Nieuws van CDA in Pijnacker-Nootdorp inzichtelijk

26 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 29-07-2020 10:47

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Woonvisie Pijnacker-Nootdorp.

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 22-02-2020 13:36

Het CDA stemt in met vrijgeven ontwerp Woonvisie Pijnacker-Nootdorp voor inspraak.Door Anne Volkers Op donderdag 20 maart heeft de gemeenteraad ingestemd met het vrijgeven van de ontwerp Woonvisie Pijnaker-Nootdorp 2020-2030. Iedereen die dat wil kan de komende zes weken zijn of haar reactie geven op dit ontwerp. De Woonvisie schetst een beeld van de bestaande kwaliteit en kwantiteit van het wonen in de verschillende wijken van Pijnacker-Nootdorp en hoe die kwaliteit kan worden behouden en versterkt. Ook schetst de Woonvisie de weg naar een meer evenwichtige woonvoorraad, dat wil zeggen: meer woningen en meer woningen die voldoen aan de woonwensen waarin nu nog onvoldoende wordt voorzien, zoals gelijkvloerse woningen voor senioren en betaalbare woningen voor starters. Voorgesteld wordt om naast de al geplande 2.100 woningen tot 2025, er nog 3.000 woningen bij te bouwen tot 2040. In de tien jaar daarna (tot 2050) zouden nog eens 1.000 extra woningen gebouwd kunnen worden (een totaal van 4.000 extra in 25 jaar). Deze aantallen zijn nodig om in de lokale woonbehoefte te voorzien. Maar, zoals wethouder Frank van Kuppeveld in de raadsvergadering aangaf, het is een stip op de horizon, dit zijn geen aantallen die in één keer gebouwd gaan worden, maar gefaseerd, project voor project. Daarmee is voor het CDA geborgd dat de wijken van Pijnacker-Nootdorp hun lokale identiteit en groene karakter kunnen behouden. Een ruime meerderheid van de raad stemde tevens in met een door het CDA, samen met de VVD en Trots, ingediend amendement dat ervoor zorgt dat, in aanvulling op of als alternatief voor doelgroepen met een inkomen boven de € 38.000, het aanbod van particuliere huurwoningen met een huur tussen € 720 en € 1.250 wordt verhoogd.Wel hebben wij in de zogenoemde beeld- en oordeelvormende vergadering een aantal zorg- en aandachtspunten ingebracht, waaronder (1) de huidige scheve verdeling van de sociale woningbouw over de wijken, (2) het tijdig herstructureren van kwetsbare wijken, (3) het toestaan van hoogbouw met als streven maximaal vier woonlagen (waarbij de uitgangspunten behoud van het groene karakter en stedenbouwkundige inpasbaarheid geborgd moeten zijn), (4) waar mogelijk natuurinclusief bouwen (om de klimaatopgave te realiseren en ervoor te zorgen dat Pijnacker-Nootdorp een zeer groene gemeente blijft met respect voor de natuur), (5) de faciliterende rol van de gemeente bij het zoeken naar passende oplossingen voor de huisvesting van arbeidsmigranten (waarover een apart voorstel naar de raad komt) en tot slot (6) het belang onderstreept van de raadsbreed aangenomen CDA-motie voor het onderzoek naar locaties voor flexibele woonconcepten.Kernpunten van het CDA betoog waren dat naast het bouwen van meer woningen, vooral het bouwen van andersoortige dan alleen maar eengezinswoningen essentieel is om een goede doorstroming te bereiken. Het gaat dan vooral om meergezinswoningen (appartementen), sociale koop, -huur en betaalbare eengezinswoningen voor starters en mensen met een middeninkomen en vrije sector huur en koop. Uit de gesprekken die de fractie met diverse partijen heeft gevoerd, blijkt dat naast een tekort aan sociale huurwoningen, de vraag naar middeldure vrije sector huurwoningen groter is dan het aanbod in dit segment en er