Nieuws van politieke partijen in Renkum inzichtelijk

458 documenten

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

Financiële keuzes overstijgen partijvisie en nopen tot brede samenwerking | Renkum

GroenLinks GroenLinks CDA Renkum 03-09-2020 00:00

Gemeente Renkum staat er financieel niet goed voor. Het kabinet knijpt gemeentes af, waardoor er steeds minder ruimte is om invulling te geven aan lokaal beleid op basis van je eigen politieke visie. De moeilijke keuzes waar we voor staan, kunnen we beter met de hele raad maken. Dit overstijgt politieke verschillen, omdat we allemaal een toekomstbestendig, zelfstandig Renkum willen. Fractievoorzitter Eveline Vink nodigt alle fractievoorzitters uit om hierover het gesprek aan te gaan.

Vandaag heeft de fractie van GroenLinks, in reactie op de open brief van drie fracties, een uitnodiging verstuurd voor twee openbare gesprekken onder leiding van een onafhankelijk voorzitter.

"De financiële realiteit is dat we hoogstwaarschijnlijk opnieuw voor een bezuinigingsopgave staan, als we een sluitende begroting willen indienen en een ondertoezichtstelling door de Provincie voorkomen. Het gebrek aan financiële middelen zorgt ervoor dat de ruimte om lokaal beleid te maken op basis van een politieke visie steeds kleiner wordt.

Ons inziens vraagt de huidige situatie om een aanpak waarin wij als volledige raad samen de moeilijke beslissingen nemen die Renkum toekomstbestendig maken als zelfstandige gemeente. Wij hebben het vertrouwen dat alle fracties daarin verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen.

Wij willen daarom met alle fracties samen in gesprek hierover.  De vraag die GB, CDA en PRD stellen in de open brief past en hoort ook binnen dat gesprek. Zou Renkum wel of niet toe kunnen met een college van minder dan 4 fte? Op welke wijze zou de vervanging van de vertrekkende wethouder moeten worden geregeld?"

 

Omdat er op dit moment gewerkt wordt aan de begroting voor 2021, zullen de gesprekken op korte termijn plaatsvinden.

 

De Regionale Energiestrategie (RES) regio Arnhem-Nijmegen

D66 D66 Renkum 05-07-2020 11:55

Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). We gaan met elkaar de CO2-uitstoot sterk verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Waar is ruimte en hoeveel? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes. Het Nationaal Programma RES ondersteunt de regio’s bij het maken van de RES.

Nederland is dus opgedeeld in 30 regio’s. Gemeente Renkum maakt onderdeel uit van de RES-regio Arnhem-Nijmegen. Iedere regio heeft een bepaalde minimum energieopbrengst opgelegd gekregen. Op welke wijze die energieopbrengst wordt gerealiseerd, ofwel door middel van warmte (zoals bijvoorbeeld zonnevelden) ofwel windenergie (zoals bijvoorbeeld windparken) kunnen de regio’s zelf bepalen.

Het afgelopen jaar is in onze regio gekeken op welke plaatsen (in de RES “zoekgebieden” geheten) in de openbare ruimte mogelijkheden zijn voor warmte- of windprojecten. Dat alles resulteert nu in het voorliggende voorlopig conceptbod RES regio Arnhem-Nijmegen. Op de site www.regionale-energiestrategie.nl of www.klimaatakkoord.nl is verder van alles te lezen over de RES.

Op dinsdag 30 juni heeft in een Raadsontmoeting van de gemeente Renkum de wethouder een toelichting gegeven op het voorlopige concept bod en daarbij het verdere traject toegelicht. Dat betekent dat in de periode 30 juni tot 14 juli iedereen bedenkingen of zienswijze kan indienen. Dat gebeurt niet enkel in de gemeente Renkum, maar in alle gemeenten binnen onze regio. Dit leidt vervolgens tot een besluit van het college van B&W van Renkum op 15 september 2020. Het voorlopig bod van onze regio moet op 1 oktober 2020 zijn ingediend bij  het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het PBL gaat vervolgens het voorlopig bod doorrekenen en bepalen of de in het bod genoemde minimum hoeveelheid opgewekte energie ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

De fractie van D66 Renkum heeft inmiddels gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Deze zienswijze is hier te lezen.

Een paar belangrijke zaken uit die zienswijze zijn:

Parenco/Smurfit/Kappa heeft, gelet op de aldaar opgewekte warmte, een belangrijke plaats gekregen om de regio van (rest)warmte te voorzien. Echter de voordelen lijken nu enkel toe te komen aan de regio Food Valley, zodat de regio Arnhem-Nijmegen (en natuurlijk vooral de gemeente Renkum) hier op geen enkele wijze van profiteert. D66 is van mening dat de gemeente Renkum niet enkel de lasten van deze onderneming moet dragen, maar dat ook de lusten ten goede van onze gemeente moeten komen; Inwoners van Wolfheze maken zich bezorgd over het geplande (grote) zoekgebied ten noorden van de spoorlijn, te weten de reijerskamp. Weliswaar kan slechts maximaal 10% van een zoekgebied worden vol gezet met bijvoorbeeld zonnepanelen, maar dan nog heeft dit impact op dit gebied; In de RES gaat de aandacht met name uit naar energieopwekking door zonne-energie en windenergie. D66 Renkum vraagt ook hier weer aandacht voor het ontwikkelen van een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel. Weliswaar telt energie opgewekt door waterkracht niet mee bij de beoordeling van het bod RES, maar natuurlijk levert een dergelijke waterkrachtcentrale een waardevolle bijdrage aan onze plannen voor een Renkum klimaatneutraal 2040. Daarom is de fractie van D66 ook blij met een nieuwe haalbaarheidsstudie om te bezien of een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel kansrijk is. In ieder geval is dit zeker als kansrijk beoordeeld in het Gelders Energie Akkoord (GEA). In de RES staan ook nog mogelijkheden van biomassa opgenomen. Gelet op het recente rapport van de Sociaal Economische Raad (SER) over biomassa en de discussie in de maatschappij en wetenschap over de toegevoegde waarde van biomassa, acht D66 het niet zinvol om in het bod RES ook energie opwek door middel van biomassa een plek te geven.

