Nieuws van politieke partijen in Nieuwkoop over SGP inzichtelijk

35 documenten

Een eerste stap naar komst kleine windmolens

ChristenUnie ChristenUnie SGP Nieuwkoop 18-02-2020 20:29

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1310843/379288/windmolen.jpg

Donderdag 6 februari is er door de gemeenteraad een motie over kleine windmolens met een ruime meerderheid aangenomen. De indieners van deze motie, waaronder de SGP-ChristenUnie, willen het mogelijk maken om kleine windmolens (maximaal 25 meter hoog) te plaatsen bij agrarische bedrijven. In het huidige bestemmingsplan is een aantal jaren door een meerderheid van de gemeenteraad op het laatste moment niet toegestaan. In de gemeente om ons heen zoals Kaag en Braassem, zijn mooie voorbeeld te vinden dat deze kleine windmolens prima in het landschap passen en een substantiële bijdrage leveren aan de energiebehoefte van agrarische bedrijven. Zeker in combinatie met zonnepanelen kan dit de omslag naar duurzame energieopwekking betekenen. Wethouder Guus Elkhuizen sputterde nog tegen en was niet echt enthousiast. Hij vond de motie vroeg komen. De meerderheid was het niet met hem eens en stemde in met de motie. De motie was reeds een compromis om een meerderheid te creëren en vraagt in eerst instantie om een onderzoek naar de mening van de inwoners. We hadden als fractie graag een grotere stap gemaakt omdat boeren om deze techniek vragen en we samen een uitdagende opgave hebben om de doelstellingen in het kader van de energietransitie te halen. Maar alle beetjes helpen.

Een eerste naar komst kleine windmolens

ChristenUnie ChristenUnie SGP Nieuwkoop 14-02-2020 08:06

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1310843/379288/windmolen.jpg

Donderdag 6 februari is er door de gemeenteraad een motie over kleine windmolens met een ruime meerderheid aangenomen. De indieners van deze motie, waaronder de SGP-ChristenUnie, willen het mogelijk maken om kleine windmolens (maximaal 25 meter hoog) te plaatsen bij agrarische bedrijven. In het huidige bestemmingsplan is een aantal jaren door een meerderheid van de gemeenteraad op het laatste moment niet toegestaan. In de gemeente om ons heen zoals Kaag en Braassem, zijn mooie voorbeeld te vinden dat deze kleine windmolens prima in het landschap passen en een substantiële bijdrage leveren aan de energiebehoefte van agrarische bedrijven. Zeker in combinatie met zonnepanelen kan dit de omslag naar duurzame energieopwekking betekenen. Wethouder Guus Elkhuizen sputterde nog tegen en was niet echt enthousiast. Hij vond de motie vroeg komen. De meerderheid was het niet met hem eens en stemde in met de motie. De motie was reeds een compromis om een meerderheid te creëren en vraagt in eerst instantie om een onderzoek naar de mening van de inwoners. We hadden als fractie graag een grotere stap gemaakt omdat boeren om deze techniek vragen en we samen een uitdagende opgave hebben om de doelstellingen in het kader van de energietransitie te halen. Maar alle beetjes helpen.

Juridische Route Ambulancezorg

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Nieuwkoop 14-01-2020 09:52

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1283358/379288/ambulance-3676918_1920.jpg

In vergadering van de gemeenteraad van 4 juli 2019 hebben D66 en de SGP-ChristenUnie de andere fracties gewezen op het feit dat er in de voorjaarsnota geen aandacht wordt gegeven aan de inzet voor verbetering van de ambulancezorg in onze gemeente. Dit is al jarenlang een heikel onderwerp in onze gemeente dat ook inmiddels de landelijk politiek heeft bereikt.
Het is voor inwoners van onze gemeente belangrijk te kunnen rekenen op de komst van een ambulance in geval van nood voor het gevoel van veiligheid. De prestatienormen voor de ambulancezorg in Nederland geregeld zijn in de Tijdelijke Wet Ambulancezorg en de Regeling Tijdelijke Wet Ambulancezorg» Art. 7.1 van deze regeling luidt: 'De Regionale Ambulancevoorziening zorgt ervoor dat ondernormale omstandigheden in ten minste 950Zo van de Al-meldingen een ambulance binnen 15minuten na aanname van de melding ter plaatse is. De Regionale ambulancevoorziening kanhier in overleg met de zorgverzekeraars in de regio gemotiveerd van afwijken.» Art 7.3 van deze regeling luidt: 'De Regionale Ambulancevoorziening analyseert periodiek deoorzaken van overschrijding van de 15 minuten responstijd en neemt maatregelen om dezezoveel mogelijk te voorkomen'» Art 2.3 van de regeling luidt: 'De Regionale Ambulancevoorziening kan in overleg met dezorgverzekeraars in de regio gemotiveerd afwijken van de spreiding van standplaatsen vanhet in bijlage 1 opgenomen referentiekader, mits de spreiding van de standplaatsen zodanigis dat in de desbetreffende regio minstens 970Zo van de bevolking binnen 15 minutenresponstijd kan worden bereikt door een ambulance'Er zijn in onze gemeente al tijden structureel achterblijvende prestaties ten opzichte van de landelijkenorm van een aanrijtijd van 15 min in 950Zo van de Al-spoedsituaties. Dit leidt tot onrust en zorgen bij inwoners van onze gemeente, met name in de Woerdense Verlaat.
We hebben als gemeente vragen gesteld aan het RAV HM en verzekeraar. Dit leidt tot erkenning van de achterblijvende prestaties, maar niet lijkt te leiden tot een gevoel van urgentie. We hebben er, gezien de ervaringen in de afgelopen járen, een redelijk vermoeden bestaat dat dit gevoel van urgentie niet meer via de minnelijke weg van overleg binnen de regio alsnog zal ontstaan dat het probleem erkend is door verschillende Tweede Kamerleden, maar dat onzeker is of hun vragen kunnen leiden tot urgentie en actie
Daarom hebben we met een motie het college opgeroepen om zich met spoed te oriënteren opde mogelijkheden om de juridische weg te bewandelen om een rechterlijke uitspraak af te dwingen over de juiste interpretatie en hantering van de 95Xnorm uit de Tijdelijke wet ambulancezorg alsmede de mogelijkheden om inkoop van extra ambulancezorg voor onze gemeente via de rechter af te dwingen. Deze motie is unaniem door de gemeenteraad aangenomen.
Afbeelding: Afbeelding van André Muller via Pixabay

Zorglandschap

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD Nieuwkoop 14-01-2020 09:35

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1283357/379288/In gesprek met.jpg

