Nieuws van CDA in Vught over D66 inzichtelijk

17 documenten

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op de lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 15-06-2020 07:11

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met maar liefst 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met ook het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65 Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan en een deel van de Helvoirtseweg, de straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgen te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS-project. En tegen het PHS-project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd zo met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buitenspel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught Participeert Op 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijk En dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 als je over de weg zelf rijdt (maar zonder dat de geluidsschermen goed worden getoond, en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van ruim € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomst Op 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel.Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen. Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Het CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is ook niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwen Tot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 02-06-2020 10:06

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan, de twee straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgt te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS project. En tegen het PHS project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd dus met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buiten spel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught ParticipeertOp 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijkEn dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 (maar zonder dat de geluidsschermen worden getoond en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomstOp 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel. Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen.Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Keuze van het CDAHet CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwenTot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

De verharding van de Jagersboschlaan of hoe een College van B&W doordendert

CDA CDA D66 Vught 23-04-2020 17:01

In december 2018 kwam de voorgenomen verharding van de Jagersboschlaan voor het eerst onder de publieke aandacht. Aanleiding was een buurtbijeenkomst waar wethouder van de Ven de omwonenden informeerde. Sindsdien zijn door CDA, D66 en SP vragen gesteld over de veronderstelde noodzaak tot verharding, is een breed gedragen protestactie opgestart en zijn door omwonenden bezwaarschriften ingediend. Verder werd onlangs bekend dat het Maurick College, de Fietsersbond en de Stichting Natuur en Milieu groep Vught naar de rechter stappen om het collegebesluit tot verharding aan te vechten. Afgelopen jaar is bij herhaling door het CDA en de overige oppositiepartijen, door omwonenden, door het Maurick College en de Fietsersbond gesteld dat het argument voor de verharding van de Jagersboschlaan niet deugt. Volgens de gemeente is de verharding noodzakelijk voor de bereikbaarheid van het Maurick College en voor de hulpdiensten. Maar zowel Maurick als de hulpdiensten hebben keer op keer aangegeven geen problemen te hebben met een onverharde én voor het autoverkeer afgesloten Jagersboschlaan. Volgens de Fietsersbond komt door de verharding de veiligheid van de fietsers (waaronder veel scholieren, zo’n 650-700 per dag) in het gedrang als door de verharding dagelijks 1.500 auto’s door de Jagersboschlaan gaan rijden. Het argument van de gemeente dat de toekomstige veilige en directe snelfietsroute langs de nieuwe N65 een goed alternatief is, wordt door de Fietsersbond resoluut van de hand gewezen. Onderzoek laat zien dat een snelfietsroute juist minder geschikt is voor kwetsbare fietsers zoals ouderen en scholieren. Daarnaast is een fietsroute naast de N65 slecht voor de gezondheid want fietsers worden dan langdurig blootgesteld aan fijnstof en een te hoog geluidsniveau. Bij herhaling is het argument voor de verharding inhoudelijk weerlegd, keer op keer is aangetoond dat de verharding nergens voor nodig is. Maar toch dendert het college door. Het college heeft zelfs de openbare aanbesteding van de werkzaamheden al opgestart en wil op korte termijn starten met de verharding. Ook dat begrijpt het CDA niet. Want de verharde Jagersboschlaan is volgens het college zelf ook pas nodig als de reconstructie van de N65 van start gaat. Waarom dan deze haast? Waarom niet wachten totdat het bestemmingsplan reconstructie N65 onherroepelijk is? Helaas wordt er dus niet geluisterd en een discussie op basis van feiten en argumenten door het college uit de weg gegaan. De door de coalitie zo voorgestane burgerparticipatie blijkt in de praktijk niets meer dan een wassen neus. Concluderend, het college sluit zich af voor een inhoudelijke discussie en dendert maar door, in deze gesteund door de coalitiepartijen.