Het dossier RES heeft natuurlijk ook direct te maken met een ander relevant dossier binnen de gemeente Renkum, te weten de “Visie grootschalige opwek”. De gemeenteraad heeft aan het college verzocht om met een beleidskader te komen waarin regels zijn gesteld over de wijze hoe wij in onze gemeente willen omgaan met bijvoorbeeld een zonneveld. Waar mag een zonneveld wel komen en waar vooral niet. War mogen eventueel windmolens geplaatst worden? Deze discussie is natuurlijk heel actueel gelet op de vraag of er bij Quadenoord een zonneveld mag komen. Tot op heden staat de Provincie Gelderland niet toe dat daar een zonneveld wordt geplaatst, met name door het feit dat er aldaar sprake is van een gebied dat valt onder Natura2000 en het Gelders Natuur Netwerk (GNN). In het najaar verwacht de gemeenteraad de desbetreffende nota van het college te ontvangen om daar verder over te discussieren. Alle inwoners van onze gemeente kunnen ondertussen hierover wel meedenken en meespreken: in de periode juni-september gaat het college in gesprek met de inwoners. Dit actieve participatietraject, gecombineerd met de mogelijkheden om commentaar te geven op de Omgevingsvisie in het kader van de Omgevingswet, is terug te vinden op de website van de gemeente Renkum.

Voor een nadere toelichting over het dossier RES kunt u terecht bij D66-raadslid Peter Kraak.

 

 

Toekomstperspectief voor iedereen

D66 D66 GroenLinks Renkum 05-07-2020 11:22

Vlak voor het zomerreces vind jaarlijks een speciale gemeenteraadsvergadering plaats. Deze vergadering staat namelijk geheel in het teken van de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota. Het is elk jaar een belangrijke vergadering, omdat de raad praat over de beleidsvoornemens van het college en er dus gesproken kan worden over de visie die elke fractie daarbij heeft op de wijze waarheen de gemeente zich moet bewegen op alle beleidsterreinen. Dit jaar stond dat perspectief op de toekomst extra in het spotlicht, omdat de gemeente er financieel niet goed voorstaat. Samen met diverse andere partijen diende D66 Renkum mede daarom de Motie ‘Onhoudbaar’ in. Deze motie is hier te lezen. Ook diende D66 een motie “Toekomstperspectief voor iedereen” in die behalve door de fractie van Groen Links niet werd gesteund in de raad en daarom werd ingetrokken. Deze motie is hier te lezen.

Het algemene standpunt van D66 Renkum ten aanzien van de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota werd tijdens de vergadering door onze fractievoorzitter Danielle Bondt als volgt verwoord:

Voorzitter,

De Voorjaarsnota geeft ons een overzicht van voortgang, bijstellingen en ombuigingen en de realisatie daarvan. Al jaren is er de constante zorg dat de taakstellingen achterlopen door gebrek aan capaciteit in de organisatie en met name taakstellingen in het Sociaal Domein, zoals Maatwerkvoorzieningen WMO en activerend werk, wat een negatief effect op de begroting heeft. Ook de kosten van de Connectie blijven meer dan begroot toenemen. Welke win-win situatie geeft dit ons nog? Dan komt daar ook nog eens de Corona-crisis bovenop met veel nog onvoorziene gevolgen. D66 ziet dat de organisatie en het college doet wat mogelijk is en we hebben naast grote zorgen ook een groot respect voor hoe u als College en organisatie in deze crisistijd gehandeld heeft en alle zeilen moest bijzetten om de inwoners, bedrijven en instellingen te ondersteunen.

Perspectief betekent een vergezicht. Bij de Perspectiefnota wordt aan ons als raad gevraagd hoe wij daar vanuit ons perspectief tegenaan kijken. Bij deze nota is voor D66 het woord perspectief verbonden met een werkwoord. ‘Perspectief bieden’ of ‘hoop bieden’ aan onze inwoners; daar richt de bijdrage met later een motie van D66 zich op. Wij willen niet meegaan met sombere verhalen, negativiteit, vingertje heffen, vliegen afvangen of schoppen tegen van alles en iedereen. En vooral niet polariseren; dat is altijd heel makkelijk alles en iedereen de schuld geven, maar niet kijken naar je eigen aandeel. Steken we ons dan na al deze doemscenarioberichten ons hoofd in het zand? Hebben we oogkleppen op? Nee voorzitter, maar voor ons is wel de grens bereikt. Positiviteit, lichtpuntjes zien zorgt echter eerder voor een spiraal naar boven; negativiteit versterkt de neergang.

