Nieuws van politieke partijen in Overijssel over D66 inzichtelijk

140 documenten

Twee provincies?

D66 D66 DENK Overijssel 22-12-2020 11:08

Al wandelend verruimt burgerlid Peter Schouten letterlijk en figuurlijk zijn kijk op ons Overijssel:

Een prachtig onderdeel van het wonen in Deventer is dat je in een dichtbebouwde historische binnenstad kan wonen en na drie stappen aan de overkant van de IJssel in het buitengebied kan wandelen. Bijna had dit niet meer gekund: in de jaren 60 bestond het plan voor een dubbelstad, 100,000 inwoners in een nieuwe stad tegenover de bestaande, op de andere oever. Misschien komt er ooit met de zeespiegelstijging weer behoefte aan, want moeten we de Randstad herhuisvesten op hogere grond? Zo ver is het nog niet, en bij elke wandeling verbaas ik me erover hoe dichtbij onze buurprovincie is en hoe de grens raar door bebouwd gebied loopt. Vast iets met oude lopen van de IJssel, bisschoppen van Utrecht, historische Stadsweiden, hertogen van Gelre en Hoofdige boeren.

Zo is De Worp, ofwel de Hoven een deel van Deventer, zij het op de andere IJsseloever. Het is één geheel met Steenenkamer, maar dat hoort bij Voorst en is dus Gelderland.

Als ik wandel verbaas ik me erover dat Overijssel en Gelderland twee provincies zijn. Schaal, sterktes en zwaktes, het DNA, “look&feel”, zelfs dialecten, het is zeker als je zelf “van buiten” komt behoorlijk verwant. Of ik nou het Schipbeek- of Berkelpad loop, een stukje Sallandpad of een route uit het wandelnetwerk Achterhoek, op de Lochemse of Holterberg, geen moment heb ik het gevoel in een andere provincie te zijn.

Soms denk ik: een paar stukken Gelders rivierengebied naar Utrecht of Brabant zou functioneel logisch zijn en maak van de rest één provincie met het daarin centraal gelegen Deventer als hoofdstad. Ligt die dubbelstad – mocht die er toch ooit komen – meteen mooi in één provincie.

De in deze digitale tijd onvermijdelijke disclaimer: dit is geen fractiestandpunt, al hebben het hier nooit specifiek over gehad. Wat wel duidelijk is: de grens van een provincie loopt soms onverwacht door dorpen of landschappen heen. Met oog op leefkwaliteit maar zeker ook op het landschap lijkt dat arbitrair. Denk aan openbaar vervoer, sportieve of sociaal-culturele programma’s, de inrichting van onze fysieke omgeving, watermanagement of natuurgebieden: Dat kunnen we natuurlijk niet allemaal plannen en beheren tot aan de provinciegrens, zonder ons te bekommeren hoe het er aan de andere kant aan toe gaat. In een recent blog op deze site pleitten we voor het verminderen van barrières langs de Nederlands-Duitse grens. Maar ook voor de relaties met onze binnenlandse buren geldt: verbreed je horizon, bundel de krachten en werk samen.

Twee provincies?

D66 D66 DENK Overijssel 22-12-2020 11:08

Al wandelend verruimt burgerlid Peter Schouten letterlijk en figuurlijk zijn kijk op ons Overijssel:

Een prachtig onderdeel van het wonen in Deventer is dat je in een dichtbebouwde historische binnenstad kan wonen en na drie stappen aan de overkant van de IJssel in het buitengebied kan wandelen. Bijna had dit niet meer gekund: in de jaren 60 bestond het plan voor een dubbelstad, 100,000 inwoners in een nieuwe stad tegenover de bestaande, op de andere oever. Misschien komt er ooit met de zeespiegelstijging weer behoefte aan, want moeten we de Randstad herhuisvesten op hogere grond? Zo ver is het nog niet, en bij elke wandeling verbaas ik me erover hoe dichtbij onze buurprovincie is en hoe de grens raar door bebouwd gebied loopt. Vast iets met oude lopen van de IJssel, bisschoppen van Utrecht, historische Stadsweiden, hertogen van Gelre en Hoofdige boeren.

