Nieuws van politieke partijen in Hardinxveld-Giessendam inzichtelijk

68 documenten

Afval- en grondstoffenbeleid (variabel tarief)

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 28-06-2021 18:35

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1374396/1055390/DIFTAR.PNGDe gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om te gaan werken met variabele tarieven. Wij hebben een motie ingediend waarbij we nog eens nadrukkelijk wijzen op mensen die hun restafval niet goed kunnen beperken (denk aan luiers, medisch afval). Voor deze mensen moeten een oplossing worden gezocht. Een meerderheid van de raad deelt deze mening. Het college moet hier dan ook mee aan de slag. Hieronder volgt onze bijdrage tijdens het debat.

Voorzitter,

Wij vinden het van belang, dat de hoeveelheid restafval daalt naar de door de landelijke overheid gestelde norm. Hoe minder restafval, hoe beter!

Dit vereist een cultuuromslag, maar het is ook goed als dit financieel voordeel oplevert voor wie het afval goed scheidt. Daarnaast is het natuurlijk onaanvaardbaar dat onze inwoners moeten betalen voor afval dat inwoners buiten de Waardlandenregio hier dumpen. Ook kunnen wij ons helemaal vinden in de pogingen om te komen tot een volledig circulaire economie. Wij hebben een verantwoordelijkheid om goed om te gaan met de schepping en dan kan het soms niet anders of we moeten daartoe maatregelen nemen. 

Het is ons ook niet ontgaan dat het voorstel tot beroering heeft geleid, een door 950 inwoners getekende petitie toont dat aan. Onze fractie heeft ook uitgebreid met de indiener gesproken, we hadden een goed gesprek (al waren we het niet overal over eens)! Wij hebben diverse artikelen over de voors en tegens van variabele tarieven (Diftar) gelezen. Zoals vaker het geval is spreken de deskundigen elkaar ook bij dit onderwerp tegen, evenals de verschillen die er zijn in ervaringen met Diftar. Als je echter wat beter leest dan zie je dat de conclusies in grote steden anders zijn dan in gemeenten met een landelijk karakter. In gemeenten met een landelijk karakter werkt Diftar! 

Alles afwegende geloven wij dan ook , dat het voorstel zoals dat nu voor ons ligt zal werken en zal bijdragen om de gestelde doelen te halen.

Van belang is wel, dat inwoners niet gestraft wordt voor iets wat ze niet kunnen voorkomen. We denken dan aan bewoners van hoogbouw, gebruikers van medicinale voorzieningen, luiers, maandverband. Zij hebben geen keuze en zouden onevenredig benadeeld kunnen worden. Uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat hiernaar wordt gekeken en gezocht wordt naar een oplossing. Onze fractie dient een motie in om dit ook nog eens te benadrukken. Wij willen niet dan mensen veel moeten betalen voor iets wat ze niet kunnen voorkomen!

Een ander belangrijk punt is communicatie en voorlichting. Wat kunnen inwoners als PMD (plastik, metaal en drinkpakken) kwijt, wat als GFT, wat is echt restafval? Wij vermoeden dat hier ook nog de nodige winst te behalen is. Zelf ontdekte ik gisteren dat ik ook nog het nodige over PMD kan leren. 

Dat brengt mij dan tot slot bij de circulaire economie. In het antwoord op onze vraag geeft het college aan dat de kringloopwinkel haar afval (huisraad) gratis mag blijven aanbieden. Dat stemt mijn fractie tot grote tevredenheid. Immers de kringloop levert een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie. Wij roepen Waardlanden dan ook op met de kringloopwinkel in overleg te gaan om die circulaire economie te realiseren.

 

Wim IJzerman

 

Woordvoerder Afval- en grondstoffenbeleid, 24 juni 2021

Wel, of geen kapitaal voor Stedin

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 03-06-2021 21:07

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1373892/1055390/Stedin.jpg

Donderdag 27 mei is in de gemeenteraad een voorstel besproken over de lange termijn financiering van Stedin. Het raadsvoorstel omvatte een aantal punten:

Instemmen met de wijziging governance (om meer grip te krijgen op wat Stedin doet); Instemmen met de uitgifte van preferente aandelen (om investeringen mogelijk te maken); Als Hardinxveld-Giessendam geen gebruik te maken van de mogelijkheid tot kapitaalstorting.