De verharding van de Jagersboschlaan of hoe een College van B&W doordendert

CDA CDA D66 Vught 23-04-2020 17:01

In december 2018 kwam de voorgenomen verharding van de Jagersboschlaan voor het eerst onder de publieke aandacht. Aanleiding was een buurtbijeenkomst waar wethouder van de Ven de omwonenden informeerde. Sindsdien zijn door CDA, D66 en SP vragen gesteld over de veronderstelde noodzaak tot verharding, is een breed gedragen protestactie opgestart en zijn door omwonenden bezwaarschriften ingediend. Verder werd onlangs bekend dat het Maurick College, de Fietsersbond en de Stichting Natuur en Milieu groep Vught naar de rechter stappen om het collegebesluit tot verharding aan te vechten. Afgelopen jaar is bij herhaling door het CDA en de overige oppositiepartijen, door omwonenden, door het Maurick College en de Fietsersbond gesteld dat het argument voor de verharding van de Jagersboschlaan niet deugt. Volgens de gemeente is de verharding noodzakelijk voor de bereikbaarheid van het Maurick College en voor de hulpdiensten. Maar zowel Maurick als de hulpdiensten hebben keer op keer aangegeven geen problemen te hebben met een onverharde én voor het autoverkeer afgesloten Jagersboschlaan. Volgens de Fietsersbond komt door de verharding de veiligheid van de fietsers (waaronder veel scholieren, zo’n 650-700 per dag) in het gedrang als door de verharding dagelijks 1.500 auto’s door de Jagersboschlaan gaan rijden. Het argument van de gemeente dat de toekomstige veilige en directe snelfietsroute langs de nieuwe N65 een goed alternatief is, wordt door de Fietsersbond resoluut van de hand gewezen. Onderzoek laat zien dat een snelfietsroute juist minder geschikt is voor kwetsbare fietsers zoals ouderen en scholieren. Daarnaast is een fietsroute naast de N65 slecht voor de gezondheid want fietsers worden dan langdurig blootgesteld aan fijnstof en een te hoog geluidsniveau. Bij herhaling is het argument voor de verharding inhoudelijk weerlegd, keer op keer is aangetoond dat de verharding nergens voor nodig is. Maar toch dendert het college door. Het college heeft zelfs de openbare aanbesteding van de werkzaamheden al opgestart en wil op korte termijn starten met de verharding. Ook dat begrijpt het CDA niet. Want de verharde Jagersboschlaan is volgens het college zelf ook pas nodig als de reconstructie van de N65 van start gaat. Waarom dan deze haast? Waarom niet wachten totdat het bestemmingsplan reconstructie N65 onherroepelijk is? Helaas wordt er dus niet geluisterd en een discussie op basis van feiten en argumenten door het college uit de weg gegaan. De door de coalitie zo voorgestane burgerparticipatie blijkt in de praktijk niets meer dan een wassen neus. Concluderend, het college sluit zich af voor een inhoudelijke discussie en dendert maar door, in deze gesteund door de coalitiepartijen.

