Nieuws van D66 in Renkum inzichtelijk

71 documenten

De Regionale Energiestrategie (RES) regio Arnhem-Nijmegen

D66 D66 Renkum 05-07-2020 11:55

Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). We gaan met elkaar de CO2-uitstoot sterk verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Waar is ruimte en hoeveel? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes. Het Nationaal Programma RES ondersteunt de regio’s bij het maken van de RES.

Nederland is dus opgedeeld in 30 regio’s. Gemeente Renkum maakt onderdeel uit van de RES-regio Arnhem-Nijmegen. Iedere regio heeft een bepaalde minimum energieopbrengst opgelegd gekregen. Op welke wijze die energieopbrengst wordt gerealiseerd, ofwel door middel van warmte (zoals bijvoorbeeld zonnevelden) ofwel windenergie (zoals bijvoorbeeld windparken) kunnen de regio’s zelf bepalen.

Het afgelopen jaar is in onze regio gekeken op welke plaatsen (in de RES “zoekgebieden” geheten) in de openbare ruimte mogelijkheden zijn voor warmte- of windprojecten. Dat alles resulteert nu in het voorliggende voorlopig conceptbod RES regio Arnhem-Nijmegen. Op de site www.regionale-energiestrategie.nl of www.klimaatakkoord.nl is verder van alles te lezen over de RES.

Op dinsdag 30 juni heeft in een Raadsontmoeting van de gemeente Renkum de wethouder een toelichting gegeven op het voorlopige concept bod en daarbij het verdere traject toegelicht. Dat betekent dat in de periode 30 juni tot 14 juli iedereen bedenkingen of zienswijze kan indienen. Dat gebeurt niet enkel in de gemeente Renkum, maar in alle gemeenten binnen onze regio. Dit leidt vervolgens tot een besluit van het college van B&W van Renkum op 15 september 2020. Het voorlopig bod van onze regio moet op 1 oktober 2020 zijn ingediend bij  het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het PBL gaat vervolgens het voorlopig bod doorrekenen en bepalen of de in het bod genoemde minimum hoeveelheid opgewekte energie ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

De fractie van D66 Renkum heeft inmiddels gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Deze zienswijze is hier te lezen.

Een paar belangrijke zaken uit die zienswijze zijn:

Parenco/Smurfit/Kappa heeft, gelet op de aldaar opgewekte warmte, een belangrijke plaats gekregen om de regio van (rest)warmte te voorzien. Echter de voordelen lijken nu enkel toe te komen aan de regio Food Valley, zodat de regio Arnhem-Nijmegen (en natuurlijk vooral de gemeente Renkum) hier op geen enkele wijze van profiteert. D66 is van mening dat de gemeente Renkum niet enkel de lasten van deze onderneming moet dragen, maar dat ook de lusten ten goede van onze gemeente moeten komen; Inwoners van Wolfheze maken zich bezorgd over het geplande (grote) zoekgebied ten noorden van de spoorlijn, te weten de reijerskamp. Weliswaar kan slechts maximaal 10% van een zoekgebied worden vol gezet met bijvoorbeeld zonnepanelen, maar dan nog heeft dit impact op dit gebied; In de RES gaat de aandacht met name uit naar energieopwekking door zonne-energie en windenergie. D66 Renkum vraagt ook hier weer aandacht voor het ontwikkelen van een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel. Weliswaar telt energie opgewekt door waterkracht niet mee bij de beoordeling van het bod RES, maar natuurlijk levert een dergelijke waterkrachtcentrale een waardevolle bijdrage aan onze plannen voor een Renkum klimaatneutraal 2040. Daarom is de fractie van D66 ook blij met een nieuwe haalbaarheidsstudie om te bezien of een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel kansrijk is. In ieder geval is dit zeker als kansrijk beoordeeld in het Gelders Energie Akkoord (GEA). In de RES staan ook nog mogelijkheden van biomassa opgenomen. Gelet op het recente rapport van de Sociaal Economische Raad (SER) over biomassa en de discussie in de maatschappij en wetenschap over de toegevoegde waarde van biomassa, acht D66 het niet zinvol om in het bod RES ook energie opwek door middel van biomassa een plek te geven.

Het dossier RES heeft natuurlijk ook direct te maken met een ander relevant dossier binnen de gemeente Renkum, te weten de “Visie grootschalige opwek”. De gemeenteraad heeft aan het college verzocht om met een beleidskader te komen waarin regels zijn gesteld over de wijze hoe wij in onze gemeente willen omgaan met bijvoorbeeld een zonneveld. Waar mag een zonneveld wel komen en waar vooral niet. War mogen eventueel windmolens geplaatst worden? Deze discussie is natuurlijk heel actueel gelet op de vraag of er bij Quadenoord een zonneveld mag komen. Tot op heden staat de Provincie Gelderland niet toe dat daar een zonneveld wordt geplaatst, met name door het feit dat er aldaar sprake is van een gebied dat valt onder Natura2000 en het Gelders Natuur Netwerk (GNN). In het najaar verwacht de gemeenteraad de desbetreffende nota van het college te ontvangen om daar verder over te discussieren. Alle inwoners van onze gemeente kunnen ondertussen hierover wel meedenken en meespreken: in de periode juni-september gaat het college in gesprek met de inwoners. Dit actieve participatietraject, gecombineerd met de mogelijkheden om commentaar te geven op de Omgevingsvisie in het kader van de Omgevingswet, is terug te vinden op de website van de gemeente Renkum.

