Nieuws van VVD in Houten over CDA inzichtelijk

10 documenten

Hoe houd de gemeente Houten zorg goed en betaalbaar?

VVD VVD CDA Houten 10-03-2020 07:22

Hoe houd de gemeente Houten zorg goed en betaalbaar? Deze vraag moet beantwoord worden met het raadsvoorstel Programma Sociale Koers 2020-2023. Raadslid Karen Voshol liet weten dat er nog wat zorgen zijn bij de VVD fractie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/38622/hoe-houd-de-gemeente-houten-zorg-goed-en-betaalbaar

Voorzitter, het raadsvoorstel ‘Programma Sociale Koers 2020-2023, beoogt duidelijkheid te verschaffen over wat de komende jaren bereikt moet worden in het sociale domein.

Het raadsvoorstel is wat ons betreft helaas niet duidelijk genoeg: zonder het onderliggende Programma Sociale Koers erbij te pakken, wordt onvoldoende helder welke doelen worden nagestreefd en wat er voor gedaan moet worden. Om de leesbaarheid van het raadsvoorstel te verbeteren dienen we samen met CDA, GL en CU een amendement in.

Een ander punt dat ik wil aankaarten is de betaalbaarheid van het systeem. Er zijn de nodige bezuinigingen ingeboekt waarbij nog niet geheel duidelijk is hoe we als raad op de hoogte worden gehouden van de effectiviteit van de maatregelen. Voor ons is het erg belangrijk dat de zorg voor mensen die dat nodig hebben ook geleverd kan worden; of dat nu in januari of december is. Daarvoor is verstandig omgaan met het budget ontzettend belangrijk. Je zou het een ‘absolute prioriteit’ kunnen noemen. Maar dan wel om ervoor te zorgen dat iedereen die écht zorg nodig heeft dat ook echt kan krijgen. Daarvoor moet dus vanaf het begin van het jaar goed nagedacht worden over hoe je aan het einde van het jaar nog budget over hebt. Wij horen graag van de wethouder hoe ze de raad aangesloten houdt bij de resultaten van de plannen.

De VVD fractie heeft in klankbordgroep sessies al een aantal keren aangegeven wel brood te zien in een budgetplafond. Het gaat ons hierbij niet zozeer om het instrument, maar om grip te krijgen op de uitgaven. Als we grip hebben op de uitgaven, dan hebben we ook nog geld aan het einde van het jaar voor de zorgvrager die de zorg absoluut nodig heeft. We roepen de wethouder dan ook op om open te staan voor alle instrumenten die dit ondersteunen.

Wethouder, in eerdere gesprekken is aangegeven dat het beleid rond LHBTI+ verder vormgegeven zou worden in het Programma Sociale Koers. Helaas was de tekst hierover erg beperkt. Dat vinden wij niet alleen, maar werd ook via inspraak in het rondetafelgesprek duidelijk. Wij dienen daarom samen met CDA en GL een motie in. 


Wij vertrouwen op uw toezegging en gaan ervan uit dat we met de juiste koers onze weg kunnen vervolgen. 

Hoe houdt de gemeente Houten zorg goed en betaalbaar?

VVD VVD CDA Houten 10-03-2020 07:22

Hoe houdt de gemeente Houten zorg goed en betaalbaar? Deze vraag moet beantwoord worden met het raadsvoorstel Programma Sociale Koers 2020-2023. Raadslid Karen Voshol liet weten dat er nog wat zorgen zijn bij de VVD fractie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/38622/hoe-houdt-de-gemeente-houten-zorg-goed-en-betaalbaar

Voorzitter, het raadsvoorstel ‘Programma Sociale Koers 2020-2023, beoogt duidelijkheid te verschaffen over wat de komende jaren bereikt moet worden in het sociale domein.

Het raadsvoorstel is wat ons betreft helaas niet duidelijk genoeg: zonder het onderliggende Programma Sociale Koers erbij te pakken, wordt onvoldoende helder welke doelen worden nagestreefd en wat er voor gedaan moet worden. Om de leesbaarheid van het raadsvoorstel te verbeteren dienen we samen met CDA, GL en CU een amendement in.