Coronacrisis, N65 en de lokale democratie

CDA CDA D66 Vught 13-04-2020 11:32

De Corona-crisis heeft grote gevolgen voor ons doen en laten, we maken het elke dag mee. De 1,5 meter samenleving heeft ondertussen ook gevolgen voor de besluitvorming in de gemeenteraad van Vught.De besluitvorming in onze gemeenteraad is sinds kort gedigitaliseerd en dat geldt ook voor het spreekrecht van de burger. Zolang de besluitvorming gaat over zogeheten “hamerstukken” , onderwerpen waarover de politieke partijen en de burger het bij voorbaat eens zijn, is dat geen probleem. Besluitvorming over hamerstukken kan dan best digitaal en dus “op afstand”. Zodra het echter onderwerpen zijn die controversieel zijn en grote langjarige consequenties hebben, dan ondermijnt die digitalisering het democratische controle proces van de raad en het inspreekrecht van de Vughtse burger. En precies dat nu is het geval bij de N65. Het College wil dat de raad in mei besluit over het ontwerpbestemmingsplan N65. Een besluit waar een prijskaartje van minimaal € 33 mln. aan vast zit, dat in de gemeenteraad een controversieel onderwerp is en waartegen inmiddels een burgerinitiatief is opgestart. Het CDA heeft samen met D66 en de SP aangedrongen op uitstel van de besluitvorming over de N65. Want de digitale behandeling komt neer op een uitholling van onze lokale democratie. Er is namelijk géén openbare raadsdiscussie, géén publieke tribune en géén openbaar publiek spreekrecht. Het is ook een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor Vught. Een besluit dat volgens het College toch moet worden genomen ook al zitten we in een van de meest onzekere periodes ooit. De financiële gevolgen voor de gemeentebegroting als gevolg van de Coronacrisis zijn enorm. Er is nu al sprake van extra uitgaven (corona-uitkering zzp-ers, extra jeugdzorg etc.) Daarnaast loopt de gemeente op dit moment al inkomsten mis (denk aan de toeristenbelasting en de OZB van winkels en bedrijven), ook de inkomsten uit het Gemeentefonds van het Rijk zullen stukken lager zijn dan begroot. Dit jaar en ook de komende jaren. Want de Rijksbegroting 2020 kan de prullenbak in, zo wordt in Den Haag gesteld. Die van Vught daarmee ook, want ruim 2/3de van onze ontvangsten (circa € 40 mln.) komen van het Rijk. Daarom ook heeft het CDA schriftelijk aangedrongen op een inzicht in de gevolgen van de Coronacrisis voor de financiën van onze gemeente. Zonder dat inzicht is een besluit over € 33 mln. bestuurlijk en financieel onverantwoord. Het kan zo maar betekenen dat Vught failliet gaat en haar zelfstandigheid verliest. Het CDA is van mening dat een van de grootste besluiten ooit in onze raad, een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor onze gemeenschap, niet zo maar digitaal kan worden genomen. We zullen de signalen van onze burgers serieus moeten nemen. De besluitvorming zal moeten worden uitgesteld. Dat is eenvoudig te doen, want het Vughtse besluit moet toch al wachten op de N65 besluitvorming in Haaren en die vindt pas over een aantal maanden plaats. Uitstel betekent ook dat er tijd is om de financiële gevolgen van de Corona-crisis voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven door te rekenen. Alleen uitstel neemt de inwoners van Vught serieus. Alleen uitstel en de tijd nemen voor de financiële doorrekening van ons huishoudboekje maakt dat we zorgvuldig enverstandig kunnen besluiten. Zodat we niet onwetend en onvoorbereid over de grootste uitgave in de Vughtse geschiedenis ooit, gaan besluiten.

