Nieuws van D66 in Zutphen over CDA inzichtelijk

8 documenten

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Groene schoolpleinen

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Zutphen 22-10-2018 11:18

Vanaf december 2018 komt de provincie Gelderland met een subsidie van maar liefst één miljoen euro voor groene schoolpleinen. Volgens D66 Zutphen een uitgelezen kans voor de gemeente Zutphen om hiermee onze schoolpleinen te verduurzamen!

D66 Zutphen wil heel graag dat de schoolpleinen in onze gemeente een stuk groener worden. Groen, gras, hout en zand nodigt immers uit tot onderzoeken, spelen en bewegen. De provincie Gelderland heeft een miljoen subsidie gegeven en D66 Zutphen wil graag dat onze scholen daar maximaal gebruik van kunnen maken.

Naast dat zij veel meer uitnodigen tot spelen en ontdekken dan stenen schoolpleinen, zorgen groene schoolpleinen ervoor dat het regenwater beter afgevoerd kan worden en dat het minder warm is op de pleinen. Afgelopen zomer heeft de noodzaak daarvan zich wel bewezen.

D66 verzoekt daarom het college om alle scholen binnen onze gemeente zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van deze subsidies en hen te ondersteunen in de aanvraag. Het zou mooi zijn als het College de scholen, het Waterschap en het IVN als partijen bij elkaar brengt om samen de schoolpleinen te vergroenen en daarnaast het plein te gebruiken als levend lesmateriaal/ lokaal. Per school trekt de provincie Gelderland maximaal 17.500 euro uit. Dit bedrag is maximaal 75% van de kosten voor het aanleggen. De rest moeten scholen zelf betalen, maar dat mag met gemeentegeld of inzamelingsacties. Bij het vergroenen van schoolpleinen kan de IVN een coördinerende taak vervullen vanuit de provincie. D66 Zutphen vindt dat we deze kans moeten grijpen. Daarom dienen wij op 15 oktober bijgevoegde motie in. Inmiddels hebben de volgende partijen al aangegeven mee te willen indienen: BewustZW, GroenLinks, CDA, PvdA en Burgerbelang

Meer groene schoolpleinen in Zutphen

Begroting en bezuinigingen 2018

D66 D66 CDA Zutphen 15-10-2018 10:14

Afgelopen maandag 8 oktober spraken wij als raad over de begroting voor 2018 en de voorliggende bezuinigingen van 13 miljoen. Tijdens deze avond was er ook de gelegenheid om amendementen en moties in te dienen. Hieronder kunt u de bijdrage van D66 vinden zoals die is gegeven door onze fractievoorzitter Ingrid Timmer. De vergadering is geschorst en zal op 15 oktober door middel van een extra ingelaste raadsvergadering verder gaan.

‘Voor ons ligt de begroting voor 2019 en de meerjarige begroting 2019-2022. Op papier sluitend. “Heel mooi” zou je zeggen, als je niet zou weten dat er nog 4 miljoen extra moet worden bezuinigd. Je kan zeggen “dit is geen structureel tekort”, maar uitschieters binnen het sociaal domein hebben niet echt de naam incidenteel te zijn binnen de gemeente Zutphen. Je kunt ook zeggen “nee, het is geen tekort op de begroting 2019 en verder”, maar dan spreken we per 1-1-2019 over (nog) minder Algemene reserve! D66 verwacht dan ook van het college dat zij voor 5 november met een voorstel komt waarin ze dit tekort gaan dekken zonder weer een hap uit de reserves te nemen. Juist om een herhaling van zetten te voorkomen.