Een ander punt dat ik wil aankaarten is de betaalbaarheid van het systeem. Er zijn de nodige bezuinigingen ingeboekt waarbij nog niet geheel duidelijk is hoe we als raad op de hoogte worden gehouden van de effectiviteit van de maatregelen. Voor ons is het erg belangrijk dat de zorg voor mensen die dat nodig hebben ook geleverd kan worden; of dat nu in januari of december is. Daarvoor is verstandig omgaan met het budget ontzettend belangrijk. Je zou het een ‘absolute prioriteit’ kunnen noemen. Maar dan wel om ervoor te zorgen dat iedereen die écht zorg nodig heeft dat ook echt kan krijgen. Daarvoor moet dus vanaf het begin van het jaar goed nagedacht worden over hoe je aan het einde van het jaar nog budget over hebt. Wij horen graag van de wethouder hoe ze de raad aangesloten houdt bij de resultaten van de plannen.

De VVD fractie heeft in klankbordgroep sessies al een aantal keren aangegeven wel brood te zien in een budgetplafond. Het gaat ons hierbij niet zozeer om het instrument, maar om grip te krijgen op de uitgaven. Als we grip hebben op de uitgaven, dan hebben we ook nog geld aan het einde van het jaar voor de zorgvrager die de zorg absoluut nodig heeft. We roepen de wethouder dan ook op om open te staan voor alle instrumenten die dit ondersteunen.

Wethouder, in eerdere gesprekken is aangegeven dat het beleid rond LHBTI+ verder vormgegeven zou worden in het Programma Sociale Koers. Helaas was de tekst hierover erg beperkt. Dat vinden wij niet alleen, maar werd ook via inspraak in het rondetafelgesprek duidelijk. Wij dienen daarom samen met CDA en GL een motie in. 


Wij vertrouwen op uw toezegging en gaan ervan uit dat we met de juiste koers onze weg kunnen vervolgen. 

VVD statement bij het raadsvoorstel Energieplan 2020-2025

VVD VVD CDA Houten 11-02-2020 07:30

In de raadsvergadering van 11 februari werd het Energieplan 2020-2025 besproken. In dit artikel wordt de inbreng van VVD fractievoorzitter Eef Stiekema weergegeven.

https://houten.vvd.nl/nieuws/38306/vvd-statement-bij-het-raadsvoorstel-energieplan-2020-2025

Voorzitter,

Voor ligt het raadsvoorstel Energieplan 2020-2025, een plan dat als vliegwiel moet gaan zorgen dat de resultaten van duurzaamheidsinitiatieven iedere vijf jaar verdubbelen.

In het Energieplan is het concept van de Samenlevingsagenda toegepast. In het plan is duidelijk omschreven met wie samengewerkt wordt en welke verantwoordelijkheden daar bij horen. Wij zijn blij met deze aanpak omdat het ook een duidelijke verantwoordelijkheid buiten de gemeente legt. Ook ligt er een kans voor Houtense ondernemers om een nadrukkelijke rol te spelen in het isoleren en verduurzamen van Houtense huizen. Zonder de regels voor mededinging te willen omzeilen vraagt onze fractie aandacht voor het gunnen van opdrachten aan lokale partijen.

Wij hebben ook enkele zorgen waarvan wij graag willen dat de wethouder ze wegneemt.

Ten eerste de kosten voor het Energieplan: deze zijn fors en zijn voornamelijk om de formatie aan te vullen zodat initiatieven gecoördineerd en professioneel ondersteund kunnen worden. In het plan staan een aantal concrete doelen en ambities die bereikt moeten worden in de komende jaren. Hoe gaat het college aangeven dat de inspanningen resultaat opleveren? Wij zien het liefst dat in aanvulling op de toegezegde jaarplannen ook een jaarlijks overzicht laat zien welke resultaten er gehaald zijn en wat daarvoor is gedaan. Op deze manier willen wij graag toetsen of we op schema liggen en of de ingezette middelen doelmatig worden ingezet. Wij dienen daarom samen met CDA en andere partijen een motie in.

