Nieuws van politieke partijen in Westervoort over CDA inzichtelijk

33 documenten

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Huisvesting voor Westervoortse jongeren

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Westervoort 11-12-2019 17:25

Het CDA Westervoort heeft als een belangrijk speerpunt in haar verkiezingsprogramma de jongerenhuisvesting opgenomen. Dit onderwerp is tevens in het coalitieprogramma opgenomen als een belangrijk onderwerp. Bij de vaststelling van het bouwprogramma voor Westervoort in de aankomende jaren is dit voor het CDA dan ook een belangrijk punt. Zo pleit het CDA bij de invulling van de bouwgrond van de voormalige school de Flierefluiter al lange tijd voor het bouwen van betaalbare woningen voor jongeren. Ook bij de verdeling van huurwoningen speelt dit CDA-speerpunt een belangrijke rol. Jongeren uit Westervoort komen nauwelijks in aanmerking voor een huurwoning in Westervoort: slechts in 4 % van de gevallen waarin een huurwoning vrijkomt in Westervoort, wordt deze toegewezen aan Westervoortse jongeren. Veel te weinig volgens het CDA en daarom heeft het CDA tijdens de Raadvergadering van 9 december 2019 via een motie bepleit om jongeren in Westervoort een voorrang-positie te geven bij de verdeling van woonruimte in Westervoort. Dat kan volgens het CDA door gebruik te maken van de mogelijkheid die de huisvestingsverordening (waarover tijdens die Raadvergadering werd gedebatteerd) biedt om voor bepaalde kwetsbare doelgroepen maatwerkafspraken te maken met de woningbouwcorporaties. Jongeren in Westervoort zijn kwetsbaar op de huurwoningmarkt is de stelling van het CDA, omdat zij bijna nooit in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning in hun eigen dorp! Het CDA denkt dat het juridisch mogelijk is en heeft via de motie het college van B&W gevraagd daar middels onderzoek uitsluitsel over te geven. De motie werd mede ingediend door D66 en kreeg de steun van SP en de VVD. GroenLinks en de PvdA waren tegen: zij wilden geen voorrang voor Westervoortse jongeren.

Toch Westervoortse bijdrage voor Voedselbank | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Westervoort 15-11-2019 00:00

Westervoort gaat in overleg met de Voedselbank om een evenredige bijdrage te leveren aan de exploitatie. Een motie van die strekking op initiatief van GroenLinks, SP en PvdA en mede ingediend door CDA kreeg op 11 november de unanieme steun van de raad. Dit mede naar aanleiding van een bericht dat niet alle gemeenten een bijdrage leveren, maar wel van deze voorziening gebruik maken. In Westervoort maken 61 gezinnen gebruik van de Voedselbank. Zowel Westervoort als de Voedselbank hebben het armoedeconvenant ondertekend. 

Toevoeging 10 februari 2020: Voorstel aan de gemeenteraad is om €70/deelnemer bij te dragen; besluitvorming bij voorjaarsnota in juli 2020.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

Motie Voedselbank

SP SP GroenLinks CDA PvdA Westervoort 12-11-2019 12:30

Tijdens de raadvergadering op 11 november is de door ons samen met GroenLinks, PvdA en CDA ingediende motie voor financiële steun aan de voedselbank Arnhem met raadsbrede steun aangenomen.

