Nieuws van D66 in De Bilt inzichtelijk

34 documenten

D66 De Bilt voor vuurwerkverbod

D66 D66 De Bilt 11-01-2020 11:31

D66 De Bilt ziet graag dat de volgende jaarwisseling 2020/2021 een veiliger en meer gezamenlijk ervaren feestje wordt. Uit een enquête van 3 januari jl. blijkt dat 61% van de Nederlanders voorstander is van een vuurwerkverbod voor particulieren en 81% begrip heeft voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk.

D66 wil dat er veel meer dan tot nu toe rond oudjaar rekening wordt gehouden met medemens EN dier en doet een oproep om met de gemeente De Bilt aan te sluiten bij de nu breed in het land gedragen oproep voor een landelijk vuurwerkverbod. Ook al is handhaving erkend lastig. Inperking van de lokale vuurwerkverkoop zal wellicht helpen. Maar realistisch gezien zullen vele mensen ook dan nog steeds aan veel (illigaal) vuurwerk weten te komen en het gebruiken.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) beveelt al langer aan om ‘vuurwerk dat in de praktijk de grootste inbreuk maakt op de veiligheid (vuurpijlen en knalvuurwerk)’ te verbieden. Zowel de Nationale Politie als verschillende burgemeesters – waaronder de burgemeester van De Bilt op de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente op 9 januari jl. – hebben nu opgeroepen tot een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk. Burgemeester Sjoerd Potters noemde het geweld tegen handhavers en hulpverleners, ook in onze gemeente, onacceptabel.

Laten we in 2020 bezien hoe goede alternatieven zoals een professionele centrale vuurwerkshow bij bijv. Jagtlust of meerdere shows in de centra van de 6 kernen , via bijvoorbeeld crowdfunding vorm kunnen krijgen.

Hopelijk durft een groter deel van de mensen in De Bilt dan komend jaar even naar buiten tijdens de oudejaarsnacht om samen naar een mooie show te gaan kijken. Mensen met angstige huisdieren weten dan dat ze daar uit de buurt moeten blijven. Elders in de gemeente zal met een vuurwerkshow hopelijk heel veel minder overlast worden ervaren. Er we hebben er dan een echt gezamenlijk ervaren feest bij.

Van de fractie inzake aanwijzen woningbouwlocaties

D66 D66 De Bilt 24-11-2019 17:39

Sinds begin oktober is er veel beroering in onze gemeente over het plan van het college om dertien locaties voor (mogelijke) woningbouw aan te wijzen. Informatie over het hoe en waarom van dat plan vind je op onze site onder ‘Actueel’. We hebben dan ook intensieve weken achter de rug. Op de AAV van 4 november vond tijdens het openbare deel een pittige discussie plaats. Er zijn sinds eind oktober drie inspraakavonden geweest waar letterlijk honderden inwoners hun overwegend kritische mening over de plannen hebben gegeven (zie de notitie en de inspraakreacties).

Fractie en wethouder hebben daarnaast met zoveel mogelijk inwoners gesproken en hun brieven beantwoord. Vorige week was dan op 14 november de eigenlijke commissievergadering die vooral door partijen werd gebruikt om hun voorlopige mening aan de inwoners en elkaar duidelijk te maken. Ook wij hebben dat gedaan.

Veel inwoners hebben zich overvallen gevoeld door deze notitie en waren daar boos en verontwaardigd over. Veel inwoners ook boden hun kennis en expertise aan. Terugkijkend kunnen we niet anders concluderen dan dat het anders had gemoeten. Inwoners meer meenemen, kennis en ervaring vroeger in het proces inzetten. Daar zetten we nu ook op in: gebruik maken van een Kennisteam, een gemeentebrede visie op wonen als onderdeel van de Omgevingsvisie.

We kiezen ervoor om niet alle locaties categorisch af te wijzen. Dan wordt er niet gebouwd en we willen juist de achterstand voor sociale woningbouw en middenhuur inlopen. Wonen is een grondrecht voor iedereen en mag niet voorbehouden zijn aan mensen met hoge inkomens. We maken ons dan ook sterk voor een aantal locaties waar we mogelijkheden zien om samen met omwonenden tot goede oplossingen te komen: Berlagelaan, Begraafplaats en mogelijk ook de Jachtlaan.

Andere locaties vinden we niet geschikt omdat die in verbinding staan met NNN gebieden (Vijverlaan, Oranje Nassaulaan) of omdat ze een bijzondere rol vervullen in de sociale cohesie in de buurt (Henrica van Erp). Voor de overige locaties zien we kansen om op basis van goede participatie te bezien welke invulling er het beste past. Maatwerk, samen met de omgeving.