Op 12 december bespraken we het visiedocument Zorglandschap Nieuwkoop. De SGP-ChristenUnie maakt zich zorgen over het te rooskleurige beeld dat van dit document uit gaat. Met name de noodkreet van de kleine zorgondernemers gaat ons aan het hart. De ervaringen met ‘Go’ zijn voor hen reden om voor de toekomst van hun zeer door de gemeenschap gewaardeerde zorgaanbod te vrezen. De wethouder kon onze zorgen niet wegnemen dat de kleine zorgverlener wederom het onderspit delft.De wethouder kon niet voldoende duidelijk maken hoe hard de verplichting is voor de hoofdaannemer om een bepaald percentage van het lumpsumbedrag te besteden aan het inzetten van kleine, lokale en/of specialistische aanbieders. We vrezen samen met de lokale kleine zorgaanbieders voor de keuzevrijheid van onze inwoners. Die is daardoor in het geding en daar zou de gemeenteraad pal voor moeten staan.  Onafhankelijke cliëntondersteuner blijft gelukkig bestaan maar komt van een externe partij. Tenslotte heeft met het aannemen van dit raadsvoorstel de gemeenteraad nauwelijks bijstuurmogelijkheden meer en is stuurloos. De SGP-ChristenUnie heeft een motie ingediend ‘Meer grip op lokale Zorg’ waarmee gepoogd werd in de overeenkomst met de hoofdaannemer mogelijkheden op te nemen waarmee de gemeenteraad aan grip houdt, aan het stuur blijft. Helaas bleef de coalitie stug de wethouder steunen en kregen we alleen steun van de D66 en de VVD. We blijven dit dossier volgen en zullen de wethouder scherp houden op de uitwerking in de praktijk.
Bijgevoegd: notie ‘Grip op lokale zorg’

Natuurlijk Nieuwkoop: er is onvoldoende draagvlak voor grootschalige inzet van windturbines en zonnevelden.

Natuurlijk Nieuwkoop Natuurlijk Nieuwkoop SGP D66 VVD CDA Nieuwkoop 11-03-2019 17:56

In de raadsvergadering van 7 maart jl. heeft de gemeenteraad, via een motie die door Natuurlijk Nieuwkoop werd ingediend, uitgesproken dat er onvoldoende draagvlak is verkregen voor het grootschalig uitrollen van windturbines en zonnevelden. Zoals bekend hebben deze vormen van energieopwekking vaak grote impact op inwoners van het gebied en op het open en groene landschap waaraan Holland Rijnland nog zo rijk is.

Daarnaast is Natuurlijk Nieuwkoop van mening dat de focus in de plannen van Holland Rijnland zo sterk gericht is op grootschalige inzet van windturbines en zonnevelden dat andere, nieuwere en ook kleinschaliger vormen niet of onvoldoende aan bod komen. Dit zal belemmerend werken op het beschikbaar komen van deze nieuwe ontwikkelingen. Verder moeten de lusten van de duurzame energieopwekking  daadwerkelijk aan het eigen gebied ten goede komen.. Ook is het aan de gemeenten om op grond van de omgevingsvisie te bepalen of windturbines en zonnevelden passend zijn in het gebied.

Dit is de uitkomst van het debat over een brief die het regionale samenwerkingsorgaan Holland Rijnland, waar ook Nieuwkoop lid van is, wil gaan sturen aan de provincie Zuid-Holland. Aanvankelijk wilde Holland Rijnland (HR) een concreet aanbod doen aan de provincie om het mogelijk te maken om dertig  3-megawatt- (of honderd 0,9-megawatt-) windturbines te plaatsen vóór 2026 alsmede 270 hectare zonnevelden. Inmiddels is de toon van het aanbod van HR aan de provincie teruggebracht tot een verzoek om ruimtelijk wat meer mogelijkheden te bieden en het idee dat opstelling van turbines langs de verkeersinfrastructuur mogelijk gemaakt zal kunnen worden.

Natuurlijk Nieuwkoop diende tijdens het debat over de brief van Holland Rijnland een motie in met bovengenoemde strekking. De motie werd aangenomen met de steun van SBN, VVD en SGP/CU. De fractie van D66 was tegen. Ook de CDA-fractie stemde tegen hoewel ze aangaven het wel met de bedoeling van de motie eens te kunnen zijn.

Het gevolg van het aannemen van de motie is dat de Nieuwkoopse vertegenwoordigers in het bestuur van Holland Rijnland op 13 maart het een en ander zullen verwoorden. Inmiddels is de inhoud van de motie ook bekend bij de andere deelnemers aan Holland Rijnland.

Algemene Beschouwingen 2018

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie SGP ChristenUnie Nieuwkoop 24-11-2018 15:44

Er is inmiddels al veel gefilosofeerd in de politiek over ‘bruggen slaan’.

Vorige week woensdag was het Hervormingsdag. Op deze dag herdenken protestanten dat vijf eeuwen geleden in de christelijke kerk opnieuw het geheim van het Evangelie werd ontdekt. Helderder dan ooit werd beleefd en beleden dat er maar één brug is geslagen tussen God en mens. Die brug is Jezus Christus, Gods Zoon. En deze boodschap geldt gelukkig veel langer dan de vier jaar waar de voorliggende begroting een overzicht van geeft.

Ik wil mijn bijdrage stilstaan bij een beperkt aantal punten (al leert het verleden dat de kleinste fracties vaak de meeste tijd nodig hebben). We doen ons best: afijn de punten zijn:

Onze gemeentelijke financiën

De omgevingswet en/of visie

Duurzaamheid

Recreatiewoningen

Verantwoording afleggen

Onze gemeentelijke financiën

U kent het uit de Bijbel ontleende gezegde bij de geschiedenis van Jozef in Egypte ‘na 7 vette jaren komen 7 magere jaren’. Nou, volgens mij zitten we alweer een tijdje in de vette jaren. En dat is te merken aan de vele ambities die we als gemeente hebben. En u weet, ambitieuze plannen kosten meestal veel geld. De portefeuillehouder Financiën heeft al een paar keer gewaarschuwd dat we de rode cijfers induiken en dat in een economisch welvarende tijd. De uitgaven stijgen te hard. De septembercirculaire is ook al niet al positief voor ons. Hoog tijd dus om eens de prioriteren welke ambities nou brood nodig zijn en welke nog wel even kunnen wachten. Ik doe de volgende voorzet. De energietransitie is een must en in ieders belang dus daarop beknibbelen is niet verstandig. We moeten dit, voor huidige en toekomstige generatie, als goede rentmeesters voortvarend aanpakken. Van Nieuwkoop een recreatievere gemeente maken of nog meer geld naar sport mag wat ons betreft wat lager op de prioriteitenlijst. Waar denken de andere fracties aan als we het over zaken hebben die we met z’n allen flink aan moeten pakken en

Weet u wat eeuwen geleden Jozef deed. Nou hij bereide Egypte uitmuntend voor in die 7 vette jaren om de 7 magere jaren goed door te komen. Daar kunnen we nog voorbeeld aan nemen door bijvoorbeeld niet elk sympathiek idee of voorstel ruimhartig te omarmen en te makkelijk te financieren maar hierbij de balans te zoeken wat haalbaar en betaalbaar is relatie met grote uitdagingen die we hebben. De broodnodig zaken die als gemeente moeten uitvoeren of we de noodzaak zien om aan de slag te gaan. Politiek is keuzes durven maken en ook van uitleggen waarom we ook wel eens ‘nee’ moeten verkopen. Een oproep aan de portefeuillehouder financiën om zijn ervaring en autoriteit vaker in te zetten om het uitgavepatroon van wethouders en raadsleden te beteugelen.