Bijdrage Voorjaarsnota

CDA CDA PvdA Westervoort 09-10-2019 13:50

Voorzitter, Dank voor de gelegenheid als eerste het woord te voeren over de voorjaarsnota. Ik excuseer me alvast naar de andere fracties als ik hen in deze bijdrage het spreekwoordelijke gras voor de voeten weg maai. De voorjaarsnota bevat tientallen onderwerpen. Ik neem met u graag een aantal punten door uit de verschillende programmaonderdelen die wij belangrijk vinden om hier even aan te stippen. Dat maakt de andere onderwerpen niet per definitie minder belangrijk of onbelangrijk. Er zijn ook wat zaken die we er extra willen uitlichten. Wij hebben die zaken in een aantal moties neergelegd. In de eerste plaats onze complimenten aan het college en de afdeling communicatie van 1Stroom. Een uitstekend redactioneel verhaal in de Westervoort Post van 19 juni jongstleden over de speerpunten in de Voorjaarsnota. Prima initiatief en prima verhaal. Zo breng je politiek en beleid dichter bij de mensen. Dan wil ik graag ingaan op de inhoud van de voorjaarsnota en ik volg daarbij, na enkele algemene opmerkingen, de drie programma’s, bestuur, maatschappij en omgeving. In zijn algemeenheid zien wij een doorwrochte nota met goede financiële uitkomsten en vooruitzichten. Dat geeft veel vertrouwen in dit college en de eigen toekomst van Westervoort. Op onderdelen had in de sfeer van de financiën mogelijk nog wat verder ingezoomd kunnen worden op inverdieneffecten van voorgestelde investeringen. Doorgaans gaan kosten voor de baten uit en die kosten zien we hier dan ook, maar de baten meestal niet, terwijl die er ongetwijfeld wel zijn. Een voorbeeld daarvan is de aankoop van de module APV in Squit. Wij hebben soms ook de indruk dat er hier en daar sprake is van dubbeltelling: zo lijkt er zowel bij programma 2 als bij programma 3 geld te worden gebudgetteerd voor de Liemerse Ambassade en bij programma 1 en 2 voor de aanpak van personen met verward gedrag. Dat lijkt ons niet de bedoeling; daar zou bundeling van aandacht tot efficiëncyvoordeel kunnen leiden. Graag de aandacht van de portefeuillehouders daarvoor. T.a.v. programma 1. Bestuur: een transparante en betrouwbare overheid in een vitale en veilige samenleving. In deze raad zijn kort geleden door de PvdA ronduit schimmige uitspraken gedaan over het functioneren van 1Stroom. Wij houden niet van die schimmigheid. Als er problemen zijn dan moeten die op tafel en uitgesproken worden. En bedacht moet worden dat het fusieproces nog niet is afgerond. Signalen om bij de sturen zijn zeker welkom, maar dan in alle openheid, want anders ga je je afvragen of er een ander doel of belang gemoeid is bij het zaaien van twijfels over het functioneren van de ambtelijke organisatie. Wij maken graag gebruik van het aanbod om op regelmatige basis te worden bijgepraat over de voortgang van het fusieproces Wij verwelkomen de extra formatie in verband de uitvoering van bijzondere wetten, met name v.w.b. de evenementen. Voor ons dorpsgevoel en voor onze eigenheid is het ontzettend belangrijk dat er vele en goede evenementen worden georganiseerd in Westervoort en dat al die vrijwilligers die daar in het belang van de gemeenschap hun tijd insteken ook gefaciliteerd en ondersteund worden. Ook de extra BOA-capaciteit juichen wij toe en wij vragen het college haast te zetten achter de totstandkoming van het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid en dan snel tot aanstelling over te gaan. Over het