Nieuws van politieke partijen in Rheden over CDA inzichtelijk

41 documenten

Verkiezingscongres 11 en 12 december 2020

CDA CDA Rheden 25-11-2020 17:46

Op vrijdag 11 december en zaterdag 12 december zal het online verkiezingscongres plaatsvinden, met discussie en stemming over de amendementen op het verkiezingsprogramma en het bekrachtigen van de kandidatenlijst Programma in het kort: Voor het eerst in ons 40-jarig bestaan organiseren we een volledig digitaal congres. De opzet blijft voor de vaste congresganger vertrouwd: Opvrijdagmiddag 11 decemberstarten we met discussie en stemming over de amendementen op het verkiezingsprogramma in deelsessies. Welke amendementen in welke sessie behandeld worden, lees je vanaf3 december einde middagop de website. Zaterdagmorgen 12 decemberbehandelen we de laatste amendementen, stellen we het verkiezingsprogramma vast, bekrachtigen we de kandidatenlijst en komen er huishoudelijke zaken en resoluties aan de orde. Zaterdagmiddagzijn er politieke speeches en stellen we de nieuwe kandidaten digitaal voor. Aanmelden Voor vrijdagmiddag en zaterdagmorgen is aanmelden verplicht. Dat kan vanaf3 december, einde middag,als we weten hoeveel deelsessies er gaan plaatsvinden (afhankelijk van het aantal amendementen). Het programma op zaterdagmiddag wordt via een openbare livestream uitgezonden. Daar hoef je je niet voor aan te melden.