Zo is De Worp, ofwel de Hoven een deel van Deventer, zij het op de andere IJsseloever. Het is één geheel met Steenenkamer, maar dat hoort bij Voorst en is dus Gelderland.

Als ik wandel verbaas ik me erover dat Overijssel en Gelderland twee provincies zijn. Schaal, sterktes en zwaktes, het DNA, “look&feel”, zelfs dialecten, het is zeker als je zelf “van buiten” komt behoorlijk verwant. Of ik nou het Schipbeek- of Berkelpad loop, een stukje Sallandpad of een route uit het wandelnetwerk Achterhoek, op de Lochemse of Holterberg, geen moment heb ik het gevoel in een andere provincie te zijn.

Soms denk ik: een paar stukken Gelders rivierengebied naar Utrecht of Brabant zou functioneel logisch zijn en maak van de rest één provincie met het daarin centraal gelegen Deventer als hoofdstad. Ligt die dubbelstad – mocht die er toch ooit komen – meteen mooi in één provincie.

De in deze digitale tijd onvermijdelijke disclaimer: dit is geen fractiestandpunt, al hebben het hier nooit specifiek over gehad. Wat wel duidelijk is: de grens van een provincie loopt soms onverwacht door dorpen of landschappen heen. Met oog op leefkwaliteit maar zeker ook op het landschap lijkt dat arbitrair. Denk aan openbaar vervoer, sportieve of sociaal-culturele programma’s, de inrichting van onze fysieke omgeving, watermanagement of natuurgebieden: Dat kunnen we natuurlijk niet allemaal plannen en beheren tot aan de provinciegrens, zonder ons te bekommeren hoe het er aan de andere kant aan toe gaat. In een recent blog op deze site pleitten we voor het verminderen van barrières langs de Nederlands-Duitse grens. Maar ook voor de relaties met onze binnenlandse buren geldt: verbreed je horizon, bundel de krachten en werk samen.

Met dank aan Overijssel

D66 D66 Overijssel 16-09-2020 20:33

Deventer wordt nóg mooier dankzij financiële steun van de provincie. Burgercommissielid en Deventenaar Peter Schouten is hier erg enthousiast over. Hij vertelt in deze blog hoe de tegemoetkoming aan de gemeente Deventer zal bijdragen aan een verdere verfraaiing van de binnenstad.

 

Ik woon na een leven in het Westen al bijna zes jaar in de Deventer binnenstad en voel me nog steeds bevoorrecht als ik dat mooie historische decor binnenstap. Iedereen zal de Brink kennen, zeg maar de Huiskamer dan Deventer. Minder bekend zijn andere pleinen zoals het Groote Kerkhof waaraan de Lebuïnuskerk en het nieuwe stadhuis staan, de Nieuwe Markt en de Stromarkt. Het Groote Kerkhof is sinds kort autovrij, de parkeerplaatsen gecompenseerd door een terrein aan de overkant van de IJssel. De vaart met het pontje daarheen voelt altijd een beetje als een minivakantie. De Nieuwe Markt is nog wel een parkeerplaats, maar zal aan allure winnen als daar via een particulier initiatief een museum voor moderne kunst komt. De Stromarkt is recent verrijkt met de nieuwe bibliotheek, een mooi gebouw en ook een soort huiskamer – alleen aan een plein met een bestrating die je je in het vroegere Oostblok doet voelen. De gemeente heeft met uitgebreide participatie een visie op de drie pleinen gemaakt, met als doel ze een betere en gemeenschappelijke uitstraling te geven. Om er als het ware één openbare ruimte van te maken. Liefst zonder of met veel minder auto’s. Zoals gebruikelijk is geld het probleem, of liever: was. Voor het Groote Kerkhof had de gemeente al geld, voor de Stromarkt een beetje en voor de Nieuwe Markt nog niets. Nu er voor de Stromarkt een bijdrage van € 1 miljoen van de provincie ligt, kan er in elk geval begonnen worden. Voor de Nieuwe Markt zal het ongetwijfeld lukken ook middelen te vinden. Als de plannen zijn uitgevoerd, zal ik met nog meer plezier door de binnenstad lopen en, belangrijker, zal de binnenstad een nog aantrekkelijkere bestemming worden.

