Nieuws van CDA in Noord-Holland over PvdA inzichtelijk

11 documenten

CDA AGV ondersteunt nieuw Bestuursakkoord met stevige kritiek

CDA CDA VVD PvdA Noord-Holland 11-06-2019 12:40

Op 11 juni werd het nieuwe Dagelijks Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht gekozen door het Algemeen Bestuur, nadat eerder die avond het nieuwe Bestuursakkoord werd vastgesteld.De nieuwe coalitie is een voortzetting van de vorige coalitie, zonder het CDA. De nieuwe coalitie bestaat nu uit vier partijen: VVD, PvdA, Water Natuurlijk en Ongebouwd-LTO. Het CDA is sinds de waterschapsverkiezingen in het bestuur van waterschap AGV vertegenwoordigd met 2 zetels, 1 minder dan voor de verkiezingen. Fractievoorzitter Wim Zwanenburg nam geen afstand van het nieuwe Bestuursakkoord maar uitte wel stevige kritiek op de soms ronkende formuleringen.: "Het is toch te veel van: we gaan het anders doen, we gaan het beter doen, er moet een cultuurverandering komen e.d.. Ambities zijn prima, maar deze toonzetting vinden wij storend. Het DB wordt gevormd door 4 van de partijen die ook in de vorige coalitie van 5 partijen zaten. Dan kan je het toch niet geheel anders gaan doen? Temeer daar de vorige coalitiepartijen ook allen met grote tevredenheid terugkeken op de behaalde resultaten, het Jaarverslag 2018 en de Bestuursrapportage (jan-april 2019)". "Als je aan het begin van een nieuwe bestuursperiode staat zeg je natuurlijk dat je een extra stap wil zetten. Je moet het beleid ook aan je achterban verkopen. En dan moet het groener, greenwashing van bestaand beleid dus. Oude wijn in nieuwe ‘groene’ zakken……Sommige formuleringen trachten te verwoorden alsof het om nieuw beleid gaat, terwijl het al bestaand beleid is". "In hoofdlijnen kunnen we ons vinden in dit Bestuursakkoord. Wij zijn het ook eens met de nieuwe coalitie dat mede door de klimaatverandering de klassieke kerntaken van het waterschap zich verder ontwikkelen en dat er dus nieuwe taken bijkomen". "Wij vragen ons echt af hoe partijen die altijd aandringen op lage lasten zoals de VVD en zoals ook de fractie Ongebouwd-LTO dit voor hun rekening kunnen nemen? Het is nog al makkelijk om zo het geld bij de burger vandaan te halen!" "Er komt heel veel geld door de WOZ en aantallen inwoners bij AGV binnen". "Wij vinden het beter om meevallers te gebruiken om de schulden af te bouwen en onze financiële positie te verbeteren". "Anderzijds: wat moet, dat moet! Aan verdere verbetering van de waterkwaliteit is ons beslist veel gelegen. Om de KRW-doelstellingen te halen e.d.. Maar niet per se, om het beleid zogenaamd meer ambitieus, meer zogenaamd meer ‘groen’ of meer natuurvriendelijk of diervriendelijk te laten zijn! ". "U noemt de Bodemdaling 34 keer! Maar nergens wordt meer direct verwezen naar de Strategie Bodemdaling, die het vorige bestuur nog zeer recent heeft vastgesteld. En u wilt een nieuwe aanpak van de Bodemdaling al in 2021 gaan evalueren! Dat is binnen twee jaar. Wij zijn al blij als er dan al een aantal pilots zijn uitgerold. Het vergt immers grote investeringen. Door nu al voor 2021 een evaluatie aan te kondigen, ondergraaft u het draagvlak i.p.v. dat u het versterkt!". "U schrijft dat uw kennis gaat delen met anderen, maar vaak is het juist zo we zelf ook nog de nodige kennis moeten ontwikkelen. U schrijft terecht “dat nog maar moet blijken of een constant hogere grondwaterstand echt leidt tot minder bodemdaling, veenafbraak en uitstoot van broeikasgassen”. We moeten op dit gebied inderdaad nog veel kennis ontwikkelen, ook op het gebied van hydrologie!". "Het Bestuursakkoord dat voor ons ligt bevat nogal wat pretenties. Als het gaat om aanpassing aan de klimaatverandering, het inzetten van de energietransitie, kringloopeconomie, duurzaamheid, behoud en herstel van de biodiversiteit en verbetering van de waterkwaliteit wensen wij het nieuwe Dagelijks Bestuur veel succes. We hopen dat u behoedzaam opereert zodat u het draagvlak voor het noodzakelijke beleid niet zult verspelen. Het afscheid van onze DB-zetel, met dank aan de grote inzet van Gerard Korrel, stemt ons weemoedig. De CDA-fractie zal uw beleid zeer betrokken blijven volgen, we zullen u aanmoedigen en stimuleren en waar nodig zullen wij alternatieve voorstellen en amendementen indienen bij de uitgewerkte beleidsvoorstellen. Uiteindelijk dienen de belangen van onze inwoners centraal te staan, voor een land dat we door willen geven!". Zie hier de link naar het video-verslag van de extra ingelaste AB-vergadering van waterschap AGV. Zie hier de link naar het nieuwe Bestuursakkoord 'Waterbetrokken' 2019-2023 van waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Lees hier de volledige kritische bijdrage van de CDA-fractie n.a.v. het nieuwe Bestuursakkoord. Zie hier de link naar de eerdere bijdrage van het CDA in het formatieproces bij waterschap AGV. Zie hier de link naar de terugblik van Gerard Korrel op zijn bestuursperiode bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht. De CDA-fractie in waterschap Amstel, Gooi en Vecht bestaat uit de 2 algemene bestuursleden Wim Zwanenburg (fractievoorzitter) en Astrid Verweij-Bouwman en de 2 aanvullende Commissieleden Thijs Nell en Ron Wever.