BEGROTINGSRAAD

CDA CDA Rheden 13-11-2019 19:22

Woordmelding CDA bij de begrotingsraad 2019 Vandaag is het moment om te besluiten over een ingrijpende ombuiging van de gemeentelijke financiën. Maar het gaat natuurlijk niet alleen over de cijfers. Juist niet. Waar het om gaat zijn de onderliggende aanpassingen in beleid en die raken onze inwoners. Daarom vinden we het als CDA goed dat het college de begroting vooraf laat gaan door een algemene beschouwing van de staat van Rheden. Zeker, die beschouwing roept vragen op en prikkelt. Maar dat is niet verwonderlijk omdat er ook veel aan de hand is. Het college spreekt van een herstel van balans dat nodig is op diverse terreinen. Als CDA herkennen we de hoofdlijnen in die analyse maar we willen er graag vanuit ons perspectief een belangrijk punt aan toevoegen. Namelijk: als CDA blijven we vinden dat we van het idee af moeten dat de overheid – of het nu gemeentelijk of landelijk is – er is voor al uw problemen. Zoals we ook van het idee af moeten dat de markt zaligmakend is en geld het enige stuurmiddel is. Nee, als CDA blijven we de nadruk leggen op eigen kracht en verantwoordelijkheid van onze inwoners. In die zin zijn wij heel blij met het vorige week gepubliceerdeerde discussiestuk van CDA dat als titel heeft zij-aan-zij. Dus geen jij en ik, of zij en wij, maar zij-aan-zij staan en je afvragen hoe je vertrouwend op je eigen kracht – dan wel met steun van de ander - dienstbaar kan zijn aan elkaar. Als CDA maken we vanuit dit perspectief onze politieke keuzes en beoordelen we zo ook naar de voorliggende begroting. Enkele belangrijke aspecten daarbij waren: 1) Een daarvan is dat we vinden dat vrijwilligersorganisaties ontzien moeten worden. We constateren dat dat gelukkig het geval is. Verenigingen, mantelzorgers: ze verdienen alle steun omdat ze dagelijks inhoud geven aan het zij-aan-zij staan. 2) Een tweede punt is dat we geen onomkeerbare besluiten wilden. Ofwel, een eenmaal gesloten zwembad weer openen valt meestal niet mee. We constateren dat het college geslaagd is om onomkeerbare besluiten te vermijden. 3) Als derde: blijven investeren in de economische ontwikkeling in de eigen gemeente. Dat draagt bij aan alle facetten van duurzaamheid (meer locale werkgelegenheid), het vergemakkelijkt ook het zoeken naar mogelijkheden om iedereen mee te laten doen. We zien dat deze lijn, ondanks dat de middelen beperkter zijn, wordt doorgezet. 4) En tot slot: huishoudens met kinderen, zeker in de lagere inkomensgroepen maar ook middeninkomens, hebben het al jaren zwaar. Zij dienen zoveel mogelijk ontzien te worden en dat is gezien de huidige voorstellen gelukt.Ik wil nu op een aantal voorstellen in meer detail ingaan. Jeugdzorg Binnen het sociale domein zorgt de jeugdzorg voor veel hoofdbrekens. Hoewel er – het mag anders lijken – steeds meer geld naar toegaat, blijven er grote tekorten omdat de vraag alleen maar toeneemt. Wat betreft het CDA heeft het geen zin om de oplossing alleen te zoeken in meer geld al hebben we met een brandbrief de landelijke CDA-fractie wel gewezen op de kromme situatie waarbij het Rijk geld over heeft en de gemeente kampt met grote tekorten.Maar alleen meer geld richting jeugdzorg pompen heeft geen zin. We moeten ons als samenleving afvragen waarom de vraag zo groeit. We kennen allemaal de verhalen van toenemende prestatiedruk. Kinderen die steeds jonger moeten voldoen aan onrealistische eisen. We kennen de verhalen waarbij soms kleine problemen uitvergroot worden, we te snel medicaliserende labels plakken. Bombarderen we teleurstellingen niet te vaak direct tot een probleem in plaats van ze met enige nuchterheid te benaderen als een onderdeel van het leven. Ook weten we van een toename van het aantal vechtscheidingen waarvan het kind inderdaad vaak het kind van de rekening is. Bibliotheek Dan de bibliotheek. Een af en toe wonderlijke discussie volgens het CDA. De framing is dat het onvermijdelijk is dat de bibliotheek in Velp dicht zou moeten als gevolg van de aangekondigde ombuiging. Dat is naar ons idee nooit de bedoeling van het college geweest; daarom is ook niet ingezet op 20% korting op de subsidie maar op 10%. Bovendien wordt er tijd gegeven om die besparing te realiseren (vanaf 2021). Als CDA willen we dat er een Bieb in Velp blijft. Vandaar dat we de motie van CU van harte ondersteunen zodat die onduidelijkheid in ieder geval van tafel is. Maar ook mag duidelijk zijn dat we vast willen houden aan die 10% bezuinigingsdoelstelling. Waarom? Omdat de positie van de bibliotheek in de samenleving veranderd. NIet omdat wij dat willen maar omdat onze inwoners minder gebruik maken van de bibliotheek. In 2015 kregen de bibliotheken in onze gemeente nog ruim 200.000 mensen over de vloer, in 2018 waren dat er nog 150.000. Dus 25% minder. Het aantal uitgeleende boeken daalde navenant. Natuurlijk biedt de bibliotheek meer dan boeken maar het is gezien deze wetenschap geen onlogische gedachte om de subsidie te verlagen. Inkomsten In de begroting lezen we ook voorstellen om de inkomsten te verhogen. Een van de belangrijkste is het kostendekkend maken van de uitgaven die gemoeid zijn met afvalverwerking en riolering. Ook kunnen we ons vinden in de verhoging van de OZB met de inflatiecorrectie. Overigens verbazen we ons over de reflex van een aantal partijen om direct naar de OZB te kijken als middel om tekorten in de zorg te dekken. Het grootste deel van OZB wordt betaald door inwoners die zorgvuldig om moeten gaan met hun inkomen om het huishoudboekje op orde te houden.Het zal inmiddels duidelijk zijn dat we de begrotingslijn zoals die door het college is ingezet kunnen vinden. Waarbij ons grootste punt van zorg blijft de hardheid en de haalbaarheid van de voorstellen. Nu is het tijd om de hand aan de ploeg te slaan. Bert de Lange, fractievoorzitter CDA