Bij ons, maar ook bij het college blijkbaar, gezien de uitspraken van wethouder Matser in de Stentor onlangs, blijft de vraag hangen: “Hoe heeft dit toch zover kunnen komen??” Tijd voor een analyse was er nu nog niet zoals wethouder Matser aangaf, maar volgens ons is het wel belangrijk dat deze er komt. Niet om met het vingertje te wijzen, maar om hier als raad, ambtelijke organisatie en college van te leren en te zorgen dat dit niet weer gebeurt. Wij en enkele andere partijen denken erover na om een dergelijk feitenrelaas te laten onderzoeken door bijvoorbeeld de rekenkamer, samen met een onafhankelijke expert. Zodat wij ook aan de inwoners uit kunnen leggen hoe we in november 2017 nog 8 miljoen over hadden en in rond februari – maart rond de 7 miljoen en eind maart 2018 12 miljoen tekort. En nu is dit tekort sinds vorige week opgelopen naar 16 miljoen en wat komt er nog meer…? Wat hebben wij met z’n allen als raad, ambtelijke organisatie en college gemist? Zijn we wel in control, kunnen we onze ramingen 2019-2022 echt vertrouwen? Hoe zorgen we ervoor dat dit ons niet weer overkomt?! Naast het hierboven genoemde inzicht vraagt dit om het inzetten van ”cultuurverandering”. De oplossingen kunnen niet meer alleen gezocht worden in structuurverandering van de organisatie of geld, maar vragen een verandering in onze bestuurscultuur. Als raad zullen we als hoogste orgaan onze rol en verantwoording hierin moeten gaan pakken. U kent onze motie “cultuuromslag”, die we samen met Burgerbelang en Stadspartij indienen.

Dan de bezuinigingen die voorliggen. Het is een totaalpakket van min of meer slikken of stikken geworden, zonder enige vorm van evaluatie van het gevoerde beleid, de extra financiële impulsen van de afgelopen jaren en maatschappelijke effecten. Het samen optrekken, echte keuzes voorleggen aan de raad, aan onze inwoners aan onze partners, dat missen wij. Wat ons nog meer aan het hart gaat, is dat deze bezuinigen niet echt vanuit een visie/een richting zijn gekozen, maar meer uit “als de cijfers maar kloppen”. We krijgen geen inzicht, waardoor we onze kader-stellende rol niet goed kunnen uitvoeren. Samen met Burgerbelang hebben we dan ook de motie ingediend “inzicht in de financiën van het Sociaal Domein”.

D66 staat onverkort voor het behoud van basisvoorzieningen zoals de Bibliotheek, het zwembad, wijkvoorzieningen ( Warnshuus), de Hanzehof. Basisvoorzieningen die de leefbaarheid van Zutphen bepalen. Wij zullen dan de moed moeten opbrengen om onze ambities op andere programma’s zoals duurzaamheid en stadspromotie weliswaar te koesteren, maar voor the time being te parkeren tot betere tijden of op een andere wijze uit zien te voeren.

Er wordt bezuinigd op de bibliotheek en op Perspectief zonder dat er vooraf met deze belangrijke partners is gesproken wat het voor effecten dat kan veroorzaken en wat hun opdracht wordt voor de aankomende jaren. Wat verwachten wij dat deze partijen nu wel of niet gaan doen? We bezuinigingen niet op de eigen loonsom omdat we: “alle mensen hard nodig hebben voor de omslag van het terugdringen van het maatwerk”. Maar we snijden wel diep in de organisaties van onze natuurlijke samenwerkingspartners binnen het Sociaal Domein, zonder ons af te vragen of zij het met zoveel minder menskracht wel redden om de noodzakelijke omslag uit te voeren! Dit staat overigens ook haaks op het rapport Berenschot dat juist aangeeft de voorliggende/algemene voorzieningen te versterken zodat je de duurdere maatwerk voorzieningen niet zo veelvuldig nodig hebt. U doet nu beide. Door extreem te bezuinigen op de algemeen voorzieningen en er daarnaast vanuit te gaan dat de complexe voorzieningen zoals residentieel verblijf jeugd sterk zal afnemen. Het een kan niet zonder het ander. Daarom zullen wij, indien de bezuinigingen van Perspectief niet opgeschort worden, 5 november alsnog een amendement indienen om hierop de begroting te wijzigen. Daarnaast dienen wij als D66 samen met meerdere partijen het amendement “afschaffing bezuinigingen bibliotheek” mee in. Juist om basisvoorzieningen in stand te houden. Eenmaal wegbezuinigd, krijg je deze nooit meer terug

