Nieuws van politieke partijen in Hoorn over CDA inzichtelijk

35 documenten

Vragen over nota dierenwelzijn: ja, ja en ja, we worden een diervriendelijke stad | Hoorn

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Hoorn 01-08-2020 00:00

Op initiatief van raadslid Patricia Kusters stelde GroenLinks, samen met andere partijen, vragen aan het college over de uitvoering van de nota dierenwelzijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren in verzorgingstehuizen?

Kan de gemeente iets doen aan de samenwerking tussen dierenwelzijnsorganisaties in de stad? En blijft er genoeg aandacht voor groen in de stad, voor alle kleine en grote dieren? De antwoorden op die vragen zijn binnen: ja, ja en nog eens ja. Hoera, het college is het helemaal met ons eens!

Samen met PvdA, D66, CDA, HOP, VOC Hoorn en Hoorn Lokaal klom GroenLinks in de pen om wat vragen te stellen over de uitvoering van de nota dierenwelzijn. Die nota werd in 2017 door de raad vastgesteld en loopt tot 2021. We zijn benieuwd wat er in de praktijk van terecht komt, vooruitlopend op een nieuwe nota vanaf 2022.

Huisdier mee in het verzorgingstehuis

Om te beginnen: huisdieren in verzorgingstehuizen, hoe zit het daarmee? Het is allang overtuigend bewezen dat bewoners van een verzorgingstehuis heel blij zijn als ze hun huisdier mogen meenemen, of als er in het verzorgingstehuis huisdieren zijn. Het college antwoordt dat in overleg met subsidiepartners, zoals zorgorganisaties MEE en de Wering, de huisdieren onderwerp van gesprek zijn. De gemeente heeft hier helaas weinig invloed op maar neemt het mee in de prestatieafspraken.. De suggestie van de briefschrijvers neemt het college dus mee.

Beter samenwerken voor de dieren

De samenwerking tussen de verschillende organisaties en instellingen voor dierenwelzijn in onze stad en regio laat wel eens te wensen over. Daarom staat in de brief nadrukkelijk de vraag om te kijken hoe de gemeente kan helpen die samenwerking te verbeteren. De gemeente antwoordt hier ook positief op, ze geven aan gemeente Purmerend als inspirerend voorbeeld te zien.

Veel ruimte voor groen

Laatste onderwerp in de brief: groen in de stad. Operatie Steenbreek (particulieren stimuleren om hun tuinen te vergroenen) is mooi, maar slechts een kleine stap naar het vergroenen van onze stad. De politieke partijen vragen daarom of de gemeente zich hard wil maken voor een groenere gemeente, zowel bij bestaande als bij nieuwe bebouwing. Antwoord weer: ja, zeker! Groene daken, maatregelen om de biodiversiteit in de stad te vergroten en ‘groen’ bouwen: het college zet zich hier zeker voor in.

Geen extra OZB-verhoging

CDA CDA GroenLinks VVD D66 Hoorn 12-12-2019 11:00

Tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar (10 december 2019) zijn een tweetal initiatieven van CDA Hoorn met een ruime meerderheid van de raad aangenomen. Ten eerste op het gebied van de OZB, oftewel de onroerend zaakbelasting. Het CDA pleit ervoor om die alleen trendmatig te verhogen, dus geen extra verhoging toe te passen. Het oorspronkelijke raadsvoorstel bevatte echter ook een extra verhoging. Het amendement hierop werd uiteindelijk unaniem aangenomen, zodat slechts de trendmatige verhoging overeind blijft. Het tweede beslispunt betrof de prestatieafspraken met woningcorporatie Intermaris en huurdersvereniging de Boog. De motie van het CDA kreeg door de steun van GroenLinks, D66, VOCHoorn, HOP, DRP, HL en VVD een meerderheid in de raad. Kern van de motie was om Intermaris de ruimte te geven om maximaal 40 sociale huurwoningen per jaar te verkopen in plaats van de huidige 20 woningen per jaar. Hierdoor krijgt zij de ruimte om extra te investeren in nieuwe sociale huurwoningen. Hieraan zijn aan de verkoop een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals een anti-speculatiebeding, verduurzaming voor verkoop en de opdracht om het aantal te bouwen sociale huurwoningen te verhogen. Als derde was er ook goed nieuws dat er in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) in de gemeente Hoorn voortaan ook o.a. een verbod op gebruik van lachgas in de openbare ruimte is opgenomen. Een lang gekoesterde wens van het CDA en is eerder als via een motie ingebracht en nu dus verwezenlijkt.