Een tweede zorg betreft de regiefunctie die de gemeente zich aanmeet in het Energieplan. Hoewel begrijpelijk is er een risico op ongewenst effecten. Net nu initiatiefnemers, bedrijven en vrijwilligers dit onderwerp ter hand hebben genomen springt de gemeente er in. Het risico is wat ons betreft tweeledig: enerzijds kunnen initiatiefnemers denken dat hun taak er op zit en afwachtend naar de gemeente gaan kijken, anderzijds kan de gemeente (in al haar enthousiasme) voor de voeten van de initiatiefnemers gaan lopen. Hoe zorgt het college er voor dat dit niet gaat gebeuren?

Voorzitter, wij zijn los van deze zorgen blij met het voorstel en horen graag hoe de wethouder in haar beantwoording onze zorgen kan wegnemen.

*Update*

In haar beantwoording gaf de wethouder aan dat lokale ondernemers inmiddels al zijn aangesloten bij het Energieplan. Ten aanzien van de regiefunctie of het ‘voor de voeten lopen’ van vrijwilligers kon ze de zorgen van de fractie wegnemen: het is juist de bedoeling dat de gelden gebruikt worden om te zorgen dat de initiatieven meer ruimte kunnen krijgen. 

Het plan werd met overgrote meerderheid aangenomen.

Agenda Rondetafelgesprekken 8 oktober

VVD VVD CDA PvdA Houten 06-10-2019 00:18

De rondetafelgesprekken van dinsdag a.s. zijn gedeeltelijk op locatie in het Lucashuis in Schalkwijk. Hierin wordt de collegebrief over nieuwbouw Wickengaard en het raadsvoorstel Toekomst Fort Honswijk besproken. In het rondetafelgesprek in het gemeentehuis wordt gepraat over uitgangspositie ten aanzien van de Ruimtelijke Economische Programma in de U10 regio.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36683/agenda-rondetafelgesprekken-8-oktober

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

AgendaRTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uSchalkwijk, Lucashuis 

Ruud Vis

Collegebrief Nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

   Ruud Vis

Toekomst Fort Honswijk

220:00uGemeentehuis, K046/47Robert Paling

Concept beoordelingskader en concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma U10

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 29 oktober in de raad besproken.

Samenvatting onderwerpenCollegebrief over nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

Eerder dit jaar liet het college door middel van een brief weten dat Dura Vermeer woningen wil gaan ontwikkelen op de locatie waar nu een boomgaard ligt achter Jhr. Ramweg en de Wickenburghselaan in Schalkwijk. Omdat er veel vragen in de directe omgeving leven is de collegebrief op verzoek van PvdA en CDA op de agenda voor het rondetafelgesprek gezet. 

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 

Toekomst Fort Honswijk

Sinds oktober 2016 is de gemeente eigenaar van Fort Honswijk. Sindsdien is zij aan de slag met de ontwikkeling van plannen voor de toekomst van het fort, waarbij alles gericht is op duurzame instandhouding van het rijksmonument.

In de periode van februari 2018 t/m juni 2019 is samen met een flink aantal belangengroepen gewerkt aan een Ontwikkelkader voor deze belangrijke plek. De deelnemers aan deze groep (De Fortwerkers) zijn het ondertussen eens geworden over een kader dat enerzijds ongewenste ontwikkelingen de pas afsnijdt en anderzijds voldoende ondernemersruimte biedt om inkomsten te verwerven die nodig zijn voor het toekomstig beheer en onderhoud.

Het kader heeft betrekking op de gewenste activiteiten (wat doen we op het fort), op het vastgoed (wat doen we met het fort) en op de impact naar de omgeving. Verder wordt voorgesteld om een stichting op te richten en het fort voor 30 jaar in erfpacht uit te geven aan deze stichting. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de stichting verantwoordelijk wordt voor onderhoud en exploitatie en de gemeente Houten geen (los van een incidentele bijdrage aan het begin) geen structurele bijdragen aan de exploitatie van het fort levert en ook geen financiële risico’s loopt. Tenslotte wordt gevraagd om een rijkssubsidie aan te vragen en resterende, aanwezige financiële middelen in te zetten als cofinanciering voor deze subsidieaanvraag.