Het College wil geen extra kapitaal storten vanuit het oogpunt van schuldreductie. Hoewel onze fractie daar begrip voor heeft, hebben wij aangegeven dat naar onze mening er een nog hogere prioriteit is, namelijk de volgende: zorg voor onze omgeving / duurzaamheid. Om de energielevering in de hele energietransitie te kunnen garanderen ziet Stedin zich geplaatst voor een belangrijke opgave: het realiseren van een toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk. Hiervoor vragen zij om extra kapitaal aan haar aandeelhouders voor noodzakelijke investeringen.

Wij vinden dat ook onze gemeente als aandeelhouder daarin haar steentje dient bij te dragen!

Naast het argument van duurzaamheid, vragen wij ons ook af, of het vanuit financieel oogpunt verstandig is geen gebruik te maken van de geboden mogelijkheid tot deelname in de kapitaalstorting. Immers de investering levert een rendement op van 3%, in ons geval zou het om 3% * € 900.000, oftewel € 27.000 gaan. Dat lopen we nu jaarlijks mis. 

Tot onze spijt vonden we in de gemeenteraad geen meerderheid voor ons standpunt en daarmee leveren we niet de bijdrage die we hadden kunnen leveren aan de energietransitie en gooien we ook nog eens € 27.000 per jaar dividend weg. Een gemiste kans!

Regionale Energiestrategie Drechtsteden (RES) vastgesteld

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 18-09-2020 00:00

Donderdag 17 september 2020 is er in de gemeenteraad gedebatteerd over hoe de raad kijkt naar Regionale Energiestrategie Drechtsteden (RES); dit wordt een zienswijze genoemd. Hierin voerde burgerlid Koen Schouten het woord. Zijn bijdrage leest u hieronder.

Dank voorzitter,

Ik ben benieuwd. Niet naar vanavond eigenlijk, niet naar morgen, maar naar 2030 en verder. Deo Volente. Hoe zal onze samenleving er dan uit zien? Persoonlijk denk en hoop ik dat Hardinxveld nog steeds Hardinxveld is. Vanavond proberen we een klein beetje vooruit te blikken in de onbekende toekomst. Dat die toekomst er anders uit gaat zien, dat is wel duidelijk. De zienswijze op de Regionale Energiestrategie Drechtsteden die voor ons ligt, steunen wij. Het is een realistische zienswijze en geeft houvast over hoe onze raad tegenover de voorliggende RES staat, welwillend, maar kritisch. Wel hebben we een aantal punten waar wij scherp op zijn, en waarmee wij vinger aan de pols zullen blijven houden: nu en in de toekomst. Tevens zijn dit de ankerpunten waar wij de RES 1.0, die in juli 2021 rond moet zijn, onder andere aan zullen toetsen.

De SGP is een groene partij, maar ook een realistische partij. We steunen grofweg de doelen die worden beoogd met deze energiestrategie, maar zijn tegelijk kritisch op de betaalbaarheid van de RES en de haast en haalbaarheid van de ambitie die voor ligt. Het bod dat wij doen (0,66PJ) steunen wij. De focus op restruimten en opwek op grote daken staan wij voor. Zoals breed binnen de Drechtsteden leeft, zijn wij als SGP geen voorstander van grootschalige opwek door wind. Wij achten het bod dat voorligt een realistische opgave richting 2030, mits de relevantie van de taak die voor ons ligt keer op keer wordt bewezen aan de samenleving en ondernemers. Daarmee kom ik bij het tweede punt: burgerparticipatie speelt hierin een essentiële rol. De samenleving moet niet achteraf worden betrokken, maar vooraf binnen duidelijke kaders, waar wij als raad en samenleving invloed op willen. Burgerparticipatie is wat dat betreft geen afvinklijstje, maar een ‘must’ om de samenleving achter de energietransitie te krijgen. Hier is ook genoeg tijd voor nodig; haasten hebben we richting de concept-RES helaas al teveel gedaan. We roepen het college dan ook op om van burgerparticipatie echt werk van te maken. Wanneer de samenleving niet overtuigd wordt van het nut van deze transitie zal het bod niet slagen. Zonder draagvlak, geen transitie. Ook komen we indien nodig graag in gesprek met buurregio’s, wanneer daar activiteiten gaan plaatsvinden, die ook over onze grenzen heen lijken te komen. Dit werd ook tijdens de eerste werkgroepbijeenkomst beaamt door de andere partijen in de raad.