in onze gemeente wel degelijk een gebrek is aan huurhuizen en -appartementen in de prijsklasse tussen de € 730 en € 1.250.Het CDA heeft de wethouder tevens bevraagd over de hoeveelheid aanmeldingen en enorme behoefte aan starterswoningen, zoals in Pijnacker op de Nes (Tolhek), MarQuant (Keijzershof) en de recent opgeleverde koopwoningen in Ackerswoude. Daar ziet het CDA wel enige spanning tussen de grootte van de woning en de betaalbaarheid. Belangrijk is dat er voor starters voldoende betaalbaar aanbod komt, zodat zij een lokale wooncarrière kunnen doorlopen en onze gemeente aantrekkelijk blijft voor jonge mensen. Voor hen is een 2-kamer appartement in de koopsector een mooie eerste stap op de woningmarkt. Voor senioren geldt, dat om hen te “verleiden” naar een andere woning te verhuizen, alleen kan als een woning (en de locatie daarvan) voldoet aan de wensen van deze doelgroep. Het CDA heeft hierover overlegd met de ouderenbonden in onze gemeente. Ouderen hebben – met het oog op verhuizen naar een andere woning – een aantal haalbare wensen geformuleerd, zoals een woning met 3- of meer kamers op een locatie waar zorg- en welzijnsvoorzieningen, zoals een ontmoetingsplaats nabij zijn (een combinatie van wonen, welzijn en zorg), er veilige looproutes naar deze voorzieningen zijn en voldoende diversiteit is geborgd. Het CDA ziet voldoende mogelijkheden om dergelijke woningen te bieden. Bijvoorbeeld op de Stanislas 1-locatie, waarvoor eerder een motie werd ingediend. Omdat het voor veel ouderen, gezien hun leeftijd, van groot belang is om snelheid in de bouw te krijgen, heeft het CDA gevraagd om met spoed de ontwikkeling van de inbreilocaties dichtbij het centrum te realiseren.Waar het gaat om de combinatie wonen en zorg hebben wij aangegeven dat er in de Woonvisie slechts zijdelings aandacht wordt besteed aan de woonwensen van ouderen die tussen de Wet langdurige zorg (Wlz) en Wet maatschappelijke ondersteuniong (Wmo) vallen, (tussen wal en schip). Uit onderzoeken blijkt dat er een gat bestaat tussen de huidige voorzieningen bij zelfstandig wonen en de verpleeghuizen. We hebben gepleit om bij de uitwerking van de Woonvisie voldoende aandacht te geven aan dit probleem en vooral te kijken naar kleinschalige woonvoorzieningen met een combinatie van wonen, welzijn en zorg voor ouderen en andere hulpbehoevenden.Het CDA onderschrijft het behoud en het versterken van de kwaliteit en identiteit van de wijken. Maar we zien ook dat dit op gespannen voet staat met de nieuwbouwplannen. Gewezen is op de scheve verdeling van de sociale woningbouw over de wijken. In wijken met een hoge concentratie sociale huurwoningen kunnen leefbaarheidsproblemen ontstaan.Wij pleiten voor een goede spreiding van sociale huurwoningen over de wijken.Met het oog op de leefbaarheid van wijken heeft het CDA ook gepleit voor het herinvoeren van het sociaal platform. Dit platform is een aantal jaren geleden met de komst van de kernteams opgeheven. In de praktijk blijkt dat niet altijd goed uit te pakken. Een aantal organisaties en instellingen, zoals woningcorporaties, politie en GGZ (verwarde personen), die bij de sociale problematiek rond wonen betrokken zijn, weten elkaar niet altijd meer tijdig te vinden, waar dat voorheen vaker het geval was.De CDA-fractie roept u op om vooral gebruik te maken van de mogelijkheid om uw zienswijze op dit ontwerp in te dienen. Wij horen graag uw reactie op het ontwerp. Laat u ons vooral weten wat u in de visie mist, wat meer aandacht zou moeten krijgen en of de voorstellen aansluiten bij uw woonbehoefte.