“Met elkaar kleuren we Zutphen en Warnsveld”. Zo heet het coalitieakkoord. Het samen kleuren zien wij niet terug in deze begroting en bezuinigingsvoorstellen. Wij zien eenzijdig kleuren van een zwart wit tekening. De raad, de partners en de inwoners mogen alleen het potlood vasthouden om de handtekening te zetten onder deze voorstellen. Burgerparticipatie: meepraten, meebeslissen van inwoners en organisaties is er niet bij. Zelf de meest laagdrempelige vorm van burgerparticipatie, het burgerpanel, wilt u wegbezuinigen. Deze peilingen zijn representatief, betrouwbaar en buitengewoon nuttig. Het is een illusie om te denken dat u dit, tegen geringere kosten, beter kunt doen en wij vinden het bijzonder om te constateren dat u uw voorstel “hoe het anders zou moeten” niet hebt bekostigd! Voor D66 onbegrijpelijk. Juist het inwonerpanel is zo geschikt om draagvlak en zeggenschap te creëren bij inwoners en ondernemers over de te nemen bezuinigingen. In meerdere gemeenten, zoals bijvoorbeeld Gooische Meren, is dit met succes ingezet. Juist om het draagvlak en de keuzemogelijkheden te vergroten. Wij vragen u dan ook met klem om hiervan af te zien. En te overleggen met de huidige partij waar bij hen de ruimte zit om het voor minder te doen en het tekort te dekken vanuit van de proef parkeerbezetting ad 75.000 ( voorstel 69). Hiervoor dienen wij het amendement “inwonerpanel” in.

Het amendement “Motie zonder dekking” dienen wij samen met het CDA in. Juist om de raad niet monddood te maken. Zolang onze begroting niet opgesteld is met deelprogramma’s en niet inzichtelijk is binnen een van de 5 programma’s waar de te schuiven middelen zijn, kan en mag je van de raad alleen verwachten dat zij een richting aangeven vanuit welk programma de dekking gehaald dient te worden. Het is dan aan het college de middelen te vinden of de raad te overtuigen van het feit dat het geen goede opdracht is dan wel dat de middelen er niet voor beschikbaar zijn en waarom dit zo is.

Tenslotte: Onze eerste opdracht moet zijn om de inwoner op de eerste plaats te stellen en de voorzieningen die daarvoor belangrijk en in veel gevallen noodzakelijk zijn te borgen ten koste van andere programma’s die we weliswaar voor het merendeel steunen, maar het ons nu niet kunnen veroorloven. Het vraagstuk rond het sociaal domein moet structureel opgelost worden en dat doe je samen met je strategische partners.’

Amendement Zutphen Spreekt. Amendement Bibliotheek Motie cultuuromslag sociaal domein Amendement besluitpunt moties zonder dekking laten vervallen.

Algemene Beschouwingen 2018

D66 D66 VVD CDA PvdA Zutphen 15-06-2018 12:00

Dit jaar wilden wij als raad tijdens de Algemene Beschouwingen graag elk raadslid de mogelijkheid geven om hun inbreng te geven. Als D66 zijn we daar voorstander van. Ingrid Timmer start met een terug-, en een algemene vooruitblik.