 

Dan kom ik bij mijn derde punt: om de transitie te kunnen maken is geld nodig, heel veel geld; het vraagt om bedragen die onze financiën niet kunnen dragen, zonder geld vanuit het Rijk. Het Rijk is daarom aan zet om met adequate financiële middelen te komen, zodat wij de taken uit kunnen voeren. Als vierde noem ik heel kort het van gas los gaan: hier komen we nog later in het jaar over te spreken in de nieuwste versie van de Transitievisie warmte.

Als laatste een pleidooi voor een bredere interpretatie van middelen om tot de transitie te komen. Door de SGP is aangedragen om nieuwe technieken ook onderdeel te laten zijn van de RES, naast slechts zon en wind. Geef ruimte aan toekomstige ontwikkelingen.

Ik rond af, voorzitter. De SGP gaat voor een duurzame toekomst, maar ook voor een toekomst waarin het doel niet de middelen heiligt. CO2-reductie is geworden tot een doel op zich en daar lijkt veel voor te moeten wijken, zoals leefbaarheid. Wat ons betreft komt er een transitie, maar deze moet betaalbaar en realistisch tegelijk zijn. We kijken daarom uit naar de vervolgstappen en zullen deze op de voet volgen.

Koen Schouten, burgerlid SGP

 

Er werd ook een amendement door Fractie Philippo ingediend diezelfde avond om de tekst van de zienswijze te wijzigen in “De Raad kan zich niet vinden in de concept-RES Drechtsteden en verzoekt deze zienswijze mee te laten zenden naar het Nationaal Programma RES”. Deze heeft de SGP (en de gehele raad, op Fractie Philippo na) niet gesteund. Namelijk, omdat er bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen moet worden voor landelijke wetgeving die wij uit moeten voeren. Wanneer wij een zienswijze inleveren met twee zinnen zonder verdere uitleg worden we als gemeente op geen enkele wijze serieus genomen en dreigen we de regie richting de toekomst kwijt te raken. Dit dient op geen enkele wijze onze inwoners.

Meer weten over de RES? Klik hier

 

 

 

Bomenkap bedrijventerrein Nieuweweg

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 16-07-2020 11:20

Hardinxveld-Giessendam, 16 juli 2020 Artikel 12 vraag Reglement van Orde: bomenkap ter hoogte van Middenwetering/ Hakgriend/ bedrijventerrein Nieuweweg Aanleiding: In juli 2020 zijn op het bedrijventerrein Nieuweweg 7 bomen langs de Middenwetering gekapt. De CDA – fractie heeft van diverse omwonenden aan de Nieuweweg hierover kritische vragen gehad. De kap kwam als een verrassing. De CDA – fractie heeft hierover vragen. 1 Is het college op de hoogte van de bomenkap langs de Middenwetering gelegen op het bedrijventerrein Nieuweweg? Zie de bijgevoegde foto’s. 2 Wat is de reden van de bomenkap 3 Deelt u het standpunt van de omwonenden dat bomen een functie hebben van geluidswering en lichtvermijding, hetgeen ook past in het huidige bomenbeleidsplan? 4 Bent u op de hoogte van compensatie van de gekapte bomen, immers het betreft een groenstrook als overgang van industrieterrein naar de wetering? 5 Begin maart 2020 zijn ook bomen gekapt langs de grens van industrieterrein Nieuweweg, grenzend aan enkele achtertuinen van de Nieuweweg. Deelt u met ons het standpunt dat het van groot belang is dat direct omwonenden gedegen geïnformeerd worden voordat de kap begint? Met vriendelijke groet, Timon van Zessen, CDA raadslid Hardinxveld-Giessendam

Perspectiefnota 2021-2024

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 14-07-2020 00:00

 

Op 9 juli heeft de gemeenteraad de perspectiefnota 2021-2024 behandeld. Eerder was besloten om bij deze perspectiefnota light geen algemene beschouwingen te houden, maar deze te houden bij de begrotingsbehandeling in november. Reden hiervoor is dat er een beleidsarme perspectiefnota voorligt. Dit heeft te maken met de financiële onzekerheden die er op dit moment zijn als gevolg van de coronacrisis, herverdeling gemeentefonds, onderzoek naar versterking van de gemeentelijke organisatie en inventarisatie van ambities en opgaven. Lees hier de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Meerkerk.