Op 28 november worden in de Raad besluiten genomen of en zo ja welke van de dertien locaties zullen worden aangewezen.  Er wordt dan ook meer duidelijk in hoeverre een kennisteam en het opstellen van een brede visie op wonen kunnen rekenen op steun in de raad.

Tenslotte, voor locaties die worden aangewezen start een traject om meer precies uit te werken wat en hoe er gebouwd kan worden. De omwonenden zullen daarbij nauw worden betrokken. Je kunt onze volledige tekst hier lezen.

Q&A woningbouwlocaties

D66 D66 De Bilt 28-10-2019 15:47

D66 De Bilt begrijpt de emoties rondom het plannen van woningen op groenlocaties en speelveldjes. Hieronder geven wij antwoord op enkele veel gestelde vragen. 

Waar komt het plan voor de bouw van woningen vandaan? Wat is de noodzaak?

De woningnood in de regio is hoog. De bevolkingspiramide in de gemeente De Bilt lijkt op een zandloper, steeds minder mensen tussen de 20 en 40 kunnen zich hier een huis veroorloven. De wachtlijst voor sociale woningbouw is lang, huren in de vrije sector is voor velen te duur en koopwoningen zijn voor de meesten niet te betalen. In het project Hof van Bilthoven bij de Melkweg meldt de SSW dat er 150 reacties per huurwoning zijn binnengekomen. Woningzoekenden uit onze gemeente mochten hierop met voorrang  reageren.

Om de woningnood aan te pakken moeten in de regio rondom Utrecht in 20 jaar tijd ruim 100.000 woningen worden gebouwd. De helft in de stad Utrecht, de andere helft in de omliggende gemeenten. De ambitie van de gemeenteraad is om 845 woningen (<1% van de regionale opgave) en gedeelte daar bovenop nog 450 sociale huurwoningen te bouwen in de gemeente De Bilt.

Zijn er geen andere mogelijkheden?

Ja, die zijn er. Deze mogelijkheden worden tegelijk verkend. De discussie gaat nu over het aanwijzen van woningbouwlocaties op gemeentelijke grond. Tegelijkertijd worden projectontwikkelaars gedwongen om mee te werken aan de sociale woningbouwambitie van de gemeente, via de bouw van sociale huurwoningen of via een storting in een woningbouwfonds. Op de reeds ingeplande woningbouwlocaties zoals bij het HF Wittecentrum worden sociale huurwoningen en vooral dankzij D66 ook middeldure huurwoningen ingepland. Ten slotte gaat de gemeente in gesprek met de provincie om buiten de bebouwde kom (buiten de ‘rode contouren’) te mogen bouwen op landbouwgronden.

Waarom bouwen in het groen?

Uit meer dan 160 locaties die in gemeentelijk bezit zijn, veelal zijn dit groenlocaties binnen de bebouwde kom, zijn er uiteindelijk 13 locaties voorgesteld, vooral op basis van haalbaarheid.  Voor D66 spelen groenwaarden ook een rol. Groenlocaties met ecologische verbinding naar de hoogwaardige natuur buiten de bebouwde kom (Natuur Netwerk Nederland, de vroegere Ecologische Hoofdstructuur) hebben veelal een hogere natuurwaarde dan meer geïsoleerde groenlocaties. Om op landbouwgrond buiten de bebouwde kom te mogen bouwen is toestemming nodig van de provincie. Om die toestemming te krijgen moet de gemeente aantonen dat er binnen de bebouwde kom niet meer bij kan worden gebouwd. De gemeente is in gesprek gegaan met de provincie om buiten de bebouwde kom (buiten de ‘rode contouren’) te mogen bouwen op landbouwgronden.

Waarom zo plotseling? Dit voelt als een overval.

We begrijpen het goed als mensen overvallen zijn door de planvorming. Graag wil D66 dat mensen mee beslissen over hoe en wat er precies gebouwd wordt. In juli jl. heeft de raad bepaald dat deze participatie start na het aanwijzen van de woningbouwlocaties. De reden hiervoor is dat de volksvertegenwoordiging deze afweging eerst gemeente breed moet maken. D66 is het hier mee eens. Ook wij vinden het onwenselijk als bewonersgroepen onderling gaan wijzen naar mogelijke locaties in andere wijken en dorpen. In december 2018 zijn de randvoorwaarden voor het aanwijzen van de woningbouwlocaties door de gemeenteraad vastgesteld. In het coalitieakkoord van 2018 (‘Bouwen aan een Topklimaat) is besloten dat bouwen een belangrijk thema wordt in deze collegeperiode.

Waarom niet meer bouwen buiten de bebouwde kom (buiten de rode contouren)?