Groen, transparant en verantwoord

D66 D66 Overijssel 03-09-2020 19:41

Onze accenten voor het nieuwe Overijsselse beleid voor vergunningen, toezicht en handhaving

 

 

 

Woensdag 2 september spraken we met de ambtelijke organisatie van de provincie over de wensen van de Staten m.b.t. nieuwe/ aanvullende accenten voor toezicht en handhaving.

Onze fractie – bij monde van fractievoorzitter Wybren Bakker – wist er wel een paar:

Bewaak onze landschapselementen: Met satellietwaarnemingen is in beeld waar bomen staan. Zorg in je beleid dat dit minstens een keer per 2 jaar vergeleken wordt, en handel indien nodig. Ga er zo nog veel dichter op zitten. We willen groene ruimte handhaven en zelfs versterken, met onder andere veel meer bomen. Denkbaar is dat we ook inwoners mee laten doen in het vergelijken van data, het eventueel langs gaan bij twijfels en zo mee zorgend dat we met elkaar bewakers zijn van de groene ruimte. Transparantie en verantwoording: Toen er spoorwerk in Zwolle gaande was kwamen de lozingen in de IJssel in natuurgebieden terecht en wat bleek: omdat het een taak van het Rijk is had ineens de provincie geen zeggenschap meer. Klagers werden van kastje naar de muur gezonden en de milieuschade bleef gewoon doorgaan. D66 wil veel meer transparantie en aan de voorkant duidelijk hebben waar een inwoner terecht kan. Als provincie moet je je niet verschuilen achter de regels. Ga dit in beleid beter inregelen. Stikstofmetingen op perceelniveau: Met satellieten is stikstof te meten tot op perceelniveau naar wij begrepen. Ga dat inzetten! Boeren zullen een bijdrage gaan leveren aan reductie van ammoniak- en stikstofuitstoot. Dat moet voor de toekomst van iedereen. Maatregelen die genomen worden wil je kunnen meten. Dan laat je zien dat je ook echt resultaten met beleid boekt.  Natuurcompensatie: Als er maatregelen genomen worden zoals bijvoorbeeld een weg verbreden of bedrijfsterrein aanleggen dan moet natuur gecompenseerd worden. Wij willen dat natuurcompensatie strak gemonitord wordt. Een onderzoek van de Rekenkamer liet zien dat we dat redelijk doen. Ook de komende jaren willen we daar graag focus op! Elk stukje natuur telt. Toetsing en handhaving bij subsidies: Tenslotte willen we graag zien dat subsidieverlening en toezicht samenwerken vooral als het gaat om subsidies die bijdragen aan verduurzaming van bedrijven/organisaties: Ga dan achteraf toetsen of de beoogde doelen ook gehaald zijn. D66 wil dit niet alleen financieel afwikkelen maar ook handhaven als blijkt dat het nog niet de beoogde doelen of uitvoering heeft bereikt die partijen zijn overeengekomen.

Al met al gaven we zo diverse suggesties mee voor het nieuwe beleid van de provincie. In het voorjaar van 2021 komt het nieuwe concept naar ons toe. Benieuwd wat we daarin van onze D66 accenten terug zullen lezen!

 

 

Perspectiefnota 2021: Investeer juist nu in vergroening!

D66 D66 Overijssel 02-07-2020 17:29

 

Lees hier de speech van fractievoorzitter Wybren Bakker terug tijdens de bespreking van de provinciale Perspectiefnota op 1 juli 2020 terug:

 

 

Voorzitter,

D66 wil:

Overijssel robuuster, groener, duurzamer en meer circulair maken. Dat willen we met partners en inwoners doen. Dat dwingt ons tot innovaties in onze democratie, en ondertussen genieten we van beeldbepalende cultuur en is iedereen welkom om mee te doen.

