Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

10 documenten

In het hele land gaan de ...

ChristenUnie ChristenUnie Amersfoort 28-03-2018 10:53

In het hele land gaan de ChristenUnie-raadsleden deze week aan het werk om hun geloof een stem te geven in de politiek. Ze hebben daarvoor wel steun, opleiding en advies nodig. Die krijgen ze dankzij de ChristenUnie-leden: die maken het mogelijk dat we onze raadsleden goed kunnen toerusten en kunnen helpen bij hun werk. We willen samen ons geloof een stem geven, doe je mee? Word dan lid! Nu voor slechts 20 euro (tot eind 2018) Kijk voor de voordelen op https://www.christenunie.nl/lidworden

Politiek, vergeet de jongeren niet!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zuidplas 15-03-2018 11:07

https://zuidplas.christenunie.nl/blog/2018/03/15/Foto ZVH

Voor starters is het lastig om op de woningmarkt te komen. Voor sociale huurwoningen zijn wachtlijsten. De vrije huursector is te duur of er is geen plaats. En de koopwoningen kosten te veel  voor starters. Ik vind het onacceptabel dat jongeren onze prachtige gemeente verlaten omdat zij nergens in Zuidplas een betaalbaar huis kunnen vinden.

Daarom hebben we als ChristenUnie/SGP fractie een stelling online gezet: "In de gemeente Zuidplas is er een tekort aan goedkopere woningen." Totaal zijn er 33 stemmen uitgebracht, 29 daarvan gaf aan het eens te zijn met deze stelling. Kortom, 88% van de uitgebrachte stemmen vindt dat er een tekort is aan goedkopere woningen. 

In Moerkapelle bijvoorbeeld zijn er welgeteld 0 koopwoningen onder de €249.000 te vinden en is er 1 huurwoning in de vrije sector. In Moordrecht staan er 11 woningen te koop onder de €200.000 en in Zevenhuizen is dat ook nog op twee handen te tellen. In Nieuwerkerk staan er vijf huizen onder de €225.000 te koop. Er is dus een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen voor jongeren en de lagere inkomens.

Sociale huurwoningen zijn bedoeld voor woningzoekenden met een verzamelinkomen onder de €35.739. Als stel verdien je al snel meer dan dat en is een sociale huurwoning dus uitgesloten.

Goedkopere woningen zijn een must in Zuidplas. Er is een tekort aan koopwoningen tot €180.000.  Wat mij betreft moeten alle mogelijkheden in kaart worden gebracht om dit tekort zo spoedig mogelijk terug te dringen. Denk hierbij niet alleen aan goedkope nieuwbouw, maar ook aan herbestemming van panden.  En laten we ook de tiny houses niet vergeten. Dat lijkt me zelf te zijner tijd wel wat.

Willem-Jan Verdoes, kandidaat 5, Moerkapelle

Labels: Woningbouw

Onze kandidaten: Peter Zeeman ...

ChristenUnie ChristenUnie Hollands Kroon 28-02-2018 16:06

Onze kandidaten: Peter Zeeman (plaats 6 op de kandidatenlijst) Peter (69) is geboren en getogen in Breezand, maar woont al geruime tijd met zijn vrouw Wil samen in Hippolytushoef, waar zij samen hun twee zoons en twee dochters hebben grootgebracht. De kinderen zijn allemaal het huis uit, maar de kleinkinderen zijn regelmatig bij opa en oma en zorgen ervoor dat het vaak een drukte van belang is. Peter heeft een financieel-bestuurlijke achtergrond en was in zijn werkzame leven bankdirecteur bij de ING. Na zijn actieve carrière besloot Peter zich te richten op vrijwilligerswerk voor de zwakkeren in de samenleving. Samen met zijn vrouw heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de oprichting van de Voedselbank Kop van Noord en de kringloopwinkel in Anna Paulowna. De verdiensten van deze kringloopwinkel komen nog steeds voor een groot deel ten goede aan straatkinderen in Brazilië. In 2000 was Peter initiatiefnemer bij de oprichting van de Oase Church in Anna Paulowna, een gemeente met een nog steeds groeiend ledental. Van deze gemeente is Peter jarenlang voorganger geweest tot hij in 2016 afscheid nam. Hij is echter niet op zijn lauweren gaan rusten, maar nog steeds intensief betrokken bij het werk van deze gemeente. Waarom ben je kandidaat voor de ChristenUnie? "Met name de inzet van deze partij voor de zwakkeren in de samenleving; Jezus heeft ons geleerd dat ieder mens waardevol is; of je op straat leeft in de sloppenwijken van Rio de Janeiro, of je bijstandsmoeder bent of bankdirecteur. Ieder mens is even waardevol en daar blijf ik voor strijden."

