Nieuws van politieke partijen in Hilversum over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Laat GAD op blauwe diesel rijden! | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks D66 Hilversum 20-12-2019 00:00

GroenLinks heeft samen met Hart voor Hilversum, D66 en Hilversums Belang de gemeenteraadvergadering van 13 december jl. voorgesteld om al het gemeentelijk huisvuil voortaan CO2-arm op te halen. Dat kan door de vrachtauto's van het GAD (Gezamenlijke Afvalstoffen Dienst) op blauwe in plaats van fossiele diesel te laten rijden.

Blauwe Diesel (B100) is een brandstof gemaakt van 100% plantaardig materiaal. Blauwe diesel is een duurzame dieselbrandstof en een volledige vervanger van fossiele diesel. Blauwe diesel is fossielvrij, CO2-neutraal en is biologisch afbreekbaar. Het is gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen. Omdat het gemaakt is uit afvalproducten is het bovendien circulair. Wanneer je de uitstoot vergelijkt met de productie en transport van fossiele diesel dan is de CO2-uitstoot bij blauwe diesel maar liefst 89% lager. Deze omschakeling kan plaatsvinden zonder dat er motorische aanpassingen nodig zijn aan het rijdend materieel van de GAD.

In de toekomst wil het GAD het huisvuil met vrachtauto’s met een elektromotor ophalen. Dat vergt echter een grote investering in een nieuw wagenpark. Vooruitlopend op deze grote omschakeling is het rijden op blauw diesel een eenvoudig en op korte termijn te realiseren alternatief voor fossiele verbranding.

Omdat de GAD een samenwerkingsverband is tussen de Gooise gemeenten moet het voorstel eerst besproken worden met de gemeentebesturen van de andere Gooise steden. De literprijs van blauwe diesel is hoger dan fossiele diesel. Onderzocht zal worden of de omschakeling gevolgen moet hebben van de afvalstoffenheffing. Verwacht wordt dat de prijs van blauwe diesel in de toekomst lager wordt. Voor consumenten is er sinds kort ook blauwe diesel te tanken bij Tamoil aan de Zoutmanlaan nr 5 (Hilversum-Zuid).

De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie in Hilversum

VVD VVD GroenLinks Hilversum 02-12-2019 21:02

De VVD heeft in Hilversum 6 van de 37 raadszetels (en dat is minder dan de meeste mensen verwachten als ze denken aan het ’t Gooi). Hilversum is een stad met een divers profiel. Wist u bijvoorbeeld dat 42% van de woningen in Hilversum een zogeheten “sociale” woning is?

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben wij als VVD een coalitie gevormd met Hart voor Hilversum (7 zetels), D’66 (7 zetels) en GroenLinks (5 zetels). Zo hebben we als coalitie een mooie meerderheid van 25 zetels in de gemeenteraad. De VVD levert 2 van de 7 wethouders. Dankzij een sterke raadsfractie en twee sterke wethouders kan de VVD écht verschil maken en kunnen we onze agenda, zoals die verwoord is in het coalitieakkoord, uitvoeren.

De VVD-fractie bestaat uit 6 raadsleden: Frits, Haitske, Ruud, Hidde, Tobias en Freek, en 3 commissieleden; Edwin, Sven en Ellis. Het verschil is dat commissieleden wel spreekrecht hebben in de verschillende raadscommissies, maar geen stemrecht in de raad. Al met al dus 11 liberalen die zich dagelijks inzetten voor Hilversum.

Raads- en commissieleden doen hun werk veelal ’s avonds; zo’n 2 à 3 avonden in de week zijn ze op pad, in debat of in fractieoverleg. De wethouders doen hun werk fulltime; maar ook zij zijn daarbij ’s avonds nog vaak in de weer. Daarnaast heeft de partij nog een actief bestuur, en een grote groep actieve leden. We organiseren vaak bijeenkomsten om te discussiëren over uiteenlopende thema’s. Ook worden er opleidingen georganiseerd en natuurlijk de algemene ledenvergaderingen, waar ook over de politieke actualiteit gesproken wordt.

Bij de laatste verkiezingen kreeg de VVD in Hilversum 6.173 stemmen. Met een paar stemmen meer hadden we er zo een zetel bij gehad, en hadden we meer invloed gehad. Als je de liberale koers een warm hart toedraagt, blijf dan niet thuis bij verkiezingen. Jouw stem maakt echt verschil. 

Wil je meepraten? Als je lid wordt van de VVD dan kan dat! We nodigen je van harte uit om mee te doen!

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Een van de deelnemers aan het debat ...