Voorzitter, de Coronacrisis trekt diepe sporen. Een zonder een zeer geavanceerde microscoop onzichtbaar virus heeft intussen meer dan een half miljoen mensen het leven gekost. Het virus houdt ons allemaal in de greep. Het schept een barrière tussen mensen die zeer onnatuurlijk aanvoelt. Wat zou het een zegen zijn als het u en mij dan in iedergeval dichter bij God, onze Schepper, brengt. De voorliggende perspectiefnota is beleidsarm. Wij zijn benieuwd wat de concretere doorrekening van wat er nodig is oplevert richting begroting 2021. De SGP onderschrijft de noodzaak van het investeren in een goed functionerende gemeentelijke organisatie. Zonder onze medewerkers zijn we nergens. Het op orde krijgen van de basis moet de hoogste prioriteit krijgen. Extra zorg en aandacht voor hen is noodzakelijk. We zullen kritisch en creatief moeten kijken naar ons takenpakket en ambitieniveau. Is het noodzakelijk? Kan het soberder? Kan het op een alternatieve manier? De komende jaren zien we een aantal forse financiële risico’s. Wat de budgettaire effecten zullen zijn van Coronacrisis kan nog niemand zeggen. Het is goed dat dit nadrukkelijk in de risicoparagraaf is opgenomen, want we zijn nog niet af van het virus en ook niet van de economische effecten van het virus. We voorzien komende jaren een verschuiving van taken in het sociaal domein naar de gemeente. Lokaal maatwerk is hierbij het toverwoord. Duidelijk is dat er beleidsmatig fors geïnvesteerd moet worden in medewerkers die de lokale invulling kunnen verzorgen. Wij zijn benieuwd hoeveel extra middelen het college gaat vragen om dit serieus op te pakken en hoe het college de samenhang ziet met het onlangs aangenomen raadsvoorstel rond focus 2020. Voorzitter, tot slot nog twee hele specifieke punten:

In de PPN wordt gesproken over lidmaatschappen belangenverenigingen. Daarvoor wordt 12.500,- structureel gevraagd. Is het een idee dat wij als gemeente lid worden van de vereniging voor kleine gemeenten? Wij denken dat dit toegevoegde waarde kan hebben. Wij zijn benieuwd of er al iets meer te zeggen valt over het beroep wat uit onze gemeente gedaan wordt op middelen uit de Regiodeal. Wij hebben begrepen dat de budgetten verdeeld zijn. Kunnen we als gemeente een hapje mee-eten uit deze ruif?

Jaarstukken 2019: ''Een terugblik'' Debat- besluit 9 juli 2020

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 10-07-2020 08:23

Het college heeft de balans opgemaakt, de Jaarstukken 2019 sluiten af met een voordelig resultaat van 28.000 euro. Ook is het weerstandsvermogen als gezond te bestempelen. Het CDA hecht waarde aan financiële duurzaamheid. Wij complimenteren de ambtelijke organisatie en het college voor de opstelling van de Jaarstukken. In 2019 zijn stappen gezet op het gebied van het proces raadsprogramma, de bestuurlijke samenwerking, de Omgevingswet, ‘t Oog en het jeugdbeleid. De accountant Het CDA constateert dat de verklaring een getrouw beeld geeft en dat volgens de regels is gehandeld.. Een felicitatie voor de organisatie en het college. Opzet Jaarstukken Conform afspraak worden de middelen sociaal domein (raadsbesluit 4 dec. 2019) gestort in de reserve en de rijksmiddelen duurzaamheid zijn ook geoormerkt. Wij adviseren het college om in het Bestuursverslag het raadsbesluit bij de Jaarstukken de reservemutaties explicieter toe te lichten in de toekomst. Wij kunnen ons vinden in het voorstel resultaatbestemming. Grondexploitaties De risico's inzake grondexploitaties zijn beheersbaar. In de raadsinformatiebrief zijn de algemene risico’s helder verwoord: stikstof, corona, pfas en Omgevingswet. Zo is een verlies genomen op de IJzergieterij van € 150.000. Het is zaak om de bestemmingsplannen ’t Oog, Rokerij en IJzergieterij vast te stellen. Duurzaamheid Er zijn voordelen in 2019 ontstaan als gevolg van de lokale energieagenda. Bij ons is als CDA-fractie wel de vraag wat is blijven liggen? Cruciaal is dat meters gemaakt gaan worden, denk aan de zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen. Wij komen in september met een motie hiertoe. Wij roepen het college op om met een voorstel reserve Duurzaamheid te komen. Sociaal domein De financiën sociaal domein en dan met name Jeugdhulp blijven kopzorgen geven. Aangegeven is dat de kosten Jeugdhulp in 2019 een nadelig effect laat zien van € 130.000. Zoals afgesproken lopen alle plussen en minnen via de reserve. Het gevoel van de CDA fractie zegt dat ‘’we’’ er nog niet zijn Afrondend U geeft in de politiek-bestuurlijke hoofdlijnen aan dat de uitvoering van het programma op schema ligt. De CDA-fractie hecht waarde aan een beperkte set aan zelf gekozen indicatoren. Wij kunnen instemmen met de Jaarstukken. De CDA-fractie herkent zich in de genoemde religieuze verdieping die een extra dimensie krijgt in het huidige coronatijdperk.