Het huishoudboekje op orde, dat wordt van iedereen gevraagd. Van elke zelfstandige volwassene wordt verwacht dat hij/zij continu vaststelt wat er voor hem/haar financieel nog wel of wat er niet meer kan. Mensen bouwen verwachtingen op vanuit een basis die voor hen vertrouwd is. Men weet wat er aan geld binnenkomt en kan op basis daarvan beredeneerd bepalen waar het aan uitgegeven kan worden. In veel gevallen is het niet de vraag waar het aan uitgegeven KAN worden maar waaraan het uitgegeven MOET worden. Dat zijn de vaste lasten om simpelweg het hoofd boven water te kunnen houden. De eerste levensbehoeften. Blijft er nog wat over, dan kan bekeken worden of er nog andere zaken zijn die gefinancierd moeten worden. Dat zijn in eerste instantie investeringen zoals onderhoud van materiele zaken, het zorgen voor het persoonlijk welzijn en het creëren van een buffer voor onvoorziene situaties in de toekomst. Ten slotte als een sluitpost kan er nog geld gaan naar de luxezaken die niet echt nodig zijn. Maar misschien heel vaak zelfs helemaal niet …

Als er om wat voor reden dan ook bezuinigd moet worden dan wordt er in omgekeerde volgorde gekeken naar datzelfde huishoudboekje: eerste de luxe eraf, vervolgens kijken welke investeringen niet nodig zijn of minder zouden kunnen en ten slotte moeten zelfs de vaste lasten tegen het licht worden gehouden. En bij die vaste lasten stopt uiteindelijk ergens de rit. Die vaste lasten kunnen namelijk niet oneindig worden teruggeschroefd; er is een ondergrens. Die ondergrens is gevonden als oprecht alles proberen alleen nog maar kan leiden naar een uitholling van de primaire levensbehoeften. Zeker als er kwetsbare personen zoals kinderen of ouderen in het spel zijn.

Een gemeente volgt hetzelfde patroon: ook een gemeente heeft zo’n financiële ondergrens. Het punt waarop de uitholling van onze samenleving begint als er nog verder wordt gezocht naar bezuinigingen in het gemeentelijke huishoudboekje. En hoewel veel inwoners een manier vinden om toch het hoofd boven water te houden zijn de kwetsbare groepen in onze samenleving direct het grootste slachtoffer als die uitholling gaat plaatsvinden.

D66 wil dat het gemeentelijke huishoudboekje op orde is. Dat betekent zuinig zijn, controleren of de werkprocessen op orde zijn en efficiënt en doelmatig zijn. Maar … niet verder afbreken van de basisvoorzieningen, niet zorgen dat subsidies en ondersteuning wordt teruggedraaid, de serviceverlening minder wordt, een zwembad moet sluiten, de Airborne kan fluiten naar subsidie, de bibliotheek misschien nog meer moet bezuinigen en wegen en groen verloederen, een speelplaats alleen kapotte toestellen heeft.

Betekent dit alles dat wij niet kritisch zijn op wat het college doet en voorstelt? Ja zeker wel! Wij steunen het college in deze ingeslagen weg bij de Perspectiefnota, maar vragen wel om kritisch te kijken naar vooral de taakstelling in het Sociaal Domein en van de organisatie om nu eens een stijgende lijn naar boven te maken. Verder vragen wij ons tijdig in september een Plan B te geven om toch die begroting rond te krijgen, zodat we niet de Provincie over de vloer krijgen. Misschien moeten wij wel ons lidmaatschap met de VNG opzeggen. Dat scheelt weer €40.000, want wat hebben ze nu voor ons betekent? Wij hebben het idee dat ze weinig oog hebben voor kleine gemeenten en er is te weinig bereikt de afgelopen jaren. Ze zijn tekort geschoten, dus wat ons betreft is dit een discussiepunt. We willen dat u zorgt voor een goede sturing op Jeugdzorg. 

Als het aan D66 ligt mag bijvoorbeeld de OZB meer stijgen; dat scheelt tonnen. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld dus niet een wegbezuiniging van de Airborne en Kunst en Cultuur. Dat is het hart van Renkum! Dat maakt Renkum tot wat de gemeente is. Bovendien zit aan de Airborne een verdienmodel vast wat betreft het trekken van recreanten en toeristen. Voorzitter, mijn moeder heeft de bombardementen van Rotterdam meegemaakt en liet mij als kind het beeld van Zadkine ervaren. Zadkine maakte voor Rotterdam een beeld zonder hart. Dat was Rotterdam na de oorlog. Renkum is voor mij, voor D66, een gemeente met een hart dat Airborne heet. Dat hart moet niet te vet worden, want dat zorgt alleen maar voor ziekten. Maar dat hart moet je wel koesteren en onderhouden en van genoeg zuurstof voorzien. Anders gaat het helemaal mis en dat is dan niet meer te herstellen. Voorzitter, ook uit het hart gegrepen is de brandbrief van de kunstenaars en inwoners werkend in de Kunst- en cultuursector. Kunst zorgt er, net als sport, voor dat onze hersenen zuurstof en energie krijgen en wij een uitlaatklep hebben en ons op kunnen laden in een ellendige periode. Bovendien is in de Kadernota Sociaal Domein opgenomen dat kunst en cultuur bijdragen aan ontmoetingen en eenzaamheid tegengaan.