Betere afweging locatiekeuze Jan Janssenhal

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 05-12-2019 14:03

De gemeenteraad wil, op initiatief van het CDA, een betere afweging kunnen maken ten aanzien van de locatiekeuze van de Jan Janssen sporthal in het gebied Hart van Nootdorp. Tijdens de besluitvormende raadsvergadering van donderdag 21 november jl. is de Nota van uitgangspunten voor Hart van Nootdorp van de agenda afgevoerd. Heikel punt is de locatiekeuze voor de Jan Janssen sporthal, zo bleek al tijdens de oordeelsvormende raad vorige week. In het voorstel van het college staat deze hal, in combinatie met appartementen, op de plek van de brandweerkazerne. De raad gaf aan de zorgen van omwonenden te delen over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in dit gebied en het gebrek aan parkeergelegenheid die deze locatiekeuze met zich mee zou brengen.Op initiatief van het CDA heeft de raad bij motie het college opgeroepen om de Nota van uitgangspunten voor dit gebied opnieuw aan de raad aan te bieden, met daarbij de nodige relevante informatie. Het gaat hierbij om feiten en effecten van de locatiekeuze, een uitwerking van tenminste de twee scenario’s en (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van de locatiekeuze, waarbij in ieder geval aandacht voor de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en parkeermogelijkheden. Op basis van deze informatie wil de raad een betere afweging kunnen maken bij de besluitvorming over de plannen in dit gebied. Het CDA gaf tevens aan dat zij ondanks dit uitstel wel de vaart wil houden in de ontwikkeling van dit gebied. De voorgestelde plannen om in dit gebied woningen te realiseren, geschikt voor senioren en bijvoorbeeld beperkte jongvolwassenen en mogelijk andere doelgroepen én de plannen voor het bouwen van een IKC voor de Regenboogschool kunnen geen vertraging oplopen. Het gebouw van de Regenboogschool is erg verouderd en aan vervanging toe. De behoefte aan seniorenwoningen is groot en bouwen voor deze doelgroep zorgt tevens voor de gewenste doorstroming binnen de woningmarkt die ook in Pijnacker-Nootdorp op slot zit. Het college heeftaangegeven de Nota van uitgangspunten Hart van Nootdorp opnieuw te zullen aanbieden inclusief de gevraagde informatie. Voor meer informatie: Edward de Lanoy 06 – 34 73 97 70

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Algemene beschouwingen CDA op Kadernota 2019