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 
Concept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10

De regio Utrecht staat voor grote opgaven op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energietransitie en landschap. Er moeten keuzes gemaakt worden voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de regio tot 2040. De vraagstukken moeten daarbij in samenhang worden opgepakt voor een integrale ruimtelijke afweging.

Om dit te kunnen doen worden regionale ruimtelijke modellen onderzocht. Dat doen we samen met de U16-gemeenten, provincie en Rijksoverheid. De modellen zijn mogelijke oplossingsrichtingen voor de ruimtelijke vraagstukken. Dit voorstel gaat over het concept- beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie. Deze kaders zijn de basis voor het opstellen, onderzoeken en beoordelen van regionale ruimtelijke modellen.

In de uitgangspuntennotitie staan de uitgangspunten om de ruimtelijke modellen uit te werken. Om de modellen te beoordelen is een beoordelingskader opgesteld. Dit helpt om de te maken keuzes zo zorgvuldig mogelijk af te wegen.

Dit voorstel gaat over de conceptversies. Raden kunnen via behandeling van het voorstel aandachtspunten meegeven. De aangescherpte versies van het beoordelingskader en de uitgangspuntennotitie worden in 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan colleges en raden. 

In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord. In de raad neemt fractievoorzitter Eef Stiekema de honneurs waar.

Statement VVD bij Verklaring van geen Bedenkingen Windpark Goyerbrug

VVD VVD CDA Houten 01-10-2019 06:00

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat verwoordde in de raadsvergadering van 1 oktober.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36601/statement-vvd-bij-verklaring-van-geen-bedenkingen-windpark-goyerbrug

Voorzitter, college, collega raadsleden en overige belangstellenden,

 

Eind mei van dit jaar hebben we in deze raad over de ontwerp Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) gesproken en besloten om akkoord te gaan. Hierbij stelde de VVD fractie middels een amendement en een samen met de CDA fractie ingediende motie een aantal voorwaarden. 

 

In mijn statement loop ik deze punten nog even door.

 

De voorwaarden hielden in dat het Windfonds voor tenminste 50% gevuld moest worden door de initiatiefnemer en de ring waarbinnen mensen gecompenseerd worden vergroot moest worden. 

 

Inmiddels zijn deze voorwaarden verwerkt in een aangepast voorstel waarbij de ring inderdaad vergroot is, waarbij de afstand waarbinnen een korting van 100% geldt is verdubbeld en er een eerlijker afbouw (lineair in plaats van een stapsgewijze staffel) gerealiseerd wordt.    

 

Voor wat betreft het windfonds is niet volledig zuiver aan de voorwaarde voldaan om deze voor minstens 50% te laten vullen door de initiatiefnemer. De gemeente vult het fonds namelijk met €150.000 waarbij de initiatiefnemer €50.000, uitgesmeerd over drie jaar, terugstort. De VVD fractie is echter van mening dat de €50.000 die initiatiefnemer daarnaast beschikbaar stelt voor mensen met een krappe beurs om toch deel te kunnen nemen in de participatiemolen en de al genoemde uitbreiding van de kortingen als voldoende. Wij vinden dat hiermee in voldoende mate aan deze voorwaarde wordt voldaan. 

 

Dan nog wat andere zaken.

In het rondetafelgesprek was er nog de nodige verwarring over de hardheid van de compensatieregelingen. Wat als de initiatiefnemer de SDE+ subsidie niet zou verkrijgen? Zou het project dan doorgaan zonder de regeling? Zou er bij een tegenvallende subsidie een navenant lagere compensatie volgen? Dat kan niet de bedoeling zijn! Inmiddels heeft de initiatiefnemer per brief laten weten de regelingen alle te garanderen, subsidie of niet. De compensatie die hiermee gemoeid is vertegenwoordigd daarmee, naast de privaatrechtelijke contracten die afgesloten zijn met 14 van de 15 omwonenden, maximaal €700.000. Hiermee wordt een compensatie geboden die vier keer hoger is dan dat wat de Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) als richtlijn aanhoudt. Naast de bescherming die de wet biedt ten aanzien van onder meer geluid en slagschaduw zien wij deze compensatie als voldoende om in te stemmen met het raadsvoorstel.