Coronacrisis, N65 en de lokale democratie

CDA CDA D66 Vught 13-04-2020 11:32

De Corona-crisis heeft grote gevolgen voor ons doen en laten, we maken het elke dag mee. De 1,5 meter samenleving heeft ondertussen ook gevolgen voor de besluitvorming in de gemeenteraad van Vught.De besluitvorming in onze gemeenteraad is sinds kort gedigitaliseerd en dat geldt ook voor het spreekrecht van de burger. Zolang de besluitvorming gaat over zogeheten “hamerstukken” , onderwerpen waarover de politieke partijen en de burger het bij voorbaat eens zijn, is dat geen probleem. Besluitvorming over hamerstukken kan dan best digitaal en dus “op afstand”. Zodra het echter onderwerpen zijn die controversieel zijn en grote langjarige consequenties hebben, dan ondermijnt die digitalisering het democratische controle proces van de raad en het inspreekrecht van de Vughtse burger. En precies dat nu is het geval bij de N65. Het College wil dat de raad in mei besluit over het ontwerpbestemmingsplan N65. Een besluit waar een prijskaartje van minimaal € 33 mln. aan vast zit, dat in de gemeenteraad een controversieel onderwerp is en waartegen inmiddels een burgerinitiatief is opgestart. Het CDA heeft samen met D66 en de SP aangedrongen op uitstel van de besluitvorming over de N65. Want de digitale behandeling komt neer op een uitholling van onze lokale democratie. Er is namelijk géén openbare raadsdiscussie, géén publieke tribune en géén openbaar publiek spreekrecht. Het is ook een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor Vught. Een besluit dat volgens het College toch moet worden genomen ook al zitten we in een van de meest onzekere periodes ooit. De financiële gevolgen voor de gemeentebegroting als gevolg van de Coronacrisis zijn enorm. Er is nu al sprake van extra uitgaven (corona-uitkering zzp-ers, extra jeugdzorg etc.) Daarnaast loopt de gemeente op dit moment al inkomsten mis (denk aan de toeristenbelasting en de OZB van winkels en bedrijven), ook de inkomsten uit het Gemeentefonds van het Rijk zullen stukken lager zijn dan begroot. Dit jaar en ook de komende jaren. Want de Rijksbegroting 2020 kan de prullenbak in, zo wordt in Den Haag gesteld. Die van Vught daarmee ook, want ruim 2/3de van onze ontvangsten (circa € 40 mln.) komen van het Rijk. Daarom ook heeft het CDA schriftelijk aangedrongen op een inzicht in de gevolgen van de Coronacrisis voor de financiën van onze gemeente. Zonder dat inzicht is een besluit over € 33 mln. bestuurlijk en financieel onverantwoord. Het kan zo maar betekenen dat Vught failliet gaat en haar zelfstandigheid verliest. Het CDA is van mening dat een van de grootste besluiten ooit in onze raad, een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor onze gemeenschap, niet zo maar digitaal kan worden genomen. We zullen de signalen van onze burgers serieus moeten nemen. De besluitvorming zal moeten worden uitgesteld. Dat is eenvoudig te doen, want het Vughtse besluit moet toch al wachten op de N65 besluitvorming in Haaren en die vindt pas over een aantal maanden plaats. Uitstel betekent ook dat er tijd is om de financiële gevolgen van de Corona-crisis voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven door te rekenen. Alleen uitstel neemt de inwoners van Vught serieus. Alleen uitstel en de tijd nemen voor de financiële doorrekening van ons huishoudboekje maakt dat we zorgvuldig enverstandig kunnen besluiten. Zodat we niet onwetend en onvoorbereid over de grootste uitgave in de Vughtse geschiedenis ooit, gaan besluiten.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

Neem inwoners van Vught serieus en stel de besluitvorming N65 uit

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 12-04-2020 18:18

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben CDA, SP en D66 de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona. Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens CDA, SP en D66 een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de coronamaatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Er wordt gedacht aan andere manieren om in te spreken, bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeente gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. CDA, SP en D66 gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. CDA, SP en D66 roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. CDA, SP en D66 begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.