Voor een nadere toelichting over het dossier RES kunt u terecht bij D66-raadslid Peter Kraak.

 

 

Toekomstperspectief voor iedereen

D66 D66 GroenLinks Renkum 05-07-2020 11:22

Vlak voor het zomerreces vind jaarlijks een speciale gemeenteraadsvergadering plaats. Deze vergadering staat namelijk geheel in het teken van de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota. Het is elk jaar een belangrijke vergadering, omdat de raad praat over de beleidsvoornemens van het college en er dus gesproken kan worden over de visie die elke fractie daarbij heeft op de wijze waarheen de gemeente zich moet bewegen op alle beleidsterreinen. Dit jaar stond dat perspectief op de toekomst extra in het spotlicht, omdat de gemeente er financieel niet goed voorstaat. Samen met diverse andere partijen diende D66 Renkum mede daarom de Motie ‘Onhoudbaar’ in. Deze motie is hier te lezen. Ook diende D66 een motie “Toekomstperspectief voor iedereen” in die behalve door de fractie van Groen Links niet werd gesteund in de raad en daarom werd ingetrokken. Deze motie is hier te lezen.

Het algemene standpunt van D66 Renkum ten aanzien van de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota werd tijdens de vergadering door onze fractievoorzitter Danielle Bondt als volgt verwoord:

Voorzitter,

De Voorjaarsnota geeft ons een overzicht van voortgang, bijstellingen en ombuigingen en de realisatie daarvan. Al jaren is er de constante zorg dat de taakstellingen achterlopen door gebrek aan capaciteit in de organisatie en met name taakstellingen in het Sociaal Domein, zoals Maatwerkvoorzieningen WMO en activerend werk, wat een negatief effect op de begroting heeft. Ook de kosten van de Connectie blijven meer dan begroot toenemen. Welke win-win situatie geeft dit ons nog? Dan komt daar ook nog eens de Corona-crisis bovenop met veel nog onvoorziene gevolgen. D66 ziet dat de organisatie en het college doet wat mogelijk is en we hebben naast grote zorgen ook een groot respect voor hoe u als College en organisatie in deze crisistijd gehandeld heeft en alle zeilen moest bijzetten om de inwoners, bedrijven en instellingen te ondersteunen.

Perspectief betekent een vergezicht. Bij de Perspectiefnota wordt aan ons als raad gevraagd hoe wij daar vanuit ons perspectief tegenaan kijken. Bij deze nota is voor D66 het woord perspectief verbonden met een werkwoord. ‘Perspectief bieden’ of ‘hoop bieden’ aan onze inwoners; daar richt de bijdrage met later een motie van D66 zich op. Wij willen niet meegaan met sombere verhalen, negativiteit, vingertje heffen, vliegen afvangen of schoppen tegen van alles en iedereen. En vooral niet polariseren; dat is altijd heel makkelijk alles en iedereen de schuld geven, maar niet kijken naar je eigen aandeel. Steken we ons dan na al deze doemscenarioberichten ons hoofd in het zand? Hebben we oogkleppen op? Nee voorzitter, maar voor ons is wel de grens bereikt. Positiviteit, lichtpuntjes zien zorgt echter eerder voor een spiraal naar boven; negativiteit versterkt de neergang.

Het huishoudboekje op orde, dat wordt van iedereen gevraagd. Van elke zelfstandige volwassene wordt verwacht dat hij/zij continu vaststelt wat er voor hem/haar financieel nog wel of wat er niet meer kan. Mensen bouwen verwachtingen op vanuit een basis die voor hen vertrouwd is. Men weet wat er aan geld binnenkomt en kan op basis daarvan beredeneerd bepalen waar het aan uitgegeven kan worden. In veel gevallen is het niet de vraag waar het aan uitgegeven KAN worden maar waaraan het uitgegeven MOET worden. Dat zijn de vaste lasten om simpelweg het hoofd boven water te kunnen houden. De eerste levensbehoeften. Blijft er nog wat over, dan kan bekeken worden of er nog andere zaken zijn die gefinancierd moeten worden. Dat zijn in eerste instantie investeringen zoals onderhoud van materiele zaken, het zorgen voor het persoonlijk welzijn en het creëren van een buffer voor onvoorziene situaties in de toekomst. Ten slotte als een sluitpost kan er nog geld gaan naar de luxezaken die niet echt nodig zijn. Maar misschien heel vaak zelfs helemaal niet …

Als er om wat voor reden dan ook bezuinigd moet worden dan wordt er in omgekeerde volgorde gekeken naar datzelfde huishoudboekje: eerste de luxe eraf, vervolgens kijken welke investeringen niet nodig zijn of minder zouden kunnen en ten slotte moeten zelfs de vaste lasten tegen het licht worden gehouden. En bij die vaste lasten stopt uiteindelijk ergens de rit. Die vaste lasten kunnen namelijk niet oneindig worden teruggeschroefd; er is een ondergrens. Die ondergrens is gevonden als oprecht alles proberen alleen nog maar kan leiden naar een uitholling van de primaire levensbehoeften. Zeker als er kwetsbare personen zoals kinderen of ouderen in het spel zijn.

