Nieuws van SP in Oude IJsselstreek over CDA inzichtelijk

4 documenten

SP STEMT NIET IN MET BESTEMMINGSPLAN MMP GENDRINGEN

SP SP D66 CDA PvdA Oude IJsselstreek 25-01-2019 13:16

En dat doen we met pijn in ons hart. Want wij onderschrijven de motivatie van Azore: het oude MMP, dat uit 1964 stamt, voldoet niet meer aan de huidige eisen voor goede zorgverlening.

Waarom stem SP dan niet in? 

Het zorgcentrum MMP staat aan het Kerkplein. Een karakteristiek open plein met aan weerskanten twee eeuwenoude kerken. Het open karakter van dit plein is karakteriserend voor Gendringen en bestaat al eeuwen.

In Gendringen zijn op dit ogenblik diverse ontwikkelingen die het wellicht mogelijk maken om de zo noodzakelijke nieuwbouw anders uit te voeren dan nu het geval zal zijn, waardoor het open plein karakter niet verloren gaat. "Laten we nu even pas op de plaats maken, voor we besluiten nemen waar we later spijt van krijgen," zei Heini Peters gisteravond in de raadsvergadering en diende samen met PvdA en D66 een motie in om het besluit een maand, twee maanden aan te houden en zodoende te kunnen anticiperen op de ontwikkelingen in Gendringen.

Maar coalitiepartijen Lokaal Belang en CDA hadden hun besluit al klaar en luisterden niet naar argumenten. Drogredenen en dreigementen als dat MMP dan weg zou gaan en "wij zijn voor goede zorg" werden de SP en PvdA naar het hoofd geslingerd. 

Jammer, vinden wij, want ook de SP is voor goede zorg, maar de SP luistert ook naar mensen die om gegronde redenen bezwaar maken en kijkt verder. SP kijkt verder naar alternatieven, waardoor de cultuurhistorische waarde van het Kerkplein niet verloren gaat en gaat niet met stoom en kokend water een plan aannemen dat ook ánders kan.

Almende of ellende? Een terugblik

SP SP CDA Oude IJsselstreek 01-09-2018 18:59

In 2014 werd duidelijk: door de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, zou het Almende College dat uit drie locaties bestaat, op termijn te groot zijn. De overkoepelende organisatie stelde de gemeente voor om de locaties Wesenthorst en Bluemers te sluiten en nieuwbouw voor het vmbo te plegen bij de bestaande Isala-locatie in Silvolde.

Meerdere varianten werden aan de gemeenteraad gepresenteerd, met de daarbij behorende kostenplaatjes, variëren van ongeveer 8 tot 15 miljoen. Uiteidenlijk werd in 2016 door de raad het besluit genomen dat er gebouwd mocht worden voor negen miljoen euro. De economie begon aan te trekken, bouwkosten stegen en in 2017 bleek dat Achterhoek VO meer geld nodig had. De raad schroefde in september het bedrag van negen naar tien miljoen op. Er werd door de gemeente en Stichting Achterhoek VO een bekostigingsovereenkomst gesloten, waarin werd vastgelegd dat eventueel stijgende bouwkosten boven die tien miljoen voor rekening van Achterhoek VO zou komen en dat de gemeente het risico van stijgende rentelasten op zich zou nemen. 

In december was het de rector van het Almende College echter al duidelijk: de bouwkosten zouden hoger worden, nl. rond de dertien miljoen. Hij belde wethouder Peter van de Wardt met deze mededeling op. Peter van de Wardt koppelde dit echter niet terug naar de gemeenteraad. De gemeenteraad die verantwoordelijk is voor de budgetten. 

Pas in februari werd in een besloten commissievergadering door een ambtenaar gepresenteerd dat de bouwkosten zouden stijgen, met de mededeling dat opnieuw zou worden gaan onderhandeld en dat het verschil waarschijnlijk “sam-sam” zou worden verdeeld tussen gemeente en schoolbestuur. De raad zou voor de raadsvergadering van februari ingelicht worden. De raad werd echter niet ingelicht.

De verkiezingen kwamen, een nieuw college van B&W werd gevormd en het werd zomer. Nét voor het zomerreces kwam wethouder Van de Wardt met het verzoek aan het presidium en de agendacommissie dat er zo snel mogelijk een raadsvergadering moest komen, om tot besluitvorming te komen ten aanzien van de overschrijding van het budget. Hoe hoog die overschrijding was, was nog steeds niet exact bekend bij de raad. De specificatie ervan al helemaal niet. In de gecombineerde presidium- en agendacommissievergadering werd niet aan het verzoek van de wethouder voldaan; in de eerste week van het zomerreces een ingelaste commissie- én raadsvergadering te beleggen, maar op 12 juli een commissievergadering en op 23 augustus een raadsvergadering. Haast was geboden, volgens Van de Wardt, om dat de bezwaartermijn van de aanbesteding op 31 augustus af zou lopen. Achteraf bleek dat onwaar; die datum was 23 september. 

