Nieuws van politieke partijen in Zandvoort over CDA inzichtelijk

9 documenten

Advocaat gemeente: amendement nieuwe toegangsweg circuit is onrechtmatig en onuitvoerbaar

CDA CDA Zandvoort 10-06-2020 17:58

De gemeenteraad heeft op 7 mei 2020 een amendement (een wijziging van een concept raadsbesluit) aangenomen. Het CDA stemde tegen dit amendement (lees hier waarom: ‘Zandvoort in zwaar weer’). Ook het college van burgemeester en wethouders raadde het amendement af. Volgens het CDA en het college kan het amendement niet worden uitgevoerd. Hun betogen en argumenten waren helaas gericht aan dovemansoren. Het amendement werd toch aangenomen, wat Zandvoort stortte in een bestuurscrisis – en dat naast al het coronaleed. Een onafhankelijke expert geeft nu in een uitgebreid advies gelijk aan het college en de partijen die het amendement hebben afgeraden. Volgens de externe advocaat van de gemeente kan het amendement niet worden uitgevoerd. Uitvoering van het amendement zou onrechtmatig zijn jegens het Circuit en zou kunnen leiden tot forse schadeclaims. Naast die bevestiging van de onrechtmatigheid en de onuitvoerbaarheid van het amendement, weerlegt de onafhankelijke deskundige overigens ook onjuiste veronderstellingen terzake van het amendement. ‘23. Het amendement gaat ervan uit dat het krediet voor de aanleg van de toegangsweg in maart 2019 alleen is goedgekeurd om de F1 in Zandvoort weer mogelijk te maken, en niet om andere evenementen te faciliteren. Uit de besluitvorming ter zake vanaf maart 2019 blijkt echter niet dat de toegangsweg alleen gebruikt zou mogen worden voor de F1 dagen en ten behoeve van calamiteiten. […] 24. Het amendement spreekt van commercieel gebruik van de weg, maar het is voor mij onduidelijk wat daarmee bedoeld wordt. […] Op basis van de bekende gegevens uit het dossier betekent dit dus geen verlies aan parkeerinkomsten voor de gemeente, noch extra inkomsten voor het circuit.’ Het CDA roept de raad nu op om spoedig de nodige herstelbesluiten te nemen. Het CDA verzoekt de ondersteuners van het amendement om over hun schaduw heen te stappen en zich nu niet te laten leiden door motieven zoals gezichtsverlies. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Het CDA herhaalt daarbij ook nog eens haar advies aan de ondersteuners van het amendement: als u het gebruik van de weg koste wat het kost wilt beperken, stel dit dan aan de orde in het aankomende debat over het nieuwe omgevingsplan. U kunt uw punt wel degelijk maken, maar doe dat dan op een rechtmatige wijze zoals een betrouwbaar bestuur betaamt en dus niet op de manier waarop dat nu is gedaan. Fractie CDA Zandvoort Voor het hele advies van de deskundige klik hier.

Waarheen leidt de weg? | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Partij voor de Vrijheid Zandvoort 11-05-2020 00:00

Na een lange, slepende en soms pijnlijke vergadering uitgesmeerd over meerdere dagen is er een politieke crisis ontstaan in Zandvoort. Dit omdat een amendement mede door GroenLinks geïnitieerd en samen opgesteld met de PVV en D66 werd aangenomen met tien stemmen voor en zeven tegen. Dit amendement probeerde een in de omgevingsvergunning toegekende vijftig dagen commercieel gebruik van de nieuwe weg bij het circuit tegen te gaan. Het college zag dit amendement als een motie van wantrouwen. Zo zien wij dat niet. 

Wat waren onze overwegingen?

Voor we verder op het amendement ingaan, zullen wij u kernschetsen wat de overwegingen waren van GroenLinks. Voor GroenLinks is het altijd duidelijk geweest dat deze weg er om veiligheidsredenen zou moeten en kunnen komen. Hierbij dragen wij vaak het voorbeeld aan van de ramp die zich voordeed bij een festival in een tunnel in Berlijn. Om veiligheidsreden moet je simpelweg bij grote evenementen meerdere ontsluitingsmogelijkheden hebben. Dat die weg, die er overigens al in onverharde vorm lag, dient als calamiteiten route voor alle evenementen op het circuit, is betreft GroenLinks dus ook gewoon essentieel.