De gemeente is niet de enige overheid die gaat over het bepalen van woningbouwlocaties. Van de provincie mag de gemeente buiten de bebouwde kom bouwen zodra aangetoond is dat de mogelijkheden binnen de bebouwde kom zijn benut. Op het moment dat dit is aangetoond wil D66 gaan bouwen op landbouwgronden buiten de rode contouren, bijvoorbeeld bij Maartensdijk.

Het heeft toch geen zin om te bouwen, want de vraag is eindeloos. Waarom doen we het dan toch?

De vraag naar woningen wordt door het bouwen maar tot op zekere hoogte verminderd De vraag is niet: we bouwen wel of niet. D66 wil in het belang van mensen die geen woning kunnen vinden, een belangrijke bijdrage leveren. D66 geeft kansen aan iedereen, niet alleen aan de mensen die hier in eigen huis of huurwoning wonen, maar ook voor hen die zich dat op dit moment niet kunnen veroorloven of er geen kans op maken.

Waarom de schapenweide niet volledig inzetten voor woningbouw?

De hele schapenweide stond tot voor kort te boek als toekomstig bedrijventerrein. De afgelopen zomer is besloten om naast een groene campus voor Life Sciences, de schapenweide gedeeltelijk voor woningbouw te gebruiken. Met een belangrijk deel sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen. Deze gemeente heeft ook behoefte aan behoud van enige werkgelegenheid en kan hiervoor strategisch meeliften op de ontwikkelingen in de Life Sciences.

Verder kunnen we op de schapenweide niet onze hele woningbouwopgave kwijt. Dat zou ook een oneerlijk verhaal zijn. De locatie telt nu mee voor minimaal 150 woningen, en dat moet de gemeente nog zien af te dwingen omdat de grond niet van de gemeente is. Rondom de schapenweide wonen inwoners die ook opkomen voor hun leefomgeving en die grenzen stellen aan de ontwikkelingen. Dat gebeurt met goede argumenten: er is daar bijvoorbeeld nu al veel verkeersdrukte. En ook daar speelt het behoud van groenwaarden een belangrijke rol. D66 vindt het verstandig om de woningbouwopgave te spreiden over de wijken en dorpen.

Heeft dit voorstel het doel om de gemeente wat geld in het laatje te brengen?

Nee, dit voorstel bestaat voor meer dan 70% uit sociale en midden-huur woningen. De raad heeft vastgesteld dat de gemeente het zich financieel niet kan veroorloven verlies te maken op de bouwlocaties. Daarmee worden de reeds forse financiële problemen van de gemeente nog groter. Er is gekozen om een aantal locaties die ook geschikt zijn voor sociale woningbouw voor opbrengsten in te zetten.

Bericht fracties VVD GroenLinks D66 CDA woningbouw

D66 D66 GroenLinks VVD CDA De Bilt 21-10-2019 17:30

Beste bewoners,

Gemeente De Bilt wil al lange tijd meer woningen bouwen in onze gemeente. Immers, als je in De Bilt geboren bent, is de kans groot dat je tot je 30e moet wachten tot je je eerste huis kunt krijgen. De wachtlijsten voor een huurwoning blijven oplopen, de huizenprijzen blijven stijgen. In onze gemeente gaat het zelfs harder dan gemiddeld in Nederland. Momenteel het hoogste in de hele provincie met ruim tien jaar.

De gemeenteraad heeft dat geconstateerd en wil actie. Daarom heeft zij het college de opdracht gegeven om mogelijke woningbouwlocaties te zoeken in alle kernen. Met daarbij een aantal randvoorwaarden. Locaties binnen het dorp en op eigen gemeentegrond.

Daarom liggen er nu 13 locaties (en geen 16) voor waar woningen gebouwd zouden kunnen worden. Het staat iedereen vrij om daarop te reageren, er vragen bij te stellen, in te spreken, en aan te geven dat het anders moet. De gemeenteraad die zelf ook hierover een standpunt moet bepalen, hoort graag uw mening!

Het is goed om daarvoor wel de feiten op een rijtje te hebben:

Door binnen woonwijken te bouwen wordt beoogd natuur te sparen buiten de woonwijken; Deze bouwplannen hebben als doel het aantal woningen uit te breiden en zijn geen financieel doel voor de gemeentebegroting. De plannen bestaan voor meer dan 70% uit sociale en middenhuur; De Schapenweide was bestemd voor kennisinstellingen op het gebied van Life Sciences, niet voor woningbouw. De gemeenteraad heeft recentelijk besloten hier toch ook minimaal 150 woningen te gaan bouwen; Er zijn extra inspreekavonden georganiseerd om het mogelijk te maken voor iedereen om in te spreken, daarvoor is behandeling van het voorstel uitgesteld; Daarnaast zijn er politieke partijen die ook voor hun kiezers en achterban avonden hebben georganiseerd.