Algemene beschouwingen,…….. een moment van terugkijken en een moment van vooruitkijken. Een nieuwe raad, een nieuw college en nieuwe verhoudingen. We zullen allemaal weer onze eigen rollen op moeten pakken met het gezamenlijk doel Zutphen economisch sterker, weerbaar en klaar voor de toekomst maken. Een gemeente waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Hoe anders stonden wij hier vorige jaar als raad en als college. De tijd van dromen, nieuwe plannen realiseren, uitgeven was aangekomen. Als raad moesten wij zelfs het college afremmen om niet gelijk het zoet van een totaal van 8 miljoen uit te geven, maar ook iets ( meer dan de helft) te bewaren voor de jaren na 2018. En nu een jaar later start het nieuwe college met een tekort van rond de 30 miljoen en ligt er voor ons een zwaardere bezuinigingsopgave dan ooit. Hoe heeft het vorige college zich zo kunnen laten verrassen? De wethouder van financiën van de VVD heeft zitten slapen en de wethouders van GL en PvdA leefden in hun bubbel met ongedekte en mooie vergezichten en een schijnbaar ongelimiteerde reserve sociaal domein. Voor D66 blijven het rapport van Netten en ons focustraject uitgangspunten. Tijdens de behandeling van het coalitieakkoord gaven wij al aan dat wij het zeer onwenselijk vinden dat de focus uit het traject is gehaald. Wij zijn dan ook mede indiener van het amendement van Burgerbelang Door het zo eenzijdig vast te stellen is de coalitie verantwoordelijk voor het feit dat het nu geen traject meer is van de gehele raad, maar een feestje van de coalitie. Voor ons blijft de focus gericht op het versterken van Zutphenaren die zich nog steeds niet zelfstandig kunnen redden, op het aantrekken van nieuwe Zutphenaren die sociaal en maatschappelijk onafhankelijk zijn en daarmee onze bevolkingssamenstelling meer in evenwicht krijgen en het versterken van ons ondernemersklimaat. Van korten op Zutphen Promotie kan dan ook geen spraken van zijn. Wij vragen dan ook het gehele college om zich uit te spreken dat zij volledig achter de ingezette koers blijft staan. Zutphen Promotie niet gaan korten voor een onrealistisch plan van zoals het bouwen van een recreatiezwembad. Wij zijn dan ook mede-indienaars van de motie “reddingsboei voor Zutphen”

De eerdere genoemde bezuinigsopgave vraagt van ons dat we een helder concreet beleid uit gaan zetten om de doelen te behalen,. Een groot deel van de voorgestelde kaders daar kunnen wij ons als D66 in vinden. Wel stellen wij ons grote vraagtekens bij de 2 andere kaders:

• dat de besparingen voor 50% structureel van aard zijn en voor 50% incidenteel • dat er van uit elk programma 10% potentiële besparingen genereert moet worden

Zoals wij begrepen tijdens de sessie als raad met de heer Schuurman van de Provincie Gelderland is uiteindelijk de raad eindverantwoordelijk voor een structurele en reëel sluitende begroting . Ook mag je als gemeenten geen structurele lasten dekken met incidentele baten. Wij horen graag van de wethouder Financiën terug hoe dit zich verhoudt met het kader 50% structureel en 50% incidenteel. Want de bezuiniging zoals die voorliggen zijn naar onze mening alle van structurele aard en kan je dan ook niet oplossen met incidentiele middelen. De 10% potentiele structurele besparing uit elk programma vinden wij erg old scool. De zogeheten kaasschaafmethode. Zonder een grondige analyse waar de te korten nu echt door zijn ontstaan. En hoe verhoudt zich dit met de eerder gestelde 2/3 vanuit het sociaal domein en 1/3 elders? Kan het college dit uitleggen? Los daarvan is D66 er geen voorstander van om bij voorbaat de tekorten die ontstaan binnen het ene programma te dekken uit andere programma’s . D66 vindt dat we moeten uitgaan van het beginsel, dat de inkomsten en uitgaven in het sociaal domein in evenwicht zijn en slechts bij uitzondering uit andere bronnen aangevuld kunnen worden. Wij hopen dan ook dat dit college meer genegen zal zijn om de samenwerking met de andere gemeente of met andere gemeenten te zoeken om zowel de participatiewet , WMO de Jeugdzorg uitvoerbaar en van goede de kwaliteit te behouden. Als Zutphen zijn we te klein en te kwetsbaar om alles zelf te willen doen. Wij vragen het college dan ook met een dringend verzoek om nog eens goed naar bestaande besluiten te kijken. Als D66 staan wij nog steeds voor 100% achter het concept Werkbedrijf, maar als het aan D66 ligt gaan we gezamenlijk met al bestaande werkbedrijven, goed functionerende werkbedrijven samenwerken in plaats van zelf het wiel uit te vinden.

