Nieuws van CDA in Zaanstad inzichtelijk

18 documenten

75 jaar vrijheid in Zaanstad – bijzonder en bepaald niet vanzelfsprekend.

CDA CDA Zaanstad 23-04-2020 15:06

Voor de meeste generaties is vrijheid gelukkig een gegeven. Voor mensen die de WOII hebben meegemaakt, heeft het begrip vrijheid een extra dimensie gekregen. Langdurig worden blootgesteld aan onderdrukking, verraad, dood en verderf, in combinatie met honger en gebrek aan goede zorg heeft deze groep Nederlanders vanuit het tegenovergestelde geleerd wat de waarde van vrijheid is. Mede door hen, en zeker samen met hen herdenken wij daarom na 75 jaar nog steeds de vrijheid. Bijzonder en bepaald niet vanzelfsprekend. De Corona-crisis leert ons op een andere manier dat de traditionele herdenkingsbijeenkomsten op de avonden van 4 mei niet vanzelfsprekend zijn. Helaas zijn deze bijeenkomsten dit jaar onmogelijk. Gelukkig wordt er via de (lokale) media de nodige aandacht aan besteed. Het CDA voegt dit jaar graag een bescheiden, maar interessante Zaanse mijlpaal toe aan de herdenking. Onlangs sprak iemand van onze fractie in een verzorgingshuis te Zaandam een vrouw wier vader helemaal aan het begin van de oorlog, nu dus 80 jaar geleden, in een ongelijke strijd gesneuveld is voor het vaderland. Deze mevrouw, toen jong meisje, zag haar vader in mei 1940 weggaan, zonder te beseffen dat hij wel eens niet terug zou kunnen komen. In de meidagen van 1940 sneuvelden 14 Zaanse militairen.Haar vader sneuvelde ook, zij heeft hem nooit meer gezien. Zo goed als wij achteraf weten hoe verschrikkelijk de oorlog is geweest, zo weinig besefte men dat helemaal aan het begin. Dit schokkende verhaal bracht ons op het idee om uit te zoeken welke Zaanse militairen dit jaar 80 jaar geleden zijn gesneuveld. Indrukwekkend te lezen waar deze Zaankanters vandaan kwamen en wat zij achter zich lieten in de Zaanstreek. Reden voor ons om in dit bijzondere herdenkingsjaar ook aandacht op hen te vestigen. De namen van deze Zaanse helden (*) zijn: Cornelis Hendricus van den Bos - Den Haag 1905-1940Johannes Hendrik van den Bos - Den Haag 1905-1940Jan Ketema - Den Haag 1905-1940Leendert van Klaveren - Schiphol 1910-1940Herman Evert van Lingen - Doesburg 1916-1940Hendrik van 't Loo - Overschie 1916-1940Willem Schol - Delft 1917-1940Jan Sint - Hardinxveld 1914-1940Nicolaas Teunis de Vries - Ypenburg 1918-1940Albert Glas – Rhenen 1915 - 1940Pieter Christiaan Bonkerk – Ede 1917 - 1940Cornelis de Graaf – Rotterdam 1916 - 1940Bernardus Vrolijk - Ypenburg 1912-1940Cornelis Posch - Rhenen 1912-1940 Zij vochten voor onze vrijheid. Vrijheid die we na 75 jaar nog steeds omarmen. *: https://www.zaanwiki.nl/encyclopedie/doku.php?id=tweede_wereldoorlog

Ramkoers boeren begrijpelijk!