Raadspraat DUURZAME A15

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 13-06-2020 08:23

Duurzame A15 We leven in bijzondere tijden. Corona beheerst al geruime tijd ons dagelijks leven. Corona zorgt voor veel hoofdbrekens, maar lijkt ook een aantal problemen op te lossen. Denk aan de files op de A15. Dat is natuurlijk van tijdelijke aard. Regeren is vooruitzien. Daarom hebben een aantal raadsleden een informatiebijeenkomst van Rijkswaterstaat over de verbreding A15 Papendrecht – Gorinchem-Oost bijgewoond. Rijkswaterstaat heeft varianten opgesteld, die uzelf kunt nalezen. Zie https://www.mirta15papendrechtgorinchem.nl Het lijkt er naar uit te zien dat de verbreding vooral vorm krijgt door de huidige vluchtstrook in te richten als spitsstrook net zoals je nu al ziet tussen Papendrecht en Sliedrecht-West. Een permanente derde strook is natuurlijk een betere oplossing voor ons dorp. Hardinxveld-Giessendam is een industriegemeente met veel bedrijven die gebruik maken van de A15. Ook krijgt het rivierdorp bij verbreding van de A15 minder sluipverkeer voor haar kiezen. Het is wel van belang om op een vernieuwde manier naar de verbreding te kijken. Het is tijd voor een duurzame A15. Dit betekent stiller asfalt. Naast de verbreding moet ook het bestaande fietspad langs de A15 omgebouwd worden tot een fietssnelweg, de F15. De geluidsschermen kunnen gebruikt worden voor zonnepanelen. Langs het fietspad dienen bomen gepland worden om CO2 op te vangen. De verbreding wordt een hele uitdaging, denk bijvoorbeeld aan het krappe stuk A15 vlak langs het kanaal van Steenenhoek. Het verbreden van de A15 heeft natuurlijk ook alles te maken met de verbreding van de A27 en de vervanging van de brug Gorinchem. De CDA-fractie blijft de ontwikkelingen van de A15 en de A27 nauwlettend volgen en trekt indien nodig aan de bel bij het college van Burgemeester en Wethouders. Timon van Zessen CDA raadslid

Motie protocol vermoedens van integriteitsschendingen

SGP SGP PvdA Hardinxveld-Giessendam 03-06-2020 00:00

Op donderdag 28 mei heeft de raad van Hardinxveld-Giessendam gesproken over een motie protocol integriteit. Deze motie werd ingediend op initiatief van de PvdA en werd mede ingediend door de SGP. De motie vormt een vervolg op een raadsbijeenkomst in december 2020 waarin stilgestaan is bij het vraagstuk rond integriteit. Na bespreking hebben alle fracties in de raad de motie ondersteund en is opdracht verstrekt om een dergelijk protocol te ontwikkelen. Lees de motie en bijdrage van de SGP aan het debat.

Klik hier om de motie te lezen.

Onderstaand de uitgebreidere versie van de inbreng die geleverd is door de SGP op 28 mei in de raadsvergadering.

Voorzitter, het gezag van de overheid is vandaag de dag aan sterke inflatie onderhevig. Als je sociale media leest dan zijn bestuurders in de ogen van sommige mensen zakkenvullers, graaiers, baantjesjagers en zelfverrijkers. In een enkel geval nog terecht ook helaas. Reden genoeg dus om integriteit hoog in het vaandel te houden in het gemeentebestuur. Want inwoners moeten kunnen vertrouwen op de overheid. En gemeentebestuurders hebben een voorbeeldfunctie.