Als laatste willen wij graag de ambitie onderstrepen dat Zutphen de culturele hoofdstad van het Oosten kan en moet worden! Wij hebben op cultureel en op cultureel erfgoed zo veel te bieden. Goede culturele voorzieningen stimuleren Zutphen als vestigingsplaats. Zowel voor nieuwe inwoners als voor bedrijven, Het verontrust ons dan ook dat de Hanzehof, onze schouwburg, eigenlijk niet voorkomt in het coalitieakkoord. Als wij de culturele hoofdstad van Oost-Nederland willen zijn dan zult u zorg moeten hebben voor het behoud van de Hanzehof, een echte serieuze schouwburgvoorziening! Juist niet de al eerde benoemde vage zinssnede dat er een theatervoorziening met een concertzaal moet blijven. Als raad en als gemeente wachten wij nu al bijna een jaar op de toegezegde structurele oplossing voor de Hanzehof. Daarom roepen we u als college nu ook op doormiddel van een motie dat dit jaar september ( een vol jaar later) de toegezegde structurele oplossing voor de Hanzehof richting de raad komt!

Yvonne ten Holder licht haar in te dienen motie toe: Wij gaan vandaag een koers uitzetten en kaders stellen zodat het College aan de slag kan en de begroting kan opstellen. Dat betekent anticiperen op Zutphense ontwikkelingen en trends zowel financieel als inhoudelijk. Daar heb je instrumenten voor nodig. Hebben we die? Wij zijn van nature optimisten maar D66 heeft het gevoel die instrumenten niet te hebben, wij hebben het gevoel te sturen in het donker………..dat is geen fijn gevoel!

Ik zal dit schetsen aan de hand van een voorbeeld uit het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid want dat is ook opgenomen in het coalitieakkoord. Onze koers is helder: iedereen moet naar vermogen mee kunnen doen. Onze kaders zijn ook duidelijk: * Hulp en ondersteuning effectiever inrichten. * Zo snel mogelijk erbij, dus preventief werken; * Zwaardere vormen van ondersteuning ombouwen naar lichtere vormen; * Samenwerking door middel van ketenaanpak.

En dan de uitvoering. Een onderdeel uit dit beleid is beschermingsbewind, dit is landelijk ook actueel omdat het een groot deel van de middelen bijzondere bijstand opslokt. De raad heeft hiervoor in 2015 extra geld beschikbaar gesteld voor de pilot BOOM, Budget Ondersteuning Op Maat. Een voorziening waarvan het College toentertijd aankondigde dat deze pilot per 2018 jaarlijks structureel 150.000,= euro zou besparen op bewindvoeringskosten. De resultaten zouden begin 2018 gepresenteerd worden. Ik weet niet wanneer voor het College het begin 2018 eindigt, maar we zitten ondertussen al wel halverwege het jaar en we hebben de resultaten nog niet gezien. Dit schetst wat we bedoelen met in het donker sturen, we missen de vertaling van beleid naar inhoudelijke- en financiële effecten.

Kortom we hebben als raad geen zicht en grip. We hebben daarom een motie opgesteld genaamd “de raad in control”, en dienen deze samen met: Bewust Zutphen/Warnsveld, CDA, Stadspartij, CU en Burgerbelang Zutphen Warnsveld in.