CDA blij met positieve resultaten waterschap AGV over 2018

CDA CDA VVD PvdA Noord-Holland 31-05-2019 09:06

Op 29 mei 2019 werden in een Commissievergadering de Jaarstukken (Jaarverslag en Resultatenrekening) 2019 behandeld. Deze kregen een positief advies voor feitelijke formele vaststelling door het Algemeen Bestuur op 4 juli a.s. De vaststelling is dan slechts een hamerslag op de agenda. Het jaar 2018 kon door het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht worden afgesloten met een positief meevallend financieel resultaat, mede verklaard door de toenemende woningbouw, de stijgende WOZ-waarde van woningen en de aansluiting van het waterschap op de administratieve dienst Landelijke Voorziening WOZ. Hierdoor was de opbrengst van de waterschapbelastingen circa € 10 miljoen hoger dan verwacht. Deels is er sprake van een eenmalig inhaaleffect (opbrengst van belastingheffing over voorgaande jaren), deels is deze meeropbrengst structureel. Op de taak ‘zuiveringsbeheer’ is een positief resultaat gerealiseerd van € 2,5 miljoen. Begroot was een nadelig resultaat van € 1,6 miljoen; het resultaat is € 4,1 miljoen voordeliger uitgekomen dan begroot. De opbrengsten van de Zuiveringsheffing waren € 83,7 miljoen en zijn € 3,7 miljoen hoger dan begroot door een toename van het aantal huishoudens. Op de taak ‘watersysteembeheer’ is een positief resultaat gerealiseerd van € 3,6 miljoen. Begroot was een nadelig resultaat van € 2,3 miljoen; het resultaat is € 5,9 miljoen voordeliger uitgekomen dan begroot. De opbrengsten waren € 103,2 miljoen en zijn € 5,8 miljoen hoger dan begroot door de opwaartse bijstelling van de WOZ-waarden, een toename van het aantal huishoudens en opbrengsten voorgaande belastingjaren. Het jaar 2018 was het laatste volledige jaar van de bestuursperiode 2015 -2019. In de periode 2015-2019 maakte het CDA (toen nog vertegenwoordigd met 3 zetels in het Algemeen Bestuur, nu na de waterschap verkiezingen in maart 2019 met 2) deel uit van een coalitie van de fracties (VVD-PvdA-Water Natuurlijk-LTO-CDA) die het dagelijks bestuur van het waterschap vormden. Dit DB sloot een coalitieakkoord ‘Waterbewust’ met thema’s en doelen waarvan in 2018 weer een flink aantal zichtbaar tot realisatie is gekomen. Gerard Korrel was ons DB-lid. Waterschap AGV werkt steeds meer integraal, d.w.z. gezamenlijk met gemeenten om watertaken op te pakken. Sinds het nationale Bestuursakkoord Water 2011 is er afgesproken om in de ‘waterketen’ landelijk €450 miljoen per jaar te besparen door samenwerking tussen overheden, waarvan 12,5% voor gemeenten en de waterschappen. In 2018 is in aanvulling daarop een toekomstvisie gepresenteerd die is gebouwd op vier pijlers. De focus ligt op het benutten van technologische vooruitgang, passende maatregelen tegen digitale bedreigingen, doorontwikkeling van de regionale samenwerking en het implementeren van de Omgevingswet. De bekendste taak van het waterschap is bescherming tegen overstromingen en op dit thema, veiligheid, is ons waterschap met aansprekende projecten in het landelijk gebied en het stedelijk gebied zichtbaar geweest. Zo is bijvoorbeeld de Ringdijk Watergraafsmeer in Amsterdam in 2018 versterkt. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft deze dijk versterkt met een innovatieve aanpak waarbij de dijk met lange ankers vernageld werd aan de ondergrond. Dit in samenwerking met het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en samenwerkingsverband met aannemers. Door deze innovatieve aanpak was het mogelijk om de dijk te verbeteren met een minimale impact op de omgeving en met behoud van het groen op de dijk. Bodemdaling in veen- en kleigebieden kwam afgelopen jaar nadrukkelijk onder de aandacht in Nederland. In het kader van ‘toekomstbestendig en duurzaam’ heeft AGV de vaststelling van de Strategie Bodemdaling en de nota Peilbeheer voorbereid. Het waterschap heeft begin 2019 besloten het oppervlakte waterpeil bij het vaststellen van waterpeilen niet langer de bodemdaling te laten volgen. Dit is een trendbreuk in de geschiedenis van het waterschap en maakt deel uit van een bredere aanpak om bodemdaling te remmen. De bijdrage van het waterschap aan het oplossen van dit maatschappelijke probleem bestaat uit drie sporen: het vergroten van de kennis over mogelijke maatregelen, het versterken van