Onderwijs en kinderopvang staan bij D66 Renkum hoog op de politieke agenda. De Coronacrisis heeft aangetoond dat het onderwijs en de opvang in staat zijn gebleken snel en voortvarend te schakelen. Daarnaast is tijdens de crisis voor ouders en verzorgers nog maar weer eens gebleken welke ontzettend belangrijke rol onderwijs en kinderopvang spelen in de levens van kinderen, maar ook in de levens van werkende ouders. D66 wil dat de gemeente zich actiever gaat inzetten voor het creëren van Integrale Kindcentra (IKC). Ook kan er via de IKC’s beter een goede koppeling worden gemaakt met de gemeentelijke jeugdzorg. Hierbij moet de gemeente nadrukkelijk haar regierol pakken.

Wij vragen beter toezicht en controle in het Sociaal Domein op wetmatigheid en doelmatigheid. Hebben wij die zorgcowboys nou teruggedrongen? Wordt er nu echt alleen betaald voor geleverde zorg? Is er gekeken of die zorg ook beantwoord aan de gestelde kwaliteit? We krijgen straks een enorme toeloop op de bijstand. We kunnen beter controleren of iedereen ook recht op die bijstand heeft en niet bijklust. Maar wij snappen ook dat die bijstand minimaal is en mensen deprimeert en voor een uitzichtloze situatie zorgt. Ook hebben wij zorgen over de jongeren die nu veel moeite hebben om aan de slag te gaan. Daar moeten wij ook op inzetten, door ze onder andere leerwerktrajecten te bieden. 

Voorzitter, ik had het eerder over tegen alles aanschoppen, vingertje omhoog maar ook je verharden, polariseren. Wij zitten met z’n allen, zowel coalitie als oppositie in één raad. We hebben nu allen te maken met het feit dat deze gemeente, onze gemeente, zeer lastige financiële keuzes moet maken. Dat wordt een lastig proces, zeker indien ieder raadslid of iedere fractie iets anders wil. D66 vindt dat het nu niet het moment is om hierover de strijd met elkaar aan te gaan. De afgelopen – en nog komende – Covid19-periode laat zien dat wij elkaar hard nodig hebben. We hopen dat deze veranderende tijd een duw kan zijn om eensgezind samen te werken. Samenwerken en dus niet het vliegen afvangen en polariseren. Ik stel mij dan ook voor dat wij de komende periode – vanaf nu tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 – als raad die samenwerking zoeken met als doel: trachten gezamenlijk het maximale te doen om ervoor zorg te dragen dat de dienstverlening aan onze inwoners niet beneden het acceptabele niveau daalt.

Algemene Beschouwingen

PvdA PvdA VVD D66 Renkum 26-06-2020 06:11

Tijdens de algemene beschouwingen in de raadsvergadering van 24 juni 2020 was dit de bijdrage van onze fractievoorzitter Tom Erkens.

Het perspectief van de perspectiefnota

Voorzitter, in de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota geeft u een heldere analyse van de oorzaken van onze huidige financiële problemen:

Ontvangsten en uitgaven pakken anders uit dan begroot en niet alle taakstellingen zijn haalbaar. De coronacrisis heeft forse gevolgen voor de begroting. We krijgen er taken bij vanuit den Haag zonder voldoende financiering en last but not least de meicirculaire pakt rampzalig uit voor onze gemeente o.a. waar het gaat om financiering van zorguitgaven.

In onze bijdrage bij de behandeling van de perspectiefnota vorig jaar gaven wij aan dat we het te vroeg vonden om de confrontatie aan te gaan met de toezichthouder. Het lukte uiteindelijk een sluitende begroting aan de toezichthouder voor te leggen. Een begroting met 6 miljoen euro bezuinigingen, met forse, veelal pijnlijke gevolgen voor de fysieke en sociale infrastructuur van onze gemeente en met forse maatregelen om de basis op orde te krijgen.

We zijn een jaar verder en het lijkt erop alsof we vanmiddag op herhaling zijn. De impact van de bezuinigingen wordt merkbaar en voelbaar en het wordt nog een hele toer om de gemaakte afspraken te realiseren. Ook is duidelijk igeworden dat de forse inspanningen die we tot nu toe hebben geleverd onvoldoende zijn, vooral  omdat ‘Den Haag’ geen prioriteit geeft aan het oplossen van de financiële problemen van de gemeenten. We komen daarom terug op de uitspraak van vorig jaar. Nu geldt ‘Het is genoeg!’ De financiële problematiek waarin Renkum is terecht gekomen, is niet op te lossen met nieuwe bezuinigingen. Nieuwe bezuinigingen gaan opnieuw ten koste van onze Renkumse fysieke en sociale infrastructuur. Nieuwe bezuinigingen zullen de crisis versterken. Voor onze fractie onacceptabel. Juist in deze crisis is die infrastructuur belangrijk. Juist in deze crisis moeten inwoners en ondernemers kunnen rekenen op hun gemeente. Wij stemmen daarom in met uw voorstel over de Perspectiefnota. Pas op de plaats en vooral actie! Die actie voert u al en daar zijn we blij mee. Wij steunen u bij de actie stop lokale bezuinigingen. Met een motie willen we dat ook voor de buitenwacht duidelijk maken. Mede namens GL, GB, D66 en VVD dienen we daarom de motie ‘onhoudbaar’ in. Verder kunnen we niet gaan op dit moment, meer kunnen we niet doen. Maar het denken over wat zou moeten gebeuren als Plan A niet doorgaat gaat intussen wel door! Bij u ook, hopen we.