Omgevingsvisie en 4 Moties Vreemd aan de orde van de dag

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Rheden 30-10-2019 11:55

De agenda van de raadsvergadering wekt de indruk dat het een snelle en korte besluitvormende vergadering kan worden. Hij wordt aangepast omdat een lid van de ombudscommissie beëdigd moet gaan worden en het niet netjes is om deze te laten wachten tot na de behandeling van het eerste bespreekstuk. Ook worden er door verschillende partijen (GPRB, D66, CDA en de VVD) moties ‘Vreemd aan de orde van de dag’ aangekondigd en deze krijgen een plekje op de agenda en wel bij punt 5.

https://rheden.vvd.nl/nieuws/37018/omgevingsvisie-en-4-moties-vreemd-aan-de-orde-van-de-dag

Omgevingsvisie

Na de beëdiging van het nieuwe lid van de ombudscommissie starten we de avond met het debat over de omgevingsgebied visie buitengebied. Alle fracties hebben aangegeven deel te nemen aan het debat. Jammer genoeg focust de maatschappelijke aandacht van deze nieuwe visie zich vooral over het beperken van de bereikbaarheid van de POSBANK. En dat terwijl er zoveel goede dingen in deze visie staan. De visie is opgebouwd in nauw overleg met onze inwoners. Ook wordt er in deze visie gezegd dat er onderzoek wordt gedaan naar mogelijk afsluiten van de Posbank als beperking van de verkeershinder. Na dit onderzoek zal er een vervolgtraject worden gestart waarin de mening van onze inwoners wederom wordt gevraagd in de vorm van gebiedstafels. Verschillende fracties waaronder de VVD spreken hun waardering over de kwaliteit en de totstandkoming van deze omgevingsvisie. Voor de VVD is het belangrijk dat de inbreng van onze inwoners op dit dossier wordt gewikt en gewogen en wordt mee genomen in de besluitvorming. De vraag wordt aan het college gesteld of hiervoor ruimte is opgenomen in het gehele proces. Daarnaast zal de huidige visie binnen afzienbare tijd worden beïnvloed door ontwikkelingen op het gebied van stikstof, de regionale energiestrategie en het warmteplan. Dat betekent dat deze visie op termijn zeker zal worden gewijzigd. Rob Koekkoek is onze woordvoerder op dit dossier en dient namens de  VVD een amendement (zie bijlage) in om het voorstel te wijzigen. Het amendement heet “Goed onderzoek en Goed Plan” en wordt samen met CDA, D66 en PvdA ingediend. In de eerste termijn van het debat dragen alle partijen hun visie aan en dienen daar waar nodig hun amendementen en moties in. Na de eerste termijn geeft het college bij monde van wethouder Haverkamp (VVD) een inhoudelijke reactie op de bijdragen en beantwoord de gestelde vragen. In de tweede termijn wordt een inhoudelijk debat gevoerd voor zover als noodzakelijk en wordt gevolgd door besluitvorming. Eerst wordt het amendement van de VVD in stemming gebracht, vervolgens het voorstel en uiteindelijk over de motie ingediend door Groen Links. Amendement wordt unaniem aangenomen.  Het gewijzigd voorstel Omgevingsvisie Buitengebied wordt unaniem aangenomen. De motie van GL (Groene Atlas) wordt unaniem aangenomen.