Inbreng CDA bij de Begroting 2020

CDA CDA Hoorn 30-10-2019 12:08

Op dinsdag 29 november 2019 was het eerste deel van de gemeenteraadsvergadering waarin de begroting 2020 werd besproken. Fractievoorzitter Dick Bennis deed namens het CDA een inbreng waarin gereflecteerd werd op de staat van de huidige financiën en het toekomstperspectief van de gemeente Hoorn. De inbreng van het CDA leest u hieronder. Begroting 2020 - CDA Beste Voorzitter, beste luisteraars en kijkers, collega’s en overige aanwezigen. In onze bijdrage voor deze begroting steken wij het eens in van uit een fundamentele of principiële invalshoek. En voor u hierover al weer grappen gaat maken of met een kwinkslag uit de hoek denkt te komen, dit gaat niet over de kerk of het geloof. Bij CDA gaat het om verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en rentmeesterschap, d.w.z. wat laten we achter. Als ik het hier dus heb over fundamentele keuzes, gaat het hier over de keuzes die wij maken met zijn allen m.b.t. beleid, lange termijn en natuurlijk onze portemonnee. Ik wil eigenlijk wegblijven van de korte termijn zaken en de blik eens op de verdere toekomst richten. Ook mede ingegeven door het feit dat de exacte financiële cijfers keer op keer weer wijzigen a.g.v. september- of mei-circulaires dan wel andere tussentijdse bijstellingen. Wat niet wegneemt dat we de financiële tussenstand meer dan serieus nemen, maar daarbij is wel een bril nodig. En een bril bestaat, hoe je het ook bekijkt, uit 2 elementen. Twee glazen, plus of min, links en rechts, 2 pootjes aan de zijkant, 2 vleugeltjes in het midden. Als 1 van de twee tekortschiet, dan heb je geen resultaat, d.w.z. zie je niet goed of blijft de bril niet goed op je neus zitten en dan ga je ook scheef kijken. Onze begrotingsbril heeft ook 2 elementen, nl. investeren en uitgeven c.q. opmaken. Die balans moet kloppen en daar zijn we met name naar op zoek. We krijgen het idee dat deze nl. wat scheef hangt en dat de opticien van het CDA e.e.a. moet Corrigeren. Met de C van inderdaad. Investeren willen we. In de stad en de dorpen, schoon, heel en veilig, Poort van Hoorn, Bereikbaarheid, Sport, Energietransitie. En in mensen, met name als het gaat om werk en betrokkenheid bij het maatschappelijke gebeuren. Uitgeven c.q. opmaken doen we ook. Bijvoorbeeld de verhoging inkomensgrens naar 120%. En we zien, ook in omliggende gemeenten, dat met name de kosten van de zorg en het sociaal domein een enorme impact hebben op de financiële positie. En de onzekerheid over bijdragen vanuit het Rijk helpen niet. Snijden in voorzieningen of verhoging van belastingen zien we helaas op veel plekken terug als oplossing. En begrijp me goed. Het is niet óf – óf. Het is én – én. Maar wel in een goede balans. En wij zien door onze bril dat met name het investeren een probleem gaat worden. Terwijl we dit wel als een motor zien voor de toekomst van de stad. Met keuzes die we kunnen uitleggen. (En gezien de financiële situatie, die als we het nuchter beschouwen natuurlijk niet geweldig is,moeten we volgens CDA strakker zijn in de keuzes.) Een voorbeeld, zonder overigens hier nu een standpunt over in te nemen. 3 cijfers achter de komma berekenen wat een stadhuis gaat kosten de komende 40 jaar, helpt ons niet echt. Iedereen weet dat cijfers die je nu neerlegt, aangepast gaan worden. Misschien moet er 5 miljoen bij, misschien 10. Wees realistisch. Maar waar het werkelijk om gaat is of we dat er voor óver hebben als investering in de stad. En dan zijn er nog andere argumenten die een rol spelen. Zelfde geldt voor de Poort van Hoorn. Het is niet realistisch om allerlei voorzieningen en woningen te bouwen aan de zg. verkeerde kant van het spoor en het oversteken van het spoor op de lange baan te schuiven. Deze discussie, en of dat nu onderlangs, bovenlangs of wat dan ook is, hoort bij investeren in een stad. (Dit college is altijd van eerst een plan en dan pas het geld, maar bij deze grote beslissingen, en misschien wel de belangrijkste beslissingen die we moeten gaan nemen, is het andersom.) En nog een voorbeeld dat ons dwars blijft zitten en de bovengenoemde balans verstoort. De verhoging van de inkomensgrens en het opzoeken van meer mensen die hiervoor in aanmerking komen, zijn kosten van ruim een half miljoen per