experiment ten aanzien van de aanpak van personen met verward gedrag, waarvoor €15.000 wordt gevraagd, structureel, worden wij graag na afloop van het experiment geïnformeerd, zodat we kunnen oordelen of het experiment is geslaagd en of de kosten en baten in balans zijn. Overigens wordt ook in programma 2 voor dit onderwerp geld vrijgemaakt. De website van de gemeente is naar onze mening dringend aan verandering toe. De redenering van het college dat de strategische doorontwikkeling van de digitale dienstverlening volgend is aan de daarvoor beschikbare capaciteit, begrijpen wij niet goed. Wij zouden eerder bepleiten dat het college op dit punt eens buiten de aanwezige capaciteit (dat kan ook bij andere gemeenten) gaat kijken wat er allemaal mogelijk is op dit punt. Zonder ten nadele te willen spreken van de communicatieafdeling, kan het wel eens heel goed en verfrissend zijn om af te stappen van gebaande paden. Programma 2. Maatschappij. Uitgangspunt van het programma is de eigen kracht van de Westervoortse samenleving. Het is bekend dat wij staan voor inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren. Maartegelijkertijd ontkomen we er niet aan om keuzes te maken, zeker nu ook de verdeling van gelden m.b.t. het beschermd wonen gaat veranderen en er mogelijk nog meer tekorten in het sociale domein gaan ontstaan. Tekorten, zeker als die structureel dreigen te worden, bedreigen de continuïteit van de dienstverlening op dit beleidsterrein. Als coalitiepartij voelen wij de verantwoordelijkheid daarin richting te geven en uitgangspunten en waarborgen mee te geven. Wij steunen de transitieopgave waarvoor het college staat. Wij zien graag zoveel mogelijk mensen op een zinvolle wijze meedoen in de maatschappij. Bij voorkeur en als het kan in een betaalde baan. Om de werkgelegenheid in Westervoort en de Liemers zoveel mogelijk aan te jagen is het belangrijk dat de economische uitvoeringsagenda’s van De Liemers en Westervoort met volle kracht worden ingezet en uitgevoerd en ook dat de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 zo snel mogelijk en zonder verdere vertraging wordt gerealiseerd. Er zijn vele openstaande vacatures in de Liemers en de link met het onderwijs in de regio is dan ook bijzonder belangrijk. Wij roepen de op te richten Liemerse Ambassade op om tot een structureel overleg met de diverse onderwijsinstellingen te komen om tot optimale koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt te komen. Er is in de voorjaarsnota de nodige aandacht voor sport en onze sportverenigingen. Dat is goed om meerdere redenen. Het punt dat wij hier willen maken, is dat sport tegenwoordig volgens onderzoekcijfers steeds meer individueel en niet in verenigingsverband wordt uitgeoefend, onder andere bij commerciële partijen die wij hier in Westervoort ook kennen. Wij roepen het college op om deze sportaanbieders ook te betrekken bij de uitvoering van het sportakkoord en het preventieakkoord. Het is een landelijk punt, de invoering van het Abonnementstarief in de Wmo. Maar dat betekent nog niet dat wij er gelukkig mee zijn. Integendeel: de kosten gaan omhoog, mede of vooral door de aanzuigende werking, en dat leidt mogelijk weer tot de noodzaak om te bezuinigen en mogelijk is de verkeerde groep (namelijk zij die het toch al niet breed hebben) daarvan in de toekomst de dupe. Mogelijk is dit een punt waar de wethouder iets mee kan in zijn contacten met ambtsgenoten en de VNG. Het