Door al die aandacht voor het geld dreigt de inhoud van de Perspectiefnota onder te sneeuwen. Dat is jammer, de inhoud verdient de nodige aandacht. Ook al omdat we moeten vrezen dat sommige voorstellen uit de Perspectiefnota waarschijnlijk niet of slechts met vertraging uitgevoerd kunnen worden vanwege onvoldoende financiële middelen of ontbrekende capaciteit. Dat werkt nadelig op het urgentiebesef. Er is nog steeds behoefte aan betaalbare woningen, de CO2 uitstoot is niet structureel lager geworden, we zijn volop bezig met het ontwikkelen van een energiestrategie en klimaatmaatregelen, we maken ons zorgen over de ontwikkelingen in het sociaal domein, we moeten verder met de omgevingsvisie en moeten ons uitspreken over regionale samenwerking. Zonder volledig te willen zijn daarom een aantal opmerkingen over die inhoud.

Ook zonder de coronacrisis neemt de armoede onder de lage inkomensgroepen de komende vijftien jaar sterk toe, met name onder kinderen. Daarvoor waarschuwen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau (CPB) in een grote studie naar manieren om de armoede te verminderen. In de Perspectiefnota komt dit probleem niet echt uit de verf. De teksten onder 1F minima en 1J inkomensvoorzieningen zijn erg summier en niet helder. U heeft ingestemd met de aanbesteding van een nieuwe Gelrepas, maar over de effecten hiervan geeft uw geen informatie. Graag een toelichting op deze aanbesteding en met name de gevolgen ervan voor de doelgroep. U geeft aan geen financiële gevolgen van Corona te verwachten voor de financiering van de voorzieningen voor de minima. Hoe zeker is dat? Is de tekst die nu in Perspectiefnota staat op blz. 15 inmiddels niet achterhaald? Ook daar graag een toelichting op. Vanochtend ontving de raad een reactie van het college naar aanleiding van de discussie over het teruggeven van de opdracht voor jongerenwerk door Lumens. Hebben we het goed begrepen dat de kaders van de kadernota concreet handen en voeten krijgen in een heldere opdrachtbeschrijving? Dat de raad de mogelijkheid krijgt (op hoofdlijnen) hierop te reageren? En dat dan pas bekeken wordt hoe de juridische constructie die recht doet aan een netwerkorganisatie daarop kan aansluiten? Waarbij hoofdaanemerschap en onderaannemerschap geen doel op zich zijn? En dat die organisatievorm door alle betrokken partners gedragen moet worden?

De raad neemt na de zomervakantie een besluit over regionale samenwerking. We zijn daar de afgelopen maanden met elkaar over in discussie geweest en u heeft ons daarover regelmatig geïnformeerd. Onze fractie loopt vanmiddag niet vooruit op de besluitvorming maar geeft u, of feitelijk de opstellers van het voorstel, mee duidelijker dan tot u toe is gebeurd helder te communiceren over de noodzaak, de voordelen en de nadelen van die samenwerking.

Tot zover voorzitter. Sterkte en succes in uw werk. We blijven hopen op betere tijden waarbij politiek niet alleen over de centen gaat.

Het bericht Algemene Beschouwingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

De Renkumse identiteit behouden | Renkum

GroenLinks GroenLinks D66 Renkum 26-06-2020 00:00

Renkum kan een sluitende begroting maken op basis van de huidige taken en inkomsten. Door nieuwe taken van het Rijk en verlaging van de Rijksbijdrage ontstaan de rode cijfers. De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om die rode cijfers te laten zien, in plaats van ze 'op te lossen' door extra bezuinigingen.

GroenLinks wil dat we tijd en geld kunnen blijven steken in de kernkwaliteiten van onze gemeente. Lees hier de bijdrage van fractievoorzitter Eveline Vink over de Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2020.  

"De kont tegen de krib, de hakken in het zand of ‘de Renkumse Weg’. Hoe je het ook noemt: wij hebben besloten aan te sturen op een niet-sluitende begroting. In deze Perspectiefnota is een waslijst PM-posten opgenomen voor wettelijke taken waarmee het Rijk ons opzadelt, zonder het benodigde budget. Meer bezuinigen kan niet meer. GroenLinks staat achter de actie #StopLokaleBezuinigingen die onze wethouder gestart is en we waarderen haar grote inzet. Binnen GroenLinks hebben wij dit signaal natuurlijk gedeeld met de Tweede Kamerfractie en met andere gemeenten. We steunen dan ook de motie Onhoudbaar. Laten we hopen dat er in Den Haag ook geluisterd wordt.

Binnen de beperkte financiële ruimte is het college goed bezig om zoveel mogelijk te bereiken. We zien dat het college steeds meer aan overheidsparticipatie doet: aansluiten op wat er van onderop komt.