Huibert Brouwer zijn inbreng: We gaan het de komende tijd veel hebben over de financiën van de stad en mogelijke bezuinigingen. Heel belangrijk natuurlijk en laten we het vooral doen en liefst snel en adequaat. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten dat we ook vooruit willen met die stad. En grote projecten zoals Rivier in de Stad en de Mars hebben gezorgd voor de broodnodige swung en dynamiek die een stad als de onze hard nodig heeft. Een mooi voorbeeld van een project dat nog in de stijgers staat is het project Poort van Zuid. Daar ligt een enorme kans om onze zuidelijke toegang tot ontwikkeling te brengen. Het is daarom dat wij als D66 met mede-indieners CDA, Bewust Zutphen en de Stadspartij graag dit nieuwe college een hart onder de riem willen steken, maar ook bij de les willen houden: ga vooral dóór met de Poort van Zuid en liefst met volle kracht vooruit natuurlijk, maar doe het niet half en zet het al helemaal niet in de ijskast. En als het financieel niet anders kan, ga temporiseren. Uiteindelijk moeten we blijven investeren in de stad. Maak gebruik van de enorme potentie van die schil rond onze binnenstad: met als doel een goed bereikbare, duurzame en levendige stad met een prettig en aantrekkelijk woon-en werkklimaat. Want dat…willen we allemaal. En als je stadsontwikkeling zeg dan zeg je omgeving en dan heb je het gelijk over de nieuwe Omgevingswet. Echt herhalen hoef ik het niet geloof ik maar dat dit een uitdaging gaat worden lijkt me wel duidelijk. We betreden met zijn allen, college, ambtenaren, gemeenteraad en inwoners onbekend terrein: minder regels, meer ruimte voor burgerinitiatief maar ook veel vragen over handhaving en praktische uitwerking. Daarom ben ik blij dat we de Raadswerkgroep een steviger fundament geven door uit te breiden naar 4 raads- en forumleden Laten we als gemeenteraad vooral alert zijn op onze eigen rol als Raad bij deze grote transitie. De implementatie van de nieuwe Omgevingswet in 2021 en de aanloop daar naar toe biedt ons kansen om meer betrokken te raken bij omgevingsvraagstukken en stadsontwikkeling. Raad blijf bij de les!

Afsluitend willen wij dit college meegeven dat de tijd van afwachten, uitstellen, hopen en dromen voorbij is! De raad , de stad Zutphen, het dorp Warnsveld hebben een sterk bestuur nodig. Een bestuur dat als één mond spreekt en een bestuur dat keuzes durft en kan maken ook al zullen deze pijn doen! Wij wensen het college succes en vragen met klem de raad beter en meer te betrekken dan afgelopen periode het geval is geweest! Wees vooral alert en wakker!

Motie Raad in control door volledige, juiste en tijdige informatie Motie Het project Poort van Zuid doorzetten Motie Solide exploitatie voor De Hanzehof Amendement vjn 2018-Uitgangspunten Programmabegroting 2019-2022 (1) Motie VJN 2019 Reddingdboei voor Zutphen 15 juni 2018

D66 staat voor een inclusieve samenleving

D66 D66 VVD CDA PvdA Zutphen 24-04-2018 14:28

PvdA en Bewust Zutphen Warnsveld hebben een motie ingediend, waarin zij het College verzoeken om binnen 6 maanden een actieplan op te stellen samen met relevante partijen. Dit plan te baseren op het “stappenplan” van de stichting Alzheimer Nederland en ook de positie, rol en financiering van de casemanagers dementie erin op te nemen.

De fractie heeft deze motie niet gesteund. Waarom stemmen wij niet voor deze motie?

Alhoewel wij de motie sympathiek vinden en het zeer belangrijk vinden dat er aandacht gevraagd wordt voor het onderwerp dementie vinden wij de motie overbodig. D66 vindt dat het opstellen van een dergelijk actieplan niet een taak is die de gemeente naar zich toe moet trekken. Wij vinden dat de samenleving met haar verenigingen en maatschappelijke organisatie zelf hiervoor aan zet is. Wij willen niet voor een “dementievriendelijke gemeente” gaan maar voor een “dementievriendelijke samenleving”.