Een gemeente volgt hetzelfde patroon: ook een gemeente heeft zo’n financiële ondergrens. Het punt waarop de uitholling van onze samenleving begint als er nog verder wordt gezocht naar bezuinigingen in het gemeentelijke huishoudboekje. En hoewel veel inwoners een manier vinden om toch het hoofd boven water te houden zijn de kwetsbare groepen in onze samenleving direct het grootste slachtoffer als die uitholling gaat plaatsvinden.

D66 wil dat het gemeentelijke huishoudboekje op orde is. Dat betekent zuinig zijn, controleren of de werkprocessen op orde zijn en efficiënt en doelmatig zijn. Maar … niet verder afbreken van de basisvoorzieningen, niet zorgen dat subsidies en ondersteuning wordt teruggedraaid, de serviceverlening minder wordt, een zwembad moet sluiten, de Airborne kan fluiten naar subsidie, de bibliotheek misschien nog meer moet bezuinigen en wegen en groen verloederen, een speelplaats alleen kapotte toestellen heeft.

Betekent dit alles dat wij niet kritisch zijn op wat het college doet en voorstelt? Ja zeker wel! Wij steunen het college in deze ingeslagen weg bij de Perspectiefnota, maar vragen wel om kritisch te kijken naar vooral de taakstelling in het Sociaal Domein en van de organisatie om nu eens een stijgende lijn naar boven te maken. Verder vragen wij ons tijdig in september een Plan B te geven om toch die begroting rond te krijgen, zodat we niet de Provincie over de vloer krijgen. Misschien moeten wij wel ons lidmaatschap met de VNG opzeggen. Dat scheelt weer €40.000, want wat hebben ze nu voor ons betekent? Wij hebben het idee dat ze weinig oog hebben voor kleine gemeenten en er is te weinig bereikt de afgelopen jaren. Ze zijn tekort geschoten, dus wat ons betreft is dit een discussiepunt. We willen dat u zorgt voor een goede sturing op Jeugdzorg. 

Als het aan D66 ligt mag bijvoorbeeld de OZB meer stijgen; dat scheelt tonnen. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld dus niet een wegbezuiniging van de Airborne en Kunst en Cultuur. Dat is het hart van Renkum! Dat maakt Renkum tot wat de gemeente is. Bovendien zit aan de Airborne een verdienmodel vast wat betreft het trekken van recreanten en toeristen. Voorzitter, mijn moeder heeft de bombardementen van Rotterdam meegemaakt en liet mij als kind het beeld van Zadkine ervaren. Zadkine maakte voor Rotterdam een beeld zonder hart. Dat was Rotterdam na de oorlog. Renkum is voor mij, voor D66, een gemeente met een hart dat Airborne heet. Dat hart moet niet te vet worden, want dat zorgt alleen maar voor ziekten. Maar dat hart moet je wel koesteren en onderhouden en van genoeg zuurstof voorzien. Anders gaat het helemaal mis en dat is dan niet meer te herstellen. Voorzitter, ook uit het hart gegrepen is de brandbrief van de kunstenaars en inwoners werkend in de Kunst- en cultuursector. Kunst zorgt er, net als sport, voor dat onze hersenen zuurstof en energie krijgen en wij een uitlaatklep hebben en ons op kunnen laden in een ellendige periode. Bovendien is in de Kadernota Sociaal Domein opgenomen dat kunst en cultuur bijdragen aan ontmoetingen en eenzaamheid tegengaan.

Onderwijs en kinderopvang staan bij D66 Renkum hoog op de politieke agenda. De Coronacrisis heeft aangetoond dat het onderwijs en de opvang in staat zijn gebleken snel en voortvarend te schakelen. Daarnaast is tijdens de crisis voor ouders en verzorgers nog maar weer eens gebleken welke ontzettend belangrijke rol onderwijs en kinderopvang spelen in de levens van kinderen, maar ook in de levens van werkende ouders. D66 wil dat de gemeente zich actiever gaat inzetten voor het creëren van Integrale Kindcentra (IKC). Ook kan er via de IKC’s beter een goede koppeling worden gemaakt met de gemeentelijke jeugdzorg. Hierbij moet de gemeente nadrukkelijk haar regierol pakken.