CDA CDA Zaanstad 19-12-2019 06:22

In ons drukke, gereguleerde en natuurlijk ook mooie landje lopen de spanningen op. We zijn het polderen voorbij. De kunst van compromissen sluiten is ingehaald door strijd voor eigen gelijk. Sociaal-maatschappelijk en bestuurlijk is een nieuwe mores van tegenstellingen ontstaan, gecultiveerd door politiek Nederland. Een lange termijn visie is saai, dagkoersen beheersen onze acties. Grote problemen als de stikstofdepositie in relatie tot de natuur en (land)bouw wordt bestuurd via de rechtbank en middels spoedwetgeving gerepareerd. De waan van de dag regeert. Waarom? Haagse complimenten over de innovatiekracht en efficiency van de Nederlandse land- en tuinbouwsector worden gelardeerd met ongenuanceerde halveringsambities en stellingen dat de sector toch echt moet veranderen. Timmermans: “Boeren houden vast aan een verouderd systeem”. Hoezo splinter en balk? Als er één instituut is dat vasthoudt aan een verouderd systeem dan is het Europa wel! En als er iets is dat boeren vasthoudt zijn het de landbouwsubsidies uit Europa wel. Nederlandse boeren zijn adaptief! Overlevers zijn het, weten zich al eeuwenlang aan te passen aan de omstandigheden. Uiteraard aan de weersomstandigheden, maar ook de eindeloze regeldrang van hogere en lagere overheden. Innovatief en ondernemend als ze zijn weten ze te overleven in een economisch bestel dat hen uitmelkt, gericht op winstmaximalisatie. En nu hebben de boeren zich ook aangepast aan de mores van ‘je gelijk halen’. Niet blij mee, maar snap het wel, ook dat de jonge generatie boeren dat nog een tandje fanatieker doet. Waarheen? Er treden in sociaal-economisch opzicht een aantal interessante verschuivingen op. Bijvoorbeeld ‘delen in plaats van bezit’ en ‘van winstmaximalisatie naar het creëren van maatschappelijke meerwaarde’. Deze mindshift leidt tot een nieuwe mores, één van sociale - en milieutechnische duurzaamheid en één van nieuwe (economische) kansen. Zo ook voor de land- en tuinbouw. ‘Delen en maatschappelijke meerwaarde creëren’ in onze land- en tuinbouwsector zijn te koppelen aan gelijkwaardigheid in de keten productie tot consumptie, innovatie en verduurzaming. Maak sterk sterker! We pompen, door noodzaak gedreven miljarden in de productie van (nieuwe) duurzame energie. Vreemde oplossingen als biomassacentrales worden uit armoede omarmd. Dit gevoel van urgentie geldt ook voor het groeiende wereldvoedselprobleem, inclusief de verspilling. Rond dit thema spelen wereldwijd land- en tuinbouwsectoren een cruciale rol. Met behulp van boeren die willen, kunnen en mogen innoveren en verduurzamen. En laat dat nou net de sterke kant zijn van onze boeren. ’Maak sterk sterker’, met Nederland als gidsland. Hoe lang geleden waren we dat ook al weer? Neerlands hoop! Den Haag, verbind de overheid, de wetenschap en spelers in de voedselketen. Samen investeren in grootschalige innovatie en verduurzaming en een eerlijke keten van producent tot consument, gericht op maatschappelijke meerwaarde. Revitaliseer daarbij ons polderlandschap, waarbinnen meerderheden bereid zijn constructieve compromissen te sluiten. Bewijs dat de vicieuze cirkel van het strijden om dagkoersen niet Neerlands hoop is. Zaanstad, 18 december 2019, Marc Wit, fractievz. CDA