Wij hebben als gemeente in Sociaal Domein beleid vastgelegd met elkaar:

dat we een integrale visie hebben dat we regie voeren op ketenaanpak van de partijen wonen-zorg-welzijn dat we de sociale cohesie in de samenleving willen bevorderen dat we een inclusieve stad willen zijn.

D66 vindt dat binnen deze beleidsvisie natuurlijk erg goed geluisterd moet worden naar belangenbehartigers van mensen met allerlei verschillende beperkingen. We hebben belangenbehartigers nodig voor een brede kijk want zij weten uit eigen ervaring waar het omdraait. Die belangen moeten ook zwaar meewegen in ons beleid maar voorop staat dat wij werken aan een “ inclusieve stad”.

Hier verstaan we onder dat we beleid maken dat zich richt op iedereen, mensen met en zonder uiteenlopende beperkingen. Wij willen dus niemand uitsluiten en voorkomen dat er nadien vele aanpassingen moeten plaats vinden. Wij willen de verkokering juist doorbreken en mogelijk maken wat nodig is. Daar wordt wat D66 betreft regie op gevoerd. De gemeente trekt hierbij geen uitvoerende taken naar zich toe maar doet juist een sterk appel op de samenleving zodat er voor mensen met beperkingen meer begrip is, er meer kansen zijn om mee te doen en om erbij te horen.

Wat betreft de casemanagers dementie is vanaf 1 januari 2017 structureel geregeld dat dit betaald wordt via de Zvw (zorgverzekeringswet), via de pot wijkverpleging. Het is dus overbodig dat dit ook onder de schaarse financiële middelen van de gemeente gaat vallen. Bovendien moet de gemeente geen taken van de zorgverzekeraars gaan overnemen. Ook hebben wij de wethouder gevraagd zich in te zetten voor de zogenaamde zorgval. Hierdoor blijven inwoners onnodig onder de voorzieningen van de WMO vallen in plaats van de WLZ (wet langdurige zorg).

Natuurlijk heeft de gemeente een belangrijke rol voor de inhoudelijke zorg. Zoals goede voorlichting over mogelijke zorg en ondersteuning, signalering ook van overbelaste mantelzorgers, samenwerking tussen allerlei partijen faciliteren en goede laagdrempelige algemene voorzieningen creëren. Dit zijn reguliere taken van de gemeente voor alle inwoners. Wat ons betreft is daarom deze motie overbodig en steunen wij hem niet.

Wij zijn blij dat de fracties van de VVD, Burgerbelang en CDA onze visie steunden.

Hoogspanning onder de grond

D66 D66 CDA Zutphen 06-03-2018 22:51

D66 dient samen met CDA, BewustZW en Fractie Pepers een motie in die de hoogspanningskabels onder de grond stopt (verkabeling). Uit onderzoek is gebleken dat de hoogspanningskabels schadelijk zijn voor de gezondheid van de omwonenden. Dat is dan ook de reden dat nieuwbouw niet meer wordt toegestaan binnen 80 meter van een kabel. Maar in bestaande wijken staan ze natuurlijk nog wel…

In het verleden werd de oplossing – kabels onder de grond – als te duur bevonden, maar nu de gemeente en provincie maar 20 procent zelf hoeven te betalen dankzij een Rijkssubsidie, denkt D66 Zutphen dat verkabeling het onderzoeken waard is.

In de motie staat dat de partijen voor 1 januari 2019 willen weten of de plannen haalbaar zijn.

Gelijke kansen voor ieder kind!

D66 D66 CDA Zutphen 12-02-2018 11:13

Je zal maar voor je examen zitten en net dat duwtje in de rug nodig hebben om van die 5 een 6 te maken en dan wel te slagen. Of je vindt in groep 8 breuken en procenten zo lastig dat je de Cito’s net een niveau lager scoort en niet naar de middelbare school kan waar je graag naar toe wilde. Je klasgenootje heeft hetzelfde probleem, maar haar ouders zorgen ervoor dat ze een examentraining kan volgen of bijles kan krijgen. En jij? Jij hebt de pech dat je ouders in de omstandigheden verkeren waardoor ze dit niet kunnen betalen.

