Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over CDA inzichtelijk

75 documenten

CDA UH: Betaalbare woningen bouwen bij de nieuwbouw van scholen

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 26-06-2021 08:26

In de raadsvergadering van 24 juni jl. is onze motie, voor het bouwen van sociale en middeldure huurwoningen bij de nieuwbouw van scholen, met een nipte meerderheid aangenomen in de gemeenteraad. De fractie OPEN heeft de motie mede ondertekend. De komende jaren zal voor een aantal scholen in onze gemeente een nieuw schoolgebouw gerealiseerd moeten worden. We hebben als raad afgesproken om hierbij de mogelijkheden te onderzoeken of er een combinatie is te maken met woningbouw op deze locaties. Als CDA-UH willen we niet dat dit weer plannen gaan worden voor dure huizen voor de happy few. We hebben het college gevraagd om afspraken te maken met de woningcorporaties over de bouw van sociale en middeldure huurwoningen, en de grond hiervoor aan de woningbouwcorporaties beschikbaar te stellen. Het is bekend dat onze gemeente deel uitmaakt van een regio waar de woningmarkt onder hoogspanning staat. De vraag naar sociale en middeldure huurwoningen is enorm en het is belangrijk dat de middeninkomens, de docenten, agenten en verpleegkundigen hier weer een woning kunnen vinden. Ook hopen we met deze motie een stapje te maken om de lange wachttijd voor een sociale huurwoning te verkorten en de doorstroming te bevorderen. Vooral starters en senioren kunnen in onze gemeente nergens terecht voor betaalbare woningen. De vraag is veel groter dan het aanbod en het aanbod van huizen dat er is, sluit niet aan op de vraag, terwijl de bouw van betaalbare woningen stagneert. De gemeente zoekt al jaren naar mogelijkheden om de wachttijden te verkorten en sociale woningbouw te stimuleren, zoals ook is opgenomen in de gemeentelijke woonvisie. We hopen dat met deze motie de druk iets verlicht kan worden. Marina Roelofsen Fractielid CDA Utrechtse Heuvelrug De link naar de motie: 210624 mo cda open Sociale en middeldure huurwoningen realiseren bij (vervangende) nieuwbouw van scholen’’ (aangepast 11-6-21)120.38KBMotie

CDA-UH: In 4 fasen naar Masterplan voor Maarn en Maarsbergen (2022)

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 31-05-2021 08:23

Met de Routekaart naar het ‘Masterplan’ Veel voorzieningen in de dorpen Maarn en Maarsbergen zullen tegelijkertijd opnieuw worden ingericht. Om optimale participatie en betrokkenheid in het dorp te creëren is besloten tot een co-creatieproces. Dit is een manier van samenwerken waarbij alle deelnemers invloed hebben op het uiteindelijke resultaat, het Masterplan. De co-creatie heeft de naam: ‘Doe Maarn Mee’ gekregen. Om de co-creatie in Maarn en Maarsbergen tot een succes te maken is er een routekaart gemaakt, samen met inwoners, belangenorganisaties en de gemeente. Hierin is uitgewerkt op welke manier de co-creatie wordt ingericht en welke mensen er op welke manier bij betrokken zullen worden. De onafhankelijk procesbegeleider Sanne Botterweg van Urban Sync is met zoveel mogelijk betrokkenen in gesprek geweest om deze routekaart inhoud te geven. In de routekaart staan de stappen beschreven die genomen zullen worden om het uitgewerkte Masterplan te realiseren, met daarbij de planning. Het doel is om gezamenlijk invulling te geven aan de maatschappelijke voorzieningen voor Maarn en Maarsbergen voor de komende 20-30 jaar. In het Masterplan worden de voorzieningen voor onder andere sport, scholen, kinderopvang en bibliotheek uitgewerkt in combinatie met duurzame woningbouw. We streven als CDA-UH samen met de inwoners naar vitale en groene dorpen. Het is een ingewikkelde opgave door de hoge ambities, de grote hoeveelheid aan onderwerpen en betrokken partijen. De routekaart is onderverdeeld in vier fasen: Fase: Planning: A Naar gedeelde ambitie: Breed opgezet, zoveel mogelijk mensen activeren en informeren. Startbijeenkomst en themaweek mei-juni 2021 B Naar mogelijke plannen: Is specifieker en gaat over de 5 hoofdthema’s die in themagroepen worden uitgewerkt. Zie de kolom hiernaast. Inzet van betrokkenen op basis van gelijkwaardigheid is essentieel. 1.Groen - bepalend voor de identiteit van het dorp 2.Sport - behouden en versterken 3.Cultuur - dorps en lokaal georganiseerd 4.Wonen - voor meerdere doelgroepen 5.Scholen/kinderopvang - nieuwe huisvesting augustus-september 2021 C Richting een concreet voorstel: Vraagt veel inzet en denkkracht van de deelnemers. In deze fase is mogelijk ondersteuning van professionals nodig. Komen tot een uitgewerkt scenario, een doorgerekend Masterplan wat klaar is voor markt-consultatie. Besluitvorming in de gemeenteraad en presentatie aan de gemeenschap. oktober 2021-februari 2022 D Naar zichtbaar resultaat: De markt is aan zet om het Masterplan verder uit te werken en uit te voeren. maart 2022-2023 De procesbegeleider gaat aan de slag om alle stakeholders en verenigingen in Maarn en Maarsbergen nauw te betrekken bij elke stap. Alleen met brede betrokkenheid en gerichte inzet kan de co-creatie slagen. De gemeenschap zal regelmatig geïnformeerd worden over de resultaten. Begin volgend jaar wordt de uitkomst, het Masterplan, verwacht. Meer informatie is te vinden op doemaarnmee.nl, waar u ook met uw ideeën terechtkunt. Dus als u zelf ideeën heeft, laat het weten! Marina Roelofsen CDA Utrechtse Heuvelrug 06-40048011 of email: marinaroelofsen.cda@gmail.com