Algemene beschouwing begroting 2020-2023

CDA CDA Zaanstad 31-10-2019 18:04

Molens op de wind zetten Voorzitter, de molen op de wind zetten. Een passende titel voor de bestuurlijke uitdaging waarvoor Zaanstad stond en staat. Passend omdat Zaankanters zich al een eeuwenlang aanpassen aan de omstandigheden, en met succes. Ook nu weer hebben we van de nood een deugd gemaakt. De vijf overgebleven wethouders hebben de stad bestuurbaar gehouden en vrijwel alle fracties hebben zich op transparante en constructieve wijze ingezet om tot een nieuw bestuurlijk akkoord te komen. Daarbij is de toevoeging van Democratisch Zaanstad aangaande democratische kwaliteit noemenswaardig. Voorzitter de bestuurscrisis van het afgelopen half jaar heeft ons binnen de CDA fractie ook de balans doen opmaken. Hoever zijn we gevorderd? Belangrijke conclusie is dat het tijd is voor concrete successen. Wij noemen de volgende: 1. Het terugdringen van de wachtlijsten voor Zaanse woningzoekenden Al vele jaren is de wachttijd starters onacceptabel lang. Onorthodoxe maatregelen nemen galmt nog na vanuit de verkiezingstijd. Maar ondanks een gedreven wethouder bouwen en wonen schiet het niet erg op. De woningbouwproductie ligt al jaren achter op de vraag. Terwijl er vraag is voor 1.500 nieuwe woningen per jaar, komen we nog niet eens op de helft. Qua omkleuring van kantoorruimte naar woningen, bungelen we in Noord-Holland onderaan het lijstje. Het neerzetten van tijdelijke woningen komt niet of nauwelijks van de grond. We zijn we kopschuw om alle nieuwe sociale huurwoningen toe te wijzen aan Zaanse wachtenden. De Zaanse woningzoekenden mogen meer van ons verwachten. Ik hoef niet de boeken in als het braafste raadslid van de Metropool Regio Amsterdam Maar leden van het College, en ik zeg bewust College en niet wethouder, welke onorthodoxe maatregelen heeft u aan het einde van de periode genomen om de wachtlijsten voor Zaanse woningzoekenden terug te dringen? 2. Het helpen van de kinderen in de wijken Poelenburg en Peldersveld door goed onderwijs De jeugd is de toekomst! Dat geldt zeker voor de allerkleinsten van de wijken Poelenburg en Peldersveld. Nog steeds stromen kindjes de basisscholen in met een bijna niet te overbruggen taalachterstand. Cito scores liggen ver onder het gemiddelde. Zaanstad investeert daarom veel geld in deze wijken, maar dat is niet genoeg zolang ouders thuis niet of nauwelijks Nederlands spreken. In het belang van de kinderen dient het CDA een amendement dat vraagt om de onderwijsachterstand sneller in te halen. Goed onderwijs biedt kinderen kansen houdt ze uit het omvangrijke criminele circuit. 3. Het duidelijk maken waar onze fatsoensgrenzen liggen Dat geldt voor figuren die kinderen geestelijk vergiftigen met ondemocratische en intolerante denkbeelden. Maar ook voor mensen die zich ten koste van anderen verrijken. Bijvoorbeeld door middel van bijstandsfraude, huurfraude, economische fraude (bijv. malafide glazenwasbedrijven). Overtreders, criminelen, voelen zich onaantastbaar. Goede bedoeling uit het pact zijn niet aan hen vaak besteed. Onlangs bleek dat van de 350 personen die uitstroomden uit een uitkering er 55 via handhaving gebeurde. Ruim 15% fraudeert en dat kost Zaanstad in dit geval bijna €1 milojen per jaar. Belastinggeld dat hoort te gaan naar mensen die het echt nodig hebben. Of het beschermen van Zaankanters tegen voortdurende overlast. Nog zo’n onderwerp om succes te boeken: Wist u dat er burgers zijn die iedere ochtend de troep opruimen van figuren die zich onaantastbaar voelen. Als raadslid schaam ik mij er voor dat wij als overheid niet in staat zijn om hen te beschermen tegen deze overlast. Wij overwegen een motie om het instrument preventief fouilleren uit te breiden met flitsacties, gericht op het kwetsbaar maken van hen die respectloos omgaan met onze waarden en normen. 4. Het werken aan een samenleving waarin iedereen wordt gezien en meetelt Belangrijk daarvoor zijn de buurthuizen, het sociale hart van wijken. Hier, of vanuit hier worden problemen als eenzaamheid en overbelasting van mantelzorgers aangepakt. Hier kunnen mensen zich op vrijwillige basis inzetten voor hun medemens. Sociale Wijkteams huizen wat ons betreft daarom altijd in een buurthuis. Dat versterkt de vindbaarheid en kracht van beiden. En vrijwilligers in buurthuizen verdienen voor administratieve randzaken steun van de gemeente. 5. Burgers en ondernemers hebben dit gemeentebestuur nodig om de infrastructurele knelpunten aan te pakken. Specifiek in Zaanstad Noord Nu de woonwijken Kreekrijk en binnenkort Profily/Slibkuil worden gerealiseerd wordt de druk op Krommenie, Assendelft en de N203 nog hoger, terwijl daar al jarenlang milieu- en fatsoensnormen worden overschreden. Wij horen al geruchten dat inwoners van Zaanstad Noord trekkers willen gaan aanschaffen om net zolang op de N203 te gaan protesteren totdat de handtekening staat onder de verbinding A8-A9. Voorzitter wij hebben vertrouwen in de dadendrang van dit stadsbestuur. Nu nog de molen aan de wind zetten. Zaandam, 27 oktober 2019 Marc Wit -Fractievoorzitter CDA