Wij staan aan het begin van het ruimtelijke proces. Als de gemeenteraad besluit de locaties te bebouwen zullen omwonenden betrokken worden bij de verdere uitwerking.

Wij vertrouwen op een open en goed gesprek met u! Met vriendelijke groet,

Namens de raadsleden van de vier coalitiepartners,

VVD, GroenLinks, D66 en CDA

Rumoer over bouwlocaties

D66 D66 De Bilt 19-10-2019 07:44

Er is een bom ontploft in onze gemeente. Natuurlijk niet letterlijk maar figuurlijk.

Wat is er gebeurd? Het College heeft een notitie gemaakt waarin 13 locaties worden genoemd waar woningen gebouwd gaan worden. Het College heeft deze notitie in opdracht van de Raad gemaakt. Ook heeft de Raad de randvoorwaarden voor deze notitie benoemd in de uitgangspuntennotitie woningbouwambitie en het gewenste participatieniveau (meeweten) aangegeven.

D66 ziet en hoort dat deze plannen veel en emotionele reacties oproepen bij onze inwoners. Wij begrijpen dat mensen geschrokken zijn. Er gaat namelijk mogelijk iets veranderen in je nabije leefomgeving. Dat is niet niks en dat geeft emoties.

Waarom doet het College dit?

Al jaren worden er te weinig sociale huurwoningen in onze gemeente gebouwd. Ook zijn er te weinig middeldure huurwoningen. De wachttijd van een sociale huurwoning is 11 jaar.  Op de 33 sociale huurwoningen die op de Melkweg gebouwd gaan worden, reageren 150 mensen per aangeboden woning. Dit zegt iets over de druk op de sociale woningmarkt. Van de Brandweer hebben we gehoord dat ze moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen en ook dat ze de door hen opgeleide jonge brandweermensen kwijtraken omdat die geen woning in onze gemeente kunnen vinden. Allemaal voorbeelden van de krapte op de woningmarkt in onze gemeente.

We wonen in een van de meest geliefde woningmarktregio’s van ons land. In de U10 (10 gemeente rond Utrecht) is er behoefte aan meer dan 100.000 woningen tot 2040. Om in onze eigen lokale woningbehoefte te voorzien heeft de Raad afgesproken 845 woningen in de periode 2016 – 2026 en 450 sociale huurwoningen in de periode 2016 – 2030 te bouwen.

Voor de Raad en ook voor D66 schetst deze situatie het dilemma waar we als gemeente voor staan. Een duivels dilemma zelfs. Aan de ene kant de noodzaak tot het bouwen van woningen waar in onze gemeente grote behoefte aan is en aan de andere kant het zoveel mogelijk behouden van het geliefde groene karakter van onze gemeente. In deze plannen van het College is er rekening gehouden met het behoud van groen en ook het behoud van speelruimte voor kinderen. Al is niet iedereen het hier mee eens.

Zijn er dan geen ander locaties?

Het College is gezien de gewenste snelheid uitgegaan van locaties die in het bezit van de gemeente zijn. Hier kan snel gestart worden met bouwen. En de Schapenweide dan? De Raad heeft onlangs besloten dat hier tenminste 150 woningen worden gebouwd en dat er bedrijven komen die passen in de Life Science filosofie. D66 is in goed gesprek met de omwonenden, want ook hier is de ruimte beperkt, bijvoorbeeld voor verkeer.

Het huidige beleid van de Provincie is dat de gemeente eerst hun bouwopgave binnenstedelijk moet realiseren. Daarna kan er pas een gesprek plaats vinden om buiten de rode contouren te bouwen.

We begrijpen dat deze keuzes voor de 13 locaties niet altijd makkelijk zijn en dat dit tot angst en boosheid bij een groot aantal omwonenden heeft geleid. Het is aan de Raad om een besluit over deze notitie te nemen. Belangrijk bij dit besluit is de afweging van algemeen belang versus het deelbelang. Ook dit is een duivels dilemma. Een moeilijke keus. Volgens het hele College en het coalitieakkoord is deze keuze nodig om in onze eigen woningbehoefte te voorzien.

Het geluid van de woningzoekende die al lang op een sociale huurwoning wacht wordt niet voldoende in deze discussie gehoord. Dat vinden wij jammer.

Hoe nu verder?

Als deze notitie is vastgesteld, gaat er per locatie een participatietraject gestart worden. Natuurlijk niet met alle locaties tegelijk maar gefaseerd. Per locatie gaan omwonenden meepraten over de verdere invulling van de locatie. Hoe wordt de locatie bebouwd, welk groen willen we behouden, wat is de lokale woonwens, aan dit soort vragen moet u denken.