De omgevingswet en/of visie

De komende jaren wordt de Omgevingswet ingevoerd. Deze wet biedt een kans om een integrale ruimtelijke visie te ontwikkelen voor ons gemeente. Hoe houden we het dorpse karakter, hoe willen we zorgvuldig omgaan met de open ruimte? De spanning die kan ontstaan tussen belangen van bedrijven en omwonenden is daarbij een aandachtspunt. De omgevingswet beoogt de leefbaarheid te vergroten. Maar wordt dit ook de praktijk? Dit doel kan met bestaande en nieuwe situaties conflicteren. Nuchterheid en terughoudendheid met het stellen van nieuwe doelen is daarom van belang.

Een goed doordacht proces, leren van andere gemeenten en actief betrekken van belanghebbenden bij het opstellen van de omgevingsvisie, zijn wat ons betreft de kernzaken. We hebben de eerste ervaring opgedaan bij Buytenwech-Noord. Vandaag was de selectieprocedure van de bureaus die ons kunnen helpen bij het vormgeven van het participatietraject. Een belangrijke uitdaging waar we zeker professionele hulp bij kunnen gebruiken om die omvangrijke proces tot een succes te maken.

Duurzaamheid

Wij hebben de taak om zorgvuldig om te gaan met de schepping. Vervuiling van de lucht, verspilling van materialen en uitputting van hulpbronnen vormen een grote bedreiging voor de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid. De SGP-ChristenUnie zet daarom in op een snelle en volledige energietransitie binnen één generatie. Er is geen tijd te verliezen. Een schone en circulaire economie levert veel op voor ons en voor volgende generaties: een gezondere lucht, een beter klimaat en een sterkere economie. De gemeente heeft hierin een belangrijke rol.

Energiebesparing wordt topprioriteit. Auto’s zonder uitstoot en energie neutrale huizen worden de straks de norm. Materialen die de Schepper ons geeft willen wij niet verspillen, maar terugwinnen en hergebruiken. Bijna iedereen beseft dat we nu ingrijpende keuzes moeten maken voor de bescherming van waardevolle natuur en een verantwoorde omgang met ruimte en landschap in Nederland.

Verbinding lokaal-regionaal

Afstemming in de regio is essentieel, zodat je van elkaar kunt leren en slimme coalities kunt smeden (denk aan bijv. warmtevraag vs warmteaanbod). Binnen Holland-Rijnland zijn de eerste afspraken gemaakt. Maar we zijn er nog lang niet. De provinciale verkiezingen volgende jaar zullen ook effect hebben. De gekozen technieken voor duurzame energieproductie moet passend zijn bij Nieuwkoop. Over wel of geen windmolens wil ik nu geen discussie aan maar alle serieuze opties moeten wat ons betreft op tafel.

Participatie

Belangrijk is dat omwonenden nauw betrokken worden als het gaat om plannen voor energieopwekking, zoals windmolens, en kunnen meeprofiteren van de voordelen. Participatie zorgt ervoor dat lusten en lasten eerlijker worden verdeeld. Participatie kan op allerlei manieren: van een gebiedsgebonden bijdrage die terugvloeit naar de lokale samenleving tot een aandeelhouderschap van inwoners/coöperatie. Belangrijk is wel dat het participeren voor iedereen bereikbaar is (dus ook voor de kleinere portemonnee). Participatie zou hand in hand kunnen gaan met de levering van groene stroom aan inwoners/bedrijven.

Afscheid nemen van gas

De doelstelling is dat Nederland in 2050 geen aardgas meer gebruikt. Nieuwkoop bouwt sinds kort alleen nog maar gasloze woningen. Maar wat met al die bestaande woningen? Dit betekent nogal wat voor een huiseigenaar. Een inwoner moet wat ons betreft op 1 plek terecht kunnen voor zowel technische als financiële arrangementen om zijn eigen woning aan te passen aan de toekomst. Bij de aangeboden oplossingen zou het lokale bedrijfsleven een grote rol moeten spelen. Bij het financiële arrangement kan de gemeente een rol spelen (zo mogelijk samen met de provincie en/of Holland Rijnland) door een revolverend fonds* op te richten en daardoor andere investeerders aan te trekken. Collega Dors hinte hier tijdens de meningsvormende raad ook al op zo’n fonds. Wat ons betreft gaat het college hier serieus naar kijken. Wat zegt de wethouder daarop?

* In een revolverend fonds komt het uitgeleende geld weer terug zodat het opnieuw beschikbaar komt.

De SGP-ChristenUnie hoopte met het mede door haar destijds ingediende motie om nu echt en hopelijk voor het laatst te kijken naar hoe we als Nieuwkoop met recreatiewoningen en het legaliseren van permanent wonen willen omgaan. Duidelijkheid scheppen, dat vindt de SGP-ChristenUnie belangrijk. We hadden eerder een afwijzende reactie van de provincie gekregen en recent werd dit weer eens bevestigd. Nee is ook een antwoord. We naderen het moment dat we geen valse hoop moeten blijven geven, zolang bij hogere overheden tenminste het standpunt niet wijzigt. Wat dat betreft is het wel interessant wat er blijkbaar onze buurgemeente De Ronde Venen met de provincie heeft afgesproken. Het lijkt er op dat de duidelijkheid nog even op zich laat wachten. Wat is eigenlijk de laatste status op de parken als het gaat om de kosten die zij moeten gaan dragen?

