Nieuws van D66 in Rotterdam over ChristenUnie inzichtelijk

5 documenten

Slimmer bouwen met ruimte voor groen

D66 D66 GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA Rotterdam 10-01-2020 10:51

Als het aan D66 ligt wordt er in heel Rotterdam gekeken naar mogelijkheden om te verdichten. Dat betekent hogere woningaantallen op een bepaald stuk grond, zodat er ook ruimte overblijft voor andere zaken. “Gevarieerde, duurzame en groene wijken, met verdichting waar het kan, zijn wat ons betreft leidend in Rotterdam” aldus Robin de Roon.

 

Onderzoek

Samen met GroenLinks, de PvdA en de ChristenUnie-SGP pleitte Robin voor een onderzoek naar mogelijkheden en plekken in de stad waar in de toekomst een herstructureringsproces plaatsvindt. Op die plekken wil hij weten hoe hogere woningaantallen en dichtheden behaald kunnen worden zodat er ruimte komt voor andere zaken. “Door op deze manier te kijken kunnen we slimmer en efficiënter gebruik maken van de beschikbare grond waardoor er ook ruimte blijft voor vergroening.”

Verdichting

Een mooi voorbeeld van verdichting is door op de beneden laag grondgebonden woningen te bouwen en daarbovenop appartementen: “Zo doe je geen afbreuk aan de kwaliteit van de woningen, terwijl je toch meer woningen bouwt op dezelfde grond. Er blijft dan ruimte over voor zaken als groen en speelplekken.”

Bouwen met ambitie

Met dit onderzoek zet Robin de eerder ingezette D66-lijn voort. In 2018 werd een voorstel van hem aangenomen om te verdichten aan de randen van de Tweebosbuurt op Zuid: “We hebben een grote woningopgave in de stad. Met mijn eerdere voorstel en ook met dit nieuwe onderzoek blijven we op zoek gaan naar de balans in de stad. Bepaalde plekken meer lucht geven en andere plekken juist verdichten” aldus Robin.

De raad en het college waren positief over het voorstel en het onderzoek gaat er komen.

Voor de zomer van 2020 komt er een onderzoeksvoorstel richting de raad.

Het bericht Slimmer bouwen met ruimte voor groen verscheen eerst op Rotterdam.

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 12:38

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , LansingerlandSchiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan de overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Het bericht Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA verscheen eerst op Rotterdam.

Zuinig op historisch stadsbeeld

D66 D66 SGP ChristenUnie Rotterdam 03-10-2018 13:45

Afgelopen weekend, week 40, verschenen diverse berichten in het nieuws over een bizarre woonsituatie in Rotterdam Noord. Op de Bloklandkade worden een aantal huizen gesloopt, maar een woonhuis staat nog overeind. Woonhuis nummer 108, helemaal alleen. Het tafereel doet denken aan het script van de film “Publieke Werken”, waarin het Victoria Hotel in Amsterdam rondom de winkel van een vioolbouwer wordt gebouwd.

De situatie op de Bloklandkade is ontstaan doordat woningbouwcorporatie Woonstad middels een nieuwbouwproject 16 nieuwe huizen realiseert. De meeste huizen die voorafgaand aan de bouw zijn gesloopt waren eigendom van Woonstad. De andere particuliere woningen zijn door de corporatie gekocht. Behalve nummer 108. Sinds 2012 hebben er onderhandelingen plaatsgevonden over de uitkoopsom, maar hier is geen resultaat uit voortgekomen.

Woonsituatie

Het gevolg van deze mislukte onderhandelingen is een situatie waarin de bewoners van nummer 108 al drie weken lang wonen tussen de puinhopen van sloopwerkzaamheden. De overlast zal nog lang voortduren, want het nieuwbouwproject wordt pas eind 2019 afgerond. “Dit is een zeer onwenselijke situatie. Die mensen leven nu letterlijk op een bouwplaats. We willen voorkomen dat dit in de toekomst vaker gebeurt. Dit is slechts één geval en dat is al erg genoeg”, aldus raadslid Robin de Roon.

19e eeuwse woningen

Daarnaast bevinden zich in het Oude Noorden veel 19e-eeuwse woningen. De sloop in de bloklandkade vindt plaats, terwijl in het ruimtelijk kader Oude Noorden voor de periode tot 2040 wordt ingezet op behoud van de oorspronkelijke ruimtelijke structuur en versterken van de historische beeldkwaliteit van de bebouwing. De Roon: “het gaat hier om historische panden (…) waarom is er een sloopvergunning verstrekt voor de huizen in de Bloklandstraat, terwijl zou worden gestreefd naar behoud ervan?”

De Roon heeft samen met de ChristenUnie-SGP schriftelijke vragen ingediend over de sloop van de historische panden en de mogelijk onveilige woonsituatie van de bewoners van nummer 108. “Van mij mag het college de tijd nemen. Ik heb liever een goed onderbouwd antwoord dan een antwoord dat we zelf ook kunnen verzinnen.”

Het bericht Zuinig op historisch stadsbeeld verscheen eerst op Rotterdam.

Gemeente krijgt meer grip op inburgering

D66 D66 SGP ChristenUnie Rotterdam 02-07-2018 18:43

Goed nieuws: gemeenten krijgen weer de regie over het inburgeringstraject. Daardoor kunnen zij meer maatwerk bieden en beter toezien op de kwaliteit van cursussen. D66 wil graag dat Rotterdam dit met beide handen aangrijpt om nieuwkomers een vliegende start te geven. Nadia Arsieni, woordvoerder Integratie, stelde er vandaag schriftelijke vragen over aan het college.

