Nieuws van GroenLinks in Kampen over D66 inzichtelijk

4 documenten

Kamper samenleving mag zich buigen over toekomst jaarwisseling | Kampen

GroenLinks GroenLinks D66 Kampen 11-09-2020 00:00

Er moet een nieuwe visie komen op de oud-en-nieuwviering in Kampen, daartoe besloot de gemeenteraad donderdagavond op initiatief van D66 en GroenLinks.

Vorige week werd de jaarwisseling geëvalueerd in de commissie Bestuur en Middelen. Volgens de fracties van D66 en GroenLinks is het na twee jaar experimenteren tijd duidelijkheid te geven over de toekomst van de jaarwisselingsviering in Kampen.

Beide partijen zien dat er nu geen breed gedragen toekomstbeeld is voor de viering van oud-en-nieuw in Kampen. Dit zorgt voor een jaarlijks terugkerende discussie over overlast en het behoud van tradities.

Unieke tradities

Volgens D66-fractievoorzitter Gerben Wijnja hebben we unieke tradities in Kampen. ‘Als we niet werken aan draagvlak, gaan tradities als melkbusschieten op termijn verloren’ vreest Wijnja. ‘Dat zou jammer zijn, maar we moeten wel recht doen aan alle inwoners.’

Overlast beperken

‘Aan dat draagvlak moeten we echt gaan werken’, vult mede-initiatiefnemer, GroenLinks-raadslid Edwin Burgman aan. ‘GroenLinks had afgelopen jaarwisseling een meldpunt vuurwerkoverlast. Daar kwamen veel klachten binnen. De mensen die overlast ervaren voelen zich nu vaak niet gehoord. Wat ons betreft moet er meer aandacht zijn voor het beperken van die overlast.’

Veiligheid

De motie die door de gehele raad werd ondersteund vraagt de burgemeester om in 2021 met een nieuwe jaarwisselingsvisie te komen. Die visie moet er komen via een participatietraject met inwoners en maatschappelijke organisaties. In de visie moet onder meer aandacht zijn voor het behoud van tradities, veiligheid en beperking van overlast voor milieu, mens en (huis)dieren.

Harde woorden over Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Kampen 02-03-2019 00:00

De gemeenteraad van Kampen heeft unaniem zijn tanden laten zien in de discussie over Lelystad Airport. De fracties zijn boos dat de minister opeens met een nieuwe vertrekroute op de proppen is gekomen, die voor Kampen slecht uitpakt. Daarbij vielen harde woorden.

 

Een motie over Lelystad Airport stond op de agenda in de raad van 28 februari. Dat gebeurde op initiatief van GroenLinks en ChristenUnie. De motie Lelystad Airport is geschreven door die twee partijen, samen met D66. Alle fracties dienden de motie mee in.

Onbetrouwbaar Daarmee was meteen duidelijk dat alle raadsleden boos zijn over de nieuwe vertrekroute voor Lelystad Airport, die we in de krant moesten lezen. Boos ook over wijzigingen terwijl de bezwaarprocedure bijna afgelopen is. Er klonken stevige woorden in de richting van de minister: Onbehoorlijk bestuur, onbetrouwbare overheid.

De motie steunt het college, dat bij monde van wethouder Irma van der Sloot stevig positie kiest om de belangen van inwoners en onze leefomgeving te behartigen. 

Gezamenlijk Met de motie spreekt de raad uit waar hij in gezamenlijkheid voor staat. Het standpunt van GroenLinks gaat verder dan deze motie, gaf Nieke Jansen aan in de raadsvergadering. 

“Geen uitbreiding van Lelystad Airport. Dat is steeds de inzet van GroenLinks; hier, in Overijssel en in Den Haag. Daarmee kiezen we voor rust, voor gezondheid, voor een schone leefomgeving. Voor een stop op de groei van de luchtvaart. En voor een klimaat dat, wie weet, dan nog weer op orde komt.

In november 2017 stond GroenLinks nog alleen in de inzet om uitbreiding van Lelystad Airport tenminste uit te stellen. Dat veranderde in de afgelopen maanden. Nu, na die nieuwe vertrekroute, die volstrekt onverwacht in de krant stond, nu zijn de rapen echt gaar.

Vandaag zeggen negen fracties nee tegen laagvliegen en nee tegen overlast.

Vandaag zijn we het eens, negen fracties sterk, dat het meer dan hoogste tijd is voor maximale openheid en voor rechtsbescherming van onze gemeente en haar inwoners.

Dit Lelystad Airport mag niet open. Wij zijn blij met een college dat niet met zich laat sollen en wensen de wethouder volharding en succes.”