Nieuw coalitieakkoord in Zaanstad

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Zaanstad 25-10-2019 17:43

PvdA, ROSA, D66, CDA, Christen Unie, VVD en GroenLinks hebben overstemming bereikt over een nieuw coalitieakkoord. Het akkoord met de titel ‘De molen op de wind zetten’, zal binnenkort gepresenteerd worden aan de gemeenteraad. Naast de afspraken over het coalitieakkoord zijn ook afspraken gemaakt over de kandidaat wethouders en de portefeuilleverdeling. “We kijken met veel vertrouwen uit naar de samenwerking, waarbij we ons met hart en ziel in zullen blijven zetten voor de toekomst van Zaanstad. Met de titel ‘De molen op de wind zetten’ refereren we aan iets waar Zaankanters vanuit het verleden veel ervaring mee hebben: je goed aanpassen aande omstandigheden. Dat is precies wat wij proberen met de gewijzigde samenstelling van de coalitie en de aanvullingen op het bestaande coalitieakkoord. De aanvullingen richten zich met name op het verder vergroenen van onze gemeente, aandacht voor schoon vervoer en duurzaamheid”, laten de partijen gezamenlijk weten. Op dit moment ligt het coalitieakkoord nog voor bij de ledenvergaderingen van een aantal partijen, vandaar dat nog gesproken wordt van een concept-coalitieakkoord. Het streven is om op half november, in een extra raadsvergadering, de beoogde nieuwe wethouders te installeren. Vervolgens kan het nieuwe college aan de slag en zal in de eerste collegevergadering de portefeuilleverdeling formeel door het college worden vastgesteld. Na het bericht van de VVD over hun wethouderskandidaat heeft GroenLinks nu laten weten dat Wessel Breunesse hun wethouderskandidaat is. Met Democratisch Zaanstad wordt een aparte overeenkomst ondertekend, waarin specifiek afspraken worden gemaakt over punten die voor DZ belangrijk zijn, zoals de bestuurscultuur, relatie met inwoners/bedrijven en instellingen en de-juridificering. Dit is geen onderdeel van het coalitieakkoord. Inhoudelijk zijn deze onderwerpen ondergebracht in de nieuwe portefeuille ‘Democratische Kwaliteit’. Vooruitlopend op het formele besluit van het nieuwe college heeft de coalitie afspraken gemaakt over de portefeuilleverdeling. Zoals al is aangegeven heeft er geen volledige herverdeling van de portefeuilles plaatsgevonden om zoveel mogelijk de consistentie in beleid en uitvoering voor de stad, de (maatschappelijke) partners en externe stakeholders te waarborgen. Hierbij de portefeuilleverdeling, onder voorbehoud zoals die aan het college zal worden voorgelegd: Portefeuilleverdeling onder voorbehoud Hans Krieger, VVD: 1e LocoburgemeesterFinanciënEconomische zaken, Markten en KermissenMAAK.ZaanstadGrondzaken Songül Mutluer, PvdA: Wonen en BouwenJeugd(zorg)OuderenbeleidMinimabeleid Natasja Groothuismink, ROSA: Werk & InkomenOnderwijsZorgMonumenten en ErfgoedDierenwelzijn Sanna Munnikendam, D66: Duurzaamheid, Energietransitie & Circulaire economieCultuurToerisme, evenementen en StreekmarketingDemocratische Kwaliteit Wessel Breunesse, GroenLinks: Ruimtelijke OntwikkelingNatuur en LandschapMilieuKlimaatadaptatie Gerard Slegers, CDA: Bereikbaarheid, Mobiliteit en ParkerenOpenbare ruimteHavens en VaarwegenSport Rita Noordzij, ChristenUnie: DienstverleningActief burgerschap & buurthuizenIntegratieBurgerparticipatie

