Nieuws van GroenLinks in s-Hertogenbosch over VVD inzichtelijk

5 documenten

De bezuiniging op sport en cultuur in Brabant is 'Volstrekt foute keuze' | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks VVD CDA s-Hertogenbosch 12-05-2020 00:00

Aldus Brabantse fractievoorzitters in grote steden, waaronder GroenLinks 's-Hertogenbosch -fractievoorzitter Esther de Ruiter: "Kunst en cultuur is meer dan vrije tijd alleen. Een verkeerde keuze om hier fors op te bezuinigen. Samen met andere progressieve partijen in de B5 ondertekende ik deze brief."

Aanstaande vrijdag demonstreert ook Extinction Rebellion bij het provinciehuis. GroenLinks ondersteunt deze demonstratie aangezien het nieuwe bestuursakkoord tussen VVD, FvD, CDA en Lokaal Brabant. Het nieuwe, rechtse bestuur zet in op ideeën uit het verleden. Lees hier het volledige nieuwbericht uit het Brabants Dagblad:

https://www.bd.nl/dossier-coalitie-in-brabant/fractievoorzitters-grote-steden-halen-uit-naar-bezuiniging-op-sport-en-cultuur-in-brabant-volstrekt-foute-keuze~ad8a662d/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web&fbclid=IwAR2p8d6uWRMwLC8MMw9p3gDortX_V927aXlhxiix2ZKx-RWYSBzaK71elTk

Hup, op de fiets of met de snelbus | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks VVD s-Hertogenbosch 04-02-2020 00:00

Wethouder Ufuk Kâhya: “Schoon, slim en toegankelijk vervoer voor iedereen. Daar werken we volop aan in heel onze gemeente.

Leuk stuk in de Trouw vanuit de ogen van een Amsterdammer die een dagje bij ons kwam kijken.

#ActieplanDuurzameMobiliteit

Fietsstad

Hup, op de fiets of met de snelbus naar hartje Den Bosch

Lia van Genderen met de snelbus op weg naar het transferium, het is 16:21. Beeld Koen Verheijden

Overal nemen de files toe. Hoe houden groeiende steden de binnenstad leefbaar? Deel 1 van een serie: Den Bosch zet in op transferia en een snelfietsnetwerk voor elektrische fietsen.

Sybilla Claus 2 februari 2020,

Klimop aan de gevel, een verwarmde wachtruimte, schone toiletten en gratis deelfietsen. Niet direct wat je verwacht bij een parkeergarage. Transferium Deutersestraat is dan ook het paradepaardje van de drie P&R-locaties in Den Bosch. Die moeten forenzen en winkelpubliek aan de stadsrand uit de auto lokken.

Dat werkt. Het gebruik steeg vorig jaar naar 391.000 auto’s tegen 325.000 een jaar eerder. Voor 4 euro per auto kunnen tot vier mensen met een rode leenfiets of de snelbus naar hartje stad. ‘Welkom Verder’, is de slogan van Den Bosch voor het verwennen van automobilisten.

Over vier weken zijn alle transferiumbussen elektrisch, dan is de reis comfortabel én schoon. Achterin zit Rianne Dijkhof naast dochter Noa (17). “Perfect!”, zegt Dijkhof over het systeem. Ze komt uit Brakel en gebruikt de transferia al jaren voor een dagje winkelen.

Bijvoorbeeld als een van haar dochters een studiedag heeft, zoals nu. “Je rijdt er makkelijk heen en staat in vijf minuten in het centrum. Het is hier ook heel netjes.”

Bij het Bossche stadhuis is geen parkeerplek. Ambtenaar Lia van Genderen woont in Woudrichem, 28 kilometer verderop. Voor half acht ’s ochtends parkeert zij haar auto bij het transferium, en neemt dan de snelbus naar het stadskantoor. ‘In de zomer pak ik een deelfiets’, zegt ze. Rond half vijf ’s middags neemt zij de bus of fiets terug naar het transferium.

De Brakelse illustreert dat vooral automobilisten uit de wijde regio de Bossche transferia kennen en waarderen. Ze bestaan al veertig jaar. Parkeren in de binnenstad kost inmiddels 3,15 euro per uur.

De werkelijke kosten van de transferia zijn niet de 4 euro die nu door gebruikers worden betaald, maar benaderen eerder 8 euro, met bus of fiets erbij.

