van het ABC.

De gemeente heeft het bureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) gevraagd een studie te verrichten naar de mogelijke varianten. De conclusie van deze studie is dat het tracé “West-Herenland” op verkeerskundig gebied de meeste voordelen geniet. (zie plaatje 1)

 

/r/a9d2e65dd43097bc09a1aebfba9524eb?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+1%3A+voorgesteld+trac%26%23233%3B+Rondweg+Opheusden&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 1: voorgesteld tracé Rondweg Opheusden

Uitleg voorgesteld tracé

Er komt een nieuwe, gelijkvloerse spoorwegovergang. In de studie is nog gekeken naar de mogelijkheid van een spoortunnel. Dit leverde echter hellingspercentages op van 11% en gezien de beperkte ruimte zou dit tot verkeersonveilige situaties leiden. Vanwege deze nadelen en de hoge kosten is besloten om de tunnel onder het spoor niet verder uit te werken en te kiezen voor een gelijkvloerse spoorwegovergang.

De nieuwe rondweg wordt met 50 km/u ( beginnend bij ABC) en een vrijliggend fietspad ontworpen. In deze variant wordt Herenland-West directer verbonden met de rondweg. Daarnaast wordt de spoorwegovergang bij de Smachtkamp opgeheven, waardoor maar één brug over de Linge in de variant zit. De rondweg loopt tot de Markstraat parallel aan het spoor aan de noordzijde. De Markstraat wordt opgewaardeerd met een vrijliggend fietspad. De Parallelweg wordt heringericht als fietsstraat en er komt een knip tussen de Broekdijk en de Markstraat. Tussen de rondweg en de Varakker wordt op de Parallelweg twee richtingen gemotoriseerd verkeer toegestaan. Indien noodzakelijk worden passeerstroken aangebracht. Daarnaast wordt de doorgaande route door Opheusden afgewaardeerd en heringericht als 30 km/u zone. Een meekoppelkans voor deze variant is dat er een directe ontsluiting van West Herenland via de rondweg gefaciliteerd kan worden.

 

/r/bf1f00a2c8f9f9ee455ee13928cffb0d?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+2%3A+impact+Rondweg+op+verkeersbewegingen&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 2: impact Rondweg op verkeersbewegingen

 

Volgens verkeersberekeningen zou de nieuwe rondweg maximaal 6.100 motorvoertuigen per etmaal verwerken. Dit leidt met name tot een ontlasting van de Parallelweg (-2.600), Tielsestraat (-3.000), Rijnbandijk (-2.200) en Smachtkamp (-1.700). Op andere wegen vinden wat kleinere veranderingen plaats.

Vervolg

Uit verdere studie zal moeten blijken welke milieueffecten dit tracé kent en welke optimalisaties mogelijk zijn. Dat gebeurt middels het opstellen van een milieueffectrapport voor het vast te stellen bestemmingsplan (plan-MER). Een Plan-MER moet uitwijzen of het voorkeurstracé ook op milieutechnische aspecten goed scoort. Pas dan kan een definitief voorkeurstracé gekozen worden en de daarbij horende vervolgstappen. Het resultaat van de diverse onderzoeken zal uiteindelijk leiden tot een investeringsvoorstel voor de realisatie van een ontsluitingsweg.

Om de vervolgfase te kunnen starten zijn middelen voor verdere civieltechnische detaillering nodig en wordt er een bestemmingsplan voorbereid. Daarnaast wordt een acquisitieplan uitgewerkt om over de noodzakelijke ondergronden te kunnen beschikken.RHDHV heeft een raming gemaakt van de kosten van de twee meest kansrijke varianten. Dit betreft onder andere de bouwkosten (incl. kunstwerken zoals bijv. een brug), vastgoedkosten, engineering/administratie/toezicht. Vervolgens zijn intern de kosten van grondverwerving verder verfijnd, op basis van lokale kennis en ervaring.

Op basis van deze verdiepingsslag zijn de totale kosten voor de realisatie van een ontsluitingsweg Agrobusiness Centrum geraamd op € 11.000.000 excl. BTW. (De kosten van de ruimtelijke procedure en de regievoering op het totale project zijn hierin niet meegenomen.)

Bespreking in de raad

Dit onderwerp staat geagendeerd onder agendapunt 13a van de agenda van de openbare raadsvergadering van 26 september 2019. De voorzitter acht het nodig de agendapunten 13a en 14 achter gesloten deuren te behandelen. De deuren worden gesloten. Vervolgens beslist de raad unaniem dat er in beslotenheid verder wordt vergaderd over deze agendapunten. De raad is akkoord met de aanwezigheid van de aanwezigen zoals deze bovenaan de besluitenlijst staan genoemd.

Vervolgens behandelt de raad het onderwerp inhoudelijk.

Dhr. Woldberg meldt niet overtuigd te zijn van nut en noodzaak van deze rondweg. Om speculaties te voorkomen kan zijn fractie wel instemmen met de aankoop van gronden. Hij kan zich desgevraagd vinden in de voorstellen die er liggen.

Mevr. Berends stelt dat tijdens de beeldvormende avond van 19 juni jl. door het college was toegezegd dat de raad de gelegenheid krijgt de diverse ontwikkelingen in Opheusden in samenhang te bespreken. Dit is tot dusver niet gebeurd. Nu ligt er een voorbereidingsbesluit voor, terwijl nut en noodzaak niet vanuit een brede blik door de raad zijn afgewogen. Ze stelt voor besluitvorming uit te stellen. Dhr. Van Hattum wijst er op dat er nu een uitgebreide voorstudie is gedaan. In zijn optiek kan de raad nu een voorbereidingsbesluit nemen.

Dhr. Waasdorp wijst er op dat gezien het proces het nu het moment is om de belangrijke stappen die nu worden voorgesteld te zetten. Als er allerlei andere aspecten eerst besproken moeten worden leidt dat tot extra vertraging. Een dergelijke bespreking kan naar zijn mening ook na het nemen van het voorbereidingsbesluit. Dhr. Van Essen sluit zich aan bij dhr. Van Hattum. Hij vindt het wenselijk dat de raad bij vervolgstappen wel spreekt over een brede visie op het gebied. Dhr. Hommersom is het daarmee eens. Mevr. Berends wil zich nu niet vastleggen voor een definitieve scenariokeuze.