is jammer dat de beoogde besparingen op de jeugdzorg dit jaar nog niet gerealiseerd kunnen worden door de transformatieagenda. Tegelijkertijd was dat ook wel een beetje te verwachten. En daarbij moeten we ons steeds blijven realiseren dat het hier deels gaat om een heel kwetsbare groep jonge inwoners, die onze aandacht en zorg nodig hebben en waarmee wij op de meest zorgvuldige wijze mee om moeten gaan. Bezuinigen is geen doel op zich. Wij zijn blij met de extra Rijksbijdrage voor jeugdzorg waarmee de tekorten op dit zo tere en belangrijke onderwerp althans voorlopig en deels kunnen worden afgedekt. Wij hebben groot respect voor wat er allemaal door de wijkteams en andere betrokkenen op het onderwerp jeugdzorg (en natuurlijk ook op andere terreinen) wordt gepresteerd, zeker als we bedenken dat het nog maar enkele jaren geleden is dat dit hele domein aan de gemeenten is overgedragen. In het verlengde van de jeugdzorg zien we een stijging van de kosten Veilig Thuis van € 90.000. Een fors bedrag, veroorzaakt door personeelsuitbreiding a.g.v. een andere meldcode. Hier ligt ook een link met het werk van onze wijkteams. Het is de moeite waard om de samenwerking tussen de wijkteams en Veilig Thuis nader te bezien om te bekijken of daarin overlap zit waardoor efficiënter gewerkt kan worden. Het initiatief van de Plusbus kan een zinvolle aanvulling zijn op het al bestaande doelgroepenvervoer. Desalniettemin zullen wij het initiatief kritisch volgen of er daadwerkelijk sprake is van meerwaarde en of daarmee ook een besparing op het doelgroepenvervoer wordt gerealiseerd. Wij vragen het college hierop jaarlijks bij de besluitvorming over de subsidie te rapporteren. In het Trefcentrum Westervoort worden voor onze ouderen hele goede dingen gedaan. Voor de uitvoering van wat daar gebeurt zijn mensen en middelen nodig. V.w.b. de middelen willen wij een subsidie beschikbaar stellen voor het aanschaffen van nieuwe stoelen en tafels en een geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we een motie voorbereid. Programma 3. Omgeving. Het CDA is al jaren initiatiefnemer van zaken die je zou kunnen scharen onder ‘Maak Westervoort mooier’. En daar zijn we best trots op. Maar het werk is niet af, eigenlijk nooit af. Wij staan voor behoud en verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving. Over dit programmadeel hebben wij ook wat punten te maken en vragen ter stellen. Binnenkort verschijnt het definitieve Rivierklimaatplan. Westervoort heeft daarvoor ook een wensenlijst aangeleverd. De vraag aan het college is hoe we omgaan met de financieringsvraag die daaraan gekoppeld is. Binnen het thema duurzaamheid onderscheiden we diverse onderwerpen die ons in de aankomende jaren veel zullen gaan bezig houden: de regionale energie strategie (RES), de doelen rond vermindering van afvalstromen en de vergroting van de biodiversiteit. T.a.v. de RES zijn de ambities en doelen bijzonder hoog, maar het CDA heeft er vertrouwen in dat we dit probleem met elkaar zullen tackelen. Het verleden heeft ons geleerd, dat er in de aankomende jaren een exponentiële versnelling zal plaats vinden van de technische mogelijkheden om energie op te wekken. De oplossingen komen er, zonder twijfel. Maximaal aandacht wat ons betreft voor communicatie en participatie en het faciliteren van inwoners om werk te maken van de energietransitie in de eigen omgeving. Het afval. Wij hebben gevraagd om een nieuw afvalplan, omdat we