GroenLinks GroenLinks Hilversum 27-05-2019 17:08

Een van de deelnemers aan het debat over het minimabeleid volgende week (3 juni) is Wim-Jan Renkema, Kamerlid voor GroenLinks. Wie is Wim-Jan en wat heeft hij met minimabeleid? Hij groeide op in het Friese Opsterland, als zoon van een 'hoofdmeester'. Hij studeerde Onderwijskunde in Groningen. In 1990 werd hij lid van GroenLinks en binnen de partij was hij lokaal, regionaal en landelijk actief. Steeds meer bepalen diploma’s en positie op de arbeidsmarkt of je erbij hoort of niet. Mensen die niet voldoende bijdragen aan onze economie worden aan de kant geschoven. De scheidslijnen tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ worden steeds scherper. Wim-Jan wil dat iedereen kansen krijgt op een goede toekomst en zinvol kan bijdragen aan onze samenleving. Mensen die kwetsbaar zijn, verdienen vertrouwen en ondersteuning. Iedereen telt mee! Praat mee over het Hilversumse minimabeleid en de stadspas. Alle informatie vind je via https://hilversum.groenlinks.nl/agenda/hoe-kan-de-hilversumpas-het-nieuwe-minimabeleid-versterken

Groene Lintje 2019: wie nomineer jij? | Hilversum

GroenLinks GroenLinks Hilversum 02-04-2019 00:00

De Gooi en Eembode en de lokale afdeling van GroenLinks gaan in de komende tijd weer op zoek naar duurzame en groene initiatieven die het verdienen om met het zogenaamde Groene Lintje in het zonnetje te worden gezet. Elk jaar op 5 juni - Wereldmilieudag - is er de Groene Lintjesregen en vindt de uitreiking van het lintje plaats. Het Groene Lintje is een symbool van waardering. Voor al die inwoners, organisaties en kleine bedrijven die bijdragen aan een duurzaam en groen Hilversum.

Nu de oproep: nomineer een initiatief voor het Groene Lintje. Geef kort aan waarom iemand in aanmerking komt voor deze prijs. De inzendingen worden beoordeeld op criteria zoals: is het vernieuwend of inspireert het om ook mee te doen. Twee jaar terug wonnen Alfred Visser, Randolph Pelsink en Jelle Harder. Zij staan hierboven op de foto met (nu) wethouder Jan Kastje.

Stuur uw inzending met korte motivatie naar fractie@groenlinks-hilversum.nl of redactie@gooieneembode.nl. Insturen kan tot half mei.

Foto: Gooi en Eembode/Bastiaan Miché

Jesse KlaverGroenLinks is nog nooit ...

GroenLinks GroenLinks Hilversum 21-03-2019 15:49

Politiek in Balans? Lees over het debat en luister terug | Hilversum

GroenLinks GroenLinks Hilversum 21-03-2019 00:00

‘Aan het eind van de avond weten we of 100 jaar vrouwenkiesrecht een feestje waard is.’ Zo opende Marleen Remmers, fractievoorzitter van GroenLinks de avond Politiek in Balans. Meer dan 60 aanwezigen, vrouwen in de meerderheid, gingen in het Hilversumse Raadhuis in gesprek over (gender)gelijkheid en emancipatie. En een feestje is het vrouwenkiesrecht zeker waard, zoveel is te merken aan de sfeer van de avond. Toch valt er nog genoeg te doen, blijkt ook uit de inspirerende bijdragen van sprekers Cisca Dresselhuys en Jens van Tricht. Video: met grote dank aan Noa Silver.

Drie vragen

‘We moeten onszelf drie vragen stellen’, aldus Dresselhuys, oud-hoofdredacteur van tijdschrift Opzij, ‘Hoe komt het dat er meer mannen in de politiek zitten? Hoe erg is dat? En hoe veranderen we dat?’ In de ogen van Dresselhuys zorgen ongelijke kansen ervoor dat vrouwen, toch de helft van alle Nederlanders, geen gelijkwaardige toegang krijgt tot deelname aan de politiek. Het antwoord komt in een oproep aan alle vrouwen. In de woorden van feministe Joke Smit: ‘Steek je hand op, werk samen met andere vrouwen, en zoek mannelijke bondgenoten.’

Lange adem

Jens van Tricht, directeur van Emancipator en schrijver, beaamt dat vrouwen ook mannelijke bondgenoten moeten zoeken. ‘Vrouwen en mannen samen moeten strijden voor emancipatie,’ is volgens van Tricht een proces van de lange adem. ‘Het kiesrecht is altijd een proces geweest van in- en uitsluiting; op klasse, ras, leeftijd en geslacht. We hebben enorm veel bereikt in de afgelopen honderd jaar en ook de komende honderd jaar zullen we nog veel moeten bereiken.’ Hij wijst op het feit dat nog niet iedereen in de staat Nederland gelijke rechten kreeg in 1919. Ook momenteel nog hebben de mannen in de zaal volgens van Tricht een actieve rol te spelen. Wat zij kunnen doen? ‘Neem het probleem serieus, en vraag het liever aan een vrouw.’

In gesprek

Ook de aanwezigen zelf hebben de kans om met elkaar in gesprek te gaan. Aan de hand van drie stellingen gaan ze in groepjes met elkaar in debat, positief en kritisch tegelijkertijd. Kunnen we de huidige balans, waarin er nog steeds meer mannen dan vrouwen in de politiek actief zijn, eigenlijk wel veranderen? En waarom spreken we altijd over vrouwenquota en nooit over mannenquota? Gedurende de avond blijkt het dat veel individuele ideeën en ervaringen breed worden gedeeld. Daar liggen kansen om te strijden voor een meer rechtvaardige samenleving. ‘Het persoonlijke is politiek’, zo vat Marleen Remmers kort maar krachtig de avond samen.

Alle foto's van de avond zijn terug te vinden via de Facebook-pagina van GroenLinks Hilversum.

Hieronder is al een filmpje te zien van de avond: de opening door Cisca Dresselhuys. Ook Jens van Tricht is terug te zien en luisteren, via deze link.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.