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 20:53

Kadernota Pijnacker-Nootdorp 2019Wij willen het college en de ambtenaren complimenteren en bedanken voor de overzichtelijkefinanciëleinformatie en de programma’s. FinancieelDe financiële positie en het meerjarenperspectief zijn in het algemeen positief, maar er zijn nog welenkelewolken aan de lucht.Deuitkeringen van het Rijk fluctueren en een deel van de geprognosticeerde inkomstenisonzeker.Zo zijnde tekorten in het sociaal domein zorgelijk.Wij zijn blij met het begrotingsoverschot dat hettekort opmet name de jeugdzorgen afvalinzameling voor 2018 heeft gecompenseerd. Voor de komende jaren moeten de voorgestelde maatregelen voor jeugdzorg een structureel tekort voorkomen. LastenverlichtingmiddenklasseOndanks de risico’s in de begrotingis erruimte voor lastenverlichting en nieuw beleid.Het college trekt hiervoor structureel 200.000 euro uit. Het CDA vindt datvanlastenverlichting een zo groot mogelijke groep inwoners moet profiteren. Daaromkiest het CDA voorverlagingvande OZB. Hiermee komen we diegenen tegemoet die in tijden van crisis vaak het hardst in de portemonnee worden getroffen: dewoningbezittendemiddenklasse.Het CDA dient hiervoor eenamendementin.Wij zijn ook bereid om verder te kijken dan deze twee voorstellen via de lokale heffingen. In dat kader geven wij de voorkeur aan indirecte lastenverlichting door het verlagen van de huurtarieven voor de sportverenigingen. Wij zijn om die reden mede-indiener van hetamendementom in september verder met elkaar in debat te gaan over de alternatieve beleidsdomeinen waarbinnen lastenverlichting gerealiseerd kan worden.Behalve lastenverlichting heeft het CDA nog een tweetal kernpunten:Lokalewooncarrièrein een groene omgeving en Meedoen in leefbare kernen. Lokale wooncarrière in een groene omgevingHet CDA wilbetaalbare woningen voorouderen, startersenvoor inwoners met een middeninkomenrealiseren. Om eenlokale wooncarrièrevoor onze inwoners mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat dedoorstroming op de woningmarkt wordtbevorderddoor o.a. de bouw van seniorenwoningen.Wij stellen daarom voor om op Stanislaslocatie1woningen voor senioren eventueelin combinatie met starterswoningen te realiseren.Hiervoor dienen wij eenmotiein.Ook is het CDA benieuwdnaar de mogelijkhedenvan kleinschalige woonzorgvormen. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Hoewel de bouwopgave groot is, is hetgroene karaktervan Pijnacker-Nootdorp een bijzondere kwaliteit. Het binnenstedelijk groen en de recreatiegebieden moeten we blijven bewaken en waar nodig optimaliseren.In het kader van de herstructurering en visie Oostland zullen we samen met de glastuinbouw kijken naar het optimaal benutten van ons areaal. Hoe kunnen wij het bruto areaal glas verkleinen en geschikt maken voor woningbouw of groen en recreatie, zonder de glastuinbouw van 325 hectare netto te verminderen? Meedoen in leefbare kernenVoor het CDA zijn de illegale afvaldumpingen, debijplaatsingenvan afval bij containers en deverrommelingdie dat tot gevolg heeft een doorn in het oog. Daarbij komt dat hierdoor afvalverwerking alsmaar duurder wordt en dumping zorgt voor vervuiling van het milieu. Ditvraagt om preventieve maatregelen en handhaving. Hiervoor dienen wij eenmotiein.Behalve het inperken van milieuschade, ziet het CDA ook een grote uitdagingvoor deenergietransitie.Ondernemers in PIjnacker-Nootdorp leveren hieraan een grote bijdrage.Deglastuinbouw speelteen belangrijke rol in onder andere de warmtevoorziening. Bedrijventerreinen alsHeronzijn eerder dan gepland energieneutraal, maar op de Boezem valtbijvoorbeeldnog veel te winnen. Voor het CDA is de betrokkenheid vaninwonersen ondernemerserg belangrijk om tot een haalbaar en betaalbaar duurzaamheidsplan te komen.Het CDA is ervan overtuigd dathet voor mensen zelf en voor de samenleving als geheel goed is alsieder mens door werk of vrijwilligerswerk‘meedoet’. De onlangs gehoudenbijeenkomstmet lokale ondernemers over Participatiebeleid gaf inzicht in hoe dit beleideffectiever kan.Het CDA is blij dat de uitkomsten van deze bijeenkomst door het college meegenomen worden in een plan van aanpak voorparticipatie.Om mee te doen is de ondersteuning bij gesprekken met de gemeente voor veel mensen zeer wenselijk. Deze cliëntondersteuning is er, maardezeis niet bij iedereen bekend. Extra communicatie daaroveris nodig. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Maar meedoen is voor het CDA breder. De afgelopen jaren hebben verschillende beleidsterreinen het omwille van de crisis moeten ontgelden. Het doet het CDA goed datdaarom gekozen is voor investeringen in cultuur.Het CDA pleit daarnaast voor meer aandacht voor de sport en deverenigingen. Accommodaties zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden. [ziepunt lastenverlaging]Omdat meedoen beter gaat in goede gezondheid en de cijfers over overgewicht onder kinderen zorgwekkend zijn, dient het CDA samen met de VVD eenmotiein om aan te sluiten bij de JOGG-aanpak.Om te kunnen meedoen in de samenleving en te kunnen participeren op de arbeidsmarkt moeten we eenbereikbare gemeente zijn. Het CDA verbaast zich dan ook over het aangekondigde onderzoek naar aanpassing van debeprijzingvan de E-lijn. Wel een keervoorziening, wel een prijsverhoging, maar geen frequentieverhoging voor Pijnacker Centrum en Nootdorp. Betaalbaarheid van hetOVis voor onze inwoners belangrijk, zeker gezien het grote aantal forensen.Het is ook belangrijk dat de vele verkeersbewegingen veilig verlopen, van schoolroutes, kruispunten tot rotondes.Het vervolgonderzoekVerkeersveiligheiddat mede op verzoek van het CDA wordt uitgevoerd,moet een bijdrage leveren aan deze veiligheid.Wij zien uit naar de resultaten van het onderwijsbehoefte-onderzoek, in het bijzonder naar de behoefte aan een praktijkschool waarvan het CDA nog steeds een voorstander is. Tot slot nog een opmerking over de gemeentelijke organisatie. Ondanks de externe inhuur is er nog steeds sprake van krapte op verschillende onderdelen van de ambtelijke organisatie. Dat is zeer onwenselijk en wij zijn daarom blij dat er een extra impuls wordt gegeven aan de formatie-uitbreiding.En..watzou het goed zijn als van raadsavonden als deze objectief verslag werd gedaan in de papieren Telstar en Eendracht. Het CDA vindt dit van groot belang. Het zou een meerwaarde voor onze lokale democratie zijn. Dank u wel.