Klimaatmaatregelen vragen om een brede aanpak

CDA CDA Zaanstad 19-03-2019 06:07

Klimaatmaatregelen moet voor iedereen betaalbaar blijven De klimaatopgave waar ons land voor staat is een gigantische uitdaging die we niet oplossen met nog verder polariseren. We zullen juist breed moeten samenwerken en goed naar elkaar luisteren om tot een goede afweging van alle mogelijke oplossingen te komen. Dat betekent dat landelijke en lokale overheden de samenwerking moeten zoeken met burgers en bedrijven. Duidelijk is dat de te nemen klimaatmaatregelen voor niemand gratis zijn. Onduidelijk is wat de gevolgen voor individuele burgers zijn. Niet voor niets waarschuwde Sybrand Buma vorig jaar voor een tweedeling in de maatschappij tussen mensen die financieel prima met de transitie kunnen meekomen en mensen die zich zorgen maken of ze de energierekening in de toekomst nog wel kunnen betalen en of ze op andere vlakken nog rond kunnen komen. Overheid moet zorgen voor draagvlak De overheid moet in eerste instantie de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven ondersteunen met goed en duidelijk beleid. In de eerste plaats is dat duidelijke voorlichting over de gevolgen van te maken keuzes. Maar de overheid kan door stimulerende maatregelen ook ontwikkelingen in gang zetten. Dat vraagt om duidelijke keuzes en een duidelijke communicatie daarover. Landelijk beleid èn gemeentelijk beleid kunnen elkaar daarbij aanvullen. Daarnaast speelt de vraag over de bijdrage van het Nederlandse bedrijfsleven. Het principe van de vervuiler betaalt gaat op, maar we moeten ons nationaal met het eenzijdig extra belasten van het Nederlandse bedrijfsleven niet in de economische voet schieten. Kortom, de verantwoordelijkheid voor het slagen van de transitie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid geworden. De klimaatoplossingen die we zoeken moeten kunnen rekenen op een groot draagvlak. Meer verduurzaming en meer duurzame producten Wat doet de burger zelf? Dat zijn niet te onderschatten zaken zoals scheiden van afval, minder vlees eten, vaker fietsen i.p.v. met de auto en minder vliegen. En binnen het bedrijfsleven valt als het om milieu gaat nog veel winst te behalen. Maar ook daar dringt langzaam het besef door dat beter omgaan met grondstoffen en met energie uiteindelijk ook betere marges oplevert. Mede dankzij regels van de overheid. De overheid kan hiermee nog verder gaan door het ondersteunen van vooral kleinere bedrijven in de verduurzaming van de bedrijfsvoering. En ook de consument heeft hier ook een rol in als het gaat om de vraag naar duurzame producten. Er gebeurt dus al heel veel maar nog niet genoeg. De grootste barrière die genomen moet worden lijkt op het ogenblik wel de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Zonne-energie en windenergie zijn goede oplossingen maar hebben zo hun nadelen. Daarnaast is het maar de vraag of hiermee aan de grote vraag naar stroom voldaan kan worden. Het is dus belangrijk om die grote vraag te verminderen. Dat kan door bijvoorbeeld isolatie als onderdeel van het verduurzamen van woningen. Maar die verduurzaming van de eigen woning, in Zaanstad in veel gevallen in combinatie met het herstellen van slechte funderingen, is voor de meeste mensen niet te betalen. Er is al een fonds om de meest acute gevallen van funderingsproblematiek op te vangen. En ook oplossingen zoals woon-abonnementen zouden goed kunnen werken: een private partij verduurzaamt woningen, de bewoners gebruiken het positieve verschil tussen de oude en nieuwe energierekening om in een periode van 10 jaar de investering terug te betalen. De overheid zou de banken meer kunnen wijzen op hun maatschappelijke taak zich meer in te spannen om tot maatwerkoplossingen te komen die voor iedereen bereikbaar zijn. Warmtenet in Zaanstad; een betaalbaar alternatief Het is goed dat Zaanstad investeert in een warmtenet, om te beginnen in Zaandam. Op termijn zal dit warmtenet ook op een duurzame manier gevoed kunnen worden. Door de collectiviteit zal een warmtenet voor veel mensen een betaalbaar alternatief zijn. Door zoveel mogelijk warmtenetten aan te leggen wordt de burger in feite ontzorgd, want de duurzaamheid van de warmtebron die het warmtenet voedt, wordt de verantwoordelijkheid van de aanbieder. Duidelijke communicatie is hierbij van belang zodat burgers weten waar ze op de middellange termijn aan toe zijn. Komt er in de buurt een dergelijk warmtenet binnen afzienbare tijd, of duurt dat nog zo lang dat ik nog een nieuwe Cv-ketel moet aanschaffen? Hogere vliegtaks, lagere maximum snelheid en snelle aanleg A8-A9 En dan het vliegen. Schiphol groeit en lijkt te blijven groeien. Tegen alle afspraken in. En ten koste van inwoners, niet alleen in de Haarlemmermeer, maar ook in Westzaan, Assendelft en Krommenie. Een gedegen studie naar een tweede luchthaven is van groot belang. Daarnaast zou het landelijk CDA moeten strijden voor een hogere belasting op CO2 uitstoot op Europees niveau. Verder lijkt de huidige voorgestelde vliegtaks niet aan te zetten tot andere keuzes. Om effectief te zijn mag deze taks wel wat hoger. En ook de provincie kan veel doen om Schiphol binnen de perken te houden. Op korte termijn valt ook veel winst te behalen in het beperken van de maximum snelheid van autoverkeer. Een lagere maximum snelheid veroorzaakt minder CO2 uitstoot. Daarom is CDA Zaanstad voor een maximum snelheid van 80 km op de A8. Ook een goede doorstroming van verkeer zorgt voor minder uitstoot van fijnstof en CO2. Het doortrekken van de A8 naar de A9, waarbij het verkeer op een constante snelheid van 80 km per uur door kan rijden zal daarom ook veel winst opleveren als het gaat om luchtkwaliteit. Zeker ten opzichte van de huidige situatie waarbij al het verkeer door Krommenie rijdt: een bijna eindeloze rij auto’s die constant optrekt, afremt en stilstaat, met alle slechte gevolgen voor de luchtkwaliteit die je maar kan bedenken. CDA Zaanstad maakt zich daarbij grote zorgen om de gezondheid van de inwoners in Krommenie. In dit stedelijke gebied is een goede luchtkwaliteit voor iedereen veruit te verkiezen boven het behoud van een stukje groen voor enkelen. Brede aanpak voor het beste resultaat Bovenstaande voorbeelden maken duidelijk dat duurzaamheidsbeleid veelomvattend is en afhankelijk van veel factoren. Samenwerking tussen verschillende partijen zoals lokale en landelijke overheden, burgers en bedrijven, maar ook technische innovatie en goede communicatie, zijn onmisbaar voor het behalen van resultaat. Dat is een omvangrijk en vooral lastig proces dat om een brede aanpak vraagt. Het is goed dat het CDA aandacht heeft voor de onzekerheid die dat voor veel mensen met zich meebrengt. Maar stilzitten en alles zoveel mogelijk bij het oude laten is voor het CDA echt geen optie. Klimaattransitie vraagt om een brede aanpak. Bas Westerhof 19 maart 2019