Op dit moment luistert D66 naar de inbreng van de verschillende groepen in onze samenleving. Daarna wegen we alle belangen en nemen we een definitief standpunt in. D66 staat voor gelijke kansen voor iedereen, een positieve blik op de toekomst met inzet op kwaliteit en vernieuwing.

Fractie D66 De Bilt, oktober 2019 Donja Hoevers Michiel van Weele John van Brakel Hanneke de Zwart

Contact: fractie@d66debilt.nl

Evert van Bonzel (1959 – 2019)

D66 D66 De Bilt 18-08-2019 16:02

Met diepe droefenis laten we jullie via deze nieuwsbrief weten dat Evert van Bonzel eerder deze week helaas is overleden. Sinds de laatste behandelingen aan het eind van 2018 hebben we nog lang de hoop gehad dat Evert er weer bovenop zou komen. Het heeft niet zo mogen zijn. Wij gedenken Evert en leven mee met de familie en Evert’s verdere naasten. We zijn zeer dankbaar voor zijn bijdragen aan de afdeling D66 De Bilt, zijn vele werk in en met de fractie, en sinds zijn installatie op 26 april 2018 in zijn rol als commissielid voor de gemeenteraad van de gemeente De Bilt.

Bovenal zullen we Evert’s vriendelijke persoonlijkheid ontzettend gaan missen. Altijd optimistisch. Rustig en weloverwogen. Met subtiele humor liet hij de fractie zien dat we de dingen ook eens vanuit een andere invalshoek konden bekijken. Niet bang om nader door te vragen bij ‘gangbare opvattingen’. Evert was eigenlijk nog maar net begonnen in de lokale politiek. Persoonlijk gedreven en met heel veel zin om werk op te pakken binnen de randvoorwaarden van zijn fysieke mogelijkheden door zijn ziekte. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 bemerkte Evert dat hij het ook erg leuk vond om de straat op te gaan en het gesprek aan te gaan met de inwoners van onze gemeente.

Evert is direct na zijn installatie als commissielid ook gaan deelnemen aan verschillende werkgroepen en commissies van de raad. Bijvoorbeeld die voor bestuurlijke toekomst en ook voor burgerparticipatie, een onderwerp dat hem persoonlijk na aan het hart lag . Bij de verdeling van de actuele onderwerpen in de fractie zei Evert eigenlijk standaard dat hij bijna elk genoemd thema of onderwerp eigenlijk wel erg interessant vond om zich in te verdiepen. Van ingewikkelde ruimtelijke dossiers tot de grote lijnen van de veranderingen in het sociaal domein. Voor zijn profiel op de website van D66 De Bilt schreef Evert:

‘D66 is de meest logische politieke keuze voor mij. In algemene zin staan wat mij betreft de volgende drie onderwerpen bovenaan: 1) het belang van democratie, 2) een keuze vóór Europa, en 3) een keuze tegen populisme. En onderwerpen waar D66 zich in het regeerakkoord hard voor heeft gemaakt, zoals op de terreinen onderwijs, klimaat en zorg. Allemaal punten die naar mijn mening heel goed kunnen worden vertaald naar het lokale niveau, waarbij D66 in de eerste plaats – met deze onderwerpen in gedachten – de verbinding moet zoeken tussen de verschillende groepen in de samenleving. In een samengestelde gemeente als De Bilt geldt dit eveneens voor de verbinding tussen de bewoners van zijn zes kernen.’

Veel te vroeg is Evert ons ontvallen. De familie wensen we alle sterkte toe met dit enorme verlies.

De afscheidsdienst wordt gehouden op 20 augustus 2019 om 10:30 uur in de Janskerk, Janskerkhof 26 in Utrecht. Aansluitend is er in de kerk gelegenheid tot condoleren. In besloten kring wordt Evert begraven op Den en Rust.

Namens de fractie, de wethouder en het bestuur van D66 De Bilt

https://debilt.d66.nl/2019/08/18/evert-van-bonzel-1959-2019/

 

Een nieuwe huisvestingsverordening, Wat heb je er aan?

D66 D66 De Bilt 13-07-2019 10:39

In de raadsvergadering van 27 juni is de nieuwe huisvestingsverordening regio Utrecht 2019 gemeente De Bilt voor vier jaar vastgesteld. Wat heb je als inwoner van De Bilt aan deze verordening?

Woningen in De Bilt zijn schaars. De druk op de woningmarkt is groot omdat we in een populaire woningmarktregio wonen. Er is meer vraag naar woningen dan dat er aanbod is. Zowel in de huur als in de koopsector is er schaarste aan woningen. Als je opzoek bent naar een sociale huurwoning (een huur t/m € 720, 42) dan krijg je te maken met lange wachttijden van vele jaren. De leegkomende sociale huurwoningen van 16 gemeenten worden digitaal aangeboden via WoningNet.