Algemene beschouwingen CDA op Kadernota 2019

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 20:53

Kadernota Pijnacker-Nootdorp 2019Wij willen het college en de ambtenaren complimenteren en bedanken voor de overzichtelijkefinanciëleinformatie en de programma’s. FinancieelDe financiële positie en het meerjarenperspectief zijn in het algemeen positief, maar er zijn nog welenkelewolken aan de lucht.Deuitkeringen van het Rijk fluctueren en een deel van de geprognosticeerde inkomstenisonzeker.Zo zijnde tekorten in het sociaal domein zorgelijk.Wij zijn blij met het begrotingsoverschot dat hettekort opmet name de jeugdzorgen afvalinzameling voor 2018 heeft gecompenseerd. Voor de komende jaren moeten de voorgestelde maatregelen voor jeugdzorg een structureel tekort voorkomen. LastenverlichtingmiddenklasseOndanks de risico’s in de begrotingis erruimte voor lastenverlichting en nieuw beleid.Het college trekt hiervoor structureel 200.000 euro uit. Het CDA vindt datvanlastenverlichting een zo groot mogelijke groep inwoners moet profiteren. Daaromkiest het CDA voorverlagingvande OZB. Hiermee komen we diegenen tegemoet die in tijden van crisis vaak het hardst in de portemonnee worden getroffen: dewoningbezittendemiddenklasse.Het CDA dient hiervoor eenamendementin.Wij zijn ook bereid om verder te kijken dan deze twee voorstellen via de lokale heffingen. In dat kader geven wij de voorkeur aan indirecte lastenverlichting door het verlagen van de huurtarieven voor de sportverenigingen. Wij zijn om die reden mede-indiener van hetamendementom in september verder met elkaar in debat te gaan over de alternatieve beleidsdomeinen waarbinnen lastenverlichting gerealiseerd kan worden.Behalve lastenverlichting heeft het CDA nog een tweetal kernpunten:Lokalewooncarrièrein een groene omgeving en Meedoen in leefbare kernen. Lokale wooncarrière in een groene omgevingHet CDA wilbetaalbare woningen voorouderen, startersenvoor inwoners met een middeninkomenrealiseren. Om eenlokale wooncarrièrevoor onze inwoners mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat dedoorstroming op de woningmarkt wordtbevorderddoor o.a. de bouw van seniorenwoningen.Wij stellen daarom voor om op Stanislaslocatie1woningen voor senioren eventueelin combinatie met starterswoningen te realiseren.Hiervoor dienen wij eenmotiein.Ook is het CDA benieuwdnaar de mogelijkhedenvan kleinschalige woonzorgvormen. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Hoewel de bouwopgave groot is, is hetgroene karaktervan Pijnacker-Nootdorp een bijzondere kwaliteit. Het binnenstedelijk groen en de recreatiegebieden moeten we blijven bewaken en waar nodig optimaliseren.In het kader van de herstructurering en visie Oostland zullen we samen met de glastuinbouw kijken naar het optimaal benutten van ons areaal. Hoe kunnen wij het bruto areaal glas verkleinen en geschikt maken voor woningbouw of groen en recreatie, zonder de glastuinbouw van 325 hectare netto te verminderen? Meedoen in leefbare kernenVoor het CDA zijn de illegale afvaldumpingen, debijplaatsingenvan afval bij containers en deverrommelingdie dat tot gevolg heeft een doorn in het oog. Daarbij komt dat hierdoor afvalverwerking alsmaar duurder wordt en dumping zorgt voor vervuiling van het milieu. Ditvraagt om preventieve maatregelen en handhaving. Hiervoor dienen wij eenmotiein.Behalve het inperken van milieuschade, ziet het CDA ook een grote uitdagingvoor deenergietransitie.Ondernemers in PIjnacker-Nootdorp leveren hieraan een grote bijdrage.Deglastuinbouw speelteen belangrijke rol in onder andere de warmtevoorziening. Bedrijventerreinen alsHeronzijn eerder dan gepland energieneutraal, maar op de Boezem valtbijvoorbeeldnog veel te winnen. Voor het CDA is de betrokkenheid vaninwonersen ondernemerserg belangrijk om tot een haalbaar en betaalbaar duurzaamheidsplan te komen.Het CDA is ervan overtuigd dathet voor mensen zelf en voor de samenleving als geheel goed is alsieder mens door werk of vrijwilligerswerk‘meedoet’. De onlangs gehoudenbijeenkomstmet lokale ondernemers over Participatiebeleid gaf inzicht in hoe dit beleideffectiever kan.Het CDA is blij dat de uitkomsten van deze bijeenkomst door het college meegenomen worden in een plan van aanpak voorparticipatie.Om mee te doen is de ondersteuning bij gesprekken met de gemeente voor veel mensen zeer wenselijk. Deze cliëntondersteuning is er, maardezeis niet bij iedereen bekend. Extra communicatie daaroveris nodig. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Maar meedoen is voor het CDA breder. De afgelopen jaren hebben verschillende beleidsterreinen het omwille van de crisis moeten ontgelden. Het doet het CDA goed datdaarom gekozen is voor investeringen in cultuur.Het CDA pleit daarnaast voor meer aandacht voor de sport en deverenigingen. Accommodaties zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden. [ziepunt lastenverlaging]Omdat meedoen beter gaat in goede gezondheid en de cijfers over overgewicht onder kinderen zorgwekkend zijn, dient het CDA samen met de VVD eenmotiein om aan te sluiten bij de JOGG-aanpak.Om te kunnen meedoen in de samenleving en te kunnen participeren op de arbeidsmarkt moeten we eenbereikbare gemeente zijn. Het CDA verbaast zich dan ook over het aangekondigde onderzoek naar aanpassing van debeprijzingvan de E-lijn. Wel een keervoorziening, wel een prijsverhoging, maar geen frequentieverhoging voor Pijnacker Centrum en Nootdorp. Betaalbaarheid van hetOVis voor onze inwoners belangrijk, zeker gezien het grote aantal forensen.Het is ook belangrijk dat de vele verkeersbewegingen veilig verlopen, van schoolroutes, kruispunten tot rotondes.Het vervolgonderzoekVerkeersveiligheiddat mede op verzoek van het CDA wordt uitgevoerd,moet een bijdrage leveren aan deze veiligheid.Wij zien uit naar de resultaten van het onderwijsbehoefte-onderzoek, in het bijzonder naar de behoefte aan een praktijkschool waarvan het CDA nog steeds een voorstander is. Tot slot nog een opmerking over de gemeentelijke organisatie. Ondanks de externe inhuur is er nog steeds sprake van krapte op verschillende onderdelen van de ambtelijke organisatie. Dat is zeer onwenselijk en wij zijn daarom blij dat er een extra impuls wordt gegeven aan de formatie-uitbreiding.En..watzou het goed zijn als van raadsavonden als deze objectief verslag werd gedaan in de papieren Telstar en Eendracht. Het CDA vindt dit van groot belang. Het zou een meerwaarde voor onze lokale democratie zijn. Dank u wel.