Wethouder Van Someren beaamt dat het belangrijk is een lange-termijnvisie voor het gebied te ontwikkelen. Het voorstel dat nu voorligt is een eerste stap en bij volgende stappen wordt de raad adequaat in positie gebracht en wordt ook de participatie van inwoners geborgd. Vooralsnog schat het college in dat het voorgestelde tracé de meest kansrijke optie is, daarbij ook de belangen van derden en de financiële aspecten in ogenschouw nemend. Hij zegt toe de raad volledig mee te nemen in het vervolgproces van de rondweg en daartoe wordt ook een college-informatieavond georganiseerd. Op dit moment kan hij nog niet aangeven wanneer dat is.

Voorts benadrukt wethouder Van Someren dat het college graag de verschillende ontwikkelingen in het gebied integraal wil benaderen en zorgvuldig in afstemming met elkaar en met de Omgevingsvisie wil bezien. Dit alles is te veel om in één college-informatieavond te bespreken.

Mevr. Berends wil spreken over de toekomst van Opheusden en Kesteren in brede zin, voorbereid door het college. Dhr. Waasdorp doet de suggestie dit in een heimiddag voor de raad te doen. Burg. Kottelenberg suggereert daarbij ook de overige infrastructuur te betrekken, bijv. de rondweg Ochten. Wethouder Van Wolfswinkel en wethouder Van Someren beamen dit. Mevr. Berends vraagt wanneer de uitkomsten van de MER bekend zijn. Dhr. Van Someren geeft aan dat dit pas na januari 2020 is. Afgesproken wordt dat wethouder Van Someren en wethouder Van Wolfswinkel i.s.m. raad/griffie de heimiddag zullen organiseren. Voorlopig wordt getracht deze begin 2020 te houden.

De raad stemt unaniem in met het voorstel, met dien verstande dat er geheimhouding wordt opgelegd gelijk voorstel 14.

Agendapunt 14 - Voorbereidingsbesluit tracé rondweg Opheusden

Voor de realisatie van de rondweg Opheusden dient een nieuw bestemmingsplan te worden opgesteld. De raad neemt hiervoor een voorbereidingsbesluit. Daarmee worden tevens ongewenste ontwikkelingen in dit gebied tegengegaan. Dit besluit dient in de Staatscourant gepubliceerd te worden. Na publicatie in de Staatscourant vervalt de geheimhouding en zijn alle stukken openbaar in te zien.

De publicatie op 2 oktober 2019 was als volgt:

/r/326bab94d4c211fa6a89a192010b7df6?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2F11226&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe maken bekend dat de gemeenteraad op 26 september 2019 heeft besloten een voorbereidingsbesluit (ex artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening) te nemen voor het tracé van de rondweg Opheusden. De raad verklaart hiermee voor dit gebied een bestemmingsplan te gaan maken en tot die tijd ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Op grond van artikel 3.3 lid 1 onder a Wabo dienen aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen of aanlegwerkzaamheden te worden aangehouden. De raad heeft tevens bepaald dat het verboden is het gebruik van gronden en/of bouwwerken te wijzigen.

Dit voorbereidingsbesluit geldt voor de duur van 1 jaar, is op 27 september 2019 in werking getreden en ligt ter inzage:

analoog: tijdens de openingstijden van het gemeentehuis Neder-Betuwe bij de receptie, Burgemeester Lodderstraat 20, 4043 KM Opheusden digitaal: www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.1740.vbOProndweg-bsl1

Tegen dit besluit staat geen bezwaar of beroep open.

Opheusden, 2 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe

 

Een nieuw college voor Neder-Betuwe

SGP SGP VVD CDA PvdA Neder-Betuwe 07-05-2018 00:00

Een nieuw college voor Neder-Betuwe

Het nieuwe college voor Neder-Betuwe is donderdagavond 26 april jl. gepresenteerd, gekozen en geïnstalleerd. De nieuw gekozen wethouders zijn mevrouw W.E.H. van Dijkhuizen (CDA), de heer S.H.R. van Someren (VVD) en de SGP-ers de heren J.W. Keuken en N. van Wolfswinkel. Bijzonderheid is wel dat beide SGP-wethouders unaniem werden verkozen. Door een van de (in)formateurs, de heer J. Pul, werd het proces van collegeonderhandelingen toegelicht.

Het proces van de coalitieonderhandelingen

De SGP heeft als de grootste partij naar algemeen gebruik het initiatief genomen voor besprekingen om te komen tot een nieuwe coalitie. De SGP-fractie heeft de heren Jan Pul en Kees van Tuijl gevraagd om de besprekingen te voeren en daarna de fractie te adviseren. De besprekingen begonnen op 24 maart met verkennende gesprekken over de speerpunten uit de verkiezingsprogramma’s van alle raadsfracties en over vragen, die aan alle fracties werden voorgelegd. Op 26 maart hebben de informateurs hun bevindingen gedeeld met de SGP-fractie. Deze koos voor verdere bespreking met CDA en VVD. Dit is per brief meegedeeld aan de fractievoorzitters.

Vervolgens zijn beiden aangewezen als formateur. Er is met SGP, CDA en VVD een hoofdlijnenakkoord opgesteld en er zijn wethouderskandidaten genoemd. Dit hoofdlijnenakkoord is met hulp van de griffier uitgewerkt tot een concept-coalitieprogramma. Op 21 april is de uitgewerkte versie naar de fractievoorzitters en het college gestuurd en op 23 april is het coalitieakkoord door de coalitiefracties getekend.De heer Pul overhandigt een exemplaar aan de voorzitter van de raad.

Toelichting door de coalitiepartijen

De heer Waasdorp (SGP) geeft namens de drie coalitiepartijen een korte omlijsting bij het coalitieprogramma. Dit programma is hier te bekijken.