Geïnteresseerd in gemeente politiek? ...

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 30-01-2018 10:13

Geïnteresseerd in gemeente politiek? Wil je zonder verplichtingen er best wel iets meer over weten? Voel je dan vrij om je aan te melden. Lidmaatschap van een politieke partij is niet vereist. Deelname staat voor een ieder open.

Spoorwegovergang Generaal de la Reijlaan kan veilig!

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 28-06-2017 15:16

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1122308/660746/gen-de-la-reijIn het ‘Verbeterplan verkeersveiligheid spoorwegovergangen Gooise Meren’, dat de ChristenUnie Gooise Meren in oktober 2015 gepubliceerd heeft, was het al aangegeven. Maatregelen op de wegen rond de kruising kunnen de spoorwegovergang veiliger maken.

Donderdag 22 Juni is op de inspraakavond, over de spoorwegovergangen, een schets besproken met o.a. de optie om het inrijden van de Vlietlaan vanaf de kruising uit te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit geeft voor alle verkeersdeelnemers een overzichtelijker kruising en een aanzienlijke verbetering van de doorstroom. Niet meer 9 mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer, maar 6. 

Uit de top 10 onveiligste overwegen!

De schets geeft een verder uit te werken richting waarmee straks, samen met de sanering van 5 naar 2 sporen, de spoorwegovergang echt van de top10 van onveiligste overwegen van Nederland gehaald kan worden. De kruising achter de overweg vervult hier echt een belangrijke schakel in. Na de sanering van de overweg, zelfs de belangrijkste schakel.

Het inzetten van burgerparticipatie heeft veel ideeën opgeleverd die de verkeersveiligheid zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten aan beide kanten van de overweg aanzienlijk kunnen verbeteren. Er is letterlijk nadrukkelijk stilgestaan bij de overweg om de bestaande en mogelijk toekomstige situatie uitgebreid te bediscussiëren. Een compliment voor de gemeente om deze inspraakmogelijkheid te bieden en vanuit het oogpunt van doorstroom en verkeersveiligheid verder te willen kijken dan alleen de fysieke aansluiting op de overweg.

Het blijft een kwestie van willen en budget

Willen we als gemeente Gooise Meren echt de doorstroom en de verkeersveiligheid rond de spoorwegovergangen voor alle weggebruikers op het benodigde niveau brengen? Willen we echt uit de de top 10 van onveiligste overwegen of blijven we de onveilige situatie in stand houden?! De aansluiting op de spoorwegovergang en de kruisingen met de Vlietlaan kunnen al met de eerdere renovatie en herinrichting van de Vlietlaan worden meegenomen. Hier wordt bewust kruisingen genoemd. Op de inspraakavond van 20 Juni zijn voor de spoorwegovergang bij de Meerweg vergelijkbare maatregelen op basis van schetsen besproken. Maatregelen die zorgen voor een overzichtelijker kruising en aanzienlijke verbetering van de doorstroom en daarmee de verkeersveiligheid. Als er echte wil is, is er budget te vinden.