Gezondere gemeente Pijnacker-Nootdorp.

CDA CDA D66 VVD Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 12:18

De voorbije maanden heeft het CDA meermaals vragen gesteld aan de portefeuillehouder Sport over het Onderzoek Sport en Bewegen 2018. Uit dat onderzoek bleek dat de gemeente te kampen heeft met een grote groep jongeren onder de 18 jaar met overgewicht. Omdat in omliggende gemeenten reeds goede resultaten zijn behaald met de Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)-aanpak, heeft het CDA samen met VVD, D66, EA en Gemeentebelangen een motie ingediend om met het JOGG in gesprek te gaan en te onderzoeken hoe de JOGG-aanpak kan worden geïntegreerd in het gezondheidsbeleid van de gemeente. De motie kon uiteindelijk ook op steun van de Partij van de Dieren rekenen. Door Janno Meijer Overgewicht Uit de antwoorden op de gestelde vragen, bleek dat 26,6% van de jeugd tot 18 jaar een vorm van overgewicht heeft, waarvan 6,5% ernstig. De gemeente heeft in de Nota Lokaal gezondheidsbeleid Pijnacker-Nootdorp 2016 -2019 beleid bepaald om te voorkomen dat het percentage mensen dat overgewicht heeft, stijgt. Deze acties zijn er vooral op gericht intensievere beweging te realiseren (bij jongeren). Het lijkt er – nu het beleid drie jaar loopt – op dat dit onvoldoende aanslaat. Overgewicht wordt een steeds groter probleem: overgewicht en obesitas kosten de maatschappij jaarlijks ongeveer 1,2 miljard euro aan medische zorg. Daar komt nog eens 2 miljard euro bij, omdat heel zware mensen soms minder of niet werken vanwege gezondheidsproblemen. Het CDA wil voorkomen dat het aantal mensen met overgewicht verder toeneemt, juist onder kinderen, die vaak sterk afhankelijk zijn van hun omgeving. In de motie is opgenomen dat het college de cijfers van de GGD – welke volgen in het vierde kwartaal van 2019 – af kan wachten, zodat optimaal kan worden bezien hoe het JOGG in het beleid van de gemeente kan worden geïntegreerd. Jongeren op Gezond Gewicht Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is een landelijke stichting die subsidie ontvangt van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samen met gemeenten, landelijke partners en professionals streeft zij naar een samenleving waarin de omgeving verleidt tot gezond gedrag. Met als doel om in 2020 tenminste 1 miljoen kinderen met de lokale JOGG-aanpak en onze landelijke initiatieven bereikt te hebben, streven zij naar een aanduidbare stijging van het aantal kinderen en jongeren op gezond gewicht. Commotie over het JOGG Naar aanleiding van kritieken in de media van onder andere Follow the Money en Zondag met Lubach en een onderzoek naar het functioneren van de stichting, heeft het JOGG in 2018 een nieuw bestuursmodel gekregen, bestaande uit een raad van toezicht en een directeur-bestuurder. In 2018 bleek uit onderzoek (Bakker et al., 2018) dat JOGG als stichting effectief en efficiënt bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen wat betreft overgewicht en obesitas. Zo nu en dan roept publiek private samenwerking door het commerciële karakter van private partijen gemengde gevoelens op in het maatschappelijk debat. Ook wordt de samenwerking met bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, zeker binnen gezondheidsprogramma’s, soms met wantrouwen bekeken. Het JOGG is zich daarvan bewust en hanteert derhalve de volgende uitganspunten: (1) bedrijfspartners hebben geen directe invloed op het beleid van JOGG. Zij hebben geen positie binnen bestuur of directie; (2) de samenwerking wordt niet ingezet voor reclame voor ongezonde producten. Hierbij wordt uitgegaan van de richtlijnen van het Voedingscentrum en (3) JOGG ontvangt vanuit bedrijven uit de voedingsmiddelensector geen financiële bijdragen. Onderzoek Bakker, P., Pansier, L., Hulst, S. & Laan, A. (2018). Evaluatie stichting JOGG. Van convenant naar stichting. Enschede: Bureau HHM. Zie: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwif_vuv7KzjAhUQblAKHT2PBpoQFjAAegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbinaries%2Frijksoverheid%2Fdocumenten%2Frapporten%2F2018%2F02%2F02%2Frapport-evaluatie-stichting-jogg-van-convenant-naar-stichting%2Frapport-evaluatie-stichting-jogg-van-convenant-naar-stichting.pdf&usg=AOvVaw0aq6mUtPpkSRdWPPGlSnLF