jaar (363 + 192 vergroten bereik doelgroepen), die de portemonnee uitgaan. Volgens CDA is dat nu een voorbeeld van opmaken. Ook met een inkomensgrens van 115 % zijn we geen asociale gemeente. Dat halve miljoen kunnen we ook investeren in de stad, zodat we er op termijn wat voor terugkrijgen en we de financiële balans op orde houden. Juist om ook in de toekomst te kunnen blijven uitgeven aan zorg en welzijn, maar ook aan investeringen. Daarom kunnen we ons helemaal vinden in het amendement dat VOCHoorn inbrengt. Ook zijn we bezorgd over de enorme inhuur van externe medewerkers, want ook dat vliegt de portemonnee uit. Zoals inmiddels wellicht duidelijk moge zijn, neigt CDA meer naar investeren dan naar onnodig opmaken. Investeren in de wijken is wat ons betreft prioriteit. Schoon, heel en veilig. N.a.v. de groenvisie, vinden wij het dan ook zeer teleurstellend dat er geen extra budget voor wordt vrijgemaakt. Rommelen in de marge wordt het dan. En het zelfde geldt voor de inrichting openbare ruimte. En hierbij heb ik het niet over de gebouwen, maar juist de openbare ruimte. We hebben een wethouder die graag met haar hoge hakken in de stad bivakkeert, maar we hebben ook heel veel mensen die dagelijks meer moeite hebben om door de stad te kunnen lopen. Met rollator, invalidenwagen, scootmobiel of ander rollend materieel. We hebben een verantwoordelijke wethouder die dit zelf heeft uitgeprobeerd en aan den lijve ondervonden. Dat is ook investeren in de stad en we betreuren het dat deze wethouder en zijn collega’s dit nauwelijks serieus nemen. (En dan het budget m.b.t. evenementen, Een aantal jaren terug hebben we besloten daar jaarlijks € 100.000 in te stoppen. Zoals ze ook in Amersfoort doen, weliswaar met een ander bedrag. Dat budget staat nu op 0. Ik snap dat we € 50.000 Ironman hebben, maar dan is er nog steeds zo’n zelfde bedrag over. Waar is dat gebleven? Dat willen we terug en gaan we amenderen) Mijn laatste opmerkingen. De Algemene Reserve slinkt jaarlijks, van 17 miljoen in 2017 tot 10 miljoen op dit moment, inclusief een half miljoen begrotingsresultaat 2020. Dat bedoelen wij dus met uitgeven/opmaken, de portemonnee leger zien worden. Het is puur aan het grondbedrijf te danken dat we nog enige reserve hebben. Maar we weten ook dat onze grondpositie niet meer rek in zich heeft. Onze grenzen zijn bereikt en daarmee leggen we een grote druk op ons weerstandsvermogen. (Jammer dat onze oproep eerder dit jaar niet gehoord is). Er staat nog 19 PM-posten naast de ingevulde ruimtevragers. En dat zijn niet de meest kinderachtige. En daar komen nog een aantal grote jongens bij, waarvan ik er 2 hierboven heb aangehaald. Maar ook, om maar weer eens aandacht voor te vragen, horen wij niets meer van de bundeling sportaccommodaties. De wethouder heeft ons beloofd dit jaar daar nog wat over te melden. We hebben ervaren dat de wethouder wel eens vaker wat moeite heeft met tijdige evaluaties, maar wij hopen toch echt dat dit niet óók gaat gelden voor tijdige rapportages. Kortom, CDA pleit ervoor om meer in investeren te denken dan in opmaken. En de € 555.000 per jaar van de 120% kan ons daar serieus mee helpen. Daar kan je behoorlijk wat kapitaallasten mee dekken. Zoals ook de 75 duizend wonen boven winkels geschrapt kan worden omdat er veel ideeën en opties zijn geopperd in het woonbeleid en die in zijn totaliteit moeten worden beschouwd. We hebben hiervoor een amendement. Het idee van het college, om bij de komende kadernota met een Bestuursopdracht de financiële ruimte van de meerjarenbegroting te verbeteren, geeft ons onvoldoende vertrouwen en houvast en helpt niet om met een gezonde blik de toekomst in te gaan. En volgens CDA zijn we dat verplicht aan de diegene die na ons komen, ook dat is rentmeesterschap. En dan als allerlaatste voorzitter, wij zijn teleurgesteld in de beantwoording van onze vragen m.b.t. Zevenhuis, maar ook over de zogenaamde correcte opvolging van toezeggingen m.b.t. Ida Gerhardt door het college. Maar nog meer bijzonder onaangenaam verrast door de felle toon waarmee de wethouder van Medemblik Hoorn te kakken zette als zijnde bestuurlijk onbetrouwbaar. Bij deze vraag ik de nieuwe wethouder om de raad serieus te nemen en met ons in gesprek te gaan over Zevenhuis. Graag een reactie hierop.