Wij vragen beter toezicht en controle in het Sociaal Domein op wetmatigheid en doelmatigheid. Hebben wij die zorgcowboys nou teruggedrongen? Wordt er nu echt alleen betaald voor geleverde zorg? Is er gekeken of die zorg ook beantwoord aan de gestelde kwaliteit? We krijgen straks een enorme toeloop op de bijstand. We kunnen beter controleren of iedereen ook recht op die bijstand heeft en niet bijklust. Maar wij snappen ook dat die bijstand minimaal is en mensen deprimeert en voor een uitzichtloze situatie zorgt. Ook hebben wij zorgen over de jongeren die nu veel moeite hebben om aan de slag te gaan. Daar moeten wij ook op inzetten, door ze onder andere leerwerktrajecten te bieden. 

Voorzitter, ik had het eerder over tegen alles aanschoppen, vingertje omhoog maar ook je verharden, polariseren. Wij zitten met z’n allen, zowel coalitie als oppositie in één raad. We hebben nu allen te maken met het feit dat deze gemeente, onze gemeente, zeer lastige financiële keuzes moet maken. Dat wordt een lastig proces, zeker indien ieder raadslid of iedere fractie iets anders wil. D66 vindt dat het nu niet het moment is om hierover de strijd met elkaar aan te gaan. De afgelopen – en nog komende – Covid19-periode laat zien dat wij elkaar hard nodig hebben. We hopen dat deze veranderende tijd een duw kan zijn om eensgezind samen te werken. Samenwerken en dus niet het vliegen afvangen en polariseren. Ik stel mij dan ook voor dat wij de komende periode – vanaf nu tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 – als raad die samenwerking zoeken met als doel: trachten gezamenlijk het maximale te doen om ervoor zorg te dragen dat de dienstverlening aan onze inwoners niet beneden het acceptabele niveau daalt.

Motie ‘Inclusiebeleid in Corona-crisistijd’ aangenomen

D66 D66 Renkum 29-05-2020 09:03

Tijdens de raadsvergadering van 28 mei jl. is de D66-motie ‘Inclusiebeleid in Corona-crisistijd’ aangenomen. Tijdens de vergadering gaf Hanneke Mijnhart namens D66 Renkum aan dat de motie is ingediend om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking, hun vertegenwoordigers en belangenorganisaties meer dan tot nu toe het geval was betrokken gaan worden bij de versoepeling van de Coronamaatregelen. Daarmee waarborgen we een inclusieve samenleving waarin ook echt iedereen kan deelnemen aan het openbare leven in onze gemeente.

U kunt hier de motie ‘Inclusiebeleid in Corona-crisistijd’ lezen. Hieronder kunt u de bijdrage lezen zoals D66-raadslid Hanneke Mijnhart die heeft voorgedragen tijdens de raadsvergadering van 28 mei:

Voorzitter,

D66 dient de motie Inclusiebeleid in Corona-crisistijd in, samen met de PvdA , GroenLinks en de VVD. Heerlijk om alle toenemende bedrijvigheid en drukte weer te zien in onze dorpen. Overal sportende kinderen en hardlopers en fietsers en wandelaars. Een rij buiten voor de bibliotheek die weer open is. Om blij van te worden. Per 1 juni mag de horeca weer open, lekker in het zonnetje op een terras zitten.

Wie ook weer snakken naar wat meer hoop en perspectief dat zijn de mensen met een beperking en mensen met gezondheidsproblemen zoals kwetsbare ouderen. Voor hen hebben de Corona-maatregelen vaak een grotere impact en nu er een versoepeling van de maatregelen is moet deze groep ook kunnen aanhaken en mee kunnen doen.

En dat is lastig: de 1,5 meter samenleving met de stickers en lijnen waarmee beschikbare plaatsen en looproutes worden aangegeven, die werken niet voor mensen met een visuele beperking en deze aanwijzingen zijn soms niet te begrijpen voor mensen met een verstandelijke beperking. Er is nu nauwelijks openbaarvervoer voor mensen met een beperking. Er rijdt geen Buurtbus en Avan rijdt per 1 juni met veel restricties waardoor veel mensen niet veilig mee kunnen omdat zij geen hulp krijgen van de chauffeur. Het is ook lastig voor mensen met een chronische darmziekte of ernstige incontinentie om van huis te gaan omdat er geen vrije toegang tot toiletten is. Voor Corona liep je zo een restaurantje binnen om van het toilet gebruik te maken, dat is nu niet meer mogelijk.

Voorzitter, wat is er voor nodig dat mensen met een beperking kunnen aanhaken juist nu de maatregelen versoepelen? Het meest effectief is om dat aan deze groep en hun vertegenwoordigers te vragen en hen mee te laten denken. Dat lijkt nu nog veel te weinig te gebeuren en dat snap ik ook wel. Als je als bedrijf weer op gaat starten, dan heb je veel werk om de binnen- en buitenruimte en je werkwijze ‘Coronaproof’ te maken. Ik ben aan het spitten geweest in allerlei adviezen en voorschriften voor bedrijven en maatschappelijke organisaties en ook adviezen aan gemeenten over de versoepeling van de maatregelen en, onbedoeld denk ik, lees ik NIETS over het rekening houden met mensen met een beperking.