En daarnaast toekomstgericht kijken naar de eigen taken en inhoudelijk en financieel naar de lange termijn kijken met de beheerplannen voor onder meer wegen, verkeer en groen. GroenLinks vindt dit een uitstekende aanpak.

 

Leefbaar inkomen

We zijn als land rijk genoeg om alle monden te voeden. Het is heel belangrijk dat de voedselbank goed ondersteund wordt, maar veel liever hadden we geen voedselbank. Het is niet nodig als we eerlijk delen. Als we dan in de Perspectiefnota lezen dat er gewerkt wordt aan de ‘beheersing van het bijstandsbestand’, dan begrijpen we daar niets van. Beter had er kunnen staan ‘We werken aan een leefbaar inkomen voor iedereen’. De noden van inwoners moet het uitgangspunt zijn. Graag horen we van het college op welke manier wij in Renkum werken aan een leefbaar inkomen voor iedereen.

Toekomstperspectief

Ik weet niet wie van jullie nog wel eens in bomen klimt, maar misschien weet je het nog wel: om de onderste tak te bereiken, heb je vaak eerst even een kontje nodig.

In de motie Toekomstperspectief beoogt D66 om startende sociale ondernemingen een kontje te geven. Er is nog een groep die een kontje kan gebruiken om weer op eigen benen te komen: deeltijdwerkers in de bijstand. De verwachting is dat er de komende jaren meer mensen afhankelijk worden van een uitkering en dat het dus een extra belangrijk thema wordt.

Een deeltijdbaan levert voor mensen normaal gesproken geen extra inkomsten op, maar het is wel een hele goede manier om door te groeien naar fulltime werk. Met een kleine stimulans ter hoogte van een vrijwilligersvergoeding is in Amsterdam de uitstroom uit de bijstand verdubbeld. Het lijkt ons de moeite waard om te kijken of dat hier ook kan.

 

Ruimte

Samen met inwoners kunnen we zoveel bereiken. De Omgevingsvisie gaat over de ruimte die we hebben. Hoe willen we die invullen? Dat gaat over landschap, wonen en werken. Maar ook over stikstof, dierenwelzijn, klimaat.

Hoe zorgen we dat er binnen de dorpen nog groen is, zonder dat we het buitengebied vol moeten bouwen? Hoe werken we aan de klimaattransitie, maar koesteren we ook ons landschap? Deze vragen moeten we met de Renkumse samenleving beantwoorden.

Samen met inwoners pakken we ook andere thema’s op. Visie grootschalige opwek, afvalverwerking, biodiversiteit en de energietransitie. De duurzame wijken bruisen, wat kunnen we trots zijn op zulke actieve en betrokken inwoners. Complimenten voor de manier waarop het college dit aanpakt: open en samen.

 

Regio

We moeten ook samenwerken over de grenzen van de gemeente heen. We zijn te klein en te kwetsbaar om alles zelf te doen, en met een regio samen is je stem veel luider. Net als we met veel gemeentes tegelijk aan Den Haag laten weten dat we meer geld nodig hebben, laten we met veel gemeentes in de regio weten dat er -bijvoorbeeld- een tunnel onder het spoor in Wolfheze nodig is. Over de vorm en de thema’s waarin we kiezen voor samenwerking in Arnhem-Nijmegen gaan we dit najaar nog een paar noten kraken.

Wij willen onze zelfstandigheid, onze eigenheid en identiteit niet opgeven. En juist samenwerking hebben we nodig om die zelfstandigheid te bewaren. En eigen beleid en budget voor onze kernkwaliteiten is er nodig om onze identiteit te bewaren.

 

Kernkwaliteiten Het college kiest ervoor om ondanks de financiële uitdagingen de identiteit van onze gemeente niet op te geven. Daar staat GroenLinks helemaal achter. Onze kernkwaliteiten landschap, airborne en kunst hebben meer nodig dan dat we ze benoemen. Het vergt aandacht en budget, om precies dat te blijven: een kwaliteit.  

Onze landgoederen, bossen, beken, sprengen, de stuwwal en uiterwaarden met alle flora en fauna geven Renkum zijn eigen, zeer zichtbare, identiteit en maken dit zo’n fijne plek om te wonen en te bezoeken. Het is niet voor niks dat het inwonerspanel GROEN noemt als belangrijkste antwoord op de vraag ‘Wat voor gemeente moet Renkum zijn’.   De pijn die iedereen voelt bij het afgelasten van de herdenkingen, de wandeltocht, de viering van vrijheid geeft ook aan hoezeer de airborne deel is van onze identiteit en dat geldt voor jong en oud.   En de betekenis van kunst en cultuur kan ik niet beter verwoorden dan het in de brandbrief stond: kunst voedt de geest en de ziel. Helpt ons met verwondering te blijven kijken. Geeft ons de mogelijkheid om uit de waan van de dag te treden. Is van onschatbare waarde.  

GroenLinks wil die investering in de kernkwaliteiten blijven doen om datgene te koesteren, dat Renkum Renkum maakt."

 

Geelkerkenkamp in Oosterbeek | Renkum

GroenLinks GroenLinks Renkum 21-06-2020 00:00

Inwoners staan recht tegenover elkaar in het dossier Geelkerkenkamp. Er lopen bezwaarprocedures, er is een petitie van omwonenden aan de gemeente aangeboden. Er wordt ons soms gevraagd 'Wat doet GroenLinks hieraan?' Raadslid Marlies de Groot licht toe wat de rol van de fractie in dit stadium is en op welke manier wij eraan werken om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.