Verantwoording afleggen

Dat wordt van ons volksvertegenwoordigers verwacht als we keuzes maken, vóór of tégen een raadsvoorstel, motie of amendement stemmen, ook straks. Er wordt van ons verwacht dat we de juiste keuze maken in het belang van onze inwoners.

zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld. Maar hoe zit dat dan met het bedrag wat we als individuele fracties krijgen? We verantwoorden al een aantal jaren helemaal niets. Dat is toch best wel vreemd, ook al gaat het niet om de grootste uitgaven van de gemeente Nieuwkoop. Maar toch, het gaat voor de grootste fractie om ruim € 6.000,- euro en de kleinste fracties om bijna € 4.000,- euro. Reken maar dat verenigingen, stichtingen, etc. met dit soort subsidies regelmatig moeten aangeven wat ze precies met subsidies hebben gedaan. Hoog tijd dus om op een eenvoudige en praktische manier als fracties onze fractievergoeding te verantwoorden. Vandaar het door mij in de meningsvormende raad besproken en aangekondigde motie om dit voortaan anders te doen. (zie bijlage)

Tenslotte…

Ter afsluiting van mijn bijdrage. Het zal menigeen ontgaan zijn maar het was gisteren dankdag voor arbeid en gewas. Vroeger was het wat bekender…Een goed bezinningsmoment om ziende op alle problemen om ons heen, zowel dichtbij en veraf, dankbaar te zijn dat Nieuwkoop en haar meeste inwoners nog zo welvarend zijn. Laat we deze dankbaarheid geven aan Diegene die dit toekomt. Die ons nog zoveel welwaard geeft ten opzichte van zoveel anderen andere in deze wereld die geen haar slechter of beter zijn.

Ik wens het college, de ambtelijke organisatie en onszelf als raad bij de uitvoering van de verantwoordelijke taak, ook in 2019, Gods de onmisbare zegen toe.

Elias van Belzen

Motie SGP-CU Verantwoording Fractievergoeding.pdf

Algemene Beschouwingen 2018

ChristenUnie ChristenUnie SGP Nieuwkoop 24-11-2018 15:44

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1235187/379288/vergader-hamerOnderstaand treft u de tekst aan van de door ons raadslid Elias van Belzen uitgesproken algemene beschouwingen

Bruggen slaan!

Er is inmiddels al veel gefilosofeerd in de politiek over ‘bruggen slaan’.

Vorige week woensdag was het Hervormingsdag. Op deze dag herdenken protestanten dat vijf eeuwen geleden in de christelijke kerk opnieuw het geheim van het Evangelie werd ontdekt. Helderder dan ooit werd beleefd en beleden dat er maar één brug is geslagen tussen God en mens. Die brug is Jezus Christus, Gods Zoon. En deze boodschap geldt gelukkig veel langer dan de vier jaar waar de voorliggende begroting een overzicht van geeft.

Ik wil mijn bijdrage stilstaan bij een beperkt aantal punten (al leert het verleden dat de kleinste fracties vaak de meeste tijd nodig hebben). We doen ons best: afijn de punten zijn:

Onze gemeentelijke financiën De omgevingswet en/of visie Duurzaamheid Recreatiewoningen Verantwoording afleggen

Onze gemeentelijke financiën

U kent het uit de Bijbel ontleende gezegde bij de geschiedenis van Jozef in Egypte ‘na 7 vette jaren komen 7 magere jaren’. Nou, volgens mij zitten we alweer een tijdje in de vette jaren. En dat is te merken aan de vele ambities die we als gemeente hebben. En u weet, ambitieuze plannen kosten meestal veel geld. De portefeuillehouder Financiën heeft al een paar keer gewaarschuwd dat we de rode cijfers induiken en dat in een economisch welvarende tijd. De uitgaven stijgen te hard. De septembercirculaire is ook al niet al positief voor ons. Hoog tijd dus om eens de prioriteren welke ambities nou brood nodig zijn en welke nog wel even kunnen wachten. Ik doe de volgende voorzet. De energietransitie is een must en in ieders belang dus daarop beknibbelen is niet verstandig. We moeten dit, voor huidige en toekomstige generatie, als goede rentmeesters voortvarend aanpakken. Van Nieuwkoop een recreatievere gemeente maken of nog meer geld naar sport mag wat ons betreft wat lager op de prioriteitenlijst. Waar denken de andere fracties aan als we het over zaken hebben die we met z’n allen flink aan moeten pakken en ook wat er wat minder kan?

Weet u wat eeuwen geleden Jozef deed. Nou hij bereide Egypte uitmuntend voor in die 7 vette jaren om de 7 magere jaren goed door te komen. Daar kunnen we nog voorbeeld aan nemen door bijvoorbeeld niet elk sympathiek idee of voorstel ruimhartig te omarmen en te makkelijk te financieren maar hierbij de balans te zoeken wat haalbaar en betaalbaar is relatie met grote uitdagingen die we hebben. De broodnodig zaken die als gemeente moeten uitvoeren of we de noodzaak zien om aan de slag te gaan. Politiek is keuzes durven maken en ook van uitleggen waarom we ook wel eens ‘nee’ moeten verkopen. Een oproep aan de portefeuillehouder financiën om zijn ervaring en autoriteit vaker in te zetten om het uitgavepatroon van wethouders en raadsleden te beteugelen.

De omgevingswet en/of visie

De komende jaren wordt de Omgevingswet ingevoerd. Deze wet biedt een kans om een integrale ruimtelijke visie te ontwikkelen voor ons gemeente. Hoe houden we het dorpse karakter, hoe willen we zorgvuldig omgaan met de open ruimte? De spanning die kan ontstaan tussen belangen van bedrijven en omwonenden is daarbij een aandachtspunt. De omgevingswet beoogt de leefbaarheid te vergroten. Maar wordt dit ook de praktijk? Dit doel kan met bestaande en nieuwe situaties conflicteren. Nuchterheid en terughoudendheid met het stellen van nieuwe doelen is daarom van belang.

Een goed doordacht proces, leren van andere gemeenten en actief betrekken van belanghebbenden bij het opstellen van de omgevingsvisie, zijn wat ons betreft de kernzaken. We hebben de eerste ervaring opgedaan bij Buytenwech-Noord. Vandaag was de selectieprocedure van de bureaus die ons kunnen helpen bij het vormgeven van het participatietraject. Een belangrijke uitdaging waar we zeker professionele hulp bij kunnen gebruiken om die omvangrijke proces tot een succes te maken.

Duurzaamheid

Wij hebben de taak om zorgvuldig om te gaan met de schepping. Vervuiling van de lucht, verspilling van materialen en uitputting van hulpbronnen vormen een grote bedreiging voor de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid. De SGP-ChristenUnie zet daarom in op een snelle en volledige energietransitie binnen één generatie. Er is geen tijd te verliezen. Een schone en circulaire economie levert veel op voor ons en voor volgende generaties: een gezondere lucht, een beter klimaat en een sterkere economie. De gemeente heeft hierin een belangrijke rol.

Energiebesparing wordt topprioriteit. Auto’s zonder uitstoot en energie neutrale huizen worden de straks de norm. Materialen die de Schepper ons geeft willen wij niet verspillen, maar terugwinnen en hergebruiken. Bijna iedereen beseft dat we nu ingrijpende keuzes moeten maken voor de bescherming van waardevolle natuur en een verantwoorde omgang met ruimte en landschap in Nederland.