 

Moties ‘Vreemd aan de orde van de dag’

We beginnen met de motie van GPRB (Trap op trap af) welke mede wordt ingediend door andere partijen (waaronder de VVD). Doel van de motie is signaal af te geven aan de minister en tweede kamer, VNG en alle gemeente van Nederland om de gekozen systematiek (trap op, trap af) los te laten. De PvdA-fractie vraagt aan het college of deze motie wel nut heeft. Er zijn al meerdere lijnen gestart om dit signaal af te geven aan Den Haag. Wethouder geeft aan dat de discussie al gedurende langere tijd wordt gevoerd en de effecten nog als onvoldoende worden ervaren. Maar een extra signaal vanuit de gemeenten kan geen kwaad. De motie wordt unaniem aangenomen

 

Daarna een volgende motie van GPRB samen met D66 (Samen sneller resultaat). Snelheidsverlaging op de N348 tussen Dieren en Lochem kenbaar te maken bij gemeente Brummen, Zutphen en Lochem om dan in gezamenlijkheid op te trekken naar de provincie.  Vanuit de VVD-fractie wordt de vraag gesteld of dit wel het juiste moment is omdat binnen afzienbare tijd (lees 1 december 2019) besluitvorming gaat plaats vinden omtrent stikstof problematiek. College geeft bij monde van wethouder Hofstede een reactie. De consequenties van de motie zijn op dit moment niet te voorzien omdat er al zoveel zaken lopen op dit gebied. Verzoek aan de indieners is om besluitvorming over de motie uit te stellen om het college in de gelegenheid stelt om de raad door middel van een raadsbrief voor het eind van het jaar 2019 te informeren. Motie wordt aangehouden en komt later op de agenda van de raad.

 

Daarna gaan we over tot het behandelen van een motie van D66 (en meerdere partijen) Verlaging maximumsnelheid op A348 naar 100 km per uur. Door het aantal indieners heeft deze motie al een meerderheid. De VVD-fractie is ook van mening dat dit voorstel te vroeg komt. De kans is aanwezig dat het opgeleverde stikstof contingent niet naar Rheden gaat maar als compensatie wordt gebruikt voor andere gebieden in de provincie. De VVD-fractie is niet tegen het nemen van maatregelen maar wel graag op het juiste moment. Wacht eerst nationale besluitvorming af, is ons advies om te voorkomen dat we achter het net vissen. Het college geeft een reactie waarbij uitgangspunt bij college is dat reductie op geleverd in deze gemeente ook wordt gebruikt voor projecten in deze gemeente. In het ‘Regionaal portefeuille overleg mobiliteit’ heeft wethouder al aangegeven dat het college een voorstander is van verlaging van de snelheid naar 100 KM per uur. Om dit voor elkaar te krijgen is een verkeersbesluit nodig. Daar zitten doorlooptijden aan vast (wettelijk geregeld) en dan is de opdracht binnen de motie niet mogelijk. Het gesprek en lobby kunnen wel worden gevoerd. Motie wordt aangepast en kan vervolgens op algehele steun van de raad rekenen en wordt unaniem aangenomen.

 

Vervolgens gaan we over tot de behandeling van de motie Flex-woningen (zie bijlage) van de VVD. De VVD -fractie is van mening dat er door de gemeente Rheden gebruik moet worden gemaakt om deel te nemen aan pilot FLEX-Woningen zodat “spoedzoekers” op korte termijn geholpen kunnen worden aan huisvesting. Motie maakt genoeg los en kan rekenen op steun van een aantal fracties. Na het debat wordt motie in stemming gebracht en wordt deze met 23 voor en drie tegen (GPRB)  aangenomen.

 

Hamerstukken

Uiteindelijk komen we bij het laatste punt van de agenda punt 10 en dat is een overzicht met onder andere brieven aan de raad, notulen van de vorige vergadering en besluiten naar aanleiding stukken ter kennisname. Door aantal partijen worden stukken ter kennisname geagendeerd voor een behandeling in een voorbereidende raad. Ook de VVD-fractie doet dit en wel behandeling van de herfstrapportage waarin de voortgang van de uitputting van de programmabegroting 2019 wordt gepresenteerd. De VVD maakt zich zorgen over de consequenties hiervan.

 

Om 22.48 uur wordt de vergadering gesloten.

Het was een lange maar vruchtbare vergadering.