de samenwerking met andere overheden op dit onderwerp en in gebiedsprocessen met bewoners, grondgebruikers en maatschappelijke partijen meedenken over de manier waarop remming van bodemdaling mogelijk is. Het jaar 2018 was een bijzonder jaar voor het thema ‘voldoende water’. We zullen 2018 herinneren als een extreem droog jaar. Voor het waterschap een test van het watersysteem en een opgave om de effecten van de droogte te beperken voor de natuur, de landbouw en de andere gebruikers. We hebben onder andere de dijken extra gecontroleerd, noodpompen bij Muiden geplaatst om voldoende zoet water vanuit het IJmeer naar de Vecht te pompen voor onze natuur en tegen de verzilting een tijdelijke dam geplaatst richting de Vinkeveense plassen en bijgedragen aan de plaatsing van een bellenscherm in het Amsterdam-Rijnkanaal door Rijkswaterstaat. In het project Toekomstbestendig watersysteem ARK-NZK gebied werken we met waterbeheerders (Rijkswaterstaat en de waterschappen) en provincies in de gehele regio samen om te kijken hoe we de robuustheid van het watersysteem kunnen vergroten, nu en in de toekomst. We kijken steeds vooruit hoe het watersysteem in het jaar 2100 moet functioneren. Microverontreinigingen en medicijnresten vormen een bedreiging voor onze waterkwaliteit. In 2018 is de Strategie Microverontreinigingen vastgesteld. Hierdoor is meer grip ontstaan op medicijnresten, microplastics en andere verstorende stoffen in drink- en oppervlaktewater. Na een zorgvuldige en uitgebreide voorbereiding van besluitvorming is op 24 mei 2018 de strategie microverontreinigingen door het Algemeen bestuur vastgesteld. De strategie bevat een kader voor de aanpak van microverontreinigingen en geeft richting aan bedrijfsvoering, investeringen, samenwerking en onderzoek en innovatie. In deze strategie worden voor de verschillende micro-stoffen ambitieniveaus, een visie, en bijbehorende maatregelen beschreven. Met de strategie zal AGV het gesprek met andere partijen aangaan. In 2018 spraken overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties over de vertaling van het Klimaatakkoord van Parijs in een nationaal Klimaatakkoord. Ook de waterschappen hebben een rol in het bevorderen van de duurzaamheid. Tijdens een beeldvormende sessie op 18 oktober 2018 is het Algemeen bestuur van AGV in gesprek gegaan over de mogelijkheden en kansen voor het waterschap in de energietransitie. Het Klimaatakkoord, thermische energie, circulaire economie en de samenwerking met andere overheden en organisaties stonden centraal. Tijdens deze bijeenkomst was er ook veel aandacht voor het toepassen van Nieuwe Sanitatie op Strandeiland (bij Amsterdam IJburg). Waterschap Amstel, Gooi en Vecht vindt het genieten van water ook belangrijk. In 2018 heeft ons waterschap meegedaan aan verschillende cultuurhistorische activiteiten zoals de Open Monumentendag en de Nationale Molendag. Daarnaast levert AGV een bijdrage aan het in stand houden van verschillende historische gemalen en andere waterschapsobjecten. De CDA-fractie in het algemeen bestuur van waterschap AGV kijkt tevreden terug op het jaar 2018. Wel blijven we kritisch over de ontwikkeling en gebrek aan voortuitgang in de posten Kwijtschelding en Oninbaar. De omvang van deze posten is in 2018 toch weer toegenomen t.o.v. het voorafgaande jaar. Zowel voor de Zuiveringsheffing als voor de Watersysteemheffing betreft het nog steeds meer dan 10% van de begrote inkomsten. Dat is teleurstellend, mede gezien het feit we in Nederland en ook in de regio Amsterdam een hoogconjunctuur beleven. Er blijven groepen die daar onvoldoende van profiteren. Wij zijn voor een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor die mensen die het echt nodig hebben, maar we weten ook dat er een grote gemeente is in ons waterschap die steeds de eigen financiële administratie en basisregistratie van inwoners onvoldoende op orde heeft (Amsterdam) en wij vinden dat het waterschap daar kritisch over moet blijven. We danken onze collega’s in het AB en DB van het waterschap AGV en de uitvoeringsorganisatie Waternet en iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan het positieve resultaat van 2018. Zie hier de link naar de pagina Kerngegevens van waterschap AGV uit het Jaarverslag 2019. Zie hier de Jaarstukken 2019 Amstel, Gooi van waterschap en Vecht.