CDA wil regie Zaanse Schans terug

CDA CDA Zaanstad 26-02-2019 06:52

Vandaag (26 februari) aandacht voor de opinie van CDA Znstd over de Zaanse Schans. Lees hier de tekst. Het bestuur van Stichting de Zaanse Schans heeft samen met burgemeester en wethouders te veel macht over de ontwikkeling van de museale woonwijk. Dat vindt het CDA in Zaanstad. De partij vraagt zich af hoe het gekomen is dat de gemeenteraad in december 2017 gekozen heeft voor het verder ontwikkelen van een richting die de instemming had van alle betrokkenen en dat nu de stuurgroep met een ander plan is gekomen waar bewoners en ondernemers het niet mee eens zijn. CDA-raadslid Marc Wit wil weten wie de stuurgroep het mandaat heeft gegeven om dat te doen. Wit vindt dat de stuurgroep, bestaande uit stichtingsbestuurders en wethouders, een allesbepalende positie heeft ingenomen. Ook wil hij weten waarom de richting die de gemeenteraad heeft gekozen niet zoals afgesproken is uitgewerkt tot een goed voorstel. In plaats daarvan krijgt de raad opnieuw een onvoldragen plan voorgelegd, waartegen bovendien veel weerstand is. Ook wil Wit inzicht in wat er nu bereikt is. Zo wordt er gesproken over parkeergelegenheid op het terrein van het Sint Michael College en voetbalvereniging Zaandijk. Maar nergens uit blijkt dat de school of de voetbalclub iets heeft toegezegd en zelfs niet wie verantwoordelijk is voor het contact met die twee. Het CDA wil ook duidelijkheid over toegankelijkheid van de Zaanse Schans. Er is herhaaldelijk gezegd dat er ’geen hek om de Zaanse Schans’ komt. Wit is er altijd vanuit gegaan dat die zegswijze niet letterlijk genomen moet worden en dat bedoeld wordt dat de Zaanse Schans openbaar gebied blijft. Maar door een uitlating van wethouder Sanna Munnikendam is hij gaan twijfelen. Zij zei dat er ’op geen enkele manier een hek komt’. Wit wil daarom nu precies weten wat zij verstaat onder een hek en welke beperkingen dat inhoudt voor het heffen van entree. Het CDA is namelijk voorstander van het invoeren van entreegeld voor bezoekers. Wit: ,,Elke toeristische attractie vraagt om entree. Waarom zouden wij dat niet doen. Nu verdwijnt dat geld in de zak van anderen. Ik vind een bijdrage van de toeristen in het onderhoud helemaal niet verkeerd.’’