Ook het gebruiken van de weg voor hulpdiensten, is wat ons betreft een helder en duidelijk punt. Deze weg sluit namelijk direct aan op de weg die speciaal voor bussen en hulpdiensten is bestemd. Wij vinden echter niet dat de weg, die door gemeenschapsgeld wordt aangelegd, moet worden gebruikt om het achtergelegen parkeerterrein te ontsluiten. Tijdens of rondom andere evenementen, buiten de F1 om. Dit omdat de weg ook naast grijsduin ligt, in de volksmond Natura2000. Het is voor ons dan ook niet logisch om deze weg dan, buiten de F1 om, op een commerciële manier te gebruiken. Mede gelet op het feit dat wanneer de weg gewoon als toegang zou worden gebruikt, vijftig dagen de veiligheid in het geding zou kunnen komen.

Geen onbehoorlijk bestuur maar consistent handelen

Volgens de college partijen VVD en CDA is dit amendement een motie van wantrouwen. Dit is niet het geval. Het argument dat daarbij wordt gebruikt, is dat wij ons wagen aan onbehoorlijk bestuur. Dat is nogal wat. Dit wordt gezegd, omdat de raad in oktober akkoord is gegaan met een versnelde bestemmingsplanprocedure specifiek van toepassing op dit stuk weg. Daar is een omgevingsvergunning uitgerold, die de vijftig dagen commercieel gebruik herbergt. Echter saillant detail, waarom GroenLinks niet gezien kan worden als indiener op het gebied van wantrouwen, is het feit dat wij samen met de heer Hermsen (D66) tegen het bewuste plan in oktober hebben gestemd. Dit omdat wij de gevolgen, zoals de heer Hermsen dat toen zei, van een gewijzigde bestemmingsplanprocedure niet konden overzien. Hij gaf aan geen deskundige te zijn op het gebied van bestemmingsplannen, daar sloten wij ons bij aan.

De raad zou met andere woorden in een normale procedure de omgevingsvergunning veel beter op zijn netvlies hebben gehad. Daarnaast zou de raad twee momenten hebben om wijzigingen goed of af te keuren in het nieuw op te stellen bestemmingsplan voor dit stuk grond. Dat dit dan nu pas opspeelt, is dan ook logisch.

Het feit dat wij dit samen amenderen, is gezien het geval van D66 en de fractie van GroenLinks een volkomen logische stap. Omdat dit juist consistent en duidelijk bestuur is, in plaats van onbetrouwbaar bestuur. U zou het ons mogen verwijten wanneer wij de weg met de bijbehorende omgevingsvergunning niet hadden geamendeerd.

Waarom geen motie, maar een amendement?

Daarbij zullen we niet al te technisch worden. Het stuk wat ten grondslag ligt aan het amendement, is een document over een nieuwe vorm van financiering voor de weg. Aan een nieuwe vorm van financiering mogen nieuwe voorwaardes verbonden worden.

Het amendement en de wijze waarop verdient misschien niet de schoonheidsprijs, omdat het raadsstuk niet direct de functie van de weg beschrijft. Aan de andere kant was dit voor ons de enige mogelijkheid om te sturen op de uitkomst van dit proces op korte termijn.

Ja, we hadden ook voor een motie kunnen kiezen. Maar de vergunning is al een voldongen feit en wij willen graag zekerheid om de bovenstaande redenen. Voor ons is het een harde eis dat de weg alleen om veiligheidsredenen zal worden gebruikt. Dit is het namelijk in onze beleving altijd zo geweest.

De motie van wantrouwen redenatie is onjuist.

U ziet dus een gewone gang van zaken. Met een consistent beleid van in ieder geval van GroenLinks. Nu het andere deel, de motie van wantrouwen.

Laten wij duidelijk zijn. Wij als GroenLinks hebben alle vertrouwen in dit college.

Sterker nog, naar aanleiding van de afgelopen vergadering hebben wij dit ook nog aan bewindspersonen specifiek laten weten. Wij zullen in dit geval dus ook nooit een motie van wantrouwen steunen. Maar het gesprek aangaan wanneer het amendement onuitvoerbaar blijkt.

Wel snappen wij waarom het college het een en ander zo ziet. Zo stond tijdens een deel van de geschorste vergadering een microfoon aan en hoorde we uit een hoek van OPZ dat de wethouder zou liegen. Blijkbaar is er ook tijdens de schorsingen van de vergaderingen iets voorgevallen, waardoor het college dit ziet als motie van wantrouwen.

Het amendement is om inhoudelijke redenen gemaakt, dus niet misbruikt daarvoor.