CDA AGV levert input formatieproces

CDA CDA ChristenUnie VVD PvdA Noord-Holland 23-04-2019 10:18

CDA AGV levert input voor formatieproces DB waterschap. De CDA-fractie in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft bij de waterschapsverkiezingen op 20 maart 2 zetels behaald en daarmee verloor het CDA 1 zetel. In de afgelopen 10 jaar heeft het CDA in de coalitie die het Dagelijks Bestuur vormde steeds meegedaan, met Gerard Korrel als DB-lid namens het CDA. Op 21 maart werd door de nieuw verkozen waterschapsbestuurders een duiding gegeven van de uitslag van de verkiezingen, waarna door de grootste fractie, de VVD, een informateur werd aangesteld, de burgemeester van Oegstgeest, Emile Jaensch. Op 28 maart werd het nieuwe Algemeen Bestuur geïnstalleerd. Voor het CDA nemen Wim Zwanenburg en Astrid Verweij plaats in het bestuur. Fractievoorzitter Zwanenburg wil graag de samenwerking in de coalitie voortzetten. Na de gesprekken van de informateur met alle fracties werd uit het verslag duidelijk dat VVD, WaterNatuurlijk, PvdA en Ongebouwd/LTO samen een DB willen vormen met 4 DB-leden. Zij moeten het nog wel eens worden over de portefeuilleverdeling. Formateurs Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) en Ruud Grondel (Water Natuurlijk) begeleiden de partijen bij het schrijven van een coalitieakkoord. Ze hebben ook de 11 partijen in het AB gevraagd welke prioriteiten zij willen stellen voor het nieuwe Bestuursakkoord. Daarbij gaan zij uit van de 16 vragen die informateur Jaensch in zijn advies heeft benoemd. Het resultaat moet een coalitieakkoord zijn met brede steun binnen het algemeen bestuur. Informateur Jaensch noemde als de belangrijkste onderwerpen voor de formateurs de veranderende rol van het waterschap, de Klimaatverandering, de invoering van de Omgevingswet in 2020 en de Digitalisering. Het CDA heeft in het bestuur gepleit voor een DB bestaande uit 5 DB-leden, waaronder ook een vertegenwoordiger namens het CDA en de ChristenUnie, die tezamen ook 3 leden hebben, waarbij Jaap van As, nr. 3 op de kandidatenlijst voor het CDA bij de recente waterschapsverkiezingen als DB-kandidaat werd voorgesteld. Jaap van As zou dan een duaal DB-lid kunnen worden. Het waterschapsbestuur is, anders dan bij gemeenteraden en Provinciale Staten het geval is, monistisch, maar in de afgelopen bestuursperiode werd het dualisme ook al geïntroduceerd bij het waterschapsbestuur van AGV met DB-lid Peter Smit namens de VVD. Hij had wel stemrecht in het DB, maar niet in het AB. Daarbij werd afgesproken dat steeds minimaal 1 AB-lid van de VVD-fractie ook met het DB zou meestemmen, voor het geval er verschillende standpunten zouden zijn in het AB van het waterschap. Naar de mening van de CDA-fractie heeft dit, ondanks aanvankelijke bedenkingen, in de praktijk goed gewerkt. In de besprekingen in het nieuwe AB kreeg de kandidatuur namens CDA en ChristenUnie ook bijval van de fracties Bedrijven en 50Plus. Op 23 april heeft het CDA gevolg gegeven aan de uitnodiging van de beoogde coalitiepartijen om een bijdrage te leveren voor het Bestuursakkoord en daarbij 5 prioriteiten aan te geven. Het CDA vindt veel zaken belangrijk, maar heeft als bijdrage voor het Bestuursakkoord gekozen voor een vijftal punten, toegespitst op 1. Waterinformatie en participatie, 2. Draagvlak creëren bij uitvoering Strategie Bodemdaling, 3. Klimaatadaptatie, waterberging, bestrijden wateroverlast, 4. Waterkwaliteit, Deltaplan Amstel, maar ook verbeteren waterkwaliteit 'kleine wateren' en 5. De bestrijding van exoten. Op de nieuwspagina van het waterschap zijn alle bijdragen van de fracties en ook de brieven van de stakeholders terug te vinden. Zie ook: de standpunten in ons verkiezingsprogramma en onze standpunten op alfabet.

AGV stelt nieuwe Strategie Bodemdaling en nieuwe Nota Peilbeheer vast.

CDA CDA Partij voor de Dieren PvdA Noord-Holland 08-03-2019 18:11

Het tegengaan van de bodemdaling door een wijziging van het peilbeheer is binnen de waterschappen en ook bij AGV steeds meer een politiek thema, dat gekoppeld wordt aan de klimaatverandering en waarover verschillend wordt gedacht. Bij de bodemdaling door inklinking in de veenweidegebieden komen ook broeikasgassen vrij, dus er vindt ook emissie van CO2 plaats. Partijen zoals Water Natuurlijk, de PvdA en de Partij voor de Dieren willen zo snel mogelijk de bodemdaling stoppen en dat zou het CDA ook graag willen, maar niet door direct iedere peilverlaging te blokkeren. Bodemdaling is echter geen nieuw fenomeen, want met de drooglegging, de ontwatering, van West-Nederland, is het een proces dat al sinds het jaar 1100 aan de gang is. Vaak wordt er onvoldoende onderscheid gemaakt tussen het peilbeheer van het oppervlaktewater (het peilbeheer van de waterschappen) en de grondwaterstand (in beheer bij provincies, gemeenten en waterschappen). De landbouw krijgt vaak ten onrechte de zwarte piet toegespeeld. De bodemdaling heeft veel meer oorzaken, is ook complex en wordt zeker ook verergerd in perioden van droogte.

Exoten opsporen en bestrijden? Ja.