Geelkerkenkamp Binnenkort wordt het bezwaar van omwonenden en 5 Dorpen in ‘t Groen de aarden wal bij de Geelkerkenkamp behandeld door de commissie voor bezwaar en beroep. De verhoging van het landschap heeft veel los gemaakt bij veel mensen, zij hebben een petitie ingediend tegen de wal en de geplaatste hekken en bezwaar ingesteld. Het gaat hier eigenlijk om de beslissing van het college om niet te handhaven: deze aarden wal mag blijven.

Als politiek is het nu, in dit stadium waarin de rechter zich gaat buigen over deze kwestie, niet goed om hierover uitspraken te doen, tenminste zo vinden we dat als GroenLinksfractie. We zien en horen de geluiden vanuit de Oosterbeekse samenleving, we stellen vragen als het nuttig is en volgen de ontwikkelingen op de voet.  

Draagvlak Welke rol hoort het bestuur (College) en de politiek (de Raad) van een gemeente hierin te hebben? Dit is een vraag waar op dit moment ook onze rekenkamercommssie zich over buigt. Bij vergunningsaanvragen voor bouwprojecten loopt het niet altijd even soepel. Dat een gemeente een initiatiefnemer altijd zou moeten faciliteren om een project van de grond te krijgen stuit op maatschappelijke weerstand. Ook in de aankomende Omgevingswet wordt dit onderkend en wordt gevraagd van een ontwikkelaar om aan te tonen dat er onderzoek is gedaan naar draagvlak.  

Gelijk speelveld Wij als GroenLinks zijn een voorstander van een gelijk speelveld; zowel initiatiefnemer als belanghebbenden worden door het gemeentelijk bestuur zoveel mogelijk gelijk behandeld. Een initiatiefnemer moet ook laten zien dat belanghebbenden geïnformeerd zijn, hun bezwaren hebben kunnen uiten en dat daarop gereageerd is. De gemeente heeft hier wat ons betreft een rol als regisseur en toezichthouder op het proces.

 

Ombudspersoon Maar we weten ook dat niet iedereen zo is dat hij of zij gelijk klaar staat (of klaar kan staan) met zijn inzichten en zijn mening. Soms blijkt pas achteraf dat iemand in het proces niet goed mee heeft kunnen doen en wel de negatieve gevolgen van iets ondervindt. Zonder dat diegene dan een juridische weg moet bewandelen, zou het fijn zijn als je ergens je verhaal kan doen. We hebben afgesproken dat onze gemeente een ombudspersoon krijgt. Iemand (of een onafhankelijke instantie) waar je je als inwoner toe kan wenden, en waar wij als politiek, als bestuur en als ambtenaren van kunnen leren.

Stop Lokale Bezuinigingen

PvdA PvdA Renkum 18-06-2020 09:00

Waarschijnlijk heeft u hier de laatste dagen al één en ander over gehoord of gelezen.

Afgelopen jaar heeft de gemeente Renkum noodzakelijke en zeer pijnlijke bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. We zien een uitholling van belangrijke voorzieningen. Een verdere teruggang is onacceptabel. De rijksoverheid geeft kleinere gemeenten steeds minder geld om steeds meer taken uit te voeren. Renkum is genoeg uitgeperst. Wij zien o.a. dat onze inwoners steeds meer vereenzamen omdat ontmoetingsplekken steeds minder open zijn of zelfs sluiten omdat deze worden wegbezuinigd.

Het Renkumse college met o.a. PvdA-wethouder Marinka Mulder heeft de website: www.stoplokalebezuinigingen.nl opgezet. Al na korte tijd constateren we dat Renkum niet alleen staat! Veel gemeenten zijn al aangesloten en ondernemen actie richting de rijksoverheid.

Bij de behandeling van de Perspectiefnota, op woensdag 24 juni, komt de fractie van de Partij van de Arbeid met een motie waarmee wij het college een hart onder de riem steken. Waarmee we laten zien dat we achter en naast ze staan. Meerdere partijen uit zowel coalitie als oppositie hebben al aangegeven deze motie te steunen en hem mede indienen. De pers geeft veel aandacht aan het initiatief van Marinka Mulder. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze artikelen: Klik voor het artikel in De Gelderlander

Klik voor het artikel van Omroep Gelderland

Klik voor het artikel van Binnenlands Bestuur

Kijk op www.stoplokalenbezuinigingen.nl wat u kunt doen. Daarnaast helpt het als u op sociale media berichten over dit onderwerp deelt of een like geeft. Hoe meer mensen in Den Haag worden wakker geschud, hoe beter. Gebruik daarbij de hashtag: #StopLokaleBezuinigingen

Het bericht Stop Lokale Bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

Alweer bezuinigen? GroenLinks zegt Nee | Renkum

GroenLinks GroenLinks Renkum 16-06-2020 00:00

Vorig jaar hebben we bijna 6 miljoen bezuinigd op de gemeentebegroting van 80 miljoen. De raadzaal zat vol inwoners die pleitten voor het behoud van de bibliotheek, het zwembad, de natuureducatie, een dorpshuis. Zo goed als lukte, gaven we daar aan gehoor. Wat is een dorp nog als alle voorzieningen verdwijnen? Een buitenwijk van de dichtstbijgelegen stad? Dat willen we niet.