Een ongelijke kans dus, voor de toekomst waar je van droomt…

Door beperkte financiële middelen ontbreekt bij veel kinderen dat gewenste steuntje in de rug, waarmee ze anders optimaal gebruik hadden kunnen maken van hun talenten. Een extraatje voor muziekles, sportlessen of bijles is niet mogelijk voor hen. Wat D66 betreft moet dit anders. D66 wil dat ieder kind gelijke kansen heeft. Zolang er binnen het onderwijs niet de middelen en mogelijkheden zijn om net dat beetje extra te bieden, vinden wij dat kinderen via de meedoenregeling hier alsnog aanspraak op moeten maken.

Binnen het budget van de kindermeedoenregeling kunnen kinderen en ouders zelf kiezen waar ze deze middelen voor in zetten. Of dit nu sport, muziekles of ondersteuning bij school is. Net waar de behoefte bij hen zelf liggen. En wat ons betreft gaat er nog een schepje bovenop en vormen we snel ‘meedoenarrangementen’. In deze arrangementen maakt de gemeente afspraken met bedrijven en instellingen die deze bijles, examenregelingen en dergelijke aanbieden; kinderen die binnen de doelgroep van de meedoenregeling vallen kunnen hier kosteloos gebruik van maken.

Om dit mogelijk te maken dient D66, samen met het CDA en BewustZW  vandaag de motie ‘kansen voor ieder kind’ in. Hierin vragen wij het volgende aan het college:

kinderen van ouders die voldoen aan de voorwaarden van de meedoenregeling toegang te bieden tot bijles, individuele huiswerkbegeleiding, remedial teaching of examentraining vanuit de meedoenregeling van Het Plein; Direct over te gaan tot uitvoering van de motie en deze aanpassing in de meedoenregeling direct te communiceren naar scholen, maatschappelijke organisaties en betrokken ouders/verzorgenden

Lokaal strijden tegen de Plastic Soup

D66 D66 GroenLinks CDA Zutphen 16-01-2018 07:58

Tijdens de raadsvergadering van 15 januari 2018 heeft D66 Zutphen -Warnsveld de motie Statiegeldalliantie ingediend. De statiegeldalliantie wil de overheid overhalen om statiegeld ook op blikjes en kleine flessen in te voeren, zodat onder andere zwerfafval afneemt en grondstoffen beter worden hergebruikt.  GroenLinks, Stadspartij, CDA en Burgerbelang diende mee in.

Statiegeldalliantie

Organisaties uit Nederland en België slaan de handen ineen en hopen daarmee te bereiken dat zowel de Nederlandse als de Belgische overheid statiegeld zullen invoeren op kleine flessen en blikjes, zoals dat nu het geval is in bijvoorbeeld ons buurland Duitsland. Waarom moet er ook statiegeld komen op blikjes en kleine flessen volgens de Statiegeldalliantie? “Statiegeld zorgt voor minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten en betere recycling van waardevolle materialen. Daarom moet in Nederland en België statiegeld op alle plastic drankflessen en blikjes worden ingevoerd.”

Partners Statiegeldalliantie

Onder andere de Consumentenbond en de Plastic Soup Foundation zijn al partner van de Statiegeldalliantie, maar ook verschillende gemeentes doen al mee! Onder andere gemeente Utrecht, Amsterdam, Maastricht, Leiden, Haarlem, Enschede, Zwolle en Apeldoorn zijn al partner van de Statiegeldalliantie. Volgens D66 hoort ook Zutphen zeker thuis in dit rijtje.

Wat D66 betreft hoort bij een energieneutrale gemeente ook het zoveel mogelijk hergebruiken van grondstoffen. Grondstoffen die ook in plastic flesjes en blikjes zitten. Het is goed voor het milieu om op een duurzame manier met deze grondstoffen om te gaan. Daarom steunt D66 Zutphen de Statiegeldalliantie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.