De eerste 4 uur gratis parkeren bij IJsbaan de Westfries

CDA CDA Hoorn 11-07-2019 06:32

Voortaan de eerste 4 uur gratis parkeren bij ijsbaan de Westfries. Het was CDA Hoorn een doorn in het oog. Betaald parkeren bij ijsbaan de Westfries. De enige sportaccommodatie in de gemeente waar sporters én vrijwilligers parkeergeld moeten betalen. Dat is nu voorbij. Middels amendement van CDA'er Dick Bennis kunnen sporters én vrijwilligers van ijsbaan de Westfries voortaan de eerste 4 uur gratis parkeren. CDA-fractievoorzitter Dick Bennis: “Eindelijk is het gelukt. We hebben ons hier al heel lang sterk voor gemaakt. Sporters en vrijwilligers nodeloos parkeergeld laten betalen is een verkeerd maatschappelijk signaal. Na veel onderzoek, lobby- en zendingswerk hebben we als CDA het College en andere raadsfracties duidelijk kunnen maken dat het anders kan en anders moet”. Het amendement van CDA werd in de raadsvergadering van 9 juli 2019 unaniem gesteund. Nog voor het schaatsseizoen 2019-2020 worden de parkeerautomaten aangepast zodat sporters en vrijwilligers voortaan de eerste 4 uur gratis op het parkeerterrein kunnen parkeren.

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Hoorn 07-06-2019 05:27

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer Hoorn Tijdens de raadsvergadering van 6 juni is de motie om te komen met een nieuwe fietsnota aangenomen. De huidige nota is opgesteld in 2011 en deze loopt tot en met 2020. Dit was voor de ChristenUnie een mooi moment om te werken naar een nieuwe fietsnota, waarmee we verder kunnen fietsen naar 2030! In de afgelopen jaren heeft het elektrische fietsverkeer een enorme vlucht genomen en daarnaast is het verkeer in onze stad en de dorpskernen Blokker en Zwaag flink toegenomen. Dit heeft ook consequenties voor de verkeersveiligheid van onze fietsers. Er is een maatschappelijke discussie gaande voor de verlaging van de maximale snelheid in de bebouwde kommen. Er zijn verschillende brancheorganisatie die pleiten voor een wijziging van de infrastructuur van de 50 km zones. De veiligheid van de fietsers in het verkeer is voor de ChristenUnie zeer belangrijk. Daarnaast zien we dat de fietsverbindingen van de verschillende wijken naar het centrum van de stad en de scholen niet optimaal zijn. Dit is tijdens de commissie ook door verschillende partijen aangekaart. Het dictum van de motie luidde als volgt: Verzoekt het college, • Voor de behandeling van de kadernota van 2020 te komen met een nieuwe fietsnota of actualisatie van de huidige fietsnota, waar onder andere de volgende zaken als prioriteit worden meegenomen: o Een infrastructuur voor fietsers en snelle fietsers binnen de gemeentegrens aan te leggen, dan wel te optimaliseren; o Een hoofdnet voor deze groep van wijk naar wijk, en van de wijken naar de binnenstad/ middelbare scholen te realiseren, dan wel te optimaliseren; o Te onderzoeken welke 50km zones qua infrastructuur aangepast kunnen worden en waar de maximale snelheid naar een 30km zone gebracht dient te worden; • De nieuwe fietsnota te voorzien van een overzicht van de vermoedelijke kosten met mogelijke dekking, zodat de raad een afweging kan maken welk budget voor de fietsnota vrijgemaakt kan worden. Deze motie is mede ingediend door VOC Hoorn, CDA, De Hoornse Onafhankelijke Partij en Hoorn Lokaal.