De landelijke regering stelt Renkum opnieuw voor een bezuinigingsopgave. Want weer draagt het Rijk taken over aan de lokale overheden. En weer stelt zij daar onvoldoende budget tegenover. Al jaren pleit GroenLinks ervoor gemeenten meer geld te geven om aan haar overgedragen taken goed uit te voeren. In plaats daarvan leggen we geld bij vanuit de reserves, maar de bodem van de spaarpot komt in zicht. En binnenkort wordt het gemeentefonds - het budget van het Rijk voor gemeentes - herverdeeld, zeer ten nadele van kleine en middelgrote gemeentes. Meer oog vanuit het Rijk voor de meerwaarde van gemeentes, van lokale oplossingen, dichtbij de inwoners, is op zijn plaats.

 

GroenLinks ziet dat er op den duur geen ruimte over blijft voor de dingen die onze gemeente uniek maken. Het gaat ten koste van voorzieningen die ons aan het hart gaan: de bibliotheek, de zwembaden, natuureducatie, dorpshuizen, klompenpaden, sportparken, speeltuinen. GroenLinks wil dat de gemeente haar identiteit behoudt. Zonder geld voor klimaatbeleid, landschapsbeheer, sociaal minimabeleid, aanpak van laaggeletterdheid, ondersteuning van inwonersinitiatieven en nog veel meer, wordt de gemeente uiteindelijk een uitvoeringsbureau van rechts landelijk beleid.

 

Wat kunnen we doen? GroenLinks zegt ‘Nee’ tegen dit vooruitzicht. Renkum laat het kabinet weten dat we niet opnieuw door deze hoepel springen. We roepen alle andere gemeentes die in dezelfde positie zitten op om hetzelfde te doen. En niet alleen gemeentes, ook inwoners en maatschappelijke partners kunnen zich laten horen. Ons college heeft de actie #StopLokaleBezuinigingen op poten gezet als oproep aan de Tweede Kamer. Doe mee en laat je horen! Stuur een brief of bericht aan de minister, gebruik de hashtag, en meld je gemeente of organisatie aan op de website.

 

Omgevingsvisie: laat nu je stem horen | Renkum

GroenLinks GroenLinks Renkum 12-06-2020 00:00

Gemeente Renkum bereidt zich voor op de Omgevingswet. Wat vind jij belangrijk voor onze leefomgeving, binnen en buiten de dorpen? Laat nu je stem horen! Commissielid Maryse Kusse legt uit hoe Renkum een Omgevingsvisie maakt en waarom het belangrijk is om nu jouw mening te geven.

De leefomgeving centraal

Nederland kent talloze wetten en regels op het gebied van de leefomgeving: bouwen, verkeer, wonen, erfgoed, milieu, natuur en water. Een ingewikkeld geheel waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Daarom komt er in 2022 de Omgevingswet: één wet die alle wetten op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Van een wirwar aan regels gaan we naar een inzichtelijk en voorspelbaar stelsel dat eenvoudig is in gebruik, de leefomgeving centraal staat, er ruimte is voor maatwerk en er snellere en betere besluitvorming kan plaatsvinden over projecten in onze fysieke leefomgeving. Waar mogelijk komt er meer ruimte voor initiatief en procedures worden korter. Alle digitale informatie is straks op één plek te vinden.  

Maryse Kusse: "De Omgevingswet richt zich ook op meer duurzaamheid en gezondheid, meer maatwerk en het beter betrekken van de samenleving bij ruimtelijke plannen."

 

Samen met inwoners Bij de Omgevingswet horen nieuwe ‘instrumenten’, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan en het programma. De gemeente Renkum wil samen met haar inwoners komen tot één omgevingsvisie voor haar grondgebied. Dit is een toekomstvisie voor onze leefomgeving. Het is geen optelsom van bestaand beleid maar een samenhangende visie over alle terreinen van de ruimtelijke leefomgeving. De inbreng van inwoners is daarbij van cruciaal belang. Immers, inwoners, bedrijven en organisaties maken Renkum.  

Maryse Kusse: "Het is belangrijk dat iedereen kan meedenken over de Omgevingsvisie."

 

Er is de afgelopen maanden gewerkt aan een Plan van Aanpak waarbij ook inwoners van de gemeente Renkum op allerlei manieren betrokken zijn geweest o.a. door straatinterviews en vergaderingen met diverse doelgroepen, burgerinitiatieven en dorpsplatforms. Vanaf nu start het participatieproces voor de omgevingsvisie in onze gemeente. Zo heb je mogelijk via Renkum Spreekt de online enquête ontvangen, waarbij je door het invullen van de vragenlijst kunt laten weten wat je belangrijk vindt in onze gemeente en welke ideeën u heeft voor onze toekomst. Nog niet aangemeld bij Renkum Spreekt? Dat kan alsnog! Ga naar www.renkumspreekt.nl.

 

Dit is het moment om je stem te laten horen.  

 

Laat je nu horen Wat vind jij belangrijk? Natuur, landschap, klimaat en milieu bijvoorbeeld. Vul de enquete in! De komende maanden zijn nog meer laagdrempelige projecten waaraan iedereen kan deelnemen. Houd onze sociale media in de gaten.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.