Verbinding lokaal-regionaal

Afstemming in de regio is essentieel, zodat je van elkaar kunt leren en slimme coalities kunt smeden (denk aan bijv. warmtevraag vs warmteaanbod). Binnen Holland-Rijnland zijn de eerste afspraken gemaakt. Maar we zijn er nog lang niet. De provinciale verkiezingen volgende jaar zullen ook effect hebben. De gekozen technieken voor duurzame energieproductie moet passend zijn bij Nieuwkoop. Over wel of geen windmolens wil ik nu geen discussie aan maar alle serieuze opties moeten wat ons betreft op tafel.

Participatie

Belangrijk is dat omwonenden nauw betrokken worden als het gaat om plannen voor energieopwekking, zoals windmolens, en kunnen meeprofiteren van de voordelen. Participatie zorgt ervoor dat lusten en lasten eerlijker worden verdeeld. Participatie kan op allerlei manieren: van een gebiedsgebonden bijdrage die terugvloeit naar de lokale samenleving tot een aandeelhouderschap van inwoners/coöperatie. Belangrijk is wel dat het participeren voor iedereen bereikbaar is (dus ook voor de kleinere portemonnee). Participatie zou hand in hand kunnen gaan met de levering van groene stroom aan inwoners/bedrijven.

Afscheid nemen van gas

De doelstelling is dat Nederland in 2050 geen aardgas meer gebruikt. Nieuwkoop bouwt sinds kort alleen nog maar gasloze woningen. Maar wat met al die bestaande woningen? Dit betekent nogal wat voor een huiseigenaar. Een inwoner moet wat ons betreft op 1 plek terecht kunnen voor zowel technische als financiële arrangementen om zijn eigen woning aan te passen aan de toekomst. Bij de aangeboden oplossingen zou het lokale bedrijfsleven een grote rol moeten spelen. Bij het financiële arrangement kan de gemeente een rol spelen (zo mogelijk samen met de provincie en/of Holland Rijnland) door een revolverend fonds* op te richten en daardoor andere investeerders aan te trekken. Collega Dors hinte hier tijdens de meningsvormende raad ook al op zo’n fonds. Wat ons betreft gaat het college hier serieus naar kijken. Wat zegt de wethouder daarop?

* In een revolverend fonds komt het uitgeleende geld weer terug zodat het opnieuw beschikbaar komt.

Recreatiewoningen

De SGP-ChristenUnie hoopte met het mede door haar destijds ingediende motie om nu echt en hopelijk voor het laatst te kijken naar hoe we als Nieuwkoop met recreatiewoningen en het legaliseren van permanent wonen willen omgaan. Duidelijkheid scheppen, dat vindt de SGP-ChristenUnie belangrijk. We hadden eerder een afwijzende reactie van de provincie gekregen en recent werd dit weer eens bevestigd. Nee is ook een antwoord. We naderen het moment dat we geen valse hoop moeten blijven geven, zolang bij hogere overheden tenminste het standpunt niet wijzigt. Wat dat betreft is het wel interessant wat er blijkbaar onze buurgemeente De Ronde Venen met de provincie heeft afgesproken. Het lijkt er op dat de duidelijkheid nog even op zich laat wachten. Wat is eigenlijk de laatste status op de parken als het gaat om de kosten die zij moeten gaan dragen?

Verantwoording afleggen

Dat wordt van ons volksvertegenwoordigers verwacht als we keuzes maken, vóór of tégen een raadsvoorstel, motie of amendement stemmen, ook straks. Er wordt van ons verwacht dat we de juiste keuze maken in het belang van onze inwoners. Én zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld. Maar hoe zit dat dan met het bedrag wat we als individuele fracties krijgen? We verantwoorden al een aantal jaren helemaal niets. Dat is toch best wel vreemd, ook al gaat het niet om de grootste uitgaven van de gemeente Nieuwkoop. Maar toch, het gaat voor de grootste fractie om ruim € 6.000,- euro en de kleinste fracties om bijna € 4.000,- euro. Reken maar dat verenigingen, stichtingen, etc. met dit soort subsidies regelmatig moeten aangeven wat ze precies met subsidies hebben gedaan. Hoog tijd dus om op een eenvoudige en praktische manier als fracties onze fractievergoeding te verantwoorden. Vandaar het door mij in de meningsvormende raad besproken en aangekondigde motie om dit voortaan anders te doen. (zie bijlage)

Tenslotte…

Ter afsluiting van mijn bijdrage. Het zal menigeen ontgaan zijn maar het was gisteren dankdag voor arbeid en gewas. Vroeger was het wat bekender…Een goed bezinningsmoment om ziende op alle problemen om ons heen, zowel dichtbij en veraf, dankbaar te zijn dat Nieuwkoop en haar meeste inwoners nog zo welvarend zijn. Laat we deze dankbaarheid geven aan Diegene die dit toekomt. Die ons nog zoveel welwaard geeft ten opzichte van zoveel anderen andere in deze wereld die geen haar slechter of beter zijn.

Ik wens het college, de ambtelijke organisatie en onszelf als raad bij de uitvoering van de verantwoordelijke taak, ook in 2019, Gods de onmisbare zegen toe.

Elias van Belzen

Een nieuwe coalitie, een nieuw coalitieprogramma

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie SGP ChristenUnie Nieuwkoop 24-11-2018 15:42

Coalitieprogramma

Voorzitter,  de SGP-ChristenUnie kan zich voor een groot deel vinden in dit het collegeprogramma Verbinden, vertrouwen, voortuitgaan. Dit omdat we zaken herkennen voor ons belangrijk zijn en ook een aanzienlijk deel een voortzetting van het huidige beleid betreft. Er ademt ook echt wel wat ambitie in dit akkoord. Misschien zelf wat te veel maar tegelijkertijd ook een hoog gehalte aan ‘we gaan het eerst onderzoeken’.

Een aantal punten loop ik met u door:

Als college willen we alle partijen in de raad betrekken bij het opstellen van beleid. Bij belangrijke onderwerpen vragen we bij de start al inbreng van alle fracties over de probleemstelling. We vragen hen in de loop van het traject inhoudelijk naar en betrekken ze.

Goed voornemen. We zien er naar uit. Achterkamertjes zijn soms onvermijdelijk maar proberen ze tot het uiterste te minimaliseren.

2. Strategischelobbyagenda Advies van de werkgroep Vlieghinder Groene Hart (VGH) bij de passage over Schiphol van het ontwerp-collegeprogramma. 2018 – 2022.

Hoe wordt dit nog meegenomen?