Dagkoers Wethouder Irma van der Sloot benoemde haar verbazing over de landelijke overheid die tijdens het spel de spelregels verandert. Zij gaf in een reactie aan dat het college ook na het gesprek met het ministerie de zienswijze handhaaft en zich zeer gemotiveerd weet om op te komen voor inwoners, transparantie en rechtsbescherming. “Lelystad Airport is een dossier met dagkoersen. Het kan zijn dat ik binnenkort weer nieuwe informatie heb.”

 
 

 

 

Motie tegen rubbergranulaat op sportveld | Kampen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 PvdA Kampen 01-03-2019 00:00

PvdA, GBK, GroenLinks Kampen en Kampen Sociaal hebben een motie ingediend om te stoppen met rubbergranulaat als infill bij nieuw aan te leggen kunstgrasvelden en bij renovatie van bestaande kunstgrasvelden en te kiezen voor een milieuvriendelijke re infill. De motie kreeg steun van D66 en de SGP. De motie werd uiteindelijk overgenomen door wethouder Meijering.

Dit zei raadslid Edwin Burgman van GroenLinks erover tijdens de raadsvergadering:

 
Voetballen is het mooist op echt gras. Glijden in de modder, soms een hap gras, groene vegen op je broek en je knieën. En heel GroenLinks. Gezien de beperkte ruimte bij veel verenigingen begrijpen we evengoed dat kunstgras de oplossing als een voetbalclub door het jaar heen wil blijven spelen en trainen. En dat vinden wij ook belangrijk; jong en ook oud moet kunnen sporten. We willen dan wel dat die kunstgrasvelden zo schoon mogelijk zijn. Er mag geen twijfel zijn over de schade voor milieu en gezondheid.
 
Chemisch afval Er is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de risico’s van rubbergranulaat.Risico’s voor de gezondheid zijn volgens het RIVM niet aangetoond. Of het daarmee gezond is, is evengoed de vraag. We laten onze kinderen namelijk sporten op een chemisch afval. Het RIVM stelt immers in een ander onderzoek dat rubbergranulaat als infill slecht is voor het milieu. Er kunnen stoffen uit de zwarte korrels lekken en terechtkomen in de grond rond de velden of in de bagger in sloten. Op die manier raken het ecosysteem en de biodiversiteit aangetast, schreef het RIVM in 2018.
 
Op alle tien door het RIVM onderzochte sportcomplexen lagen de concentraties zink, kobalt en minerale olie boven de milieunorm voor bodem en waterbodem. De concentratie zink bij een kunstgrasveld van 28 jaar oud was tweehonderd keer hoger dan gebruikelijk. Bij een test gingen watervlooien op dit veld direct dood: ‘acute toxiciteit’. Het is dus gif.
 
Tegen U kunt met die opsomming begrijpen dat GroenLinks tegen het gebruik van rubbergranulaat is. We vinden de preventieve maatregelen tegen de milieuschade niet zeker genoeg. Daarom zijn we mede-indiener van de motie die oproept om geen rubbergranulaat te gebruiken als infill bij nieuw aan te leggen kunstgrasvelden. We waarderen de brief van de sportverenigingen en hun zorg voor tijdige realisatie binnen het budget, maar het vermijden van verontreiniging van natuur en milieu wegen voor GL zwaarder.  

GroenLinks staat niet meer alleen in verzet tegen Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 PvdA Kampen 28-09-2018 00:00

Het college van burgemeester en wethouders van Kampen wil herindeling van het luchtruim vóórdat Lelystad Airport open mag. Dat was en is de inzet, zo bleek donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering.

GroenLinks kreeg tijdens de gemeenteraadsvergadering vragen over uitlatingen van wethouder Holtland. Die sprak over ‘kleine nadelen’ van Lelystad Airport.

Haaks Raadslid Niels Jeurink: “Daarmee deed wethouder Holtland geen recht aan de grote zorgen die hierover leven in Wilsum, ’s-Heerenbroek en Zalk en in de Kamper wijken die straks onder een vliegroute komen te liggen. De uitspraken van de wethouder stonden ook haaks op de informatie die de gemeenteraad hierover eerder kreeg. GroenLinks wilde daarom de visie van het college horen.”

Die is onveranderd helder, bleek uit de reactie van wethouder Irma van der Sloot: eerst luchtruim herindelen, dan pas een besluit over Lelystad Airport.

Inzet GroenLinks was niet de enige partij die zich hierover roerde in de raadsvergadering. Ook PvdA, D66 en SGP lieten weten dat ze van het college inzet verwachten om overlast voor de inwoners te voorkomen.

Jeurink: “In januari stond GroenLinks alleen in het pleidooi om opening van de luchthaven tegen te houden tot na de herindeling van het luchtruim. Ik ben blij dat zeven van de negen partijen daar nu achter staan. De onrust was vervelend, het heeft wel deze brede expliciete steun opgeleverd voor een rem op Lelystad Airport.”

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.