Hoe zien straks 240 meter hoge windmolens eruit op de Utrechtse Heuvelrug?

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 15-04-2021 13:37

Om u een indruk te geven wat er gaat gebeuren met uw uitzicht vanuit uw huis op de horizon, kunt u hier klikken op een video, die is gemaakt voor de gemeente De Bilt door Energie de Bilt. De animatie laat zien vanuit een drone hoe hoog 240 meter eigenlijk is (hoger dan de Domtoren en Euromast). Om u alvast een beeld te geven waar u straks tegenaan gaat kijken. Driebergen, tegen de grens met Bunnik, en Overberg staan op de nominatie om langs de A12 windmolens te krijgen. Van 240 meter. Als u het hiermee niet eens bent, dan horen wij het graag. Stuur een email naar ons CDA-UH fractielid Werner van Katwijk: wernervankatwijk.cda@gmail.com Wij horen graag uw mening en verwerken dat anoniem in onze vragen aan College van B&W van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug ten aanzien van deze Windmolens.

CDA-UH motie: “Knaken bij de Taken”

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 29-03-2021 12:26

Motie “Knaken bij de Taken” Op 25 maart heeft de Raad de CDA UH motie “Knaken bij de Taken” unaniem aangenomen. De motie is bedoeld als luid en duidelijk signaal aan het Rijk dat het zo niet langer gaat. De gemeente Utrechtse Heuvelrug en een meerderheid van de Nederlandse gemeenten verkeren in financieel zwaar weer. Het tekort op de Utrechtse Heuvelrug voor Jeugdzorg en WMO bedraagt inmiddels ongeveer 5 miljoen Euro per jaar. En de nieuwe verdeling van het gemeentefonds valt zeer nadelig uit voor onze gemeente en het ziet ernaar uit dat we structureel 3,5 miljoen Euro per jaar minder uit het gemeentefonds krijgen. De conclusie is dat de rek er nu echt uit is. Maar zorgelijk is dat het Rijk nog steeds niet de urgentie ziet en geen extra geld beschikbaar wil stellen aan de gemeenten. Maar omdat de coalitie-onderhandelingen binnenkort zullen starten in Den Haag willen we de druk op de provincie en het Rijk opvoeren om daarmee ook onze ernstige bezorgdheid uit te spreken over de onhoudbaarheid van de huidige situatie. In de motie geeft de Raad het College de opdracht om: In juni een reële Kadernota neer te leggen waarin de tekorten transparant in beeld komen; Een voortrekkersrol te nemen en actief samen met andere gemeenten, de provincie en de VNG aan het Rijk onverkort duidelijk te maken dat er op korte termijn een structurele oplossing moet komen door middel van knaken bij de taken. Daarnaast roepen we ook onszelf, de fracties op om zoveel mogelijk druk te zetten op het Rijk via onze eigen partijlijnen en contacten. Peter Kranenburg Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug Reacties: Peterkranenburg.cda@gmail.com