De huisvestingsverordening stelt regels op om de schaarse sociale huurwoningen op een eerlijke manier te verdelen. Om op een leegkomende sociale huurwoning te kunnen reageren, moet een woningzoekenden aan bepaalde eisen voldoen zoals het inkomen bij de huurprijs en huishoudensgrootte bij de woninggrootte. Ook zijn er regels welke woningzoekenden voorrang krijgen.

Er zijn een aantal maatregelen opgenomen in de nieuwe verordening om er voor te zorgen dat mensen eerder op zoek gaan naar een woning die beter past bij hun woonwensen.  Bijvoorbeeld:

Senioren te verleiden hun grote eengezinswoning in te ruilen voor een appartement Ook de categorie middenhuur (€ 720 en € 950) op nemen in de huisvestingsverordening. Woningzoekenden behouden 75 % van hun inschrijfduur als ze een woning accepteren.

Wat een saaie kost zult u denken. Wat heb ik er aan? Voor wie op zoek is naar een sociale huurwoning in onze gemeente of in de regio is dit heel relevante informatie en kan dit betekenen dat je wel of niet kunt reageren op een aangeboden woning bij WoningNet.

Diversiteit is essentieel (Stadspers artikel wethouder Smolenaers)

D66 D66 De Bilt 04-07-2019 19:20

Dat ik tegenwoordig gewoon op de fiets naar het werk kan is echt een verademing. Vóór mijn baan als wethouder reed ik als muzikant met de auto het halve land door, vaak ook naar het buitenland, om in de nachtelijke uurtjes op te treden. Het was een prachtige ervaring , maar mijn honger naar avontuur is inmiddels wel wat gestild. Mijn vriendin en ik wonen nu in De Leijen, waar je met een paar minuten in het bos bent. Bovendien is het heerlijk om in het weekend vrij te zijn. Voor mij is dat nog steeds genieten.

Toch is het soms lastig om in mijn vrije tijd het werk helemaal los te laten. Er gebeurt in een week namelijk ongelofelijk veel en alle dagen zijn anders. Hoewel je agenda strak wordt geregeld, gebeurt er altijd wel iets onverwachts en er is ontzettend veel waar je ook thuis over na blijft denken. Het werk is afwisselend, verrassend en niet te plannen. Het ene moment ben je bezig met een groot project van honderd huizen, daarna mag je bij mensen thuis op de koffie komen om hun vijftig jarig huwelijk mee te vieren. Overleg over een cultureel festival dat wij ondersteunen, wordt afgewisseld met een trip naar het stadhuis van Utrecht om namens de regio met de provincie en het ministerie te onderhandelen over de woningmarkt.

Daarover gesproken: ik ben trots op wat wij dit jaar bereikt hebben in de woondeal die we binnenkort gaan sluiten. Ook Den Haag en de provincie zetten hun handtekening onder een akkoord waardoor er ook meer kansen komen voor mensen die op de woningmarkt tussen wal en schip vallen. Ik ken zelf genoeg mensen die hard werken maar geen hypotheek kunnen krijgen en toch net te veel verdienen voor een sociale huurwoning. We gaan er voor zorgen dat die zo belangrijke middenhuur niet onbetaalbaar wordt en toegankelijk blijft voor de mensen die geen koopwoning kunnen krijgen.

Naast wonen, ben ik ook wethouder financiën. Wat dat betreft staat onze gemeente er al jaren niet goed voor. Dat is in de afgelopen decennia zo gegroeid. We hebben daardoor weinig ruimte om te investeren en we zijn daardoor veel maatschappelijk geld kwijt aan rente, wat we natuurlijk liever zouden besteden om mensen aan het werk te helpen of onze panden duurzaam te maken . Ook zijn we hierdoor gevoelig voor tegenvallers. Als iets onverwacht duurder is, zoals de jeugdzorg, zijn we genoodzaakt geld te lenen of in korte tijd te bezuinigen om de rekening te kunnen betalen.

Geldzaken zijn altijd complex, maar je zou het kunnen vergelijken met de lening die je afsluit om een huis en auto te kopen, die kun namelijk vaak niet in een keer betalen. Die leningen zorgen voor vaste lasten, waardoor je maandelijks minder overhoudt. Als je daardoor ook gaat lenen voor de tv en de koelkast omdat je die anders niet kunt kopen en uiteindelijk voor je dagelijkse boodschappen, worden de schulden uiteindelijk te hoog. Ook een gemeente kan zo in de problemen komen en komt dan onder toezicht van de provincie. Zover zijn we gelukkig nog niet, en wij werken er hard aan om dat ook niet zo ver te laten komen. Als we de komende jaren ieder jaar meer aflossen dan investeren gaat het langzaam weer de goede kant op.