CDA, SP en D66 willen aanpassing bouwplan De Braacken

CDA CDA D66 Vught 04-03-2020 09:23

De fracties van CDA, SP en D66 hebben het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om het bouwplan bij De Braacken te heroverwegen. Het plan voor de bouw van villa’s op het terrein van het voormalige verzorgingshuis aan de Loyolalaan sluit niet aan bij de bouwbehoefte van dit moment en beschadigt onnodig natuur. De oppositiepartijen vragen daarom om met de ontwikkelaar aan tafel te gaan om het aan te passen. Bij een eerdere informatieavond bleek de ontwikkelaar open te staan voor de bouw van andere woningen. De roep om meer betaalbare en middeldure nieuwbouw is vanuit de provinciale en landelijke overheid in jaren niet zo groot geweest. Onlangs sprak de Tweede Kamer nog over het woningtekort en de term ‘wooncrisis’ viel regelmatig. Voor de bouw van meer woningen ligt de sleutel in handen van gemeenten. Ook het college heeft al enkele keren laten weten zijn steentje bij te willen dragen aan de grote opgave in deze regio. Ook binnen de gemeenteraad van Vught is er behoefte aan het bouwen van meer woningen en het is geen probleem om daarbij ook wat meer de hoogte in te gaan. Meer bouwen en eventueel wat meer de hoogte in staat ook in het bestuursakkoord. Dat wordt bovendien breed gedragen in de gemeenteraad. Hoogbouw wordt afgebroken voor dure huizen Bij het bouwplan op het terrein van het voormalige verzorgingshuis De Braacken is het college echter voornemens om een heel ander plan te laten realiseren. Er worden 14 dure woningen gebouwd van circa 650.000 euro en er komen 21 bouwkavels voor villa’s. Dit plan gaat in feite lijnrecht in tegen de gewenste kaders: bestaande hoogbouw met meerdere wooneenheden wordt afgebroken voor villa’s. De Braacken biedt juist kans voor andere woningen Uitgerekend op het terrein van De Braacken ligt een kans om extra woningen te realiseren in het betaalbare en middeldure segment. Juist door op deze plek wat de hoogte in te gaan op de plek van het huidige gebouw, kan Vught voorzien in de vraag naar woningen in de categorieën gelijkvloers, goedkoop, betaalbaar en middelduur. Het biedt bovendien ruimtelijke voordelen: een plan dat wat meer de hoogte in gaat, al was het maar een deel van het plan, heeft minder gevolgen voor het groen en de biodiversiteit in de omgeving van De Braacken. Ontwikkelaar was bereid om ook appartementen te bouwen Afgelopen zomer heeft de ontwikkelaar de plannen gepresenteerd aan omwonenden. Op die bijeenkomst werd verteld dat de ontwikkelaar graag appartementen had gebouwd. Echter, vanuit het college kreeg de ontwikkelaar te horen dat er maximaal 35 woningen gebouwd mogen worden, waardoor de ontwikkelaar alleen voor dure huizen koos, terwijl de behoefte duidelijk anders is. CDA, SP en D66 zien hier een mooie uitdaging. Een kans die er nog is, want er is nog niets gebouwd of verkocht en de ontwikkelaar lijkt bereid hieraan mee te werken. College heeft de sleutel voor ander bouwplan in handen De sleutel ligt nu bij het college. Als zij de schouders eronder zetten, kan het plan aangepast worden. Daarom is de vraag gesteld of het college het met CDA, SP en D66 eens is dat de plek van De Braacken een geschikte locatie is om gestapeld te bouwen. Verder willen de partijen weten of het college op de hoogte is dat de ontwikkelaar tijdens de informatieavond voor de buurt bereid was om andere woningen te bouwen dan villa’s. Ook wil de oppositie weten of het college bereid is om met de ontwikkelaar aan tafel te gaan om conform de breedgedragen wens voor meer goedkope, betaalbare en middeldure woningen het plan, al dan niet gedeeltelijk, aan te passen. Het zou gewenst zijn als de gemeenteraad voortaan eerder bij dit soort plannen betrokken wordt. Nu mag de gemeenteraad pas aan het einde van de hele ontwikkeling er iets van vinden. De huizen en de kavels zijn dan al verkocht, dus een politiek debat is dan niet meer mogelijk.