CDA CDA PvdA Noord-Holland 28-12-2018 16:11

In het NRC Handelsblad van 10 december 2018 schreef natuurliefhebber Aleid Offerhaus een opinieartikel. “Dood onder geen beding invasieve exoten en spoor ze niet op”, adviseerde zij. De meeste waterschappers denken hier anders over. Door de klimaatsverandering komen er voortdurend nieuwe soorten bij. Binnen deze groep hebben we te maken met een aantal invasieve exoten. Deze hebben om met Offerhaus te spreken “de euvele moed om schadelijk te zijn”. Dat wil zeggen dat ze inheemse soorten verdringen, en ook een aantasting vormen van andere natuurwaarden, zoals de biodiversiteit en de waterkwaliteit. Europa heeft een lijst opgesteld met bijna 50 van dergelijke schadelijke soorten. Exoten gevaar voor biodiversiteit en dijkstabiliteit Waterschappers hebben de ervaring dat invasieve exoten het leefmilieu van planten en dieren aantasten en inheemse soorten verdrijven. Dat maakt de natuur armer. Een voorbeeld, de Amerikaanse rivierkreeft. Deze heeft “de euvele moed” in daden omgezet: de inheemse kreeften zijn verdwenen als gevolg van een door hen geïmporteerde ziekte waar ze zélf immuun voor zijn. Doordat ze bodemplanten opvreten in sloten met goede waterkwaliteit, verslechtert de kwaliteit in een rap tempo. Als gevolg hiervan verslechteren de leefomstandigheden door achteruitgang van waterkwaliteit. Ook nemen de woekerende waterplanten toe die het licht wegnemen dat zo belangrijk is voor een goed ecologisch watermilieu. Ze graven gangen in natuurvriendelijke oevers en dijken. Daarmee bedreigen ze het leefmilieu van inheemse dieren en ook dat van de mens. Muskusratten en ganzen zijn ook niet gezond voor dijkveiligheid, leefmilieu voor dier en plant en waterkwaliteit. We begrijpen dan ook niet waarom een natuurliefhebber als Offerhaus de komst van invasieve exoten een verrijking noemt. De CDA-fractie in het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft regelmatig, tezamen met de PvdA fractie, aangedrongen op een meer adequate bestrijding van invasieve exoten. Het dagelijks bestuur neemt een te afwachtende houding aan en wil eerst resultaten van nader onderzoek (samen met de andere waterschappen) afwachten. Lakse houding van waterschap Bij de recente algemene beschouwingen hekelde de CDA-fractie de lakse houding van het waterschap in de bestrijding van de exoten, met name de rode rivierkreeften. Die worden voor onderzoek wel gevangen, maar vervolgens worden ze weer teruggezet. Zwanenburg noemde dat waanzin. De CDA-fractie pleit voor aflevering bij restaurants of bij de voedselbank. Volgens de CDA-fractie is inmiddels wel voldoende duidelijk dat de rode rivierkreeften oorzaak zijn van de verslechtering van de waterkwaliteit in een aantal plassen en niet een gevolg. Onderzoeken, zoals een recent onderzoek in opdracht van waterschap Rivierenland, tonen al voldoende aan dat deze gangengravers behoorlijke schade kunnen aan veroorzaken zoals lekkende kades en dat de Amerikaanse rivierkreeften ook leiden tot een afnamen van de biodiversiteit. Namens de CDA-fractie in het waterschap Amstel Gooi en Vecht, Wim Zwanenburg Zie ook: cda/agv/actueel/nieuws/vragen-over-invasieve-exoten-in-werkgebied-agv

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing

CDA CDA PvdA Noord-Holland 01-11-2018 15:50

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing categorie ‘Overig Ongebouwd’ zeer onwenselijk! Het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in meerderheid een motie aangenomen, ingediend door de PvdA- en CDA-fracties en medeondertekend door de fractie Water Natuurlijk, waarin het dagelijks bestuur wordt opgeroepen krachtig te lobbyen voor een wijzing van de wet- en regelgeving m.b.t. de waterschap belastingen, zodat voorkomen kan worden dat de categorie ‘Ongebouwd’ (agrarische landeigenaren) jaarlijks disproportionele verhogingen van de watersysteemheffing krijgt gepresenteerd. De voor de waterschappen bij wet verplichte systematiek van de kostentoedeling leidt er bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht toe dat agrariërs meerdere jaren achtereen forse tariefsverhogingen opgelegd krijgen, die veel hoger zijn dan die van de andere categorieën (Ingezetenen, Gebouwd en Natuur). Voor 2019 wordt de tariefsverhoging voor de categorie Ongebouwd geraamd op 10,4% Deze forse tariefsverhogingen zijn een gevolg van het feit dat het agrarisch areaal van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de afgelopen 15 jaar fors is afgenomen. Het aantal hectares van de categorie ongebouwd is in de begroting 2019 ten opzichte van 2005 gedaald met 21.193 hectares. Dat is een daling van 38,65%. De verschuiving naar de categorieën natuur en wegen bedraagt in totaal 18.698 hectares. De verschuiving naar gebouwd komt dan neer op 2.495 hectares. Het draagvlak is daardoor fors uitgehold, maar de categorie Ongebouwd (nog onderverdeeld in wegen/railinfrastructuur en ‘overig ongebouwd’) moet nog steeds dezelfde 4,7% opbrengen van de totale (geraamde) opbrengst van watersysteemheffing. Daarbij komt ook nog een zogeheten ‘weeffout’ in het stelsel van de waterschap belastingen, nl. dat de (sub)categorie ‘overig ongebouwd’ een derde van categorie Ongebouwd moet opbrengen, terwijl de waardeontwikkeling van het agrarisch areaal, met name grasland voor de veeteelt door de derogatieproblematiek, de laatste jaren zelfs een daling te zien geeft, terwijl de waarde van de infrastructuur in het gebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht flink in waarde stijgt. Het bestuur van het waterschap heeft echter geen wettige mogelijkheden meer om hier mee rekening te houden. De CDA-fractie in het waterschap dringt al geruime tijd aan op het aanvragen door waterschap AGV van een ontheffing voor de verplichte toepassing van de kostentoedeling die de grondslag vormt van de tarieven voor de waterschap belastingen. Binnen de Unie van Waterschappen wordt gewerkt aan een voorstel tot stelselherziening van de waterschap belastingen, maar de verschillende waterschapsbesturen hebben daarover nog geen overeenstemming bereikt. Het algemeen bestuur van waterschap AGV schat in dat dit proces van stelselherziening nog lange tijd gaat duren. Ondertussen moeten wel jaarlijks nieuwe belastingtarieven worden bepaald. Het AB van waterschap AGV streeft naar een zo gelijkmatig mogelijke ontwikkeling van de tarieven voor de verschillende categorieën. Zie hier de link naar de aangenomen motie over de disproportionele tariefontwikkeling watersysteemheffing voor categorie ‘Overig Ongebouwd’ (agrariërs). De brief, die vanuit het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, werd verzonden naar de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen inzake de herziening van het belastingstelsel voor de waterschappen vindt u hier. Hier vindt u de link naar de vergaderstukken m.b.t. het vaststellen van de kostentoedelingsverordening, agendapunt 4 van de AB-vergadering. Tip: klik op de V (naar beneden wijzende driehoek) voor het inzien van de onderliggende vergaderstukken In het videoverslag van de Algemene bestuursvergadering, in de opname vanaf 25.50 min., ziet u de bijdrage aan het debat van Egbert de Vries (PvdA, vanaf 26.15 min.), Wim Zwanenburg (CDA, vanaf 33.40 min.) en Marjolein Quene (WN, vanaf 40.25 min.). Zie hier de Conceptbegroting 2019 van het waterschap AGV, zie bijv. de Tabel bovenaan pagina 72/99 voor de Tariefontwikkeling van de watersysteemheffing en Tabel E. Ontwikkeling van de lastendruk per profiel, pagina 72/99. Zie hier de link naar de website van het waterschap over de waterschap belastingen: Zie hier de links naar de website van de Unie van Waterschappen over de voorstellen voor stelselwijziging, herziening waterschap belastingen. - Aangepast voorstel waterschap belastingenen- Aanpassing belastingstelsel Het CDA in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht streeft bij de waterschap belastingen naar een beheerste, gematigde belastingtariefontwikkeling voor alle categorieën van de waterschap belastingen.