Geld ministerie voor Zaanse wegen- en woningbouw

CDA CDA Zaanstad 27-11-2018 06:09

De gemeente Zaanstad heeft de handtekening van twee ministers gekregen voor drie kostbare wegenbouwprojecten. Een tunnel onder het spoor bij de Guisweg, aansluitingen op het eerste deel van de A7 en een tunnel in de Thorbeckeweg zijn nog slechts een kwestie van tijd. Met de drie grote aanpassingen in het Zaanse wegennet worden grote problemen opgelost en kan Zaanstad jaren vooruit. Niet meer wachten bij de Guisweg, minder file op de Thorbeckeweg en niet meer omrijden over het Prins Bernhardplein schelen de automobilist veel tijd. Daarnaast bieden de aanpassingen gelegenheid om woningen te bouwen in het Oostzijderveld, Achtersluispolder en nabij de Guisweg. Die woningbouwplannen hebben meegewogen in de beslissing van de ministers. Wethouder Gerard Slegers (red. CDA Zaanstad) ziet daarnaast ook kansen om fietsroutes en openbaar vervoer te verbeteren. Wanneer de werkzaamheden beginnen, is moeilijk te voorspellen. De Thorbeckeweg komt volgend jaar al in de uitvoeringsfase, maar wanneer dat op straat te zien is kan Slegers niet voorspellen. De Guiswegtunnel is vrijwel zeker als laatste aan de beurt omdat die nog niet eens in de schetsfase is. Hoeveel geld met de drie projecten gemoeid is, is nog niet te becijferen. Voor de Thorbeckeweg is alleen een globale raming gemaakt: 70 miljoen. Woningbouw telde mee voor ministers De tunnel onder het spoor bij de Guisweg komt er. Samen met het rijk en de regio gaat Zaanstad na hoe dat het handigst kan. De op- en afritten van de A8 worden daarbij ook aangepast. Wethouder Gerard Slegers is trots op het resultaat dat al na een paar maanden bereikt is. ,,Het is in de vier voorafgaande jaren niet gelukt.’’ Er was Slegers veel aan gelegen dat de gemeenten aan de A7 met een gezamenlijke vraag naar de Vervoerregio en de ministeries gingen. Niet zo lang geleden had elke gemeente vooral oog voor het eigen belang. De Vervoerregio Amsterdam heeft oud-wethouder Pieter Litjens van Amsterdam als ’verkenner’ aangesteld. Met een goedkeuring voor grote projecten van de ministeries als resultaat. Bewoners De studie die nu rond de Guisweg van start gaat, bestaat uit gesprekken met de belanghebbenden. Bewoners zijn daarin ook gesprekspartner. Het ziet er nu naar uit dat er een tunnel onder het spoor komt, de Guisweg in Rooswijk iets wordt opgeschoven naar het zuiden en de aansluitingen op de A8 beter worden. Daarbij moet ook ruimte ontstaan om woningen te bouwen. Het opvoeren van de capaciteit van de Thorbeckeweg is al verder gevorderd. Wat er moet gebeuren - een tunnel naar de Den Uylbrug - ligt al vast. Kerstgeschenk De eerste kilometer van de A7 is over enkele jaren geen snelweg meer maar een grote stadsstraat waar een lagere snelheid geldt. Dat scheelt geluidshinder voor veel bestaande en nog te bouwen woningen en het maakt de bereikbaarheid van die huizen makkelijker. Er kunnen op de afgewaardeerde A7 afslagen gemaakt worden waar dat nu niet kan. Zo kan er een rechtstreekse route naar het sportpark komen, dat opnieuw wordt aangelegd met een nieuw zwembad. En ook een kortere route naar Zaandam-Oost. Volgens Slegers kan Zaanstad vele jaren vooruit met de drie verbeterde wegen. Hij spreekt van een ’historische dag’ voor Zaanstad en een ’mooi kerstcadeau’. De drie Zaanse aanpassingen in het wegennet zijn een deel van een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid in de regio tussen Amsterdam en Hoorn te verbeteren. Het pakket bestaat uit verbeteringen op het wegennet, fiets- en openbaar vervoer-netwerk. Ook is er rekening gehouden met grote opgaven in de regio voor woningbouw, leefbaarheid, klimaat en duurzaamheid. Bron: Noordhollands Dagblad Ed. Zaanstreek