3. We laten de mogelijkheid aan lokale ondernemers om (door middel van een concreet principeverzoek) binnen de gemeentegrenzen hun bedrijf voort te zetten door zich, aansluitend op Nieuw Amstel, te vestigen op Nieuw Amstel Oost I.

Ik begreep dat er al een tijdje een aanvraag ligt van een voor de gemeenteraad bekende kweker. Hoe zit dat?

4. Arbeidsmigranten leveren een belangrijke bijdrage aan de Nieuwkoopse economie.

Let op de overlast in woningwijken en het te veel stoppen van mensen in te kleine woonoppervlakten.

5. In de gemeente Het genomen voorbereidingsbesluit met betrekking tot de Intratuinlocatie in Ter Aar wordt uitgevoerd. Het uitgangspunt daarbij is, dat de bestaande winkelcentra binnen de gemeente vitaal en levensvatbaar blijven.

Eens maar kunnen we dat waarmaken?

6. Uitvoering geven aan de motie dorpsplein Noorden en op basis van de resultaten van het onderzoek verfraaiing dorpsplein.

Prima, van SGP-ChrrstenUnie huize.

7. Wij willen groot vracht- en (land)bouwverkeer uit onze kernen weren (behoudens bestemmingsverkeer). Om dit te bereiken en het lokale wegennet te ontlasten zou het gebruik van provinciale wegen door (land)bouwverkeer mogelijk gemaakt moeten worden. We onderzoeken de mogelijkheden en wenselijkheid om doormiddel van aslastbeperkingen groot vracht- en (land)bouwverkeer van bepaalde wegen te weren. Wanneer dit zowel mogelijk als wenselijk blijkt, voeren we deze maatregel door. We handhaven het verbod op groot vracht- en (land)bouwverkeer door kern Ter Aar.

Landbouwlocaties moeten bereikbaar blijven.

8. Wmo en Tom in de buurt. We oriënteren ons daarom op de rol die we voor onszelf binnen het sociaal domein zien en hoe we het zorglandschap vorm willen geven. Hierbij zijn vragen van belang als:

wordt zorg alleen verleend door zorgaanbieders of gaan we een aantal zorgtaken zelf uitvoeren (inkopen of zelf organiseren)?

Willen we lokaal meer sturen en hoe richten we de governance bij regionale samenwerking dan in?

Organiseren we de inkoop regionaal of lokaal? Deze en andere belangrijke vraagstukken willen we de komende periode samen met zorgpartners, andere stakeholders en de raad verder uitwerken en beantwoorden. We zouden daarvoor graag de klankbordgroep sociaal domein weer in het leven roepen.

We vinden we het belangrijk om de behoefte van de inwoner centraal te stellen en niet de indeling naar zorgdomein of het betreffende budget Meer op de korte termijn, loopt na 2018 het contract voor maatschappelijke ondersteuning met Tom in de buurt af. We gaan met Tom in de buurt in gesprek over gewenste verbeteringen, waaronder de wens om kleine lokale zorgaanbieders te contracteren. We zetten in op maatschappelijke opvang en dagbesteding die meer in de buurt van mensen georganiseerd wordt en aantrekkelijker is. Het verenigingsleven zou hierbij een rol kunnenspelen. We betrekken de toename van het aantal PGB’s, en een eventuele oplossing hiervoor, bij de gesprekken met Tom in de buurt.

Een goede zaak waar we als SGP-ChristenUnie al jaren voor pleiten = Keuzevrijheid!

9. Vuurwerk. Om het veiligheidsgevoel van onze inwoners te vergroten, kijken wij naar mogelijkheden om de overlast van vuurwerk te verminderen.

Wat de SGP-ChristenUnie gaat u bepaalde zones vuurwerkvrij maken en meer centrale vuurwerkshows organiseren. Dat past ook beter in het duurzamer karakter wat we als Nieuwkoop willen uitstralen. Vuurwerk is onwijs milieuvervuilend!

10. Reserve grootschalige evenementen. Daarnaast stellen we een notitie grootschalige evenementen op, waarmee we ons beleid bepalen om grotere (niet-commerciële) evenementen te kunnen ondersteunen (bijvoorbeeld doormiddel van cofinanciering) en maken hiervoor budget beschikbaar.

Daar zijn we wat terughoudend in. Welke gevolgen heeft dat voor de steeds meer afkalvende zondagsrust? Als dit ingezet wordt voor centrale vuurwerkshows dan wordt dit al anders.

11. Openbaar vervoer. De komende periode wordt de concessie in het openbaar vervoer voor onze regio opnieuw aanbesteed. Wij zetten ons actief in voor de opwaardering van buslijn 147 bij de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer. Waarbij we zouden willen zien dat deze lijn een belangrijke verbinding tussen het zuidelijk en noordelijk deel van de randstad gaat vormen en een snellere verbinding wordt.

Kijk verder dan Zuid-Holland en probeer te forceren dat er een verandering op gang komt om dit meer in samenhang met aangrenzende provincies te doen.

12. Kostendekkendheid. We continueren het uitgangspunt dat wij voorproducten en diensten, waarvoor we leges of heffingen in rekening brengen, een kostendekkend tarief hanteren.

Wel zaken die we als gemeente verrichten kost meer dan het oplevert. De enige dienst waar nagenoeg elke inwoners een keer met te maken krijgt moet per se kostendekkend moet zijn, jawel de begraafplaats. Zetten we dit weg tegen de bouw van scholen, sport en nog talloze andere zaken waar we met het grootste gemak miljoenen voor op tafel leggen dan geeft dit te denken. Als SGP-ChristenUnie blijft zeggen dat dit op z'n zachts gezegd onlogisch is! Er zijn bij menigeen ook zorgen over het ruimen op de begraafplaats in Ter Aar waar nog een heel stuk bijgetrokken kan worden van het braakliggend terrein achter de begraafplaats. Ook hierin zien we dat we in Nieuwkoop veel meer gaan voor het bevorderen van bijvoorbeeld de cultuur, denk aan de aankoop van de schaatscollectie. Carpe Diem versus Memento Mori. Bij Sport en Cultuur wordt kostendekkendheid nooit leidend gemaakt. Waarom zijn we hierin zo selectief?

13. Verbinden

Na de raadsvergadering van vorig week lijkt dit woord nog niet bij elk raadslid goed tussen de oren te zitten. Motie behoud openbaar vervoer werd door 3 leden van de SBN om principiële reden geboycot. Waarom werd die raadsvergadering niet duidelijk wat de reden hiervoor werd niet toegelicht. Later bleek in de wandelgang dat dit komt omdat hier voornamelijk ging om leerlingen die naar De Driestar in Gouda gaan. Ja juist, een christelijk reformatorische school. Dus omdat goed openbaar is dus niet zo belangrijk voor kinderen die naar een christelijk school gaan. Een gevaarlijke mening die hopelijk tot bezinning leidt. Deze stellingname heeft in ieder geval niets met het woord ‘verbinden’ te maken.