Kaderplan verkeer centrum Bussum

De eerste opmerking over hoe de verkeersstromen dan gaan lopen als inrijden van een straat wordt uitgesloten zijn zeker gemaakt. Bekijk Google Maps eens en zie dat er in Bussum zoveel straten en spoorwegovergangen zijn in een straal van 1 à 2 km, dat er voldoende alternatieven voor spreiding van het verkeer zijn en blijven. De uitwerking van het Kaderplan verkeer centrum Bussum geeft daar zeker invulling aan. Het gaat erom opnieuw naar mogelijke en andere rijroutes te willen kijken. Wil je daarbij vooral luisteren naar een inwoner die het belachelijk vind dat die 2 à 3 minuten langer met de auto onderweg is of luister je naar die wanhopige inwoner/vrachtwagenchauffeur die op de spoorwegovergang stil is komen te staan terwijl de spoorbomen dicht gaan en er een trein aan komt denderen. Die fietser, voetganger of zelfs automobilist die moeite heeft om de onoverzichtelijke kruising over te steken vanwege alleen al de vele mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer in combinatie met de spoorwegovergang. Een mooi extra resultaat zou het zijn als die verontwaardigde inwoner in de toekomst de fiets pakt in plaats van de auto om even snel iets te halen in het centrum.

College & Raad er gaan hoopvolle realistische voorstellen komen, maak ze werkelijkheid.

Spoorwegovergang Generaal de la Reijlaan kan veilig!

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 28-06-2017 15:16

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1122308/928839/gen-de-la-reijIn het ‘Verbeterplan verkeersveiligheid spoorwegovergangen Gooise Meren’, dat de ChristenUnie Gooise Meren in oktober 2015 gepubliceerd heeft, was het al aangegeven. Maatregelen op de wegen rond de kruising kunnen de spoorwegovergang veiliger maken.

Donderdag 22 Juni is op de inspraakavond, over de spoorwegovergangen, een schets besproken met o.a. de optie om het inrijden van de Vlietlaan vanaf de kruising uit te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit geeft voor alle verkeersdeelnemers een overzichtelijker kruising en een aanzienlijke verbetering van de doorstroom. Niet meer 9 mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer, maar 6. 

Uit de top 10 onveiligste overwegen!

De schets geeft een verder uit te werken richting waarmee straks, samen met de sanering van 5 naar 2 sporen, de spoorwegovergang echt van de top10 van onveiligste overwegen van Nederland gehaald kan worden. De kruising achter de overweg vervult hier echt een belangrijke schakel in. Na de sanering van de overweg, zelfs de belangrijkste schakel.

Het inzetten van burgerparticipatie heeft veel ideeën opgeleverd die de verkeersveiligheid zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten aan beide kanten van de overweg aanzienlijk kunnen verbeteren. Er is letterlijk nadrukkelijk stilgestaan bij de overweg om de bestaande en mogelijk toekomstige situatie uitgebreid te bediscussiëren. Een compliment voor de gemeente om deze inspraakmogelijkheid te bieden en vanuit het oogpunt van doorstroom en verkeersveiligheid verder te willen kijken dan alleen de fysieke aansluiting op de overweg.

Het blijft een kwestie van willen en budget

Willen we als gemeente Gooise Meren echt de doorstroom en de verkeersveiligheid rond de spoorwegovergangen voor alle weggebruikers op het benodigde niveau brengen? Willen we echt uit de de top 10 van onveiligste overwegen of blijven we de onveilige situatie in stand houden?! De aansluiting op de spoorwegovergang en de kruisingen met de Vlietlaan kunnen al met de eerdere renovatie en herinrichting van de Vlietlaan worden meegenomen. Hier wordt bewust kruisingen genoemd. Op de inspraakavond van 20 Juni zijn voor de spoorwegovergang bij de Meerweg vergelijkbare maatregelen op basis van schetsen besproken. Maatregelen die zorgen voor een overzichtelijker kruising en aanzienlijke verbetering van de doorstroom en daarmee de verkeersveiligheid. Als er echte wil is, is er budget te vinden.