Het perspectief voor Overijssel in de Perspectiefnota herkennen we. Met moties gaan we iets meer richting geven.

Voorzitter,

Onze fractie steunt in een crisis de uitvoerende macht en staat, als oppositiepartij, in deze tijd naast GS, niet tegenover u. Het belangrijkste is dat gestart wordt met het coronaplan. Co-creatie maakt onze provincie sterker. Zoals in Deventer, waar gemeente en partners een concreet crisisplan maakten om ondernemers te ondersteunen. De vraag is: kunnen we erop vertrouwen dat u steun geeft?

https://overijssel.d66.nl/perspectiefnota-2021-investeer-juist-nu-in-vergroening/

D66 vindt dat Overijssel meer crisisgeld in kan zetten. Daarom, juist nu: “Ga uitgeven.”

D66 ziet de crisisinvesteringen als overbruggingsgeld naar een duurzamere toekomst. Elke euro die we uitgeven moet de sustainable development goals voor 2030 dichterbij brengen. Deelt u die opvatting als GS?

Voorzitter,

De majeure issues de komende decennia zijn klimaatopgaven, stikstofreductie en vergroenen van onze economie.

Het is te makkelijk alleen naar de overheid te kijken voor oplossingen.

https://overijssel.d66.nl/perspectiefnota-2021-investeer-juist-nu-in-vergroening/

Wat D66 betreft past ook de vraag: wat kan je zelf? Waarop pas jij je gedrag aan?

En we zien in Overijssel de successen: zon op woonhuizen, boerderijmolens, lokale zonnevelden in eigendom van de wijk en boeren die overgaan op kringlooplandbouw.

Dus laten we als Staten beleid maken dat bijdraagt aan:

Meer treinen en Lelystad Airport overbodig maken; Meer fietsmobiliteit en sterkere ov-verbindingen, ook voor een bereikbaar platteland, met genoeg drinkwater- en toiletvoorzieningen; Een provincie waar meedoen meer loont dan gedwongen verpieteren in een opvangcentrum of werkloos zijn achter de voordeur.

Ondertussen ziet D66 graag:

Dat gemeenten blijven investeren in o.a. woningbouw: ook als je als gemeente het water aan de lippen staat: zoals Haaksbergen of Olst-Wijhe. De provincie en het rijk moeten dan helpen. En we willen dat alle Natura 2000 gebieden behouden blijven en aan elkaar worden verbonden.

https://overijssel.d66.nl/perspectiefnota-2021-investeer-juist-nu-in-vergroening/Ons Overijssel, de tuin van Nederland, moet heringericht worden: ingezaaid met rijke grassen en veel nieuwe bomen om onze uitstoot een beetje te compenseren.

Echter, die tuin verdroogt, wordt schraal, de bodem sterft door gif en te intensief gebruik.

We moeten herinrichten zodat ook inwoners na ons, daar de vruchten van plukken.

Tot slot,

Stel jezelf als inwoner de vraag: welke stap kan ik zetten zodat we schoner, groener en meer circulair op weg gaan naar 2025? Want verandering begint bij jezelf: ook als we “samen bouwen aan Overijssel”.

D66 blijft daar graag constructief kritisch aan bijdragen.

Ik dank u wel.

Verklaring voor de opvang van verweesde vluchtelingenkinderen

D66 D66 Overijssel 11-06-2020 10:58

 

 

“Ook als je er niet over gaat mag je ergens best iets van vinden”

 

In Griekse vluchtelingenkampen verblijven vele honderden kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen in erbarmelijke omstandigheden. Nederland draagt bij aan lokale opvang, ondersteunt organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen en draagt via de Europese investeringen bij.