Sport en bewegen. Antwoorden op vragen.

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 26-06-2019 09:37

Begin mei heeft de CDA-fractie in de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp een aantal schriftelijke vragen aan het college gesteld over het onderzoek sport en bewegen 2018 Pijnacker-Nootdorp. Het CDA wilde onder meer weten hoe de relatief lage mate waarin de gemeente (38,5%) voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) door het college wordt gerijmd met de uitspraak dat Pijnacker-Nootdorp gezien wordt als een gezonde gemeente waarin veel bewogen en gesport wordt. Door Janno Meijer Huidige beeld Het beeld dat uit de antwoorden op onze vragen naar voren komt, is dat het college van Pijnacker-Nootdorp breder heeft gekeken dan alleen de NNGB. Ook de Fitnorm (ten minste drie keer per week minimaal 20 minuten zwaar intensieve activiteit) en de Combinorm (of iemand aan de NNGB en/of de Fitnorm voldoet) worden gebruikt om de uitspraak te onderbouwen dat Pijnacker-Nootdorp een gezonde gemeente is waarin veel bewogen en gesport wordt, aldus het college. Daarnaast is er geen duidelijke verklaring voor de lage scores van de jeugd tot 18 jaar. In de beantwoording wordt verondersteld dat men bij het invullen van de enquête “te streng” is geweest. Dit is een discutabele stellingname, omdat dit twijfels doet rijzen bij de inhoudelijke kwaliteit en validiteit van het onderzoek. Overgewicht Uit de antwoorden blijkt dat 26,6% van de jeugd tot 18 jaar een vorm van overgewicht heeft, waarvan 6,5% ernstig. Onder volwassenen ligt dit percentage hoger, 37,5% heeft overgewicht, waarvan 9,1% ernstig. Met de Nota Lokaal gezondheidsbeleid Pijnacker-Nootdorp 2016 -2019 heeft de gemeente beleid opgesteld om te voorkomen dat het percentage mensen dat overgewicht heeft, stijgt. Deze acties zijn er vooral op gericht intensievere beweging te realiseren (bij jongeren). Omdat de relatie tussen sport, bewegen en overgewicht niet 1-op-1 is, vindt het CDA het goed om te vernemen dat steeds meer scholen kiezen voor de Gezonde School-aanpak. Het CDA is wel benieuwd naar de resultaten hiervan. Met de inzet van Team4Talent en SBJ Samen Sterk ziet het college geen aanleiding de JOGG-aanpak te implementeren in Pijnacker-Nootdorp. Doelgroepenbeleid Gelijktijdig is er een groot verschil te bemerken tussen verschillende groepen wat betreft sportparticipatie. Met betrekking tot de groep alleenstaanden met een inkomen tussen de € 1.000,- en € 1.300,-, concludeerden de onderzoekers voorzichtigheidshalve dat zij buiten gemeentelijke regelingen vallen. Dat lijkt te kloppen op basis van de antwoorden. De grens voor Bijzondere Bijstand en de regeling ‘Deelname maatschappelijk verkeer’ vallen buiten het bereik wanneer men meer dan € 1.128,10 verdient. Dit roept de vraag op of het inkomen de doorslaggevende factor is in de achterblijvende percentages voor deze groep of dat bijvoorbeeld een gebrek aan tijd de sportparticipatie beknelt. De gemeente verwijst mensen met een huishoudinkomen van tussen de € 1.000,- en € 1.300,- nu naar het Jeugdsportfonds, het Jeugdcultuurfonds, Stichting Leergeld en de Rotterdampas. Het CDA vraagt zich af of dat nu en in de toekomst voldoende is om deze groep meer te laten participeren in sport- en bewegingsactiviteiten. Naar aanleiding van de antwoorden, heeft het CDA besloten vervolgvragen te stellen, voornamelijk gericht op de relatief hoge percentages van aantal jeugdigen met overgewicht en de sport- en bewegingsparticipatie van de doelgroep met een (huishoud)inkomen van tussen de € 1.000,- en € 1.300,-. Bijgaand de antwoorden van het college op onze vragen. Voor meer informatie, zie: https://pijnacker-nootdorp.raadsinformatie.nl/document/7675005/1/ai%20Beantwoording%20raadsvragen%20CDA%20fractie%20over%20de%20rapportage%20%27Onderzoek%20sport%20en%20bewegen%202018%27