“De afgelopen weken is er intensief overlegd en er is hard gewerkt om het coalitieakkoord voor deze raadsvergadering klaar te hebben. Niet alleen de formateurs hebben ons hierin vakkundig bijgestaan, ook spreken we onze waardering uit voor de ambtelijke ondersteuning en in het bijzonder de ondersteuning van onze griffier.In het programma is niet alles opgenomen. Bestaand beleid dat we willen voortzetten, is niet altijd expliciet benoemd; we hebben vooral aandacht gegeven aan de richting die we de komende vier jaar als coalitie op willen en de punten die we echt aandacht willen gaan geven.

De afgelopen jaren hebben we ons huishoudboekje op orde gebracht. Waar menig gemeente nog worstelt om een sluitende begroting te krijgen, zijn er in onze gemeente mooie overschotten, is er ruimte voor nieuw beleid en kunnen we zelfs structureel geld aan onze burgers teruggeven. Op dit gelegde fundament willen we de komende jaren doorwerken om van deze prachtige groeigemeente een nog mooiere te maken. U vindt in het coalitieprogramma de detailuitwerking, maar in aansluiting op de inleiding op het programma noemen we nu ook graag even de volgende speerpunten:

Verdere ontwikkeling ABC (Agro Business Centre) en de ontsluitingsweg te Opheusden Uitwerking Omgevingswet. Extra woningbouw voor alle doelgroepen. Verder vormgeven goede winkelvoorzieningen met waar nodig stimulerende rol van de gemeente. Uitkomsten evaluatie 3 decentralisaties verwerken. Uitvoering van de transformatie van de zorgverlening: dit is geen exclusieve taak van de overheid; zorg voor elkaar doen we met elkaar, waar nodig door inzet van professionals; de gemeente geeft voorlichting, faciliteit, stimuleert en coördineert. Volop inzet op preventie, niet als loze kreet, maar echte zinvolle preventie op diverse terreinen om waar mogelijk problemen te voorkomen en om dure zorg achteraf te vermijden. Samen met inwoners, verenigingen en maatschappelijke instanties een langetermijnvisie ontwikkelen over de manier waarop de verschillende verenigingen en met name sportverenigingen gezamenlijk gaan bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid van de inwoners en het krijgen dan wel houden van een goede leefbaarheid in alle kernen.

En daaromheen dient wat ons betreft de komende jaren een duidelijke langetermijnvisie ontwikkeld te worden. In dit coalitieprogramma hebben we met de diverse thema’s reeds een voorzet gegeven. Evenals een aantal jaren geleden lijkt het wijs als raad gezamenlijk daar in een aparte setting verder over te brainstormen, waarbij de heide dag van 5 juni a.s. een uitgelezen mogelijkheid lijkt.

Iets wat al langer een gevoel van onmacht geeft zijn de grote gemeenschappelijke regelingen en de invloed die we daar op uit kunnen oefenen. Niet expliciet genoemd in het programma, maar als coalitie willen we dat onze gemeente hierin een voortrekkersrol gaat nemen om vanuit de betrokken raden positief kritisch de besturen van deze regelingen te volgen en onze rol als kaderstellend en controlerend ook voor deze regelingen te verbeteren.

We hebben een ambitieus programma neergelegd, waaruit volop werk naar voren komt. De afgelopen periode heeft ook geleerd dat een college van drie wethouders erg kwetsbaar is. Reden om als drie partijen voor de komende vier jaren voor een steviger college van vier wethouders te kiezen.

We hebben met name vaart achter dit programma gezet om dit tijdig gereed te hebben zodat de inhoud meegenomen worden in het proces van de Kadernota die voor de zomer in de raad aan de orde komt. Tijdens de Kadernota kunnen we dan concrete keuzes maken en eventueel aanvullende inbreng meenemen. In de Kadernota kunnen we dan een heldere afweging maken van de financieel beschikbare middelen voor korte en langere termijn.

We nodigen hierbij dan ook de oppositie partijen uit om kritisch met ons mee te denken en met constructieve eigen voorstellen te komen, die we zeker op inhoud zullen beoordelen. Voorzitter, tot slot. Ook u staat weer voor een nieuwe periode als voorzitter van de raad èn voorzitter van het college van Burgemeester en Wethouders. U vervult uw rol met verve. We spreken de wens uit dat u even als afgelopen periode ook in de komende vier jaren toe zult zien op een zorgvuldig politiek proces, een levendig debat met als uitkomst een kwalitatief correcte besluitvorming. We wensen u veel wijsheid toe in de uitoefening van uw ambt.”

Verkiezing wethouders

Door de fractievoorzitters van de coalitiepartijen werden de volgende kandidaten voorgesteld:

SGP: de heren J.W. Keuken en N. van Wolfswinkel VVD: de heer S.H.R. van Someren CDA: mevrouw W.E.H van Dijkhuizen

Het raadsvoorstel is om vier full time wethouders te benoemen. De raad neemt dit voorstel aan met 12 stemmen vóór (SGP, CDA en VVD) en 7 stemmen tegen (CU, GB en PvdA).

De stemming van de wethouders gebeurt schriftelijk en per kandidaat. De uitslag is als volgt:

Mevrouw van Dijkhuizen: 12, mevrouw Berends: 6 en blanco 1 De heer Keuken: 19 De heer Van Someren: 13, blanco 6 De heer Van Wolfswinkel: 19 Beëdiging nieuwe wethouders

Mevrouw Van Dijkhuizen en de heren Keuken en Van Wolfswinkel leggen de eed af en de heer Van Someren legt de belofte af in handen van burgemeester Kottelenberg.

 

Download het coalitieprogramma

 

Coalitie SGP, CDA en VVD op hoofdlijnen akkoord

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 03-04-2018 00:00

Persbericht van formateurs Neder-Betuwe

Streven is om op 26 april het nieuwe college, met vier wethouders, te installeren.

De onderhandelaars van de SGP, het CDA en de VVD in Neder-Betuwe hebben na de verkiezingen van woensdag 21 maart 2018 besprekingen gevoerd met de intentie te komen tot een coalitie en college voor de jaren 2018 - 2022. De partijen hebben op hoofdlijnen elkaar gevonden. Verdere detaillering van de verschillende onderwerpen wordt in de komende weken ingevuld.