In meerdere gemeenten in Overijssel spreken raadsfracties over de wens zich open te stellen voor de opvang van deze kwetsbare kinderen in die gemeente. Helaas blijkt dat (nog) niet mogelijk.

Onderstaande Statenfracties roepen het Kabinet op om compassie te tonen met de kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen en solidair te zijn met de vluchtelingen in Griekenland, zoals Duitsland, Luxemburg, Finland, Frankrijk, Ierland en Kroatië al eerder deden.

Nederland dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen door lokale opvang en ondersteuning te realiseren maar ook door opvang in Nederland mogelijk te maken. Grote maatschappelijke organisaties en kerken hebben hun steun aangeboden. Daarmee is het ook praktisch mogelijk dat de toekomst van deze verweesde vluchtelingenkinderen morgen al verbetert.

We moeten gemaakte Europese afspraken over de verdeling van vluchtelingen nakomen. Te beginnen bij de meest kwetsbare groep: verweesde vluchtelingenkinderen. Zo tonen we solidariteit met andere Europese landen en doen we wat we beloofd hebben.

Wij vernemen dat gemeenten garant willen staan voor bed, bad en brood, maar ook voor onderwijs. De gemeenten nemen hiermee de verantwoordelijkheid die bij hun taak hoort. Laat het Kabinet de hare nemen.

We brengen deze gezamenlijke boodschap onder de aandacht van ieder die bij kan dragen aan passende initiatieven.

Ondertekening door de Statenfracties in Overijssel van:

 

https://overijssel.d66.nl/verklaring-voor-de-opvang-van-verweesde-vluchtelingenkinderen/

 

 

Een veilig thuis voor verweesde vluchtelingenkinderen

D66 D66 Overijssel 11-06-2020 10:58

 

 

VERKLARING

 

“Ook als je er niet over gaat mag je ergens best iets van vinden” 

In Griekse vluchtelingenkampen verblijven vele honderden kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen in erbarmelijke omstandigheden. Nederland draagt bij aan lokale opvang, ondersteunt organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen en draagt via de Europese investeringen bij.

In meerdere gemeenten in Overijssel spreken raadsfracties over de wens zich open te stellen voor de opvang van deze kwetsbare kinderen in die gemeente. Helaas blijkt dat (nog) niet mogelijk.

Onderstaande Statenfracties roepen het Kabinet op om compassie te tonen met de kwetsbare verweesde vluchtelingenkinderen en solidair te zijn met de vluchtelingen in Griekenland, zoals Duitsland, Luxemburg, Finland, Frankrijk, Ierland en Kroatië al eerder deden.

Nederland dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen door lokale opvang en ondersteuning te realiseren maar ook door opvang in Nederland mogelijk te maken. Grote maatschappelijke organisaties en kerken hebben hun steun aangeboden. Daarmee is het ook praktisch mogelijk dat de toekomst van deze verweesde vluchtelingenkinderen morgen al verbetert.

We moeten gemaakte Europese afspraken over de verdeling van vluchtelingen nakomen. Te beginnen bij de meest kwetsbare groep: verweesde vluchtelingenkinderen. Zo tonen we solidariteit met andere Europese landen en doen we wat we beloofd hebben.

Wij vernemen dat gemeenten garant willen staan voor bed, bad en brood, maar ook voor onderwijs. De gemeenten nemen hiermee de verantwoordelijkheid die bij hun taak hoort. Laat het Kabinet de hare nemen.

We brengen deze gezamenlijke boodschap onder de aandacht van ieder die bij kan dragen aan passende initiatieven.

Ondertekening door de Statenfracties in Overijssel van:

 

https://overijssel.d66.nl/een-veilig-thuis-voor-verweesde-vluchtelingenkinderen/

 

 

Vliegbewegingen Lelystad Airport

D66 D66 Overijssel 07-05-2020 05:41

De grote lijnen in het nieuws rondom Lelystad Airport en de bijbehorende vliegbewegingen zijn natuurlijk te volgen via de diverse (audio-visuele) media. Zoals bekend komen de eerste kritische vragen ten aanzien van de uitbreiding/opening van ...