Sjir Hanssen

Raadslid VVD

ALGEMENE LEDENVERGADERING

CDA CDA Rheden 22-10-2019 12:23

UITNODIGING Graag nodigen wij u hierbij uit voor de algemene ledenvergadering. Deze vergadering zal plaatsvinden op:maandagavond 18 november 2019 Aanvang: 20.00 uur Plaats: Dorpshuis Rheden, Meester B. van Leeuwenplein 3, 6991 EW Rheden De agenda is als volgt: 1. Opening; door de voorzitter van de afdeling en vaststelling agenda2.Mededelingen3. Verslag van de vorige Algemene Vergadering d.d. 13 mei 20194.BestuurssamenstellingPepijn Diederen is teruggetreden als bestuurslid. Het bestuur stelt voor dat Hans Both bestuurslid zijn taak als penningmeester overneemt.5. Spreker Bea Schouten lid van provinciale statenZij spreekt over haar vakgebied: duurzame ruimtelijke ordening, water en wonen er is gelegenheid tot het stellen van vragen6. Actuele politiek in de gemeente RhedenToelichting door de fractievoorzitter en de wethouder7. Rondvraag8. Sluiting Hopende velen van u welkom te mogen heten. namens het bestuur van de afdeling,mr Jeroen van Gessel, voorzitter.

ALGEMENE LEDENVERGADERING

CDA CDA Rheden 22-10-2019 12:23

UITNODIGING Graag nodigen wij u hierbij uit voor de algemene ledenvergadering. Deze vergadering zal plaatsvinden op:maandagavond 18 november 2019 Aanvang: 20.00 uur Plaats: Dorpshuis Rheden, Meester B. van Leeuwenplein 3, 6991 EW Rheden De agenda is als volgt: 1. Opening; door de voorzitter van de afdeling en vaststelling agenda2.Mededelingen3. Verslag van de vorige Algemene Vergadering d.d. 13 mei 20194.BestuurssamenstellingPepijn Diederen is teruggetreden als bestuurslid. Het bestuur stelt voor dat Hans Both bestuurslid zijn taak als penningmeester overneemt.5. Spreker Bea Schouten lid van provinciale statenZij spreekt over haar vakgebied: duurzame ruimtelijke ordening, water en wonen er is gelegenheid tot het stellen van vragen6. Actuele politiek in de gemeente RhedenToelichting door de fractievoorzitter en de wethouder7. Rondvraag8. Sluiting Hopende velen van u welkom te mogen heten. namens het bestuur van de afdeling,mr Jeroen van Gessel, voorzitter.