De partijen zijn tevens overeengekomen dat in deze periode het college van B&W vier wethouders zal tellen. De reden voor de uitbreiding ten opzichte van de huidige formatie van drie wethouders is gelegen in het feit dat er steeds meer taken worden overgeheveld vanuit het rijk naar de gemeente, waardoor het takenpakket van het college is toegenomen. Concreet betekent dit dat de SGP-fractie twee wethouders levert, het CDA en de VVD beide één wethouder.

De wethouderskandidaten die zijn voorgesteld door de fracties zijn: Hans Keuken (SGP), Nees van Wolfswinkel (SGP), Herma van Dijkhuizen (CDA) en Stefan van Someren (VVD).Het streven is om op 26 april het nieuwe college te installeren.

Jan PulKees van Tuijl

Jongerendebat Neder-Betuwe

SGP SGP VVD CDA PvdA Neder-Betuwe 19-02-2018 00:00

Scholieren Neder-Betuwe voeren diepgaande debatten over lokale thema’s

In een stampvolle raadzaal gingen op woensdag 14 februari leerlingen van de drie middelbare scholen uit Kesteren met elkaar in debat aan de hand van prikkelende stellingen. Team Van Lodenstein College werd nummer één. Beste debater was Meike Hartog van Helicon.

Het jaarlijkse jongerendebat stond dit keer natuurlijk in het teken van lokale thema’s. Want op 21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dit debat was daarmee de aftrap van een serie debatten in de aanloop naar de verkiezingen.

Democratie

Burgemeester Kottelenberg verwelkomde de aanwezigen en benadrukte het belang van democratie. “Democratie, dat is met elkaar in gesprek gaan, naar elkaar luisteren en met elkaar discussiëren en samen toewerken naar beslissingen. Luisteren en samen discussiëren zijn sowieso belangrijke vaardigheden, dus dit debat is ook belangrijk voor jullie toekomst.”

Stellingen

Aan de hand van stellingen debatteerden de teams waarbij tevoren was bepaald of je voor of tegen moest zijn. Goed om je te verplaatsen in anderen en je mening te vormen; extra moeilijk als je een andere mening bent toegedaan. Maar het ging uitstekend. Daarna kwamen nog twee stellingen aan bod waarover vrij kon worden gedebatteerd.

Jury

Ondertussen keek en schreef de jury die werd gevormd door Herma van Dijkhuizen (CDA), Amy Mathijssen (PvdA), Mimi Gunther (Gemeentebelangen), Gert Jan Meijering (SGP), Laurys Bennink (VVD), Tim van Ooijen (CU), Jannelie Tiggeloven (Jongerenraad Neder-Betuwe) en voorzitter Rob Benschop (wethouder). De jongeren oogstten bewondering. Rob Benschop: “Want jullie staan daar toch maar even. Mét microfoon en voor een volle zaal, je moet je hoofd erbij houden en ook nog een goed gesprek voeren. Petje af!”

De uitslag

Het was niet eenvoudig voor de jury om tot een unaniem oordeel te komen. Benschop “Er werd geluisterd, goed op elkaar ingespeeld en getracht om elkaar te overtuigen. Maar jullie stonden ook open voor een andere mening.” Toch sprong het team van het Van Lodenstein College er uit. “Wij hebben vooral gelet op de kracht van de argumenten. Jullie vulden elkaar goed aan en stonden er als een team, jullie luisterden en speelden in op wat werd gezegd.” Benschop gaf nog als tip mee aan iedereen “Let er op dat het altijd gaat om de inhoud en het proces, nooit om de persoon die het naar voren brengt, word nooit persoonlijk.“De individuele winnaars werden vervolgens bekendgemaakt: op nummer één Meike Hartog van Helicon, op nummer twee Arris Willemsen van VLC en Fleur Overeem van Pantarijn werd nummer drie.

Stemmen

Het publiek moedigde aan maar mocht zelf ook via Kahoot! stemmen over de stellingen. Dat leverde het volgende op.

Windturbines mogen overal buiten de bebouwde kom: 34 eens en 34 oneens. Sportverenigingen moeten geen subsidie van de gemeente krijgen: 23 eens en 49 oneens. Scholen moeten mobiele telefoons volledig verbieden: 14 eens 57 oneens. Scholen en winkels mogen zelf weten of zij energiedrankjes verkopen. Geen betutteling door de overheid! 37 eens en 32 oneens In een bruisende gemeente moeten we geluidsoverlast door evenementen accepteren: 41 eens en 25 oneens De gemeente moet jongerenketen stimuleren: 28 eens en oneens 38 Jongeren die andere jongeren pesten moeten in een gekleurde overall de groenstroken gaan schoffelen. 27 eens en 41 oneens Jongerenraad

Met zoveel jongeren in de raadzaal maakte voorzitter Richard Verwoert van de gelegenheid gebruik om de Jongerenraad Neder-Betuwe te promoten. “Sluit je bij ons aan om mee te denken en mee te doen in de gemeente Neder-Betuwe. Kijk op onze website en like ons op facebook.” www.facebook.com/jongerenraadnb

Verkiezingsdebatten

Na dit jongerendebat is het nu aan de kandidaten voor de gemeenteraad 2018-2022 om met elkaar in discussie te gaan. Dit gebeurt op vier avonden, waar steeds ook ruimte is voor inbreng vanaf de publieke tribune.

Debat over leefbaarheid in Ochten, Echteld en IJzendoorn: 27 februari (19.30 uur) in het Dorpshuis in Ochten Debat over leefbaarheid in Dodewaard, Hien en Wely: 6 maart (19.30 uur) in De Eng te Dodewaard Debat over leefbaarheid in Kesteren en Opheusden: 13 maart (19.30 uur) in Ons Dorpshuis te Kesteren Groot lijsttrekkersdebat in samenwerking met De Gelderlander: 15 maart (20.00 uur) in het gemeentehuis te Opheusden

Forse verlaging OZB

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 13-11-2017 00:00

Forse verlaging OZB

3% verlaging extraTijdens de begrotingsvergadering op donderdag 9 november is een amendement aangenomen om de OZB eenmalig met 3% extra te verlagen. De SGP vindt, samen met CDA en VVD, dat de hoge belastingdruk in Neder-Betuwe aanleiding is om daar snel wat aan te doen. Vorig jaar was al besloten om de automatische jaarlijkse inflatieverhoging te schrappen en vervolgens ook een vermindering van de OZB voor de komende vier jaar van 2% per jaar. Daar komt nu dus eenmalig 3% extra bij, zodat in 2018 de OZB opbrengst 5% lager zal zijn dan in 2017.