Ik wil allereerst duidelijk maken wat de kern is van het begrip integriteit. Volgens mij is de kern dat wij Coram Deo leven. Dat wil zeggen: leven in de wetenschap en het geloof dat wij voor Gods aangezicht leven. Dat Hij alles ziet en weet. Ook al denk ik dat niemand een fout, die ik bewust zo bega, ooit te weten zal komen.

Integriteit is volgens de SGP gebaseerd op het Woord van God. Heel concreet gemaakt in de Tien Geboden, tien leefregels gericht op het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf. Toegespitst op de bestuurlijke praktijk vinden we deze uitgangspunten ook terug in de gedragscode voor bestuurders die we in 2012 als raad hebben vastgesteld.

In de motie is een helder onderscheid gemaakt tussen een integriteitsdilemma en een integriteitsschending. Bij een dilemma is er sprake van een vraagstuk waarbij een afweging moet plaatsvinden. Het kan zijn dat een raadslid of wethouder zelf zo’n dilemma bespreekbaar maakt. Het kan ook zijn dat iemand anders een melding doet. Wat de SGP betreft dient dit in principe eerst met de persoon in kwestie zelf besproken te worden. Daarin dient wat ons betreft allereerst de persoon zelf betrokken te worden zodat hij of zij zich kan verantwoorden. Daarnaast kan hier een rol weggelegd zijn voor de burgemeester en/of raadsgriffier als hoeders van de integriteit. Zij kunnen besluiten om zelf onderzoek te verrichten of extern onderzoek in te stellen om te onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van een integriteitsschending.

Maar dat laatste is een uiterst middelen. Veel belangrijker is dat fracties, het college en de raad als geheel alert zijn en regelmatig integriteitsdilemma’s bespreekbaar maken. En wat zijn nu de waarden op basis waarvan je een integriteitsdilemma kunt wegen? Laat ik dat wat concreter maken op basis van de kernwaarden die de SGP hanteert:

Dienstbaarheid: is mijn handelen altijd en volledig gericht op het algemeen belang? Functionaliteit: heb ik rekening houdend met mijn functie het goede voorbeeld gegeven? Onafhankelijkheid: ben ik onafhankelijk geweest en heb ik geen misbruik gemaakt van mijn positie? Openheid: is mijn handelen transparant zodat anderen mijn handelen na kunnen gaan? Betrouwbaarheid: ben ik betrouwbaar in het omgaan met vertrouwelijke informatie? Zorgvuldigheid: ben ik zorgvuldig en respectvol omgegaan in het afwegen van belangen?

Voorzitter, integriteit kan ten onrechte helaas ook gebruikt worden als een breekijzer om vanuit politieke motieven personen te beschadigen. Zeker bij mensen die sterk in zwart-wit denken vanuit hun rechtvaardigheidsgevoel dat maar al te snel te gebeuren. Ze hebben hun oordeel al klaar voordat ze het handelen systematisch hebben onderzocht. Iets wordt stevig neergezet als een integriteitsschending in de hoop dat die ander onderuit gehaald wordt. Nader onderzoek kan zomaar opleveren dat er geen sprake is van een schending. 

Ik wil daar voor waarschuwen. Wees niet te snel met conclusies, maar maak het bespreekbaar. Iemand die zelf integer is zal niet de eerste zijn die klaar staat om met stenen te gooien naar een ander. Iemand die echt integer is zal altijd eerst kritisch naar zichzelf kijken. Zijn mijn motieven zuiver? Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle, zegt de Bijbel in 1 Korinthe 10 : 12. Soms zegt een melding rondom een vermeende integriteitsschending meer over de ‘melder’ dan over de ‘aangeklaagde’. Het is heel ernstig als door publiciteit in de media de ‘aangeklaagde’ dan al beschadigd is. Wij roepen daarom iedereen op om hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Voorzitter, ik rond af. Integriteit is een belangrijk thema waar zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Het opstellen van een protocol is wat ons betreft een uitstekend middel wat handvatten kan geven voor het omgaan met vermoedens van integriteitsschendingen. Daarom stemmen wij van harte in met deze motie en kijken met vertrouwen uit naar het uitgewerkte voorstel.  

Arjan Meerkerk, SGP fractievoorzitter

Participatie

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 25-05-2020 00:00

Column van raadslid Erik van de Bosch  zoals verschenen in "Het Kompas" van 20 mei 2020: 

Participatie

Als mens zijn we graag actief. Is het niet op ons werk, dan is het wel in het gezin, politiek of anderszins. Graag profileren we ons. Maar wat zou het mooi zijn, als u als burger direct betrokken (participeert) wordt bij zaken die ons mooie dorp ten goede komen.