anders niet aan gestelde normen zullen voldoen. Tegelijkertijd staat het CDA ook voor beheersing van de kosten op dit onderwerp. In dat verband constateren we met ongenoegen dat er een behoorlijke prijsverhoging zit aan te komen van rond de 21 euro per aansluiting. Dat is een verhoging van ongeveer 10 % op de afvalstoffenheffing. Over het nieuwe afvalcontract hebben we zoals bekend een aantal technische vragen gesteld, die helaas i.v.m. vakantie van de betrokken ambtenaar nog niet beantwoord zijn. We vragen het college om de voorstellen aan de Raad en de communicatie naar onze inwoners op dit onderwerp en de te verwachten verhoging tijdig te starten. Wij hebben overigens volop ideeën over het verder verlagen van de hoeveelheid restafval waarbij een nieuw concept van een Alvalbrengstation centraal staat. Over het onderwerp biodiversiteit hebben wij een motie ingediend. Dat onderwerp komt nog nader ter sprake. De Japanse Duizendknoop past wat ons betreft niet in de doelen rond biodiversiteit; die moet bestreden worden. Daarop worden wij als CDA ook al door inwoners, die de plant in hun tuinen zien woekeren, aangesproken. Wij vragen daarop van het college om snel in actie te komen. Voor het financieren van zaken binnen het thema duurzaamheid en dus ook voor versterken van de biodiversiteit zijn vele subsidies beschikbaar. Wij roepen het college op hiervan in de aankomende jaren maximaal gebruik te maken. Er gaat verder heel veel geld om in het thema duurzaamheid en wij willen dan ook elk jaar een goede onderbouwing vooraf en verantwoording achteraf van de bestede gelden op dit onderwerp. Westervoort mooier maken, dat heb ik zoëven al geduid als een belangrijk onderdeel van ons programma. In dat verband hebben wij een motie voorbereid om het tunneltje van Biddle op te knappen. De woningmarkt geeft veel zorgen. Er komen te weinig sociale huurwoningen vrij en de woningen die dan vrijkomen, komen slechts voor een klein deel beschikbaar voor de Westervoortse inwoners. Als daarop vanuit de portefeuillehouder kan worden gestuurd, dan vragen wij hem dat te doen. We hebben dit overigens al eerder aangegeven. Woningbouw op het terrein van de Flierefluiter, andere mogelijkheden om tot woningbouw te komen voor ouderen en jongeren: Voor ons zijn dit prioritaire onderwerpen in het collegebeleid. Over de Westervoortse economie en de winkelleegstand op de Wyborg wil ik kort zijn: die hebben we onlangs nog uitvoerig besproken en daar waar we het in deze raad niet geheel met elkaar eens waren over het middel om de leegstand terug te dringen, waren we het over het doel wel eens: de leegstand moet z.s.m. worden aangepakt. Tenslotte: Al in de commissie hebben wij bepleit dat er professionele inkoopcapaciteit wordt aangenomen binnen 1Stroom. Inkopen is een vak en kost daarmee geld. Wij hebben de stellige overtuiging dat er op inkopen (van adviesdiensten van externen, van softwarelicenties, van straat- en groenonderhoud, etc) behoorlijk kan worden bespaard. Zo komen de meerkosten op de MS-licenties van 37000 voor Westervoort alleen ons wel erg hoog over. En verder komen er in de aankomende jaren nog bijzonder hoge kosten en investeringen op ons af (denk aan de energietransitie en ook de revitalisering van de Mosterdhof en daarna mogelijk andere wijken). Het aannemen van professionele inkoopcapaciteit hebben wij een motie neergelegd.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Westervoort 04-07-2019 14:04