Op 12 juli, de dag van de commissievergadering, lag er een raadsvoorstel, dat achteraf ook onwaarheden bleek te bevatten, van twee A4-tjes en een blanco gemaakte bijlage. De rest van de informatie was “vertrouwelijk” en geheim. Tussen de geheime stukken zat ook een brief van Achterhoek VO, die aan de raad was gericht. Vanwege de vertrouwelijkheid was normaal overleg binnen de fracties over deze materie niet mogelijk. Tijdens de commissievergadering ging het voornamelijk over de gebrekkige en onvolledige informatievoorziening door het college en wie “de brief” geheim verklaard had. Bij dat laatse bleef de wethouder lang draaien en liegen en gaf daar zelfs de ambtenaren van de griffie de schuld. Na lang aandringen van de oppositiepartijen gaf Van de Wardt uiteindelijk toe, dat hij tot geheimhouding had besloten. Geheimhouding van een brief aan de raad door een wethouder, waarvan de Gemeentewet stelt dat alleen de raad dit mag. 

In de weken na de commissievergadering dienden de oppositiepartijen meerdere verzoeken tot informatie in. De wethouder meende dat híj kon bepalen welke informatie verstrekt mocht worden. Terwijl de wet stelt dat raadsleden dit zelf bepalen. Al die tijd zwegen de coalitiepartijen. 

Op 23 augustus volgde de raadsvergadering. Terwijl de oppositie het hele zomerreces had gebruikt om zoveel mogelijk informatie te vergaren, kwam de coalitie niet verder dan “We hadden het ook liever anders gezien” en “Het is de nieuwe werkelijkheid.” Verbazingwekkend, met wat voor gemak Lokaal Belang en CDA onze inwoners drie miljoen euro extra uit de portemonnee trekken. Een inhoudelijk debat was nauwelijks mogelijk. De coalitie had de hakken in het zand gezet en hield hun wethouder, die gelogen had, die informatie achtergehouden had, die de Gemeentewet meerdere keren overteden had, de hand boven het hoofd. In de tweede termijn van deze raadsvergadering, op 30 augustus, probeerde de oppositie nog met een amendement tot een compromis te komen: de kosten voor duurzaam bouwen, 1,1 miljoen voor rekening van de gemeente en de rest, de stijging van de bouwkosten voor rekening van de stichting. Ondertussen blééf de wethouder ontkennen. Toen uiteindelijk bleek dat er vanuit de oppositie geen enkel vertrouwen in hem was, bood hij na een schorsing zijn “oprechte excuses” aan. Too little, too late, oordeelde de oppositie en diende een motie van wantrouwen in. Een andere conclusie was niet mogelijk: deze wethouder verdient eeen rode kaart.  

Hoog tijd voor een ambitieus Gelders klimaatplan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Oude IJsselstreek 07-03-2018 11:47

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

 

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

nee tegen sleepwet /aftapwet en ja voor democratie

SP SP D66 CDA Oude IJsselstreek 25-02-2018 17:59

De vernieuwde wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet, geeft een uitbreiding van de middelen die de diensten AIVD en MIVD mogen inzetten. De grootste veranderingen zijn:

Er mag een zogenaamd “sleepnet” worden ingezet om massaal online communicatie af te luisteren, ook van niet verdachte burgers. Zo mag een hele wijk afgeluisterd worden wanneer er een verdacht persoon in woont. Alle geautomatiseerde apparaten mogen gehackt worden. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoon, computer of smart-tv. Er mag een geheime DNA-databank aangelegd worden waar iedereen in terecht kan komen. Verzamelde data mag met buitenlandse inlichtingendiensten gedeeld worden, ook zonder deze eerst geanalyseerd te hebben.

Instanties als de Raad van State, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en verscheidene wetenschappers hebben al hun zorgen geuit over deze wet. De wet is op 11 juli aangenomen door de Eerste Kamer.

Er is 21 maart een raadgevend referendum waarop mensen tegen of voor de wet kunnen stemmen. Omdat de sleepwet grote gevolgen heeft voor de vrijheid van burgers zou deze niet zonder referendum aangenomen mogen worden.

Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en CU zullen zich waarschijnlijk weinig van de uitkomst aantrekken. De Tweede Kamer heeft 22 februari het raadgevend referendum afgeschaft. In het regeerakkoord was al afgesproken dat het raadgevend referendum, dat volgens het kabinet "niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht", zou verdwijnen. Volgens minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) heeft het Oekraïne-referendum, het eerste raadgevend referendum (in 2016), laten zien dat het verwarring schept bij de kiezer. Hoewel een meerderheid 'nee' stemde tegen het EU-verdrag met Oekraïne, nam de politiek dit advies van de kiezer niet over: het verdrag kwam er toch. Ook toen trok de volksvertegenwoordigers zich niets aan van hun achterban. Bang voor het volk.

Stem 21 maart tegen de aftapwet en voor democratie. Laat de volksvertegenwoordigers weten wat inwoners willen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.