Terug naar het de motie van wantrouwen. De vraag die neergelegd moet worden, is of het college, het CDA en VVD nog wel vertrouwen hebben om met de OPZ samen te werken. Het college moet nu beslissen of ze samen verder gaan. Wij hopen dat we in deze tijden met elkaar blijven praten. Communicatie is in deze tijden lastig, maar essentieel.

Wij staan achter het college, zeker in de tijd van de coronacrisis. U ook?

 

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Bluijsblog 76: “Samenwerken in Zandvoort”

CDA CDA Zandvoort 27-11-2019 09:35

Zicht op ontwikkeling Watertorenplein en watertoren Dinsdag 26 november 2019 is er een vaststellingsovereenkomst getekend waarbij een integrale ontwikkeling van het Watertorenplein en de watertoren een stap dichterbij komt. Met een mediation traject is het gelukt om een overeenkomst te sluiten tussen de betrokken partijen; Springtij architecten, AG architecten/Bad Zandvoort, De Biase Architecten, de Watertoren Zandvoort CV en gemeente Zandvoort. De ontwikkeling van het Watertorenplein en omgeving is al jarenlang een wens. Om uiteenlopende redenen is dit tot op heden niet gelukt. Daarom heeft het college van Zandvoort een mediation traject opgestart met alle betrokken partijen. Overeengekomen is dat de drie architecten een gezamenlijk plan maken voor het gebied.Het parkeerterrein midden in het dorp wordt omgevormd naar een woongebied dat recht doet aan de locatie. Er kan op korte termijn worden gestart omdat de ontwikkeling binnen het bestemmingsplan blijft. Het college is blij met deze uitkomst. Wethouder Gert-Jan Bluijs: “Het is positief en de hoogste tijd dat we weer aan de slag gaan. De ontwikkeling van het Watertorenplein draagt in belangrijke mate bij aan een kwaliteitsverbetering en de identiteit van Zandvoort. Het is in het belang van Zandvoort dat we verder kunnen. Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst door alle betrokken partijen gaat de gemeente Zandvoort een nieuwe fase in.” De gemeenteraad wordt gevraagd om budget beschikbaar te stellen waarmee de overeenkomst kan worden vastgesteld. De vaststellingsovereenkomst heeft als inzet de beëindiging van alle lopende en integrale ontwikkeling van het watertorenplein. Procedures die vanuit het verleden zijn opgestart horen daarbij tot het verleden!

Bluijsblog 76: “Samenwerken in Zandvoort”

CDA CDA Zandvoort 27-11-2019 09:35

Zicht op ontwikkeling Watertorenplein en watertoren Dinsdag 26 november 2019 is er een vaststellingsovereenkomst getekend waarbij een integrale ontwikkeling van het Watertorenplein en de watertoren een stap dichterbij komt. Met een mediation traject is het gelukt om een overeenkomst te sluiten tussen de betrokken partijen; Springtij architecten, AG architecten/Bad Zandvoort, De Biase Architecten, de Watertoren Zandvoort CV en gemeente Zandvoort. De ontwikkeling van het Watertorenplein en omgeving is al jarenlang een wens. Om uiteenlopende redenen is dit tot op heden niet gelukt. Daarom heeft het college van Zandvoort een mediation traject opgestart met alle betrokken partijen. Overeengekomen is dat de drie architecten een gezamenlijk plan maken voor het gebied.Het parkeerterrein midden in het dorp wordt omgevormd naar een woongebied dat recht doet aan de locatie. Er kan op korte termijn worden gestart omdat de ontwikkeling binnen het bestemmingsplan blijft. Het college is blij met deze uitkomst. Wethouder Gert-Jan Bluijs: “Het is positief en de hoogste tijd dat we weer aan de slag gaan. De ontwikkeling van het Watertorenplein draagt in belangrijke mate bij aan een kwaliteitsverbetering en de identiteit van Zandvoort. Het is in het belang van Zandvoort dat we verder kunnen. Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst door alle betrokken partijen gaat de gemeente Zandvoort een nieuwe fase in.” De gemeenteraad wordt gevraagd om budget beschikbaar te stellen waarmee de overeenkomst kan worden vastgesteld. De vaststellingsovereenkomst heeft als inzet de beëindiging van alle lopende en integrale ontwikkeling van het watertorenplein. Procedures die vanuit het verleden zijn opgestart horen daarbij tot het verleden!