Praat mee met Werner van Katwijk over Duurzame Gemeente op 17 februari

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 02-02-2021 12:42

Ja, ik meld mij aan en praat graag mee over de Duurzame Toekomst van onze Gemeente: werner@ouders.net Hoe ziet de Toekomst eruit voor onze Duurzame Gemeente? Hoewel de landelijke verkiezingen nog moeten komen, zijn we al bezig met de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Rond de zomer willen we ons verkiezingsprogramma af hebben. Om te weten wat er onder de bewoners van onze prachtige Utrechtse Heuvelrug speelt, organiseren het CDA-UH 4 sessies: DUURZAME GEMEENTE ZORG WONEN VERENIGINGEN EN VRIJWILLIGERS Graag nodigen we je uit voor onze eerste sessie: DUURZAME GEMEENTE. In deze sessie willen we discussiëren over DUURZAME GEMEENTE in de Utrechtse Heuvelrug. We denken aan onderwerpen als: Beleid op windmolens/ zonneweiden Uitstoot Stankoverlast Behoud van landgoederen Biodiversiteit We denken dat dit belangrijke thema’s zijn die ons helpen onze prachtige gemeente door te geven aan de generaties na ons. Natuurlijk horen we ook graag andere DUURZAME GEMEENTE gerelateerde onderwerpen tijdens onze sessie. De sessie vindt plaats op 17 februari om 19.30. Gezien de omstandigheden vindt hij online plaats, via Microsoft Teams. Als je, in antwoord op deze email, het emailadres doorgeeft dat we mogen gebruiken om je uit te nodigen, ontvang je vlak voor 17 februari een linkje waarmee je deel kunt nemen. Ja, ik meld mij aan en praat graag mee over de Duurzame Toekomst van onze Gemeente: werner@ouders.net We kijken er naar uit om jullie op 17 februari te spreken! Werner van Katwijk, Fractielid CDA Utrechtse Heuvelrug

Chantal Broekhuis: 'bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school'