Het jaar is voorbijgevlogen. Een jaar waarin we afscheid namen van griffier Dorien van der Kamp en we Marte Smits-Jansen van harte welkom heten. Ook u voorzitter, werd voorgedragen voor een nieuwe ambtstermijn. Fijn, we kijken uit naar een verdere prettige samenwerking. Daarnaast mijn complimenten aan het college en de afdeling communicatie van 1Stroom. Een uitstekend redactioneel verhaal in de Westervoort Post van 19 juni jongstleden over de speerpunten in de Voorjaarsnota. Prima initiatief en prima verhaal. Zo breng je politiek en beleid dichter bij de mensen. Ik neem met u graag een aantal punten door uit de verschillende programmaonderdelen die wij belangrijk vinden om hier even aan te stippen. Dat maakt de andere onderwerpen niet per definitie minder belangrijk of onbelangrijk. Er zijn ook zaken die we er nader willen uitlichten. Wij hebben die zaken in een aantal moties neergelegd. In zijn algemeenheid zien wij een goed leesbare nota met goede financiële uitkomsten en vooruitzichten. Dat geeft veel vertrouwen in dit college en de eigen toekomst van Westervoort. Op onderdelen had in de sfeer van de financiën mogelijk nog wat verder ingezoomd kunnen worden op inverdieneffecten van voorgestelde investeringen. Doorgaans gaan kosten voor de baten uit en die kosten zien we hier dan ook, maar de baten meestal niet, terwijl die er ongetwijfeld wel zijn. Een voorbeeld daarvan is de aankoop van de module APV in Squit. Wij hebben soms ook de indruk dat er hier en daar sprake is van dubbeltelling: zo lijkt er zowel bij programma 2 als bij programma 3 geld te worden gebudgetteerd voor de Liemerse Ambassade en bij programma 1 en 2 voor de aanpak van personen met verward gedrag. Dat lijkt ons niet de bedoeling; daar zou bundeling van aandacht tot efficiëncyvoordeel kunnen leiden. Graag de aandacht van de portefeuillehouders daarvoor. T.a.v. programma 1. Bestuur: Dit gaat o.a. over de uitvoeringsorganisatie 1Stroom. In de raad van 17 juni jl. weigerde de fractie van de P.v.d.A te stemmen over de begroting van 1Stroom omdat er in Duiven mogelijk iets belangrijks ingebracht werd waardoor de PvdA Westervoort niet akkoord kon gaan en tegenstemde. Ongepast, vriendelijk uitgedrukt: wij hebben er in onze fractie geen goed woord voor over. Alle argumenten en bezwaren moeten verwoord en gehoord worden. En buiten dat, verbeterpunten waren er ook al in het verleden. Een ambtelijke fusie is een hele operatie die niet van de ene op de andere dag geïmplementeerd is. Daarvoor moet hard gewerkt worden door leiding en ambtelijk apparaat. Wij hebben vertrouwen in de organisatie en willen graag regelmatig worden bijgepraat over de voortgang van het fusieproces. Wij verwelkomen de extra formatie in verband de uitvoering van bijzondere wetten, met name v.w.b. de evenementen. Voor ons dorpsgevoel en voor onze eigenheid is het ontzettend belangrijk dat er vele en goede evenementen worden georganiseerd in Westervoort en dat al die vrijwilligers die daar in het belang van de gemeenschap hun tijd insteken ook gefaciliteerd en ondersteund worden. Het CDA is trots op al deze vrijwilligers. Het CDA steunt het experiment ten aanzien van de aanpak van personen met verward gedrag. Wel worden wij graag na afloop van het experiment geïnformeerd over de resultaten. Overigens wordt in het volgende programma voor dit onderwerp ook geld vrijgemaakt. Misschien kan door bundeling efficiënter begroot worden. In de commissie hebben wij reeds aandacht gevraagd voor de gebruiksvriendelijkheid van de gemeentelijke website. Die is naar onze mening dringend aan verandering toe. Kijk eens bij andere gemeenten en doe er je voordeel mee als organisatie. Mocht er extra geld voor nodig zijn, dan horen we dat graag zodat het mee kan worden genomen in de voorjaarsnota van volgend jaar. Programma 2. Maatschappij. Uitgangspunt van het programma is de eigen kracht van de Westervoortse samenleving. Het is bekend dat wij staan voor inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren. Daar moet onze aandacht en zorg naar toe gaan. Het sociaal domein blijkt echter een kostbaar domein, dat in bijna alle gemeenten tot financiële problemen leidt. We ontkomen er niet aan om keuzes te maken, zeker nu ook de verdeling van gelden m.b.t. het beschermd wonen gaat veranderen en er mogelijk nog meer tekorten in het sociale domein gaan ontstaan. Het is jammer dat de