Invoering toeristenbelasting in Hoorn

CDA CDA Hoorn 07-05-2019 18:13

Toeristen betalen voortaan mee aan de toeristische voorzieningen HOORN – CDA Hoorn heeft in de raadsvergadering van 7 mei 2019 het voorstel van invoering van toeristenbelasting in de gemeente Hoorn gesteund. Daarmee betalen de duizenden toeristen die gemeente Hoorn jaarlijks bezoeken, voortaan mee aan alle toeristische voorzieningen die Hoorn te bieden heeft. Fractievoorzitter CDA Hoorn Dick Bennis: “Binnen de huidige begroting besteden we miljoenen aan het schoonhouden van onze binnenstad, het aanlichten van monumenten, het opknappen van het Kerkplein, het afmaaien van fonteinkruid om de haven bereikbaar te houden en de vele andere voorzieningen voor toeristen. Allerlei uitgaven die op dit moment alleen door de inwoners van Hoorn, Blokker en Zwaag worden gedragen. Het mag duidelijk zijn dateen bijdrage van de bezoekende toerist om mee te betalen aan de talrijke toeristische voorzieningen, niet meer dan logisch is.Met de invoering van de toeristenbelasting wordt hieraan voldaan en jaarlijks plusminus € 450.000 aan inkomsten opgehaald. Met deze inkomsten kan de gemeente Hoorn haar voorzieningen op peil houden en deze verder uitbreiden".

Invoering toeristenbelasting in Hoorn

CDA CDA Hoorn 07-05-2019 18:13

Toeristen betalen voortaan mee aan de toeristische voorzieningen HOORN – CDA Hoorn heeft in de raadsvergadering van 7 mei 2019 het voorstel van invoering van toeristenbelasting in de gemeente Hoorn gesteund. Daarmee betalen de duizenden toeristen die gemeente Hoorn jaarlijks bezoeken, voortaan mee aan alle toeristische voorzieningen die Hoorn te bieden heeft. Fractievoorzitter CDA Hoorn Dick Bennis: “Binnen de huidige begroting besteden we miljoenen aan het schoonhouden van onze binnenstad, het aanlichten van monumenten, het opknappen van het Kerkplein, het afmaaien van fonteinkruid om de haven bereikbaar te houden en de vele andere voorzieningen voor toeristen. Allerlei uitgaven die op dit moment alleen door de inwoners van Hoorn, Blokker en Zwaag worden gedragen. Het mag duidelijk zijn dateen bijdrage van de bezoekende toerist om mee te betalen aan de talrijke toeristische voorzieningen, niet meer dan logisch is.Met de invoering van de toeristenbelasting wordt hieraan voldaan en jaarlijks plusminus € 450.000 aan inkomsten opgehaald. Met deze inkomsten kan de gemeente Hoorn haar voorzieningen op peil houden en deze verder uitbreiden".

Funderingsproblemen n.a.v. droogte in 2018?

CDA CDA Hoorn 07-05-2019 11:23

HOORN – CDA Hoorn heeft het College van Burgemeester en Wethouders vragen gesteld over funderingsproblemen bij huizen, als gevolg van de lage grondwaterstand door de extreem droge zomer van 2018. Volgens het onderzoek van KCAF, gepresenteerd inhet TV-programma: De Monitor, zou Hoorn namelijk in de gevarenzone zitten. Funderingsproblemen in Nederland TV-programma De Monitor vertelde in een aflevering van 24 februari dat er één miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken. Volgens het onderzoek treft dit ook de gemeente Hoorn omdat er veel huizen zijn gebouwd vóór 1970. Deze huizen werden vaak gebouwd direct op houten palen (zonder betonoplangers). Als het grondwater wegtrekt, de grond te droog wordt en de palen daardoor uitdrogen, gaan ze rotten. Dit is één van de oorzaken waardoor een woning kan verzakken. De uitzending van De Monitor was voor CDA Hoorn aanleiding om het College vragen te stellen. Het College heeft als antwoord gegeven dat er geen forse dalingen van grondwaterpeil bekend zijn en dat er geen meldingen van verzakking zijn gerapporteerd. Ondanks dat deze conclusie voor opluchting zorgt, maakt het CDA zich wel zorgen over de manier waarop het College wijst naar de verantwoordelijkheid die de grondeigenaren zelf dragen en moeten oppakken. Zelf verantwoordelijk CDA- er Dirk Oud vroeg het College wie er verantwoordelijk is voor het op peil houden van de grondwaterstand. Volgens het College zijn burgers en bedrijven primair zelf verantwoordelijk voor eigen terrein. Dit zou mogelijk betekenen dat een inwoner met een eigen huis dit zelf moet voorkomen. Alleen weet niet iedereen hoe je dit moet voorkomen en wat je daarvoor moet doen. Daarnaast ben je afhankelijk van je buren en de gemeente. Grondwater stopt niet bij erfgrenzen. Het PWN heeft afgelopen zomer ook nog eens ten strengste afgeraden om je tuin met kraanwater nat te houden. Makkelijk antwoord Dirk Oud: "Het is te makkelijk om te zeggen: je bent zelf verantwoordelijk. Ik vind het juist een samenspel tussen de overheid, buren en huiseigenaren en daarmee een gedeelde verantwoordelijkheid. Dus ook de overheid is verantwoordelijk. Zij hebben de knowhow, capaciteit en massa om invloed uit te oefenen en dit probleem op te lossen. Het is te makkelijk om enkel naar de individuele burger te wijzen. Nawoord Het College gaat voorlopig geen actie ondernemen naar aanleiding van het KCAF-rapport. Wanneer de droogte van afgelopen zomer vaker voor gaat komen, zal dit voor het CDA weer aanleiding zijn om opnieuw vragen te stellen. Als u als lezer van dit bericht te maken hebt gekregen met funderingsproblemen als gevolg van de droge zomer van 2018, dan hoort CDA Hoorn dat graag van u.