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Gerard Slegers (CDA) wethouder in Zaanstad

CDA CDA Zaanstad 28-06-2018 13:14

Op 14 juni jl zijn de nieuwe wethouders van de gemeente Zaanstad beëdigd. Een van de wethouders is CDA-er Gerard Slegers. Gerard is vanaf zomer 2017 actief voor het CDAZnstd. Daarvoor was hij fractievoorzitter van het CDA Veldhoven. Tot zijn portefeuille behoren: Infra mobiliteit en parkerenOpenbare ruimteSport

Snel de schop in de grond voor A8-A9

CDA CDA Zaanstad 21-03-2018 08:47

De provincie Noord-Holland gaat over de verbinding A8-A9; of toch niet? Formeel wel, maar het bestuur van de provincie heeft eind 2017 het lot van 10 duizenden Zaankanters en forensen in handen gegeven van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)! Waarom? Omdat een Spaanse adviseur van Unesco heeft bepaald dat de Stelling van Amsterdam niet doorkruist mag worden. Maar dat is toch al meer dan 20 keer gebeurd. Dit is niet meer uit te leggen. Na 60 jaar nadenken over de A8-A9 zijn veel mensen het gebrek aan daadkracht van de provinciale- en gemeentelijke politiek beu. In gesprek met Platform Krommenie Maurits von Martels (woordvoerder Infrastructuur CDA 2e kamer), Hermen de Graaf (CDA Noord-Holland) en vertegenwoordigers van CDA Zaanstad gingen afgelopen maandag in gesprek met vertegenwoordigers van het Platform Krommenie (A8-A9). Hoelang moet het nog duren voordat er een einde komt aan het massale gebruik van deze ongezonde, verstopte en onveilige wegen door Zaanstad Noord (N203 en N246)? Het kan toch niet zo zijn dat het belang van 10duizenden inwoners van Zaanstad Noord en van 10duizenden forensen ondergeschikt is aan de Unesco status? De stelling van Amsterdam is en blijft interessant genoeg. Lobby nodig in Den Haag Daarom de stelling: “Als de besluitvorming in de provincie Noordholland op slot zit, moet het Rijk de provincie aansporen om de A8-A9 zo spoedig mogelijk aan te leggen. Maurits reageert bevestigend op deze stelling. Dit past ook binnen de ambitie van de huidige regering, daarvoor is meer dan €2 miljard gereserveerd. Dus als de provincie een duwtje in de rug nodig heeft, geven wij die graag. Ook aanpakken van overlast A8 Daarnaast heeft het CDA Zaanstad de zaak van de Coentunnelweg voorgelegd aan Maurits von Martels. Zo’n werkbezoek helpt Zaanstad, want hij is het met ons eens dat de situatie op de Coentunnelweg niet los gezien kan worden van de verbinding A8-A9. Geluidsoverlast, uitstoot gevaarlijke stoffen, slechte doorstroming en onveiligheid spelen in beide gevallen een rol. Maar ja, de A8-A9 en de Coentunnelweg staan beide nog niet op het meerjarenprogramma Infrastructuur van het Rijk (MIRT). Daar gaan CDA Zaanstad, CDA Noord-Holland en CDA Den Haag, hopelijk met andere voorstanders, verandering in aanbrengen. De schop moet in de grond! Marc Wit, Fractievoorzitter CDA Zaanstad

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.