Wat ik heel mooi vind, is dat wij daar als college ook samen voor staan. En niet alleen op dit gebied; we houden elkaar goed scherp en hebben ook persoonlijk een goede klik. Wij zijn een echt team; jong en oud, man en vrouw. Iedereen brengt zijn eigen perspectief en persoonlijkheid mee en daardoor bekijken we dilemma’s van meerdere kanten. Ik ben oprecht overtuigd dat die diversiteit essentieel is om echt goede beslissingen te nemen.

Als iets politiek wordt, is het al snel ingewikkeld. Er zijn meerdere kanten van het verhaal en vaak is het kiezen tussen mensen die wat winnen, en mensen die wat verliezen. Waar de een maar geen betaalbaar appartement kan vinden, wil de ander liever geen flat in zijn achtertuin. Voor mij is de uitdaging: de goede dilemma’s voorleggen aan de gemeenteraad, zodat zij in staat is daarin een afweging te maken.

Soms houden de dilemma’s van dit werk me zo bezig dat het af en toe veel wordt, en dan ben ik blij dat ik nog wekelijks muziek maak met mijn vrienden en alles even kan laten gaan. Het contrast is soms groot tussen mijn baan en mijn vrije tijd. Ik kan er nog steeds niet aan wennen dat ik vaak met ‘u’ wordt aangesproken. Ik vind ook dat te veel afstand niet past bij mijn persoon en leeftijd. Ik stel me vaak bewust gewoon voor als ‘Dolf’, om zo het formele een beetje te doorbreken.

Lokale dienstverlening: belangrijk voor iedereen

D66 D66 De Bilt 02-06-2019 13:32

Één van de grootste terugkomende ergernissen die wij als raadsleden horen op straat is over de ervaren dienstverlening door de gemeente. Vaak is kritiek terecht, soms ook nergens op gebaseerd. In de maand mei stond de lokale dienstverlening op het raadsprogramma. Op 9 mei was er een goede raadsavond over vergunningverlening, toezicht en handhaving. Op 16 mei werd het onderwerp besproken in de commissievergadering en op 28 mei behandelden we het agendapunt ‘Koersen op digitale dienstverlening’ met een meerjarenprogramma 2019-2022.

BOA’s

De hoeveelheid aan nieuwe taken die onze 3 gebiedsgerichte BOA’s in de loop der jaren erbij hebben gekregen wil ik hier delen. Naast het toezicht op afval, blauwe parkeerzones, de drank- en horecawet en hondenpoep zijn er bijv. ook in onze gemeente vermissingen, dode dieren, reanimatie, verwarde personen, ontruimingen, acute conflictbemiddeling, ondersteuning wijkagent, evenementen. Deze ambtenaren maken veel mee en verdienen ons grootste respect. Inwoners kunnen helpen door zelf in de buurt op te letten en door kleinere problemen en misstanden te melden via de gemeentelijke website en grotere zaken aan de gebiedsmakelaars of op het wethouderspreekuur.

Inleven en uitleggen

Een paar conclusies zijn er voor ons als D66 te trekken over de nota. Ten eerste, een goed ervaren dienstverlening begint en eindigt met het gedrag en de houding van de betrokken ambtenaar en de kwaliteit van de ICT. Ten tweede, de meest voorkomende ergernis komt voort uit: niet bereikbaar zijn, genegeerde post, verschillende contacten met onvoldoende met elkaar communicerende medewerkers, kastje-naar-de-muur. Soms, maar dit lijkt mij minder slecht voor het imago, is er boosheid als mensen een vergunning niet krijgen. Vaak ontbreekt er dan vooral de persoonlijke uitleg over waarom iets toch echt niet mag.

De gemeente De Bilt zet de juiste stappen met digitale dienstverlening. Op onderdelen is al veel beter, sneller, duidelijker geworden, bijvoorbeeld bij de balie voor paspoorten en andere documenten. Inzetten van ook sociale media voor communicatie over de dienstverlening is goed.

Wat nog node wordt gemist is bij openbaarmakingen van verleende en niet-verleende vergunningen een link naar de onderliggende stukken. De overheid moet toch geen puzzels publiceren? Bij contacten met, en afwijzingen door, derde partijen zoals de veiligheidsregio of de ODRU ziet D66 graag verder een goede procesbegeleiding van vergunning-vragende inwoners. Ook hier geen doolhoven maar inleven, uitleggen en de paden aangeven.