Kaderplan verkeer centrum Bussum

De eerste opmerking over hoe de verkeersstromen dan gaan lopen als inrijden van een straat wordt uitgesloten zijn zeker gemaakt. Bekijk Google Maps eens en zie dat er in Bussum zoveel straten en spoorwegovergangen zijn in een straal van 1 à 2 km, dat er voldoende alternatieven voor spreiding van het verkeer zijn en blijven. De uitwerking van het Kaderplan verkeer centrum Bussum geeft daar zeker invulling aan. Het gaat erom opnieuw naar mogelijke en andere rijroutes te willen kijken. Wil je daarbij vooral luisteren naar een inwoner die het belachelijk vind dat die 2 à 3 minuten langer met de auto onderweg is of luister je naar die wanhopige inwoner/vrachtwagenchauffeur die op de spoorwegovergang stil is komen te staan terwijl de spoorbomen dicht gaan en er een trein aan komt denderen. Die fietser, voetganger of zelfs automobilist die moeite heeft om de onoverzichtelijke kruising over te steken vanwege alleen al de vele mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer in combinatie met de spoorwegovergang. Een mooi extra resultaat zou het zijn als die verontwaardigde inwoner in de toekomst de fiets pakt in plaats van de auto om even snel iets te halen in het centrum.

College & Raad er gaan hoopvolle realistische voorstellen komen, maak ze werkelijkheid.

Spoorwegovergang Generaal de la Reijlaan kan veilig!

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 28-06-2017 15:16

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1122308/600238/gen-de-la-reijIn het ‘Verbeterplan verkeersveiligheid spoorwegovergangen Gooise Meren’, dat de ChristenUnie Gooise Meren in oktober 2015 gepubliceerd heeft, was het al aangegeven. Maatregelen op de wegen rond de kruising kunnen de spoorwegovergang veiliger maken.

Donderdag 22 Juni is op de inspraakavond, over de spoorwegovergangen, een schets besproken met o.a. de optie om het inrijden van de Vlietlaan vanaf de kruising uit te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit geeft voor alle verkeersdeelnemers een overzichtelijker kruising en een aanzienlijke verbetering van de doorstroom. Niet meer 9 mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer, maar 6. 

Uit de top 10 onveiligste overwegen!

De schets geeft een verder uit te werken richting waarmee straks, samen met de sanering van 5 naar 2 sporen, de spoorwegovergang echt van de top10 van onveiligste overwegen van Nederland gehaald kan worden. De kruising achter de overweg vervult hier echt een belangrijke schakel in. Na de sanering van de overweg, zelfs de belangrijkste schakel.

Het inzetten van burgerparticipatie heeft veel ideeën opgeleverd die de verkeersveiligheid zowel voor voetgangers, fietsers als automobilisten aan beide kanten van de overweg aanzienlijk kunnen verbeteren. Er is letterlijk nadrukkelijk stilgestaan bij de overweg om de bestaande en mogelijk toekomstige situatie uitgebreid te bediscussiëren. Een compliment voor de gemeente om deze inspraakmogelijkheid te bieden en vanuit het oogpunt van doorstroom en verkeersveiligheid verder te willen kijken dan alleen de fysieke aansluiting op de overweg.

Het blijft een kwestie van willen en budget

Willen we als gemeente Gooise Meren echt de doorstroom en de verkeersveiligheid rond de spoorwegovergangen voor alle weggebruikers op het benodigde niveau brengen? Willen we echt uit de de top 10 van onveiligste overwegen of blijven we de onveilige situatie in stand houden?! De aansluiting op de spoorwegovergang en de kruisingen met de Vlietlaan kunnen al met de eerdere renovatie en herinrichting van de Vlietlaan worden meegenomen. Hier wordt bewust kruisingen genoemd. Op de inspraakavond van 20 Juni zijn voor de spoorwegovergang bij de Meerweg vergelijkbare maatregelen op basis van schetsen besproken. Maatregelen die zorgen voor een overzichtelijker kruising en aanzienlijke verbetering van de doorstroom en daarmee de verkeersveiligheid. Als er echte wil is, is er budget te vinden.