Openbare toiletten. Vervolg

CDA CDA SGP Pijnacker-Nootdorp 30-05-2019 06:52

Initiatiefvoorstel CDA zorgt voor meer openbare toiletten in Pijnacker-Nootdorp Pijnacker-Nootdorp krijgt meer openbaar toegankelijke toiletten. De gemeenteraad stemde vanavond in met een initiatiefvoorstel van het CDA met mede-indieners Eerlijk Alternatief, Progressief Pijnacker-Nootdorp en CU-SGP, Dit moet leiden tot voldoende (rolsoel-) toegankelijke openbare toiletten. Tot nu toe heeft slechts een beperkt aantal winkeliers, horecaondernemers en instellingen hun toilet openbaar beschikbaar gesteld en aangemeld bij de HogeNood-app. De dichtheid en bekendheid van locaties van een openbare- of openbaar toegankelijk toilet laat te wensen over. In een gastvrij Pijnacker-Nootdorp moet en kan dat beter. Met dit besluit geeft de gemeenteraad aan dat in en rond de centra van Pijnacker-Nootdorp de afstand tussen openbare en openbaar toegankelijke toiletten maximaal 500 meter mag zijn, met tenminste één openbare toiletvoorziening in elk winkelcentrum. Het college is gevraagd die norm te halen door te overleggen met de horeca, winkels, supermarkten, dienstverlenende bedrijven, beheerders van parkeergarages en bibliotheken en hen te stimuleren en aan te moedigen om toiletten open te stellen. Ook is gevraagd na te gaan of er belemmeringen zijn voor bedrijven en instellingen om hun toilet openbaar beschikbaar te stellen en zo ja, op welke wijze eventuele belemmeringen kunnen worden weggenomen en/of bedrijven en instellingen kunnen worden gefaciliteerd. Als uit deze inventarisatie blijkt dat de norm dan nog niet is gehaald, dat dan de openbaar toegankelijke toiletten worden aangevuld met voor iedereen toegankelijke openbare toiletten. Naast beschikbaarheid is bekendheid van de openbare toiletvoorzieningen essentieel. Daarom is het college gevraagd aan te geven op welke wijze bekendheid aan deze openbare toiletvoorzieningen kan worden gegeven. Denkbaar is deze locaties aan te laten sluiten bij de HogeNood-app en vindbaar te maken onder andere door eenduidige bewegwijzering. Het college moet vóór de behandeling van de begroting 2020 de raad informeren over de uitvoering van het besluit en de eventueel daarmee samenhangende kosten. Anne Volkers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.