AGV-Commissie stelt concept-Strategie Bodemdaling vast en adviseert over beleidswijziging Nota Peilbeheer

CDA CDA PvdA Noord-Holland 17-10-2018 13:50

In de commissievergadering van 11 oktober 2018 van waterschap AGV werd de Concept-Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer besproken. De Nota Peilbeheer bevat een op termijn (2030) ingrijpende beleidswijziging. De bodemdaling zal niet geheel meer gevolgd worden door een peilverlaging. In vervolg op de commissievergadering besloot het Dagelijks Bestuur in de vergadering van 16 oktober tot ‘Terinzagelegging’. Peilbeheer naar 75% in 2030De huidige nota Peilbeheer dateert uit 2010. Er zijn twee belangrijke aanleidingen om de nota te actualiseren. Het waterschap AGV wil met de Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer een duidelijk signaal afgeven aan de gebiedspartners, de andere overheden in het gebied, ieder hun eigen rol en verantwoordelijkheid te nemen om de bodemdaling te remmen zonder dat het waterschap daarbij het actueel grondgebruik technisch en financieel onmogelijk wil maken. AGV geeft zichzelf en zijn gebiedspartners ruim tien jaar de tijd om te komen tot afspraken over maatregelen om landgebruik, bodem en landschap veilig te stellen. Voorgesteld wordt om de bodemdaling na 2030 niet meer geheel te volgen en uit te gaan van een indexatie van 75%, waarbij het faciliteren van het actuele grondgebruik het uitgangspunt blijft. Concreet betekent dat als de bodem 8 cm daalt, het peil met 6 cm wordt verlaagd en de drooglegging 2 cm kleiner wordt. Als dit technisch of financieel onredelijk uitwerkt zal AGV hiervan afwijken om het actuele grondgebruik te blijven faciliteren. Urgent probleem van bodemdaling en broeikasgassenBodemdaling is een steeds urgenter probleem, met name in de veenweidegebieden. Tot de negatieve effecten van bodemdaling behoort ook de uitstoot van broeikasgassen die vrijkomen door de inklinking van het veen. De landelijke en maatschappelijke aandacht voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen uit veengebieden is toegenomen. Waterschap AGV heeft een verantwoordelijkheid voor het vaststellen en handhaven van het peilbeheer in de polders. Het beleid wordt beschreven in de Nota Peilbeheer. In een eerdere beeldvormende sessie van het Algemeen Bestuur over de problematiek van de bodemdaling, begin 2018, kwam al naar voren dat er tijd nodig was voor de transitie naar een ander peilbeheer (niet meer automatisch ‘peil volgt functie’, het verder doorgaan met peilverlagingen na bodemdaling) en dat maatwerk per gebied nodig zou zijn. Dat een goede strategie om samenwerking met anderen, met name ook met ‘ruimtelijk regie-voerende overheden’ (provincie en gemeenten) vraagt. En dat verder kennisontwikkeling en het participeren in pilots met bodemdaling-remmende maatregelen, het monitoren van effecten van maatregelen en bodemdaling nodig zou zijn. AGV bespreekt bodemdaling in de bestuurlijke overleggen en platforms waarin AGV zelf of via de Unie van Waterschappen in is vertegenwoordigd. Waterschap AGV heeft de ambitie om een van de voorlopers zijn die komt met concrete voorstellen en maatregelen om de bodemdaling af te remmen. CommunicatieOp korte termijn wil het waterschap met de Strategie Bodemdaling en de Nota Peilbeheer werken aan een actieve communicatie over de voorgestelde beleidswijziging via diverse media; de eigen site sociale media. Ook zullen er een aantal publieksinformatieavonden komen met interactieve sessies. Bestuurders van de betrokken provincies en gemeenten zullen proactief over het voorgenomen beleid worden geïnformeerd. Daarbij wil het waterschap mogelijk aansluiten bij al geplande bijeenkomsten/momenten van gemeenten, agrarische collectieven en natuur- en milieuorganisaties en natuurterreinen. De doelgroep taxateurs, rentmeesters en makelaars zal worden uitgenodigd voor een aparte informatiebijeenkomst op het kantoor van het waterschap AGV en Waternet. Werken aan draagvlak en experimenterenCDA-fractievoorzitter Wim Zwanenburg adviseerde het Dagelijks Bestuur te werken aan draagvlak voor het beleid. Hij citeerde daarbij Hans Mommaas, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving, die onlangs waarschuwde voor een gebrek aan brede steun in de samenleving voor een ambitieuze klimaatbeleid. “Nederland moet omschakelen naar een post-fossiele economie, maar dit is een dusdanige ingrijpende operatie, dat die alleen kan slagen als de overheid ontzettend zorgvuldig te werk gaat”. Zwanenburg: 'Burgers en bedrijven moeten niet het gevoel krijgen dat de lasten van de klimaattransitie oneerlijk worden verdeeld. Om de uitstoot van broeikasgassen fors te verminderen, is het noodzakelijk om de landbouwsector te hervormen en het energie- en industriebeleid te vernieuwen, maar daar moet je wel de tijd voor nemen en niet de illusie wekken dat je morgen voor alle problemen kant en klare oplossingen kan presenteren. De bodemdaling is al een proces van 1100 jaar. We weten nu meer over de gevolgen, maar we experimenteren nog met oplossingen, onderwaterdrainage, natte teelten e.d, maar nog niet meer dan dat. De huidige voorstellen van het DB zijn wel degelijk ambitieus”. Daarin verschilde de CDA-fractie duidelijk van mening met de PvdA-fractie. In de Commissievergadering adviseerde de PvdA-fractie negatief over de concept-Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer, omdat zij die te weinig ambitieus vonden. De PvdA pleitte er voor snel met de peilverlaging te stoppen om de bodemdaling af te remmen. De meerderheid van de aanwezige bestuursleden steunde de voorstellen van het Dagelijks Bestuur. Zie hier de link naar de Commissievergadering, agendapunt 6 en 7.