Daarom willen we dat het college mensen met een beperking, hun vertegenwoordigers en belangenorganisaties bij de verdere uitwerking van de versoepeling van de Corona-maatregelen betrekt, zodat zij volwaardig en evenredig kunnen deelnemen aan het openbare leven. Het is een heel nieuwe situatie waarin wij ons bevinden. We moeten het samen uitvinden met de mensen die het aangaat.

 

Centrumvisie Oosterbeek vastgesteld in de raad

D66 D66 Renkum 29-05-2020 08:53

Tijdens de raadsvergadering van 27 mei jl. is door de raad de ‘Centrumvisie Oosterbeek’ vastgesteld.

D66 Renkum wil graag een nadrukkelijkere verbinding tussen het centrumgebied van Oosterbeek en Park Hartenstein / het Airbornemuseum. Een beleefbare, duidelijke ruimtelijke relatie tussen beide gebieden, die in onze ogen samen het hart van Oosterbeek vormen, zal het centrum van Oosterbeek nog vitaler kunnen maken. Hiervoor werd een amendement ingediend, dat helaas niet door de raad is aangenomen. We blijven echter gaan voor een vitaal Oosterbeeks dorpshart!

Het door D66 Renkum opgestelde amendement kunt u hier lezen.

Motie ‘Opvang Vluchtelingenkinderen’ aangenomen

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Renkum 29-05-2020 08:03

Tijdens de raadsvergadering van 28 mei 2020 is de D66-motie ‘Opvang Vluchtelingenkinderen’ aangenomen. Deze motie, gesteund door Groen Links, Partij van de Arbeid en het CDA, zorgt ervoor dat de gemeente Renkum zich gaat aansluiten bij de ‘Coalition of the Willing’. Hierin nemen gemeenten in Nederland hun verantwoordelijkheid ten aanzien van de opvang van vluchtelingenkinderen uit de opvangkampen in Griekenland. In de motie geven de partijen het college van Renkum ook de opdracht te onderzoeken hoe deze vluchtelingenkinderen opgevangen kunnen worden. Daarbij moet het college in overleg treden met (lokale) jeugd- en opvanginstanties en de kerken.

D66 Renkum gaat de aankomende periode deze Renkumse boodschap ook naar de landelijke politiek brengen.

De motie ‘Opvang Vluchtelingenkinderen’ kunt u hier lezen. Hieronder staat de weergave van de bijdrage zoals die door D66-raadslid Fedor Cuppen tijdens de raadsvergadering van 28 mei is voorgedragen.

Voorzitter,

Ik begin met het voorlezen van een stukje tekst van de NOS-website: “Overal proberen mensen een veilig heenkomen te zoeken. “Iedereen wil weg uit deze hel. Kinderen huilen en moeders met kinderen op hun arm kunnen haast niet meer. Telkens vallen ze neer en drukken zich tegen de grond om aan het granaatvuur te ontkomen.”

Even voor de duidelijkheid, deze tekst is van de NOS-website in het kader van 75 jaar bevrijding en we hebben het over Oosterbeek op 22 september 1944.

“Het is geen leven meer in deze hel”, zegt Willem Rijks, die samen met zijn twee kinderen na vijf dagen moest vluchten vanwege de hevige gevechten tussen de Duitse en Britse militairen in Oosterbeek. Al hun spullen hebben ze achtergelaten in hun huis in de Weverstraat. Heel ver zijn ze niet gekomen, want al snel stuitten ze op Duitse tanks. “De granaten vielen vlak bij ons neer.” Tot zijn grote ontzetting raakte Rijks in de chaos zijn kinderen kwijt. Ondanks het gevaar ging hij ze zoeken.”

Na een barre, dagenlange vlucht bereikten Fereshteh en haar man, dochter van zestien en zoontje van anderhalf de kust van Lesbos. Het regende, ze sliepen buiten op de grond.

Even voor de duidelijkheid: ik heb het nu over vandaag, in Griekenland. De tekst komt van de website van Vluchtelingenwerk Nederland.

“Na een nachtje slapen op een uitrustplek bracht men het gezin naar kamp Moria, of liever: naar ‘de jungle’ – het gebied buiten het overvolle kamp waar vluchtelingen opeengepakt wonen in tentjes en zelfgemaakte bouwseltjes. En hoe is het met de veiligheid? ’s Nachts wordt er veel gedronken, dan zijn er gevechten. Vroeg in de avond gaan we naar de wc’s, daarna niet meer. Als onze dochter ’s avonds ergens naar toe moet, gaan we met haar mee. Mensen doen elkaar hier slechte dingen aan.'”

Enkele feiten uit de krant (Trouw): het aantal vluchtelingenkinderen in Griekenland is de afgelopen jaren sterk gestegen. Op dit moment verblijven in dat land 37.000 gevluchte minderjarigen, het hoogste aantal sinds de piek begin 2016. Unicef, dat de cijfers verzamelde, doet een dringend beroep op de andere EU-lidstaten om snel kinderen en gezinnen uit Griekenland op te nemen.