Algemene beschouwingen, 11 juni 2019

CDA CDA Rheden 12-06-2019 18:57

Algemene beschouwingen, 11 juni 2019 Vorig jaar, en ook recent tijdens de raadsvergadering van februari, hebben we als CDA al uitvoerig stilgestaan bij de in onze ogen zeer zorgelijke ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente. We hebben toen opgeroepen om zsm maatregelen te treffen en niet te wachten tot 2020. We zien nu in de kadernota dat het college die handschoen op heeft gepakt en via een taakstelling van 6 miljoen structureel de begroting in 2020 op z’n minst in evenwicht wil brengen. Daar zijn we uiteraard blij mee, temeer daar we in de zomernota gelezen hebben dat ook in 2019 al bezuinigingen op de rol staan. Maar papier is geduldig en hierin ligt de grootste uitdaging. Ofwel, gaan we het Transformatieplan 2.0 en de doelstellingen van de kadernota ook daadwerkelijk realiseren. Daar zijn we als CDA niet gerust op gezien de ontwikkelingen in de afgelopen twee jaar waarbij de gemeente niet in control bleek. Het ontbrak aan urgentiebesef en we vragen ons nog steeds af of iedereen wel doordrongen is van de ernst. Dat is ook een van de punten die de rekeningcommissie is opgevallen: zo lezen we in het verslag van de commissie (zoals dat bij de jaarrekening zit) dat de forse financiële tekorten op niet meer dan enkele zinnen duiding kan rekenen. Dan ten aanzien van het transformatieplan. De door het college aangekondigde verzakelijk lijkt ons broodnodig. Eerder dit jaar hebben we als CDA al gerefereerd aan het niet opvolgen van de tekortkomingen zoals geconstateerd door de accountant. Overigens, als raad zou het goed zijn om in de discussie over transformatieplannen niet alleen te praten over een meer zakelijke insteek van de gemeente maar ook te praten over de ontwikkeling naar meer jeugdzorg op zich. Als 1 op de 8 jongeren behoefte heeft aan jeugdzorg, wat is er dan aan de hand? Slaat hier een vorm van medicalisering toe? Welke rol ligt hier voor de politiek? En is de maatwerkgedachte, hoe dierbaar die ons ook is, niet veel te ver doorgeschoten wetende dat er 700 zorgaanbieders zijn waaruit mensen kunnen kiezen. Ons dunkt dat het goed is om dit bespreekbaar te maken omdat een uitholling van de solidariteit op de loer ligt en dat gaat uiteindelijk ten koste van degene bij wie de nood het hoogst is. Het is terecht dat veel aandacht uitgaat naar de tekorten in het sociaal domein. Maar ook willen we vragen hoe u tegen de ontwikkeling van de overhead aankijkt. We hebben al herhaaldelijk gezegd dat naar ons idee er teveel aandacht uitgaat naar Global Goals (zie ook het recente verslag waaruit duidelijk werd hoe bovenmatig veel energie erin gestoken wordt) en naar zaken als netwerkorganisatie. Die leiden vooral af is onze indruk met als gevolg forse stijgingen van de overheadkosten en een slechtere dienstverlening. In de context van de behandeling van de jaarrekening zullen we hier nog vragen over stellen. Om een indruk te krijgen van de kosten die gemoeid zijn met overhead: de primitieve begroting 2018 voor overhead was 13.1 miljoen. Bij de zomerrapportage 2018 volgde een negatieve bijstelling van 712k. Na de zomerrapportage nogmaals 262k negatief. Totaal dus in 2018 afgerond ruim 14.1 miljoen overhead, bijna een miljoen meer dan begroot. En dan kijken we naar de zomerrapportage 2019 waar we nu al de verwachting wordt uitgesproken dat we ipv 14.1 miljoen gaan eindigen op bijna 15.4 miljoen. Kortom, ie jaar een stijging van 2.2 miljoen overhead. Daar wordt het CDA op z’n zachtst gezegd niet vrolijk van. Er is dus veel werk aan de winkel. Dat vraagt om plannen en ambities zoals die er nu liggen. Maar het vraagt ook om in control zijn en daadkracht. Prachtig zo’n titel een titel als In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister." Maar waar het om gaat is dat we in control komen, grip hebben. Of om in zegwijzes te blijven: the proof of the pudding is in the eating. Een pudding mag er nog zo mooi en lekker uitzien, waar het werkelijk om gaat, is dat hij smaakt. Er is maar één manier om daar achter te komen: de pudding eten. Om in deze metafoor te blijven: In het transformatieplan en de kadernota ligt de menukaart nu voor. Die bestaat uit meerdere gangen; vandaag is een voorproefje op wat komen gaat. We willen echter snel naar de volgende gang. Het lijkt ons daarom zinvol om direct na het reces in een orienterende vergadering bijgepraat te worden. Bert de Lange, 11 juni 2019