Hoge belastingdrukNa de herindeling kwam onze gemeente in een artikel 12-procedure. Om daar uit te komen is de OZB in die tijd verhoogd. In 2007 is vervolgens nog eens besloten om vier jaar op rij de OZB met 5% te verhogen. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een belastingdruk van 117% in 2017. Dit betekent dat huizenbezitters en ondernemers met bedrijfspanden in Neder-Betuwe 17% meer betalen dan landelijk gebruikelijk is. En dat is fors!

TeruggaveDe tijden zijn nu gelukkig beter. Er is meerjarig een fors overschot van enkele tonnen en het weerstandsvermogen ligt fors hoger dan de risico's die we lopen. De SGP vindt het dan ook tijd om de degenen die al zolang zoveel bijdragen aan onze gemeente wat terug te geven. Het is ons streven om de belastingdruk op termijn weer naar 100% te brengen. Uiteraard moeten we dit voorzichtig doen, met oog voor de risico's, de lopende verplichtingen en toekomstige plannen.

Algemene Beschouwingen 2018

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 08-11-2017 00:00

Bijdrage SGP tijdens de Algemene Beschouwingen 

Voorzitter,

Onlangs werd de alweer laatste begroting van deze raadsperiode aangeboden aan de gemeenteraad. Over het algemeen kunnen we tevreden zijn. We weten allemaal nog wel hoe we kort na de herindeling in 2002 verwerden tot een zogenaamde artikel 12-gemeente. Pas in 2007 lukte het ons om ons aan die status te ontworstelen. Dit betekende echter niet dat er toen veel ruimte ontstond voor nieuw beleid. Bovendien is er in die periode een behoorlijk beroep gedaan op de financiële draagkracht van onze inwoners en niet te vergeten onze ondernemers. Jaren van zuinig omgaan met de ons toevertrouwde gelden hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat u nu een begroting hebt kunnen aanbieden waarin er weer ruimte is voor nieuw beleid. Aan het begin van deze raadsperiode hebben we ingestoken op het fors verbeteren van de financiële positie van onze gemeente. We hebben dit samen met onze huidige coalitiepartners nog wat concreter gemaakt. Samen met de effecten van de aantrekkende economie hebben de voorgestelde bezuinigingen duidelijk resultaat.

De beoogde weerstandsratio is ruim gehaald. Overigens wordt de weerstandsratio fors positief beïnvloed door de opbrengsten van de precariorechten op ondergrondse kabels en leidingen. Deze opbrengsten zijn echter nog niet zeker vanwege de verschillende juridische procedures die er over worden gevoerd. Reden voor onze fractie om middels een amendement deze opbrengsten uit het weerstandsvermogen te halen om een te positief beeld van de weerstandsratio te voorkomen.

Doordat de huizenverkoop van met name nieuwe woningen weer duidelijk in de lift zit, hopen we dat de risico’s de komende jaren nog verder af zullen nemen. We denken met name aan de risico’s die de exploitatie van Casterhoven met zich meebracht: veel reeds verworven gronden en een stagnatie in huizenbouw en -verkoop. Naast het verlagen van de risico’s is het zelfs mogelijk de lasten voor onze burgers te verlagen. De komende jaren zal met name de OZB dalen. Onze inwoners verdienen het niet dat we met de hoogte van deze belasting boven het landelijk c.q. regionaal niveau blijven. Omdat de cijfers van onze gemeente inmiddels een mooi positief beeld geven, stelt onze fractie samen met CDA en VVD voor om de ingezette verlaging van de OZB per 1 januari 2018 eenmalig te versnellen met 3%.

Ook wat betreft de, volgens ons, te hoge kosten die gemoeid zijn met het begraven van onze overleden dierbaren is een aanpassing nodig. En zo zijn er meer zaken te noemen waar we de komende tijd aandacht aan moeten besteden. Opmerkingen dat we de ingezette bezuinigingen weer terug moeten draaien werpen we verre van ons. We willen er als fractie voor waken mee te doen aan deze kortetermijnpolitiek. Zuinig zijn met gemeenschapsgeld moet je niet alleen als het moet, maar vooral als het kan. Het ingezette beleid werpt duidelijk zijn vruchten af en moet worden voortgezet. De opmerking in de pers dat het verenigingsleven onder grote druk zou staan bestempelen wij als stemmingmakerij. Het verenigingsleven is er juist bij gebaat dat wij als gemeente een financieel voorzichtig én solide beleid voeren. Tenslotte zijn we niet alleen verantwoordelijk voor onze huidige inwoners, maar ook voor de generatie die DV na ons komt. 

Uit de recente tussentijdse verantwoording over de drie decentralisaties in het sociaal domein blijkt dat we wat betreft de uitgaven op de Participatiewet en de WMO fors overhouden en geld tekort komen op de Jeugdhulp. Er gaan enorme bedragen om in de uitvoering van de jeugdwet. We waarderen het dat het College inzet op preventie. We willen speciale aandacht vragen voor de preventie op het gebied van relatieproblemen en opvoeding. Relatieproblemen van ouders hebben vaak negatieve effecten op kinderen. Vanuit de wetenschap en de hulpverlening wordt de urgentie van adequate interventies en een dekkend aanbod van de ondersteuning benadrukt. Preventie kan er immers in veel gevallen voor zorgen dat niet alleen de problemen, maar ook het stijgen van maatschappelijke kosten wordt voorkomen. Het is de verantwoordelijkheid en het belang van gemeenten dat (escalatie van) relatieproblemen die negatieve effecten op kinderen hebben waar mogelijk worden voorkomen. Vroegtijdige begeleiding van ouders en kinderen is van groot belang, al dan niet in de context van (echt)scheiding. Om die reden dienen we een motie in om te komen tot meer preventieve maatregelen op dit punt. 