beoogde besparingen op de jeugdzorg dit jaar nog niet gerealiseerd kunnen worden via de transformatieagenda. Bezuinigen is nodig maar is geen doel op zich. We moeten ons steeds blijven realiseren dat het hier voor een flink deel gaat om een heel kwetsbare groep jonge inwoners, die onze aandacht en zorg nodig hebben en waarmee wij op de meest zorgvuldige wijze mee om moeten gaan. Wij zijn blij met de extra Rijksbijdrage voor jeugdzorg waarmee de tekorten op dit zo tere en belangrijke onderwerp althans voorlopig en deels kunnen worden afgedekt. Wij hebben groot respect voor wat er allemaal door de wijkteams en andere betrokkenen op het onderwerp jeugdzorg (en natuurlijk ook op andere terreinen) wordt gepresteerd, zeker als we bedenken dat het nog maar enkele jaren geleden is dat dit hele domein aan de gemeenten is overgedragen. Tekorten, zeker als die structureel dreigen te worden, bedreigen de continuïteit van de dienstverlening op dit beleidsterrein. Als coalitiepartij voelen wij de verantwoordelijkheid daarin richting te geven en uitgangspunten en waarborgen mee te geven. Wij steunen de transformatieopgave waarvoor het college staat. In het verlengde van de jeugdzorg zien we een stijging van de kosten Veilig Thuis van € 90.000. Een fors bedrag, veroorzaakt door personeelsuitbreiding a.g.v. een andere meldcode. Hier ligt ook een link met het werk van onze wijkteams. Het is de moeite waard om de samenwerking tussen de wijkteams en Veilig Thuis nader te bezien om te bekijken of daarin overlap zit waardoor efficiënter gewerkt kan worden. Het initiatief van de Plusbus kan een zinvolle aanvulling zijn op het al bestaande doelgroepenvervoer. Desalniettemin zullen wij het initiatief kritisch volgen of er daadwerkelijk sprake is van meerwaarde en of daarmee ook een besparing op het doelgroepenvervoer wordt gerealiseerd. Wij vragen het college hierop jaarlijks bij de besluitvorming over de subsidie te rapporteren. In het Trefcentrum Westervoort worden voor onze ouderen hele goede dingen gedaan. Voor de uitvoering van wat daar gebeurt zijn mensen en middelen nodig. V.w.b. de middelen willen wij een subsidie beschikbaar stellen voor het aanschaffen van nieuwe stoelen en tafels en een geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we een motie ingediend. Wij zien graag dat zoveel mogelijk mensen op een zinvolle wijze meedoen in de maatschappij. Bij voorkeur en als het kan in een betaalde baan. Om de werkgelegenheid in Westervoort en de Liemers zoveel mogelijk aan te jagen is het belangrijk dat de economische uitvoeringsagenda’s van De Liemers en Westervoort met volle kracht worden ingezet en uitgevoerd en ook dat de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 zo snel mogelijk en zonder verdere vertraging wordt gerealiseerd. Er zijn vele openstaande vacatures in de Liemers en de link met het onderwijs in de regio is dan ook bijzonder belangrijk. Wij roepen de op te richten Liemerse Ambassade op om tot een structureel overleg met de diverse onderwijsinstellingen te komen om tot optimale koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt te komen. Programma 3. Omgeving. Het CDA is al jaren initiatiefnemer van zaken die je zou kunnen scharen onder ‘Maak Westervoort mooier’. En daar zijn we best trots op. Maar het werk is niet af, eigenlijk nooit af. Wij staan voor behoud en verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving. In dit verband hebben wij een motie voorbereid om het tunneltje van Biddle en het viaduct in de Dorpstraat op te knappen. Binnenkort verschijnt het definitieve Rivierklimaatplan. Westervoort heeft daarvoor ook een wensenlijst aangeleverd. De vraag aan het college is hoe we omgaan met de financieringsvraag die daaraan gekoppeld is. Binnen het thema duurzaamheid onderscheiden we diverse onderwerpen die ons in de aankomende jaren veel zullen gaan bezig houden: de regionale energie strategie (RES), de doelen rond vermindering van afvalstromen en de vergroting van de biodiversiteit. T.a.v. de RES zijn de ambities en doelen bijzonder hoog, maar het CDA heeft er vertrouwen in dat we dit probleem met elkaar zullen tackelen. Het verleden heeft ons geleerd, dat er in de aankomende jaren een exponentiële versnelling zal plaats vinden van de technische mogelijkheden om energie op te wekken. De oplossingen komen er, zonder twijfel. Maximaal aandacht wat ons betreft