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 21-09-2020 08:18

“We hebben een bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school” De eerste volledig gerenoveerde aardgasvrije basisschool in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen is een feit! Bij de start van dit schooljaar opende basisschool De Zonheuvel in Driebergen de deuren van haar aardgasvrije gebouw. “We hebben samen hier iets heel moois voor elkaar gekregen”, zegt wethouder Chantal Broekhuis. Basisschool De Zonheuvel is gehuisvest in hartje Driebergen-Rijsenburg, in een gebouw dat daar is neergezet in 1967. Na ruim 40 jaar gebruik besloot de gemeente in 2012 dat het tijd werd de school te renoveren. “We wilden aanvankelijk een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) ervan maken”, zegt wethouder Broekhuis. “Maar al op het moment van aanbesteden bleek dat we een renovatie financieel niet rondkregen. We wilden omschakelen naar nieuwbouw met woningbouw om het plan haalbaar te maken. Dat stuitte op weerstand vanuit de buurt en de school; het paste niet bij de allure van het Burgemeesterspark.” De subsidie aardgasvrije scholen bood uitkomst. De aardgasvrije renovatie gaf financiële ruimte in de exploitatie van het schoolgebouw en de subsidie droeg bij aan de benodigde investering. Zo kwam alsnog de businesscase rond. Later, toen door prijsontwikkelingen opnieuw een financieel tekort ontstond, kon de school op aanraden van Platform31 de vergoeding voor de Materiële Instandhouding (MI) inzetten voor onderhoud en energie en daarmee de businesscase weer rondkrijgen. Even wennen aan aardgasvrij “Zo’n renovatie voor elkaar krijgen, is dus geen sinecure”, blikt Broekhuis terug. Daarvoor moest ook tijdelijke huisvesting worden geregeld. “Dat was nog best ingewikkeld, want de klassen zijn verdeeld over drie locaties in een andere wijk. En het is nogal wat als zo’n school een jaar lang verdeeld is. Gelukkig hadden de school en ouders dit er wel voor over. Zij wilden juist die renovatie naar een aardgasvrije school zien en daarvoor dit op de koop toenemen. Wat wel hielp, is dat de tijdelijke huisvesting beter was dan het oude schoolgebouw.” Bij de start van het nieuwe schooljaar mochten de kinderen terug naar hun oude, vertrouwde, maar nu ook aardgasvrije schoolgebouw. “Dat wordt nog even wennen”, zegt Broekhuis. “Het oude gebouw kende geen klimaatinstallaties en nu zijn er allemaal knoppen die de onderwijzers moet bedienen.” Bovendien moet de apparatuur fijngesteld worden op het gebruik. Zo is het niet de bedoeling dat docenten een raampje openzetten als het benauwd wordt, maar de installateur bellen. Voorbeeld voor onderwijssector en gemeente Voor de gemeente is de renovatie van de basisschool enorm waardevol. “De kennis en ervaring die we hiermee hebben opgedaan, willen we inzetten voor het verder verduurzamen van onze schoolgebouwen en wijken”, vertelt de wethouder. Een groot deel van de schoolgebouwen in de gemeente is ook rond de 40 jaar oud en zijn zowel architectonisch als bouwtechnisch vergelijkbaar. Die gebouwen wil de gemeente de komende 10 jaar duurzaam renoveren naar BENG en aardgasvrij. Bovendien moet een deel van de gemeente energieneutraal zijn in 2035. “We hebben als gemeente echt een duurzame ambitie en willen dat stapje voor stapje met de samenleving mogelijk maken”, vertelt de wethouder. “Dankzij dit renovatieproject willen we nu in de herijking van ons Integraal Huisvestingsplan verder gaan dan BENG en volledig energieneutrale gebouwen gaan opleveren. Ook in de vertaling van de regionale energiestrategie naar ons lokale plan willen we de koppeling tussen energieneutrale schoolgebouwen en aardgasvrije woningen maken.” Steun en betrokkenheid Een stad of wijk verduurzamen doe je samen volgens wethouder Broekhuis. “Tijdens het proces zijn veel gesprekken gevoerd met de school, ouders en buurt over de planvorming. Een school is een parel in de wijk. De betrokkenheid is groot. Zo’n traject doe je samen. Daarom moet je het gesprek aangaan, laten zien dat je een gedeelde doelstelling hebt en jezelf kwetsbaar durven opstellen. Dat leverde veel steun en betrokkenheid op. Uiteindelijk leidde de renovatie tot een hechtere gemeenschap en een steviger positie van de school in de wijk. Eigenlijk hebben we dus een veel bredere win-win bereikt dan ‘alleen’ een aardgasvrije school.” Hechtere gemeenschap Broekhuis heeft eigenlijk een nog grotere droom. “Het liefst wil ik dat onze scholen ook energie opwekken voor de wijk. Dat lijkt me een mooie volgende stap voor De Zonheuvel, die leidt tot een nóg steviger positie binnen en betere verbinding met de wijk.” Volgens de wethouder heeft het verduurzamen van een schoolgebouw immers grote impact. “We doen dit voor onze toekomst. Daarom is het logisch dat je start bij de kinderen. Een aardgasvrij schoolgebouw geeft hen een goede basis voor energiezuinig denken en doen. Ook is het makkelijker om het gesprek over duurzaamheid te starten vanuit die kinderen. Daarom is het schoolgebouw een logisch startpunt als je wijken gaat verduurzamen. Het gebouw heeft een hele belangrijke functie in de wijk en dient als voorbeeld. Met zo’n renovatieproject creëer je een hechtere gemeenschap die samen nadenkt over aardgasvrij. Dat hebben we met De Zonheuvel gezien. Dat heeft nu een prachtig gerenoveerd, aardgasvrij schoolgebouw, omdat we samen de schouders eronder hebben gestoken.” Meer informatie Basisschool De Zonheuvel is een van de pilots in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen. Lees meer over het innovatieprogramma, de inzichten en ervaringen.