Als raadslid is het belangrijk om te weten wat er onder de inwoners van ons dorp leeft. Daarom is het nodig de inwoners te laten meedenken bij belangrijke onderwerpen. In de politiek wordt gekeken hoe een invulling gegeven kan worden aan het participeren van burgers bij onderwerpen die in de maatschappij, dus ook in ons dorp leven. Belangrijk is dat u als betrokken burger hierin een bijdrage levert.

De laatste jaren zijn er diverse onderwerpen behandeld en uitgevoerd, waarin burgers een grote bijdrage hebben geleverd. Om een paar voorbeelden te noemen. De plannen rond de ontwikkeling van het Peulenpark. Met de direct betrokken bewoners zijn diverse bijeenkomsten geweest, waarin hun wensen besproken werden. Zowel de inrichting, de planning van de werkzaamheden, wat gaan we wel, wat gaan we niet doen, zijn door de bewoners positief ontvangen.

 

Een ander voorbeeld is de keuze om een voetbalkooi achter de winkels op het Peulenplein te realiseren. Aanvankelijk was het plan om deze in de groenstrook naast de A15 te maken. Veel buurtbewoners hadden hier om uiteenlopende redenen bezwaar tegen. De keuze om deze nu achter de winkels te realiseren is enthousiast ontvangen. Zo wordt de mogelijkheid gegeven om mee te denken en te praten, maar ook waar mogelijk, voor een oplossing gekozen waar iedereen content mee is. Belangrijk is om aan te geven, dat participeren niet betekent dat dan alle wensen vervuld worden die aangedragen zijn.

Naast de genoemde projecten, zijn er nog tal van onderwerpen waar uw rol als burger belangrijk is. Wat te denken van verkeersoverlast die ervaren wordt? Het veiliger maken van bijvoorbeeld fietspaden/stroken en oversteekplaatsen en de diverse nieuwbouwplannen in de gemeente.  Bij diverse plannen zijn al meerdere bewoners en/of bewoners groepen betrokken. Het is belangrijk dat overheid en burgers samenwerken. Een samenleving waar we gezamenlijk de juiste en goede maar ook mooie dingen oppakken en realiseren. Helpt u mee?

Erik van de Bosch, raadslid SGP

 

Raadspraat NEDERIGHEID

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 01-05-2020 05:30

NEDERIGHEID Dat leert ons de coronacrisis. We zijn met elkaar stilgezet. Een minuscuul virus is in staat om onze manier van samenleven volledig te ontregelen. Wat we gewend waren kan opeens niet meer of moeten we veranderen. Plannen die we hadden gaan niet door of moeten aangepast worden. We weten ook niet eens hoe lang het virus ons in de greep zal houden. Stapje voor stapje zal dat hopelijk minder worden. De situatie die ontstaan is in onze samenleving past ook niet goed in ons denken. Voor de uitbraak van de coronacrisis leek de toekomst behoorlijk positief, met name in economisch opzicht. Dat sterkt ons vanuit het vooruitgangsgeloof dat het leven behoorlijk maakbaar is in onze samenleving. Daar kwam een forse streep doorheen door de uitbraak van het coronavirus. Deze geeft spanning, het gevoel van kwetsbaarheid frustreert. We worden boos, verdrietig of angstig. Ik denk dan ook dat het coronavirus ons laat zien hoe kwetsbaar we zijn als mensen en dat de uitbraak ons een lesje leert in nederigheid. Het virus laat zien dat onze beheersingszucht en regeldrift ons aardse bestaan geen zekerheid geeft. Nee, ons aardse bestaan is fundamenteel onzeker. We kunnen verschillende lessen leren nu we stil zijn gezet door de crisis. Bijvoorbeeld dat door de crisis de natuur verbetert. Het leert ons om anders om te gaan met de natuur. Dat is geen blind volgen van het groene geloof zoals wel beweerd wordt. Nee, dat is op een verantwoorde manier omgaan met de schepping zoals we deze in bruikleen van de Schepper hebben gekregen. Rentmeesterschap noemen we dat. De coronacrisis moet ons allemaal wakker schudden uit onze droom van comfortabele schijnzekerheden. Dat is fundamenteel onzeker maar wel met toekomst en hoop op onze Schepper. Wim de Ruiter, CDA fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.