voor communicatie en participatie en het faciliteren van inwoners om werk te maken van de energietransitie in de eigen omgeving. Op het punt van energiebesparing vragen wij van de gemeente bij relevante investeringen het goede voorbeeld te blijven geven. Denk bijvoorbeeld bij het plaatsen van bankjes langs onze wandel en fietsroutes en hier op het Dorpsplein eens aan bankjes met solarcellen waardoor je je telefoon kunt opladen. Het afval. Wij hebben gevraagd om een nieuw afvalplan, omdat we anders niet aan gestelde normen zullen voldoen. Het CDA staat ook voor beheersing van de kosten op dit onderwerp. In dat verband constateren we met ongenoegen dat er een behoorlijke prijsverhoging zit aan te komen van rond de 21 euro per aansluiting. Dat is een verhoging van ongeveer 10 % op de afvalstoffenheffing. Over het nieuwe afvalcontract hebben we zoals bekend een aantal technische vragen gesteld, die helaas nog niet beantwoord konden worden. We vragen het college om het afvalplan snel op te leveren en de communicatie naar onze inwoners over de verwachte prijsverhoging tijdig op te starten. Wij hebben overigens volop ideeën over het verder verlagen van de hoeveelheid restafval waarbij een nieuw concept van een Alvalbrengstation centraal staat. Over het onderwerp biodiversiteit hebben wij een motie ingediend. Dat onderwerp komt nog nader ter sprake. De Japanse Duizendknoop past wat ons betreft niet in de doelen rond biodiversiteit; die moet bestreden worden. Daarop worden wij als CDA ook al door inwoners, die de plant in hun tuinen zien woekeren, aangesproken. Wij vragen van het college om daarop snel in actie te komen. Er zijn veel subsidiegelden bij de Provincie beschikbaar. Ook op dit punt. Wij gaan er van uit dat de gemeente hier maximaal gebruik van gaat maken. Al dan niet geholpen door een extern bureau dat gespecialiseerd is in subsidie aanvragen. Al een aantal jaren maakt het CDA zich zorgen om de kansen van Westervoortse jongeren en ouderen op de woningmarkt. Er komen te weinig sociale huurwoningen vrij en de woningen die dan vrijkomen, komen slechts voor een klein deel beschikbaar voor de Westervoortse inwoners. Het CDA wil de portefeuillehouder nogmaals vragen om met een oplossing te komen voor dit nijpende probleem. Voor ons zijn dit prioritaire onderwerpen in het collegebeleid. Tenslotte: Al in de commissie hebben wij bepleit dat er professionele inkoopcapaciteit wordt aangenomen binnen 1Stroom. Inkopen is een vak en kost daarmee geld. Maar hier gaan de kosten voor de baat: Wij hebben de stellige overtuiging dat er op inkopen (van adviesdiensten van externen, van softwarelicenties, van straat- en groenonderhoud, opvragen van bindende offertes etc.) wel eens behoorlijk kan worden bespaard. Ook op dit onderwerp hebben wij een motie ingediend. Voorzitter, Ik sluit deze algemene beschouwingen af met de wens dat de sfeer in deze raad mag blijven zoals deze nu is en dat we volgend jaar terug kunnen kijken op: - een constructief jaar waarin Westervoort nog mooier is geworden - de financiën van Westervoort, zoals wordt verwacht, goed op orde zijn - er zicht is op nieuwe woningen voor onze jongeren en ouderen - wij geslaagd zijn in onze aandacht en zorg voor kwetsbare groepen - we een flink eind op weg zijn in het realiseren van onze duurzaamheidsdoelen - en we de wensen van het CDA die vandaag zijn uitgesproken hebben kunnen realiseren Het CDA is er trots op aan deze zaken een bijdrage te kunnen leveren.

Meer aandacht voor biodiversiteit | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA Westervoort 02-07-2019 00:00

Bij de behandeling van de voorjaarsnota is onze roep om aandacht voor biodiversiteit gehoord. Onze motie om bij alle plannen in de groene leefomgeving expliciet het effect op biodiversiteit aan te geven kreeg brede steun. Ook de motie van CDA, die we mede indienden, over beter maaibeleid werd unaniem gesteund. Ons aandringen levert dus toch iets op; vorig jaar kreeg onze biodiversiteitsmotie nog geen steun. Gelukkig is er voortschrijdend inzicht en vinden we vooral bij de CDA een medestander.

FNV debat de Liemers waar alleen ...

VVD VVD CDA Westervoort 28-03-2019 20:51

FNV debat de Liemers waar alleen vanuit Westervoort 2 raadsleden van VVD deelgenomen hebben en 1 CDA fractie assistent. Verhitte discussies dus altijd leuk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.