 

Wij hebben nog wel de volgende aandachtspunten:

Wij verwachten dat het college het verdere verloop op de voet blijft volgen om de initiatiefnemer aan zijn beloftes te houden. Welke mogelijkheden heeft het college om maximale garanties te krijgen? Op welke manier kan de participatie verbeterd worden?

De ‘Nota beantwoording Zienswijzen’ lijkt op punten beknopt of enigszins kort door de bocht te noemen. Het heeft ons verbaast dat indieners van zienswijzen pas een antwoord krijgen nadat de nota is vastgesteld in deze raadsvergadering. Kan dit in voorkomende gevallen in de toekomst anders en beter? Wij kunnen ons voorstellen dat indieners van een zienswijze antwoord krijgen op hun zienswijze in plaats van deze terug te moeten zoeken in een document van 87 pagina’s. Ik zou graag zien dat we dit in de toekomst en in ruimere zin betere doen als gemeente.

Landschappelijke aanpassingen kunnen de impact op het landschap verzachten, wij willen graag dat er actief met omwonenden gekeken wordt naar mogelijkheden hiertoe. 

Graag horen wij de reactie van de wethouder op deze aandachtspunten.

 

Update: uiteindelijk stemden 20 van de 28 aanwezige raadsleden voor het voorstel.

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:722608044; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1081878454 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} --> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:722608044; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1081878454 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

VVD Statement Startnotitie Regionale Energie Strategie

VVD VVD SGP CDA Houten 18-07-2019 06:30

In dit artikel is het statement te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het uitsprak bij de raadsvergadering van 18 juli bij het behandelen van het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36084/vvd-statement-startnotitie-regionale-energie-strategie

Voorzitter,

In het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) wordt voorgesteld om met omringende gemeenten samen te werken om de energietransitie vorm te geven. 

Wij kunnen dat van harte ondersteunen, wij houden daarmee namelijk de regie in eigen hand. Dat is in ieder geval wat wij nu denken. Niet meedoen kan leiden tot een ongewenste, door het Rijk oplegde taakstelling, zo wordt gesteld. 

Wij willen nog wel een paar punten maken: het is van belang om emotie en feiten goed te onderscheiden; zo staat in de startnotie dat “de keuze om te stoppen met de gaswinning in Groningen een energietransitie noodzakelijk maakt”. Dat is natuurlijk onzin, je kunt ook gas importeren en het energiesysteem laten zoals het is. Van het gas af gaan is is een politieke Haagse keuze, geen noodzakelijkheid.

Het is goed dat er naast energietransitie ook nadrukkelijk gekeken wordt naar isolatie; alles wat je niet verbruikt hoef je niet te vergroenen. Dit wordt wat ons betreft te vaak onvoldoende benadrukt, dat dit nu wel gedaan wordt stemt ons tevreden. 

Waar wij ons nog wel zorgen over maken is het feit dat wij mogelijk in de komende jaren geconfronteerd worden met een zekere groepsdruk die wij ook kennen bij de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan wij meedoen. Als Houten daarin een andere mening of afwijkende zienswijze heeft, leidt dit vaak tot een ‘jammer, maar jullie zijn de enige die er zo over denkt: wij gaan gewoon door’. Kan de wethouder bevestigen dat dit bij het RES niet zo werkt? Dat wij wel ‘in control’ blijven over de energietransitie in onze eigen gemeente?

Met het raadsvoorstel stemmen we in met de inhoudelijke uitgangspunten om te komen tot de RES.