Meneer de voorzitter, hoe gaat de SGP-ChristenUnie haar oppositierol vervullen? Zoals altijd constructief. Wel zullen we ons bij elk raadsvoorstel afvragen: Is dit goed voor Nieuwkoop en haar inwoners. Dient dit plan het algemeen belang? Zijn alle belangen tegen elkaar afgewogen?

Steeds zullen we kijken waar we kunnen bijdragen aan nog betere besluitvorming.

Wij zullen in ieder geval geen stukken tot hamerstuk verklaren als we tegen gaan stemmen. Wij vinden het fair om met het college en de fracties het gesprek aan te gaan in de raadsvergadering over waaróm we het wel of geen goed voorstel vinden of waarom we ergens principieel tegen zijn. Daar lopen we niet voor weg. Dat is wat wij verstaan onder transparantie.

Voorzitter, ik sluit af.

Wij feliciteren de coalitiepartijen en college. Zij krijgen een verantwoordelijke taak. Wij wensen het nieuwe college, deze coalitie en de hele gemeenteraad en de ambtenaren een goede samenwerking toe. Want we staan we allemaal voor dezelfde opdracht: het goede zoeken voor Nieuwkoop en haar inwoners.

In onze fractievergaderingen en elders bidden en zullen wij blijven bidden tot God voor Nieuwkoop en haar inwoners om kracht en ondersteuning.

Ik wens u veel wijsheid toe.

Elias van Belzen

Een nieuwe coalitie, een nieuw coalitieprogramma

ChristenUnie ChristenUnie SGP Nieuwkoop 24-11-2018 15:42

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1235188/379288/sgp-cu-nieuwkoopReactie van ons raadslid op het coalitieprogramma

Coalitieprogramma

Voorzitter,  de SGP-ChristenUnie kan zich voor een groot deel vinden in dit het collegeprogramma Verbinden, vertrouwen, voortuitgaan. Dit omdat we zaken herkennen voor ons belangrijk zijn en ook een aanzienlijk deel een voortzetting van het huidige beleid betreft. Er ademt ook echt wel wat ambitie in dit akkoord. Misschien zelf wat te veel maar tegelijkertijd ook een hoog gehalte aan ‘we gaan het eerst onderzoeken’.

Een aantal punten loop ik met u door:

Als college willen we alle partijen in de raad betrekken bij het opstellen van beleid. Bij belangrijke onderwerpen vragen we bij de start al inbreng van alle fracties over de probleemstelling. We vragen hen in de loop van het traject inhoudelijk naar en betrekken ze.  

Goed voornemen. We zien er naar uit. Achterkamertjes zijn soms onvermijdelijk maar proberen ze tot het uiterste te minimaliseren.

 2. Strategischelobbyagenda Advies van de werkgroep Vlieghinder Groene Hart (VGH) bij de passage over Schiphol van het ontwerp-collegeprogramma. 2018 – 2022.

Hoe wordt dit nog meegenomen?

 3. We laten de mogelijkheid aan lokale ondernemers om (door middel van een concreet principeverzoek) binnen de gemeentegrenzen hun bedrijf voort te zetten door zich, aansluitend op Nieuw Amstel, te vestigen op Nieuw Amstel Oost I. 

Ik begreep dat er al een tijdje een aanvraag ligt van een voor de gemeenteraad bekende kweker. Hoe zit dat?

 4. Arbeidsmigranten leveren een belangrijke bijdrage aan de Nieuwkoopse economie.

Let op de overlast in woningwijken en het te veel stoppen van mensen in te kleine woonoppervlakten.

 5. In de gemeente Het genomen voorbereidingsbesluit met betrekking tot de Intratuinlocatie in Ter Aar wordt uitgevoerd. Het uitgangspunt daarbij is, dat de bestaande winkelcentra binnen de gemeente vitaal en levensvatbaar blijven.

Eens maar kunnen we dat waarmaken?

 6. Uitvoering geven aan de motie dorpsplein Noorden en op basis van de resultaten van het onderzoek verfraaiing dorpsplein.

Prima, van SGP-ChrrstenUnie huize.

 7. Wij willen groot vracht- en (land)bouwverkeer uit onze kernen weren (behoudens bestemmingsverkeer). Om dit te bereiken en het lokale wegennet te ontlasten zou het gebruik van provinciale wegen door (land)bouwverkeer mogelijk gemaakt moeten worden. We onderzoeken de mogelijkheden en wenselijkheid om doormiddel van aslastbeperkingen groot vracht- en (land)bouwverkeer van bepaalde wegen te weren. Wanneer dit zowel mogelijk als wenselijk blijkt, voeren we deze maatregel door. We handhaven het verbod op groot vracht- en (land)bouwverkeer door kern Ter Aar.

Landbouwlocaties moeten bereikbaar blijven.

 8. Wmo en Tom in de buurt. We oriënteren ons daarom op de rol die we voor onszelf binnen het sociaal domein zien en hoe we het zorglandschap vorm willen geven. Hierbij zijn vragen van belang als:

wordt zorg alleen verleend door zorgaanbieders of gaan we een aantal zorgtaken zelf uitvoeren (inkopen of zelf organiseren)? Willen we lokaal meer sturen en hoe richten we de governance bij regionale samenwerking dan in? Organiseren we de inkoop regionaal of lokaal? Deze en andere belangrijke vraagstukken willen we de komende periode samen met zorgpartners, andere stakeholders en de raad verder uitwerken en beantwoorden. We zouden daarvoor graag de klankbordgroep sociaal domein weer in het leven roepen. 

We vinden we het belangrijk om de behoefte van de inwoner centraal te stellen en niet de indeling naar zorgdomein of het betreffende budget Meer op de korte termijn, loopt na 2018 het contract voor maatschappelijke ondersteuning met Tom in de buurt af. We gaan met Tom in de buurt in gesprek over gewenste verbeteringen, waaronder de wens om kleine lokale zorgaanbieders te contracteren. We zetten in op maatschappelijke opvang en dagbesteding die meer in de buurt van mensen georganiseerd wordt en aantrekkelijker is. Het verenigingsleven zou hierbij een rol kunnenspelen. We betrekken de toename van het aantal PGB’s, en een eventuele oplossing hiervoor, bij de gesprekken met Tom in de buurt. 

Een goede zaak waar we als SGP-ChristenUnie al jaren voor pleiten = Keuzevrijheid!

 9. Vuurwerk. Om het veiligheidsgevoel van onze inwoners te vergroten, kijken wij naar mogelijkheden om de overlast van vuurwerk te verminderen.