En dan het hier, en nu, in deze vergadering van de gemeenteraad van Renkum: Wij als Renkumse gemeenschap kennen de betekenis van moeten vluchten voor geweld; dat vertellen we jaarlijks aan onze kinderen in september. En nu, nu wij hier alles weer op orde hebben, zijn er elders nog steeds vluchtelingen. Laten we in elk geval de weeskinderen uit de Griekse vluchtelingenkampen een veilige plek bieden in onze gemeente, zoals ook ooit onze geliefden zo’n plek werd aangeboden toen dat nodig was.

Ik ben er trots op dat de fracties van Groen Links, PvdA en CDA met ons deze voor ons belangrijke motie indienen om dat duidelijk te maken. Ongeacht of onze regering wel of niet op het internationale appel van erkende instanties als Unicef en Vluchtelingenwerk ingaat zijn wij als gemeenteraad prima zelf in staat om vanuit ons mens-zijn, elementaire en morele keuzes te maken die er op dit moment voor kinderen in nood daadwerkelijk toe doen.

Schriftelijke vragen over communicatie vanuit gemeente

D66 D66 Renkum 07-04-2020 17:46

Zowel de gemeente Renkum als de gemeenteraad communiceren over veel zaken, met en voor diverse doelgroepen, via diverse media. Sommige situaties, zoals we die nu bijvoorbeeld rond het Coronavirus meemaken, vragen continu om snelle, actuele, duidelijke en eenduidige communicatie vanuit de gemeente en de raad naar iedereen in de gemeente Renkum. Een goed initiatief is de nieuwsbrief voor ondernemers in het kader van de uitbraak van het Coronavirus vanuit de gemeente. Ook de informatievoorziening via diverse sociale media werkt in dat kader volgens D66 Renkum op dit moment goed.

De veelheid aan belangrijke lokale informatie vanuit de gemeente en de raad voor de inwoners van Renkum, die ook nog eens via diverse kanalen op verschillende manieren wordt gecommuniceerd, kan echter leiden tot onduidelijkheid bij inwoners. Waar halen zij tijdig de juiste, meest actuele lokale informatie vandaan? Hoe ontvangen zij niet alleen die informatie, maar waar, naar wie en hoe moeten zij reageren als ze dat willen of als dat nodig is?

D66 Renkum is van mening dat voortdurend bekeken moet worden of de gemeente en de raad in de huidige multimediale, mondiale informatiestroom belangrijke lokale informatie nog steeds op de juiste wijze verantwoord, snel, eenvoudig en eenduidig communiceren met alle inwoners van Renkum. Daarover hebben wij aan het college vragen gesteld. Die vragen en de antwoorden daarop kunt u hier lezen.

D66 Renkum staat voor een inclusieve samenleving waarin iedereen op de hoogte is van alles wat er speelt. Wij willen dan ook  dat belangrijke informatie vanuit de gemeente Renkum en de gemeenteraad eenvoudig, eenduidig en snel bij alle inwoners terecht komt. Communiceren bestaat daarbij dan niet alleen uit zenden, maar moet ook zo zijn geregeld dat reactie en informatie vanuit alle inwoners duidelijk en makkelijk ontvangen kan worden. Wij blijven het onderwerp ‘goede communicatie’ dan ook hoog op de politieke agenda houden.

Ook lokale politiek voelt de Coronacrisis

D66 D66 Renkum 29-03-2020 11:48

Het Coronavirus heeft de wereld in haar greep. Overal liggen maatschappelijke activiteiten en ontwikkelingen nagenoeg stil en wordt onze samenleving op de proef gesteld.

D66 Renkum leeft mee met iedereen die noodgedwongen thuis zit. Met de mensen die wellicht dierbaren verloren of zelf ziek zijn geworden en nu in quarantaine zitten, met alle ouderen en andere kwetsbare inwoners die zich zorgen maken over hun vatbaarheid voor het Coronavirus, maar ook met alle kinderen en jongeren die ongewild thuis moeten blijven en in een onzekere situatie terecht zijn gekomen.

Ook spreekt D66 Renkum haar grote waardering uit voor alle mensen die voortdurend keihard aan het werk zijn om de Coronacrisis het hoofd te bieden. Werknemers in de zorg of bij de hulpdiensten, maar ook in allerlei andere maatschappelijke functies. Iedereen wordt getroffen door de huidige crisis, maar in sommige sectoren kunnen mensen het zich niet veroorloven het rustig aan te doen. Zij moeten zich juist extra inzetten. D66 Renkum heeft veel respect voor die enorme inzet; het wordt gezien en ervaren.