BUMA WORDT BURGEMEESTER IN LEEUWARDEN

CDA CDA Rheden 16-05-2019 18:49

Beste CDA-leden, Vanavond heeft de gemeenteraad van Leeuwarden besloten mij voor te dragen voor benoeming als burgemeester van de gemeente Leeuwarden. Het zal betekenen dat ik na 17 jaar Kamerlidmaatschap, 9 jaar fractievoorzitterschap en 7 jaar partijleiderschap de landelijke politiek zal verlaten. Ik zet mij nog iedere dag met overtuiging in voor het CDA en voor ons land. Tegelijkertijd komt er onvermijdelijk een moment waarop een politiek leider ruimte moet durven maken voor zijn opvolging. Door het ontstaan van de vacature voor het burgemeesterschap van Leeuwarden valt dit voor mij samen met de kans om aan een nieuwe uitdaging te beginnen die ik inspirerend, eervol en mooi vind. Ik ben in Friesland geboren en getogen. Ik voel mij er thuis. Ik zal mij ten volle voor de Leeuwarder bevolking inzetten. In 2012 koos u mij voor het eerst als uw lijsttrekker. Na de moeilijke jaren 2010 - 2012 en de daarna verloren verkiezingen beloofde ik met u te zullen bouwen aan een nieuw CDA; dag voor dag, steen voor steen. Samen hebben wij de afgelopen jaren de eenheid, de inspiratie en het geloof in de toekomst hervonden. De weg omhoog. Dit deden we in een electorale omgeving die veel onzekerder is dan vroeger: iedere verkiezing moet iedere zetel vanaf nul worden bevochten. Blijdschap en teleurstelling liggen iedere verkiezing heel dicht bij elkaar. In de oppositie zochten we onze eigen weg en scherpten we het ideologische fundament van onze partij. Voor verantwoordelijkheid, respect en een sterke samenleving. Tegen het individualisme, polarisering en onfatsoen. Na de gewonnen verkiezingen van 2017 draagt het CDA weer regeringsverantwoordelijkheid. Een vernieuwde fractie en een enthousiaste ploeg bewindslieden trad aan. Samen willen we een houvast bieden voor de Nederlanders die de afgelopen jaren het vertrouwen in de politiek en de overheid verloren. Daaraan bouwen is geen eenvoudige, maar wel een noodzakelijke opdracht. Er wordt geïnvesteerd in ouderenzorg, in politie en justitie en in defensie. We werken aan een ambitieus klimaatakkoord en doen alles om met werkgevers en werknemers een nieuw pensioenstelsel te bouwen. Maar regeren is ook compromissen sluiten en maatregelen verdedigen die we zelf misschien niet hebben ingebracht. Het doet mij goed dat we daarover steeds open, levendig en respectvol het gesprek konden voeren op congressen en tijdens andere ledenbijeenkomsten. Ik kijk terug op de vele inspirerende ontmoetingen in Den Haag en in het land, tijdens werkbezoeken, vergaderingen en verkiezingscampagnes. Ik heb het als een voorrecht beschouwd de partij en u als lid zo lang in verschillende functies te mogen dienen. Ik zal nu op korte termijn met de Tweede Kamerfractie en de partijvoorzitter overleggen over de te volgen procedure voor de overdracht van het fractievoorzitterschap. Met hartelijke groeten, Sybrand Buma

Uitnodiging voor CDAvergadering 13 mei

CDA CDA Rheden 28-04-2019 18:49

UITNODIGING Secretariaat : Pepijn Diederenemail :pepijn_diederen@hotmail.commobiel 0642712652UITNODIGINGGraag nodigen wij u hierbij uit voor de algemene ledenvergadering. Deze vergadering zal plaatsvinden op:Datum: maandagavond 13 mei 2019,Aanvang: 20.00 uurPlaats: Mariazaal Velp, Nieuwstraat 1 ( hoek Emmastraat) 6881 SK VelpDe agenda is als volgt:1. Opening; door de voorzitter van de afdeling en vaststelling agenda2. Mededelingen3. Verslag van de vorige Algemene Vergadering d.d. 26 november 20184. Jaarrekening 2018 en verslag kascontrolecommissie5. Verkiezingen Europees parlementDe Gelderse kandidaat voor het Europees parlement de heer Ormel zal een toelichting geven over de thema’s in de Europese verkiezingen6. Actuele politiek in de gemeente RhedenToelichting door de fractievoorzitter en de wethouder7. Bestuurssamenstelling8. Rondvraag9. SluitingHopende velen van u welkom te mogen heten.namens het bestuur van de afdeling,mr Jeroen van Gessel, voorzitter. lees ook https://www.gelderlander.nl/bronckhorst/achterhoeker-henk-jan-ormel-hoog-op-cda-lijst-europa~ac11402c/11 feb 2019...Deverkiezingenvoor hetEuropeesParlement zijn op 23 mei 2019. In de weken voorafgaand aan deverkiezingengaatHenk Jan Ormelin de...