Funderingsproblemen n.a.v. droogte in 2018?

CDA CDA Hoorn 07-05-2019 11:23

HOORN – CDA Hoorn heeft het College van Burgemeester en Wethouders vragen gesteld over funderingsproblemen bij huizen, als gevolg van de lage grondwaterstand door de extreem droge zomer van 2018. Volgens het onderzoek van KCAF, gepresenteerd inhet TV-programma: De Monitor, zou Hoorn namelijk in de gevarenzone zitten. Funderingsproblemen in Nederland TV-programma De Monitor vertelde in een aflevering van 24 februari dat er één miljoen huizen in Nederland dreigen te verzakken. Volgens het onderzoek treft dit ook de gemeente Hoorn omdat er veel huizen zijn gebouwd vóór 1970. Deze huizen werden vaak gebouwd direct op houten palen (zonder betonoplangers). Als het grondwater wegtrekt, de grond te droog wordt en de palen daardoor uitdrogen, gaan ze rotten. Dit is één van de oorzaken waardoor een woning kan verzakken. De uitzending van De Monitor was voor CDA Hoorn aanleiding om het College vragen te stellen. Het College heeft als antwoord gegeven dat er geen forse dalingen van grondwaterpeil bekend zijn en dat er geen meldingen van verzakking zijn gerapporteerd. Ondanks dat deze conclusie voor opluchting zorgt, maakt het CDA zich wel zorgen over de manier waarop het College wijst naar de verantwoordelijkheid die de grondeigenaren zelf dragen en moeten oppakken. Zelf verantwoordelijk CDA- er Dirk Oud vroeg het College wie er verantwoordelijk is voor het op peil houden van de grondwaterstand. Volgens het College zijn burgers en bedrijven primair zelf verantwoordelijk voor eigen terrein. Dit zou mogelijk betekenen dat een inwoner met een eigen huis dit zelf moet voorkomen. Alleen weet niet iedereen hoe je dit moet voorkomen en wat je daarvoor moet doen. Daarnaast ben je afhankelijk van je buren en de gemeente. Grondwater stopt niet bij erfgrenzen. Het PWN heeft afgelopen zomer ook nog eens ten strengste afgeraden om je tuin met kraanwater nat te houden. Makkelijk antwoord Dirk Oud: "Het is te makkelijk om te zeggen: je bent zelf verantwoordelijk. Ik vind het juist een samenspel tussen de overheid, buren en huiseigenaren en daarmee een gedeelde verantwoordelijkheid. Dus ook de overheid is verantwoordelijk. Zij hebben de knowhow, capaciteit en massa om invloed uit te oefenen en dit probleem op te lossen. Het is te makkelijk om enkel naar de individuele burger te wijzen. Nawoord Het College gaat voorlopig geen actie ondernemen naar aanleiding van het KCAF-rapport. Wanneer de droogte van afgelopen zomer vaker voor gaat komen, zal dit voor het CDA weer aanleiding zijn om opnieuw vragen te stellen. Als u als lezer van dit bericht te maken hebt gekregen met funderingsproblemen als gevolg van de droge zomer van 2018, dan hoort CDA Hoorn dat graag van u.

VOCHOORN en CDA stellen artikel 36 ...

VOCHoorn VOCHoorn CDA Hoorn 27-03-2019 10:06

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.