Meer begeleiding

Minister Wouter Koolmees maakte vandaag bekend dat hij het inburgeringsbeleid vanaf 2020 drastisch gaat aanpassen. Het leenstelsel wordt gewijzigd, het beoogde taalniveau gaat omhoog en gemeenten krijgen de touwtjes in handen. Iedere inburgeraar gaat samen met de gemeente een persoonlijk inburgeringsplan opstellen: een op maat gesneden programma voor het leren van de taal in combinatie met (vrijwilligers)werk, studie of stage. Hier gaat een brede intake aan vooraf, waarbij de gemeente onder meer kijkt naar opleiding, vaardigheden, motivatie en gezinssituatie.

Nadia: “Het is goed dat de gemeente straks het maatwerk kan gaan bieden waar we in de raad al zo lang op hameren. Tot nu toe hadden gemeenten weinig te zeggen over de inburgering, terwijl ze wel een grote verantwoordelijkheid dragen. Als we willen dat iedereen meedoet, moeten we mensen daar ook bij kunnen helpen. Die instrumenten reikt het ministerie ons nu aan. Ik ben ook blij dat de minister pilots wil toestaan, zodat gemeenten knelpunten in het beleid zo snel mogelijk kunnen aanpakken. Er is geen tijd te verliezen: hoe langer iemand aan de zijlijn blijft staan, hoe moeilijker die achterstand later ingehaald wordt.”

Te veel eigen verantwoordelijkheid

De extra begeleiding is hard nodig. Het aantal mensen dat op tijd slaagt voor het inburgeringsexamen is sinds de invoering van de Wet inburgering 2013 gehalveerd. Bovendien zijn de cijfers uit de Monitor Statushouders weinig florissant: het overgrote merendeel van de statushouders die sinds 2016 in Rotterdam zijn komen wonen, is afhankelijk van de bijstand. Slechts tweederde van de statushouders is 4 dagen per week of meer bezig met (vrijwilligers)werk of studie.

Vorig jaar concludeerde de Algemene Rekenkamer al dat er een te groot beroep wordt gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van inburgeraars: mensen raken verstrikt in het woud van regels en cursusaanbieders. D66 diende toen, samen met de ChristenUnie-SGP, een motie in om inburgeraars beter bij de hand te nemen. Door de wetswijziging krijgt de gemeente daar extra mogelijkheden voor. Vanaf 2020 gaan gemeenten namelijk zelf inburgeringscursussen inkopen. Daardoor kunnen zij beter toezien op de kwaliteit van de cursussen.

Taal leren in de praktijk

Een taal leer je niet alleen in een klaslokaal; nieuwkomers hebben juist behoefte aan oefenen in de praktijk. De mogelijkheden om het leren van de taal te combineren met bijvoorbeeld een opleiding of vrijwilligerswerk zijn nu echter beperkt. Dit is jammer, stelt minister Koolmees, in het bijzonder voor de groep inburgeraars onder de dertig jaar. Zij hebben nog een heel werkzaam leven voor zich en zouden veel profijt hebben van een traject waarin zij de taal leren én een opleiding volgen.

Nadia: “Het is goed dat de cursusmogelijkheden straks beter zijn afgestemd op de capaciteiten van de cursisten. Wij zien de wetswijziging als een kans om statushouders en andere nieuwkomers duurzaam op weg te helpen. We willen daarom dat het college gaat samenwerken met onderwijsinstellingen, werkgevers en maatschappelijke organisaties. Samen kunnen we ervoor zorgen dat talenten optimaal benut worden.”

Het bericht Gemeente krijgt meer grip op inburgering verscheen eerst op Rotterdam.

Maak duurzamer alternatief aantrekkelijk voor scheepvaart

D66 D66 GroenLinks SGP ChristenUnie Rotterdam 16-04-2018 13:05

Afgelopen vrijdag stelde D66-raadslid Chantal Zeegers schriftelijke vragen aan het College over aanvullende maatregelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit deed zij samen met NIDA, ChristenUnie-SGP, GroenLinks en SP. Met de vragen wil zij aandringen op een nieuwe lobby richting Den Haag voor een vrijstelling op de energiebelasting voor walstroom. Een eerdere lobby n.a.v. een motie van D66 leverde nog geen resultaat op. Omdat D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven eind maart aanvullende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit in samenwerking met gemeenten en provincies voorstelde, zien wij dit als een goed moment om hier opnieuw aandacht voor te vragen. Zeegers: “De lucht in Rotterdam moet schoner worden voor onze gezondheid. Als grote havenstad kan de scheepvaart sector hier een belangrijke bijdrage aan leveren door helemaal over te stappen op walstroom. Dit zullen we nu aantrekkelijk moeten maken”. De maatregel staat ook genoemd in het D66 Actieplan Schone Lucht, wat Stientje van Veldhoven nog als onderdeel van de Tweede Kamerfractie heeft opgesteld.

In tegenstelling tot binnenvaartschepen is er voor zeeschepen, waaronder cruiseschepen, geen verplichting om walstroom te gebruiken indien aanwezig. Hierdoor laten zij vaak hun zeer vervuilende generatoren draaien, wat tot sterke vervuiling van de lucht leidt. Het gebruik van walstroom moet wat ons betreft daarom aantrekkelijk gemaakt worden. Dit kan middels een vrijstelling op de energiebelasting die nu nog over deze walstroom wordt geheven. De Europese Commissie heeft eerder aangegeven dat een dergelijke vrijstelling te verdedigen is gezien het belang van de luchtkwaliteit. Denemarken, Duitsland en Zweden hebben eerder al zo’n vrijstelling aangevraagd en gekregen.

De schriftelijke vragen zijn hier te vinden: https://rotterdam.notubiz.nl/document/6383824/1/18bb2961

Het bericht Maak duurzamer alternatief aantrekkelijk voor scheepvaart verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.