CDA, SP en D66 willen aanpassing bouwplan De Braacken

CDA CDA D66 Vught 04-03-2020 09:23

De fracties van CDA, SP en D66 hebben het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om het bouwplan bij De Braacken te heroverwegen. Het plan voor de bouw van villa’s op het terrein van het voormalige verzorgingshuis aan de Loyolalaan sluit niet aan bij de bouwbehoefte van dit moment en beschadigt onnodig natuur. De oppositiepartijen vragen daarom om met de ontwikkelaar aan tafel te gaan om het aan te passen. Bij een eerdere informatieavond bleek de ontwikkelaar open te staan voor de bouw van andere woningen. De roep om meer betaalbare en middeldure nieuwbouw is vanuit de provinciale en landelijke overheid in jaren niet zo groot geweest. Onlangs sprak de Tweede Kamer nog over het woningtekort en de term ‘wooncrisis’ viel regelmatig. Voor de bouw van meer woningen ligt de sleutel in handen van gemeenten. Ook het college heeft al enkele keren laten weten zijn steentje bij te willen dragen aan de grote opgave in deze regio. Ook binnen de gemeenteraad van Vught is er behoefte aan het bouwen van meer woningen en het is geen probleem om daarbij ook wat meer de hoogte in te gaan. Meer bouwen en eventueel wat meer de hoogte in staat ook in het bestuursakkoord. Dat wordt bovendien breed gedragen in de gemeenteraad. Hoogbouw wordt afgebroken voor dure huizen Bij het bouwplan op het terrein van het voormalige verzorgingshuis De Braacken is het college echter voornemens om een heel ander plan te laten realiseren. Er worden 14 dure woningen gebouwd van circa 650.000 euro en er komen 21 bouwkavels voor villa’s. Dit plan gaat in feite lijnrecht in tegen de gewenste kaders: bestaande hoogbouw met meerdere wooneenheden wordt afgebroken voor villa’s. De Braacken biedt juist kans voor andere woningen Uitgerekend op het terrein van De Braacken ligt een kans om extra woningen te realiseren in het betaalbare en middeldure segment. Juist door op deze plek wat de hoogte in te gaan op de plek van het huidige gebouw, kan Vught voorzien in de vraag naar woningen in de categorieën gelijkvloers, goedkoop, betaalbaar en middelduur. Het biedt bovendien ruimtelijke voordelen: een plan dat wat meer de hoogte in gaat, al was het maar een deel van het plan, heeft minder gevolgen voor het groen en de biodiversiteit in de omgeving van De Braacken. Ontwikkelaar was bereid om ook appartementen te bouwen Afgelopen zomer heeft de ontwikkelaar de plannen gepresenteerd aan omwonenden. Op die bijeenkomst werd verteld dat de ontwikkelaar graag appartementen had gebouwd. Echter, vanuit het college kreeg de ontwikkelaar te horen dat er maximaal 35 woningen gebouwd mogen worden, waardoor de ontwikkelaar alleen voor dure huizen koos, terwijl de behoefte duidelijk anders is. CDA, SP en D66 zien hier een mooie uitdaging. Een kans die er nog is, want er is nog niets gebouwd of verkocht en de ontwikkelaar lijkt bereid hieraan mee te werken. College heeft de sleutel voor ander bouwplan in handen De sleutel ligt nu bij het college. Als zij de schouders eronder zetten, kan het plan aangepast worden. Daarom is de vraag gesteld of het college het met CDA, SP en D66 eens is dat de plek van De Braacken een geschikte locatie is om gestapeld te bouwen. Verder willen de partijen weten of het college op de hoogte is dat de ontwikkelaar tijdens de informatieavond voor de buurt bereid was om andere woningen te bouwen dan villa’s. Ook wil de oppositie weten of het college bereid is om met de ontwikkelaar aan tafel te gaan om conform de breedgedragen wens voor meer goedkope, betaalbare en middeldure woningen het plan, al dan niet gedeeltelijk, aan te passen. Het zou gewenst zijn als de gemeenteraad voortaan eerder bij dit soort plannen betrokken wordt. Nu mag de gemeenteraad pas aan het einde van de hele ontwikkeling er iets van vinden. De huizen en de kavels zijn dan al verkocht, dus een politiek debat is dan niet meer mogelijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.