Bluijsblog 73: “CDA brengt werkbezoek aan Circuit Zandvoort”

CDA CDA Zandvoort 06-03-2019 07:27

Een CDA delegatie van afdeling Zandvoort en de provinciale afdeling heeft afgelopen vrijdag een bezoek gebracht aan het Circuit Zandvoort. De lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen Dennis Heijnen, gedeputeerde voor het CDA Jaap Bond en onder meer onze Zandvoortse kandidaat voor de Provinciale Staten, Gert-Jan Bluijs, hebben samen met de voltallige fractie Zandvoortse raadsleden Kees Mettes en Kevin Stephan en buitengewone raadsleden Peter Bluijs en Ralf Endstra gesproken met het Circuit Zandvoort over de bijdrage die de decentrale overheden zouden kunnen leveren om de F1 in Nederland mogelijk te maken. Een verhelderende bijeenkomst met blik op de cijfers en waarin ook duidelijk is geworden dat aan alles wordt gedacht, ook ver buiten de kerntaken van het Circuit, waaronder mobiliteit en accommodaties. Het Circuit Zandvoort stelt zichzelf topeisen. Gezien de duidelijke visie en het aanstekelijk enthousiasme van de organisatie moet de Grand Prix van Zandvoort terugkomen. CDA Zandvoort en CDA Noord-Holland zullen zich in elk geval inzetten voor de nodige facilitaire ondersteuning door gemeente respectievelijk provincie om dit unieke topevenement in Nederland mogelijk te maken. CDA Zandvoort wenst het Circuit Zandvoort succes met de laatste loodjes en kijkt uit naar de terugkomst van een prachtig wereldspektakel naar Zandvoort.

CDA: stel de prestatieafspraken met de Key niet vast en ga opnieuw in gesprek

CDA CDA Zandvoort 11-12-2018 07:41

De prestatieafspraken worden jaarlijks vastgesteld, voor het komende jaar (2019) wordt er ingezet op de lopende afspraken met doorkijk naar de toekomst. Dit gebeurt rond de inhoudelijke thema’s, een evenwichtige bevolkingssamenstelling, een toekomstbestendige voorraad, betrokkenheid en mgebondenheid. Als belangrijke onderlegger zijn de meerjaren procesafspraken voor de periode 2017 t/m 2021 verwoord in de bijlage 1 ‘Samenvatting portefeuillestrategie De Key. Feitelijk staat daar het bod van de Key voor de komende jaren. In deze strategie staat dat de sociale voorraad op peil dient te worden gehouden waarbij verkoop van woningen, doorstroming en liberalisatie zouden leiden tot nieuwe woningen en verbeterd aanbod. Daarnaast zijn er de ontwikkelingen bij De Key. Zij wensen het woningbezit in Zandvoort af te stoten en bereiden zich voor op de door hun gewenste verkoop. Gelijktijdig zien we dat de ontwikkelingen op volkshuisvestelijk gebied om adequaat handelen vraagt en noodzakelijke aanpassingen van de uitgangspunten en kaders rond deze volkshuisvestelijke opgave. De prestatieafspraken zijn daarbij cruciaal. Wij concluderen dat minimaal twee thema’s van de prestatieafspraken en de daarbij voorgenomen aanpak niet meer actueel zijn en niet gaan leiden tot het gewenste resultaat op langere termijn. Een opsomming van een aantal constateringen. Afspraken voor het jaar 2019Tijdens de commissie vergadering hebben meerdere fracties aangegeven dat de afspraken meer SMART en concreter geformuleerd dienen te worden voor het komende jaar 2019. Het gaat om met name de volgende onderdelen; Afspraken over doorstromingLabelen van woningen voor jongerenMeer woningen voor jongerenUitvoering geven aan motie betaalbare huren voor middeninkomens d.d. 21 november 2017. De norm voor huurprijzen in de vrije sector vraagt € 720, - tot maximaal € 850, -.Uitbreiding van de woningvoorraad/ verdichtingsstrategieAantal verkochte woningenDuurzaamheid Afspraken voor 2019 en verder Daarnaast constateert de commissie dat de meerjaren afspraken, gebaseerd op gedeelde visie op de volkshuisvestelijke opgave ‘Wonen in Zandvoort 2016-2020’ niet meer actueel zijn en gezien de nieuwe uitkomsten uit de drie rapportages op gebied van wonen en het amendement over sociale woningbouw om revisie vragen en niet op deze wijze kunnen worden vastgesteld. Ontwikkelingen Corodex-locatie Naar aanleiding van vragen over de ontwikkelingen op Corodex-locatie in relatie tot de prestatie afspraken zegt de heer Rous namens De Key; op de locatie Corodex zal slechts 30 % sociale woningbouw worden gerealiseerd. Dit roept veel vragen op daar in de prestatieafspraken staat vermeld dat de locatie wordt ingezet voor realisatie van sociale woningbouw. Ook in het concept uitvoeringsprogramma wonen Gemeente Zandvoort 2018-2025 wordt gesproken over realisatie van sociale huur woningen op de Coredex-locatie. Hoe nu verder Wij onderschrijven dan ook het besluit van het College om de afspraken over de sociale voorraad te herzien en daarover in gesprek te gaan met De Key en Huurders Platform Zandvoort. Gezien bovenstaand willen wij de volgende zienswijze meegeven aan college De prestatieafspraken 2019 niet vast te stellen. De komende maanden in gesprek te gaan met De Key, Huurdersvereniging HPZ-Arcade om te komen tot aanpassingen voor de prestatieafspraken over het jaar 2019. De prestatieafspraken over de langere termijn waar het gaat over de omvang van de sociale voorraad in Zandvoort te baseren op de recentelijke onderzoeken en het amendement Sociale woningbouw. Dit te vertalen in het uitvoeringsprogramma wonen 2018-2025 waarbij het onderdeel voorraad sociale woningbouw verder wordt vastgelegd en geformaliseerd richting alle partijen.