Utrechtse Heuvelrug en 19 andere gemeenten roepen Rijk op structureel bij te dragen aan de Nationale Parken

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 16-09-2020 12:07

Persbericht 15 september 2020 Utrechtse Heuvelrug en 19 andere gemeenten roepen Rijk op structureel bij te dragen aan de Nationale Parken Samen met 19 andere gemeenten wil het college van de Utrechtse Heuvelrug dat het Rijk structureel bijdraagt aan de instandhouding van de Nationale Parken. Op dit moment gebeurt dit slechts incidenteel. Het zijn de gemeenten zelf - die vaak met hulp van de provincie - de Nationale Parken voor het grootste deel financieel steunen. Terwijl het voor veel gemeenten het steeds moeilijker wordt om hun eigen begroting sluitende te krijgen. Voor de doorontwikkeling en instandhouding op de lange termijn zijn structureel middelen noodzakelijk van het Rijk zo bepleiten de gemeenten in een motie aan het bestuur van de Vereniging Nederlandse Gemeenten De 20 gemeenten[1] vragen op 25 september tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Vereniging Nederland Gemeenten aan het bestuur om hier werk van te maken bij het Rijk. Immers, de Nationale Parken zijn onze iconen van natuur, landschap en erfgoed. In Nederland zijn er 21 Nationale Parken. Het zijn belangrijke regionale dragers voor recreatie, toerisme en ontspanning. Daarnaast verbinden de parken natuur met de andere grote opgaven waar Nederland voor staat zoals de stikstof- en landbouwtransitie en de klimaatopgaven. Wethouder Chantal Broekhuis: “De afgelopen periode heeft de corona-crisis duidelijk gemaakt hoe waardevol natuur en een groene omgeving is. Veel mensen trokken erop uit de natuurgebieden in. Ook in de Nationale Parken. Willen we mensen in de toekomst blijvend een groene en natuurrijke omgeving bieden om in te recreëren, dan is het noodzakelijk dat het Rijk de Nationale Parken structureel financiert.” Voor meer informatie: Koers, Strategie en Advies, team communicatie Telefoon: (0343) 56 56 00 Mail: communicatieadvies@heuvelrug.nl Overzicht van de Nationale Parken in Nederland https://www.nationaalpark.nl/8614/nationale-parken/overzicht De ingediende motie kunt u hier downloaden (PDF) [1] indieners motie: Utrechtse Heuvelrug, Schiermonnikoog, Zeist, Woudenberg, Bloemendaal, Velsen en Reimerswaal. En gesteund door de gemeenten Ameland, Vlieland, de Bilt, Steenwijkerland, Groningen, Tynaarlo, Aa en Hunze, Altena, Wassenaar, Bunnik, Almere, Noord-Beveland en Soest