Over een aantal belangrijke uitgangspunten hebben wij nog wat vragen:

Het uitgangspunt ‘aansluiten bij de landelijke doelstelling en scope en een evenredige, realistische bijdrage hieraan leveren’. Wij zijn van mening dat wij in Houten al veel gedaan hebben, kan de wethouder bevestigen dat de al gerealiseerde projecten meetellen en dat de huidige situatie niet als nulmeting geldt? Dan de uitgangspunten ‘zorgvuldige afweging voor het toevoegen van grootschalige energieopwekking’ en ‘de lokale omgeving moet voordelen ervaren van duurzame energieprojecten’: wie bepaalt wat een zorgvuldige afweging is of wat de voordelen zijn voor de lokale omgeving; deze uitgangspunten zouden nog wel eens onder groepsdruk kunnen verschuiven.Ten aanzien van het uitgangspunt ‘deelnemende overheden zijn bereid om eigen beleidskaders en uitgangspunten ter discussie te stellen’ wordt het risico van druk uit de U16 wel erg groot. Kan de wethouder bevestigen dat wij als gemeenteraad nog steeds over onze eigen beleidskaders en uitgangspunten gaan? 

Een ander punt is dat wij vinden dat er te eenzijdig gekeken wordt naar energie uit zon en wind. Hiermee wordt teveel voorgeschreven met welke technieken de transitie moet worden ingezet. Wij geloven eerder dat wij als politiek de randvoorwaarden moeten scheppen, maar niet de techniek moeten voorschrijven. Dat leidt tot ongewenste tunnelvisie en laat kansen waarvan nu nog niet duidelijk is dat ze bestaan liggen. Wij dienen hiertoe samen met SGP en CDA een motie in.

Voorzitter, het is logisch dat wij in de regio samen moeten optrekken om schaalvoordelen te behalen en geen tegenstrijdige doelstellingen of elkaar tegenwerken projecten moeten starten. Wel behouden wij ons het recht voor om te allen tijde onze eigen afweging te maken ten aanzien van wat wij realistisch, haalbaar en wenselijk vinden. 

VVD statement bij het raadsvoorstel Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

VVD VVD CDA PvdA Houten 12-02-2019 08:00

Onderstaand is het statement terug te lezen zoals VVD Raadslid Ruud Vis dat verwoordde in een raadsvergadering bij de behandeling van het raadsvoorstel Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

https://houten.vvd.nl/nieuws/33886/vvd-statement-bij-het-raadsvoorstel-nieuwbouw-wegwijzer-den-oord

Er is een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente. Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van de volgende voor de VVD belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.

Er wordt gesteld dat meer dan 48 woningen niet haalbaar lijkt dus dat zou impliceren dat dit aantal het maximum is voor dit gebied;Het plan is mede door inbreng van uitgangspunten binnen de klankbordgroep stedenbouwkundig getoetst en inpasbaar;Het plan is financieel haalbaar;We bouwen voor senioren waarbij een gehoopt en verwacht neveneffect is, dat deze nieuwe bewoners een woning achterlaat dat doorstroming op gang brengt;Juist ook voor de doelgroep waar we voor willen bouwen is deze locatie uitermate geschikt dicht bij allerlei voorzieningen;Er blijft voldoende parkeergelegenheid beschikbaar wat ook een expliciete wens is van de omwonenden. Parkeren mag niet frustreren.

Echter bovenstaande argumenten / factoren wordt door Den Oord Bewoners Belangen (DOBB) minder positief gekwalificeerd. Het zijn vooral deze verschillen in opvattingen vanuit alle deskundigheid van omwonenden én de gemeente wat een zeer ontevreden gevoel achterlaat. Ik heb zelf suggesties hoe ik denk dat het in de toekomst anders moet, bijvoorbeeld door veel concreter te zijn in startnotities en duidelijk te zijn over de maatschappelijke opgave. Maar ook helderheid te verschaffen in de doelstellingen en vooral ook de mogelijke consequenties daarvan. Als Raad hebben we hier óók een belangrijke verantwoordelijkheid in. Ik vind het de taak en de plicht van de gemeente om continue uit te leggen wat concreet op gebiedsniveau de consequenties kunnen zijn wanneer we als Raad uitgangspunten vaststellen zoals de ambitie om een maximale bijdrage te willen leveren aan de huidige woonopgave. Participatie gaat om wederzijds vertrouwen en het samen toe willen werken naar een goede uitkomst binnen gestelde termijnen.