Ook binnen de Renkumse gemeenteraad hebben processen en ontwikkelingen die niets te maken hebben met de Coronacrisis even minder prioriteit en geen voorrang. De raad steekt, zoals hier te lezen is, iedereen een hart onder de riem. Net als alle andere fracties volgt D66 Renkum op de achtergrond alle ontwikkelingen in de gemeente Renkum en probeert datgene te doen wat gewenst, zinvol en mogelijk is. Daarbij bestaat vanuit D66 Renkum veel respect voor de gemeentelijke organisatie en de wijze waarop alle betrokken medewerkers actief zijn om de Renkumse inwoners te informeren, te begeleiden, voor te lichten en te ondersteunen. Wij adviseren iedereen dan ook om de website en de andere communicatie-uitingen vanuit de gemeente Renkum over de lokale situatie over het Coronavirus goed in de gaten te houden. Dat kan via www.renkum.nl/Bestuur/Actueel/Coronavirus. Informatie vanuit de landelijke overheid kunt u hier vinden.

Indien u meer wilt weten over D66 in relatie tot het Coronavirus kunt hier terecht.

Samen zullen we de Coronacrisis overwinnen. Blijf dus zoveel mogelijk thuis, houd 1,5 meter afstand tot anderen en was vaker uw handen.

D66 Renkum wenst iedereen veel sterkte toe de aankomende periode.

 

 

D66 Renkum roept inwoners op brief waardevermindering woning door Lelystad Airport in te dienen

D66 D66 Renkum 01-03-2020 10:49

D66 Renkum volgt al jaren nauwlettend de ontwikkelingen rond de uitbreiding van Lelystad Airport. Mocht die uitbreiding daadwerkelijk aan de orde zijn, dan moet er volgens ons een zorgvuldig afgewogen beslissing worden genomen in samenspraak met omwonenden en op basis van alle relevante informatie. Het recht op vergoeding van schade verjaart in het geval van Lelystad Airport echter al op 1 april 2020. Wij wijzen de inwoners van onze gemeente daarom op het feit dat zij vóór 1 april 2020 een stuitingsbrief moeten indienen als zij vrezen voor een mogelijke waardevermindering van hun woning door de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport.

Laagvliegroutes onacceptabel

Op dit moment is D66 Renkum van mening dat de onderzoeken met de aanbevelingen over de vliegroutes onzorgvuldig zijn uitgevoerd. De feiten moeten voor ons volledig en duidelijk op tafel komen, voordat er verder beslist wordt over de uitbreiding van Lelystad Airport. Ook moet eerst het luchtruim opnieuw worden ingedeeld voordat Lelystad Airport überhaupt open kan gaan. D66 Renkum is bezorgd over de overlast van geluid en fijnstof, maar wij vinden vooral ook de manier waarop de laagvliegroutes zijn vastgesteld onacceptabel. De wijze waarop die routes nu over de gemeente Renkum gaan lopen is verkeerd. Dit zullen wij voortdurend kritisch blijven benoemen. Mocht de uitbreiding van Lelystad Airport ooit daadwerkelijk gaan plaatsvinden, dan dient elke vorm van hinder die daardoor wordt veroorzaakt voor de inwoners van de gemeente Renkum tot een minimum beperkt te zijn.

Waardedaling woningen

Achttien actiegroepen van bezorgde burgers uit heel Nederland hebben zich verenigd in SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) in hun strijd tegen de voorgenomen laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Op de website van SATL is te lezen dat op 1 april 2015 het Luchthavenbesluit Lelystad in werking is getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan iedere belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade. Daaronder valt ook waardevermindering van een woonhuis als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad. Het recht op vergoeding van schade verjaart echter na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 1 april 2020. Als de veroorzaker niet binnen vijf jaar aansprakelijk is gesteld, lopen woningbezitters het risico op verjaring en kunnen zij een mogelijke aanspraak op schade kwijtraken. Als Lelystad Airport uiteindelijk toch wordt geopend en een huiseigenaar blijkt hier schade door te ondervinden door bijvoorbeeld een waardevermindering van de woning, dan kan schade alléén geclaimd worden als het recht op aanspraak niet is verjaard.

Op de site van SATL staat ook dat uit een risicoanalyse van bureau ‘Langhout en Wiarda’ (expert bestuursschade en omgevingsrecht) blijkt dat er alleen al in Flevoland, Gelderland en Overijssel ruim 9.000 woningen zijn die in waarde zullen dalen als Lelystad Airport daadwerkelijk geopend wordt. Die waardedaling kan oplopen tot 10% van de woningwaarde, afhankelijk van de toename van het aantal decibels. Voor een huis in Gelderland van gemiddeld €313.500 is de te verwachten waardedaling tussen de €9.405 en €31.350.

Stuitingsbrief

D66 Renkum wijst de inwoners van de gemeente Renkum gezien het bovenstaande op de mogelijkheid om voor 1 april 2020 een stuitingsbrief in te dienen. Deze stuitingsbrief moet tijdig worden ingediend door iedereen die verwacht dat er een waardevermindering van de woning zal plaatsvinden door de uitbreiding van Lelystad Airport. Zo wordt het indienen en eventueel uitvangen van een schadeclaim in de toekomst veiliggesteld als er sprake mocht zijn van waardevermindering van de woning. De stuitingsbrief is hier te downloaden of via de website van SALT-Lelystad.