Kaderplan verkeer centrum Bussum

De eerste opmerking over hoe de verkeersstromen dan gaan lopen als inrijden van een straat wordt uitgesloten zijn zeker gemaakt. Bekijk Google Maps eens en zie dat er in Bussum zoveel straten en spoorwegovergangen zijn in een straal van 1 à 2 km, dat er voldoende alternatieven voor spreiding van het verkeer zijn en blijven. De uitwerking van het Kaderplan verkeer centrum Bussum geeft daar zeker invulling aan. Het gaat erom opnieuw naar mogelijke en andere rijroutes te willen kijken. Wil je daarbij vooral luisteren naar een inwoner die het belachelijk vind dat die 2 à 3 minuten langer met de auto onderweg is of luister je naar die wanhopige inwoner/vrachtwagenchauffeur die op de spoorwegovergang stil is komen te staan terwijl de spoorbomen dicht gaan en er een trein aan komt denderen. Die fietser, voetganger of zelfs automobilist die moeite heeft om de onoverzichtelijke kruising over te steken vanwege alleen al de vele mogelijke rijrichtingen van gemotoriseerd verkeer in combinatie met de spoorwegovergang. Een mooi extra resultaat zou het zijn als die verontwaardigde inwoner in de toekomst de fiets pakt in plaats van de auto om even snel iets te halen in het centrum.

College & Raad er gaan hoopvolle realistische voorstellen komen, maak ze werkelijkheid.

Horeca moet toegankelijker voor blinden en slechtzienden

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 28-04-2017 12:56

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1116491/63167/Toegankelijke horecaOp woensdag 26 april is gemeenteraadslid voor de ChristenUnie Willem van Braak op pad gegaan met Esther Bussink en Gea Weersma van het Oogcafé Veenendaal en Aart Aalbers van de Veenendaalse Krant. Aanleiding hiervoor was het contact dat Willem had met Rob Bonneveld, een blinde inwoner van Veenendaal. Hij vroeg aandacht voor een betere toegankelijkheid van de horeca in Veenendaal voor blinden en slechtzienden.

Er werd een rondje gemaakt langs diverse horecagelegenheden in het centrum van Veenendaal. Het doel van dit rondje was om de horeca-ondernemers bewust te maken van het feit dat er nog verbeteringen aangebracht kunnen worden in de toegankelijkheid van hun zaak voor blinden en slechtzienden.

Het rondje begon bij Ups en Downies aan de Kerkewijk. Deze horecagelegenheid heeft als enige in Veenendaal een versie van de menukaart in braille. Met deze kaart als voorbeeld gingen Esther, Gea en Willem en Aart Aalbers op pad richting andere horecagelegenheden. Hierbij ontmoetten zij veel begrip bij de horeca-ondernemers. Als je zelf geen visuele beperking hebt, weet je niet goed wat een bezoek aan de horeca voor een blinde of slechtziende betekent. Dit punt werd door iedereen waarmee gesproken werd voluit erkend. We hebben hetwaarschijnlijk over een doelgroep tussen de 500 en 1000 mensen in Veenendaal die te maken hebben met een visuele beperking en dus voor de horeca een mogelijke klantenkring om rekening mee te houden. 

Alle bezochte ondernemers hebben een brief in ontvangst genomen met een bijlage waarin allerlei tips benoemd zijn om te komen tot een goede toegankelijkheid van een horecagelegenheid voor visueel beperkten. De rest van de ondernemers die niet bezocht zijn, zullen deze brief per mail of per post ontvangen.

De ChristenUnie en het Oogcafé Veenendaal hopen op meer menukaarten in braille of met een groter lettertype, zodat een visueel beperkt persoon nog beter in staat is om zelfstandig de horeca te bezoeken.