Dat verschil wordt met parkeergeld uit de binnenstad aangevuld. “Iedereen krijgt daar een fijne binnenstad voor terug. Als het totale beleid maar financieel rond is”, reageert Ufuk Kâhya, de jonge verkeerswethouder van GroenLinks.

 

‘Wij moeten de infrastructuur slim inrichten voor de toekomst’

Dinsdagavond nam de Bossche gemeenteraad Kahya’s Actieplan duurzame mobiliteit aan. Toen hij tiener was, begon de smartphone aan zijn revolutie. “Dat gebeurt nu in de mobiliteit. Als het ov straks 40 procent meer reizigers heeft, ben je er niet met een verlengd perron. Wij moeten de infrastructuur slim inrichten voor de toekomst.”

Zijn actieplan verenigt duurzaamheid, mobiliteit voor iedereen en leefbaarheid. De auto staat niet meer aan de top van de piramide.

Waar Den Bosch ook al jaren mee vooroploopt: slimme paaltjes in de binnenstad. Die laten alleen bestemmingsverkeer toe, zoals de transferiumbussen en leveranciers.

Het oogt ruim en rustig, ook omdat uitstalborden voor winkeliers verboden zijn. Die zone met beperkt verkeer wil Kâhya updaten tegen misbruik, en uitbreiden.

Den Bosch heeft een brede coalitie met de VVD erbij: “Een gastvrije stad maken is hier niet gepolitiseerd. Bewoners en ondernemers praten mee.” Zo is er nu een convenant in uitgaansstraat Korte Putstraat dat de bevoorrrading bundelt. Ook wordt druk overlegd over zero-emissie-bevoorrading in 2025.

Het toverwoord in het mobiliteitsbeleid is gastvrijheid. Ook voor fietsers. Den Bosch besloot in 2009 het ‘ondermaatse’ fietsbeleid te keren. Er kwamen fietspaden van 2,5 meter breed, gratis bewaakte stallingen, rotondes vervingen kruispunten met stoplichten, en daar kreeg de fietser voorrang.

Nu bezoeken buitenlandse delegaties de bijzondere rotonde op de Aartshertogenlaan. Fietsers kunnen daar – met voorrang – twee kanten op fietsen.

Automobilisten stoppen voor de zebra’s en geven fietsende scholieren en ouderen alle ruimte. Deze maatregelen hebben geleid tot een forse stijging van het fietsgebruik: 42 procent in 2019.

 

Snelfietspad maakt e-bike tot 15 kilometer even snel als auto en bus

Opvallend vooruitziend zijn de enquêtes die het (stijgend) gebruik van elektrische fietsen in kaart brengen. Vooral in wat verder liggende dorpskernen als Nuland, Vinkel en Rosmalen is het bezit van e-bikes zo’n 30 procent of meer.

Maar over vijf jaar verwacht daar de helft van de bewoners een e-bike te hebben, niet alleen senioren maar ook scholieren. Een enorme toename, waarop heel Brabant anticipeert met de aanleg van regionale snelfietspaden. Die maken de e-bike tot 15 kilometer even snel als auto en bus.

De fietssnelweg Den Bosch-Oss is al af. Die naar Waalwijk volgt, net als die naar Zaltbommel, waaraan het Rijk meebetaalt om snelweg A2 te ontlasten.

Andere grepen uit het verkeersbeleid: 3000 fietsers gebruiken de Schwung-app, een digitale drukknop die verkeerslichten laat anticiperen op hun komst. Er is een seniorenbus en een gratis stadsbusje, ‘De Blauwe Engelen’.

Kâhya is begonnen de binnenstadsring in te richten als 30 km-zone om doorgaand verkeer te weren. Zo krijgen groen, fietsers en voetgangers meer ruimte, bijvoorbeeld met een vlonderpad langs het kanaal.

Een hagelbui jaagt de fietsende verslaggever de stalling onder het CS in, met 5000 plaatsen. Handschoenen verkopen ze niet. Maar een medewerker weet raad: hij geeft een vergeten paar mee.

Zoals de wethouder al zei: “Den Bosch: Gastvrije stad.”

Een duurzaam Den Bosch | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA s-Hertogenbosch 02-07-2019 00:00

Afgelopen Raad is het voorstel Duurzaam Den Bosch aangenomen. Hierin staan forse ambities om te komen tot een gezonde, schone en duurzame gemeente.

“Eindelijk hebben we als gemeente een heldere en ambitieuze visie om duurzaam te worden op alle terreinen”, aldus René Vonk.