Ik zou aan de wethouder willen vragen wat er voor nu en in de toekomst nodig is om binnen dergelijke ruimtelijke trajecten meer op één lijn te kunnen komen zonder de integrale maatschappelijke opgaven van de gemeente Houten uit het oog te verliezen?

Met het vaststellen van een stedenbouwkundig plan is het proces van participatie niet af. Met name wanneer het gaat om transformatieopgaven in bestaand stedelijk gebied, is een bepaalde mate van flexibiliteit nodig. Dit om in de vervolgfase nieuwe inzichten die de kwaliteit ten goede komen, mee te kunnen nemen. Zo is te lezen in het planvoorstel. Hiervoor is het nodig dat partijen ook zeker nu aangehaakt blijven en er wederzijds respect blijft voor elkaars opvattingen en doelstellingen. In de fase van het planvoorstel waarin we nu zitten, lijkt het mij goed te investeren in de huidige relatie tussen betrokkenen. Dat deze op meerdere plekken zwaar onder druk is komen te staan, kan ik me zeer goed voorstellen. Eens te meer reden om met elkaar de ruimte op te zoeken en in gesprek te blijven. Hiervoor wil de VVD de komende drie maanden de ruimte bieden en hebben daartoe de motie van PvdA, GL, CDA en CU ondertekend.

Ik heb eerder aangegeven dat ik vind dat als we door keuzes van de Raad op een locatie niet maximaal en passend bouwen, dat het voor omwonenden op een volgende locatie niet terecht is dit in hún achtertuin te compenseren. Wij schuiven problemen niet door. Met het huidige voorliggende plan heb ik absoluut niet het idee dat we op locatie Den Oord / Wegwijzer vorige keuzes aan het compenseren zijn. Met de beperkte inbreidingslocaties die we nog hebben én de doelstellingen uit de woonvisie, wordt het wel steeds lastiger. Hierdoor is het niet ondenkbaar dat op een volgende inbreidingslocatie we alsnog voor de keuze komen te staan om te moeten compenseren.“

Onderhandelingen gestart

VVD VVD GroenLinks CDA Houten 24-03-2018 00:05

Vandaag zijn de onderhandelingen voor een nieuw college in Houten gestart met een openbare bijeenkomst. Het CDA, de grootste partij sinds de verkiezingen, is aan zet om van alle partijen te horen hoe de uitslag wordt geduid en welke kant op geformeerd moet worden.

https://houten.vvd.nl/nieuws/29612/onderhandelingen-gestart

De VVD gaf aan dat de basis van de coalitie in ieder geval moet bestaan uit de twee grote winnaars: CDA en GroenLinks. Zelf wil de partij ook aansluiten omdat er voldoende aanknopingspunten zijn te vinden. Wie de vierde partij zou kunnen worden liet, de inmiddels wederom tot fractievoorzitter gekozen, Eef Stiekema in het midden.

Belangrijke onderwerpen in de komende jaren zijn wat de Houtense VVD betreft de keuzes ten aanzien van woningbouw en duurzaamheid. Daarnaast is nadrukkelijk aangegeven dat een lastenverlaging en investering in de kwaliteit van de openbare ruimte van groot belang zijn voor de partij.

Namens de VVD zitten Eef Stiekema en kandidaat wethouder Herman Geerdes aan de onderhandelingstafel.

De voorlopige uitslag van de verkiezingen is bekend...

VVD VVD GroenLinks CDA Houten 22-03-2018 02:35

En toen waren de stemmen geteld en was de uitslag duidelijk... De fractie van de Houtense VVD feliciteert de winnaars CDA, GroenLinks en ITH. Knap gedaan!

https://houten.vvd.nl/nieuws/29532/de-voorlopige-uitslag-van-de-verkiezingen-is-bekend

Zelf hadden we gehoopt en verwacht dat wij met een zetel meer uit de strijd waren gekomen, maar het mocht niet zo zijn. De kiezer heeft altijd gelijk en dus moeten wij tevreden zijn met de uitslag waarbij wij even groot zijn gebleven. Ook de komende vier jaar zullen wij met vier zetels in de raad ons werk doen. 