Het onderhoud van het openbaar groen moet de volle aandacht hebben. Ook wordt er de komende tijd fors geïnvesteerd in de lokale wegen, met name bermverhardingen. Een goede ontsluiting in westelijke richting is onontbeerlijk om het Agro Business Centrum in Opheusden te doen slagen. Vandaar dat wij een motie indienen, waarin we het college opdracht geven om te komen met een financieringsplan. De veiligheid van onze schoolgaande kinderen vraagt om aanpassing van het verkeersnet. Om de groei van de economie verder te bevorderen moet de lokale overheid haar faciliterende rol ten volle benutten. De gestage voortgang van de winkelconcentratieplannen brengt de nodige kosten met zich mee. Frequent overleg met de provincie en goede contacten met projectontwikkelaars hebben er toe geleid dat er na vele jaren ook weer woningen gebouwd gaan worden in Dodewaard. Dit betekent dat in 2018 waarschijnlijk in alle kernen gebouwd gaat worden. We willen vanaf deze plaats onze wethouder van volkshuisvesting bedanken voor zijn inzet in deze. Met de uitvoering van het accommodatiebeleid zullen de nodige euro’s gemoeid zijn. Met name in het dorp Dodewaard zijn de gemeentelijke accomodaties een zorgpunt. Hoewel de raad aan het begin van deze raadsperiode een aantal keren onrealistische plannen vanuit het college langs heeft zien komen, blijft het de insteek van onze fractie om tot een passende oplossing te komen. De gemeente regelt dit echter niet alleen, maar in samenspraak met diverse stakeholders. Dat daarbij allerlei belangen door elkaar heenlopen, betreurt onze fractie. Een nog verdere vertraging in het proces bevordert de leefbaarheid van de kern Dodewaard niet. Overwegende dat in Neder-Betuwe de sociaal economische gezondheidsverschillen groot zijn, hebben we samen met onze coalitiepartners besloten een bedrag op te nemen voor projectsubsidies waarbij ook het bedrijfsleven nadrukkelijk betrokken moet worden. 

Kortom, we zijn er nog niet. Er is alle reden het voortgezette beleid verder uit te werken. Onze ingediende moties/amendementen, die u separaat zijn toegestuurd, willen we, indien nodig, in een volgende termijn verder toelichten. 

 

Voorzitter,

Ik wil onze inbreng afsluiten met u als College van B&W te bedanken voor het vele werk dat bij het opstellen van deze begroting door u verricht is. Uiteraard betrek ik daarbij ook het ambtelijk personeel. Met u spreken we de wens uit dat we allen de kracht mogen ontvangen om een bijdrage te leveren aan de ambities van onze mooie en vitale gemeente, maar spreken we bovenal de wens uit dat God Zijn zegen wil verlenen over het werk dat ons als gemeente straks weer wacht. Het is onze overtuiging dat Hij ons werk, ons doen en ons laten, alleen kan zegenen als dat in overeenstemming is met Zijn Woord.

Bedankt.

Impuls voor het wegenonderhoud

SGP SGP ChristenUnie PvdA Groninger Belang VVD CDA Neder-Betuwe 24-07-2017 00:00

Impuls voor het wegenonderhoud

De gemeenteraad is het er unaniem over eens dat het wegenonderhoud van zodanige kwaliteit is, dat een extra impuls nodig is. In de centra moet gewerkt worden aan een hoog niveau, bij de overige wegen volstaat een basisniveau. Door CDA, SGP en VVD wordt via een motie extra aandacht voor het bermonderhoud gevraagd. De PvdA wil echter ook voor de centra in eerste instantie niet meer dan een basisniveau, waarna bezien moet worden wat er nog meer nodig is. Omdat een daarvoor samen met GB ingediend amendement niet wordt aangenomen, stemmen deze twee fracties tegen het wegenbeheerplan. Omdat de meerderheid wel instemt met het wegenbeheerplan, kan er gewerkt worden aan de noodzakelijke verbeteringen.

Toelichting wegenbeheerplan 2018-2021

Het huidige wegenbeheerplan verloopt in 2017. Er is een geactualiseerd wegenbeheerplan 2018-2021 opgesteld.

Het college stelt voor om:

het onderhoudsniveau ‘Basis’ te kiezen; in de kadernota 2018-2021 het aanvullende budget voor het onderhoudsniveau wegen scenario 2 ‘centrum Hoog, overige Basis’ op te nemen; in de kadernota 2018-2021 een budget voor het aanbrengen van bermverhardingen en toekomstige investeringen voor vervanging van wegen (kapitaallasten) op te nemen. Raadsdebat

Mevrouw Elzing (PvdA) geeft aan dat van de geplande uitgaven voor wegenonderhoud een bedrag van €800.000 niet is uitgegeven vanwege uitstel of soms door te late aanbesteding. Het basisniveau is niet op orde. Er is nu een inhaalslag gaande. Ze vraagt van de wethouder een update van de stand van zaken als het basisniveau niet wordt gehaald met daarbij een termijn wanneer dat wel het geval zal zijn. In een amendement Wegenbeheerplan, ook namens GB, stelt ze de raad voor om te besluiten eerst het wegenonderhoud op Basisniveau (scenario 4) te brengen. De wijziging bestaat uit het achterwege laten van onderhoudsniveau Hoog in de centra van de dorpen. Daarna moet bekeken worden of dit voldoende is. Zo niet, dan kan alsnog extra krediet beschikbaar gesteld worden voor de centra. Het PvdA-raadslid stelt ook voor om de inwoners te vragen om problemen te melden. Er liggen claims van € 10.000, vooral als gevolg van schade door defecte bermen. Ze vraagt het college om een goede registratie en evaluatie van de claims en de acties daarbij.

De heer Van der Lugt (CDA) dient mede namens SGP en VVD een motie bermonderhoud in met het verzoek om dit zo spoedig mogelijk structureel aan te pakken i.p.v. incidenteel opvullen van gaten. “De meicirculaire geeft daarvoor financiële ruimte. Vroeger opknappen van de bermen geeft wel meer kapitaalslasten, maar minder kosten aan claims.”

De heer De Vree (SGP) is gelukkig met de positieve financiële ontwikkeling. Hij stemt graag in met het collegevoorstel, ook met de extra gelden voor de centra. Hij is ook voor het eerder beginnen met het bermonderhoud. Per saldo zal dit niet duurder blijken te zijn. Hij geeft aan dat hij voor de centra wel iets meer als Basisniveau wil.