The post Vliegbewegingen Lelystad Airport appeared first on Vechtdal.

West-Overijssel maakt serieus werk van energietransitie

D66 D66 Overijssel 24-04-2020 12:23

Het concept bod van de regionale energiestrategie (RES) voor West-Overijssel is klaar. Nadat vorige week de Twentse plannen al bekend werden is er nu ook duidelijk hoe de regio West-Overijssel de energietransitie vorm wil geven. D66 Overijssel is erg enthousiast over het voorstel.

 

Zwolle, 23 april 2020

De elf gemeenten van West Overijssel hebben de afgelopen periode hard gewerkt. Samen met de provincie, waterschappen en netbeheerders komen zij met een plan voor de regionale invulling van het nationale klimaatakkoord. Kern van dat plan is de grootschalige opwek van zonne- en windenergie. Daarbij staan echter ook de kwaliteit van het landschap en maatschappelijke acceptatie centraal. Fractievoorzitter Wybren Bakker van D66 Overijssel is uitermate positief: “Er ligt nu een weloverwogen begin voor de RES West-Overijssel. Nu kunnen we eindelijk om tafel met inwoners en lokale volksvertegenwoordigers om de plannen verder te ontwikkelen,” aldus Bakker. Als fysieke ontmoetingen voorlopig niet kunnen dan moet er maximale ruimte komen voor digitale raadplegingen. Volgens Bakker moet de provincie daarbij ondersteunen.

Voorwaarden

D66 onderschrijft een aantal belangrijke signalen van de bestuurders van gemeenten en waterschappen in West Overijssel: Het op korte termijn verzwaren en uitbreiden van het elektriciteitsnetwerk heeft voor West Overijssel prioriteit. Ook duidelijkheid over SDE-subsidies is aldus de bestuurders een belangrijke randvoorwaarde. Financiële steun van het ministerie zorgt ervoor dat haalbare projecten op het gebied van wind en zon kunnen worden gerealiseerd. Ook op het gebied van de warmtetransitie is meer duidelijkheid nodig om geothermie en groengas verder te ontwikkelen.

Ambitie

Aan de voorkant werd voor West-Overijssel een capaciteit berekend om jaarlijks 1,1 TWh duurzame energie op te wekken. De huidige plannen zijn een stuk ambitieuzer: Daarin gaat de regio voor 1,6 TWh groene energie in 2030, genoeg voor een kleine 500.000 huishoudens.“Dat West-Overijssel zich committeert om ruim aan de doelstellingen te voldoen is geweldig,” vindt Bakker. “Net als Twente trouwens. De beide Overijsselse regio’s maken serieus werk van de energietransitie.”

Inwoners en lokaal initiatief

D66 Overijssel wil dat inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wezenlijke invloed krijgen bij het verdere besluitvormings- en uitvoeringsproces van de RES. Er zijn veel lokale initiatieven in Overijssel. De uitvoering  van de RES moet daarop aansluiten en in dit plan is daar ook ruimte voor. Alleen zo kunnen de ambities ook waargemaakt worden.

Solidariteit

Wat D66 betreft worden groepen die financieel minder draagkrachtig zijn als eerste ondersteund bij de energietransitie. Zo ervaren zij ook het snelst de voordelen ervan. Gemeenten en de provincie moeten ervoor zorgen dat iedereen – ongeacht de dikte van de portemonnee – de kans heeft om mee te doen.

Ook solidariteit tussen gemeenten is cruciaal om tot de beste oplossingen te komen, omdat niet iedere gemeente even veel buitengebied met ruimte voor energieopwekking heeft. De West-Overijsselse gemeenten benadrukken dan ook dat ze intensief gaan samenwerken onder het principe “samen uit samen thuis”. Naast het delen in de regio van duurzaam opgewekte warmte wordt er bijvoorbeeld ook samen gekeken naar de mogelijke oprichting van een regionaal energiebedrijf.