Horeca moet toegankelijker voor blinden en slechtzienden

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 28-04-2017 12:56

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1116491/554113/Toegankelijke horecaOp woensdag 26 april is gemeenteraadslid voor de ChristenUnie Willem van Braak op pad gegaan met Esther Bussink en Gea Weersma van het Oogcafé Veenendaal en Aart Aalbers van de Veenendaalse Krant. Aanleiding hiervoor was het contact dat Willem had met Rob Bonneveld, een blinde inwoner van Veenendaal. Hij vroeg aandacht voor een betere toegankelijkheid van de horeca in Veenendaal voor blinden en slechtzienden.

Er werd een rondje gemaakt langs diverse horecagelegenheden in het centrum van Veenendaal. Het doel van dit rondje was om de horeca-ondernemers bewust te maken van het feit dat er nog verbeteringen aangebracht kunnen worden in de toegankelijkheid van hun zaak voor blinden en slechtzienden.

Het rondje begon bij Ups en Downies aan de Kerkewijk. Deze horecagelegenheid heeft als enige in Veenendaal een versie van de menukaart in braille. Met deze kaart als voorbeeld gingen Esther, Gea en Willem en Aart Aalbers op pad richting andere horecagelegenheden. Hierbij ontmoetten zij veel begrip bij de horeca-ondernemers. Als je zelf geen visuele beperking hebt, weet je niet goed wat een bezoek aan de horeca voor een blinde of slechtziende betekent. Dit punt werd door iedereen waarmee gesproken werd voluit erkend. We hebben hetwaarschijnlijk over een doelgroep tussen de 500 en 1000 mensen in Veenendaal die te maken hebben met een visuele beperking en dus voor de horeca een mogelijke klantenkring om rekening mee te houden. 

Alle bezochte ondernemers hebben een brief in ontvangst genomen met een bijlage waarin allerlei tips benoemd zijn om te komen tot een goede toegankelijkheid van een horecagelegenheid voor visueel beperkten. De rest van de ondernemers die niet bezocht zijn, zullen deze brief per mail of per post ontvangen.

De ChristenUnie en het Oogcafé Veenendaal hopen op meer menukaarten in braille of met een groter lettertype, zodat een visueel beperkt persoon nog beter in staat is om zelfstandig de horeca te bezoeken.

BuddyBike in Bodegraven-Reeuwijk

ChristenUnie ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 30-03-2017 19:53

https://bodegraven.christenunie.nl/k/n6012/news/view/1110779/1110247/BuddyBikeEls Oliwkiewicz-Borsboom was namens de fractie van de ChristenUnie aanwezig bij de aftrap van het BuddyBike project in onze gemeente. De BuddyBike is een elektronisch ondersteund fiets voor jongeren en ouderen die niet zelfstandig kunnen fietsen. Het verbinden van mensen en organisaties in onze samenleving centraal.

Els Oliwkiewicz-Borsboom was namens de fractie van de ChristenUnie aanwezig bij de aftrap van het BuddyBike project in onze gemeente.

De BuddyBike is een elektronisch ondersteunde fiets voor jongeren en ouderen die niet zelfstandig kunnen fietsen. Het verbinden van mensen en organisaties in onze samenleving centraal. Het is een concreet project om mensen die niet meer of moeilijk zelfstandig ter been zijn een heerlijke ontspannen rit door de gemeente te laten maken. Ook om mensen een ontsnapping uit de eenzaamheid te bieden.

Wethouder Laura Leijendekkers zegde direct haar medewerking toe door 1 middag in de week als vrijwilliger mee te doen. De fiets staat bij fietsenmaker Jan Willem in de Kerkstraat te Bodegraven. Deze gaf aan dat het project voor hem een bijzondere dimensie heeft. Dit doen is een stukje liefde delen. Liefde die wij ook hebben ontvangen en door mogen geven. 

Vrijwilligers en deelnemers kunnen zich melden op 06-20156876 en via de website: www.buddybike.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.