Wat de SGP-ChristenUnie gaat u bepaalde zones vuurwerkvrij maken en meer centrale vuurwerkshows organiseren. Dat past ook beter in het duurzamer karakter wat we als Nieuwkoop willen uitstralen. Vuurwerk is onwijs milieuvervuilend!

 10. Reserve grootschalige evenementen. Daarnaast stellen we een notitie grootschalige evenementen op, waarmee we ons beleid bepalen om grotere (niet-commerciële) evenementen te kunnen ondersteunen (bijvoorbeeld doormiddel van cofinanciering) en maken hiervoor budget beschikbaar. 

Daar zijn we wat terughoudend in. Welke gevolgen heeft dat voor de steeds meer afkalvende zondagsrust? Als dit ingezet wordt voor centrale vuurwerkshows dan wordt dit al anders.

 11. Openbaar vervoer. De komende periode wordt de concessie in het openbaar vervoer voor onze regio opnieuw aanbesteed. Wij zetten ons actief in voor de opwaardering van buslijn 147 bij de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer. Waarbij we zouden willen zien dat deze lijn een belangrijke verbinding tussen het zuidelijk en noordelijk deel van de randstad gaat vormen en een snellere verbinding wordt.

Kijk verder dan Zuid-Holland en probeer te forceren dat er een verandering op gang komt om dit meer in samenhang met aangrenzende provincies te doen.

 12. Kostendekkendheid. We continueren het uitgangspunt dat wij voorproducten en diensten, waarvoor we leges of heffingen in rekening brengen, een kostendekkend tarief hanteren.

Wel zaken die we als gemeente verrichten kost meer dan het oplevert. De enige dienst waar nagenoeg elke inwoners een keer met te maken krijgt moet per se kostendekkend moet zijn, jawel de begraafplaats. Zetten we dit weg tegen de bouw van scholen, sport en nog talloze andere zaken waar we met het grootste gemak miljoenen voor op tafel leggen dan geeft dit te denken. Als SGP-ChristenUnie blijft zeggen dat dit op z'n zachts gezegd onlogisch is! Er zijn bij menigeen ook zorgen over het ruimen op de begraafplaats in Ter Aar waar nog een heel stuk bijgetrokken kan worden van het braakliggend terrein achter de begraafplaats. Ook hierin zien we dat we in Nieuwkoop veel meer gaan voor het bevorderen van bijvoorbeeld de cultuur, denk aan de aankoop van de schaatscollectie. Carpe Diem versus Memento Mori. Bij Sport en Cultuur wordt kostendekkendheid nooit leidend gemaakt. Waarom zijn we hierin zo selectief?

13. Verbinden

Na de raadsvergadering van vorig week lijkt dit woord nog niet bij elk raadslid goed tussen de oren te zitten. Motie behoud openbaar vervoer werd door 3 leden van de SBN om principiële reden geboycot. Waarom werd die raadsvergadering niet duidelijk wat de reden hiervoor werd niet toegelicht. Later bleek in de wandelgang dat dit komt omdat hier voornamelijk ging om leerlingen die naar De Driestar in Gouda gaan. Ja juist, een christelijk reformatorische school. Dus omdat goed openbaar is dus niet zo belangrijk voor kinderen die naar een christelijk school gaan. Een gevaarlijke mening die hopelijk tot bezinning leidt. Deze stellingname heeft in ieder geval niets met het woord ‘verbinden’ te maken.

Meneer de voorzitter, hoe gaat de SGP-ChristenUnie haar oppositierol vervullen? Zoals altijd constructief. Wel zullen we ons bij elk raadsvoorstel afvragen: Is dit goed voor Nieuwkoop en haar inwoners. Dient dit plan het algemeen belang? Zijn alle belangen tegen elkaar afgewogen?

Steeds zullen we kijken waar we kunnen bijdragen aan nog betere besluitvorming.

Wij zullen in ieder geval geen stukken tot hamerstuk verklaren als we tegen gaan stemmen. Wij vinden het fair om met het college en de fracties het gesprek aan te gaan in de raadsvergadering over waaróm we het wel of geen goed voorstel vinden of waarom we ergens principieel tegen zijn. Daar lopen we niet voor weg. Dat is wat wij verstaan onder transparantie.

Voorzitter, ik sluit af.

Wij feliciteren de coalitiepartijen en college. Zij krijgen een verantwoordelijke taak. Wij wensen het nieuwe college, deze coalitie en de hele gemeenteraad en de ambtenaren een goede samenwerking toe. Want we staan we allemaal voor dezelfde opdracht: het goede zoeken voor Nieuwkoop en haar inwoners.

In onze fractievergaderingen en elders bidden en zullen wij blijven bidden tot God voor Nieuwkoop en haar inwoners om kracht en ondersteuning.

Ik wens u veel wijsheid toe.

Elias van Belzen

Stop op ontwikkeling Supermarkten Intratuin

VVD VVD SGP D66 CDA ChristenUnie Nieuwkoop 19-03-2018 08:15

Woensdagmorgen is bekend geworden dat de raad van Nieuwkoop heeft ingestemd met het nemen van een voorbereidingsbesluit om de mogelijke komst van supermarkten bij de Intratuin te voorkomen. Op initiatief van VVD, CDA, Natuurlijk Nieuwkoop, SGP-Christenunie en Fractie Mur is aan dit besluit gewerkt. Concreet betekent dit dat er gedurende een jaar geen supermarkten geëxploiteerd mogen worden en het bestaande bestemmingsplan gaat worden herzien. In de tussentijd moet de gemeente in gesprek met de ontwikkelaar om andere mogelijkheden voor de locatie te bekijken.

Vanuit de politieke partijen zijn zorgen geuit over de verkeersveiligheid, over de leefbaarheid en vitaliteit van het centrum en over de wenselijkheid van een nieuwe supermarktlocatie in de kern Ter Aar. Afgelopen weken is er in beslotenheid gewerkt aan het voorbereidingsbesluit. Donderdag 8 maart is dit besluit met 12 stemmen voor (Natuurlijk Nieuwkoop, CDA, VVD, SGP-Christenunie en de Fractie Mur) en 7 stemmen tegen (SBN en D66) aangenomen. De partijen roepen het College op om direct te starten met de gesprekken met de projectontwikkelaar om het project definitief van de baan te krijgen.

Volgens de initiatiefnemende politieke partijen moet er geluisterd worden naar de brede roep vanuit de gemeenschap tegen de ontwikkeling van een nieuwe supermarktlocatie. De veiligheid van de Kerkweg, de versnippering van het winkelbestand in Ter Aar, de zorgen vanuit de omwonenden, en de gevolgen voor de ander winkelcentra in de gemeente hebben ervoor gezorgd dat de partijen op korte termijn tot dit plan zijn gekomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.