Eerlijke leges?

CDA CDA PvdA Noord-Holland 22-06-2018 11:44

N.a.v. de discussie in het waterschapsbestuur over de vaststelling van "meer eerlijke leges", tarieven voor de kosten voor vergunningen, schreef Wim Zwanenburg een artikel over de visie van de CDA-fractie voor het blad Bestuursforum, het blad voor Provinciale Statenleden, gemeentebestuurders en waterschappers. Waarom de CDA-fractie vond dat het initiatief-voorstel van de PvdA-fractie geen verbetering bracht. Het CDA geeft de voorkeur aan de noodzaak van minder vergunningen, een andere Keur. Het is dan "niet zo eerlijk" de resterende vergunningplichtigen hogere tarieven aan te rekenen. Daar is ook het algemeen belang niet mee gediend. Zie hier de tekst van het volledig artikel. Zie hier de artikelen uit CDA Bestuursforum.

Kwijtschelding waterschap belastingen verruimd naar ZZP-ers en kleine ondernemers

CDA CDA PvdA Noord-Holland 21-06-2018 11:30

Ook kosten kinderopvang meegenomen, minima ontzien. Het kwijtscheldingsbeleid voor de waterschap belastingen (watersysteemheffing en de zuiveringsheffing) wordt bepaald door het Algemeen Bestuur van het waterschap. Kwijtschelding is een belangrijk onderwerp in het Bestuursakkoord, het akkoord van de coalitie, het dagelijks bestuur van het waterschap waaraan ook het CDA deelneemt. In het Bestuursakkoord is afgesproken dat er een nader onderzoek zou komen naar kwijtschelding en naar het maken van een efficiëntieslag in kwijtschelding in samenwerking met gemeenten en dat de minima daarbij worden ontzien. Het Dagelijks Bestuur stelde nu voor om het bestaande kwijtscheldingsbeleid aan te passen door ook kwijtschelding voor kleine ondernemers (inclusief de ZZP-ers) mogelijk te maken voor privé-schulden (dus niet zakelijk). Het Algemeen Bestuur stemde in met de voorgestelde uitbreiding van het kwijtscheldingsbeleid voor kleine ondernemers.Het besluit om wel of niet kwijtschelding te verlenen wordt gebaseerd op de betalingscapaciteit. Het AB heeft nu bepaald, o.b.v. een amendement van de PvdA-fractie dat daarbij rekening moet worden gehouden met de netto kosten van kinderopvang, dus na aftrek van de kinderopvangtoeslag en eventueel ontvangen tegemoetkomingen in de kinderopvang. Dit besluit treedt in werking per 1 januari 2019. Wim Zwanenburg: “De CDA-fractie heeft ingestemd met deze verruiming van het kwijtscheldingsbeleid. We beseffen wel dat het kwijt te schelden bedrag moet worden opgebracht door alle andere betalers van de waterschap belastingen in ons waterschap; die krijgen daarmee een hoger tarief. In ons waterschap gaat het om aanzienlijke bedragen. De door de belastingopbrengsten te dekken kosten (inclusief kwijtschelding en oninbaar) bedragen bij waterschap AGV in 2018 ruim € 196 miljoen. Volgens de Begroting van AGV gaat het in 2018 om € 14,2 miljoen aan kwijt te schelden belastingen. Daar komt dan ook nog € 1,9 miljoen oninbaar bij. Wij vinden niet dat het waterschap aan inkomenspolitiek moet doen, maar wij vinden wel dat de minima moeten worden ontzien, dat is een kwestie van solidariteit, en helaas zijn er veel ondernemers en ZZP-ers die ook nog maar weinig inkomsten hebben. Wat het complex maakt is het vaststellen van het inkomen en het vermogen van ondernemers. Soms kunnen het inkomen en het vermogen van een ondernemer pas na enkele jaren worden vastgesteld. Dit gebeurt door de Belastingdienst. Er zijn verschillende methodes om hiermee om te gaan. Het geven van uitstel van betaling totdat het inkomen is vastgesteld is daar één van. Het komt er daarom op neer dat de expertise die nodig is om de kwijtscheldingsverzoeken van kleine ondernemers te beoordelen zal moeten worden ingehuurd, behalve bij de gemeenten waarmee op het gebied van kwijtschelding wordt samengewerkt én die deze vorm van kwijtschelding ook kennen. Echter: bij deze gemeenten zal het bedrag dat voor het behandelen van een kwijtscheldingsverzoek moet worden betaald voor een ondernemer fors hoger liggen dan dat voor een “gewoon” verzoek. De complexiteit leidt dus tot hogere perceptiekosten (de kosten van inning van belastingen). Wij hebben als CDA-fractie geworsteld met deze kostenfactor en de complexe uitvoering, maar uiteindelijk hebben bij toch besloten in te stemmen met het voorstel voor kwijtschelding voor kleine ondernemers. Wij besloten het aspect van de solidariteit met de minima het zwaarste te laten wegen”. Zie hier de Notitie vaststelling kwijtscheldingsbeleid en de aanvullende informatie n.a.v. vragen in de Commissievergadering van waterschap AGV