DE POSBANK DICHT ?

CDA CDA VVD Rheden 30-03-2019 17:05

Vragen in de Raadsvergadering Monique Reinders brandden dinsdagavond vele vragen op de lippen. ,,Waarom heeft u voor deze optie gekozen?”, hield zij de verantwoordelijke wethouder Haverkamp (VVD) voor. ,,Heeft u nagedacht over de verkeersveiligheid op de Schietbergseweg, waar al het verkeer naar en van de Posbank overheen moet en dus veel meer elkaar tegemoetkomend verkeer zal moeten passeren? Zijn hier maatregelen voorzien? Hoe moet het met de toename van de parkeerdruk bij het Posbankpaviljoen enbij het Bezoekerscentrum Veluwezoom?” Reinders wilde ook weten of er ook nog naar alternatieve oplossingen is gekeken. Zou afsluiting alleen op zondagen, of alleen op drukke dagen wellicht een optie zijn? Op hoeveel dagen in het jaar is er eigenlijke sprake van een problematische verkeerssituatie op de Posbank? Zie verder artikel ion de Gelderlander Rheden bekijkt welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor afsluiting Posbank https://www.ad.nl/…/rheden-bekijkt-welke-aanvullende-maatr…/

Sociaal Domein

CDA CDA Rheden 30-03-2019 16:34

Adviesraad Sociaal Domein Tijdens de voorbereidende vergaderingen hebben we als raad al een goede en indringende discussie gevoerd over het voorliggende voorstel om de Sociaal adviesraad nieuw leven te blazen. Met bovendien daarbij een het voorstel om een werkgroep inwonerbetrokkenheid aan toe te voegen. De onderliggende stukken zijn in onze optiek moeilijk te begrijpen en het is erg onduidelijk hoe verantwoordelijkheden liggen tussen raad, college, het adviesorgaan en de werkgroep. En dan krijgen we ook nog een ambtelijk secretaris. Dank overigens aan de wethouder voor het beantwoorden van de vele vragen tijdens de voorbereidende vergadering waarmee de zaken in ieder geval helderer werden. Maar dat dat nodig was is geen goed signaal: het zal voor degene die gevraagd worden voor de commissie niet meevallen om er chocola van te maken, laat staan onze inwoners. Het gevaar van bureaucratische monstrum ligt op de loer, sterker nog, dat lijkt ons onvermijdelijk. We waren en zijn zeer dus nog zeer kritisch op het voorstel. Waarom? Omdat we nog goed weten waarom het mis ging met de eerste adviesraad. Die kende een vaste samenstelling, de leden verdronken in de hoeveelheid onderwerpen, verantwoordelijkheden waren onduidelijk en raad, college en adviesraad miste logischerwijs de flexibiliteit om snel te kunnen schakelen in het huidige dynamische tijdgewricht. Dat nemen we de mensen in de adviesraad niet kwalijk, integendeel. De huidige tijd vraagt om nieuwe vormen. Participatie, of in gewoon Nederlands, de inwoners vragen om mee te denken en mee te doen, moet je niet in vaste structuren willen duwen. We zien dat bij vrijwel alle voorstellen inwoners worden betrokken en zo hoort dat. Het huidige voorstel gaat ons die ruimte eigenlijk ontnemen. Als CDA denken we derhalve dat – met alle waardering voor het werk dat is verzet – dat het voorliggende voorstel niet gaat brengen wat we juist willen: op een flexibele manier onze inwoners kunnen vragen om mee te denken en mee te doen op een veelheid aan onderwerpen. Bert de Lange fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.