 

“Goed voor mens, dier en milieu. Meer groen, een overgang naar duurzame mobiliteit, een circulaire economie en forse inzet op de energietransitie zijn slechts enkele van de ambities. Het is goed dat naast de visie ook er actieplannen zijn toegevoegd, zodat ook duidelijk is welke concrete maatregelen we op korte termijn nemen. De daad bij het woord!"

 

GroenLinks vroeg in de Raadsvergadering nog wel aandacht voor het meenemen van inwoners bij de energietransitie. Voor deze transitie is het van groot belang dat we onze inwoners hierin meenemen en enthousiast krijgen om mee te doen.

 

Hier worden door het college onder de #samen al goede stappen in gezet. Denk aan energiecoaches en het traject voor de visie energielandschap. Toch merkt GroenLinks dat er vaak nog zorgen leven over deze transitie.

 

Daarom diende GroenLinks samen met VVD, PvdA en SP een motie in die opriep om bij ieder voorstel de inwoners op een goede manier mee te nemen en enthousiast te krijgen voor een gezonde, schone en duurzame gemeente.

Werk moet lonen, ook voor mensen met een arbeidsbeperking | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks VVD s-Hertogenbosch 20-06-2018 00:00

‘Werk moet lonen’ roept de VVD altijd. Blijkbaar geldt dit niet voor mensen met een handicap. De staatssecretaris komt met een plan voor hen de loonkostensubsidie af te schaffen en te vervangen door loondispensatie. Antoon van Rosmalen: "Mensen met een handicap veroordeelt zij zo tot levenslange armoede, afhankelijkheid van een eventuele partner en het  gevoel een tweederangsburger te zijn."

 

Mensen met een arbeidsbeperking werken gewoon bij een baas. Omdat zij geen 100% van hun loon zelf kunnen verdienen, vult de overheid de rest aan: de loonkostensubsidie. Onze gemeente heeft zo 100 mensen aan een volwaardige baan kunnen helpen, een baan waarvoor gewoon een CAO geldt en waar je later pensioen van krijgt.

 

Staatssecretaris van Arkel (VVD) vindt dit niet nodig en ziet kans een paar miljoen te bezuinigen. Door de loonkostensubsidie af te schaffen en de gemeente voortaan het zelf verdiende loon van mensen met een handicap aan te laten vullen tot bijstandsniveau. Weg loonsverhoging, weg pensioen later – gewoon altijd bijstand. Tenminste als jij geen werkende partner hebt – want dan krijg je niks.

 

Een onrechtvaardig plan dat veel weerstand opriep en bovendien waarschijnlijk ook nog eens in strijd is met de wet (het VN-verdrag voor mensen met een handicap). Ondanks kritiek wil de staatssecretaris het plan gewoon doorvoeren. Daarom de motie, die wethouder van Olden (o.a. participatiewet) van harte steunde. Vrijwel de hele Bossche gemeenteraad stemde voor een SP/GroenLinksmotie om de regering op te roepen af te zien van dit onzalige plan. Alleen de Bossche VVD stemde tegen.

GroenLinks neemt deel aan coalitieonderhandelingen | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA s-Hertogenbosch 11-04-2018 00:00

Informateur Han Looijen maakte gisterenavond zijn advies bekend.

Hij stelt een coalitie van vijf partijen voor, de vier groten (VVD, D66, GroenLinks, CDA) aangevuld met een partij met 3 zetels: Rosmalens Belang.

GroenLinks heeft eerder een sterke voorkeur uitgesproken voor de Bossche Groenen als vijfde partij.

 
Fractievoorzitter Ufuk Kâhya: “Ik heb me ingespannen voor een coalitie waar ook de Bossche Groenen een onderdeel van wordt.
 
Het is ontzettend jammer om te moeten horen dat die er niet in zijn geslaagd om te informateur te overtuigen dat ze op een stabiele en betrouwbare manier bestuursverantwoordelijkheid kunnen nemen.
 
Als lijsttrekker van GroenLinks heb ik met ons verkiezingsprogramma in de hand campagne gevoerd voor vergroening en verandering.
 
Nu zal ik ook met het verkiezingsprogramma in de hand onderhandelen voor vergroening, verduurzaming en een inclusief en sociaal Den Bosch.
 
Ook kijk ik uit naar de samenwerking met de Bossche Groenen en andere partijen, of dat nu vanuit de oppositie of vanuit de coalitie is.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.