Innovatie

Verder signaleert de regio nog forse uitdagingen waarvoor ze bij het Rijk nadrukkelijk hulp vraagt. D66 is blij dat West-Overijssel ook innovatieve ontwikkelingen zoals geothermie en groen gas verder gaat verkennen. Daarbij wegen ook de kosten mee: Middelen die tegen de beste prijs leiden tot de grootste daling van CO2 krijgen wat D66 betreft de voorkeur. De overstap naar duurzame energieopwekking biedt in West-Overijssel ook kansen voor nieuwe economische activiteiten en bedrijvigheid.

De plannen worden nu eerst landelijk doorgerekend en daarna definitief bevestigd in gemeenteraden, Provinciale Staten en het Algemeen Bestuur van de Waterschappen.

Overijsselse boeren verdienen verdubbeling

D66 D66 VVD CDA SGP Overijssel 23-04-2020 13:03

Geen woorden, maar daden: juist nu meer geld voor innovatie in de landbouw

 

Zwolle, 21 april 2020

 

De provinciale coalitie van VVD, CDA, SGP, Pvda en CU wil het  provinciale innovatiebudget Agro & Food voor de komende 4 jaar halveren van 12 miljoen naar 6 miljoen Euro. D66 Overijssel is verbijsterd en wil het budget juist verdubbelen. Er moet ruimte zijn voor boeren om te innoveren en de omslag naar kringlooplandbouw te maken. Veel boeren in Overijssel willen wel.

Overijssel kan een voorbeeldprovincie zijn om kringlooplandbouw verder door te ontwikkelen. De overstap is door de vorige coalitie in gang gezet met een budget van 12 miljoen Euro voor 4 jaar. Volgens de huidige coalitie moet de sector het straks doen met de helft. Bij een kleine 6000 boerenbedrijven in Overijssel komt dit neer op zo Euro innovatiesteun per boer. Volgens D66 Overijssel moet dit bedrag nu juist worden verdubbeld: “Boeren die willen innoveren verdienen extra steun. Juist in economisch moeilijke tijden, en met de nieuwe eisen die aan boeren worden gesteld, moet de provincie voluit bijdragen,” zegt Wybren Bakker, fractievoorzitter van D66 Overijssel.

Kritiek

Het Agro&Food beleid van de provincie Overijssel is door de coalitie opnieuw tegen het licht gehouden. De subsidie is straks in de vorm van vouchers beschikbaar voor de boeren. Dat geldt nadrukkelijk voor alle boeren, zowel natuurinclusief als ook productiegedreven. D66 is het ermee eens dat er een wijziging in het beleid nodig is. In het verleden zijn middelen soms aan projecten besteed waarvan de bijdrage aan een duurzamere manier van boeren twijfelachtig is. Maar ook maakt de Gedeputeerde niet duidelijk wat er eigenlijk bedoeld wordt met ‘kringlooplandbouw’ of ‘duurzaamheid’. Volgens Bakker blijft dus het risico dat zelfs dit beperkte budget niet bijdraagt aan het sluiten van de kringlopen, maar een grabbelton voor subsidies wordt. De D66’er is niet terughoudend in zijn kritiek: “Van een coalitie met CU als mede-pleitbezorger van kringlooplandbouw en het CDA dat zegt op te komen voor boeren hadden wij meer verwacht. Warme woorden zijn mooi als de sector in de knel zit, maar laat dat dan ook zien in je daden!” aldus Bakker.

Kringlopen sluiten

Onder andere vanwege stikstofdeposities staat de landbouwsector onder grote druk. Kringlooplandbouw is volgens D66 een belangrijk deel van de oplossing. Het zorgt voor een nieuw evenwicht tussen individuele boeren, hoogwaardige voedselproductie en regionale natuurdoelen. Uiteindelijk leidt kringlooplandbouw tot een betere bodem, gezondere lucht, schoner water en levert een goed verdienmodel op voor de boer.

Bekijk hier ook de berichtgeving op RTV Oost.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.