De mensen die voor ons hebben gekozen willen we hierbij enorm bedanken! Wij zijn erg blij met het vertrouwen dat jullie in ons hebben en zullen er weer keihard tegenaan gaan de komende vier jaar om het liberale geluid te laten horen!

VVD Statement bij het raadsvoorstel Algemene Plaatselijke Verordening

VVD VVD GroenLinks SGP CDA PvdA Houten 13-02-2018 05:55

Bij de behandeling van de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening stelde Ruud Vis twee wijzigingen voor: geen sluitingstijden voor de horeca en ruimere mogelijkheden voor cameratoezicht.

https://houten.vvd.nl/nieuws/27492/vvd-statement-bij-het-raadsvoorstel-algemene-plaatselijke-verordening

Voorzitter, ik wil de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening aangrijpen om een tweetal, voor de VVD Houten, belangrijke punten extra onder de aandacht te brengen. En ik noem hier expliciet even alleen de VVD, maar in campagnetijd met alle beschikbare stemwijzers, is het snel uitgezocht dat voor mijn ideeën eigenlijk al best brede steun binnen de raad zou moeten zijn. Dit hoeven we hier dus wat mij betreft alleen nog maar even te formaliseren.

Eerste punt is het vrijgeven / schrappen van de sluitingstijden voor horeca- ondernemers. Zoals blijkt uit de ervaringen met de vrije openstelling op zondag, weten ondernemers zelf het beste hoe zij hun bedrijf willen runnen. Wij zijn er van overtuigd dat dit ook geldt voor het bepalen van de openings- en sluitingstijden door horeca-ondernemers. De destijds gehouden enquête onder horeca- ondernemers dateert uit 2015. Inmiddels zijn we heel wat positieve ervaringen rijker door de vrije keuze van openstelling voor winkels op zondag waarbij de winkeliers in het begin ook wat sceptisch waren. Het is dan ook een logische vervolg stap om nu ook voor de horeca-ondernemer de sluitingstijden vrij te geven. Met als positief voordeel zoals het CDA in de stemwijzer verwoord, onder andere een betere spreiding van bezoek. En waarbij GroenLinks aangeeft dat het voor creatief ondernemerschap is op dit punt. Een goede relatie tussen ondernemer en de buurt blijft uiteraard cruciaal. Als ik een feestje geef, dan informeer ik mijn buren ook even van te voren. Met het schrappen van dit artikel, heeft de horeca-ondernemer nog steeds de mogelijkheid om de huidige sluitingstijden te handhaven. Deze is en blijft vrij in zijn keuze maar ook in alle gevallen zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van overlast. Hiertoe dien ik het volgende amendement in, mede ondertekend door D’66 en PvdA, en waarbij ik opmerk dat uit inventarisatie vanuit de stemwijzer bij de stelling ‘vrije openingstijden voor horeca invoeren’ ik nog meer wel steun verwacht.
Tweede punt, voorzitter, heeft betrekking op de verruiming van de bevoegdheid voor de inzet van mobiele camera’s. Auto inbraken zorgen voor een enorm gevoel van onveiligheid. Ik vind dat we alle mogelijke hulpmiddelen die we tot onze beschikking hebben, moeten inzetten om zoveel mogelijk het aantal autoinbraken terug te dringen. Het feit dat deze bevoegdheid nu opgenomen gaat worden in de APV, biedt volgens mij ook juist de mogelijkheid om te experimenteren met het goed intern en juridisch organiseren van de inzet van dit hulpmiddel. En natuurlijk moet dit binnen de geldende wet- en regelgeving plaatsvinden met oog voor privacy en met een goede evaluatie en voorlichting rondom de plaatsing. Wat mij betreft gaan we dan ook de mobiele camera’s als proef inzetten op die locaties waar het aantal auto-inbraken het grootst is en kijken wat het effect van deze inzet is. Hiertoe dien ik de volgende motie in, mede ondertekend door de SGP en ITH .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.