Van rioolwaterinstallatie naar ‘energiefabriek’

CDA CDA PvdA Noord-Holland 20-04-2018 10:49

Nieuwe slibdrooginstallatie mogelijk met gebruik van restwarmte Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) heeft besloten om een volgende stap te zetten naar de kringloopeconomie, de recycling en winning van grondstoffen uit afvalwaterstromen met het besluit de bouw van een nieuwe slibdrooginstallatie te gaan onderzoeken. Het besluit om mogelijk een nieuwe slibdrooginstallatie te gaan bouwen sluit aan bij de strategische uitgangspunten (het Bestuursakkoord ‘Waterbewust’ 2015-2019) van het waterschap om afvalwater te gebruiken als bron voor energie en om te streven naar besparingen en hogere kosteneffectiviteit en om de uitstoot van CO2 te beperken. Het algemeen bestuur stemde in met een voorstel om een fors budget, € 1,9 miljoen, beschikbaar te stellen voor haalbaarheidsstudie waarin de verschillende mogelijke scenario’s van slibverwerking worden uitgewerkt en vergeleken, een verkenning naar de mogelijkheden van samenwerking met collega-waterschappen, een voorontwerp ten behoeve van de eventuele bouw van een nieuwe slibdrooginstallatie en te kijken naar de mogelijkheden om gedroogd slibgranulaat als biobrandstof te verkopen. Het drogen van zuiveringsslib met restwarmte en het inzetten van het gedroogde slibgranulaat als biobrandstof kan een grote bijdrage leveren aan de ambities van AGV. De nieuwe slibdrooginstallatie zou bij het drogen gebruik maken van restwarmte, afkomstig van het AEB Amsterdam of van Tata Steel uit IJmuiden. Uit een eerder oriënterend onderzoek naar slibdroging blijkt dat het technisch en financieel haalbaar is om een slibdrooginstallatie te gaan bouwen. De bouw van een slibdrooginstallatie kost circa € 25.000.000. De investeringskosten zijn mede afhankelijk van de uiteindelijke locatie die gekozen wordt. In de haalbaarheidsstudie zal dit nader uitgewerkt worden. In het Waterbeheerplan 2016-2021 staat dat AGV in 2020 klimaatneutraal wil zijn, dat wil zeggen: uitstoot van CO2 vermijden of compenseren. Daarnaast stond al in de begroting van AGV van 2016 de ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn, dat wil zeggen: een energie-neutrale bedrijfsvoering in het jaar 2020. Na de waterzuivering door Waternet blijft er op jaarbasis meer dan 90.000 ton ontwaterd zuiveringsslib over als ‘restproduct’ en dat slib moet nog verder verwerkt worden. Momenteel wordt dit ontwaterde slib (23% droge stof en 77% water) in de ovens van AEB Amsterdam verbrand. Bij die verbranding verdampt eerst het aanwezige water en daar is ongeveer alle aanwezige energie in het slib voor nodig. Er wordt dus geen extra energie geproduceerd uit het slib. Daarmee levert de huidige manier van de verwerking van zuiveringsslib geen bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstelling van AGV. Indien het slib niet verbrandt zou worden, maar gedroogd, dan blijft er slibgranulaat over als restproduct en dat weer verkocht worden als biobrandstof. Ondanks dat de eventuele nieuw te bouwen slibdrooginstallatie niet in 2020, maar in 2021 operationeel zou kunnen zijn, levert het drogen van zuiveringsslib en het inzetten van het gedroogde slibgranulaat als biobrandstof uiteindelijk een grote bijdrage aan de ambities van AGV, namelijk: •Minder uitstoot van CO2, nl. 15.128 ton CO2 per jaar, oftewel 30% van doelstelling van Waternet (de uitvoerende organisatie van het waterschap AGV) van 50.000 ton;•Minder energiegebruik, nl. 153.459 Gigajoule (GJ) per jaar, oftewel 64% van de doelstelling van 241.310 GJ. Bij de behandeling in de Commissie- en Bestuursvergaderingen van AGV vroegen de CDA- en de PvdA-fracties naar de invloed van de energietransitie die nu aan de gang is, het gebruik van alternatieven voor aardgas. De vraag naar restwarmte zou met name in de Metropool Regio Amsterdam wel eens enorm kunnen gaan stijgen. Het CDA vroeg ook nadrukkelijk naar het effect van de uitstoot van CO2 bij het transport van de verschillende materiaalstromen mee te nemen in de haalbaarheid- en scenario-onderzoeken. Zie hier het Bestuursvoorstel dat door het algemeen bestuur is goedgekeurd.Zie ook: CBS: Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.