Stadse Fratsen

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 28-08-2020 11:41

Stadse fratsen Dit jaar staan er veel regionale plannen over de economische ontwikkeling en energietransitie op de raadsagenda. Het initiatief daarvoor ligt vaak bij de provincie of regionale samenwerkingsverbanden van gemeenten. Wij als raadsleden mogen daar ook wat van vinden, soms al tijdens de planontwikkeling, maar voornamelijk mogen we onze mening geven over het eindresultaat. Uit al deze plannen spreekt een éénduidig geloof in de maakbaarheid van onze samenleving. En steevast wordt gesteld dat draagvlak bij de inwoners van groot belang is. Stad Utrecht dominant Maar zorgelijker vind ik dat de stad (Utrecht) de planvorming domineert. Dat blijkt al uit de doelstelling “Op weg naar één verstedelijkingsstrategie” en het leidende principe van een “Gezond Stedelijk Leven”. Met hangen en wurgen kreeg onze gemeente nog het onderwerp “Groen & Landschap” in de regionale plannen. Zouden ze niet (willen) weten dat bijna 2/3 van de inwoners van onze provincie buiten de steden Utrecht en Amersfoort woont. Op regionale plankaartjes ziet de Heuvelrug er altijd schattig, gezellig en groen uit met mooi gestileerde boompjes en soms ook een verdwaalde windmolen (NB: het CDA UH is tegen windmolens!). Lobby kleine Gemeenten Wij - de kleine gemeenten - hebben onze lobby slecht op orde en niet alleen als het om deze regionale plannen gaat. Want inmiddels is het ook duidelijk dat er minder geld uit Den Haag richting de kleine gemeenten gaat komen, ten gunste van de grote steden. Minister Ollengren van Binnenlandse Zaken die over de gemeenten gaat, trekt zich weinig aan van de grote financiële tekorten bij de kleine gemeenten. Stuurt ze wellicht aan op schaalvergroting? Oftewel nog meer fusies van kleine gemeenten? Je krijgt sterk de indruk dat dat zo is. Als wij iets van onze herindeling hebben geleerd is dat groter niet altijd beter is. Steun zoeken bij de provincie lijkt logisch om Den Haag te bewerken, edoch ook het provinciale bestuur wordt gedomineerd door stads volk. De provincie als tegenmacht van de grote stad is vaak afwezig. De provincie beperkt zich nog te vaak tot louter toezichthouder op de gemeenten, in plaats van steun en toeverlaat in deze tijd. Samenwerking Anderzijds weten we nu waar we aan toe zijn. Laten we uitgaan van onze eigen kracht en blijven zoeken naar samenwerking met gelijkgestemden. Maar bovenal geloof ik in de kracht van onze inwoners, of ze nu hier geboren zijn of hier zijn komen wonen omdat het hier zo mooi is. Want dat mooie, laten we dat zo houden. En iets houden zoals het is, daar zijn we dan wel weer goed in. Peter Kranenburg Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug

Scheef wonen door Scheefgroei?

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 22-07-2020 08:22

Veelal wordt schande gesproken over “scheef wonen”. Dat is wanneer mensen in een goedkope (sociale) woning wonen en niet doorstromen naar een duurdere woning. Bijvoorbeeld een "middensegment woning”. Maar je kunt je afvragen of dat wel zo schandelijk is te noemen van die bewoners. Misschien is het eerder schandelijk te noemen dat we niet, of in ieder eigenlijk veel te weinig woningen bouwen voor dat (huur) middensegment. Het schijnt dat woning in dat bouwsegment heel wat minder opleveren voor investeerders en projectontwikkelaars dan woningen in het duurdere segment. Sinds enkele jaren mogen de woningcorporaties door regelgeving vanuit Den Haag, die voorheen nog wel “middenwoningen” bouwden, dat niet meer doen. Ze moeten, zo is bepaald, zich beperken tot het bouwen van woningen waarvoor die corporaties zijn bedoeld. Sociale woningbouw plegen. Middenwoningen en duurdere woningen moesten door de marktpartijen gebouwd worden. Een goede liberale gedachte, die goed werkt voor de marktpartijen. Helaas, die bouwen graag dure woningen, maar niet- of nauwelijks middenwoningen. Dat veroorzaakt in grote mate het “scheef wonen”. Dat wordt dus voor een belangrijk deel veroorzaakt door scheefgroei in het totale nieuwbouw woningaanbod dat in de afgelopen jaren is gebouwd, maar ook wat nog gebouwd gaat worden. “Scheef wonen” is dus niet ontstaan omdat mensen niet wilden verhuizen naar een duurdere woning, maar veel eerder door die scheefgroei in de woningmarkt. Er zijn regionaal te weinig woningen, voor mensen die behoren tot de inkomensgroepen tot aan modaal. Door te weinig geschikte "huur-middenwoningen", vindt geen doorstroming plaats van mensen die gezien hun inkomen wel zouden kunnen doorstromen. Maar die "middenwoningen" zijn nauwelijks voor hen beschikbaar. Mensen willen vaak wel doorstromen, naar een duurdere woning, waardoor hun huidige woning weer vrij kan komen, voor bijvoorbeeld "starters". Maar die kunnen niet doorstromen omdat die z.g. "middenwoningen" er helemaal niet zijn. Dat is een groot probleem. Daar vraagt de Raad van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug op voorstel van het CDA Utrechtse Heuvelrug ook regionaal de nodige aandacht voor: Ook dit probleem kan alleen door de gemeenten samen opgelost worden.

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.