OPZ weer de grootste

Ouderen Partij Zandvoort Ouderen Partij Zandvoort D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Zandvoort 04-04-2018 13:50

22 maart 2018

Joop Berendsen (l.) en Peter Kramer van OPZ vieren dat ze opnieuw de grootste zijn

Ouderenpartij toch weer de grootste

Het Zandvoortse electoraat heeft gesproken! De uitslagen van de woensdag gehouden gemeenteraadsverkiezingen waren in meerdere opzichten verrassend te noemen. Zo was de opkomst met 57% de hoogste sinds 1994 (60,1%), maar vooral opvallend was dat alle nu nog zittende partijen stuk voor stuk procentueel hebben verloren. Ook de Ouderenpartij Zandvoort, die desondanks opnieuw de grootste partij van Zandvoort is.

OPZ begon de afgelopen raadsperiode met 5 zetels, raakte er onderweg 3 kwijt, maar is toch weer de grootste met 4 zetels, ondanks een verlies van 6,5%. De VVD eindigde opnieuw als tweede. De liberalen stonden aan het begin van de avond nog op winst, halverwege 100 stemmen voor op OPZ, maar moesten uiteindelijk toch nog 0,6% inleveren en kregen 135 stemmen minder. D66 verloor aanvankelijk onverwacht een zetel, maar dankzij een restzetel komen de sociaal liberalen waarschijnlijk alsnog op 3 zetels uit. Het CDA haalde exact hetzelfde aantal stemmen als in 2014, wat procentueel lager uitpakt maar behoudt wel zijn 2 zetels. GBZ werd bijna in tweeën gehakt. De lokale partij kon niet profiteren van de landelijke trend en houdt 1 zetel over. Maaike Koper had voor haar partij meer in gedachten, de PvdA echter blijft opnieuw steken op 1 zetel. Willem Paap van Sociaal Zandvoort, die zowel in 2010 als in 2014 met de restzetel in de raad kwam, verliest die nu waarschijnlijk ten gunste van D66; het scheelt slechts een paar stemmen. Deze voorlopige uitslagen zijn onder voorbehoud!

Nieuwe partijen

De PVV deed voor het eerst mee in Zandvoort. Met zijn Zandvoortse voorman Marco Deen behaalde de partij van Geert Wilders bijna 10% van de stemmen en komt met 2 zetels in de nieuwe raad. Als goede tweede kwam GroenLinks uit de bus. De partij van lijsttrekker Karim El Gebaly komt na een afwezigheid van 4 jaar terug in de Zandvoortse gemeenteraad met 7,7%, goed voor 1 zetel. Amsterdam aan zee en Queer behaalden allebei te weinig stemmen en komen niet in de nieuwe raad.

Raadsakkoord

De bal ligt nu bij Joop Berendsen die de aanzet voor onderhandelingen voor een nieuw college zal moeten geven. Hij wil in ieder geval inzetten op een breed gedragen raadsakkoord. Dat meldde hij woensdagavond in een overvol theater De Krocht, waar de gemeente Zandvoort de uitslagenavond georganiseerd had. Hoe hij een nieuw college ziet, is vooralsnog niet bekend. D66 voorman Gerard Kuipers pleit voor vier wethouders, maar geeft wel aan dat hij nu niet aan zet is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.