De heer Van Hattum (CU) stelt dat de gemeente geen extra geld moet uitgeven als het niet nodig is. Wel moet er aandacht zijn voor het tijdig opknappen van gebreken. Hij stemt in met het amendement.

Mevrouw Berends (GB) vraagt wat vervroegd bermonderhoud kost.

De heer Van der Lugt antwoordt dat dit €8.000 per jaar is, waarvan de uitgave een jaar naar voren getrokken wordt.

De heer W. Keuken (SGP) vraagt of hij het goed begrijpt, dat het amendement van PvdA en GB een lager kwaliteitsniveau in de centra wil dan het raadsvoorstel aangeeft.

Mevrouw Elzing antwoordt dat eerst het basisniveau gehaald moet worden. Dan moet je kijken of je dan een veilige situatie hebt. “Het moet sober, maar wel goed.”

Mevrouw Berends merkt op dat het amendement is gericht op de voetpaden, niet alleen in de centra, maar ook in de hele bebouwde kommen.

De heer Van Essen (VVD) is blij met het voorstel. “Dit gaat in de richting van integraal beheer van de openbare ruimte. De beleidsplannen versterken elkaar.”

Toelichting van het college

Wethouder Gerritsen zegt toe de raad op de hoogte te stellen van de inspectieresultaten. Er is nu een inhaalslag gaande. Hij verwacht dat bij de inspectie dit najaar het basisniveau nagenoeg bereikt zal zijn. Er komt een analyse van de claims met aandacht voor de oorzaken en de genomen acties. Het amendement vindt hij een politieke zaak; als de raad besluit, voert het college uit. De motie acht hij uitvoerbaar.

Raadsbesluit

Het amendement Wegenbeheerplan wordt verworpen met zeven stemmen voor (PvdA, GB, CU) en twaalf stemmen tegen (SGP, CDA en VVD).Het wegenbeheerplan wordt aangenomen met twaalf stemmen voor (SGP, CDA, VVD en CU) en zeven stemmen tegen (PvdA en GB).De motie Bermonderhoud wordt unaniem aangenomen.

PvdA gaat meewerken aan een visie voor zelfstandigheid van verenigingen

SGP SGP CDA PvdA Groninger Belang VVD ChristenUnie Neder-Betuwe 15-07-2017 00:00

PvdA gaat meewerken aan een visie voor zelfstandigheid van verenigingen

Een flink deel van de behandeling van de kadernota 2018-2021 werd gevuld met een discussie over het voortbestaan van de sportverenigingen. De heer Woldberg (PvdA) heeft forse kritiek op de wijze waarop de sportkoepel omgaat met de bezuinigingen en het feit dat onder andere de ondernemers in Neder-Betuwe meer aandacht krijgen dan deze verenigingen. De heer Waasdorp (SGP) roept hem op samen te werken aan een visie om te komen tot meer zelfstandigheid voor de verenigingen. Die handschoen neemt de heer Woldberg op. Daarnaast kwamen ook nog veel andere onderwerpen aan de orde.

Toelichting kadernota 2018-2021

In de kadernota worden de beleidskeuzes met bijbehorende financiële kaders voor de komende vier jaar beschreven, die vervolgens zijn verwerkt in de begroting 2018 en de meerjarenraming 2019-2021.

In deze kadernota wordt nieuw beleid voorgesteld. Het college wil investeren in intergemeentelijke en regionale samenwerking, in een goed ondernemersklimaat, in een regionaal energieloket en regionale projecten zoals mobiliteit, groener groen en wonen. Ook het college de logistieke sector stimuleren, uitvoering geven aan een klimaatnota, uitvoering geven aan de ontwikkeling van de veerhaven in Ochten en de herinrichting van de Hoofdstraat in Kesteren in combinatie met het realiseren van een vrij liggend fietspad langs de Broekdijk te Kesteren.

Ook stelt het college voor budget te reserveren voor toezicht en handhaving bewoning campings, het implementeren van de nieuwe omgevingswet en het uitvoeren wegenbeheer. Aan de ene kant wil eht college daarmee het wegenbeheer blijven uitvoeren op het basisniveau en aan de andere kant wil het college budgetten en investeringen beschikbaar hebben voor revitalisatie van wegen en bermverhardingen. Ook wil het college vanaf 2018 uitvoering geven aan de wens uit het coalitieakkoord 2.0 om de lastendruk voor de inwoners te verminderen door de OZB jaarlijks te verlagen met 2 %. 

Raadsdebat

Mevrouw Van Dijkhuizen (CDA): “Een kadernota vaststellen is keuzes maken, uitgangspunten vaststellen om een sluitende begroting te kunnen opstellen. In die begroting is dan ruimte voor nieuw beleid, dat het woonplezier in Neder-Betuwe doet toenemen. Er zijn ook minder populaire maatregelen zoals aanpak van illegaal wonen. Nu de meicirculaire meer financiële ruimte biedt heeft het college intussen verzocht onderwerpen op te nemen in de begroting, die niet in de Kadernota staan.” Daarvoor heeft ze samen met SGP en VVD een motie Meicirculaire opgesteld met het verzoek de onderwerpen alcoholmisbruik, ruimte voor agrariërs, 0,5 fte voor verkeer & vervoer/groen/natuur/cultuur en wegenbeheer op te nemen in de begroting. Nagenoeg alle punten uit het coalitieakkoord zijn uitgevoerd. Ze wenst het college inzicht en ambitie voor het opstellen van de begroting.

De heer Van Wolfswinkel (SGP) geeft aan dat er twee bronnen zijn om het beleid aan te toetsen: 1. Aan de norm van de Bijbel; dit is nodig om Gods zegen te vragen op ons werk. 2. Het coalitieprogramma. “Veel zaken zijn al verwezenlijkt, maar ook een coalitieprogramma is een dynamisch document. Voorbeelden zijn de bouw van Pantarijn op een andere plaats dan eerst bedoeld, daarmee samenhangend het fietspad langs de Broekdijk voor de vele scholieren, herinrichting van het centrum van Kesteren, invoering van de omgevingswet en regionale samenwerking i.v.m. de zelfstandigheid van de gemeente.” In dit verband wijst hij op de gemeente Tiel met zijn vele tekorten. “Het college heeft goed ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen.”