D66-motie ‘Duurzame en circulaire bouw’

D66 D66 GroenLinks PvdA Renkum 20-02-2020 18:55

Tijdens de raadsvergadering van 19 februari 2020 is de door D66 Renkum opgestelde en door GroenLinks en PvdA mede ingediende motie door de raad unaniem aangenomen.

De motie is hier te lezen.

Danielle Bondt  las namens D66 de volgende bijdrage voor tijdens de raadsvergadering:

Voorzitter,

Nederland staat voor een enorme opgave om meer woningen te bouwen en minder CO2 uit te stoten. Door de huidige manier van bouwen constateren we dat de milieunormen worden overschreden en er veel nieuwbouwprojecten stilliggen, omdat zij stuiten op internationale afspraken over stikstof. Bouwen met beton en staal is enorm vervuilend. Het zorgt wereldwijd voor negen procent van de CO2-uitstoot. We hebben onze eigen Renkumse klimaatdoelstelling voor CO2-reductie en er geldt een landelijke doelstelling, die inhoudt dat de hoeveelheid CO2  in 2030 met 49% gereduceerd moet zijn.

D66 is van mening dat wij door de stikstofuitspraak en de CO2-reductie oplossingen moeten zoeken in alle sectoren, dus ook in de bouw.

In onze gemeente maar vooral in onze regio hebben we een opgave om de komende periode woningen (waaronder ook sociale woningbouw) te bouwen.

Er is een alternatieve manier van bouwen mogelijk, namelijk bouwen met hout: het zogenaamde nieuwe ‘kruislaaghout’ ofwel CLT (Cross Laminated Timber). Houtbouw lijkt een veelbelovende oplossing. Een huis van CLT is even sterk als beton en staal, je zet het razendsnel neer en het dient als opslag van CO2. Deze manier van bouwen is zowel innovatief als ook duurzaam, levert een positieve bijdrage aan de reductie van CO2, de klimaatverandering en het sneller terugdringen van woningtekorten. CLT kan worden toegepast in de ‘prefab’-bouw en op deze wijze kan er sneller worden gebouwd. Er zijn al verschillende woningcorporaties in ons land, die bouwen met CLT hebben omarmd. Ook kun je op deze wijze snel tijdelijke woningen creëren mocht dat nodig zijn. Verder kunnen we een enorme slag slaan met de toepassing van duurzaam bewerkt hout zoals Plato Wood en geaccetyleerd hout; ook voor isolatie en bovenal met de circulaire bouw zoals recycle en upcycle. Circulaire bouw is niet dat je alles zomaar sloopt en afvoert. Het betekent, dat je er bij het bouwen al op let dat het later weer uit elkaar kan worden gehaald zonder alles tot grind te vergruizen.

Voorzitter, enige jaren geleden waren wij als gemeente vooruitstrevend en initiatiefrijk om bij nieuwbouw te zorgen voor gasloos bouwen.

Laten we dan niet achteroverleunen en afwachten tot waar het Rijk of de bouwers mee op de proppen komen. Als anno 2020 er al zoveel mogelijkheden zijn om dit probleem aan te pakken en we zien dat al andere gemeenten ook al positief hierop reageren laten we dan als gemeente Renkum ook verantwoordelijkheid en lef tonen om deze stap te zetten.

Wij hebben als gemeente een taak te verrichten en lopen niet weg voor die verantwoordelijkheden. Wij hopen dat het college bereid is om samen met betrokken partijen de mogelijkheden in kaart te brengen of er binnen onze gemeente mogelijkheden zijn om deze manier van bouwen te stimuleren om zo een duurzame bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen.

Wij roepen u op om met Vivare en andere betrokkenen in gesprek hierover te gaan en in de regio deze bouwwijze bekend te maken zodat ook anderen zich hard gaan maken voor deze manier van bouwen.

Personele wisselingen in de fractie van D66 Renkum

D66 D66 Renkum 17-12-2019 11:55

Personele wisselingen in de fractie van D66 Renkum

Mandy Kreuzen, fractievoorzitter van D66 Renkum, vertrekt als Raadslid. Zij verlaat per 1 januari 2020 de Raad om persoonlijke redenen. Kreuzen is sinds 2018 Raadslid en heeft afgelopen zomer Rein Bouwman opgevolgd als fractievoorzitter. Zij heeft zich enorm ingespannen op diverse dossiers, waaronder zorg. Ook het betrekken van de jeugd bij de politiek ging haar na aan het hart. 

Daniëlle Bondt, die momenteel het fractievoorzitterschap waarneemt, zal de positie van Kreuzen als fractievoorzitter overnemen. Peter Kraak zal de vrijgekomen plaats in de Raad innemen. Hij is een bekend gezicht bij D66: tot de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar was hij Raadslid en momenteel is hij Commissielid. Fedde Makkinga neemt de rol van Commissielid over.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.