De wethouder heeft ons toegezegd om in 2021 het verbeterprogrogramma tussentijds met de raad te evalueren. Tot slot een oproep: deel je ervaringen met de dienstverlening van de gemeente en de betrokken partnerorganisaties met ons, dan houden wij in de fractie nog beter de vinger aan de pols!

D66 motie tot instellen digitaal inwonerpanel aangenomen

D66 D66 VVD De Bilt 22-04-2019 11:40

Donderdag 18 april 2019 stond tijdens de Raadsvergadering onder meer de Participatienota op de agenda. Hierbij heeft Donja Hoevers namens D66 een motie ingediend (Instellen digitaal inwonerpanel), met als inspiratiebron de Democratie van Nu, waar we tijdens onze voorlaatste AAV een spreker over hadden vanuit de Van Mierlo Stichting. Hieronder de motie en het betoog van Donja Hoevers. Wat voor ons vooral van belang was, is dat het panel samengesteld wordt door loting, in alle kernen en in alle lagen van de bevolking. Dit sluit aan bij onze visie op kansen voor iedereen. In de commissie had D66 we al aangegeven dat we een bijlage misten voor onze inwoners. Wethouder Brommersma vond dat een goed plan en heeft toegezegd dat er een duidelijke flyer komt op onze website.

Betoog

D66 vormt de gemeente graag samen met de inwoners. De afgelopen jaren speelt participatie een steeds grotere rol bij de gemeentelijke besluiten. Daar moeten we soms nog best aan wennen. Daarom zijn we blij dat de nota Participatiebeleid vandaag besproken wordt. Deze nota zal handvatten geven om participatie trajecten op een zorgvuldige manier vorm te geven. Zorgvuldigheid is voor ons een kernwaarde. Het gebeurt nog te vaak dat er onduidelijkheid is over het proces en de wijze van participatie. Daarnaast voelen mensen die participeren zich niet altijd gezien of gewaardeerd, iets wat we steeds vaker voorbij zien komen. Excuses maken dan een hoop goed, maar wij investeren liever vooraf dan dat we achteraf moeten repareren.

Terug naar de nota, bij het lezen van de inleiding kreeg ik direct een gevoel bij de visie achter deze nota. En ik kan u zeggen, dat is een warm gevoel. Hier wordt heel duidelijk geschetst dat participatie ook betekent dat je teleurgesteld kan zijn omdat je eigen belangen niet allemaal de eindstreep halen. Ik zeg bewust niet allemaal, want doordat je mee hebt kunnen denken kan je ook input leveren. Argumentatie van het wel of niet overnemen van input kan voor verheldering zorgen. Doordat er duidelijke kaders gesteld worden aan het begin van het participatieproces, werken we samen aan verwachtingsmanagement.

In de commissievergadering gaf ik aan dat D66 een bijlage mist waarin deze nota wordt gepresenteerd aan onze inwoners. Bijvoorbeeld een digitale flyer, die op aanvraag gedrukt afgehaald kan worden bij de gemeente. Deze flyer zal op onze website te vinden zijn, voor eenieder die ernaar op zoek is. Wethouder Brommersma gaf aan dat ze het een goed idee vindt en heeft toegezegd dat ze aan de slag gaat met deze gebruikershandleiding voor onze inwoners. We zijn benieuwd en kijken met vertrouwen uit naar het eindresultaat.

Tot slot wil ik graag een motie indienen namens D66, VVD en de 4 partijen uit het Lokaal Sociaal Verbond waarin we vragen om een digitaal inwonerpanel in te stellen. De in de nota genoemde flitspeilingen zijn wat ons betreft niet genoeg. We willen graag een inwonerpanel, met inwoners uit alle kernen die op basis van loting wordt samengesteld. Waarom we voor loting kiezen zal ik verklaren, we willen graag dat er een zo representatief mogelijke groep komt, met mensen die door de gemeente gevraagd worden om deel te nemen. Zo bereik je ook de mensen die graag mee willen denken, maar niet weten hoe ze dat moeten organiseren. Dit sluit heel goed aan bij onze visie op kansen voor iedereen. Niet alleen de ‘usual suspects’ die ons zelf wel weten te vinden, maar participatie voor en door alle lagen van de bevolking. We kiezen voor een digitaal panel omdat dat bij deze tijd past en het een snelle manier van interactie kan opleveren. We realiseren ons dat niet iedereen de digitale weg even goed kent, maar gaan er vanuit dat er altijd de bereidheid is tot ondersteuning vanuit de gemeente hierbij. De uitvoering hiervan laten we graag over aan het college. Van de wethouder wil ik graag weten hoe zij denkt over evaluatie van dit panel, maar bijvoorbeeld ook het instrument flitspeiling.

Motie bekijken

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.