De heer Woldberg (PvdA) gaat hier op in en is blij met de geuite noodzaak tot samenwerking. “Als dit leidt tot herindeling, dan zeg ik daar geen nee tegen. Dat heet voortschrijdend inzicht. In de regio zoeken gemeentes elkaar op en wij zitten niet op een eiland.”

De heer Van Wolfswinkel vervolgt dat zijn fractie het college bedankt voor de aangeboden Kadernota 2018 en hij wenst de collegeleden Gods zegen toe voor de uitwerking van de laatste begroting van deze raadsperiode.(klik hier voor de volledige bijdrage van de heer Van Wolfswinkel)

De heer Van Someren (VVD) voegt nog toe dat zijn fractie blij is met de Kadernota en de link naar het coalitieakkoord. Hij wijst er op dat voor het eerst gewerkt is aan een lastenverlichting voor de komende jaren. Over de motie zegt hij dat er een relatie is met het wegenbeheerplan. “De motie is bedoeld om tegenstrijdigheid te voorkomen.”

De heer Woldberg merkt op dat nu een vrij steriele kadernota voorligt. “Waar de coalitiegenoten naar de tuin van de sociale huurwoningen kijkt, vergeten ze achter de voordeur te kijken. De nota legt veel nadruk op economie, stenen en bomen, maar ik mis de warme kijk op leefbaarheid en het welzijn van de inwoners. Aan verenigingen worden onrealistische, demotiverende bezuinigingen opgelegd; u breekt met dit beleid een bloeiend verenigingsleven af. De sportkoepel is alleen bezig met bezuinigingen terwijl het doel was om nieuw elan aan te boren.” Hij stelt dat ook de politie dit onderkent: zij verwachten meer problemen op straat door de bezuinigingen op jongerenwerk. “Voor PvdA is het niet te verkroppen dat de coalitie de ondernemers knuffelt, te weinig oog heeft voor de leefbaarheid en met enorme bedragen strooit om de boomkweeksector te promoten.” Zijn fractie is wel voor het ondersteunen van ondernemers, maar niet ten koste van het wegdrukken van het sociale domein.

De heer Waasdorp (SGP) gaat in op de klacht over de sportkoepel. Het gaat hem om wat destijds is overeengekomen vanuit de raad. “Als u met mij van mening bent dat het in gang gezette traject met de sportkoepel een behoorlijke uitdaging vormt voor de verenigingen, dan daag ik u uit om met ons naar structurele oplossingen te kijken.” Als voorbeeld noemt hij het initiatief van de heer Woldberg voor de fusie van twee Opheusdense sportclubs. “Nu gesuggereerd wordt om eens te kijken naar twee verenigingen, die het erg moeilijk hebben, schreeuwt u moord en brand.” 

De heer Woldberg antwoordt dat hij de sportverenigingen regelmatig bezoekt. Ieder kan bij hem altijd aankloppen voor ideeën. “Maar het is jammer dat de sportkoepel, die is opgezet om te komen met constructieve plannen, alleen maar bezig is geweest met bezuiniging en dat was toch niet de bedoeling.” Hij levert graag een constructieve bijdrage.

De heer Waasdorp (SGP) legt uit dat het ingezette traject met werkgroepen, die de verenigingen voorstellen doen, niet klopt met de voorstellen, die de coalitie destijds heeft gedaan. “De coalitie heeft er naar gekeken om verenigingen, die behoorlijk afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies, een zelfstandig leven te laten leiden. Het zou fijn zijn als u mee kunt doen naar het ontwikkelen van een visie. Ik denk dat we elkaar daar wel in kunnen vinden.”

De heer Woldberg neemt de handschoen graag op. “Met de huidige opzet is niets bereikt.” Aansluitend op een opmerking van mevrouw Berends (GB) vraagt hij zich af of de voorgenomen bezuinigingen nog wel nodig zijn. ”De afbraak van het vrijwilligerswerk, hoe ga je dat aan de verenigingen verkopen, zodat ze gemotiveerd blijven?” Ten slotte dient hij een motie Kinderarmoede in. “Ook in onze gemeente groeien kinderen in armoede op. Hiervoor komt geld beschikbaar van het Rijk. In de motie staat het verzoek aan het college om een plan te ontwikkelen zodat aanvullend op het huidige armoedebeleid ieder kind dat in armoede leeft wordt bereikt en zij gelijke kansen krijgen als iedereen. Daarvoor is samenwerking met fondsen, scholen, kerken en organisaties nodig. De gemeente Lingewaard is een goed voorbeeld.”

Mevrouw Berends (GB) vindt dat de Kadernota er goed uitziet. Op de meeste punten kan ze meegaan. Op de motie Meicirculaire merkt ze op dat zij niet voor extra (alcohol)controles is, omdat dit al in het huidige beleid zit. “Er is al genoeg geld naar het ABC toe.” De motie Kinderarmoede kan ze steunen zonder de genoemde termijn.

Mevrouw Elzing (PvdA) sluit over de motie Meicirculaire aan bij mevrouw Berends. “Het is onverstandig om dit extra geld direct uit te geven aan deze doelen.” Ze wijst er op dat uit een raadsbrief blijkt dat Neder-Betuwe een structureel tekort op het sociaal domein heeft van € 0,5 miljoen. “Ook daarom is het onverstandig om het geld van de meicirculaire direct uit te geven.” Ze dient samen met GB een motie relatie Wegenbeheerplan in om de besluiten van het wegenbeheerplan voorrang te geven in de verwerking in de gemeentebegroting 2018.

Besluitvorming

De raad stelt de Kadernota unaniem vast.De motie Meicirculaire wordt verworpen met zeven stemmen voor (PvdA, GB en CU) en twaalf stemmen tegen (SGP, CDA, VVD).De motie Relatie Wegenbeheerplan wordt verworpen met zeven stemmen voor (PvdA, GB en CU) en twaalf stemmen tegen (SGP, CDA, VVD).De heer Woldberg (PvdA) trekt de motie Kinderarmoede in na uitleg door de wethouder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.